Podepiš!

Šumavák bloguje:

                                         deníček za(& vy-)valeného
 

Zprávy ze Šumavy
...
domů

Co přináší LS?
Informujte se na
www.NeLisabonu.cz


Napište mi!
Poslat SMS



Rádia :                   

RADIO DNB - Šumava
Stránka s programem
 
Přehrávat... 
Chat s redakcí:          

Radio Beat
Country-Radio




Neděle, 12.03.2006

Dr. Rath: Koncepci samozřejmě mám....

a berme si příklad ze zdravotnictví třeba v Rakousku !



Reformen im Gesundheitswesen


Patientenbegehren startet
Oberösterreichs Ärzte starten Mitte März das erste Patientenbegehren. Dabei wollen sie die Patienten über geplante Reformen im Gesundheitswesen informieren, die die medizinische Grundversorgung laut Ärzten in Zukunft gefährden würden.

Gesundheitsversorgung gefährdet
Die derzeit vom Gesundheitsministerium geplanten Reformen gefährden die Gesundheitsversorgung in Oberösterreich, sagen die Ärzte.

Zentralisierte Brustkrebsvorsorge
So sei etwa vorgesehen, die Brustkrebsvorsorge in Zukunft zu zentralisieren. Angedacht sei etwa, dass es nur zwei Vorsorgezentren in ganz Oberösterreich gebe – im Linzer AKh und vermutlich im AKH Wels – sagte der Kurienobmann der angestellten Ärzte, Thomas Fiedler, im ORF-Interview.

Eine Abnahme der Früherkennung bei Brustkrebs wäre die Folge, so Fiedler.

Gewisse Operationen nicht überall erlaubt
Ein anderes Beispiel: Laut Reformplänen sollen nur mehr Spitäler mit einer bestimmten Kundenfrequenz einzelne Operationen durchführen dürfen. So müsste man etwa für eine Blinddarmoperation bis nach Linz fahren, in anderen Krankenhäusern – etwa im Mühlviertel oder Innviertel — sei die Operation dann nicht mehr erlaubt, nennt Harald Mayer, Kurienobmann der angestellten Ärzte Österreichs, ein weiteres Beispiel.

Patienten sollen informiert werden
Weder die Ärzte noch die Patienten seien in die Pläne des Gesundheitsministeriums ausreichend eingebunden gewesen, so die Kritik.

Nun wollen die Mediziner ihre Patienten über die geplante Reform und ihre Auswirkungen informieren. Dazu sind in allen Arztpraxen und Ambulanzen eigene Broschüren mit angehängter Stimmkarte aufgelegt worden.

Stimmkarten beim Arzt
Diese Stimmkarten können die Patienten unterschreiben und dadurch gegen die — laut Ärzten — drohenden Verschlechterungen im Gesundheitssystem protestieren.

Begehren von 15. März bis 15. April
Man erwarte, dass sich das Gesundheitsministerium die Reformen noch einmal überlege, so Oberösterreichs Ärztekammerpräsident Peter Niedermoser. Das Patientenbegehren, laut Niedermoser auch bundesweit das erste Begehren, dauert vom 15. März bis zum 15. April.

Vom Gesundheitsministerium war übrigens bisher keine Stellungnahme zu erhalten.
————————————————-
Nějak mám pocit, že až ho vezme, odpoví:
Naše reforma je správná, podívejte se v ČR to dělají také tak!
A jaké mívali zdravotnictví !



PS.
Odkaz na celou zprávu je ZDE*

PPS.
Já to ani nepřekládal, ale pokud někdo nerozumí, stačí sledovat slovo od slova Rathovy návrhy.
Teda, až na to pacientské referendum.
Takovou demokracii zatím nemáme!





Komentáře

[1 Ich stehe Deutsch nich ver (7:- /) (šakal: 12.03.2006, 07:19:27 - x)
Aler to nevadí, mě stejně zdravotnická reforma neba, protože tomu ani zamák nerozumim (7;- ))

[2 Dobré sněhové ráno! (Rpuť: 12.03.2006, 07:53:46 - x)
Už napadlo tak 10-15cm a pořád sněží. Šumaváku netušíte jako to vypadá kolem Strážného? Manžel by tam měl po obědě jet.

[3 Taky na Šumavě sněží ? (Halladin: 12.03.2006, 08:05:02 - x)
Tady jo.

[4 jak vypadá jaro? (janabok: 12.03.2006, 08:15:10 - x)
Cheb: za noc 20 cm...

[5 Ja, ja. (jura-p: 12.03.2006, 09:08:10 - x)
Die derzeit vom Gesundheitsminister geplanten Reformen gefährden die Gesundheitsversorgung in Tschechien.

[6 Sněží a sněží, (Anka: 12.03.2006, 09:15:48 - x)
fujky, fujky. Teď jsme byla se pesem, s vypětím všech sil jsme našli venčící cestu. Pes vypadá jak sněhulák, auta jak šlehačkové dorty a silničáři jak pracovníci pohřební služby. Na docela zasypaném chodníku stála multikára s radlicí, vedle ní telefonující multikárník. Komusi sdělil, že je kalamita na druhou, zvedl radlici a zmizel v dáli, aniž ny se chodníku tknul.

[7 Reforma (ibn: 12.03.2006, 09:33:52 - x)
Je zvlastni, jak zmekcili zapadaci mluvi o estetickych upravach fungujiciho systemu hned jako o reforme.
Nekdy mam pocit, ze tenhle od zivota odtrzeny zivot musi vest k nejakemu prusvihu. Meritkem konce zmekcilosti ve zdravotnictvi je, pokud lide zacnou hromadne vyhledavat lekarske konexe, misto aby se anonymne sverili systemu.
Az se mnou bude ambulantni lekar zachazet stejne, jako muj znamy doktor, znamena to, ze reforma byla zdarne dokonana.

[8 Ted mne napadlo jeste jedno meritko nefunkcnosti systemu (ibn: 12.03.2006, 09:49:40 - x)
Jsou jim neurvali lekari. "Je ro neruda, ale dela svou praci dobre", to platilo jen za ery vrcholneho socialismu, dnes uz ne. Na zapade prisli podvedome na to, ze forma ovlivnuje mysleni. Lekar by mel byt dobre oblecen, dobre se chovat a chodit oholeny. To, ze zvlada sam sebe, zpravidla znamena, ze zvlada i sve remeslo. Vystrelek od tohoto pravidla si muze dovolit zpravidla jen jeden doktor na klinice: genialni asistent pana prednosty.
Vlnu debaty zvedl treba nyni v Anglii navrhovany (ci jiz prijaty?) zakaz noseni kravat v ordinacich. Takova malickost a takovy povyk, to stoji za zamysleni a jen podtrhuje to, co jsem napsal.

http://www.agent.seznam.cz/zdrav/78745-v-britanii-by-nemeli-lekari-nosit--smrtonosne--kravaty.html

[9 zdravotnictví (Andrea: 12.03.2006, 09:50:49 - x)
nezreformované hned po roce 1989, spolu se školstvím, byla kardinální chyba právě té divné zimy tenkrát. A důkaz šíleného diletantismu našich lidí, neboť tohle mělo být připraveno už v listopadu plném sametu. Po bitvě každý generál. Evidentně nebyl 17.listopad 1989 vůbec očekáván, což je vzhledem k výbušné situaci v Evropě tenkrát dost podivné. Co jsme kruci dělali? Proč si někdo z nás tenkrát, když se to hroutilo všude okolo, nikdo nesedl a nepřipravil všechny kroky pro případ, že by to opravdu ruplo i u nás?
Záhada. Komunisti připraveni byli. Takže, je mi líto, ale paranoia vítězí. Buď jsme neuvěřitelně blbý živočišný druh, nebo to ti bolševici opravdu měli v režii, jen zapomněli dát scénář komparsu.

[10 andrea (ibn: 12.03.2006, 09:56:49 - x)
Zakladni heslo je "ono to nejak dopadne".
A nedopadlo to uplne spatne, zkuste se projet po ostatnich postkomunistickych zemich a zjistite, ze jsme na tom docela dobre. od listopadu uteklo pouhych 17 let, nesmite byt tak narocna.

[11 ibn (Andrea: 12.03.2006, 10:00:48 - x)
chápu. Ale štvalo mne to už od chvíle, kdy, jak s oblibou vyprávím, v osmdesátém devátém na veledůležité schůzi OF mé bývalé kolegyně sestřičky řešily jediný problém - zda nosit či nenosit na hlavách plátěné čepce.
Mohly změnit svět, a měnily uniformu.
A tohle se dělo ve velkém, opakování zbytečných chyb. Jsem perfekcionistka a plánovač- bere mne proto čert.

[12 ...trocha "sněhového zpravodajství" přímo z centrumu Prahy: (šakal: 12.03.2006, 10:10:13 - x)
Na Malé Straně to stojí za pendrek! Když jsem přicházel do Hellichovky asi v 8:15, bylo na chodnících všude v okolí poctivých 25 centimetrů. Cestou mi sníh napadal vršken do bot. Těsně před našim barákem to dělalo asi jen nějakých 10 čísel - máme hodného souseda a ten si přivstal (7:- ))

Už jen z pudu sebezáchovy jsem běžel pro koště do kotelny. Naštěstí je to kyprej prašan a ten jde za čerstvs dobře z chodníku. Připadal jsem si jako ve Špindlu - za rohem, kde soused nezametl, už bylo sněhu do půl lejtek. Protože jsem čekal návštěvu s tranzitem, musel jsem proházet i jedno parkovací stání a příjezd k němu, protože ta plechovka má motor vpředu a náhon na zadní...takže spíš sáňkuje než aby jela (7:- P) (7;- D)

...Začínám Šumavákovi trochu víc rozumět (7;- ))

[13 Lenoši (martin tamtaky: 12.03.2006, 10:12:42 - x)
Andy, komunisti byli připraveni na změny v rámci běžného vývoje. Celý rok 1989 se to uvnitř strany mlelo a připravoval se sjezd na rok 1990. Naprostý průlom do dosavadní praxe byly dva zásadní požadavky: volba delegátů zespoda tajnými volbami a průhlednost financování strany. Bohužel (a tady nemůžu vyloučit úmysl) byli zmlácení studenti. Špunt byl vytažen a vypukla "divoká" sametová "revoluce". Nepříslušnost ke komunistické straně byla legitimací pro znalosti, upřímnost a neúplatnost. První kamarádi zvali k sobě další, ale svoje.

