Šumavák bloguje:deníček za(& vy-)valeného |
||
Zprávy ze Šumavy ... domů Co přináší LS? Informujte se na www.NeLisabonu.cz Napište mi! Poslat SMS
Rubriky:
Kalamita Virtuální Vodička Ekonomika My sobě - FOTO Cesty po kuchyních G'schichtn Šelmy a šelmičky Technické pozn. Čtení na pokračování Ze života kamarádů.. PPP bFu Lisabonská smlouva šakaloviny Chlív
Rádia :
RADIO DNB - Šumava Stránka s programem Přehrávat... Chat s redakcí: Radio Beat Country-Radio
Odkazy: FOTOALBA VIDEA ALBA-Dušan Klaun Parafín Pavouci ve flašce Rozveselit? ZDE!! Valašský Martin Bastiat kvalitně ANGLE Mr.Owcrope R.Koblinger-obrazy Dušan - blog Pravičák Češi za vodou Architekt. historie
Nové komentáře
Statistiky RSS/XML Reklama: Archivy: květen 2012 duben 2012 březen 2012 únor 2012 leden 2012 prosinec 2011 listopad 2011 říjen 2011 září 2011 srpen 2011 červenec 2011 červen 2011 květen 2011 duben 2011 březen 2011 únor 2011 leden 2011 prosinec 2010 listopad 2010 říjen 2010 září 2010 srpen 2010 červenec 2010 červen 2010 květen 2010 duben 2010 březen 2010 únor 2010 leden 2010 prosinec 2009 listopad 2009 říjen 2009 září 2009 srpen 2009 červenec 2009 červen 2009 květen 2009 duben 2009 březen 2009 únor 2009 leden 2009 prosinec 2008 listopad 2008 říjen 2008 září 2008 srpen 2008 červenec 2008 červen 2008 květen 2008 duben 2008 březen 2008 únor 2008 leden 2008 prosinec 2007 listopad 2007 říjen 2007 září 2007 srpen 2007 červenec 2007 červen 2007 květen 2007 duben 2007 březen 2007 únor 2007 leden 2007 prosinec 2006 listopad 2006 říjen 2006 září 2006 srpen 2006 červenec 2006 červen 2006 květen 2006 duben 2006 březen 2006 únor 2006 leden 2006 Právě on line: BlueBoard.cz |
Sobota, 11.11.2006
Terra madre II.Teď už to bude bez legrace a vážné Doufám, že si mohu dovolit osvětlit jedno zemědělské téma, na které jsme na konferenci narazili a které se týká nejen zemědělců, ale i všech co jí cokoliv co je z obilovin, a všeho co se seje ať už na podzim, nebo na jaře. Na začátku se vrátíme k prvním lidem, kteří se snažili obdělávat půdu. Ti byli neuvěřitelně spjati s přírodou a dělali vlastně to co dělají zemědělci nyní, jen bez té technologie. Ovšem, je tady proti dnešku jeden obrovský rozdíl, a i když se nezdá , že je podstatný, tak přesto ovlivňuje všechny a všechno. Praxe ještě do nedávna byla následující: sedlák zasel, staral se o plodiny, plel, a když přišla doba sklizně vzal kosu a pole posekal. Pak vymlátil a i zrno od plev oddělil. Všechno bylo normální a v souladu s během světa, i to , že část úrody cca 10% si nechal, neprodal, protože by neměl co sít v další sezóně. Potom doba pokročila a místo kosy si pozval kombajny a bylo to snadnější a i rychlejší. Vše ale bylo normální a i to zrno si nechal na osev. Posledních 30 let se stav radikálně změnil. Sedlák sice dělá to co jeho pradědeček, ale jen s jedním malým rozdílem, který ve finále není tak malý a stal se bez legrace obrovským světovým problémem. Už si osivo neschovává, protože ho MUSÍ nakupovat. A víte proč ho musí koupit? Protože semenům zmizelo to základní: klíčivost. Je to zvláštní, ale je to tak. Po všech úpravách, šlechtěních, moření, chemických ochranách a manipulacích se prostě ta základní vlastnost semen někam ztratila. Jasně teď si řeknete, není to problém, když se to dá koupit, ale to je omyl. Za prvé je tady problém ekologický. Prostě na trhu se dá koupit málo druhů a variet a ne vždy je odrůda vhodná pro danou oblast. Mizí postupně všechny původní odrůdy známé a pěstované v místních podmínkách. Biodiverzita je fuč a to má dopad na okolní navázané druhy hmyzu a ostatních zvířat. Rozmnožení škůdců v monokulturách a vytvoření rezistentních kultur plísní a hub. Následně se musí používat více pesticidů a fungicidů. Takže se Vám dostává do těla více "chemie". Za druhé je tady problém jídla, který velice zkrátím. Přece se Vám nechce jíst všechno stejné a po celém světě. Za třetí je tady problém ekonomický. Celý trh s osivem ovládli pouze 3 firmy a tak si asi dovedete představit jak je ten trh "spravedlivý" a jak tržně funguje. Nic proti trhu, ale kdyby byla jiná možnost, kde nakoupit a nebo získat, tak se vůbec nebavím. A monopol se vždy chová jako monopol, bez výjimky. Oni si dokonce vybírají, kdo a co si může koupit. Takže "ohne sranda". Sedlák je hlava otevřená a umí se bránit, ale bohužel, jen v mezích svých lokálních možností. V centrech pěstování tradičních plodin V Mexiku ( kukuřice ), na Ukrajině (pšenice) pozvolna vznikají "burzy" s tradičními odrůdami, které ještě nemají zničenou základní vlastnost osiva, tedy to klíčení. Jasně , že je to minimální odezva na tlak "velkých" nakupovat osivo od nich, ale přeci jen je to řešení zoufalého stavu. Takže jestli budete chtít kukuřici jeďte do Mexika na burzu, která se koná jednou ročně, kde si farmáři vyměňují ( neprodávají !) osivo. Jde o velký zemědělský problém, který se nakonec odráží v cenách potravin, je celkem nebezpečný a ani nechci dál spekulovat co by se mohlo stát. Nejsem ani paranoidní. Ale to neznamená, že po nás nikdo nejde.
PS. V ovocnářství tento problém existuje už dlouho, nebo jste viděli někoho kdo by si vypěstoval zlatou renetu ze semínka? Ale tady existuje řešení a nikdo nemůže tak dalece ovlivňovat jako v obilnářství. Psacím strojem zasel: Jirka původní
Komentáře
[1]
Přeji hezké ráno!
(Rpu?: 11.11.2006, 06:53:44
- Mail
- x)
Matně si vzpomínám, že mi kdysi dávno, může to být tak 20 let, kdosi o tomhle problému říkal, že takové nebezpečí hrozí. Že společnosti osivo produkující ho záměrně snaží upravit tak, aby vyrostlé zrno už neklíčilo a dotyčný rolník musel osivo zas nakoupit. Takže je to tu. Na druhou stranu, jsem nedávno viděla v televizi, že existuje semenná banka, kde se shromažďují zanikající odrůdy, které je tak možno znovu oživit. Takže určitá naděje tu je. Otázkou je, jestli existuje někdo, kdo se toho chopí - dřív, než dojde ke zhroucení...
[2]
Jirko, velmi zajímavé a důležité téma
(Dušan Neumann: 11.11.2006, 07:29:08
- x)
které by chtělo pořádně rozvést, aby i laik jako já měl více podkladů pro orientaci. Okamžitě mne napadá několik otázek: Není pravděpodobné, že ztráta klíčivosti je způobena monotoností kultivace rostliny, jakousi nevědomou genetickou modifikací probíhající po staletí a nyní sklízející nevlídné plody? Proč si sedlák, byť za cenu vyšších nákladů, nemůže sám vypěstovat klícivé odrůdy, když to dokáže Monsanto? Do jaké míry může GSM tento proces zvrátit, to znamená eliminovat ony změny způsobené \"vnějším\" chemickým ošetřováním (včetně hnojeníú vedoucí k infertilitě semen? Šlechtění bývalo výsledkem historické zkušenosti, výsledkem dlouhodobých pokusů, slepých uliček a nejedné katastrofy, aby přežila jen ta jediná, životná a vlastně náhodně objevená forma. není z tohoto hlediska právě moderní šlechtitelství schopné udržet při životě i \"slepé uličky\", které však stály miliardy ve výzkumu, příčinou současného neradostného stavu? Na druhou stranu i intuitivní hospodaření v \"souladu\" s přírodou má některé velmi negativní a neočekávané výsledky. (např katastrofa Chesapeak bay, způsobená vyplavováním nitridů z půdy po staletí hnojené tradičním způsobem amishskými sedláky v povodí Susquehuanny? Až se zastavíte na kafe, buďte na mou drzou zvědavost připraven. Myslím, že by to stálo za zpracování podobně jako MP ekonomický seriál.
[3]
Dušane, než se vzbudí Jirka a dá Ti fundovanější odpověď
(Rpu?: 11.11.2006, 07:48:23
- Mail
- x)
1) Ty firmy to skutečně dělají záměrně. 2) Monotonosti kultivace se sedláci bránili odjakživa - klesali jim totiž výnosy. Takže když jel sedlák třeba na trh a viděl někde dál pole s pěkným žitem tak šel a pytel toho žita si od toho druhého sedláka koupil a zamíchal ho mezi vlastní osivo. Jirko, nebyl on tu nějaký ústav či podnik? Co se s ním vlastně stalo?
[5]
Pane Neumanne
(Jirka původní : 11.11.2006, 07:55:24
- Mail
- x)
samozřejmě vše má dvě stránky. Osivo , které jak jste sám poznamenal ztrácí úpravami a \"přešlechtěním\" přirozenou klíčivost samo od sebe. Ale v minulosti existoval přirozený výběr, tedy evoluce. Druh, který špatně klíčil prostě zanikl......tady se spíše jedná o to , že peníze na výzkum a vývoj se musí někde vrátit, ale to je v pořádku a tak to má být, kdyby byla někde jinde alternativa. Ta teprve vzniká, to jsou ty výmněné obchody. Ale je to jen okrajová záležitost. Přesto přeze všechno si myslím, že jistá \"diverzifikace rizik\" musí být i v zemědělství. Musí vedle sebe existovat konveční zemědělství i to které je v přírodě šetrnější. Ať se to někomu nelíbí to šetrné ( ekologické) bude vždy okrajovou záležitostí a pro marginální část populace v bohatších zemích. To konveční je základ. A intuitivní hospodářství mohlo fungovat po staletí, dnes už ne. Vím z vlastní zkušenosti, že když se chcete přizpůsobit režimu ekologického hospodaření nemůžete si vzít na nohu dřeváky a vyrazit s motykou do polí. Je to normální vědní obor, používáte chemickou laboratoř k testování kvality půdy, feromonové pasti, dravé rozoče, přesnou technologii zpracování.......není to tak jednoduché , jako návrat k přírodě na chalupě. Právě proto je to tak drahé. Ekologické, neznamená pouze hnojit jenom hnojem, to je právě omyl. Teď se zavádí , třeba i u amerických i jiných vinařů ošetřování vinohradů strojově a celkem to funguje ekonomika takového provozu je ve srovnání s tou \"ruční\" o několik řádů vykonější, přesto nikdo nenutí vinaře používat jednu jedinou odrůdu a o to jde. Nevím jestli je to vhodný příklad k pochopení, ale třeba v tom drobnou paralelu najdete. Abyste mne rozuměl nemám nic proti firmě Monsanto a ostatním, kteří dodávají osivo na trh, ale schází mě tady ta alternativa. Ona cesta do pekel bývá dlážděná dobrými úmysly. Jsem proti monopolům obecně, a mám trochu obavu i z těch \"přirozených\" to ale neznamená, že jsem jen paranoidní.