Nebudu pokračovat dál, tady není čas ani prostor pro podobné úvahy. Ale jednou se k nim historici budou muset postavit jako k jednomu z možných vysvětlení.

Dokáže si ale někdo představit, že by v prvních třech až šesti měsících někdo začal uvažovat o racionálním scénáři přechodu? Každá námitka proti pádícímu davu byla "starostrukturní"! Vážná debata v garážích? Nejdřív vymést staré smetí a potom teprve se budeme bavit! Němci neříkají roku 1989 revoluce, oni používají daleko lepší výraz - Wende, který já překládám jako "Obrat" Co bylo dole, šlo nahoru a naopak.

[14 Pomalu (martin tamtaky: 12.03.2006, 10:16:40 - x)
píšu, mezitím se tu zase něco objevilo - Andy, ta příhoda s čepci je výmluvná.

šakale, rozumět Šumavákovi (ale jen ve věci sněhu) je možné teprve po třech měsících takových zážitků, jako jsou dneska i v Praze.

[15 Martine (Andrea: 12.03.2006, 10:17:06 - x)
máte určitě pravdu. Já to bohužoužel tenkrát zrovna moc nesledovala, byl to rok velké lásky, počínající rodiny, dnes mne mrzí ty ztracené vzpomínky. Prase aby se v tom vyznalo, jak to tenkrát bylo.Co si pečou komunisti mezi sebou, to jsem netušila.
Ale to " obrat", to je dobré. Přesné. Poněkud deprimující.

[16 Bodré podoledne (M.Slon: 12.03.2006, 10:27:19 - x)
vespolek. Není nadto si pěkně poránu zasportovat s lopatou. :-))
Andy, vypadá to, že jsme byli v 89. kolegové, neb já v té době pracoval jako zdravotní sestra(muž) a pamatuji se, že podobné "problémy" se asi řešily všude. U nás v nemocnici při jakési rekonstrukci odborů nejvíc všechny zajímalo, jestli budou dál zájezdy a kolekce na vánoce. Tehdy jsem pochopil, že naprostá většina lidí má obzor dost blízko a spousta věcí mě pak nijak nepřekvapila.

[17 Andy, martine, obávám se, že mi nebudete věřit, ale (Rpuť: 12.03.2006, 10:33:31 - x)
mluvila jsem počátkem 90-tých let s několika kompetentními emigranty (ještě z r.48), kteří, celou dobu situaci sledovali a angažovali se.
Je to naprosto neuvěřitelné, ale je to tak: Evropa byla zcela nepřipravená!!! (Stejně jako dneska) Oni si opravdu představovali, že podnikatelé a řemeslníci prostě převezmou zpět své ukradené majetky a pojede se dál, jako by socialismu nebylo........já vím, je to úplně neuvěřitelné.....

[18 Rputi (Andrea: 12.03.2006, 10:41:04 - x)
uvěřitelné to je, ale nepochopitelné. Tedy, také jsem v té době žila, vina je na všech, odmítla jsem se tenkrát angažovat, protože jsem tušila, že na boj za čepce a spolupráci s bolševiky nebudu mít nervy a že bych skončila v kriminále jako první politický vězeń nového věku, ale je to vážně k podělání.

[19 Rputi, (M.Slon: 12.03.2006, 10:47:03 - x)
není to neuvěřitelné. Ještě teď, po těch letech, když se s někým ze západu bavíte, tak nevěří a nechápe, jak to tady před 89. fungovalo, resp. nefungovalo, a to už toho bylo řečeno a napsáno ažaž. Takže se nemůže nikdo divit, že to všechny zaskočilo. Hlavně pak ta rychlost, se kterou se démonická říše zla rozklížila.
Když si vzpomenu, jak naivně jsme pohlíželi do budoucnosti, jak jsme si to malovali a přitom zdaleka neměli ani páru o tom, jak svět funguje, tak se až divím, že jsme to ustáli.

[20 ...Tak ještě trocha žánrových obrázků z Prahe (7;- )) (šakal: 12.03.2006, 10:49:47 - x)
Když jsem běhal po ulici s tím koštětem, přijelo první auto. Pracně se vydrápalo z hlavní ulice do kopečka. Začali se z něj soukat první interpreti, že jako jedou na to natáčení. A to ještě nebyl ten tranzit, na který jsem čekal! Zhoupli nohy z auta a rázem nastalo bruslení.
V okamžiku za nimi zastavil forman, který se už kvůli nim přes muldu nevyhoupl a zůstal trčet v nejstrmější části zasněžené ulice. Vystoupila mladá karmelitka v hnědém rouchu a poprosila, jestli by jí nemohli uhnout.
Když jí udělali místo, zjistila, že už se do kopce asi nerozjede. Statečně točila volantem a kousíček za kouskem se hrabala do vrchu. Pak si trochu nadjela a začala ke kláštěrní bráně couvat. Šlo jí to pořád líp. Pak u vrat vystoupila, zazvonila na službu a s mírně zarůžovělou tváří, které se nikdy žádný makeup nedotkl, zašveholila ke mně: "Tatínek mi vždycky říkal, že zpátečka je silnější než jednička"...

...Takhle tu teda žijem (7;- ))

[21 Andrea+Rpuť (Foundryman: 12.03.2006, 10:50:32 - x)
Nepochopitelné to ani tak není, v roce 1918 to probíhalo velice podobně, jen už nejsou tehdejší události v živé paměti.

[22 Škoda (martin tamtaky: 12.03.2006, 11:00:56 - x)
na toto téma by se dalo vzpomenout na hodně věcí, Foundryman vhodně připomenul 28. říjen a tím by se potřebný prostor ještě umocnil. Protože jsem prožil ještě jednu podobnou dobu, zamíchám do toho i 1968. S nápomocnou hlavou i rukou mého otce jsem tenkrát pozoroval kotrmelce lidské povahy od podzimu 1967 do podzimu 1969. Tuto berličku jsem si už sám donesl do listopadu 1989.

Jenže zrovna teď mě vzpomínání odvádí od kuchyně. A pro duševní pohodu mé ženy i mě osobně je nedělní oběd důležitější.

[23 Martine, (maYda;: 12.03.2006, 11:17:22 - x)
a co se aspoiń pochlubit s menu?

[24 Vážení, (PeS: 12.03.2006, 11:22:56 - x)
ale hlavně 2 Andy a Martin. Obávám se, že to b je správně, tedy ta režie bolševiků. Leč sebelépe připravené plány jsou na 4 věci, pokud tam není zahrnuta reakce na nepředvídané okolnosti. Trochu o tom vypovídá fakt, že některé akce pro KGB plánovali šachisti - ale život nejsou šachy. A fyzika, zejména termodynamika, něco říká o fázových přechodech a samovolném nárůstu entropie. Chemikovi tohle opravdu nemusím vykládat - mám na mysli přehřátý/podchlazený stav a lavinovitý efekt jako následek celkem nepatrného popudu. V nelineárním systému s jistou chaotickou složkou neumí nikdo předvídat, jak celý systém zareaguje, nikdo neví, kde a jak se vytvoří "podivné atraktory" (proto ta nečekaná selhání PR agentur v jiném prostředí, když "jinde to přece funguje"). Tedy stalo se - a scénáristům se to vymklo z rukou. A byly snahy to ukočírovat - dosadit "zpracované" disidenty s plnou hubou humanismu, leč s nulovými vědomostmi o hospodářství. Jen si vzpomeňte - ta urputná snaha dosadit někam Adamce a podobné...
A teď si vemte situaci v zemi - zbylo několik málo soukromě hospodařících zemědělců a některá JZD měla v představenstvu bývalé sedláky. Tam to nebylo tak nejhorší. Ale byli prakticky zlikvidováni živnostníci. A už to tu někdo psal - mimo zemědělství, jediní mimo komančů s alespoň nějakou představou o ekonomice byli vexláci a taxikáři. A ti jediní, byli tehdá schopni pochopit příležitost a "chytit se". Teprve pak následovali další. A tak zatímco naši slavní disidenti pěkně plnili ten očekávaný scénář - nekonečné diskuse o humanistickém suchém z nosu (a skoro všichni jsme jim to tehdá žrali, mě nevyjímaje), ekonomika se měla poslušně vrátit pod komančská ochranná křídla - a ty snahy byly - a nevrátila. Alespoň ne úplně. A první, kdo tehdy přišel alespoň s nějakým ekonomickým programem, byla ODS - a to se samozřejmě neodpouští - a proto tam taky zcela zákonitě nalezlo spousta těch vexláků a jim podobných - kteří ale byli často manipulovatelní přes STB. Dalo se to vše ještě zachránit - nastavit rychle "pravidla hry". Leč v té době ta "humanistická sekce" společnosti - místo vytváření těch pravidel hry - dál blábolila o suchym z nosu, přesně dle scénáře.
Takže takhle to vidím při zpětném pohledu - hodně ve stručnosti. Nejsem ekonom, ani historik, ale jsem zvyklý vyhodnocovat experiment a posuzovat vliv jednotlivých parametrů. Tak to berte jako možná naivní názor laika - a můžete mě bít...

[25 Jsem jeden z těch odpovědných. (jura-p: 12.03.2006, 11:28:41 - x)
Jo, byli jsme nepřipraveni. Nebyli jsme organizovaní. Největší problémy jsme měli s tím, vůbec se domluvit. Z celé OF byli nejzkušenější osmašedesátníci a ti chtěli zpátky ty fleky, na které se v tom 68. hrnuli, než je ti, co ty fleky měli, z KSČ vyházeli. Těch, kteří nechtěli pokračovat v roce 68 nebylo moc. Studenti chtěli také reformovaný socík. V prosinci jsme prohráli (já, Standa Devátý a pár venkovanů boj o volební systém), stáli proti nám profesoři, Bogušiak, Klokočka, Jičínský, s podporou Havla, Dienstbiera, Kučery, a dalších, kde je jím konec. Do generální stávky nás bylo pár. Jo, lidi přišli na náměstí, přišli na OF, řekli nám, co bysme měli udělat, my (6-7) jsme je vyslechli, a oni zase šli. A říkali, takhle se to nedělá. A zase šli domů nebo kam. Před vánocemi odjeli studenti domů a bylo. Mezi jejich požadavky dlouho bylo jen potrestání těch, co je tloukli. Změnu systému jsme jim tam propašovali až my. Z tohoto hlediska to fakt byla studentům ukradená revoluce. Ale jinak by nebyla žádná. Pak po novém roce začali lidé volit ředitele. A volili si ty samé. Anebo největší řvouny. A sepisovali hříchy komunistů ve fabrikách. My to sbírali a posílali do Špalíčku. Tam to Pithart měl na hromadách, jeho intelektuální srdce se zachvělo vší tou zlobou proti komunistům, napsal článek Slyším trávu růst a všechny ty podepsané přípisy předal předsedovi vlády Komárkovi, ten pak resortním ministrům a ti to poslali na ty podniky těm komunistům, co je vedly. Ti se podívali, kdo to psal. A když naše lidi začli vyhazovat z práce, tak jsme se nasrali a tak vlastně regiony rozbily OF. A vznikla ODS z pravicových poslanců, z nasraných lidí z regionů a pár antikomunistů. A mezitím se ti ředitelé připravovali na privatizaci. Nebyli to odeesáci, co privatizovali. Andreo, na to, jak to bylo spontánní, kdo všechno změnám bránil, je skoro neuvěřitelné, jak daleko jsme pokročili. Hlavně si nedělejte iluze a vytvářejme spolu s první republikou velkou legendu o tom, jak Václav Havel vytvořil demokracii a kapitalismus. Až budeme všichni mrtví, bude se to hodit jako legenda. Něco jako legenda o Masarykovi a první republice. Kdo ví, že korupce tehdy bylo více jak dnes. Že ani jedna prvorepubliková vláda nevydržela celé funkční období a že neklid byl takový, že raději volili ještě jednou na smrt nemocného Masaryka, protože Beneš byl nevolitelný. A že si dobrovolně vytvořili druhou republiku, kterou bychom jednoznačně označili za fašistickou a totalitní. A že už před okupací platili protižidovské zákony. Hergot, my si musíme namluvit, že jsme dobří. Na koho by byli hrdi naší potomkové. Tak jak my jsme hrdí na své dědy, první republiku a Masaryká.

[26 PeSi, (Foundryman: 12.03.2006, 11:35:34 - x)
celkem souhlas, ale když se rozhlédnu okolo, nejsem si jist, jestli to šlo jinak. DDR budiž odstrašujícím příkladem - super hyperkorektní západní Němci tam přes Treuhand kradli jako straky. Poláci a Maďaři soukromníky měli - a dnes nic moc sláva. My jsme z toho vyšli až překvapivě dobře.

[27 bylo by to zajímavé (Andrea: 12.03.2006, 11:40:12 - x)
a určitě bych se dozvěděla plno nových věcí, ale zaprvé vařím tajin pro šest lidí, kteří zrovna přišli, zadruhé jsem měla v kastlíku další heraldickou ročenku, kde je o jakémsi Dentulínovi z Turtlštajnu, co je pohřbený v Jindřišský, anžto zemřel na mor. Nemoci se nevyhýbají, pán nebo kmán.

Tak někdy jindy, vnouček v tričku s namalovanou kostrou si žádá mé pozornosti.

[28 a to přitom příspěvek (Foundrymene,: 12.03.2006, 11:43:02 - x)
na ossis dělá tolik, že kdyby to někdo dával nám, tak v poměru máme 3x větší státní rozpočet. Za to by měli mít trávu ostříhanou nůžkama na nehty. Opravují perfektně paneláky a nemá v nich kdo bydlet. Patnáct procent obyvatel stejně uteklo na západ a v některých oblastech víc jak třicet procent. Jednou to tam bude muset někdo kolonizovat. Ale co bude dělat s pasivními, na socialismus vzpomínajícími domorodci, to fakt nevím.

[29 Hlavně si nedělejte iluze a vytvářejme spolu s první republikou velkou legendu o tom, jak Václav Havel vytvořil demokracii a kap (Andrea: 12.03.2006, 11:43:42 - x)
no tak to mne opravdu nikdy ani ve snu nenapadlo, Juro.
Ale je to zajímavé a doufám, že budete pokračovat. dík

[30 Pardon. (jura-p: 12.03.2006, 11:44:32 - x)
Musím to zpřesnit. Polští zedníci a instalatéři jim perfektně opravují paneláky.

[31 ..Tohle mi budeš, Juro,... (šakal: 12.03.2006, 11:50:41 - x)
...muset jednou všechno vyprávět, i to o tom, jak jste zakládali se Špidličem tu budějckou ČSSD. Já to nahraju na diktafon a pěkně syrový to vydáme. Viděl bych asi takovej titul: "Jak jsme si nevšimli, když šly kolem dějiny"...nebo tak něco.

Jednak, aby potomkové věděli - no a taky, abysme napodobili ten Zemanův knižní úspěch. To by se prodávalo, kua! (7;- ))

šakal zítko

[32 Juro-p (Foundryman: 12.03.2006, 11:52:09 - x)
Celý vtip s příspěvkem na Ossis je v tom, že 80% těch peněz se přes DDR-pračku vrací na Západ :-) Naši šíbři jsou proti tomu diletanti.

[33 A kdo si vzpomene na to, jak to bylo se studenty. (jura-p: 12.03.2006, 11:56:44 - x)
Jak ten v podstatě liberální Mohorita svolal tzv. Dialog. Jak tam studenti navolili své zástupce, jak tam byli posláni za SSM jejich spoludiskutovníci. Mezi nimi Pajerová, Mejstřik, Pánek. K jejich cti slouží, že když se to stalo na Národní, přidali se ke studentům. Ale!!! Není to něco jako Obroda v OF? O tom by mohl vyprávět zase Vidím, ten byl předsedou studenského parlamentu za tu nesvazáckou stranu.

[34 2 PeS, jura-p (martin tamtaky: 12.03.2006, 11:57:30 - x)
jak jsem psal, toto téma si určitě schovám i na příště a snad i osobní pokecání. PeSa jsem měl na mysli, když jsem před hodinou psal o vysokých školách, jura-p to viděl z té svojí strany a já můžu potvrdit, že takových tenkrát bylo sice málo, ale byli. Z obou dvou příspěvků zdůrazňuji, že tehdy provedla ODS tu největší "sviňárnu", kterou jí už nikdo neodpáře. Pod ODS rozumím paár lidí, které personifikuje Klaus a to nezapomenutelné "svinstvo" nás odvedlo od nastavené cestičky k socialistickému kapitalismu s lidskou tváří, kterému říkám socialismus bez tehdejších komunistických papalášů. Vyměnit pár lidí, nejlépe odplatou za 68-69 a valit dál v náruči chápavého předsednictva s pár disidenty a Havlem na místě ministra kultury.

jura-pe, ten Bogušák je Marek Boguszak - výzkum veřejného mínění? si ano, že?

maYdo, krémová zeleninová polévka z domácího vlastnoručního skopového vývaru a artyčoková pizza. Ze zbytku těsta domácí houstičky na večerné slezinu. Dezert - banán a nugátová zmrzlina politá domácí čokoládou se šlehačkou.

[35 Mně vůbec nepřekvapuje, že jsme nebyli připravení my. (Rpuť: 12.03.2006, 11:58:26 - x)
Mně jen fascinuje, že všichni politologové, politici, CIA, prostě ti kteří by do toho aspoň trochu měli vidět, neměli připravený žádný plán, vůbec nic a jen tak koukali, či spíše zírali jak telata, jak se to kolem nich žene.

[36 počítač (divana: 12.03.2006, 12:02:51 - x)
všera jsem dala info na psa, někdo mi odpověděl a tak i pro šumaváka:
moje dětičky chtěli novější počítač, protože na starém (předpovodňovém) se jim sekaly filmy a nešly některé hry. na stránkách www.ruzovka.cz si našly nejlevnější a objednaly a za čtyři dny byl sestaven a ony si ho odnesly. původně chtěly za 5000, pak ale do toho ještě něco nechaly přihodit a bylo to za 5600. je tam i bazar. tohleto by mělo být nové s dvouletou zárukou.
a jinak v centru prahy je dnes úžasně. nic nejezdí. je tu jak v pohádce. všechny stopy hned zaváté.
no teď mi ji právě narušil manžel. zapl mi zemana. tak opravdu hezké poledne a dobou chuť, jestli právě obědváte (při zemanovi to jde?).