[7]
Jirko, díky, četl jsem vaši poznámku o odložené návštěvě,
(Dušan Neumann: 11.11.2006, 08:28:10
- x)
pochopitelně, dveře zde budou otevřené i v lednu. je mi jasné, že moderní produkce potravin, považuji tento termín za přesnější než \"zemědělství\" se neobejde bez obrovských investic do výzkumu a produkce nejen osiv, ale i bakteriálních a myko- kultur s velkou interdisciplinární provázaností. jsem ale přírodovědním optimistou a na rozdíl od Rputě se zdráhám věřit, že za současného stavu vědomostí, ještě dnes by zainteresovaní vědci připustili monopolistické \"znehodnocování\" vyšlechtěných osiv jen pro udržení monopolu. jsem si jist, že by se to s velkým humbukem provalilo. Ani já nemám rád monopol v žádné sféře. Zásadně svou entropickou podstatou odporuje tržnímu modelu společnosti a dlouhodobě ničí jakoukoliv iniciativu a vede ke stagnaci. A toho jsou si šéfové velkých korporací dobře vědomi už od doby PF. Druckera a Schumpetera. Ale to zavádám řeč jinam. Myslím si, že právě v kontextu s EU agrární politikou, by tohle mohlo být nosné téma na debatu, (v nž bohužel mohu figurovat jen jako lehce poučený laik).
[9]
ještě dodatek - důvody mé skepse
(Dušan Neumann: 11.11.2006, 08:43:55
- x)
koncem sedmdesátých let prováděl můj táta výzkum tehdy do módy přicházejích produkce \"organicky\" pěstované zeleniny a zjistil, že na rozdíl od průmyslově pěstované zeleniny ta organická obsahovala daleko více, abych byl přesný, sloučenin v organicky nevyvážených poměrech. Třeba mrkev, v dobré víře přírodně hnojená, měla mnohonásobně vyšší obsah nitrátů (neboť jaksi výrobcům uniklo, že se mrkev nepěstuje v prohnojené půdě). Těch zjištění bylo na tlustou knihu, ale jak už bylo za regime anciene zvykem, vyšel jen krátký sumář v nikým nečteném časopise Výživa lidu
[11]
Pane Neumanne
(Jirka původní: 11.11.2006, 09:06:44
- x)
to je jako z GMO, na jednu stranu se firmy, které je produkují snaží prodat sedlákům i firmám, ale chtějí to mít pod kontrolou, takže zamezili reprodukci...a nebylo to jen z důvodu \"genetického smogu\", ale aby si nikdo nemohl vypěstovat ze semínka kukuřici , která bude resistentní na \"něco\" a nebude potřebovat tolik vody.....A EU a její agrární politika je téma, které mne úplně ničí. Vysvětlit někomu, že zemědělec výrobce ve finále nedostane nic, většinu si rozděli firmy jako Parmalat, Nestle... a zemědělec dostane drobky, aby mlčel, přitom mu nařídí množství které může maximálně vyrobit a ta dotace ani nepokryje ztrátu právě z toho omezení výroby....a ještě ke všemu Ty dotace naprosto znemožňují bankrot těch hloupých a převzetí jejich farem těmi chytřejšími.....takže se spíše než o dotace jedná o umělé držení pod krkem.
[13]
Foundry, to je právě
(Jirka původní: 11.11.2006, 09:42:37
- x)
ta alternativa o které mluvím. Velké kolosy, které jistě musí být, mají své zdroje. Svoje pole a zpracování. Bez nich by už se 90% zemědělců neobešlo, zvlášť firem, které mají v nájmu tisíce hektarů. Ti už nemůžou nakupovat v menším. Ale i Ti sedláci , kteří se živí právě tím osivem a zásobují své okolí, mají své místo na trhu. Bohužel jich nepřibývá, spíše naopak.. Oni jsou prostě a jednoduše drazí a málo ekonomičtí. Je to \"mikro\" část zemědělců. Ale právě jejich činnost pomáhá v udržení biodiverzity a různosti v přírodě a ta je nezastupitelná. Tlaky na prodej osiva od těch velkých je obrovská a často se podobá kritizovaným praktikám supermarketů.
[16]
Rputi,
(jura-p: 11.11.2006, 14:34:10
- x)
asi to souvisí. Ale ten článek je hrozně demagogicky napsaný. O tom výzkumu spermií neříká nic. Už třeba jak kontrolovali tu stravu můžů a zda šlo o slepý, případně dvojitě slepý výzkum. Zda nešlo o jiné faktory se kontrolovalo nebo ne? To, že ten, co jí zdravěji, víc pečuje o své sdraví a je i zdravější a naopak, není objevem výzkumníků a vědělo se to i před zkoumáním. Překvapivá jsou naopak zjištění, že obyvatelé velkých měst jsou zdravější a žijí déle než venkovani. Ale i to souvisí. Jsou bohatší, vzdělanější, mají víc času a peněz a víc se věnují svému zdraví. Jedí i více ekologicky zaručených potravin a mají lepší přístup ke zdravotní péči a informacím. A informace umějí lépe využít. Možná, že všechna tato pozorování říkaji jen jedno. Nejvíce záleží na životním postoji a stylu. A také na genetické výbavě jedinců, která je nesporně lepší u obyvatel města, což spolu nepochybně zase souvisí.
[17]
Jo, ale formulace typu:
(jura-p: 11.11.2006, 14:38:04
- x)
\"Více než polovina rozborů ekologicky vyprodukované zeleniny, ovoce, mléka a obilnin kromě toho ukazuje na nižší obsah škodlivých dusičnanů.\" To je prostě metodologicky hrozné. Tedy méně než polovina obsahovala více. A kdo ty vzorky na rozbor vybíral a proč? Já nepochybuji o tom, že rozumně ekologicky vypěstované potraviny jsou lepší. Jsem o tom skálopevně přesvědčen. Ale takovéto články jen škodí a naštvou přemýšlivější část publika.
[20]
A mimoto jsem měl pocit,
(jura-p: 11.11.2006, 15:04:05
- x)
že po geneticky modifikovaných plodinách se chce, aby neprodukovala klíčivá semena, protože by se křížením s původními rostlinami geny zvýšené odolnosti rozšířily a vytlačily by geneticky nemodifikované, protože ty mají několik handicapů na přežívání. Takže, kdyby se křížily, asi by ten výhodnější, vložený gen brzy převládl. Já si myslel, že to je největší strach bojovníků proti genetickým manipulacím, vlastně druhý největší. Největší je, že snězením manipulovaných genů změní vlastní genetickou výbavu. A přitom nikomu nevadí, že třeba u piva pijí pivo jen z drasticky pozměněného ječmene jediné odrůdy, co u nás přečkala. A ta vznikla masivním vyvoláním mutací radioaktivním ozařováním osiva a šlechtěním mutantů. Naštěstí pro ty co nemají takové metody rádi k nám proniká ječmen ze západu, kde takto měněn nebyl a pivo se dnes vyrábí z kdečeho, včetně cukru. Čímž se zase zkracuje doba potřebná na rozklad vyšších cukrů, čímž se při výrobě piva výrazně šetří energie.
[21]
A nakonec budeme mít pivo standardní evropské kvality.
(: 11.11.2006, 15:11:38
- x)
Od Heinekenu to vyšlo s objevem dolního kvašení a k Heinekenovi se to vrátí s jeho chutí, co neurazí a nenadchne. Chmelařský zákon, co měl ochránit produkci žateckého červeného poloranného a jiné odrůdy zakázal u nás pěstovat, v podstatě chmelaře, kteří tento zákon chtěli, ničí. Nesmějí pěstovat hořčí a výkonnější odrůdy, pravda bez intenzivní vůně, pivovary kupují koncentráty v cizině a drahé pěstování žateckého skomírá.
[22]
Juro, to je ten novinářskej češtin,
(Rpu?: 11.11.2006, 15:17:38
- Mail
- x)
navíc typicky povrchní informace pro povrchní publikum. Ono by bylo kupodivu, kdyby se nekvalitní výživa nepodepsala právě na těch nejcitlivějších buňkách, které máme. Ale děje se to a my nevíme jak tomu zabránit a zároveň všechny potřebné nakrmit, aby nechcípali hlady. Jenže není ten tzv. \"trvale udržitelný rozvoj\" socialistická chiméra? - a každá sranda něco stojí. Rodiče sice nechcípnou hlady, ale jejich děti se nenarodí. Přijímači zemědělských dotací sice nejsou nezaměstnaní, ale z plodů jejich práce, se nikdo nenají.....
[23]
Tak jsem i popovidal s Dusanem,
(Hipik - pravicovy recidivista: 11.11.2006, 15:26:39
- x)
malinko odskocim a pogratuluju Jurovi do Budejc a vnesu do plena souvisejici otazku - premnozeni lidi. Myslim si, ze tyto otazky, potrava a spotrebitele, nelze oddelit. Dnes jsou oblasti, kde puvodni zemedelec neni schopen se uzivit a jsou tudiz oblasti, ktere musi nadprodukovat, aby mohly pomoci. A ma to jeste jednu otazku, jak Jura nade mnou napsal, nekrizit odrudy. No, pekny uzelec, co ?
[24]
Hipíku,
(kocour: 11.11.2006, 15:43:20
- x)
k tomu množení a potravinám si jen dovolím ocitovat O.K., která zas na jednom webu takto citovala prof. Zrzavého: \"Lide si porad nevsimli, ze celosvetova populacni exploze konci a ze vic lidi nez cca 9-12 miliard uz na svete nebude (tj. cca 1.5krat vic nez dnes). Mnozi se uz jenom subsaharska Afrika a pas mezi Afghanistanem a Barmou. Lidstvo jako celek prechazi z r-strategie na K-strategii, cimz se mimochodem svet vraci k normalu - mnohocetne rodiny nejsou zalezitost normalnich lidoopu ani lovecko-sberacskych lidskych populaci, velke rodiny jsou ciste specialitou usedlych zemedelskych societ. Takze lidi bude ubyvat. Kdo neore, tomu staci 1-2 deti.\" K tomu vysvětlivka: \"K-strategie jednoduše znamená preferenci menšího počtu kvalitnějších potomků, r-strategie naopak vysokou produkci potomstva bez nějaké zvláštní starosti o jeho přežití.\" Rozumí se strategie lidského množení, v zemědělských komunitách se prosazuje erko, všude jinde káčko, jestli jsem to pochopil správně.
[25]
Kocoure,
(Hipik - pravicovy recidivista: 11.11.2006, 16:01:35
- x)
tak jsme mozna jeden uzelec rozresili a do druheho jsme rovnejma nohama vleteli. Jednoho dne budeme jako lidska populace stat pred problemem, jak zajistit vlastni populaci. Genetika se nam bude vysmivat, prirozeny vyber bude na konci cesty. Taky hezkej uzelec.