[37 Tohle je HUSTÝ!... (šakal: 12.03.2006, 12:04:14 - x)
...Skáknul jsem na "Pavouky" a tady máme vysvětlení toho, proč to Fust zabalil, přímo od čepu:

"lidskou zlobou rozvrácených... (Faust z Montseguru, Sionu a dalších sídel. - Mail - WWW) Vloženo 12.03.2006, 08:07:09
Neplačte,
:-)

ono mi to na blogu naskakuje samo... až do jarní rovnodennosti jsem měl "vystaráno".

Ale lež (Andy) a hodnocení (Rpuť a jistý malý človíček klein šimon) a komunita pevně semknutá (šakal a k mému podivu i klaun; klaune Parafine, měl jsem za to, že mě znáš líp, nebo dokonce že znám líp já Tebe; sorry)...

prostě Sally:
další píseň a další citát:

... závěje jsou v nás...

(čemuž odpovídá i počasí v matičce) :-( kdepak jaro, hluboká zima...)

kdo chce, nechť si o heslo napíše na uvedený mail.

SNAD MÁM PRÁVO SI NA HITPARÁDU ONE MAN SHOW POZVAT JENOM TOHO, KOHO UZNÁM ZA VHODNÉ.
To se týká bez výjimky VŠECH...
Ne-li, nezblázním se...
jsem již vyléčen ze závislosti...

Hezký zbytek víkendu (byť i zasněženého)"

...Doufám, že nikoho nenapadne říkat, že si z toho dělám srandu! (7:- /)

[38 Já vím Foundry. (jura-p: 12.03.2006, 12:04:20 - x)
A taky je vidět, že Klaus tím "vexláckým" kursem marky zachránil hospodářství. Tam si vyměnili marku jednu za jednu a od té doby si nikdo nekoupi východoněmecký výrobek (nebyl přece padlý na hlavu) a za tři měsíce byly všechny, ale úplně všechny DDR firmy na hromadě. A následky jsou patrné dodnes. A armáda, a soudy a úřady. Co by se snažili, když všechny lepší fleky obsadili wessis. A že to nebyl výkvět, je jasné. Takže těch zbylých dvacet procent radši prožrali. Kdo by se honil, když wessis přebrali všechnu odpovědnost. Šmarjá, my měli vlastně štěstí, že Západní Čechy nebyly za oponou.

[39 na čt1 zeman (divana: 12.03.2006, 12:09:37 - x)

[40 Já si ty jmena pamatuju z Reduty a ze Špalíčku. (jura-p: 12.03.2006, 12:14:16 - x)
Tak jsem to napsal foneticky. Ale to byl už tenkrát starý pán. Takže ten výzkumník bude nejspíše někdo z rodu.

[41 To byl JUDr. Jiří Boguszak (raptor: 12.03.2006, 12:16:03 - x)
- dokonce ještě žije. Podobnej ročník jako Klokočka, co si zrovna včera na Klause vyskočil... :-)

[42 Já si nemohu pomoct, (Anka: 12.03.2006, 12:26:52 - x)
ale konečně se mohu bez ohrožení trávení dívat na debatu v Čt. Pan premiér nemůže Zemanovi ani dveře otvírat.

[43 MArtine (maYda;: 12.03.2006, 12:28:08 - x)
o nedělním poledne se mi nechce debatovat o politice a mýtech.
NApsala mi tuhle JAka, a psala, že jí je vlastně jedno, jaká partaj tady bude vládnout, hlavně když bude dělat dobré a funkční zákony. Pod to bych se podepsala, jen nějak nevím, od koho se té tvorby dobrých zákonů nadít.
Ty mýty - no,lid prostě potřebuje v čele císařpána.
Moje babička vzpomínala, že o nějakém jídle, už nevím o čem, doma hovořilo s úctou, že tohle jí rukou i císařpán. Pokaždé se to připomnělo.
A nějak to přežilo, ta posvátná úcta k nekritizovatelným veličinám.
Já nevím jestli ty mýty o HAvlovi jsou k něčemu. Obvykle zastánci mýtů na to hledí tak, že jsme ti, co nedocenili Velikána. Že jsme národ, který si ho nezaslouží. Vztahem k HAvlovi někteří poměřují lidi, s kterými se setkávají. Ono by se toho dokázalo, jen kdyby šel vyměnit ten blbej národ, že?
S některými kamarádkami o těchhle věcech radši nemluvím. Jsou lidi, kteří si myslí, že když budou opakovat moralizující fráze, tak budou sami morálnější. A na tohle dostalo OF spoustu lidí.
No, tak jsem se přece jen dostala k té politice a mýtům.
A to jsem se chtěla jen virtuálně olíznout nad MArtinovým menu.
u nás je živitel dnes mimo dům a tak jsem slíbila palačinky.

[44 maYda (martin tamtaky: 12.03.2006, 13:03:22 - x)
s palačinkami se dají dělat divy - strávil jsem vloni tři hodiny v Creperie v Andoře. Byl to starý Francouz z Normandie a měl k ruce mladou Angličanku jako servírku. Střídali jsme slané a sladké a probrali asi deset možností.

Politika si nás najde sama a tak si ji musíme občas odříct. Asi máme všichni stejné to, že se o našich myšlenkách nemůžeme s okolím bavit. Dostatečně povzdbudivé je to, že někde jinde existují lidé se stejným problémem.

Nesleduji ani polední debaty, ani F1, ale podíval jsem se na ČT2 na film Vyloženě rodinná historie. To byla zážiteček:

Vždyť Vám lhal a Vy jste mu to uvěřili!!
To chceš říct, že jsme tady všichni hlupáci?

Nemůžeme přece začínat se lží!
Jen jim to slib, člověk přece musí něčemu pěknému věřit.

Jsme na mizině, máme než samé dluhy!
Tak ty mu toho Brehma nepřeješ?

[45 martine, (maYda;: 12.03.2006, 13:18:04 - x)
asi jsem o něco přišla. Někdy je škoda nemít televizi, ale fakt jen někdy.
u nás je teď "mistrem" dcera, vymyslela "svůj recept" - natře palačinky nutelou a ozdobí ovocem.Vyžije se hlavně výtvarně. Poživatelnost kombinaci jí je fuk, ale s ovocem se nedá moc zkazit. :-)
Dnes nemme Nutelu, tak jí vyrobím nějakou "natierku" ze zbytků čokolády z lednice. Když jí bude málo, nastavím kakaem a máslem.

[46 ňam ňam (onlooker: 12.03.2006, 13:30:18 - x)
To je dobrota, ale co štíhlá linie? Já tak maximálně palačinky s jogurtem bez cukru a tuku ....

[47 Telegraficky: (Šumavák: 12.03.2006, 13:32:21 - x)
- sníh: co já bych dal za ruzyňskou viditelnost 500 - 1200m. To přeci vůbec nesněží !!!A tady sněží !

- počítač - Divano díky, zaregistroval jsem to a dojde li to tak daleko , že starý štetec na optiku a vyfoukat fénem nestačilo, vrátím se k tomu.

- další později.

[48 Štíhlá linie (maYda;: 12.03.2006, 13:45:16 - x)
je stejně dávno v háji. A pochybuju, že na mě zbyde tolik, aby to ty zbytky ohrozilo.

[49 Linie (martin tamtaky: 12.03.2006, 14:06:48 - x)
188/125 - co dodat?

[50 (irenak: 12.03.2006, 14:08:31 - Mail - x)
Andreo, souhlasím s Vámi, dnes se dalo při Moravcovi na ČT 1 obědvat. Zeman se Sobotkou byli korektní, vedli kultivovanou diskuzi. Náš jezevčík zapadl do sněhu tak, že mu bya vidět jenom špička hlavy a ocásku.

[51 (183/116) (jura-p: 12.03.2006, 14:12:53 - x)
Martine, já bych vás viděl jako normálního urostlého Moraváka.

[52 Akorát potřebujete drobet větší seslu. (jura-p: 12.03.2006, 14:14:12 - x)
A aji sněžnice.

[53 No, (maYda;: 12.03.2006, 14:19:23 - x)
musím sebekriticky přiznat, že když jsem se před dvanácti lety dostavila co by prvorodička do porodnice, byla jsem o nějaké to kilo lehčí.
Jenže do háje s linií, ta improvizovaná čokoládová natierka na palačinky se fakt povedla.
Teď ještě umýt ze stolu a blízkého okolí otisky čokoládových tlapek.

[54 Nechápu, (Foundryman: 12.03.2006, 14:26:51 - x)
co furt všichni máte s tou linií. Já dnes dorazil pečenej bůček na studeno k snídani, pak jsem si dal k obědu gruzínské kuře, lehký dezert (čokoládový dortík) a plánuju večeři - patrně steak z krkovičky.

[55 MaYdo, Martine, (M.Slon: 12.03.2006, 14:27:27 - x)
:-))))

[56 A krom toho (Foundryman: 12.03.2006, 14:38:00 - x)
jsem toho názoru, že vydat se do restauračního zařízení za účelem požití méně než 5 pivínek je ztráta času a zbůhdarma vynaložené úsilí.

[57 Foundry, neračte provokovat:))) (Rpuť: 12.03.2006, 14:46:27 - x)
Ve Vašem věku jsme byli ještě o něco hubenější - a vy máte, při téhle konzumaci, solidně zaděláno:)))

[58 Rputi, (Foundryman: 12.03.2006, 14:49:59 - x)
no, už taky nejsem nejmladší. A už 20 let vážím furt stejně. Ne tedy, že bych se vážil, ale soudím dle velikosti oděvů.

[59 Foundry, (Anka: 12.03.2006, 14:59:00 - x)
jednak Tě pic a druhak, nech si ty provokační pindy o linii, Ty žouželi :-)

[60 (: 12.03.2006, 14:59:21 - x)
asi dvacet kilo. šťastnrj člověk '(závistivý smajlík)

[61 Už zase sněžíííííí! Nebo ještě? (Rpuť: 12.03.2006, 15:28:31 - x)
Letiště v Praze-Ruzyni bude mimo provoz i v neděli odpoledne. Kvůli sněžení se ho nepodařilo otevřít v původně plánované poledne. Další termín je 19:00. Problémy pokračují i na silnicích, zejména na severozápadě a severu Čech.....

[62 Nazdárek! KOnečně smysluplná debata - (Dana: 12.03.2006, 15:32:00 - x)
i když - jak tak koukám do zrcadla...:-((( A taky jsem měla asi zvýšenou vlhkost vzduchu ve skříni a následné sucho - většina šatstva se mi nějak divně smrskla...:-) Ale jinak je fajn. Dokonce až tak, že se to bojím tady napsat. Většina by to asi mohla považovat za provokaci. Ale jo, napíšu to. U nás nesněžilo a nesněží! Asi mě má někdo nahoře rád! :-))))

[63 ahoj, Dano (Andrea: 12.03.2006, 15:39:18 - x)
určitě má. Proč by neměl?

Včera jsem byla po dlouhé době na pěkné ekumenické svatbě u evangelíků, dokonce tam, kde to znám. A při hostině vybylo místo pro faráře zrovna u našeho stolu. Semleli jsme nad tvarohovými buchtičkami a šunkou páté přes desáté, ale nakonec spolehlivě zakončili- někdo nahoře nás má přecejen rád. Kdyby neměl, už dávno by to tu sežehl ohněm a mečem.
Máme se od něj co učit.

[64 Andy, (Dana: 12.03.2006, 15:45:18 - x)
debaty s faráři u kafe nad tvarohovými koláčky jsou těmi nejlepšími, které jsme kdy vedla. I když náš pan děkan je už muž pokročilého věku a občas mi dost připomíná jezuitu, on o mě ví, že to má marné mě někam nutit a já zas mu nesahám na jeho dogmata - v ostatních věcech se dost shodneme. Mimochodem - dost mi pomohl - slovy - když jsem prožívala nějaké ty životní karamboly..a že už jsme jich s panem děkanem probrali... :-)) A jinak - jak tak čtu, měla ses báječně. Jen ty malinké svatební koláčky, ty mi jaxi na Moravu neštymují. Já bych je čekala spíš ve východních Čechách nebo u Humpolce, Pelhřimova....

[65 to nebyly koláčky (Andrea: 12.03.2006, 15:53:21 - x)
ale buchtičky. Jsem z nich vykulená, i kuchař v restauraci nechtěl věřit, že jsou ručně dělané. Klasické plněné buchty, ale mini.
Svatba byla pěkná, protože nyní už novomanželé se mají moc rádi, příbuzenstvo bylo normální a přívětivé a můj syn měl bílou košili, KRAVATU a sako, což jsem na něm viděla naposled, když šel poprvé do školy. Vedl do kostela mladou manželku svědkovu a už to, kruci, není dítě :-O
Trošku šokující pohled, ale asi si musím zvykat.

[66 Andy, jen aby von se ten farář (Šumavák: 12.03.2006, 15:55:07 - x)
nemejlil!
Od jisté doby jsou války studené !!

A venku to tak vypadá......

[67 Šumaváku (Andrea: 12.03.2006, 15:57:03 - x)
:))))


no jo, asi jste nebyl hodnej.

Tady sněžit přestalo, skoro, jen lehounce, ale manžel tvrdí, že na Malvazinkách bylo přes třicet centimetrů. A on by to měl mít ve voku, je technik.

[68 Jo, jo, Andy, (Dana: 12.03.2006, 15:58:45 - x)
na dospělost vlastních dětí si opravdu musíme zvykat...Ale ono i to dospělé dítě si občas přijde nechat pofoukat rozbité koleno. A tak to nesmíme zapomínat, aby mělo kam přijít...:-))

[69 Za svatební buchty miniaturních rozměrů ručím. (jura-p: 12.03.2006, 15:58:46 - x)
Jsou moravského původu. I já je na svatbě několikrát jedl. Jednou i na své. Nic než buchty a ještě je cukrují.

[70 no jo, asi tu narážíme (Dana: 12.03.2006, 16:01:58 - x)
na klasický pojmový mišmaš. Co vlastně míníte pod pojmem "buchta"? Já jednou při jdné služební cestě, za zaboha si nevzpomenu, kde to bylo, jsem měla malilinké svatební koláčky - a byla to nádivka, obalená kynutým těstem, s marneládou a posýpkou nahoře. A to mělo velikost tak 1x1 cm...Ale nebylo to na Moravě. Ale hádat se nebudu.....:-)))

[71 díky, Juro (Andrea: 12.03.2006, 16:05:00 - x)
není nad svědka:)))
Dokonce už o nich vím, že jednu krabici na slepice ( což nevím, co je, zřejmě krabice, v které se převážejí slepice, asi něco jako bedna vod banánů, ale bez tý díry dole, tou by ty buchty vypadaly) vyrábí tři selky jeden den. Nebo jedna selka tři dny, teď si nejsem jistá.
Doufám, že v tý krabici, co to přivezli, před buchtama žádný slepice nebyly. Ne že bych se nějak extra bála ptačí chřipky, ale ony by ty slepičince stačily a já už jsem dalekozraká, ty buchty byly malý, kdo by se s tím přebíral...

[72 Andy - (Dana: 12.03.2006, 16:08:33 - x)
to asi nebyla krabice na slepice, ale krabice na kuřata!!! Mražená. V takových se dodávají ta mražená kuřata do obchodů...já je na svatbu dcery na koláče taky použila! Ale ty naše koláče byly podstatně větší, tak 4x4...:-)))))

[73 Buchta (Andrea: 12.03.2006, 16:09:09 - x)
je pro mne takové to hranaté, co má vevnitř tvaroh, mák nebo povidla. Nahoře je to pocukrované a Honza to dostává do uzlíčku a Kája k snídani, na nic jiného ho z pelechu nevylákám.

[74 Buchta je krychle s náplní vevnitř. (jura-p: 12.03.2006, 16:09:49 - x)
Vypadá trochu jako ochozená dlažební kostka. Má dvě až čtyři strany světlé, od toho, jak byla utlačována jinými buchtami. Náplň je vevnitř. Koláč je kruhový, vevnitř má taky náplň a navíc má ještě něco na horní ploše. Světlé plošky na obvodu nemá, nebo jen malé, když byly koláče přece jen blízko sebe na plechu. Na Moravě se dělá na svatbě obojí. U buchet se z neznámých a mě nepochopitelných důvodů cenní jejich drobnost. Čím menší, tím lepší. Koláče bývají 3-4 centimetrové.

[75 A když jsme u toho faráře... (Šumavák: 12.03.2006, 16:12:23 - x)
a toho nahoře.....
jukl jsem na psa a přišlo mi na mysl:
....... a sedmý den odpočívají....("bohové").

:-)))))))

Já zas běžím!


[76 Cení s jedním n. (jura-p: 12.03.2006, 16:16:02 - x)
Jo a navíc ty co mají dvě boční strany nesvětlé (tedy buchty rohové) jsou z nějakých magických důvodů cennější. Já si myslím, že je to proto, že takové jsou na jakkoli velkém plechu jen čtyři. Tu magii si už nepamatuji. Už jsem sakra dlouho na svatbě nebyl. Naposledy vlastní dcery, ale to už je Jihočeška. A žádné prťavé buchty tam nebyly. Vlastně tam nebyly žádné buchty. Jenom koláče.

[77 Šumaváku, (jura-p: 12.03.2006, 16:18:15 - x)
Stvoření ještě neskončilo, jsme děti osmého dne.
Thorton Wilder

[78 to je škoda (onlooker: 12.03.2006, 16:19:25 - x)
že se občas do takových krásných debat plete politika

[79 Foundry, (maYda;: 12.03.2006, 16:22:12 - x)
nefanděte si!
Já měla taky dvacet let stejnou velikost. Mezi 17 a 37. Vdát bych se klidně mohla v šatech do tanečních, kdyby nebyly 20 let z módy.

[80 No, tady u nás (Dana: 12.03.2006, 16:22:55 - x)
se říká koláčům tomu, co jsem popsala - náplň v těstě, nahoře povidla nebo nějaké ovoce a posýpka, po vytažení z trouby pomaštěné roztopeným máslem s rumem, buchty jsou u nás to, čemu se jinde říká koláč - kynuté těsto vytažené na plechu, pokladené ovocem, tvarohem, rozvařenými sušenými hruškami (to je moje nejoblíbenější), mákem a posypané posýpkou - valašská babička tomu také říkala táč, i když táč bývá převážně kulatého tvaru, a pak jsou ještě honzovy buchty - a to jsou ty, které popisuje Andrea a Jura...tož tak je to s buchtama....:-))))

[81 nevím, Dano (Andrea: 12.03.2006, 16:22:55 - x)
moje neteř si vloni vzala Moravana, je z vesnice, matka nosí čtyři sukně a s kámoškami právě peče ty moravské vymyšlenosti.
Synka dala na študie, ten je dnes vědec, ovšem nez grantů a města v pytli, kdo se bude starat o grunt, to je ve hvězdách, on určitě ne.