[26]
Takze
(Hipik - pravicovy recidivista: 11.11.2006, 16:14:03
- x)
kdyz z toho vseho udelam kulicku, tak mi vychazi, ze tu porad dokolecka semilame problemy popsane v Ekonomickych nepravidelnicich, obzivu a populaci. R-strategie v zemedelskych oblastech, kde zemedelec MUSI mit cca 12 deti, protoze ve 35 letech je vycerpan a zhusta se dozije zhruba 50ti let, je vlastne jeho zajisteni duchodu. Jeho potomci se o nej postaraji. Stejny problem resi lide K-strategie, ale ti prozatim jen hledaji reseni.
[27]
Přátelé...
(Jirka původní: 11.11.2006, 16:21:41
- x)
dneska je tady zima jak v ruským filmu. Takže jsem zvládnul 8 jamek a domů. Mám čaj s mlékem ( asi litr ) a jsem připraven na vše co se týká osiva. Juro p ta ochrana proti reprodukci má dva důvody. První je nasnadě a Vy ho zmiňujete, ten druhý se týká peněz. Třeba geneticky modifikovaná soja, která se pěstuje v Číně je resistentní proti jednomu druhu plísně, což je dokonalé, když uvážíte v jakých podmínkách roste a jak často je napadána právě touto chorobou. Ale ok by nebylo , kdyby se začla množit sama , protože se soja snadno množí, a producent by přišel o obrovské peníze. Jinak ta soja se používá pouze k výkrmu zvířat, stejně jako 99% celkové produkce GMO. Kocoure jídla je dost, i pro těch 12 mld. S tím není problém. Problém je v té distribuci, kvotách a dotacích. A ještě k tomu prof. Zrzavému. Necítím se být v zemědělské komunitě, ani z třetího světa a ani chudý. Přesto moji přátelé mají 3 a více dětí a já taky nesplňuji to co jste ocitoval......To je přeci otázka vůle a přání. Stejně tak jako nemít žádné.
[29]
Jirko původní
(Ifča: 11.11.2006, 16:36:14
- x)
Nechci do toho mluvit ani Kocourovi, ani prof. Zrzavému, ale domnívám se, že to Vaše hledisko je hlediskem jednotlivce, zatímco pan profesor má na mysli celkové \"směřování lidstva\"... nějaký ten \"průměr\" či \"globál\"... Taky mám tři děti, ale těžko tím něco změním na faktu, že je u nás průměrný počet dětí na ženu jedna celá, nevímpřesněkolik. A i když má spolužačka ze základy - Romka, co vyšla z osmé třídy¨, bez dalšího vzdělání, má dítě jen jedno - typickým příkladem nejsme asi ani jedna...
[30]
Hipíku,
(kocour: 11.11.2006, 16:38:54
- x)
já to pochopil tak, že K-strategie je lidský normál, R-strategie odchylka. Pravda, ta odchylka zahrnuje celou historii lidské civilizace, protože celá dosavadní lidská civilizace byla o zemědělských komunitách. Ale z hlediska celé lidské historie zahrnuje civilizace pár procent. Takže se vracíme tam, kde jsme byli zhruba s koncem doby ledové, pokud jsem pochopil Zrzavého správně. Ale já to jen citoval, protože mne to zaujalo, specialista na to nejsem. Laicky mi z toho vychází, že co bude dál, se dá odhadnout ještě mnohem obtížněji, než kdykoli dřív, a že všechny katastrofické i optimistické scénáře budoucího vývoje jsou si rovny ...
[33]
Pokusím se odpovědět
(Jirka původní: 11.11.2006, 17:01:48
- x)
Ifčo samozřejmě máte pravdu. Srovnával jsem něco co se srovnávat nedá, mea magna culpa.. Kocoure vymírání je normální součástí přírody a tuším, že se to jmenuje evoluce. Člověk se od začátku snažil jak zvířata tak i rostliny přizpůsobit k tomu, aby z nich měl co největší užitek. Čím rostliny byly prošlechtěnější tak se ztrácely přirozené vlastnosti a vyžadovali větší péči. Když to člověk přehnal se šlechtěním, tak prostě daná varieta zanikla, ale pořád bylo kde brát. Teď je stav odlišný. Do celého kolotoče se vložil člověk takovou vervou, že se mu to vymklo z ruky . To myslím smrtelně vážně . Ono to totiž bylo dřív tak, že pokud u té variety se objevila snížená, nebo žádná klíčivost, tak se vzala ta primitivní mateřská rostlina a genová rovnováha se obnovila. Teď to už není možné, protže primitivní druhy už prostě nejsou a nebudou, nikde totiž nejsou ty semena, nikdo už je nepěstuje. Proto ty burzy původních semen, proto ty \"banky\" se semeny původní flory. Já vím, že jsem to popsal trochu zjednodušeně, ale snad mne omluvíte. A kvoty a dotace jsou jen kvůli tomu, aby politici ( stát) mohl mít nástrj na někoho kdo je ve finále nepotřebuje. Že ano, Šumaváku.
[37]
Herdek,
(Hipik - pravicovy recidivista: 11.11.2006, 17:19:20
- x)
svaty Martin ma jezdit na belousovi, tady je jak na jare, kolem 18 Celsia, tak vsem Martinum, at slouzi. Kocoure, vsechno je normalni, tech 12 deti i tech 1 - 4. Za vsechno muze ekonomika a jak lidi muzou, tak se chovaji prirozene ekonomicky. Diky cemuz jsem dospel k nazoru, za ekonomika a spravedlnost neznaji privlastku. Proste bud jsou a nebo nejsou. Tak a vcera jsem zakoupil kousek nadherneho hoveziho zvirete, jdu ho nakrajet na kousky a hadejte, co z toho vznikne. Bude to mnam, tak se zatim mejte, jeste se vratim o))))))
[38]
Kocoure neexistuje....
(Jirka původní: 11.11.2006, 17:19:57
- x)
je to špatné, ale je to tak. Zřejmě kvůli jisté aroganci moci, kterou člověk má vůči přírodě. Prostě se zanedbala tak základní věc jako slušnost k přírodě. Ale abych nebyl příliš krutý. Zatím se nenašli. Je jistá velice malá naděje, která , jak víte, umírá poslední. vše nejlepší Martine, také se připojuji.
[39]
Jirko,
(Rpu?: 11.11.2006, 17:22:57
- Mail
- x)
rozumím tomu správně, že je tu zakonzervováván určitý stav, který neumožňuje rozvoj těm, kteří už se v systému nacházejí a ostatním do něj brání vstoupit? (Viz nedávná poznámka na Virtually, že v podstatě je už nemožné legálně chovat kozu.) Takže by to znamenalo, že vnuk bude muset počkat, až dědeček natáhne brka, aby on si tu kozu mohl pořídit? Tak to je zaděláno na pěknej průser.....
[41]
Rputi sám bych to neřekl lépe.
(Jirka původní: 11.11.2006, 17:28:54
- x)
Ale s tou kozou je to přitažené za vlasy. Vy si kozu , ovci, krávu.....můžete koupit, ale pokud nemáte kvotu na mléko, maso, sýr......tak je pro Vás jako krásná ekologická sekačka trávy. Tuto možnost ještě máte. Ale opovažte se něco co Vám koza sama dává prodat. To se nesmí. Stejně je to v zemědělství se vším. Třeba i s ovocem, zeleninou, pomeranči, senem....... My třeba máme kvotu i na počet jehněčích kotlet....síla co.
[42]
Jirko původní,
(Pavel Kořenský: 11.11.2006, 17:33:16
- Mail
- x)
moment. To chcete říct, že si nemohu prostě koupit krávu (abych to zjednodušil), tu krávu dojit a z mléka vyrábět máslo, které bych prodával kolemjdoucím a z této živnosti platil daně ???? Já myslel, že pokud nechci žádné dotace, tak se na mně žádné kvóty nevztahují. Akorát to bude bez těch dotací tak drahé, že nebudu konkurenceschopný. Ale že to mohu dělat, pokud mám jiný zdroj příjmů, třeba prostě pro zábavu.
[44]
Pavle tak to zkuste a uvidíte
(Jirka původní: 11.11.2006, 17:37:48
- x)
asi Vám ani to tele neprodají. Ale když si od někoho koupíte tu kvotu pak ano. Existuje jedna vyjímka jak byste se k ní mohl dostat a to je právě ekologie, ale to zase musíte absolvovat tak 5, 6 let přechodného období, mezitím sice známku mít nebudete, ale musíte se chovat tak jako byste jí měl, což by Vás zruinovalo. Ale tato možnost byla před vstupem do EU a já jsem neověřoval jestli platí i teď , ale obávám se , že ne.
[46]
Jo Pavle , to je pravda.
(Jirka původní: 11.11.2006, 17:48:11
- x)
Nelogické a nevýhodné. Dotace, které dostáváte jako kompenzaci právě těch kvot ani nepokryjí zisky z prodeje těch výrobků nad kvotu. Jak jsem říkal, je to prostě umělé zamezení farmářům se rozrůstat a organizovat si život po svém a za své. Podle mě je to vědomé držení \"nože pod krkem\" jedné skupině obyvatel. A potažmo dobrý bič na konzumenty, protože vždycka se jde vymluvit na \"příšerné zemědělce\" co furt zdražují a vyrábějí neefektivně.
[47]
Pak ale
(Pavel Kořenský: 11.11.2006, 17:52:21
- Mail
- x)
nerozumím jedné věci. Z logiky plyne, že by bylo nejlepší zrušit dotace i kvóty. Ale proč jsou tedy proti tomu sami zemědělci ? Kdykoli se začne mluvit o zrušení toho nesmyslu, tak zemědělci protestují. Proč to tedy dělají, pokud je ten systém pro ně samotné nevýhodný ?
[51]
No jsme u jádra pudla.
(Jirka původní: 11.11.2006, 18:01:03
- x)
To by ses Pavle musel podívat na ty protestující. Většinou členové družstev 99% a velice malý farmáři do 5 ha. Ty první potřebují dotace, protože Ti jezeďáků, by bez nich nepřežila ani sezonu, protože jejich systém je neefektivní a v normální společnosti by skrachovali. Ve světě takového něco jako družstva jak je známe my neznají. A Ti druzí to mají jako přivýdělek k zaměstnání. Brambory prodají do místní zeleniny a známým a ještě dostanou pár tisíc od státu, takže vlastně je potřebují na dovolenou. Největší legrace je ta, že dotace ve finále jsou malé. Na prvovýrobce o kterých se bavíme vyjde z rozpočtu na zemědělství tak 15% Ostatní \"sežerou\" vývozní dotace, importní dotace....hlavně pro firmy jako je Nestle, Parmalat..a jiní giganti.
[53]
tak si stejně
(Jaka: 11.11.2006, 18:01:15
- x)
jako p. Kořenský připadám jako Alenka v říši divů. Že mě EU seje, to už dávno, ale teď už mě přímo odpuzuje! Jak je to s kvotama v Americe, taky tam tak blbnou, nebo to nemají? Proboha, to zemědělství je už samo od sebe tak rizikové podnikání, namáhavé, náročné na čas a ještě ta sviňárna s kvótami? Vždyť za pár let nebude nikdo, kdo by bral zemědělskou profesi jako perspektivní. Zemědělec bude za chvíli vymírající masochistický druh člověka. Většina bude právníky, ekonomy, doktory a umělci, kdežto zemědělec a vyučenec budou chybět. Kdo to bude dělat?
[55]
Nebo ještě jinak
(Pavel Kořenský: 11.11.2006, 18:04:32
- Mail
- x)
položím otázku. Pokud ten systém je nevýhodný pro zemědělce, je nevýhodný pro spotřebitele (což nutně musí být, protože udržuje vysoké ceny), tak pro koho je vlastně výhodný ? A pro někoho výhodný být musí, jinak by patrně zrušen byl, protože zemědělci by si jeho zrušení vynutili třeba vyklápěním hnoje před vládní budovy nebo vyhladověním měst (to se dá po dohodě patrně zařídit).
[58]
Jako
(Jirka původní: 11.11.2006, 18:10:24
- x)
I tam jsou, sice trochu jinak postavené a volnější , ale jsou. Stejně jako dotace, i když v USA to jsou spíše kompenzace za něco.....nedostávají se automaticky. Ale proti EU je to kapitalismus bez přívlastků. A k těm farmářům dodám jen jedno. Je to masochismus samozřejmě, ale příroda a půda vyváží všechna \"příkoří\". Mimo to jsou farmáři po světě stejní, mají stejnou náturu a i náhled na řešení problémůa hlavně jsou nezávislí a svobodní jak je to jen možné . Setkávám se s tím už několik let, od té doby co jsem ve Slow foodu. Možná proto je vlády drží na uzdě, protože je žádný farmář A co by to bylo za stát, kdyby je nějaký člověk či skupina lidí nepotřebovali, že ano.
[59]
Pavle Kořenský,
(Rpu?: 11.11.2006, 18:12:02
- Mail
- x)
v Bruseli si zřejmě umanuli, že musí zabránit krizi z nadbytku. Takže došli k názoru, že když bude každej vyrábět jen tak málo, aby nechcíp, budem se mít všichni tak akorát (viz omezování vinic a nejnověší touhy po zkrouhnutí piva, že aby lidi radši přešli na víno). A za to, že nebudete vyrábět přes tu kvótu dostanete dotaci. A protože dotaci by chtěl každej, tak se k tomu nikdo další radši nepustí. Je to sice drahé a blbé, ale co bychom pro ten socialismus neudělali, že ano.... Má to jen jeden háček - neumožňuje to jakýkoli další vývoj a společnost, která se přestane vyvíjet, zanikne...a může při tom klidně lítat na Mars....
[63]
Pavle tam je stejné...
(Jirka původní: 11.11.2006, 18:19:46
- x)
demonstrují ti co by přišli o farmu, kterou mají po generace, nebo by museli sami hospodařit. Ve Francii je totiž zvyk dát někomu farmu do pronájmu a brát dotace. Nájemce nedostane nic, ten si vydělá zemědělstvím, ale co chudák majitel? Přeci by nešel na podzim orat, že ne. A taky je dokázáno , že pod 10 HA se konveční zemědělec neuživí. A těch je po evropě docela dost. Ale on je to problém taky mentální, když totiž oráte, sejete a staráte se o pole. Nemáte čas, kapacitu a většinou i \"mozek\" se ještě starat o ten prodej a marketing. Taky se ještě nenaučili , že je lepší prodat hotový výrobek, spíš než surovinu. Přesto je to stejné jako u nás. Slušná farma do stávky nikdy nejde. Už s toho důvodu, že jsou proti dotacím a kvotám. Těch pár křiklounů je takový kolorit.
[64]
Jirko,
(Rpu?: 11.11.2006, 18:21:37
- Mail
- x)
\"tak to máte dobrý\". Jenom jestli v tý Bruseli vědí, kolik má jehně nohou...pamatuji případ, kdy za socialismu došly v červnu podkovy, protože soudruh plánovač na ministerstvu naplánoval na koně dvě nohy.... A když se seno neurodí, tak mi ho nikdo, kdo ho má na zahradě, nesmí prodat a krávu budu živit třeba vínem - jen jestli bude umět plivat ty pecičky.
[66]
Rputi
(Jirka původní: 11.11.2006, 18:27:51
- x)
Vy jste dobrá...já o kotletách a Vy o nohách :-))))) Ale ono to není tak horké. Už se to mnoho lidí naučilo obcházet. Co taky jiného. Znáte pojem výměnný obchod? Ten mezi farmáři jen kvete. Jo šrumec nastane až se přejde na pazourky, pak na sůl..... :-)))))
[67]
\"Zkuste
(Jaka: 11.11.2006, 18:28:44
- x)
někde normálně koupit jehněčí kotletky, telecí svíčkovou, dobré mléko nebo dobré máslo\". No, tenhle nedostatek asi nebude kvotama, spíš v odbytu. Asi by to bylo tak drahé, že by to pro prodejce bylo moc rizikové. Většinový zákazník chce láci. Vidím třeba u nás ty nešťastné oči prodavaček masa, jak tam stojí za hromadami krásné svíčkové a jiných dražších druhů masa a nikdo to nekupuje. Jirko, prosím, jsem se výše ptala, jakožto zaostalec, jak se pěstují nové ovocné stromečky, řízkováním? Se omlouvám za zaostalost, ale zatím jsem se nad tím ještě nikdy nezamyslela.
[70]
Tak ohledně té krávy,
(martina: 11.11.2006, 18:36:11
- odkaz
- x)
co by si ji chtěl pan Kořenský pořídit, jsem se trochu rozhlédla s googlem. Páč mi to taky hlava nebere. A podle stránky (odkaz), kterou jsem našla, usuzuji, že každý rok se rozdává určitý počet \"povolenek\" právě na takové krávy bez dotací, které měl na mysli pan Kořenský. ...ale nevím, zda je moje úvaha správná...
[71]
Jako vždyť jste si částečně odpověděla
(Jirka původní: 11.11.2006, 18:37:04
- x)
řízkováním a roubováním. A poznáte to jednoduše, sem tam Vám na jabloni vyroste planá větev původní podnože , čili vlk. A p. Kořenský má pravdu. Opravdu je problém v těch kvotách a pak až v ceně. Pokud bych chtěl uspokojit všechny zákazníky třeba na husu ( abych šel s dnesšním svatomartinským zvykem) musel bych kvotu překročit 17 x . U nás se na husu čeká třeba i dva roky. Je velmi drahá v porovnání s konvenční, je lepší a krmíme jí na přání třeba i bylinkami. Ne prot abychom uspokojili mlsné jazyky, to je až druhotné.Ale primárně proto , abychom mohli být drazí, aby se pokryly náklady na chov, jatka, pracovníka..... no prostě \"radost\". To, že není poptávka v normálních obchodech mne nepřekvapuje. Ony se totiž dobré potraviny do obchodu nedostanou. V obchodech v Čechách je tak 3 jakost , vážně.
[73]
No jo, Hipísku,
(Jaka: 11.11.2006, 18:42:22
- x)
nabídku mají fakt neskutečnou, obzvlášť na jaře. Já jako majitel pouze balkónu tam vždycky dojatě stojím a sním, co vše z toho bych si osadila, mít zahradu. Ale jak se vlastně pěstují nové stromečky, to mi zůstalo utajeno, ze semínek? To fakt nevím a hluboce se za to stydím. Ahoj za velkou louži, ty odrodilče! Doufám, že jsi hoooodně spokojený..
[74]
Pavle nevím, netuším.
(Jirka původní: 11.11.2006, 18:44:52
- x)
proč nestávkují. Přiznám se, že já bych taky stávkovat nešel. Martino. Pavel K. chtěl prodávat a mít to jako živnost. Takže podle mojich info by to bylo minimálně obtížné se dostat na trh se zbožím, které se musí deklarovat. Ale jak jsem psal nahoře dá se to obejít prodejem bez dokladů a privátní klientelou.Jistě by se s tím dobře uživil, ale je to načerno.
[76]
Ne Jirko,
(Rpu?: 11.11.2006, 18:48:03
- Mail
- x)
opravdu si nemyslím, že by kotleta rostla na kopytu:))) Jen mě to tak připomělo to socialistické ouřednictvo. Asi tak před půl rokem jsem v Táborských listech četla vyprávění jednoho hocha, který tam dělal komusi asistenta. Mnoho nynějších úředníků, jsou děti těch, kteří vlastně EU zakládali. Žení, vdává a množí se to mezi sebou a Brusel je jediný svět, který znají.....
[78]
Jirko, naroubouval bych na jehnečí řešení
(Dušan Neumann: 11.11.2006, 18:57:24
- x)
kterým se obcházela prohibice v Oklahomě, když jsem tam přistál. Založí se pěvecký klub přátel velikonočních jehňátek, těm se budou kotletky rozdávat zadarmo. Členové klubu ovšem musí platit tučné příspěvky na vypůjčování not.
[79]
Rputi,
(Pavel Kořenský: 11.11.2006, 19:00:25
- Mail
- x)
tohle jednou bude velký problém. V tom Bruselském úřednictvu skutečně roste nová šlechta, poněkud odtržená od reality. Mojí spolužačkou byla jedna ministryně a když jsme na posledním třídním srazu kecali, tak se nijak netajila tím, že své dítě zcela cílevědomě připravuje na tuto kariéru už od několika málo let věku. :-(
[80]
Pane Neumanne,
(Pavel Kořenský: 11.11.2006, 19:03:05
- Mail
- x)
to mně připomíná řešení problému s poskytováním Internetu v naší čtvrti. Aby nebylo nutné řešit příšernou byrokracii kolem poskytování Internetového připojení, založí se Občanské sdružení za rozvoj informační společnosti, které svým členům poskytuje Internet zdarma. A členské poplatky jsou XYZ, aby to pokrylo náklady na patřičně tlustou přípojku. :-))))
[81]
Zdravím všechny v sobotním podvečeru,
(Klaun Parafin - pravicový anarchista: 11.11.2006, 19:04:40
- x)
děti v modřanském KC 12 spokojené, ale já jsem dohrával s černýma mžitkama před očima, takže se definivně potvrdila už na včerejším \"panáčkování\" u Vodičky sebezpytně zkoumaná verse, že ji mám...tedy chřipku. Takže se hroutím do horké vany a pak asi do postele, bohužel sám, takže nejúspěšnější lékařská metoda v historii: Pohyb na zdravém těle, mi dneska nepomůže. Ach jo... Jinak zdravím našeho Martina a všechny ostatní také, včetně Martinů veteránů, vyhrávajících domácí bitvy i zápasy s chřipkou. A vlastním námětu jen poznámečku, prý se budou \"žrát\" mořské řasy, což zachrání terra populaci i na terasách nejen vitaminově... A nekupujte si zelený čaj s příchutí zeleného jablka, to je smradlavý hnus. Kdybych byl \"kocourem, měl jeho sílu, září výhně ozářen...\" žaloval bych výrobce...
[82]
pane Neumanne
(Jirka původní: 11.11.2006, 19:06:05
- x)
a Vy si myslíte, že se to neděje? Vždyť jsem psal, že ta privátní klientela je dobrá věc. Máme okolo Chrámců klub přátel, ale příspěvky se neplatí. Ale jehněčí kotletky to bohužel nejsou co se vyměňují. To nejde. Každé jehně je od narození sledováno, zapsáno a číslováno, až do smrti. Dokonce pro každý kus se vyplňuje pastevní deník, co, kdy, kde. Ale na druhou stranu nemáme ovce na maso, ale na chov, takže jsem spíše rád, když se rodí holky a nemusíme nikoho vraždit na jatkách. To se děje jen klukům. Ps už 3 roky jsem neměl na sv. Martina husu od nás. Prostě na mne nezbyla. Radši ji dám klientům, než bychom si ji dali doma. I dnes jsem tuto zrůdnou tradici neporušil.