A ten Dentulín z Turtlštajnu byl vynikající právník, prokurátor v Praze, bydlel na Ovocném trhu a byl " nevšedně vzdělán". Zmiňuje se o něm prý i Mikuláš Dačický z Heslova. Ve znaku měl stříbrnou hrdličku, v zobáku sloní kel, hrdlo prostřelené šípem. To na zeleném trojvrší.
Proč, nevím. Rodina byla původně z Roudnice nad Labem, Zoubkova. Dentulín je latinizovaná forma jména Zoubek.
KJoho by to napadlo. Povýšil je Rudolf II., proč, to jsem se nedočetla. Ale v rodině měli výběrčí cel, tak asi poctivě vybírali:)

[82 žádná magie, Juro (Andrea: 12.03.2006, 16:29:26 - x)
malé buchtičky jsou prostě šťavnatější a lepší,náplň, aby byla v buchtě cítit, má určitou nejmenší přípustnou velikost, kterou už nelze ošidit, takže čím menší buchtička, tím méně těsta a více náplně.
Rohové jsou propečené a moc dobré, taky žádná magie. U zemlbáby má taky skoro každý raději opečený kraj víc, než prostředek.

A svatba nás teď pěkně dlouho žádná nečeká. Až Karlos, ale ten snad ještě pár let počká. Nějak se nám v naší ještě nedávno malé rodině ty děti moc rychle množí, za tři roky pět dětí, asi bychom měli dostat od Škromacha nějakou stříbrnou plaketu.

[83 Koláč musi být kulatý. (jura-p: 12.03.2006, 16:35:26 - x)
Proto se tak jmenuje. Ty velké, s hruškovou náplní a ještě zdobené, se u nás v Brně přičítaly Valachům a říkalo se jim frgále. Jinak je pravda, že buchta obecně byla také vše od cvibachu po mazanec. Prostě doma pečené těsto, které nebylo chleba. Ale to je tak, jako když se o každému ptáku, co nemá metr říká - nějakej vrabec. Táč byl v Brně naopak něco vylitého nebo nataženého do plechu s ovocem poskládaným na vrchu. Nejčastěji meruňkami a později švestkami.

[84 Juro-p (maYda;: 12.03.2006, 16:45:15 - x)
i koláče mohou být hranaté. Zvlášť ty svatební. U nás v kraji Boženy Němcové, Aloise Jiráska a textilního průmyslu se pekly na svatby a posvícení koláče, které tvarem, odpovídaly tomu, co dnes pekárny produkují pod pojmem " šáteček. T.J. nádivka se vloží do čtverečku těsta a a cípy složí do kříže. TAkový koláč je pak hranatý. Dělaly se různé velikosti, ale ty svatební i těch 1x1 cm. Poslední doba přinesla i různé vylepšené varianty těsta, rozmazlenost největší je horké koláčky po vytažení z trouby krátce namočit do rumu.
Tvar buchet je dán tím, že buchty se skládají natěsno a nechávají se dokynout v pekáči, což jim dodá hranatý tvar a způsobuje, že "vnitřní" buchty mají tmavý jen vrch a spodek, krajové jeden bok a rohové dva.
Rohový koláč je od ostatních tvarem k nerozeznání, ale má jistý magický význam, věřilo se, že nosí štěští a přivolává svatbu. Proto bývalo zvykem je s výslužkou distribuovat do rodin, kde měli mládence na ženění či děvče na vdávání, ozdobené bílou stužkou a myrtou.ZAčal se proto dělat větší než ostatní, později se na rohu spojovaly tři koláčky s různou nádivkou. Mám lehké podezření, že dnes hospodyně spočte, komu dá výslužku, kolik svobodných mládenců a děvuch tedy musí obdařit a podle toho napeče jeden nebo dva plechy "rohových" koláčů. :-)
Ale stoprocentně to nevím, u svatebního pečení jsem asistovala jen jednou a je to už drahně let.
JInak jsme s bráchou coby dlouholetí a beznadějní kandidáti na sňatek sbaštili rohových koláčů " neúrekom", ať už ve výslužce nebo přímo na svatbách, kde to bylo doprovázeno obřady leckdy bizarními. ZA všechny uvádím svatbu bratrance, kdy nás zahnali ještě s jedním starým mládencem pod stůl a tvrdili, že to funguje, jen když se sní koláč pod stolem a štěká se u toho. :-))
Nepomohlo. Já se vdala dvanáct let po téhle události v období, kdy zrovna svatby v okolí ustaly a s nimi i příliv rohových koláčů, brácha a ten druhý jsou svobodní dodnes.
:-)))

[85 Rohový koláč je od ostatních tvarem k nerozeznání, ale má jistý magický význam (Andrea: 12.03.2006, 16:51:19 - x)
aha. Tak to jsem netušila, přisuzovala jsem to mlsnosti.
Nějak ty zvyky neznám.
Raději jdu pracovat, nebo na ty buchty zase dostanu chuť. Jenže včera to bylo tak náročné, že teď bych měla jíst půl roku jen tři zrnka rýže denně.

[86 Malé buchtičky (martina: 12.03.2006, 16:55:52 - odkaz - x)
Kousek od nás je Vlčnov. Malé buchtičky - vlčnovské vdolečky se pečou odnepaměti. Prodávají se ne na kusy, nýbrž na plechy. Viz odkaz.

[87 Frgále či frgály (Dana: 12.03.2006, 17:00:42 - x)
jsou zvláštní samostatnou sortou. To je fakt. V každé pořádné valašské rodině byly speciální lopaty na frgále. Jenže moderní doba přinesla i modernizaci a tím i ztrátu jedinečnosti tohoto kuchařského kouzla. No nic, jdu poklábosit s babičkou..ještě bych tu dostala hlad.A frgála není na dohled...:-)))

[88 Já jsem se kdysi setkala s paní, (maYda;: 12.03.2006, 17:08:49 - x)
která byla vdaná za moraváka ( snad) a ta tvrdila, že když tchyně řekla, že budou koláčky, tak vařila novocné knedlíky.
A u nás se říkalo " vařečný buchty" nějakému těstu, plněnému snad houbami, ale to už nikdo moc nezná.
A kromě buchet se taky peče buchta v jednotném čísle a to je v podstatě jakékoliv těsto na pekáči nebo plechu.
" Táč " se u nás nazývá taky koláč.
Teď mi dítko nacpalo, po výzvě " zavři oči a otevři pusu" do pusy kus palačinky s kečupem. Když to nečekáte - brrr.
Je to mokrý, rozplizlý a divný.

[89 Buchty a vdolky (martin tamtaky: 12.03.2006, 17:14:04 - x)
u Valachů jsou známy dvě hlavní skupiny: buchty nebo buchta a vdolky nebo velké koláče (frgály).

Buchty jsou většinou čtvercového tvaru, nadívané, ale i bez nádivky a mohou být i zavinuté - zahybáče.

Speciální jsou kurástvové buchty z mléka z prvního nebo druhého dojení. Druhé tehdy, jestliže první bylo příliš krvavé. V Jablůnce jim říkali vrzgače.

Frgály se dříve zvaly jen vdolky, malé koláčky vdolečky. Pomazánka z hruškových povidel je nejlepší (alespoň pro mě), obvyklá je tvarohová, švestková a maková. Na Dolní Bečvě se dělaly zelňáky se zelím, když nebyly listy, ale košťály, tak se jim říkalo hlubovníky. Ve Velkých Karlovicích se dělá mrkvák - to je strouhaná mrkev promíchaná s mákem. U nás - Nedašovsko - má vdolky z kvaky, to je tuřín. Moje žena ji pamatuje ještě běžně na poli v padesátých letech, já už jen jako raritu.

[90 snižek bílý...... (šimon klein: 12.03.2006, 18:06:15 - x)
asi nejsem takový pechvogel....
ráno před svým autem, zaparkovaným v čele slepé ulice jsem našel multikárou nahrnutý sníh do výše barikády, tj. do výše kapoty (jinam to dát nemohli, vždy to odnese ten v čele); přes den to vítr ještě zvětšil. Začal jsem se zajímat, kdo v paneláku má bagr a může ho zítra ráno půjčit.
Odpoledne na mírný svážek za autem nastoupili tatínkové s dvou až tříletými ratolestmi na pekáčích a plastových podprdelnících. Aby to dostalo větší švunk, odvozili v těch pekáčích všechen sníh z valu na vytvoření skokanského můstku. Takhle čisto na ulici ještě nebylo....
Teď mi to dochází.....šumaváku - promiňte, vím že mě nebudete mít rád.....

[91 Moje ratolesti nejsou dvou až tříleté (maYda;: 12.03.2006, 18:11:51 - x)
a nějaký pekáč nebo podprdelník je nezajímá.
Jezdí rovnou po zadní části nebo po břiše nebo hřbetě, případně válejí sudy.
A kdo ty katě zašije, to jim je fuk.
Já bych se taky takhle válela!!!!
Jenže mi není dvanáct.:-(

[92 Maličkost..... (Šumavák: 12.03.2006, 18:13:45 - x)
a až budete ráno vyjíždět, nezapomeňte na ten skokanský můstek !
:-)))

[93 Jak se dívám, (Dana: 12.03.2006, 18:21:09 - x)
to názvosloví jídel bylo asi v každé rodině jiné. Moje kořeny jsou právě v Dolní Bečvě, a zelňáky se v naší rodině říkalo bramborákovému těstu (se syrových brambor, málo nebo vůbec žádný česnek) pečených v troubě na zelných listech. Bez omastku. BOhužel, stará babička už tuhle diskuzi pozoruje sezhora a tak se jí na hlubovníky zeptat nemůžu...

[94 Zelňáky v jižních Čechách (Rpuť: 12.03.2006, 18:47:27 - x)
jsou placky u vařených brambor, hrubé mouky, kyselého zelí a vejce (+sůl, kmín, pepř)pečené v troubě na plechu.