[84]
Středověká šlechta
(kocour: 11.11.2006, 19:16:15
- x)
taky nevznikla přes noc, ale hezky pomaloučku. Původně měla dokonce i svůj význam a smysl, hrabě byl původně nejvyšší správní úředník ... Jen diktatury, které vydrží sotva pár desítek let, se nastolují převraty. A já už delší dobu v EU vidím podobné tendence, jako v raněstředověké Evropě. Netvrdím, že to někdo dělá záměrně, a o to je to horší, ono se to tak vyvíjí samo.
[85]
proboha, a kolik je na ty ovce ouředníků, inspektorů a dalších lehkoživků?
(Dušan Neumann: 11.11.2006, 19:20:24
- x)
... nemám co dodat, ...jen snad, zaplaťpámbu za Ameriku... ne, že by se tu nepokoušeli o pěkné šílenosti, ale jak jsem napsal v předešlém příspěvku, zdravý rozum nakonec vyhrává. ... ....ale vzhledem k totálním českému bordelu ... nebudu radit, raději zůstanu tady...
[86]
No jo,
(Pavel Kořenský: 11.11.2006, 19:21:52
- Mail
- x)
pane Neumanne, to je pravda. Jenže problém EU je v tom, že ten polosocialistický bordel se většině lidí víceméně líbí, protože je nenutí myslet a něco dělat. Takže na nějaký klacek to nevypadá. A selský rozum se taky nějak postupně vytrácí. :-(((
[89]
Míhám se nízkým průletem
(Sumavak: 11.11.2006, 19:31:03
- x)
jen abych Martinovi TT popřál stálé zdraví !!! Teď jsem slezl z koně ( venku je +1,8°c a chčije, a chčije ... a chčije...jak říkal klasik Kemr) apo nakrmení padám za společností do hospody!. Klaun i Danyela budou mít dnes konkurenci :-)))
[90]
Pane Neumanne
(Jirka původní: 11.11.2006, 19:36:35
- x)
na okrese jsou 2 ovčáci 2 \"kozáci\" na kraji zástupci svazu chovatelů koz a ovcí. Na státní úrovni....snad ani nebudu vypočítávat. A všichni pro svoji činnost potřebují pastevní deníky, výkazy, evidence mláďat, evidence uhynulých, peníze.........a pak přidělují čísla, odnímají čísla, počítají penále... A to jsem ještě neříkal, že potřebujete k porážce ( my) certifikovaná jatka, kam musí odvést certifikovaný dopravce, skladovat v certifikované chladírně a mít certifikovanou balící linku a inertní certifikované atmosféře, která se \"foukne\" do balíčku kotlet se nebavím, ta je samozřejmost. Jatky na ovce jsou jedny v celé ČR, doprava je taky monopolní ( licenci uděluje stát) a i na dopravu masa si musíte najmout přepravu. Nic sám dělat nesmíte. A potom kvalitní čerstvou jehněčí kotletu nedostanete pod 400 za kg. Prostě radost až do rána.
[92]
No jo Jirko,
(Pavel Kořenský: 11.11.2006, 19:42:36
- Mail
- x)
to všechno je děs. Ale pořád mně nějak hlava nebere, proč těch jehněčích kotlet nesmíš vyprodukovat víc, pokud máš dost zákazníků, kteří to koupí třeba i za 500 Kč/kg. To je ta hlavní záhada, kterou nechápu. Komu to slouží, pro koho je výhodné, aby se vyrábělo málo jehněčích kotlet nebo pěstovalo málo hus ? Asi jsem natvrdlý, ale tohle vážně nechápu.
[94]
Rputi : ale kde!
(Sumavak: 11.11.2006, 19:52:43
- x)
Vy podceňujete EU !! ňáký takový : \"vnuk bude muset počkat, až dědeček natáhne brka, aby on si tu kozu mohl pořídit? \" není pravda!! EU vyplácí dotace za předání hospodářství mladším.... a velice slušné ! Voni ti staří do toho moc vidí a není s nima žádné pořízení! Jak začne sedlák říkat: \"s tím na mě nechoďte, já už to do smrti doklepu tak, jak jsem celý život zvyklý...\" tak s ním není žádné pořízení a je třeba dotovat mladého, blbého... PS. A kdybyste někdo měl potíže s reprodukcí, dejte vědít..., já bych se obětoval....( teda - pokud by nešlo třeba o Buzkovou či Kuchtovou...) :-)))
[95]
Pavle, kdyby si mne mučil tak nejsem schopen pochopit proč.
(Jirka původní: 11.11.2006, 19:53:01
- x)
Je to celé divné. Připadá mě to jako když paní učitelka protěžuje ty hodné a průměrné, protože nezlobí, umí se látku naučit nazpaměť, moc se neptají \"co tím chtěl básník říci\" a bez odporu vše přijmou. Ale já nejsem směrodatný, nevím jak na to nahlížejí ostatní. Taky jsem slyšel, že dotace jsou proto, aby venkov nevyhynul a nestěhoval se do měst, někdo povídal, že to jsou opatření proti hladomoru. Vážně nevím.
[96]
jsem strašně rád, že zaostáváme za Evropou
(Dušan Neumann: 11.11.2006, 20:01:47
- x)
můj kamarád, koncertní houslista, původem Švýcar, má na svém pozemku tři kozy, dva oslíky, dva psy a rotu koček. Kozy dojí sám a dělá sýr. Zvířata pobíhají volně a je jim tam dobře. Za chvíli to tu sbalím a pojedu na \"farmer\'s market\", na obyčejný, anachronický trh, kde jednou týdně přivezou farmáři své zboží (a stánkaři též). většina prodává venku pod přístřešky, ale tržnice poskytuje i uzavřený prostor, Jsou tam i dva řezníci z okolí, maso vystavené jak pod sklem, nic z toho není baleného, člověk si ukáže na kus flákoty, řezník jedním máchnutím sekářem usekne, zabalí do papíru a vyřízeno. Nikdo nepamatuje, že by tu někdo dostal kulhavku, slintavku, botulismus, či jiná nadělení. Nemoc šílených krav se nějakým záhadným způsobem přes veškerá hygienická opatření rozšířila hlavně do Bruselu. Asi si vezmu foťák a trh nafotím...a pošlu ˇšumavákovi, když tam má te\'d tak ohavně..
[99]
umaváku Vy jste dobrej,
(Jirka původní: 11.11.2006, 20:17:46
- x)
, zítra přiletí rodinka. A tak se těím na dětské upatlané ruce na klávesnici, malování po zdech, ranní vstávání do kolky a koly, Přeci se tady 2 měsíce nebudou flákat, e ne. Taky u musím jak mne bylo řečeno přichystat katany na dělání zvířátek ..K tomu těhotná manelka shánějící porodnici ve Vídni . A Vy na mě s reprodukcí, e prej zaskočíte .:-((((( Pane Neumane. Prosím, kdybyste mi dal monost fotky uveřejnit i na naich stránkách budu rád Mimo to, kdy napíete pár řádek jako komentář k těm obrázkům budu naden jetě více. Jestli ovem mohu být tak smělý. Nae stránky, jsou navtěvované spíe znalci a přáteli ne veřejností , je fajn mít pohledy zvenčí. Budu opravdu rád. Měli jsme příspěvky i s Mikronésie a Nového Zélandu od spřátelených farmářů. Dokonce od svazu výrobců americké zmrzliny .
[101]
Dobrý večer
(martin tamtaky: 11.11.2006, 20:32:38
- Mail
- x)
děkuji Vám, i když jste mi přidělali práci. Nejdříve jsem musel vysušit klávesnici a vyždínat hadr, protože jste mě dojali. Reklamaci sněhu neuznávám, nedokázali jste si ho udržet - na čem se asi klouzala auta v oněch pohnutých dnech sněhové třícentimetrové kalamity. Při loučení u Vodičky jsem konstatoval, že až počtem nemnozí, kolem Klauna se \"zdravé jádro\" vytvořilo. \"Tajemství\" se podařilo, Tesák byl omluven u Vodičky, protože tvořil pro moji ženu - byl aplaudován! Dopoledne před museem jsem byl potěšen dlouhou frontou zájemců - obligátní předbíhači se jako obvykle nestyděli a nenápadně se řadili přímo ke dveřím. Není to s námi tak špatné, když jsem sledoval desítky tatínků (výjímečně maminek) jak procházejí od exponátu k exponátu a trpělivě odpovídají na dětské dotazy. Jako Štorch učil dějepis na svých \"Lovcích mamutů\", tak tito tatínci pokračují v tradici a to nám McDonald ani Bollywood nesebere. Nakouknu až po vybalení, stavil jsem se cestou v Alzasoftu a budu si hrát.
[103]
teda martine,
(šimon klein: 11.11.2006, 20:56:08
- x)
doufám, že i mne Klaun omluvil, poslal jsme po něm revoluční a bojové pozdravy všem černým bratrům a sestrám u DHMOmana a omluvil se, bo jsme musel domů, kde vlastní žena ....neváhám to říct....zneužila mezer v mírovém trestním zákoníku, kde sebezohavení (...prostě jsem upadla na ouplně rovném chodníku...)již není přečinem proti Říši a netrestá se natvrdo.... A dnes....doufám, že dopíšu, slzy mi zaplavují klábosnici...místo odvozu nakvašených cca 250 kg švestek do vinopalny ve Štokách....jsem trávil nesmrdutelně podnětné dopoledne u ranhojičů a na rentgenu v Thomayerově nemocnici s milostivou....netušíte jak rušivě v tom rozjímání působí pobíhání posledních much po oknech chirurgie.....snad mi nebe, cestáři a počasí (a autíčko) budou nakloněni v prodlouženém víkendu, kdy se musím znova poprat s odvozem toho rmutu a to bez pomoci té, která mi slíbíla sdílet i to dobré....její chyba, strhnu si záda sám...
[107]
Hergotfixhimllaudon,
(Rpu?: 11.11.2006, 21:08:55
- Mail
- x)
tak koukám, že jedinej, kdo se do hrůzea dneska nedostal, jsem byla já. Zatracený náledí minulej tejden, zatracenej aplégr, musí schytat virózu, bysem do toho kopla!!!! Já budu muset bejt rafinovaná, jako ten děduška - dokud zpíval \"ja idu za gribami\", tak se mu houby schovávaly. Musel zpívat \"Ja idu za malinoj\". Takže příště si koupím lístky na D.Jandu a snad se do toho muzea dostanu - herdekfilek!
[108]
Dobrý podvečer,
(PeS: 11.11.2006, 21:09:51
- x)
Tak jak jsem to tak pročítal, vychází mi, že je nejvyšší čas dělat něco s klíčivostí semene bruslských úředníků. Jedno řešení by bylo - ostrej nůž občas dokáže zázraky. Smažené bejčí koule jsou vyhlášená pochoutka, ve Vídni zas nabízejí Mozartovy koule, třeba by i o bruselské koule byl zájem... Kulinární úpravu bych nechal na momentální tvořivosti, friťák to jistí. Ale přiznám se, že si zatím nevím rady, co s druhou polovinou problému... Bruselský kaviár příliš lákavě nezní...
[109]
Nojo Jirko,
(Hipik - pravicovy recidivista: 11.11.2006, 21:11:47
- x)
tak nam vznikla bila a cerna Evropa. Tema zakazama a povolenima a podbnyma nesmyslama se cerny trh jen podporuje. Stejne jako se zverinou. Restaurace oficialne nakoupi dva kusy jeleni zvere, ale ma ji na jidelnim listku cely rok i se zverinovymi hody.
[111]
PeSi nejlepší by bylo
(Jirka původní: 11.11.2006, 21:15:23
- x)
odebírat je zaživa hodně tupými štípačkami a mezi prvním, a druhým odběrem bych nechal pauzu na křísení z mdlob. Tu druhou část bych s chutí nechal na někom jiném. Šumavák nahoře nabízel něco obdobného co se týká reprodukce. Já vím, že je to trochu mimo, ale je to alespoň se stejnými orgány.:-)))))
[115]
Tak jsem byl zamichat tou hovezi zverinou
(Hipik - pravicovy recidivista: 11.11.2006, 21:28:16
- x)
a mam dojem, ze to bude uplne sileny gulasek. Ale bohuzel, do prinesenych nadob nam tady pivko nenatoci, neb podle zakona nesmi byt v aute otevreny alkac, mmmm, takze lednice a lahvova plzinka, alespon ze tak.
[116]
2 šimon
(PeS: 11.11.2006, 21:30:35
- x)
Mno, takovejhle pečenej zajíc je výbornej s kouskem bůčku. Mohu vřele doporučit. To jsem jednou působil na chmelu a tam jednou přinesl traktorista pekáč a nabízel pečeného zajíce, prej mu vyskočil pod kola u traktoru. Byl výbornej a traktorista pak zažil velké zklamání - když nám sdělil, že zajíc před hodinkou ještě mňoukal a na nás to nenechalo žádný hluboký dojem... Naopak jsme mu to pochválili a vzali jsme si ještě kousek...
[118]
PesI,
(šimon klein: 11.11.2006, 21:39:32
- x)
takhle jsme si v té chalupě v Jizerkách, o které jsem mluvil u vodičky - tam kde díky cukluftu ten prdelpapír \"plaval\" v poklopu - vychutnali báječného králíka, ze kterého se vyklubala nutrie....fakt delikatesa. Hipíku, ostatně si myslím, že Kartágo a Bruselský lumpové mají být zničeni...
[119]
2 šimon
(PeS: 11.11.2006, 21:50:45
- x)
Nutrie je vynikající, ale IMHO ses králíkem moc splést nedá - má dost výrazně červený maso a mnohem jemnější, než králík... Na nutrie jsem chodíval kdysi dávno do hospody \"u blafouna\", která se samozřejmě jmenovala jinak, tam je dělali opravdu dobře - na česneku, s houskovým knedlíkem a se špenátem. Vynikající maso. Dneska už se to taky prakticky nedá sehnat...
[120]
Pesi,
(šimon klëin: 11.11.2006, 21:56:40
- x)
ono i tenkrát za socíku se jednalo o soukromou iniciativu, šlo o odběr masa od chovatele nutrií - a vlastně šlo o kvíz, co je to za maso....fakt je, že maximum lidí tipovalo ty králíky, jimž to bylo nejblíž chutí a tím, že to maso nebylo vůbec tučné....samozřejmě byly krmeny královsky, kožešinka si žádá své.... kupodivu i naše děvenky to tenkrát vzaly bez nějakých problémů s reverzním trávením....
[121]
Simone,
(Hipik - pravicovy recidivista: 11.11.2006, 22:07:41
- x)
jedno uz bylo, myslim to Kartago a Brusel by mohla splachnout velka voda. Nevim, proc lidem vadi kozesinky, kdyz dokazou chodit obleceny v kuzi. Myslim, ze to je jeden z duvodu nepestovani nutrii, byl to dobrej kralicek s oranzovyma zoubkama. Jsme uz nejak podivna civilizace. Jsou i lidi, co neji skopove, pry z duvodu, ze je to hezke zvire. Na dotaz, proc tedy jite hovezi a veprove rikaji, no na to uz jsme si zvykli. Jaky je pak rozdil mezi kozichem a kozenym kabatem. To budou urcite nejaci agenti, ale musim zjistit pro koho pracuji o))))))
[126]
Hele, Dana, přežila nesmrtelnou Prahu,
(Klaun Parafin - pravicový anarchista: 11.11.2006, 23:34:11
- x)
tak to už přežije všechno. Jinak Malý kleine pozdravy jsem vyřídil, ale třeba \"dvd\" měl problem s idetifikací. Nebýt Honzy, tak si doteď myslel, že jsem \"průša\"... V Noci s Andělem se to pere, tak si jdu pustit CD \"Alice\" s Tomem Waitsem. Ač na pokraji smrti neusnu a neusnu, jsem přímo popráškován... Dušane, nebylo by obtížné přivést sem příště tvou kameru? Měl bych několik gagů, které se dají natočit v parku a hospodě a na chodbě domu... Jo a mohu potvrdit, že korupce existuje i v soukromých televizních stanicích, nejen u koz, nutrií a svíčkový.
[129]
Nutrie
(martin tamtaky: 12.11.2006, 03:27:37
- Mail
- x)
byly a nejsou, což je šílená škoda. Jejich chov na výkup kožešin byl vítaným přilepšením za socialismu a např. u nás se vyskytoval chovatel, který zabíjel až 120 kusů najednou. Jemu nešlo už ani o kvalitu masa, ale o pouhou likvidaci. Kupodivu, i když se každý mohl přesvědčit, že nutrie byly ve větší čistotě než leckde v obýváku, tak se s nimi táhla pověst špinavých krys s oranžovými zuby. My jsme těmito předsudky netrpěli a proto jsme mívali nutriové hody. Zpracování králičího masa bylo na venkově běžnou věcí a nutrie je opravdu jen lepší a jemnější králík. Navíc, a to PeS jistě jen náhodou opomenul, králičí maso je suché a musí se časzo špikovat. Nutrie je šťavnatější. Z oné doby jsme také navykli zpracovávat nutrii na domácí paštiku. Odmítání konzumace některých zvířat je ve střední Evropě pózou, protože hlad už dávno nehrozí. Ještě tak citovou vazbu bych mohl uznat, ale co nemůže ze svých zvířecích miláčků zkonzumovat Rpuť, to bych neměl zábrany zpocívat já. U chudé rodiny Kudrnové v Babičce se také kočky a psi normálně konzumovali. Můj kamarád Vilda Jirůšek ze Šlapanic jich lovil kolem domku desítky a většinou je nakládal do česneku a rozesílal telegramy. Z koček byly kromě masa ještě užitečné ledvinové pásy, motocyklisté bez spolujezdkyně jistě ocení. Hipíku, Kopčem ten gulášek v Národním Muzeu opravdu chystá, v době mé návštěvy byl s jídlem Veverčák schovaný ve stanu, kam jsem se bohužel pro nával dětí nedostal. Možná vyjde některá z fotek. Samolepku s povolením fotografovat jsem měl na viditelném místě, ale způsobila jediné, každý kustod si mě všiml a hlídal mě, abych prý nepoužíval blesku. Zatímco mě, blbého poctivce se zaplaceným poplatkem, personál buzeroval, kolem šlehaly blesky \"vychcaných\" náštěvníků bez povolenky. Magistře, výstava je v Muzeu až do 30. dubna příštího roku.
[130]
A hele ho!
(Rpu?: 12.11.2006, 06:13:08
- Mail
- x)
Bleska by mi sežral i s kocourama, dědek jeden mlsnej, rozežranej! Teď abych se bála k Vodičkovi, aby si mě nedal k večeři! Kanibal jeden! Že prej hlad nehrozí! Já bych si nebyla tak jistá - výzkumy na téma že lidi v EUnii jsou moc tlustý, probíhaj nějak podezřele často. Jen počkejte, až do toho Špidlín šlápne! Všichni zhubnem! Dostanem kvóty, kilo masa na měsíc a jaký budem? Důchodci tolik nepotřebujou, tak poloviční dávky - to by tak tento, abysme tu generační výměnu nezvládli! A až příjdou do Brusele Turci, zakážou vepřový. Nový člověk pro třetí tisíciletí musí umět sežvejkat i polystyren! Superhypermega s tím už začali.Což mi připomíná to nové Tesco, co nám tu otevřeli. Když dítka vyprávěla, že koupily si tam prošlou limonádu, zvědavost už mi nedala. Houskama se, ve 4 odpoledne!, daly roztloukat ořechy. Na Konzumní Tesco-mléko jsem nenašla odvahu. Kostkovej cukr neměli vůbec, čerstvých potravin pomálu. Nescafe o třicet levnější než v Jednotě - to by šlo. Ještě jsem koupila konzervu čočky s párkem, neb někdy to časově nezvládnu na víc, než něco ohřát (Výhradně pro sebe, aby někdo nemyslel, že chci otrávit rodinu). Bylo to dílo! Zaměstnanci konzervárny povinně kadí růžově a v bobkách - nic jiného to nebylo. Tři bobky na konzervu. Teď ještě najít tu čočku....1...2....3...5...6...o moc víc toho tam nebylo. Zbytek čočkové polévky s třema separátníma bobkama, zalité sádlem za 24,5 je drahota! Tuhle si tam jedna koupila na ražniči - smrdělo a musela to vyhodit. Ale prej ušetřila 80 korun, než kdyby to koupila u řezníka....jsou chvíle, kdy víte, že nemá smysl se ptát, jestli to od řezníka taky vyhazuje.... Z celé Bechyně je tam zaměstnáno 5 lidí, ostatní dojíždějí odjinud. Ale protože v Jednotě museli dvě prodavačky propustit (kvůli Tescu) je zisk 3 pracovní místa - tak to jsme si pomohli! Víte, co mě můžou....?
[131]
2 Rpuť
(PeS: 12.11.2006, 08:38:04
- x)
Dobré ráno. Takovejmhle šetřilum říkám s velkou oblibou a zadostiučiněním pointu starého \"skotského\" vtipu - \"a kdybys běžel za taxíkem, ušetřil bys víc...\". A jinak nelituj příležitosti, je to všade - u nás ze včerejška na dnešek lehla většina rodiny. Já lehnout nemůžu, někdo musí spáchat oběd, tak to musí vyřešit preventivní slivovice a trocha autosugesce, že mi vlastně nic neni...