[95 Zelňáky (martin tamtaky: 12.03.2006, 19:06:34 - x)
Dano, s rodinnou tradicí v názvech máte pravdu, ale zelňáky byl z kynutého těsta, zatím co to, co jste popsala, se nazývalo podlesník. Popsal to už František Bartoš a Bečvy (obě) jsou tím známé. Dvě třetiny strouhaných syrových brambor, jedna třetina vařených rozmačkaných, zcedit a zadělat kyškou. Nalít na zelný list a do pece. Pak list stáhnout, omastit a stočit.

[96 Abych taky přispěl (Foundryman: 12.03.2006, 19:22:18 - x)
Buchta je v Brně hranatý útvar s náplní uvnitř, koláč je kulatý s náplní na povrchu a rantlíkem okolo, táč je hranatý, kopíruje tvar plechu, náplň na povrchu (jablka, švestky, meruňky) a taky rantlík. Pak je ještě štrůdl, většinou nohavice z lístkového těsta a náplní uvnitř.

[97 Brno (martin tamtaky: 12.03.2006, 19:41:57 - x)
tam je to těžké, čeština je tam jen na návštěvě, němčina a hantec, škoda slov. Dokonce i sníh tam skoro nemají. Dneska odpioledne dávali v televizi nějakou domovnici a tam pravila: "Tolik sněhu jsem ještě v životě neviděla!". Pak ještě vyprávěl někdo z Technických služeb, že posypový vůz zapadl, ale pak se dokázal sám vyprostit, že se to tak pětkrát za zimu stane.

Jinak specielně pro tebe, ty to oceníš. V kuchařce pro Niederoesterreich jsou jejich typická jídla popsána jako Palatschinken nebo Powideln-tascherl.

[98 Martine, (Foundryman: 12.03.2006, 19:52:41 - x)
nááááhodou, dnes jsem odhazoval sníh a na dvoře mám aspoň nejmíň 15 čísel :-)
Dolní Rakousy jsou v podstatě jižní Morava, ten štrůdl si tam dáš taky :-) Dokonce trafika se řekne rakousky trafika, na což severní Němci jen hledí, oni mají Tabakgeschaeft.

[99 jsou dva typy lidi (ibn: 12.03.2006, 20:21:52 - x)
Slemovi maji radi buchty zevnitr, vlhke a mekke. Maji radi pudingy, besamely, tvaroh, gulase a pivo.

Krupavi se uchyluji k opecenym okrajum, napln je nenaplnuje plnosti chute. Dale maji radi smazena file, hranolky a vubec minutky obecne. Jako prvni sahaji po patkach chleba. Vino uprednostnuji pred pivem.

[100 Pod Znojmem (martin tamtaky: 12.03.2006, 20:22:42 - x)
Já mám ten kraj rád, protože odtud jsou jedni z mých předků. Ne nadarmo se to jmenuje Moravské pole.

[101 Ještě jeden druh (martin tamtaky: 12.03.2006, 20:25:12 - x)
ibne, zapomněl jsi na nás, co mám rádi úplně všechno. Buď jíme a pijeme, nebo vaříme, nebo o jídle a pití aspoň vykládáme a když už jsme sami, tak si o tom alespoň čteme.

[102 martin tamtaky (ibn: 12.03.2006, 20:28:49 - x)
neverim!
Po jake buchte sahnete jako po prvni, po propecene, nebo vlhke?
Jedine, co by vas vyclenilo ze vsech kategorii, by bylo to, ze jite se stakem pres oci, stejne, jako Bystrozraky!

[103 Martine i IBN (Dana: 12.03.2006, 20:33:20 - x)
Martine - donutil jste mě zajít zkonzultovat názvosloví k babičce - ta narozdíl ode mne na Dolní Bečvě i pár let žila - trvá si na svém, že u nich se říkalo zelňáky tomu bramborovému těstu v zelných listech. Ale jak říkám - co rodina, to název! Válku Klobůčanům proto nevyhlásíme! :-)))))
IBN - co si mám počít? Já patřím i nepatřím do každé skupiny. Mám ráda guláše, bešamely a pivo. A také dokřupava vypečené okraje bramborových placků, volských ok, minutky i víno. Miluju bramborové placky přeložené s náplní z jakéhokoli druhu masa..i tu zeleninu snesu. Zbožňuju cibulovou omáčku mé maminky, kterou se snažím už několik desetiletí uvařit jako ona, ale nedaří se (ta omáčka je smetanová, sladkokyselkavá a kdo jednou ochutnal, nezapomene... - to jen pro upřesnění) No a do jaké škatule, šuplíku či přihrádky se mnou teď???:-))))

[104 Powideln-tascherl (maYda;: 12.03.2006, 20:37:35 - x)
to jsme dělávali doma.Štrůdfl nemusí být jen z lístkovéhoi těsta ale taky se dělá tažený, na ten saeč hotové těsto nekoupí.
Je poměrně levné a dietní, jen z mouky, vody trochy octa a bílků.
Musí se dobře vypracovat nechat odpočívat a vytáhnout do tenka.
S oslazenými a oskořicovanými jablky, připadně s ořechy a rozinkami to je šetří kapsu i linii.
Kdysi vycházely v nějakých novinách paměti českého kuchaře, který vařil na nějakém dvoře knížecím nebo dokonce královském na počátku 20. století a tenhle závin, původně sváteční moučník chudých chalupníků, tak měl takový úspěch, že byl zapsán do knihy, kde se zhromažďovaly recepty na pokmy, hodné toho, aby byly předloženy i těm nejkorunovanějším hlavám.

[105 Ibne, (jepice: 12.03.2006, 20:38:52 - x)
nedá mi to, když u Šumaváka je takový sladký den, abych k tomu vašemu dělení lidstva nepřidala naši rodinnou klasifikaci moučníků. Naše maminka nikdy nepatřila k excelentním kuchařinkám. Její výtvory jsme klasifikovali nikoli podle ideového záměru, ale podle výsledku. V zásadě to byly dvě sorty: dusivky a plizáky. Snědlo se vždycky všecko.

[106 Ibn, (maYda;: 12.03.2006, 20:38:57 - x)
já ráda všechno z toho, co jste uvedl.
TAk jaký typ jsem?

[107 saranče (: 12.03.2006, 20:43:02 - x)

[108 MaYdo - (Dana: 12.03.2006, 20:44:08 - x)
nějak mi už paměť vynechává, který sportovní reportér byl mistrem v tažení štrůdlového těsta? Gabo Zelenay? Nebo někdo úplně jiný?

[109 dobrou (ibn plizák: 12.03.2006, 20:48:49 - x)
V debate budu schopen pokracovat az pote, co si vy, obojzivelnici, ujasnite svoji gastronomickou identitu. Tohle nepla, nejake to i ono.
Jepice dnes na vytecnou:
"V zásadě to byly dvě sorty: dusivky a plizáky."
Ta zena vi, o cem mluvi.

[110 Ibn (martin tamtaky: 12.03.2006, 20:51:03 - x)
ještě jsem nebyl v situaci, že bych musel nad takovou otázkou přemýšlet. Vždycky jich bylo dost obou druhů a já sáhl po té nejbližší a pak po té další atd., atd.
Něco jiného je zmetek - kdyby někdo buchtu s pěkně upečenou kůrkou polil (třeba nechcačky) studeným čajem a nechal na talíři, tak bych se jí určitě vyhnul. Ale to není otázka chuti, ale zmetku.

Neznám jídlo, které bych tzv. nejedl. Kdysi, asi do mých tří let to byla rozvařená petržel v polévce. Ale maminka mě to odnaučila.

[111 Tak to teda ne, (Dana: 12.03.2006, 20:51:54 - x)
jistě je i sorta třetí. Nazvěmež ji pracovně všežravky či kyseliny...:-)

[112 Betty MacDonald (Andrea: 12.03.2006, 20:56:00 - x)
měla druh "dusící koláč". Dusivky a plizáky je ještě lepší.
Zejtra udělám štrůdl a v pátek maže Kotě na kastraci, její mrouskání plynule přechází z jednoho v druhé, kocour už jí má plné zuby a my taky.

[113 Já bych se (Foundryman: 12.03.2006, 20:57:13 - x)
naléhavě přimlouval za vyškrtnutí celeru z kategorie poživatin. Je to mé celoživotní trauma.

[114 a na dobrou noc - to je anketka:) (Andrea: 12.03.2006, 20:58:15 - x)
Existuje Bůh?
Ano
(66384 hl.)
Spíše ano
(1574 hl.)
Spíše ne
(1147 hl.)
Ne
(115568 hl.)
Nevim
(1233 hl.)

Jak to těch 66384 a 115568 ví, to by mne tedy zajímalo:)

[115 takovej (And: 12.03.2006, 20:59:01 - x)
smaženej celer...mňam

[116 Nebo anglický salát (Dana: 12.03.2006, 21:02:11 - x)
se syrového strouhaného celeru, jablíčka, ořechů, jemné zálivky a majonézy....mmmmmmmmmmmmmmmmm.........

[117 RAdfši budu obojživelníkem, (maYda;: 12.03.2006, 21:16:01 - x)
než se rozhodovat mezi pikantním guláškem s dobře vychlazeným pivem a mezi lahodným kuřecím řízečkem a sklenkou dobrého vína.
Klidně zůstanu identicky rozpolcená a nevyhraněná.
Teď bych si dala řezané pivo a do křupava vypečený buřtík. :-)
Opravdový, ne ty sojový tentononc ze supermarketu.