[132]
Dobré ráno všem
(Jirka původní: 12.11.2006, 08:44:32
- Mail
- x)
Tady šajní slunce jako v létě azura, jak u moře. To víte Fraz Jozepf to je sekáč. Martine tt mne nehlídali kustodi, byli jsem v pátek a to asi měli poradu, ale jsem takový divný a když to tam dole psali tak jsem si povolenku na foťák koupil a fotil bez blesku. A některý fotky možná proto nevyšly tak jak bych chtěl.A ten stan jsem zhlédnul, nebyl tanm Kopčem, ani havraní pírko...byla tam nahatá Nšoči, jen tak v kůži lehce zahalená. Třeba tím chtěl tvůrce něco naznačit, něco i pro dospělé, nejen pro děti. Možná proto ten červený osvit vnitřku stanu a lovec mamutů sedící před stanem loví v kapse pazourek... Rputi. Tahle situace je u mé tchyně a tchána v Moravské Třebové. V tak malém městě, byla jednota, která byla zprivatizovaná a fungovala spolu s mnoho malými obchody. Před 2 lety otevřeli Billu, několik malých zkončilo, pak Pronto plus, Lidl a teď chtějí Tesco.....největší legrace je , že lidi jsou jak zblblí a poletujou mezi obchodama a hledají nejlevnější rum, pivo mlíko.....až do vyčerpání. Jediné knihkupectví , které ve městě bylo zkončilo svoji temnou pouť a stal se z ní antikvariát a prodejna levných polských potravin a čínských polévek. Antikvariát stojí za starou bačkoru, nemají nic zajímavého o jídlu ani nemluvit. Mimo asi 2 cukráren a jedné masny se ze všech obchodů staly buď herny, nebo vietnamské oděvní závody ( nic proti větnamcům nemám). Nevím jak je to s prací, ale dovedu si to představit. Jen taková perlička. Starostou města byl nechvalně známý Martínek, ex ministr a učitel občanské výchovy na místním gymnásiu. Ale kromě geniálního rozvržení městské infrastruktury po jeho starostování zbylo opravené náměstí za 75 mio včetně pološílené kašny a 2 luxusní městské byty v podkroví místního zámku, které si ovšem přidělil své rodině. Za chvilku valím na Schvechat , rodinka přilétá, podle zpráv jsou někde nad Paříží a musím to stihnout dříve než přistanou, to bych dostal kartáč. Pane Neumanne děkuji za \"kladné vyřízení\" nahoře je můj email
[133]
2 martin
(PeS: 12.11.2006, 08:51:46
- x)
ad nutrie - s tou šťavnatostí masa máš pravdu, jenže já to považoval za samozřejmost. Nedošlo mi, že vzhledem k tomu předsudku to spousta lidí nikdy nejedla a nezná... Pro nás to tehdy bylo vysoce kvalitní maso za velice rozumný peníz. A ač jsem ochutnal více úprav, ta na tom česneku mi chutnala nejvíc, kor když kuchař nebyl línej a vykostil to. Na straně druhé mě přeceňuješ... Že jako abych špikoval králíka, na to nemám čas ani chuť, kor když po mně chtěji v poledne oběd a dozvím se to v 10...
[134]
PeSi,
(Rpu?: 12.11.2006, 08:54:58
- Mail
- x)
Šumavák mě bací, ale chtělo by to zimu. Takhle mokrá příšernost okolo nuly, to je přímo semeniště. A bude to nějaká extra lumpárna - Jura tuhle mluvil o nemocných psech a já, poprvé v životě, viděla kocoura, kterému teplota, během 2 hodin, vyletěla na skoro 41°. Jak říkám, chtělo by to na pár dní pěkně pod nulu, aby ty potvory vymrzly.
[135]
2 Rpuť
(PeS: 12.11.2006, 09:09:10
- x)
Odpovím Ti jako moje dcera - to stejně nepomůže. To vymrznutí bacilů je poněkud iluzorní, když stačí jeden štědrý dárce ve škole, v nějakém tom nákupním centru či v metru. Já se teda přiznám, že tohle počasí mi celkem vyhovuje, jsem zvyklej chodit pokud možno nalehko a to zatím stále můžu. Při mé chronické rýmě mi právě mnohem víc vadí teplota -10 a nižší, to vypadám, jako by mi právě umřel přítel, dlužící mi půl miliónu (ještě že nikdo takový neni...). Takže kdyby tohle počasí chtělo trvat až do dubna a pak hned jaro, já bych se rozhodně nezlobil... Zrovna teď se nám tu dělá docela hezky...
[137]
Dobré ráno,, vlastně už dopoledne!
(Dana: 12.11.2006, 09:34:22
- Mail
- x)
Rputi - ohledně počasí si dovolím nesouhlasit. Coby ta, co má trošku blíž k zemědělství, naopak mokré deštivé počasí vítám a přeju si - ještě nejméně týden! Ten podzim byl extrémně suchý a tak hrozí, že spousta stromů a keřů přes zimu nikoli vymrzne, ale uschne. A další důvod - pokud by zamrzlo už nafurt, mohly by být problémy s vodou, my, kteří nejsme napojeni na veřejný vodovod a jsme odkázáni na vlastní studny a zdroje, víme své....
[138]
Řekl bych \"dobré ráno\".,ale
(Sumavak: 12.11.2006, 09:36:47
- x)
chčije.. a chčije... a chčije.... ....a já tu nám dnes 8 lidí na ježdění !! Kromě toho přišlaráno zpráva, že tragicky zahynul dlouholeý známý, skorokolega, provozovatel golfového hřiště na Lipně. To nikdy nepotěší... :-((( A padám pracovat!
[142]
Jirka původní
(martin tamtaky: 12.11.2006, 10:00:22
- Mail
- x)
to mě mrzí, že jsme nekoordinovali dostatečně důsledně - já jsem původně plánvanou páteční návštěvu přesunul na sobotu a mohl jsem to klidně udělat obráceně. Tajemství stanu je pro mě odhaleno, tím se vysvětluje ten dav, který jsem chvíli pozoroval a pak s hlasitým: \"S dovolením!\" obešel kolem stěny. Tak Nšo-či! No, já jsem ve věku, kdy mě nahatá indiánka nepřekvapí a kdybych snad o ni toli stál, tak mi ji přivedou na pokoj!! Já šel s foťákem na lehko, takže mám na snímcích odrazy od skel - polarizační filtr odpočíval v ruksaku. Supersvětelný Nikkor 50/1,4 se hodil jen na některé detaily a tak jsem využil hlavně přepínatelné High-ISO do 3200. Ještě jsem to neprobral, ale zkusím něco dát na rajče.
[144]
Magistře
(martin tamtaky: 12.11.2006, 10:07:20
- Mail
- x)
v mládí jsem se jmenoval Otesánek, tak jste v nebezpečí permanentně. Blesk je prozatím mimo jídelní lístek, ale kdoví, když bude hůř.... Ve vedlejší vesnici byl pan Masař, (tedy ono jich tam bydlí pořád ještě dost) a tenhle pan Masař chodil denně ty dva kilometry do Klobouk pěšky. Prošel se po Starém městě a vracel se vždy s jedním dvěma pejsky. Nekradl je, jen dokázal ty potulné zaujmout a pak zajmout. Město bylo čisté a pan Masař spokojený. Už tu není asi dvacet let mezi námi a mezitím se rozmohly vyjížďky Zlíňáků, kteří mezi poli přibrzdí a vyšoupnou jejich pejska ven. Po městě běhají tlupy o počtu více než deseti psů a v oné masařovské vesnici se jeden mládenec, kterého pochopitelně nebudu jmenovat, dal do čištění lesa a pak i města. Navíc proti psímu masu nic nemá - zaplať Pánbu.
[145]
Martine, to já znám lepší.
(Rpu?: 12.11.2006, 11:04:02
- Mail
- x)
Skoro na konci vesnice bydlel nějakej pan Tlučhoř, a měl dva sousedy. Zprava Žlabatku a zleva Křápa. Oba byli sociálně alternativní a tak panu Tlučhořovi leckdy ledacos zmizelo. A tak si pan Tlučhoř pořídil vlčáka Ajaxe a Žlabatka s Křápem měli po žížalkách. A jednou se Žlabatka dožral, protože měl pocit, že ta nová pila pana Tlučhoře by se mu náramně hodila. Tak si koupil jed na krysy a odpoledne, když Tlučhoř nebyl doma hodil návnadu Ajaxovi přes plot. Ajax byl pořád při chuti a slupnul to jak malinu. Jenže dožranej byl nejen Žlabatka, ale i Křáp, protože měl už značně vyschlo a tušil, že ta Tlučhořova sekyrka by se mohla stát předmětem výhodné směny. Za pár piv, například. Našel si ve stodole příhodné bodlo a dál už to bylo jednoduché. Stoupnul si k plotu, Ajax, i když už mu nebylo dobře, přišel na něj štěkat a Křáp ho snadno propích. Přelez plot, zbalil sekyrku i Ajaxe a šel spokojeně domů. Psa stáhnul, naporcoval a strčil do trouby a odešel do restauračního zařízení, aby se před hostinou trochu svlažil. V hospodě potkal Žlabatku a ještě pár dalších dobrých hochů a tak za pivo směnil nejen sekyrku, ale ještě nějakej půllitr vyhandloval za příslib bujaré hostiny. A zatímco pan Tlučhoř chodil po lese a volal Ajaxe, dávali si kumpáni náramně do nosu. Pak jim z toho sice začalo bejt špatně, ale nikdo je neslyšel, protože pan Tlučhoř zapíjel smutek ze ztráty Ajaxe v hospodě becherem. A protože tam nikdo nebyl a pan Tlučhoř přišel až k ránu upravenej jak zákon káže, přišlo se na tragedii až v době, kdy už nastal rigor mortis. Vyšetřovala to tenkrát policie, ale protože Křápova žena, která už raděj bydlela u maminky,přišla panu Tlučhořovi osobně poděkovat, rozplynulo se to nějak do ztracena....
[147]
Výstava Pravěk v Národním muzeu ?
(maYda: 12.11.2006, 12:00:27
- x)
SYnek ji navštívil s turistickým kroužkem, který vede jeho bývalá třídní z prvního stupně ( dáme, které budu vděčná do konce života a která jistě nosí na zádech složená andělská křídla( Dcera v rámci vlastivědné vycházky, které začala organizovat její paní učitelka, když zjistila, že polovina dětí ze třídy nebyla dosud ani na Pražském hradě ( pro neznalé dodávám, že jde o Prahu 5 a návštěva hradu obnáší pár zastávek tramvají) Od obou učitelek je to hezké, že věnují část svého volného času takovým aktivitám. No jo, ale jak k tomu přijdeme my, rodiče??? Já tam chcu taky!!!
[148]
KOnzumace mazlíčků?
(maYda: 12.11.2006, 12:08:51
- x)
Asi toi je naše civilizační rozmazlenost. Prý je jistou hranicí, když zvíře dostane jméno. Jako venkovan mám přece jen dojem, že určitá zvěř je určena k \"jídlu\" a okolnost, žýe jsem se nechala ukecat na králíka do domácnosti ve mně vzbuzuje jisté rozpaky. Nějak mám v koutku duše vědomí, že králík patří do králíkárny a posléze na pekáč. Jenže dcera si vzala na pomoc celý chovcatelský kroužek včetně vedoucí a ten králík je nakonec do bytu asui nejpřijatelnější.
[149]
maYda
(martin tamtaky: 12.11.2006, 12:28:49
- Mail
- x)
jak jsem psal nahoře, na výstavě o lovcích mamutů bylo hodně rodin s dětmi ve školním věku. Těsně za námi ve frontě na vstup, hned za dvěma skandinávsky vypadajícími rodinami s pubertálními dcerami, byla celá skupina dětí, tak kolem deseti let se třemi vedoucími. Nevím, jaký termín použít, jedna z nich neměla na učitelku věk, kromě toho to bylo v sobotu, kdy, jak známo, se učitelky vzpamatovávají z týdenní dřiny a buzerují vlastní rodiny. Ještě štěstí, že to s námi opravdu není tak zlé a rodiče mají zájem, aby jejich děti něco viděly a něco znaly.
[150]
martine,
(maYda: 12.11.2006, 12:55:03
- x)
mo právě že moje dcera to absolvovala s tou vlastivědnou vycházkou v sobotu. Paní učitelka dává přednost jednou do měsíce výpravě s dětmi před buzerací vlastní rodiny. Syn ve středu odpoledne s turisťákem. PAní učitelka rovněžý dává přednost rozšíření obzoru žactva před nákupy a jinými potřebami. Takže na nás rodiče nezbylo:-) Pražský hrad zná dcera (tedy ty části, kam se lze dostat bez několikastovkového vstupného)jako svoje boty, ale s vlastivědným kroužkem se spolužačkama to je něco jiného než s rodiči. Rodiče pořád něco vykládají, s holkama naopak mohla poučovat ona.:-))) A vůbec mám pocit, že ty děti dospěly do stadia, kdy je baví něco vidět samy a pak o tom vykládat doma.
[151]
2 maYda
(PeS: 12.11.2006, 13:11:35
- x)
Já bych si dovolil před králíkem v bytě rozhodně varovat! Postihlo mě kdysi něco podobného - dcerka se rozplývala nad králíkem, ovšem už méně jsme se rozplývali nad příšerným smradem. A to měl prosím obden, později už denně, v kotci čerstvé hobliny. Původně to měl bejt nějakej ten miniaturní králík, leč \"aby chudák neměl hlad\", měl později do miniaturnosti dost daleko. Navíc - ta králíkárna nemohla bejt jen tak obyčejná z pár prken, musela bejt extra - leč zapoměli, že je z oblíbenýho lepenýho lisovanýho pazdeří. Mám experimentálně ověřeno, že se jedná o ideální materiál pro absorpci králičí moči... O to větší smrad... Když už i dcera uznala, že ten smrad je příšernej, tak králík putoval ke známému chovateli, jako chovný. Na pekáč nemohl, to by nastala rodinná tragédie. Pak jsem se dozvěděl, že opravdu byl jako chovný, takže se prý dožil i vyššího věku... Takže, na venkov, do králíkárny na závětrnné straně domu, v principu - proč ne... Ale do panelákovýho bytu (či jiného bytu) nikdy víc!
[154]
no jo...
(Dana: 12.11.2006, 13:50:47
- Mail
- x)
králík patří postupně do králíkárny a na pekáč. To je nám, venkovanům, zcela a naprosto jasné! :-) Jinak, je jen částečná pravda, že zvíře, které dostane jméno, je nejedlé. Každý náš pašík byl Kadlík. A mladší dcera měla pojmenované i králíky. Sice občas v tom měla zmatek, to když jsme roztřídili mladé podle pohlaví a přestěhovali do výkrmných kotců, ale ona to brala sportovně. Dokonce šla až tak daleko, že se při obědě ptala, koho to vlastně jí. Ale jinak je snad normální.....
[155]
Maydo,
(Rpu?: 12.11.2006, 14:00:43
- Mail
- odkaz
- x)
co se týče domácího mazlíčka mohu vřele doporučit laboratorního potkana. Irena vlastní Páju a ani o něm nevím. Dokonce se s ní i rád koupe ve vaně a je s ním docela legrace. Mrkněte do odkazu, jsou tam chovatelé a každou chvíli nabízejí mládě, což je lepší, než kupovat někde v kšeftě, kdy člověk neví odkud to je.
[157]
2 Foundry
(PeS: 12.11.2006, 14:27:04
- x)
ten náš bydlel v králíkárně na balkóně. A ta králíkárna byla pravidelně čištěna. Leč přesto to byl hroznej smrad. A půlmetrovej macek měl do trpasličího králíčka opravdu daleko... Okamžiky rozebírání a likvidace králíkárny a následné vymytí celého balkónu důkladně savem patří ke světlým okamžikům mého života. Tehdá tu ještě nevobcházel ten cikán, co prej chce pro nás všechny pracovat, tak jsem to holt musel udělat sám. A když se Ti prochcaný pazdeřový desky rozpadaj v rukou a do kontejneru je to ještě 50 metrů, je to nevšední zážitek. (já je varoval... jako varuji tady...) Leč na to si musí každej přijít sám... A každý je holt štěstí svého strojvedoucím...
[163]
2 Rpuť
(PeS: 12.11.2006, 15:40:48
- x)
To já vím... Ale ostatní se o tom museli přesvědčit... Ještě tak, kdybych to tehdá udělal z těch prken, tak by to trochu šlo, ta smůla to dovnitř tolik nepustí... Ale to jsem takhle jednou přišel domů a na balkóně stála hotová králíkárna... Tak jsem jen poblahopřál k zajímavému řešení problému a jen co nastala letní vedra, hned bylo jasno...
[164]
S mazlickama je to vsude stejne,
(Hipik - pravicovy recidivista: 12.11.2006, 16:44:49
- x)
byli jsme s pulsynem a pulvnukem v Maine, pochutnat si na morskejch potvorach a malej se skytave rozplakal. Jeho oblibeny serial je Spongebob a jeho tata tam snedl Mistra Craba. A to byl jen televizni milacek o)))
[165]
Hipíku
(Jirka původní: 12.11.2006, 17:03:07
- x)
Spongebob je báječný.....dneska přiletěli děcka a koukají se na dětský kanál , kde zrovna tento hit běží.....a když jsem se docela nevinně zeptal co te \"sýr\" dělá v moři a proč fachá u McDonalda jsme mě dostalo nejkrutěšího opovržení a posměšků, že jsem \"pako\", když je to houba .....a vůbec, že tomu nerozumím. Ale otevřeně, nepřipadá Vám spíš jako \"ementál z Tirol\"? (To ty kožené krátké kalhoty) :-))))
[169]
Spongebob je houba,
(Hipik - pravicovy recidivista: 12.11.2006, 17:26:55
- x)
takova ta obdelnikova na myti autaku, chodi, mluvi a dela voloviny a ma kamarady, kuprikladu Mistr Crab. Malej na to cumi hodiny a hodiny. Zajic od staryho Kotenockina byl lepsi. Mladej Kotenockin pry toci novyho, ale ten uz nebude mit zavesenyho vatana. Halt, pomalu se nebude hulit ani v Rusku o)))))
[173]
viděli jste někdo v poledne na čt1 moravce?
(divana: 12.11.2006, 17:43:27
- x)
zdálo se mi to nebo to tak objektivně bylo, že mimo žijící švejnar a bělohradský se na začátku podivili, proč se politici nedohodnou a na konci už mluvil j.švejnar o předčasných volbách..stačila hodina v jedné místnosti se sobotkou.
[174]
Návštěvníci výstavy Pravěk,
(maYda: 12.11.2006, 18:38:42
- x)
co jste to tam vlastně viděli? Ptala jsem se dcery, že prý tam byl k vidění Kopčem a Veverčák. Rozhodně to popřela - prý tam byla jen pravěká žena a prý byla tak ošklivá, že vypadala jako Veverčák. Ale máme hodné děti, projevily ochotu navštívit výstavu ještě jednou v doprovodu rodičů.
[175]
Spongeboba nééééé!!!!
(maYda: 12.11.2006, 18:46:51
- x)
Přežila jsem Cestu kolem světa za 80 dní, zpotvořenou do infantilně pitomé podoby, kde hrdinové byli představováni roztomilými zviřátky. Přežila jsem Roobina Hooda jako kreslený comics pro předškolní děti, kde místo lidí byly roztomilé lištičky. Pokémoni odezněli jako spalničky, zbyl po nich vypelichaný Pikačů někde pod skříní. VYdejchala jsem příběh o pyšném a posléze zamilovaném autě. Ale moudrá houba na mytí auta - to na mně asi bude příliš. NA druhou stranu, - co zbyde dětem jako prostor pro fantazii, když nejabsurdnější kombinace a příběhy za ně vbymyslí počítačoví animátoři a filmoví scénaristé?
[178]
Teda Vy jste ale přízemní
(Jirka původní: 12.11.2006, 19:10:23
- x)
říká vám něco \"alternativní realita\". Ve stanu leží slečna z výkladní skříně z Harrods spoře zahalená do kožešin , persiánových a má svůdně nalíčené rty a make up. O nablískané hlavě ani nemluvím. Ale přesto do stanu jsem se bál......nebo právě proto
[188]
Jezsmarjá, Polsko se vrací do středověku!
(Dana: 12.11.2006, 20:11:09
- Mail
- odkaz
- x)
Kukněte do odkazu, já jen vyjímám: \"V parlamentních lavicích se však ke zděšení sexuologů rodí nový nápad zákonodárců: antikoncepční pilulky a balíčky s kondomy by v Polsku podobně jako krabičky cigaret měly nést varování o škodlivosti pro zdraví.\" Tak nevím - bdím, sním? Tada za až takové fanatiky jsem je přece jen neměla, i když některé debaty v polské TV byly opavdu zvláštní...
[190]
Venkovane,
(Dana: 12.11.2006, 20:26:27
- Mail
- odkaz
- x)
já bych ještě vynechala to slovo náboženského...Mslím jko všeobecně...v tom Plsku to je fundamentalismus náboženský...navíc si myslí, že tím zvýší porodnost...Houby! Akorát se znovu zavedou andělíčkářky a přibude zničených mladých žen...
[196]
Skimici - pozor!
(Dana: 12.11.2006, 21:07:16
- Mail
- odkaz
- x)
Vztah Poláků k ženám je velice rozporuplný! Na jednu stranu přehnaně galantní - asi vliv Francie, na druhou stranu žena je méněcennější - třeba právě v otázce potratů a antikoncepce a vůbec. Docela bych vám přála vidět někdy přímou diskuzi na téma rodina a postavení žen v rodině v Polské TV! Zážitek!
[201]
Ono ta polská duše,
(Dana: 12.11.2006, 21:37:52
- Mail
- odkaz
- x)
je asi někde mezi duší slovanskou, francouzskou a vatikánskou. Ale ano, polský nacionanalismus je myslím jeden nejsilnější v Evropě..možná i na celém světě.Bůh ví, čím to je. Možná i tím, že Poláci o svůj stát několikrát v historii přišli a pokaždé o nějmuseli dost bojovat...Ale já se přiznám,nejsem znalec polské historie....
[204]
Dano
(skimic: 12.11.2006, 21:53:08
- x)
ad národ - ano ad odkaz - věřte, aní tam to není jednoznačné. Media jsou jedna věc, mladí druhá - a emigrace - zejména současná - třetí. ad další - zajímavé - emigrace sílí do katolických zemí - před pár týdny - v Dublinu - polské město! Stejně jako Karlovy Vary jsou město ruské.
[205]
Skimici, debata
(Dana: 12.11.2006, 22:02:58
- Mail
- x)
o interrupcích, plánovaném rodičovství a postavení mužů a žen v rodině probíhá v polské TV už od nějakého roku 1987..a je pořád na stejném místě,nic s eneposunulo. Vlastně jo, posunul se odmítavý postoj politických špiček k postavení a sebeuvědomění ženy v polské rodině...
[209]
Dano
(skimic: 12.11.2006, 22:27:40
- x)
víte, ti PL politici to buď nepřežijí a nebo nedotáhnou do konce - je alespoň názor mých polských přátel. Dokonce i těch, kteří nedávno emigrovali. Máte někde fotky těch amerických brambor? Jak se jim tedy vlastně v česku dařilo, abychom nemluvili jen o polské dobrovolné/nedobrovolné emigraci/imigraci.
Rada : uvozovky dole = levý ALT+0132, uvozovky nahoře = levý ALT+0147 Rada 2: nechce-li se Vám vypisovat hranaté závorky a uvedené tagy, můžet je "pastnout" či vůbec jen levým tlačítkem myši označit, pustit, znovu levým uchopit a přetáhnout do textu..Nezapomínejte, že se ten zvýrazněný text VŽDY musí ukončit tím druhým tagem !! | |