[118 2 Foundry (PeS: 12.03.2006, 21:41:31 - x)
Nejprve podotýkám, že jsem byl celé odpoledne zaneprázdněn a přišel až teď - a pročítaje diskusi, zarazil jsem se u Tvého příspěvku z 14:26 - já sežrat to, co Ty, tak nejsem dvojnásobnej, ale trojnásobnej. Dovol zvídavou otázku - kolikametrovou živíš? (tu tasemnici, samozřejmě...) Já vím, že u mě je to hlavně ten nedostatek pohybu, ale tohle je nespravedlivý. Já jsem vždy řadil slušný jídlo - a nemuselo ho bejt moc - mezi drobné a zřídkavé radosti života, který, jak říkají Rakušáci, je jak žebřík do kurníka - krátkej a posranej.
Jedno řešení bych viděl - přikládat na prsa drn, a až si zvyknu, tak zaklapnout víko a odebrat se do penálu sice tlustej, ale netraumatizovanej. Nebo vyletět komínem a formou radioaktivního spadu dále škodit vzduchem. Nebo mi snad někdo nabízí radostnější perspektivu?

[119 2 Rpuť (PeS: 12.03.2006, 21:47:21 - x)
nespravedlnost světa... Nevím, zda je to více známo, ale zjistili jsme, že jsme s Foundrym prakticky stejně starý... Akorát on je nějak líp udržovanej... Nebo je na tom jako jeden můj německý kolega, který toho sežere tak 5x víc než já a je úplně hubenej - říkáme o něm, že je dobře vysírací...

[120 PeSi, třeba už vysychá - (Rpuť: 12.03.2006, 22:01:18 - x)
tím větrem na motorce:)))

[121 PeSi :-)) (Foundryman: 12.03.2006, 22:05:07 - x)
Možná to bude tím, že nežeru ten celer :-)

[122 PeSi, třeba už vysychá (Rpuť: 12.03.2006, 22:05:15 - x)
tím větrem na motorce:)))

[123 Cifix, už zas! (Rpuť: 12.03.2006, 22:10:13 - x)

[124 2 Foundry (PeS: 12.03.2006, 22:15:42 - x)
No každej máme svá "oblíbená" jídla - já třeba vůbec nemusím kaši (jakoukoli) - a navíc mi ji doktor nedoporučuje...
Ale k tomu celeru, nechci provokovat, rozvařený celer je blemc a hnus (možná i fialovej), snad dokonce horší, než krupicová kaše. Ale když se ten celer pokrájí na hranolky, ještě zasyrova zasype sezamovým semínkem a jen tak krátce promíchá a zprudka krátce osmahne na rozpáleném oleji (ne víc, než půl minuty). Pak po vytažení z toho oleje je možno lehce okořenit a posolit, popř. kydnout trochu tatarky a s tím sezamem, co na tom ulpí to vůbec neni tak špatný.

[125 Jo a jinak, (PeS: 12.03.2006, 22:19:13 - x)
někteří tady vyhrožovali jarem. Těm si dovoluji připodotknout, že dnes odpoledne bylo v okolí I.P.Pavlova - tedy v centru Prahy - poctivejch 3/4 metru navátého sněhu. A ta břečka teď večer začala namrzat. Kdo nemusíte, raději bez auta.

[126 PeSi, (Foundryman: 12.03.2006, 22:20:32 - x)
mně už předkládali celer v nejrůznějších podobách a skupenstvích. Vždy se mi neomylně zvedl kufr.

[127 To radši Dobrou! (Rpuť: 12.03.2006, 22:26:28 - x)
Do konce března prý jaro nebude:(

[128 Nechci naštvat krajany z Moravy. (jura-p: 12.03.2006, 22:35:23 - x)
Ale Moravské pole je a vždy bylo hluboko v Rakousích a nejmenuje se moravské po zemi, ale po řece. Jo a štrúdl znají ve všech rakouských zemích. Je původu tureckého jako všechna jídla balená do tažených těst a to by v tom byl čert, když jsme s nimi tak dlouho válčili, abysme se od nich něco nenaučili. Je to hodně odrodilecké?

[129 2 Foundry (PeS: 12.03.2006, 22:36:31 - x)
V tom případě to není averze, ale alergie. Hele to tělo si řekne. Dostáváme se do věku, kdy člověk není jedinec, ale chodící chorobopis. Takže když po mně chtěji něco málo Orientu k nějaké večeři, tak už automaticky zjišťuju, co kdo nemůže. A ta alergie na celer zas není tak řídká. Já myslel, že u Tebe je to averze, nikoli alergie. Hele, já mám alergii na zahradní jahody - nejim je od dětství - a celou dobu jsem si z toho dělal srandu - až mi felčar řek, abych to nepodceňoval, že znal člověka co na to umřel... Ale to tělo si řekne - nepamatuju se, že bych kdy měl chuť na jahodu. A když manželka kupuje košíky jahod na zamražení a zavaření pro děti, může si být jistá, že ani neuzobnu. Spíš to nesu v kapesníku, abych si ani ruce neupatlal od tý šťávy...

[130 PeSi, tak to bych zhynul, (raptor: 12.03.2006, 22:42:38 - x)
že se vozejvám, já se po jahodách mlátím tak, že když je sezóna, kupuji na tržnici po kile u každýho stánku zvlášť, abych nevypadal jako nenažranec... To víte, malý město. :-)
Měl jsem po první mládežnické brigádě alergii na rum asi deset let, ale nesmět do jahod, zemřu do roka.

[131 2 raptor (PeS: 12.03.2006, 22:48:48 - x)
Klidně u toho stánku řekněte, že ty další kila jsou za mě a že o tom vim a vůbec nic nenamítám. A užjte si to...

[132 To globální oteplení je už nesnesitelné. (jura-p: 12.03.2006, 22:55:02 - x)
A ten lokální výkyv do studena je hrozným projevem. Palte dřevo a jezte ovce, aby bylo méně metanu. Jahody budou taky později. A nejhorší je, že nemám v jídle alergii na nic. Můžu i kaše zejména z kaštanů mi chutná, bezva příloha ke zvěřině. Celerová kaše napůl s bramborem mi chutná. Jahody mi chutnají a zrovna teď z nedostatku piva piju kyšku. Sladkosti si nevybírám, ale taky je můžu. Šmarjá, tady se to nesmí číst, mám hlad a jdu se najíst. Myslím, že vím o kousku dobré tlačenky. Myslím, že pes Sára mě respektuje zejména pro to, jak úspěšný jsem lovec v tom bílým hranatým revíru.

[133 Tak já to zkusím, (raptor: 12.03.2006, 23:31:54 - x)
jen nevím, co mi na vzkaz od PeSa odpoví Yeng Wham. ;-)

[134 Příspěvek k regionální buchtologii: (Šumavák: 12.03.2006, 23:34:28 - x)
ze Šumavy : I já rád buchty. Nemusí být hranaté, ani moc do tmava vypečené a dle Ibnova dělení jsem "šlemovej".... jo PeSi, tělo si řekne, ale manželka nemá pro moje chutě pochopení.....:-((

Hádejte jak je venku !

Schválně.... jestli to někdo neuhádne.

[135 Šumaváku, (martina: 12.03.2006, 23:42:16 - x)
zkusím: venku je zima (?)

[136 Že by (raptor: 12.03.2006, 23:46:29 - x)
venku byla Šumava, Vy žertéři? ;-)

[137 Šumava???? (Šumavák: 13.03.2006, 00:47:52 - x)
no nevím... nevím! Vypadá to jinak.
Tak nějak si představuji Aljašku.
Jen tu schází ta rozlitá ropa.....

[138 Jakmile (raptor: 13.03.2006, 00:49:57 - x)
by se Vám začali tulit tuleni, pípněte. To jsem si dycky chtěl vyfotit. :o)))

Brou všem. Teď se pět dní potkáme leda tady, TAM už to začlo.

[139 Moravské pole (martin tamtaky: 13.03.2006, 03:33:33 - x)
vždy tak pozorný čtenář jura-p byl již unaven, když četl naši konverzaci s Foundrymanem. Povídání bylo o Dolních Rakousích a jejich názvech jídel. Moravské Pole se nachází pod Znojmem a jak Foundryman, tak já přes něj často jezdíme. Přesto je dobře to připomenout i těm, co to nevědí. Jako další geografickou hádanku bych navrhoval prozkoumat, na kterém území leží Česká a Moravská Třebová.
U štrůdlu je jura-p přesnější - Foundryman ho vzpomněl v souvislosti s Brnem a varianta z listového (lístkového) těsta je především novodobým využitím laciného polotovaru. Původní vídeňský štrůdl (Aprelstrudel) je z taženého těsta. U této části debaty se jasně projevil akutní nedostatek celeru, protože původem jsou oba kulinářští poradci z Brna.

No a nakonec jen k té váze. Foundrymane, je vidět, že jíš málo. Já jsem taky vážil po vysoké jen 78 kg a snědl třeba 76 rakviček se šlehačkou nebo 32 karamelových zmrzlinových pohárů u Myšáka. Jenže jsem se neodbýval a něco zásob založil. Pamatuj, jako když je později najdeš! (-_-)



RADA pro každý den- NEZAPOMÍNEJTE: Způsob řeči je obrazem ducha! (Seneca)


Rada : uvozovky dole = levý ALT+0132, uvozovky nahoře = levý ALT+0147
Rada 2: nechce-li se Vám vypisovat hranaté závorky a uvedené tagy, můžet je "pastnout" či vůbec jen levým tlačítkem myši označit, pustit, znovu levým uchopit a přetáhnout do textu..Nezapomínejte, že se ten zvýrazněný text VŽDY musí ukončit tím druhým tagem !!



Nadpis:...prosím vyplňovat !!       zde vložte odkaz :
           
Rada : uvozovky dole = levý ALT+0132, uvozovky nahoře = levý ALT+0147
[xy]       [i]..kurzíva..[/i]       [b]..tučně..[/b]       [b][i]..tučná kurziva..[/i][/b]


Váš e-mail:                       Podpis:

                                                 Nezapomněli jste se podepsat?  pak: