Šumavák bloguje:deníček za(& vy-)valeného |
||
Zprávy ze Šumavy ... domů Co přináší LS? Informujte se na www.NeLisabonu.cz Napište mi! Poslat SMS
Rubriky:
Kalamita Virtuální Vodička Ekonomika My sobě - FOTO Cesty po kuchyních G'schichtn Šelmy a šelmičky Technické pozn. Čtení na pokračování Ze života kamarádů.. PPP bFu Lisabonská smlouva šakaloviny Chlív
Rádia :
RADIO DNB - Šumava Stránka s programem Přehrávat... Chat s redakcí: Radio Beat Country-Radio
Odkazy: FOTOALBA VIDEA ALBA-Dušan Klaun Parafín Pavouci ve flašce Rozveselit? ZDE!! Valašský Martin Bastiat kvalitně ANGLE Mr.Owcrope R.Koblinger-obrazy Dušan - blog Pravičák Češi za vodou Architekt. historie
Nové komentáře
Statistiky RSS/XML Reklama: Archivy: květen 2012 duben 2012 březen 2012 únor 2012 leden 2012 prosinec 2011 listopad 2011 říjen 2011 září 2011 srpen 2011 červenec 2011 červen 2011 květen 2011 duben 2011 březen 2011 únor 2011 leden 2011 prosinec 2010 listopad 2010 říjen 2010 září 2010 srpen 2010 červenec 2010 červen 2010 květen 2010 duben 2010 březen 2010 únor 2010 leden 2010 prosinec 2009 listopad 2009 říjen 2009 září 2009 srpen 2009 červenec 2009 červen 2009 květen 2009 duben 2009 březen 2009 únor 2009 leden 2009 prosinec 2008 listopad 2008 říjen 2008 září 2008 srpen 2008 červenec 2008 červen 2008 květen 2008 duben 2008 březen 2008 únor 2008 leden 2008 prosinec 2007 listopad 2007 říjen 2007 září 2007 srpen 2007 červenec 2007 červen 2007 květen 2007 duben 2007 březen 2007 únor 2007 leden 2007 prosinec 2006 listopad 2006 říjen 2006 září 2006 srpen 2006 červenec 2006 červen 2006 květen 2006 duben 2006 březen 2006 únor 2006 leden 2006 Právě on line: BlueBoard.cz |
Pátek, 8.12.2006
Čočka, čočka, čočka...Abyste příště nemuseli ty recepty moc hledat, tak budou v rubrice "cesty po kuchyních" ! A protože nestíhám a nestíhám a nestíhám, tak jsou zatím tak jak byly.
Foundry zdravim.... (Jirka puvodni: 07.12.2006, 21:04:29 ) ————————————————————————————————————————————————————
———————————————————————————————————————————————————————-
——————————————————————————————————————————————————————-
———————————————————————————————————————————————————
Ono je to podobné (Pavel Kořenský: 07.12.2006, 23:14:54 — Mail )
Komentáře
[3]
Nazdar Sumavaku,
(Hipik - pravicovy recidivista: 08.12.2006, 04:55:13
- x)
mam sirokouhlou Zofku obrazofku, takze nic nepreteka. Musim Te pochvalit za krasne pesteny vous, pekneho pejska trhace a ty kobylky, krasavice inteligentni, nadhera. Tak se tuz, snad nekdy bude letos i zima, tak at ji prezijem o)))
[4]
Přeji dobré ránko i chuť
(Rpu?: 08.12.2006, 06:51:04
- Mail
- odkaz
- x)
Ensalada Ah Tzun Vuj Moreno Ingredience: čočka 110 g vařená maso hovězí 30 g vařené hovězí jazyk 30 g uzený, vařený olivy 50 g hnědé, vypeckované houby 30 g nakládané ocet - balsamico olej olivový 1 lžička pepř - sůl - tymián 4 ks nať Příprava: Čočku dáme do misky, přidáme hovězí maso překrojené přes vlákno a rozebrané na nudličky, jazyk nakrájený nadrobno, olivy rozpůlené a pokrájené na nudličky, zcezené a pokrájené houby, zakápneme octem a olejem, osolíme, opepříme a promícháme. Poklademe na mísu k ostatním salátům a ozdobíme tymiánovou natí.
[5]
TAk já se přidám:
(maYda: 08.12.2006, 08:04:21
- x)
Do uvařené čočky se přidá nakrájená cibule, hodně česneku a zaleje se klasickou salátovou zálivkou - olej, ocet, sůl, případně cukr. Taky pepř a čočku možno vařit s kořením, jak komu chutná. nechá se v chladu odležet. A jje to dobré jako l příloha k vepřovému ovaru. Zavedlůa jsem to po té, kdy na sebe narazily tradice mého chotě a mé máti - on chtěl jako půlnoční silvestrovské menu cokoliv s čočkou, máti trvala na ovaru. A ještě čičková polívka - klasická trojkommbinace mrkev celer petržel + cibule se nakrájí, uvaří, přoidá se + konzercvička zeleného hrášku i s nálevem, velmi lehounce zahustí jemnou máslovou jíškou. Polovina semíchá se s uvařenou čočkou včetně vody z čočky a okoření se dle chuti, nesmí chybět opět česnek, krátce povaří, aby se to všechno chuťově propojilo. Pak se dá do chladna, ohřeje se před poodáváním, případně ještě vposype siušenou petrželkou. S tou druhou polovinou naložíte stejně, akorát místo čočky použijete uvařené rybí vnitřnosti a obrané maso z vařené rybí hlavy a vývar, postup je dál stejný jako s čočkou, jen skladba koření jiná. Na talíř se dá smažená houstička, nalije se polévka podle chuti strávníka a může se baštit. Ti důvtipnější jistě uhodli, ano, je to naše štědrovečerní polévka. Rybí varianta naše rodinná tradiční, čočková zavedena po té, co jsem se vdala. a to o mně moje rodina tvrdí, že nemám diplomatické schopnosti :-)
[7]
Vážené a vážení,
(Modrý pták: 08.12.2006, 09:40:42
- x)
přelouskal jsem včerejší diskuzi ohledně vaření, dnešní recepty ohledně vaření. Když jsem viděl, s jakou fundovaností tady chlapi píší o vaření, tak odcházím zdechnout k lékařce s pocitem strašlivého a konečného mindráku. Bez obalu se přiznám, že moje kulinářské umění začíná a končí u míchaných vajec.
[8]
Ad Modrý pták
(ptakopysk: 08.12.2006, 09:56:28
- x)
z toho si nic nedělejte. Já si třeba whisky ředím originální říční indiánskou tonizovanou vodou a ledem. Odteď se za to stydím a slibuji, že se budu přesouvat pouze kanalizací maskován falešným plnovousem. Ale asi nejsem úplně nejhorší. Znám lidi, kteří dávají do dušeného hovězího masa kmín a majoránku, vynechávají papriku a říkají tomu guláš. Jinak co se týče chřestu, tak ho požírám jedině povařený v mírně slané vodě a maximálně tak zabalený do plátků růžového roastbeefu. Polévat jej omáčkami či namáčet ho do nějakých dipů mi přijde jako barbarství.
[9]
:)))) Důvod je zřejmý, jen si Puchejř neuvědomil, že takhle se z něj rychle stává papírovej čert. Zeman se musel královsky bavit
(Rpu?: 08.12.2006, 09:57:26
- Mail
- x)
Zeman na kobereček! ČSSD poslala dopis Miloši Zemanovi. Zve ho na ústřední výbor, zjistila MF DNES. Zeman má vysvětlit své postoje. Kritizuje totiž vyjednávání o vládě. Ten ale pozvání odmítl. \"Nevidím pro to naprosto žádný důvod. Navzdory spekulacím se opravdu nechci vrátit do politiky,\" reagoval pro iDNES.cz.
[10]
MaYdo
(ptakopysk: 08.12.2006, 10:08:32
- x)
ta \"čičková polívka\" to je úžasnej překlep :o))) My doma občas říkávali kočce Čočce \"čičíku\", nebo \"čičko\". V tom okamžiku jsem viděl Čočku v talíři polívky jak na mě pomrkává zpod kořenové zeleniny. Byla to kočka nezapomenutelná, můj dobrman Budulínek ještě teď, po pěti letech, když zavolám čičíku! tak kouká po střechách, kde ta mrcha je. díky
[12]
před obědem
(martin tamtaky: 08.12.2006, 11:06:37
- Mail
- x)
ten šílený kontrast mezi kulinářskými vzdechy a reálnou stravou v závodce? dneska jsem ještě neviděl na Šumavákovi protest proti \"pečení bábovky\", jak byly jistým nejmenovaným označeny naše kuchařské rozpravy. K čočce bylo už řečeno vše, tak se ozvu jen k chřestu. Se znojemským dědečkem vídeňského rodu a hornouherskou babičkou maďarské národnosti od Galanty je zřejmé, že \"špargľa\" byla běžným sezónním jídlem i v době, kdy byl chřest, kaviár a lanýž sprostým slovem, nehodným socialistického pracujícího. V jednoduchosti je krása a proto byl náš nejoblíbenější jen krátce povařený, přelitý máslem a posypaný lehce nazlátlou strouhankou. Konzumaci ušlechtilých destilátů, zejména skotské \"single malt\", byla labutí písní mých jater a vzpomínky mi vhání slzy do očí. Jen ji proboha nekažte ani vodou, natož různými svinstvy jako je třeba CocaCola. Teplotu prostředí, to se nepije ani na žízeň, ani na vztek, ani na zahřátí na horské tůře. Jojojojojoj!
[15]
Tak jsem nebyl delší dobu na Psu
(martin tamtaky: 08.12.2006, 11:23:33
- Mail
- x)
a vyskytuje se tam nějký Gavroche: DNY ZRADY: Autor: Gavroch IP: 194.213.55.xxx Datum: 08.12.2006 10:47 Bolševické dalíkovské plány na rozleptání vítězné a přesto poražené ČSSD se začínají naplňovat, byť se potměšile usmívající Tluchoř z ODS snaží navodit dojem, že ODS situaci jen zvnějšku pozoruje. Po šesti měsících váhání ( i pod zorným úhlem preferencí, které naznačují, že veřejnost taktiku Paroubka nepochopila) mezi zásadovým odporem proti vstřícnosti k ODS (poťouchle živeným Zemanem a jeho pohůnky, mezi něž poslední zběhlík Melčák patří) a aktivním pokusem zabránit bezbřehé realizaci zničující Modré šance ODS účastí na jí řízené vládě nebo výraznými ústupky pro její podporu, se nakonec reakci daří rozleptávat jednotu oponenta. Po odchodu nepochopitelného Pohanky (který však zůstává na Paroubkových pozicích) tak zrazuje i první zemanovec - Melčák. Jeho zrada sice může vzbudit pokušení vedení ODS zbrzdit již rozjetá jednání o vládě s ČSSD a KDU-ČSL a podle rad Dalíka kopnout ČSSD do pr...ele, ale Topolánek by si měl pořádně rozmyslit, zda zisk jednoho zrádce (který prý navíc otevřeně připustil možnost podpořit pravicovou koalici) po 6 měsících nátlaku, slibů a korupce je dostatečným úspěchem, který by ulehčil fungování jím řízené vlády, projde-li při druhém pokusu. I když je jistě i Klaus schopen obratem ruky zradit vlastní slova, že nejmenuje vládu založenou na podpoře 1-2 přeběhlíků (svou zásadovost ukázal již mnohokrát), přesto by větší počet Čurdů z řad ČSSD dal Topolánkovi i Klausovi dobrou výmluvu pro \"konstruktivní změnu názoru\". Leč těch se zatím nedostává, byť se jich ODS ani nezříká ani jinak nebrání, jak včera potvrdil Tluchoř. I když, kdo ví? Dalík mluvil o větším počtu těch, kteří na příkaz vysočinského důchodce zatroubí na notu \"zásadového odchodu do opozice\" a dají ODS zelenou. Čekají nás hanebné dnové zrady, přátelé ... ? Nevíte, kdo se nám přerodil z jiného nicku?
[16]
Martine
(andrea: 08.12.2006, 11:27:02
- x)
díky za tu strouhanku- dodnes jsem myslela, že jsem jediná ve vesmíru, kdo takhle vařenou( pokud možno v páře) zeleninu pojídá. Chřest, květák, brokolici, zelené fazolky... Whisky- jeden odborník tvrdil, že do sklenky tři kapky čisté vody. Přesně. Vozil mi Dimple a vyznal se:)
[17]
Matrtine tt
(Jirka puvodni: 08.12.2006, 11:38:56
- x)
to je preci Jarousek....pod dojmem z navstevy revolucni Parize se stal dvacetiletym hochem Gavrochem, obrancem barikad....zvlastni na tom je, ze ve stejne dobe jako to konstatoval jeho guru Paroubek.....ze by projekce? Netusim :-)))))) o tom Gavr. jsem si to nevymyslel, bylo to jeho objasneni
[21]
Jaroušek
(martin tamtaky: 08.12.2006, 13:05:35
- Mail
- x)
děkuji za nápovědu, byl jsem si jistý, že ten rukopis jsem už viděl, jen jsem za tu dobu nesledování všech prdnutí na Psu zapomněl na našeho vývozce investičních celků. AndyO - ta strouhanka se může i na ovocné knedlíky. My se doma vždycky hádáme, protože každý má chuť na jinou posýpku a dělat jich moc se nám nechce - mák, ořechy, tvaroh, strouhanka, skořicový cukr atd. Voda do whisky - jako kořalopalník i konzument ze záliby vím, že jakkoliv dodávaná voda do druhostupňového destilátu má výrazný vliv na chuť i kvalitu. I tři kapky mohou být moc a jen v mém okolí je asi deset vyhlášených studánek, každá s jinou vodou. Do takového zdroje pochopitelně nepočítám vodovodní vodu - i když je z Karolinky.
[24]
Mě jeden znalec tvrdil,
(jura-p: 08.12.2006, 13:55:52
- x)
že voda ve whisky nevadí, rozvine naopak chuť. Pokud jde ovšem o vodu z téhož pramene, ze kterého příslušná palírna bere vodu na kvašení. Jinak se to prý chuťově tluče. Voda z vodovodu je zcela nevhodná, neboť nepramení v rašeliništích. Tak nevím, naopak vím v okolí o vodě z rašelinišť, ale ta je tak hnusná, že bych ji nepoužil k ničemu. Například ve Vydře - Otavě začínají ryby až pod Rejštejnem, až se ta rašeliništní voda zneutralizuje vypouštěnými splašky. Jo a čočku můžu jakkoli. Nejzajímavější zatím byly shora ogrilované kozí homolky podlité omáčkou z těch malých čočiček. (Jednou v životě předkrm v Bruselu. Kolega z toho měl šok a okázale brkal z toho nataveného kozího sýra. Po dvou hodinách to šel zajíst do McDonalda. Já na něho zase okázale čekal v sousední hospodě v předzahrádce, a okázale popíjel trapistická piva, která se s nádherným dozvukem těch kozích sýrů dokonale chuťově dovažovala.)
[27]
Ad jura-p
(ptakopysk: 08.12.2006, 14:20:26
- x)
neznám ve svém okolí nikoho, kdo byl v mládí nucen pít kozí mléko, aby v dospělosti dobrovolně konzumoval kozí sýry :O) včetně sebe. Podobně je to u mě s králíkama. Když je máte osmnáct let každou druhou neděli k obědu tak se vám také poněkud přejí. Zajímavé ovšem je, že třeba taková kačena či husa s kysaným zelím a houskovým knedlíkem, se mi nikdy nepřejedla. a že jsme ji mívali setsakra často :o)
[28]
konečně: senátor Voinovich předložil Kongresu
(Dušan Neumann: 08.12.2006, 14:33:31
- x)
společný návrh obou stran, na rozšíření počtu zemí s bezvizovým stykem s USA. Spoluautory návrhu jsou i sva Republikáni - Lugar a Santorum, kteří prohráli ve volbách. Bush se s návrhem ztotožnil, jak ostatně slíbil minulý měsíc v Rize. Návrh senátorů kladně koresponduje s jeho vlastním návrhem na rozšíření bezvizového styku o 13 zemí (mezi nimi ČR a Slovensko). Země budou muset zavést některá zvýšení bezpečnostní opatření - biometrický pas a rychlo výměnu informací o hledaných podezřelých z terorismu. Zvýhodněné země se budou muset také aktivně podílet na vyhledání a repatriaci ilegálů, kteří přetáhnou navrhovanou 90 denní pobytovou dobu. Hovořiti na radi Česko o tomu budu krátce po 15,h vašeho času.
[29]
Tak jsem se právě
(Modrý pták: 08.12.2006, 14:38:01
- x)
vrátil od lékařky, která konstatovala, že mě postihnul druhá nejhorší mužská záležitost - mám rýmu. Stran whisky vřele souhlasím s martinem tamtaky a PeSem. Minulý pátek jsem dostal darem \"MODRÉHO\" Jeníka Procházku. Přes vánoční svátky ho odšpuntuji, nikdy jsem to nepil (zlatého už jsem kdysi měl). P. S. Andreo - Dimple je podle mého názoru nejlepší \"drahá\" skotská.
[30]
Hezké odpůldne vinšuju.
(Anka: 08.12.2006, 15:01:16
- x)
Hele, modrásku, na umření ještě nejsi, když se můžeš zaobírat chutí čehokoliv. Já tu jen od včírka čtu ty recepisy a znatelně se mi přitížilo. Ne tedy z nich samých, ale z představy, že bych měla něco pozřít. Fíx námol, mám v hlavně jednu mnohem větší, místo nosu vodárenkou věž a můžu vyjmenovat všechny kosti, co jich v těle mám. Rozhodně by bylo rychlejší, kdybych řekla, co mě nebolí (vlasy).
[32]
Ahojtě, Hipíku.
(Anka: 08.12.2006, 15:17:51
- x)
To víš, akurát teď poletím do ZOO dojit medvědici! Zaprvně by se jí to nejspíš nelíbilo, a pak bych se tam ani nedobelhala. A jestli jsi měl na mysli tu věc s alkaholem, tak teda ani pomyšlení, stejně jako na 3x denně Tomáše. Nejde mi ani ležet, ani sedět, jak když mi zevnitř někdo opracovává frézkou každou kost. A k tomu se bojím, aby to Tom nečapl, poslední, co potřebuje, je viróza. To by se jeho chlopni ale vůbec nezamlouvalo.
[36]
Právě jsem zjistila, že můj dlaždič je dobytek!
(Rpu?: 08.12.2006, 16:13:43
- Mail
- x)
Jak známo, zámková dlažba klade se do kamenné drti. Dnes v poledne zjištěno, že chybí asi půl tuny - a po celý Bechyni ani šutr. Jedině od Silnic byli mě ochotni něco přenechat. Všichni kamarádi s náklaďákama a vozejkama v čudu. Takže nezbylo než zas jednou z Xantie udělat LKW, vyložit kufr vzadu dekama a ten šutr naházet a dovézt. A ten chlap je takový hovado líný, že mě skutečně nechal ten šutr házet lopatou samotnou. Tak jsem mu za trest schovala pívo!!!
[37]
No jo, ptakopysku.
(jura-p: 08.12.2006, 16:37:28
- x)
Rodiče a jejich představy, třeba o tom, že kozí mlíko je zdravé, se na dětech podepisují na celý život. Někdy i osudově. Ale naštěstí jsme my lidé tak dobře geneticky vybavení, že většinou ve zdraví přežijeme i výchovu. Pil jsem kozí mléko jen několikrát. Nepřišlo mi to nijak dobré, ale ani výrazně špatné. Nebyl jsem k tomu nucen a možná i proto kozí sýry nejen mohu, ale fakt mi chutnají. Ale současně je to prokletí. Mě chutná skoro fšecko.
[38]
Pila jsem kozí mlíko několikrát
(Rpu?: 08.12.2006, 16:49:30
- Mail
- x)
a chuť se značně lišila, podle toho, jestli byla chovaná v čistotě a dobře krmená. A čerstvě nadojené kozí mlíko může být velice dobré. S tou dobrou genetickou výbavou si nejsem jistá, protože, když vezmeme v potaz kolik magorů svádí své launy na krušné dětství, tak je to téměř vrozená vada.
[39]
Kolik asi a kdo zaplatil zeleným.
(jura-p: 08.12.2006, 17:01:28
- x)
Svým odchodem z vyjednávání omezili možnosti vyjednávačů tak, že příznivci velké koalice mají velmi usnadněnou práci. Vlastně už moc jiných možností nezbývá. Levice nemá sto, pravici chybí do sta zelení. Jak to tak vypadá, nové volby už nechce nikdo (mimo voličů ovšem, ale i ti si pomalu zvykají). A tak to vypadá, že zelení vlastně rozhodli svou snahou o nové volby, že možnost toho, že by volby byly, je definitivně v hIzlu. To bude...
[43]
On v politice podraz je
(jura-p: 08.12.2006, 18:32:45
- x)
často konotován zcela obráceně. Když podráží moji, je to racionální východisko z nelehké situace, když to dělájí \"ti druzí\", jde o špinavou politickou hru. Z toho, co píšu, je patrno, že nejsem příznivcem zelených. Ve skutečnosti jsou to právě oni, co možnost nových voleb pohřbívají, ač se tváří jako její příznivci. Já jsem na tom hůř než většina lidí, co to sleduje. Já většinu aktérů znám osobně a některé i bohužel dost dobře a dlouho. Já si na iluze hrát nemůžu. Ani ve vlastní, ani v jiných stranách. Někdy se situace vyvíjí docela dobře bez ohledu na osobní vlastnosti a schopnosti a integritu jednotlivých činitelů. Ale bohužel nyní tomu tak není. Vždycky, když nastane takováto situace, má to vliv na pojetí a chápání politiky. Takovéto \"nějak\", tedy bezzásadově vyřešené situace nahrávají na delší dobu těm, co berou politiku jako špinavou záležitost. To možná jediné, ale špatné řešení, je vysvětlováno jako jediné možné a pomíjí se, že je to špatné řešení. A čím více se to vysvětluje jako jediná možnost, tim méně je to přesvědčivé a tím méně je těch, co vysvětlování věří. A tím více lidí si říká, ale je to špatné řešení. Čím víc je politika takto vnímaná, tím lepší to mají v politice bezzásadoví. Jejich postupy jsou vnímány jako normální. Lidé, kteří ač sami třeba mimo politiku, třeba osobně čistí, zklamaně a někdy bolestně interpretují politiku jako špinavou záležitost. A pochopitelně s ní nechtějí mít nic společného. Ti od přírody zlomyslní se poplácávají za svou předvídavost a odrazují, mimo toho, že situace je fakt blbá, další slušné lidi od politiky. Tak několika zpětnými vazbami se systém politiky zase posune o něco blíže k bezzásadové straně, kde setrvá v pseudorovnováze po nějakou dobu. Čím dál více si myslím, že jen zážitek úspěchu slušných a zásadových lidí může situaci vylepšit. No, vypadá to, že to tentokrát zase nebude. Tak třeba příště. Je mi z toho smutno a myslím si, že je to horší, než kdyby Topolánek po čtrnácti dnech po pověření poděkoval prezidentovi a oznámil, že v dané situaci není sto sestavit odpovědnou vládu a proto se svého pověření zříká. Jak stárnu, tak si čím dál častěji myslím, že je mnohdy lepší říci, \"jsem bezmocný a takovouto situaci bez zrady přesvědčení a závazků, co jsem dal voličům, řešit neumím. Jediný, kdo může vyvést zemi z volebního patu je volič. Proto jsem pro nové volby.\" Takto, ač patovou situaci fakt vytvořili voliči, byť každý jednotlivý nechtě, jsou voliči posouváni do role těch, kteří nejsou odpovědni za svou volbu, zejména proto, že ať volí jakkoli, stejně vznikně stejně uplichtěná, skoro bezmocná, ale svou dobu co nejdéle užívající, \"nějaká\" vláda. Volič, místo toho, aby byl vyzván k tomu, aby on odpovědně rozhodl a vždy a v každých volbách odpovědně rozhodoval, je ujišťován v tom, že je vlastně jedno, koho volí. Oni se politici \"odpovědně\" v situaci plichty \"nějak\" dohodnou a nějak tu vládu \"zplichtí\". A my nakonec tu vládu \"tak nějak\" přijmeme, protože v ní budou i \"naši\" lidi.
[45]
Martine tam taky.
(jura-p: 08.12.2006, 18:46:05
- x)
Já nevím, jestli ještě projekt trojkoalice lze vůbec postavit. Ale já se právě domnívám, že místo toho, aby se poprve dostavil Topolánek za Paroubkem, čímž vytvořil děsnou situaci, ze které mu pomohl o den později se za Paroubkem dostavivší Kalousek za cenu vlastního pádu. Nebýt Kalouskova strachu, že u toho nebude, byl by dnes Topolánek nejspíše po politické smrti. Viz usnesení kongresu. Nešlo-li v té době v konceptu trojkoalice pokračovat, měl místo dohadování se s Paroubkem vrátit pověření. A dnes by byl na koni a my bychom měli směšnou Paroubkovu vládu a směřovali bychom k volbám s touto čím dál více nemožnou vládou, nebo bychom takovou vládu neměli a o to rychleji směřovali k volbám. Takovéty úvahy o tom, že by někdo z ODS vyhrál za takové situace na kongresu považuji za nepodložené a nepravděpodobné.
[47]
jura-pe
(martin tamtaky: 08.12.2006, 18:48:59
- Mail
- x)
tak třeba příště - zase to zkusíme. Jestli v politice nebo v úplně nejobyčejnějším a nejnormálnějším životě - zásadový, odpovědný a důsledná člověk zůstává v menšině (někdy zdrcující menšině) a bývá okolí pro smích. Záplava dobrých rad v mediích i jinde mě stále častěji vede k otázce: Kde je hranice mezi vstřícností a porušením zásad? Vocamcaď až pocamcaď? Naše příspěvky jsou na správném místě - u mísy čočovice!
[48]
Hodinu nic
(martin tamtaky: 08.12.2006, 18:55:08
- Mail
- x)
a teď takový fofr za chviličku! Jura-pe, na úplném začátku jsem tu rozhlašoval (a stále si to myslím), že nejchytřejší a nejtaktičtější by bylo nechat Paroubka a voliče si vymáchat v tom svinstvu hubu. Současně jsem se ale obával neukojených ambic těch, co už osm let čekají na svoje korýtka. Jednou v životě se nepředposrat a praštit do stolu, pak odejít středem. Zachovat si sebeúctu. Pořád ještě je to možné udělat - což si dovoluji říct asi proto, že neznám aktéry tak dobře a zblízka jako ty.
[49]
Rputi,
(Modrý pták: 08.12.2006, 18:56:00
- x)
plátci vers. zbytek (příjemci, přerozdělovatelé). Já osobně jsem velmi překvapen výsledkem voleb. Já byl hluboce přesvědčen, že nás ten zbytek strašně převálcuje. Byl jsem si jist, že je jich více než dnešních parlamentních 100. Jinak juro-p nenechal´s žádný prostor pro diskusi. Vyčerpal jsi to téma úplně. Pro mě osobně bylo velmi příjemným překvapením vystoupení paní Němcové a její postoj. Vzápětí jsem byl nepříjemně překvapen, že nebyla zvolena. Každopádně rozhodně prohlašuji, že mě tenhle pseudostátotvorný a konsenzuální postoj, zvaný nějak se dohodneme, aby byla vláda, protože přece nepoženeme voliče rozdávat karty, úděsně sere.
[50]
Rputi, napastuju tady poslední
(martina: 08.12.2006, 19:00:00
- x)
otázku na Škromacha (iDnes-Škromach on-line) Ta otázka: \"Dobrý den, pane Škromachu, jako voliči ČSSD se mi vůbec nelíbí návrh ODS \"7 statečných reforem\". Na jedné straně se mají snížit daně především bohatým vrstvám (rovná daň, zrušení daně z dividend, ...) a na straně druhé se mají rušit některé soc. dávky, zavádět poplatky u lékaře, omezovat valorizace, snižovat nemocenská. Pokud na to přistoupíte, bude to v rozporu s principy sociální demokracie. 7 statečných ODS bere chudým a dává bohatým. Myslím si, že byste měli zkusit 3. pokus s levostředovou vládou a pokud by nevyšel, tak by byly nové volby. Myslím si, že se nemusíte předčasných voleb bát. Obzvláště poté, co se ODS \"odkopala\" o co jí jde. Nevěřte průzkumům. Přeji hodně síly do vyjednávání.\" Rputi, takto přesně mluví ten \"lid\" v mém okolí. Bylo po volbách, asi dva dny, měli jsme třídní sraz. A probíraly se volby. Ptala jsem se spolužáka (elektrikář OSVČ, zaměstnával 2 zaměstnance) koho volil. \"No socany přece,\" zněla odpověď. A já na to: \"A víš, že právě ti socani ti teď k 1.7. zdražili ty dva zaměstnance?\" Hleděl na mě jak to myslím. Od 1.7. se zvyšovala minimální mzda. Po mém vysvětlení pravil: \"To budu muset jednoho propustit.A bude muset makat na černo. To je bordel...\". \"Tak proč jsi je volil?!\" ptám se. \"Protože ODS ožebračuje lidi!\"
[51]
Martino,
(jura-p: 08.12.2006, 19:04:47
- x)
protože jsem starej, unavenej a nemocnej senátor. Já tak nejvýš vyhraju většinové volby ve svém obvodu. Ale zatím všechny, co tu byly. A předsedou tak velké strany bych být nechtěl. Ten musí žít v Praze, ač nemá vůbec čas v Praze žít. A žít v Praze a nemoci přitom v Praze žít bych už nechtěl. Já byl třiapůl roku náměstkem ministra, něco jsem dosáhl, ale na procházce po Praze jsem za tu dobu nebyl ani jednou. Já si prostě potřebuji povídat s přáteli, občas jít na pivo, slyšet neupravené názory. Jo a mimochodem, nemám si co říci s Dalíkem. Já mu jednou něco říkal a měl jsem pocit, že mě moc neposlouchá. Pak mi něco říkal on, a já měl pocit, že mu nerozumím, že tak primitivní to být nemůže. A pak už jsme na sebe akorát chvíli civěli a neměli si co říci. Jako náměstek z tehdy důležitého a těžký úkol majícího rezortu jsem chodil na \"kartáče\" ke Klausovi. Tam jsem věděl, o čem se mluví. Pak jsem jezdil dva roky na Výkonnou radu ODS a měl jsem pocit, že o něčem se mluví akorát o přestávkách. Já na vedení strany nemám ani schopnosti, ani ambice, a nakonec ani možnost, protože tak srandovního člověka by nikdo z těch funkcionářů na kongresu nevolil. Já taky předsedou strany být nechci. Já si myslím, že jsem muž na svém místě. A mí voliči si to, zaplaťpánbů, myslí taky. Tak proto nejsem předsedou ODS.
[55]
juro,
(Anka: 08.12.2006, 19:18:46
- x)
hele, vím, jak Tě to strašně míchá, ale moc se tím nezaobírej. Jediné, čeho dosáhneš je, že budeš nakrkanej. Holt je to tak, že se móresy z pražského magistrátu přesunuly o patro vejš a hochům to nepřijde ani trošku nemravné. A volič? Tse, musí pochopit, že jsme dělali, co jsme mohli. Však si všimni, jak se vyjadčují novináři - proč nejsou strany schopné se dohodnout? A každý tu dohodu vidí v něčem jiném. Pražský klucí v tom, aby to uhráli na nějakou před lidem alespoň trochu okecatelnou plichtu. Je nás tady dost, co od začátku tvrdíme, že měl Topolánek nakráčet do Sněmovny s KDU a Zelenými a když by to nedopadlo, nechat to Paroubkovi. Voliči by to nebrali jako neschopnost. Teď už všichni, co vyjednávají, vypadají jako hejno zjančených kašparů.
[56]
larry,
(jura-p: 08.12.2006, 19:31:20
- x)
Takových lidí, co by mohli být z placu předsedy politických stran, je v ODS spousta. A mladších, ambicioznějších, neopotřebovaných. A pracovitějších než já. Když tak sedíme u Vodičky, tak většina tam sedících lidí by v Senátu patřila ke kvalitnějším, vůbec by nebyl problém ani kvalifikací, ani rozhledem, ani formátem osobnosti. Ministrem může být doslova každý. A to myslím s plnou vážností. Ale to je právě ten průser. Kvalitní lidi mají svou práci, kterou nechtějí měnit, nemají ani trochu chuť jít za současného stavu do politiky. Já jsem člověk, co se o to zajímá od roku 63, kdy začaly u nás vycházet knihy z politologie. Studoval jsem kdejakého sociologa, antropologa, etologa. Jsem povoláním psycholog. Já do té politiky vlítl v roce 89 dost naplno. A tenkrát to ještě ostuda nebyla. Jo, tak v roce 94 jsme si říkali, jak nás vystřídá ta mladá generace. Ale do politiky přicházejí kvalitní lidé jen velmi zřídka. Dost to přičítám Havlovi, co chtěl nepolitické politiky. A že strany jsou pro straníky a ne pro normální lidi. A pak už si politika kazila pověst převážně sama. Dnes do ní jdou lidé, co se nechytají v práci. A to je špatné. Žádná komunismem nezkažená mládež se nekoná. Něco zkažených ambiciozních /pravda na komunisty se to už svést nedá/ co funkce fakt chtějí a jinak členové, co jsou ochotni občas pomoci, častěji podpořit a jinak mají své práce a starostí nad hlavu. Přemluvit někoho opravdu kvalitního, aby se nechal zapsat aspoň na kandidátní listinu do zastupitelstva je ve městě do dvaceti tisíc fakt problém a musíte ho osobně přemlouvat a slíbit mu, že mimo zasedání po něm nebudete nic chtít. No a některé z nich to nakonec chytí. A to je jediný způsob, jak získávat kvalitní lidi. A pořád se jeví, že je lepší, když ten člověk už něco dokázal jinde. Vlastně když je jeho kvalita patrná i před politikou. Jednou z mála výjimek je můj jmenovec z Plzně. Kvalitním lidem se do politiky nechce a proč vlastně by se mělo chtít. Akorát se jim bude nadávat, bude se jim závidět a často přijdou o peníze. A když to vezmou naplno, tak i o obor. Není to snadné.
[58]
Moudrá slova,
(Pavel Kořenský: 08.12.2006, 19:40:16
- Mail
- x)
juro-p, moudrá slova. Blbé je, že tahle situace se hned tak nezmění. Jen si neumím úplně představit, co se bude dít, když uprostřed společnosti je vykopaný příkop, na obou stranách toho příkopu čím dál naštvanější či otrávenější voliči a v tom příkopu politikusové, kteří se vždycky nějak domluví... Když se člověk podívá do archivů internetových diskusí z doby tak před čtyřmi lety a porovná to s diskusemi dnes, tak zjistí, že vzájemná nenávist těch dvou polovin voličů vzrostla až děsivě. A je jen otázkou času, kdy se to projeví i ve skutečném životě.
[60]
Kocoure, to je přece normální rozložení četnosti.
(jura-p: 08.12.2006, 19:57:23
- x)
Pokud budeme chtít, aby se člověk politicky zařadil na škále, pak je zcela normální, že napravo od středu je jich stejně jako napravo. A fakt se to dá srovnávat s normálním (náhodným) rozložením četnosti. U většinového systému, kdy vláda nese celou odpovědnost, se rozhodování ve volbách odehrává jinak. Většina voličů si odpoví na otázku, zda to byla vláda dobrá, podle jejich představ. A když byla, tak jí dá hlas, aby zůstala. Když si odpoví, že vláda nevládla efektivně, hlas jí nedá. Čili otázka nezní zda je dost pravicová nebo levicová. To vede vládu k tomu, že pokud chce zůstat, musí podávat výkon. A znám v Anglii konzervativně smýšlející lidi, co klidně volili Blaira, protože podle nich to byla vláda dobrá. Samozřejmě, že jsou lidé, kteří volí tradičně konzervativce nebo labouristy, ale většina necítí potřebu sebe zaražovat kvůli tomu, aby mohli hodnotit vládu. A vláda je odpovědná za vše, co se při jejím mandátu přihodí, protože nemá na koho svést neůspěchy. Nemá nespolehlivé a ke svádění neúspěchu vhodné koaliční partnery. A argument o zralosti demokracie, která je prý potřeba pro fungování většinového systému je také nesmysl. Ve většině zemí, kde je používán, je používán od počátku, takže fungoval i v době politické nezralosti.
[62]
A ostatně hlavním úkolem voleb je sestavit odpovědnou vládu.
(jura-p: 08.12.2006, 20:04:27
- x)
Když se to nedaří, tak se volby prostě nevyvedly a je třeba volit znovu, aby volby svůj smysl naplnily. Mě to už trochu připadá, jako kdyby se v mariáši rozdal list, se kterým se nedá nic pořádného zahrát a mariášníci by místo toho, aby karty zahodili a zaplatili desetník zoufale domlouvali nějakou podobyčejnou hru místo toho, aby hráli dál. Není vyloučeno, že členové sněmovny mariáš hrát nemohou, bez toho, aby si po každém rozdání udělali konferenci o tom, podle kterých pravidel a jak modifikovaných konkrétní hru odehrají.
[65]
Rputi
(larry: 08.12.2006, 20:14:55
- x)
ale ono se to dělo - výkyvy sem tam patří k věci, nevyjde vždy přesně 50/50. Krom toho podstatnější výkyv může přinést výrazná osobnost, nějaká reálná situace, ale i náhoda. Tak třeba teď obecně ty opravdu výrazné osobnosti (nejen u nás) chybějí, situaci v návalu všech ohlušujících reklam (zjednodušeně řečeno) nikdo moc vážně nebere, tak se to víc blíží tomu středu. Ale ono se to časem zlomí - bohužel možná ne nikterak ideálně... až přijde nějaký \"Čunek na druhou\", nebo situační jiskra.
[66]
Kdy to bylo, Rputi?
(jura-p: 08.12.2006, 20:22:00
- x)
V prvních volbách po roce 89 vyhrálo nediferencované OF. Tehdy byly poraženy strany Národní fronty. Některé více, jako strana socialistická a lidová a některé méně, jako komunisti. Kdyby byly většinové volby, tak by dnes komunisti s největší pravděpodobností vůbec neexistovali. A v roce 92 se při rozdělení ČR moc předala ČNR, ač existoval plán na zrušení ČNR a na to, že bude 75 senátrorů a 101 poslanec ze v Česku zvolených poslanců FS. Protože tehdy do FS propadla ODA, tak FS vědomě sebe sama zrušila a předala moc ČNR, která byla schopna sestavit alespoň trochu pravicovou vládu. A pak už je jen doba vlád o maximálně pár poslanců. Klausova menšinová vláda držená sociálním demokratem Wagnerem. Vláda díky sociálnědemokratickému přeběhlíkovi Teplíkovi. Pak vláda sociální demokracie jen díky opoziční smlouvě. Pak vláda prostituční smlouvy. Prakticky nikdy ten systém poměrné volby nefungoval. Buď se dělaly dohody na paralyzování vlivu mimosystémových komunistů nebo byla plichta. Normální, důstojný a všeobecně přijatý postup vytvoření vlády zde od roku 89 nevznikl. A mimochodem, ani za první republiky to nebylo o moc lepší. No a pak tu bylo období neregulérních voleb. To bylo od druhé republiky bez přerušení do roku 89. My bychom volby, ve kterých je jasný vítěz, co sestaví vládu a nese za výkon vlády plnou odpovědnost a nemá se na koho vymluvit, potřebovali jako sůl. Normálně se na neodpovědné koaliční partnery svádí posledního půl roku. Tady jsou neodpovědní od okamžiku voleb do okamžiku voleb. A všichni.
[67]
volby 90
(larry: 08.12.2006, 20:34:40
- x)
no tehdy byl silný background pro OF - proti dosavadnímu režimu, krom toho i ty (relativní) osobnosti by se našly, říkalo se tehdy, že ženy se podle svých sympatií dělí na \"havlovky\", \"klausovky\" a \"dienstbierovky\". Vidí tady snad někdo dnes nějaké \"paroubkovky\", \"topolánkovky\" či \"bursíkovky\"? Čili tenkrát byla \"situace\" a byly i \"osobnosti\", protože málo platné, proti Jakešovi byl každý jen trochu fešnější inteligent s knírkem hotovým zjevením :-)
[68]
Ale zpět k luštěninám.
(jura-p: 08.12.2006, 20:37:07
- x)
Fazole my Češi zanedbáváme taky čím dál více. A přitom dobrá fazolová polívka, co se jedla s těmi buchtami naslano pečenými byla pochoutka. Ale já to jedl naposledy snad před tak čtyřiceti pěti lety, když ji ještě dělala jedna z babiček. A dobrá fazulová polievka s údeninou, co se dělala ve slovenských hospodách a patřila k zážitkům Tatranského vodáckého okruhu každý rok. Čím dál častěji jíme fazole jen jako součást texmex jídel. A je to škoda.
[69]
Juro-p
(larry: 08.12.2006, 20:40:43
- x)
Vy do nás hned fazolemi :-). Btw. těch jídel, která jsem nejedl od doby, kdy už s námi (přes čtvrt století) není naše \"stará\" babička (původem z Podkarpatské Rusi), těch by bylo... A na spoustu z nich se ani nedá nikde najít recept (třeba pražené zelí s nudlemi - kdysi jsem i věděl, jak se to dělá, ale asi už bych to nesvedl).
[70]
Juro,
(kocour: 08.12.2006, 20:41:07
- x)
jen doplním, že většinový systém je \"přirozený\" systém, zatímco poměrný je umělá vymoženost, kterou musel někdo vymyslet (někdo, kdo naprosto automaticky znal většinový systém). Nehledě na to, že poměrný systém si vynucuje existenci politických stran, většinový nikoli. Jsem unaven, dobrou noc. Juro, můžeš na chviličku na ICQ?
[72]
Hezký večer.
(Dana: 08.12.2006, 20:44:14
- x)
Nevím, čím to bylo, ale celé dopoledne mi to hlásilo, že nemám přístup...ale jen na tenhle článek a diskuzi, na všechny jiné články včetně diskuze pod nimi mě to pustilo...Ale nešť, stejně jsem neměla čas - honila jsem jednu proklatou lhůtu! Uhnala! :-)
[74]
Rputi,
(Pavel Kořenský: 08.12.2006, 20:46:09
- Mail
- x)
ono se to částečně dělo. Společnost polarisovaná byla. Jen na to nebylo tak vidět, protože část těch, kteří se neměli až tak dobře jako jejich soused, se kojila nadějí, že buď jim se povede lépe nebo souseda zavřou. Tahle prokletá negativní závist je hnacím motorem jednání 80% obyvatelstva Kocourkovské kotliny. Jenže 17 let po plyšáku už je těm lidem jasné, že lépe se mít nebudou, protože pečení holubi létat nezačnou a souseda nejspíš také nikdo nezavře, protože si na ten barák vydělal buď legálně nebo je to dávno promlčené. Proč myslíte, že je pořád tolik lidí, kteří nadávají na kuponovku ještě 12 nebo kolik let po ní. Ne proto, že tenkrát o něco přišli. Ale proto, že někdo vydělal víc. Kdyby se každý vykašlal na to, co má nebo nemá soused a staral se aby sám měl, tak společnost tak strašně rozdělená nebude. Jednak by si leckdo polepšil a za druhé by to lidi zaměstnalo a neměli by čas remcat.
[76]
dobrý večer všem
(Jirka puvodni: 08.12.2006, 20:57:10
- x)
Šumavaku tak mam dvojiteho panaka, neb jsem slibil za ten traktor si ho dat za Vas....Dneska jsem , spolu s veterinařem , odčervoval ovce....147 kousku a pak došel \"odcervovak\". Asi taky nebudu cervavy, dostal jsem totiz hned dve davky Tak snad nebudu do rana na prkne. Pri vaze ovce cca 80 - 100 kg jsem prekonal rekord ve vzpirani chlupatych bestii. Mimo to jsem si vsiml, ze , kdyz ovci zvednete a posadite na zadek, jako cloveka , tak se proste prestane hybat a jenom ceka v klidu na injekci....ze by tady byla podobnost s chlapem v hospode? Ten preci si taky sedne a ceka na ....pivo. Pristi patek nas cekaji dalsi....53 kousku. Rejpale...dekuji za navod na ty cukrove zdobeni, vyzkousim....musim se to proste naucit. Vanoce nepockaji
[78]
Hrachová kaše
(Rpu?: 08.12.2006, 21:02:03
- Mail
- x)
Suroviny: 400 g hrachu 30 g sádla 20 g hladké mouky 125 ml mléka sůl a pepř 1-2 stroužky česneku majoránka Postup přípravy: Přebraný a vypraný hrách předem namočíme a pak uvaříme doměkka. Ocedíme a prolisujeme nebo rozmixujeme. Ze sádla a mouky připravíme světlou jíšku, zředíme chladným mlékem (křížení teplot) a povaříme na bešamel. Hrách prolisujeme, zředíme připraveným bešamelem, ochutíme pepřem, česnekem utřeným se solí a v dlaních rozemnutou majoránkou. Kaši dobře vymícháme. Při podávání mastíme sádlem s osmaženou cibulkou. Juro, ona se hrachová kaše moc nevařila asi proto, že mimo sezonu nebyl hrách k sehnání a konzerva se na to moc nehodila. Ale když si dneska člověk může hrách koupit zmražený, tak co bychom si nedali:)
[79]
Juro,
(kocour: 08.12.2006, 21:02:42
- x)
jen doplním, že většinový systém je \"přirozený\" systém, zatímco poměrný je umělá vymoženost, kterou musel někdo vymyslet (někdo, kdo naprosto automaticky znal většinový systém). Nehledě na to, že poměrný systém si vynucuje existenci politických stran, většinový nikoli. Jsem unaven, dobrou noc. Juro, můžeš na chviličku na ICQ?
[81]
Rputi,
(Pavel Kořenský: 08.12.2006, 21:05:44
- Mail
- x)
v podstatě je to více či méně stejné v celé EU. A je to podle mého názoru základ rozdílu mezi EU a USA. Američané jsou také děsní závistivci, ale závidí jinak. Já té jejich závisti říkám positivní závist. Když Američan vidí, že soused si koupil nové auto, tak začne závidět, zatne zuby, vezme si druhé zaměstnání a snaží se také mít Porsche. Evropan v identické situaci začne přemýšlet, co ten soused udělal nekalého, že si může dovolit takové auto. No a Čech přemýšlí v zásadě stejně, akorát se v noci vyplíží ven a tomu sousedovi prořeže gumy a to auto mu objede hřebíkem.
[82]
Ano Pavle....
(Jirka puvodni: 08.12.2006, 21:13:17
- x)
neparkuji zasadne venku na parkovisti,nebo na ulici. V Praze nikdy a treba ve Vidni taky radsi tam kde chodi hodne lidi....ale nikdy ne na dlouho a nedejboze pres noc....Jo nekdo je holt pitomec a porekadlo o sousedovi a koze je bohuzel naprosto pravdive a vsevysvetlujici. V italii, nemam zadny problem zaparkovat opravdu .... kdekoli je to zvlastni, ale je to tak.
[86]
A ono
(Pavel Kořenský: 08.12.2006, 21:53:31
- Mail
- x)
se to pak projevuje ve všem. Já už za ty roky pracoval s fůrou lidí. Němci, Francouzi, Američané atd. Hezké srovnání je třeba v tom, když něco naléhavě potřebujete v pátek, tak kolem 14:00 jejich času. Francouz na fax nebo mail neodpoví a nechá to na nějaký den v příštím týdnu, pokud tedy vůbec odpoví. Němec odpoví, že se na to v pondělí podívá. Američan odpoví, že se na to mrkne a během pár hodin pošle řešení problému. A když to náhodou nejde během pár hodin stihnout, tak si většinou vyžádá telefon a volá klidně o víkendu. Kdysi jsem na jedné věci dělal jako externí vývojář pro jednu renomovanou US počítačovou firmu v oblasti počítačové grafiky. Přišel jsem k tomu jako slepý k houslím, protože jsem si víceméně pro sebe napsal takový doplněk jejich programu a uveřejnil jsem ho na Compuserve (Internet byl tenkrát ještě v plenkách). Oni si toho nějak všimli, velmi je to zaujalo a zeptali se, zda bych na tom nechtěl spolupracovat. A já jsem řekl proč ne. Takže mně poslali nějaké knihovny a vývojové prostředí, já programoval a objevil jsem jim v tom jednu drobnou, ale zásadní chybu. Napsal jsem jim přes Compuserve mail (bylo to v sobotu) a během pár hodin volal jeden člověk z US, který si ve svém volnu četl maily a skoro hodinu se mnou po telefonu probíral podrobnosti. V pondělí ráno už na mně na Compuserve čekala nová verse knihoven s opravenou chybou. Tohle se skutečně může dít jen v USA.
[87]
Pavle + dvd,
(Foundryman: 08.12.2006, 21:53:45
- x)
já bych to jen snad upřesnil na kontinentální Evropu. V Anglii jsem takovou závist ani nepozoroval. V Kng´s Lynnu jsem měl známého, který pěstoval růže. Jeho soused taky a tvrdě soupeřili, kdo bude mít lepší. Nikdy by však nikoho z nich nenapadlo nalít sousedovi na jeho růže nějaký sajrajt.
[88]
Mimochodem,
(Pavel Kořenský: 08.12.2006, 21:57:00
- Mail
- odkaz
- x)
pokud by někdo chtěl, tak docela slušný úvod k opravdovému a poctivému podnikání najde shodou okolností na jedné US stránce. (Viz odkaz) S kolegou Kunetkou už dlouho debatujeme o přeložení té on-line knížky do češtiny. Fakt to stojí za přečtení.
[89]
závist
(martin tamtaky: 08.12.2006, 21:58:21
- Mail
- x)
ona ta americká \"závist\" se projevuje taky tak, že lidé jsou hrdí na to, že člověk od nich z jejich ulice, vesnice se někam dostal a že oni by to mohli třeba dokázat taky. Kdo vyčuhuje, toho chtějí dorůst, u nás kdo vyčuhuje, toho chtějí dekapitovat.
[90]
rputi,
(rejpal, tady a tam: 08.12.2006, 23:47:27
- x)
píšete o hrášku v sezéně. Znamená to, že by to byla hrachová kaše z čerstvého hrášku? Mne se to zdá na hrách sušený, A mluvě o tom sušením hrachu. V řesku se mi nepodačilo nbajít v krámu půlenej loupane zelenej hrách. \'Zlutej jsem našel asi jednou a příště už ho neměli, tak jsem si přivezl asi tři kila půleného loupaného hrachu tady z Idaha . Na zelenej hrášek mám ale pár slušných receptů: Petit Pois a la Paysanne, volně dle Escoffiera Na nudličky ledový salád (Iceberg lettuce) osmáhneme v rendlíku na másle s malými celými cibulkami a trochou nasekaní zelené petrřelky a libové slaniny- Když obzah rendlíku zeskelnatí, podlijeme troškou vody a přidáme oloupaný zelený hrášek. Krátce povaříme a zahustíme s Beurre Manié tedy máslem s moukou v poměru 3 ku 1. Servírujeme okamžitě. Hodí se k telecímu, slepičím prsoum (prsám, prsům ???) jako přírodní řízek, nebo ke králíkovi. Hrášek s Absinthem. Hrášek povaříme s trochou cibule a pak po vyjmutí z láku za horka rozmixujeme do hladka s jedním žloutkem. Vmícháme trošku čerstvého mísla a zakapeme Absinthem, nebo Pernodem. Podáváme ve vydlabaných spařených rajčatech a ozdobíme větvičkou čerstvé máty. Dá se dělat i pepúrmintovým šnapsem, ale není to ono. A na konec Boula Boula Sup, hrachová polévka s rodokmenem. Podávala ji Jacqueline Bouvier Kennedy v Bílém domě a já ji vařil na Silvestra 1976 v ****hotelu Steamboat v koloradském lyžařském resortu Steamboat Springs: Luoupaný zelená hrách povaříme v osolené vodě, scedíme a rozmixujeme na pyré. Zavaříme do želvího vývaru s masem, nebo při nedostatku želv (konzerva funguje OK, ale v USA bylo od konce sedmdesátých let zakázáno z želv vařit, neb byly hájené) použijeme dobrý silný telecí vývar s na malé kostičky nakrájeným masem. Ochutíme sherry vínem a servírujeme v kalíšcích ozdobené neslazenou šlehačkou. Proslýchá se , že tento recept je původně odněkud z Jižní Ameriky. Nevím. Chutná ale velice dobře. Dobrou chuť!
[91]
No,
(Pavel Kořenský: 09.12.2006, 01:02:49
- Mail
- x)
když už jsme zase u vaření a blíží se ty Vánoce, tak jeden masový recept. Je to krůtí roláda podle receptu mého dědy (on byl v rodině kuchařem, babička na to moc nebyla). Dle tradice tohle jídlo vařil na Boží Hod a scházela se celá široká rodina. Pak tu tradici převzala moje máma a od ní jsem se to naučil já. 1. Jedny nebo dvoje krůtí prsa očistíme a naklepeme tak, aby tvořily plát cca. 50 x 40 cm, silný zhruba 8 mm. Nejlépe se to udělá mezi dvěma vrstvami tenké potravinové fólie. Pokud jsou prsa dvoje, není problém je zklepat dohromady, takže se spojí. 2. Prsa se osolí a na ně se položí plátky tence nakrájené šunky. 3. Připraví se nádivka. Zhruba 0.5 kg mírně tučného vepřového (krkovice, prorostlá kotleta) se umele, přidá se sůl, pepř, přiměřeně strouhaného muškátového oříšku, dva žloutky, dvě lžíce dobrého Cognacu (ne, Metaxa nebo brandy není Cognac), tak šest lžic bílého vína, šest lžic husté smetany a trochu strouhanky (není podmínkou, jen podle hustoty směsi). Směs se pečlivě propracuje a rozetře se na krůtu tak, aby vrstva měla tloušťku cca. 1 cm. 4. Maso se opatrně zaroluje a ováže nití. 5. Pekáč se vyloží tence pokrájenou slaninou, na tu se položí roláda a na vršek rolády se také dají plátky slaniny. 6. Pekáč zakryjeme a pečeme v troubě (200 stupňů zhruba) cca. 45 minut, pak otočíme a pečeme cca. 30 minut. Občas pochopitelně kontrolujeme, co se v pekáči děje. 7. Sejmeme pokličku a dále pečeme tak 30 minut, ale vydatně poléváme výpekem. Klidně můžeme roládu i obrátit. 8. Pekáč vyjmeme z trouby a postavíme na mírný oheň. Do pekáče přidáme trochu (tak dvě lžíce) vody nebo lépe krůtího vývaru, polévkovou lžíci másla a poté co se zárodek omáčky začne vařit, pečlivě vyškrabujeme okraje pekáče, aby se hnědý výpek rozpustil v omáčce. 9. Roládu vynadáme, přemístíme jí na prkénko, omáčku dle potřeby dochutíme nebo naředíme máslem. 10. Odmotáme z rolády nit a nakrájíme jí na plátky. 11. Omáčku servírujeme zvlášť a roládu podáváme s hranolky, modrým zelím upraveným na studeno se slaninou a dle chuti také s bramborovým salátem. Ten bramborový salát není podmínka, to je jen rodinný zvyk který pramení nejspíš z faktu, že v naší rodině vždy zbude spousta bramborového salátu od Štědrovečerní večeře. Já osobně si ten salát k té krůtě nedávám. :-)))
[92]
Když jsme se dostali k těm roládám,
(rejpal, tady a tam: 09.12.2006, 03:14:53
- x)
tak tady je předpis na Vepřový štrůdl s Calvadosovou omáčkou. Z vepřové pečeně bez kosti vyrobíme ostrým nožem plát asi tak, jako se z klády slupuje dýha. Nařízneme po celé délce a řežeme tenkou vrstvu tak, že se od zbytku \"odroluje\" Plát pak mezi silnějšími plastovými listy (třeba z pytlíků do mrazáku) vyklepeme do tenka plochou stranou paličky na maso. Osolíme a opepříme bílým pepřem. Na vyklepaný plát rozprostřeme na tenko nakrájené plátku šunky Prosciutto, potřeme rozpuštěným máslem, lehce posypeme v másle do zlatova opraženou strouhankou na kterou rozprostřeme na tenké plátky nakrájená oloupaná jablka. Poprášíme trochou skořicového cukru, posypeme opět strouhankou a pokropíme máslem. Velice lehce poprášíme mletým hřebíčkem, nastrouhanou kúrou z citronu a pokapeme calvadosem a citronovou šťávou. Srolujeme, stáhneme bavlněnou strunou do úhledného válce a v rozpálené troubě na horkém pekáči do zlatova kolem dokola osmáhneme Stáhneme troubu asi na 200 stupňů, potřeme hojně máslem, trochu podlejeme vodou, nebo vývarem a pečeme za občasného obracení a stálého přelévání pod poklopem dokud vnitřní teplota měřená teploměrem nedosáhne 75 stupňů celsia, asi 60 až devadesát minut podle velikosti pečeně. Pečeni vyjmeme, šťávu v pekáči na horké plotně necháme vyvařit, oflambujeme přilitím trochy calvadosu který zapálíme a lehounce zaprášíme moukou za stálého míchání. Zalejeme smetanou, pčidáme ješte trochu calvadosu, ještě dobře promícháme a odstavíme na kraj plotny. Roládu zbavíme provazu, a nakrájíme poněkud na šikmo na tenké plátky. Omáčku z pekáče, která by měla být hustoty asi svíčkové, přecedíme přes hustý cedník na talíř, na který pak naklademe plátky rolády. Povrch ozdobíme do vějíře uspořádanými plátky jablek rychle na másle s cukrem opraženýmí (namočit do cukru a pak smažit). Jako příloha se hodí bramborové krokety a hráškem plněné rajče, podle receptu nahoře. Zbytek omáčky podáme v sosárku na straně. Krokety: Hustou hedvábnou kaši smícháme s celým vejcem a okořeníme bílým pepřem a troškou muškátového oříšku. Z hmoty vyválíme rukama na plechu posypaném škrobem válce asi 2 centimetry v průměru, ze kterých nakrájíme asi 5 cm dlouhé válečky. Ty doobalíme nejdříve ve škrobu, pak v rozkvrdlaném vejci a nakonec v najemno posekaných mandlích. Krokety musí mít jednolitý neporušený povrch obalu, jinak nám při smažení vyhřeznou. Smažíme při teplotě asi 175 stupňů, tedy takové, že do oleje upuštěný drobek právě začne bublat. Jemně otočíme, aby se krokety osmáhly na obou stranách, tedy i nahoře. Servírujeme tři až čtyři na porci. Mandle v obalu můžeme nastavit strouhankou, nebo i zcela zaměnit, ale jenom s mandlemi je to to pravé ořechové. Dobrou chuť !
[94]
Dobré ráno.
(Dana: 09.12.2006, 07:36:10
- x)
Tak, recepty staženy a uloženy, káva téměř dopita, takže se můžu přemístit do svého dnešního skorocelodenního působiště - do kuchyně. Narozdíl od toho, co mám opravdu ráda, budu hňácat, válet,vykrajovat, tlačit přes masový mlýnek a péct jen nemasité věci. Ale mám zpoždění, protože jsem slíbila, že pošlu nejmladší dceři balíček cukroví a ony prý jdou balíky letecky 6 dní v normáním čase, před Vánoci něco nutno přidat. A jinak k tomu vaření všeobecně - právě ta mladší psala, že její francouzský známý, který dost často jezdívá do ČR, se podivoval, proč v českých restauracích, pohostinstvích a veřejných vyvařovnách vůbec, nejsou skoro k mání typická česká jídla. To, co je tady v nabídce, mu připadá nesmírně nudné, jednotvárné a takové mezinárodní, ale v tom horším slova smyslu. Vůbec, jak říkal,není poznat rozdíly mezi jednotlivými restauracemi - co se nabídky týče. A jinak, bude to asi považováno za zvrhlost, ale já mám z krůty nejraději vařené maso (křídla a pod) s bramborovou kaší a červenou řepou tak, jak ji umí jen moje maminka. Ostatně - to maso nemusí být nutně krůtí, ale vařené je podmínkou. :-))
[95]
Dobré ráno,
(PeS: 09.12.2006, 08:47:33
- x)
ad hrachová kaše - protože nesnáším kašovitá jídla je IMHO na hrachovou kaši škoda hrachu. Ten suchý hrách se po namočení samozřejmě uvaří do poloměkka, pěkně omastí dobrým sádlem, popř. přidat osmaženou cibulku, zlehka posolit... a kousek dobrýho uzenýho k tomu... a dobrý pivo samozřejmě k tomu taky (tedy všechno to, co nám EU za chvíli zakáže, či alespoň silně znechutí...), možno i kousek černýho chleba pro chuťový kontrast... Na a milovníci kyselejch luštěnin si k tomu můžou dát okurku... Já to sice nechápu, ale není mým údělem abych to chápal. Já kyselý jídla můžu a některý velice, ale míchat kyselou chuť do luštěnin je IMHO zvrhlost nejhoršího kalibru. Problém bude asi v tom, že mně ty luštěniny chutnaj, tak se snažím jejich chuť spíše zvýraznit, nikoli přerazit kyselinou...
[97]
2 PeS
(martin tamtaky: 09.12.2006, 09:34:37
- Mail
- x)
s vytrvalostí buldočí nám budeš vnucovat nekyselou chuť, pane králi? Neslanou dietu už zkoušeli v pohádce, nekyselá tam patří taky. Ještě že používáš vysvětlivku - IMHO. Naše odrůda podobné zkratky zní MMN a tedy MMN(bzw. Foundrymana) je českorakouská kuchyně v řadě jídel kyselá. Já zase nemusím mít německý kyselý bramborový salát, ale de gustibus..... A abych taky potěšil, tvoje čočkové recepty jsou uloženy v hosip bloku, až na ně dostanu chuť.
[98]
nevím proč si, Foundry,
(skimic: 09.12.2006, 09:40:17
- x)
myslím, že ono \"nařízení o hotovkách\" již minulý měsíc nějak \"padlo\". Něco na tom bude. Nejlepší guláš jsem kdysi jedl na náměstí v Sokolově, jakémsi automatu, ve stoje - u pultíku, s místní desítkou a křupavým rohlíkem. Říkali mu Flamendr. Byl z velkých kusů libové kližky, opatřen několika řezy syrové cibule - volně ložené u kraje. Z tmavé a husté šťávy /hustota dána nikoliv jíškou či moukou, spíše černým chlebem/ vykukovalo všechno to kulaté koření, co tam patří. A zcela jistě byl starší než 2 hodiny :-) Dodnes si tu chuť a všeobecný pocit blaha a úlevy pamatuju. Pravda, musím dodat, že to bylo brzy dopoledne, po strašlivém tahu :-) Atmosféra zmíněného terária dokreslena panoptikálními týpky srkajícími ve stoje své desítky a rumy... Věřím, že onen automat vstup do EUNIE nepřežil :-(
[99]
Počasí
(martin tamtaky: 09.12.2006, 09:40:28
- Mail
- odkaz
- x)
nechci provokovat, ale v noci bylo dvanáct, teď už je čtrnáct, slunce pálí a ulicemi protahuje silný jižní vítr. Oblaka se nahoře honí mezi sebou, ale vítr je žene tak rychle, že se slunce nestihne schovávat. A jak se tak dívám na webovou kameru nad Jakou na beskydy-info (viz odkaz), tak u Magdonů přímo pálí!
[100]
2 skimic
(martin tamtaky: 09.12.2006, 09:46:31
- Mail
- x)
ještě jsem to nehledal, ale myslím, že padl hlavně vlezdoprdelistický postoj našeho úřednictva k doporučení EU, které jsme nejenom urychleně vyhlásili, ale zejména urychleně kontrolovali a pokutovali. Vždyť ta obchodní inspekce nebo hygiena by neměla co dělat. Nekamenujte mě prosím, já velmi dobře znám poměry v českých restauračních a hospodských kuchyních a otřesné a odrazující bordely ve skladech nebo lednicích. Přesto prohlašuji požadavek a zákaz udržování hotových jídel na stolech za nesplnitelný. To mohl vymyslet jen někdo, kdo v životě nevařil 600-1200 porcí něčeho, co se pak vydává studentům v menze od jedenácti do dvou.
[102]
Martine TT
(skimic: 09.12.2006, 09:53:59
- x)
něco se určitě odehrálo, protože známý, co má hospodu se o této změně mezi řečí zmínil. Stejně - řada českých omáček je prostě \"dobrá\" ve smyslu -hotová nebo snad i \"dokončená\" teprve až dlouho po povolené skladovací době. A nejen českých! Viz různé bigose atd.
[104]
2 martin
(PeS: 09.12.2006, 10:27:34
- x)
Ale já mám rád kyselý jídla - tam, kde se hoděj... Z polívek kulajda nebo kavrska, a mimo polívky - taková tlačenka, sulc, nebo dobrej měkkej salám s cibulí, na to si ten ocet ani neředím. Tam to k tomu patří. A kysaný zelí se u nás žere ve velkým a zasyrova, dokonce ho občas i soudek naložím... Akorát k těm luštěninám to nemusím...
[105]
Tak linecké
(martin tamtaky: 09.12.2006, 10:38:03
- Mail
- x)
ruce jsou ruce, ale pořádný robot - ať maká! Základ je jasný - pravidlo 1:2:3, ale co k tomu? Hospodyňky, samotné žloutky nebo celé vejce nebo kombinace? Citronová kůra nebo ještě i šťáva z půlky k tomu? Na špičku nože prášku nebo zlehčit jedním rumem do těsta? Do kuchaře samozřejmě i bez ptaní! Jak dlouho nechat odpočinout před válením (těsta)? Čtyři hodiny nebo přes noc?
[107]
Martine - ad linecké
(Dana: 09.12.2006, 10:51:13
- x)
všechno! Ovšem samozřejmě, že ne současně a v jednom. Prostě linecké má spoustu drobných nuancí a páně cukrářově fajnovostí. K tomu základu prostě podle chuti, rodinné zvyklosti a nálady....S uležením - totéž. Jen s upozorněním, že při odlehávání delším než 4 hodiny, je dobré ono ležící těsto přikrýt, aby neokoralo a také nenechat odlehávat v přílišném chladu. Ale asi radí kuře slepicím! :-))) Jinak - já mám teď také problém. Tradičním a neopomenutelným cukrovím v naší rodině je domácí čokoláda z formiček. Jenže to zatracené počasí způsobuje, že čokoláda neztuhne! Vždyť právě teď je za oknem +14!!! Vždyť člověku by se spíš podle toho chtělo upéct beránka!
[109]
Jen s upozorněním, že při odlehávání delším než 4 hodiny, je dobré ono ležící těsto přikrýt, aby neokoralo a také nenechat odleh
(andrea: 09.12.2006, 11:07:42
- x)
u nás před uležením zavřít do trezoru a klíč schovat do rybníka, jinak to mladej sežere dřív, než se vůbec začnou prodávat stromečky.
[110]
Děkuji
(martin tamtaky: 09.12.2006, 11:13:55
- Mail
- x)
za první vlašťovky - já Psa od té čočky odvedu!!! Dano, já už uhnětl a protože jsem líný, tak jen jednu tu moji variantu. Zítra budu dělat se ženou išlské dortíčky a tam je to podobné. Takže já to základní dělám se žloutky, citronovou kůru i šťávu přiměřeně, rum jen přiměřeně personálu, o kypřicí prášek se vždycky se ženou pohádám a pak jí ustoupím a nedávám. Odležet podle času. Dneska to bude odpočívat tak do čtyř hodin, zabalené ve folii v chladničce. Kdyby byla zima jako obvykle, tak by odpočívalo na hůře. To s tou čokoládou je sice nemilé, ale jen tady u nás - na západě je hnusně a chladněji. Čokoláda ale může počkat, my takhle děláme do papírových kalíšků \"šohajky\". PeSi, v paneláku to klidně vyhazuj. V rodinném domě se na každý schod ve směru na hůru i ve směru do sklepa nachází na levé straně krabice s nějakým polotovarem nebo už hotovým cukrovím a to přesto, že děláme jen asi čtyři, pět druhů. Chodí se kolem, občas se ochutná, aby se zjistilo, jestli je to už dobré nebo ještě dobré a na svátky je toho tak akorát.
[112]
Linecké
(Ifča: 09.12.2006, 11:15:33
- x)
Já dělám jen to klasické (a vždy se v obchodech podivuji, že je k mání např.těsto linecké kokosové... to sice může být kokosové, ale podle mě není linecké). Jen žloutky. Můj styl pečení je ten, že jeden večer uhňácám všechna těsta, zabalím do potravinové fólie... a další dny pak po večerech po návratu z práce postupně zpracovávám. Takže doba odležení je u mě něco mezi jedním a čtyřmi dny :-) Leč pokud vím, mám přístup k vánočnímu pečení nestandardní... (asi jako PeS ke kyselým luštěninám). Navzdory tradicím si tak pro sebe trvám na tom, že chci na Vánoce pečivo čerstvé a nikoli zaležené. Takže začínám s pečením obvykle dvacátého...
[115]
Martine TT
(skimic: 09.12.2006, 11:45:37
- x)
máte \"pravotočivé\" schody? Anonyme - nevím. Prostě od října či listopadu můj známý vaří opět guláše, které nemusí hluboko zamražovat - a bylo vidět, že se mu znatelně ulevilo. Nezdá se mi, že by se prostě jen \"osmělil\" - ale přeptám se:-) AndyO - do rybníka s klíči již nechodím ... smiřuji se s tím, že je prostě do Vánoc \"sežráno\" a napeče se další. To naopak nedotčeno trčí až do \"Tří králů\" či déle :-)
[118]
Martine TT
(skimic: 09.12.2006, 12:21:57
- x)
Schody: - moji rodiče mají rectangulární schody pravotočivé. Pečivo, jídlo nechávají NA LEVO. Dokonce i ve sklepní části. To ale při \"sestupu dolů\" se jeví \"jakoby\" NA PRAVO. No - otec se ale nikdy nesplete :-) - Naopak: moje babička měla schody točité a levotočivé. Ty pišingry tam byly NA PRAVO, protože nalevo to bylo příliš úzké. Jo /pivo měla v lednici :-)/
[120]
Pche! Na to, abych sypala ptáčkům se nemusim štrapicírovat :)
(Rpu?: 09.12.2006, 12:23:08
- Mail
- x)
A nepeču! Tahle familie zobne tu, zobne tam a maj dost. A mně zbudou jen úvahy, proč já blbec jsem s tím strávila tolik času. Stejně dorazej návštěvy, které jsou na tom zřejmě podobně a každá přinese tácek, kterej stejně nikdo nejí, ani ta návštěva, splivnou, kde co slanýho uviděj a já ty jejich výtvory v únoru rozdrobím těm ptačiskům...:) Den před štědrým dnem upeču štrůdl, čímž bude naše podřeba sladkého ukojena. Jinak nejlepší je podle mne \"Pískové pečivo\", kdo má chuť, najde to v Sandtnerce.
[126]
omlouvám se,
(krista: 09.12.2006, 13:17:29
- x)
nechtěla jsembýt anonymym. Skimici, Ten váš známýguláš ani před říjnem nemusel zmrazovat, ale rychle zchladit, což je rozdíl. To že novináří mluví o něčem, co si pořádně nepřečtot platí stejně tak, jako to platí u velké části hospodských. A ani jeden se nezabývá skutečným důvodem, proč to takje. Martine, ne tak docela, ale v současnosti platí nařízení EU,číslo neznám a vyhláška 137/2004 Sb.
[133]
já se tady uslintám...nechce někdo na pečící brigádu ke mně?
(Dušan Neumann: 09.12.2006, 14:43:38
- x)
Já se naučil akorát jednu bábovku a až přijede Míša ze školy budeme šmudlat vanilkové rohlíčky, a tady se váženě brebtá o nuancích lineckého těsta. Co se z něj vlastně dělá? Přes Linec jsem v létě jel a hnusnější město si lze jen těžko představit... tak snad aspoň to těstu mu zachraňuje reputaci.
[135]
Linecké...
(Ifča: 09.12.2006, 14:51:06
- x)
no, u nás se z lineckého těsta dělá linecké pečivo :-) Tedy dvě kolečka (srdíčka, kapičky, trojúhelníčky atd.) slepená marmeládou, přitom v tom horním je ještě malým kolečkem \"vypíchnut\" otvor, kterým ta marmeláda vykukuje... Vidíte, my jeli přes Linec (pravda, spíše kolem Lince) letos s partou na kolech v rámci sjíždění Dunajské stezky - a touto částí jsem byla uchvácena... Byl začátek května, ale nádherné počasí, stezka vede obrovským... co já vím - parkem nebo loukou či jak to nazvat... spousta lidí se tam rekreovala s dekami, pinikovými koši, dokonce přenosnými grily... takhle od pohledu ze sedla úžasná idyla. Pravda, jak vypadá centrum, netuším...
[137]
Dušane
(martin tamtaky: 09.12.2006, 15:08:26
- Mail
- x)
nejklasičtější podoba jsou ta popsaná kolečka, kterým se říká \"kočičí oči\". Nejklasičtější marmeláda je rybízová, má vhodně červenou barvu. Linecké těsto dobře drží a proto je vhodné na jakékoliv vykrajování a polevy, např. prasátko a punčová poleva je krásně růžové. Původ názvu je skutečně od Lince - jak linecké těsto, tak i linecký dort jsou historicky doložené, přes 300 let staré originální recepty. V dortu je ten kypřící prášek, co jsme o něm shora debatovali, protože korpus se dělá silnější než ta naše kolečka.
[138]
Linecké, ale co rohlíčky?
(dix: 09.12.2006, 15:13:10
- x)
Bezkonkurenční recept, takové přímo se rozplývající na jazyku jsou a nervy drancující těm, co je obalují, zde čtěte: 14dkg hladké mouky, 10 1/2dkg másla, 4dkg cukru, trocha vanilínového cukru,5 1/2 dkg ořechů, citr.kůra, vanilkový cukr na obalení. Jinak radím všem, co balí do vanilkového cukru, plechová nádoba, v ní nalámané struky vanilky a neustále dosypávat práškový cukr, když se vypotřebovává. Vanilkové struky to dokáží provonět na několikaletou dávku...
[140]
Dušane
(martin tamtaky: 09.12.2006, 15:14:07
- Mail
- x)
jako speciální prémii od maminky a od strýca Martina: Medvědí pracky Ingredience: 120g hladké mouky 95g másla 60g pudrového cukru 1 tluřený hřebíček trochu tlučené skořice ze 1/4 citronu kůra trochu prášku do pečiva 45g neloupaných manlí, nebo lískových oříšků předem na sucho opražených a na jemno umletých vanilkový cukr smíchaný 1:1 s jemným krystalovým cukrem na obalování Příprava: Do prosáté mouky, cukru, prášku do pečiva, hřebíčku, skořice, přidáme kůru a mandle. Dáme na vál a do toho rozsekáme máslo a vypracujeme těsto, které dáme přikryté do chladničky ztuhnout. Potom rozválíme těsto na váleček a nakrájíme na kousky vhodné velikosti podle velikosti použitých formiček (tradičně ve tvaru pracky, ale mohou se použít i jiné, různých tvarů a velikostí). Pracujeme s kouskem po kousku, který obalíme lehce v mouce a rukou vtlačíme do suchých formiček (nemají být plné, protože se nafouknou a proto těsto natlačíme ke stěnám formičky a střed vyhloubíme). Formičky složíme na plech (větší dohromady a menší dohromady, používáme-li různých velikostí) a ve střední troubě (160-180) upečeme do růžova (menší vyndáme dříve). Necháme trochu vychladnout a vyklopíme. Trik je, hodit formičku na její hranu na vál a pracky se jednoduše oddělí od formičky. Ještě vlažné obalujeme ve vanilkovém cukru.
[144]
Mah dal
(ptakopysk de Goulage: 09.12.2006, 15:25:26
- x)
teda vy mi dáváte. Ale indickou kuchyni stran čočky tady nikdo nezmiňoval. Mah dal není herec Mahdal, anóbrž v sánskrtu \"Sněhobílá čočka\". Tak tedy: čtvrt kila čočky přes noc namočíme. druhý den scedíme, nasypeme do pánve se silným dnem a zalijeme vodou tak, aby tato přesahovala cca 3 cm nad čočku. Rychle uvedeme do varu a pak stlumíme plamen a \"utajeně\" vaříme, tedy pod bodem varu aby pokrm byl horký, ale nebublal. (Mr. rejpal bude tak laskav a dodá současný odborný název, na který si nemohu vzpomenout). Vystupující kalnou pěnu odstraňujeme odpěnovačkou. Když se voda již dále nekalí, vsypeme 1/4 lžičky kurkumy, lžičku kardamomu, přidáme 2 bobkové listy, lžičku zázvoru, žďabíček kayenského pepře (není nutno), 2 lžíce sekané petrželky a lžíci sádla. Za stálého míchání prudce provaříme a pak dovaříme do měkka na mírném ohni. Vodu je třeba stále dolévat, neboť Mah dal je v podstatě hustá polévka. Nakonec přidáme drcený strouzek česneku, trochu čertova lejna (nebo pár kapek worchesterské omáčky) a 2 lžičky drceného kmínu. Povaříme tři minuty a je hotovo. Před servírováním samozřejmě vyjmeme bobkový list. Je to vynikající i studené. Dobrou chuť! P.S. mám vyzkoušeno, že v případě náhlého záchvatu mlsné huby lze vsypat do pánve i předem nenamočenou, jenom opláchnutou čočku a povede se to také. Jenom příprava trvá malilinko déle.
[148]
Největší přeborníci na sladký jsou Turci a tyhlety
(Rpu?: 09.12.2006, 15:35:06
- Mail
- x)
asijský pronárodi - já nevím v tom horku jíst ještě něco tak lepivě sladkého, to se snad ani nedá. V Srbsku se ještě dodnes peče turecká baklava - což není špatné, ale dá se sníst tak jeden kousek, neb to zalévaj cukrovým sirupem, žaktže se člověk okamžitě totálně zalepí. Takže jsem si to modifikovala: Udělá se (v podstatě) štrůdl z lístkového těsta s náplní - na drobno sekané vlašské ořechy, cukr, trocha citronové šťávy, žloutky, z bílků sníh. Po upečení se nakrájí na kostky a naskládá na tác s vyšším okrajem. Načež se to zaleje pikantnějším sirupem (např lesní směs) a nechá do druhého dne sáknout.
[154]
U mě zas jsou
(Ifča: 09.12.2006, 17:30:25
- x)
snad prokleté vanilkové rohlíčky. Ač si troufám tvrdit, že moje cukroví je vyhlášené po rodině i blízkém okolí... rohlíčky jsem vyzkoušela už asi z pěti různých receptů... a vždy se mi při snaze ten váleček ohnout, prostě rozdrobí... Nevím, zda je chyba v té předlouhé době zaležení... nebo že by zrovna sem přece jen ta dvounulka... nevím... Blbé rohlíčky, které dělá \"každej\" prostě ne a ne...
[155]
Ifčo,
(dix: 09.12.2006, 17:59:47
- x)
zkuste recept, co jsem dala kousek výš, ty se ohýbají kolem prstu skvěle, dělám je hodně malé, pak ale při balení, musí se balit hned postupně sundávané z plechu, ještě horké, pak to jsou často opravdové nervy... ale jsou to vanilkové rohlíčky, které opravdu nemají konkurenci. Potřebná mouka v Brně v našem okolí tedy je, mají ji v Albertovi. Jo a dělám vše s máslem, náhražky o vánocích vynechávám. Pane Neumanne, ta Vaše bude asi doplnulka :-), jak my pamětníci říkáme, ale vzhledem k tomu, že je jedinou hladkou moukou, tak Vám to vrásky dělat nemusí.
[156]
Dixi, dík, jenže to já právě nevím
(Dušan Neumann: 09.12.2006, 18:37:51
- x)
já to totiž nikdy nezkoumal, co je na těch pytlících napsáno... raději se půjdu podívat. Jak se dneska blbne s tím, co všechno musí informační nálepka obsahovat, možná, že jsou tami povoloné rozměry moučných zrnek v mikronech
[160]
vánoční pečivo
(Ifča: 09.12.2006, 18:49:40
- x)
jasně že s máslem, jak jinak? Díky za info, v nejhorším to tedy bude ten Albert jistit... i když ¨zrovna nevím, kde v Brně Albert je... Vanilkové rohlíčky tedy letos ještě naposledy zkusím... ale mně se zatím rozdrobil každý recept... ač poskytovatel tvrdil, že jemu funguje. Kdyby se mi nedařilo ostatní cukroví, řeknu, že na to pečení nemám buňky, ale takhle... :-)
[161]
Sladký nebo kyselý
(martin tamtaky: 09.12.2006, 18:52:04
- Mail
- x)
Proč se odtrhovat od jídla k politikům? Že bude Čunek zvolen, o tom snad nikdo nepochyboval. Všichni se teď budou vyjadřovat o tom, že je to vlastně dobře a jak se těší, že si s ním budou rozumět. Profesionální Romové a ti, co utřeli hubu, budou manifestovat a lidi se budou dívat na Zlatého Slavíka. Vždyť se nic nezměnilo na tom, o čem jste tu včera naposledy mluvili. Příjemců dávek a \"obyčejných lidí práce\" je tu nadpoloviční většina. V té straně, co jsme doufali, že by se mohla nejvíc blížit představám, jak gazdovat, je málo ražoňů, co by měli nastavené nepřekročitelné mantinely. Takže radím dneska kyselý, protože po celodenním práci se sladkým těstem a likvidaci nepodařených kousků jsem přeslazený.
[163]
Dobrý večer,
(Foundryman: 09.12.2006, 19:01:08
- x)
dnes jsem opět jednou navštívil metropoli mocnářství. Výsledkem je průvan na kontě, neb jsem měl s sebou paní spolubydlící, ale na druhé straně jsem si dal pečené kaštany a skvěle jsme se naobědvali u Japonců - od nás jsou ti na Dunaji asi nejblíž.
[164]
A safraporte,
(Hipik - pravicovy recidivista: 09.12.2006, 19:03:33
- x)
dneska je tu kulinarsky den. Zacinam mit hlad, ale zeby sladky ? Mmmm, asi ne e e e eee. Kysely ? Mmmm taky ne e e eeee. Bude to uzenyyyyyy, to beru. Jinac, vsickni se ohanejo vohankou vicemene stredovou. Uz jsem to psal nekolikrat. Svet je rozdelen, jako prdel, na dve pulky. Levou a pravou. Kdo jde stredem, kam asi dorazi ? Jeden muj kamarad tomu dal priznacny nazev - Bronzovy voko. Hezky podvecir pri kuchteni o))))
[168]
Tak jsem právě získala
(Dana: 09.12.2006, 20:14:32
- x)
dalši profesi - je ze mne pokrývač! Babička mi říkala, že se jedna taška u komína uvolnila a sjela dolů, ale já na to hned úspěšně zapomněla. A vzpomněla jsem si až před chvíli, při pohledu z okna, za kterým hustě prší. Takže jsem v prvém hnuti mysli popadla vanku, baterku a hurá na půdu. A když jsem tam byla, obhlížela jsem tu díru ve střeše a řekla jsem si - přece není možná, když už su tu, tak to přece jen zkusím opravit. A opravila! Teda tu vanku jsem tam pro jistotu nechala... Inu jak vidět, budu dělat všecko možné, jen to pečení...Ale už jdu na to, těsta už si odpočala dost... :-)))
[170]
Pavle Kořenský
(martin tamtaky: 09.12.2006, 20:45:01
- Mail
- x)
i když máš pravdu v tom, že ke vstupu do naší \"vysoké\" politiky stačí vybrat vhodnou prkotinu a mediální humbuk, tak to není Čunkův případ. Nebudu zbytečně popisovat, že z Prahy do Vsetína není ani vidět, ale Čunek se poprvé objevil v celostátním tisku jako postava z KDU, když si Kalousek stoupl společně s Paroubkem před kameru. Tehdejší kandidát na senátora (opět nic nového, před ním se senátorem stal starosta Valašského Meziříčí nebo Rožnova pod Radhoštěm), tedy tehdejší kandidát vzkázal do Prahy na KDU, že jestli KDU půjde s Paroubkem a komunisty, tak on zváží svoji kandidaturu za KDU-ČSL. Tím se stal viditelnou součástí boje Morava-Čechy v KDU a většina ostatních věcí už běžela sama. Zbourání domu u Polikliniky byla sranda, dokud si pobledlý Pithart nesmyslel to využít ve vnitrostranickém zápasení. Nova zařadila iniciativně sexuální obtěžování sekretářky před volbami a zase z blbosti a neznalosti Vsetínska to Čunkovi spíš pomohlo než uškodilo. Nakonec i ten včerejší zoufalý pokus Krause, natáčený před čtrnácti dny, ale vysílaný v předvečer voleb předsedy se minul účinkem. Všichni viděli v televizi, jak ta sekretářka vypadá a proto Krausova slova: \"Už jste se viděl v zrcadle, ta by pro Vás byla dobrá!\" určitě nezněla jako fandění. I ten zájem medvědice Čunek přetrpěl bez ztráty květinky. Kruci, já přece nejsem jeho advokát ani tiskový mluvčí. Čunek není žádný lumen, ale ti ostatní si s ním neporadili. Já osobně jsem od narození diskvalifikovaný pro jakoukoliv politickou funkci, protože umím perfektně nasírat lidi kolem. Na stránkách města Vsetína je anketa, jestli čtenáři schvalují kroky Čunka ve Vsetíně při řešení cigánů. Výsledek je 2132:111. Je vůbec možné, aby za řadu let na radnici Čunek někoho nenasral? Asi v tom bude něco víc, než jen mediální kampaň.
[171]
martine tamtaky,
(Pavel Kořenský: 09.12.2006, 21:14:43
- Mail
- x)
co bylo s nějakým obtěžováním nebo Krausem, to nevím, protože na TV se nekoukám. Já nechci nijak hodnotit Čunka. Osobně ho neznám, v politice také zatím nic nepředvedl atd. Pokud se týká vztahu s Paroubkem, tak vyčkejme, jak se teď vůči ČSSD zachová. Klidně věřím, že jako starosta Vsetína byl fajn a že je to prima chlap. Ale o to mi až tak nejde. Mně prostě děsí stav, kdy někdo udělá jednu víceméně populistickou a nic neřešící drobnost a pro půl národa je najednou modla. To už je to skutečně tak šílené, že voliči chtějí nové tváře tak nutně, že jim stačí někdo, kdo se zbaví problému jeho vyvezením za hranice města ? To je přístup pramálo použitelný na celostátní úrovni.
[172]
Pavle,
(Foundryman: 09.12.2006, 21:18:01
- x)
\"kdo se zbaví problému jeho vyvezením za hranice města ? To je přístup pramálo použitelný na celostátní úrovni.\" Naopak, kdyby se podařilo tento postup aplikovat na státní úrovni, bylo by to velice přínosné :-) Takovým příhodným odkladištěm odpadu je kupříkladu Brusel :-)
[173]
zdravím, a zatímco se tady odpoledne
(divana: 09.12.2006, 21:20:02
- odkaz
- x)
psalo o lineckém pečivu, já před chvílí skončila s lineckýma koláčkama. z kila mouky a při vykrajování otvoru na horním kolečku to bylo nekonečné. no a tak na spravení chuti, dnešní kavárna a robejšek ( v odkaze ).
[174]
Medvědí pracky- tfuj!
(maYda: 09.12.2006, 21:25:23
- x)
mám od včerejška zaděláno, ale zkušební plech dopadl tak, že drží jako přicementované. Už se mi to stalo předloni, jinak se vždycky vyklápěly dobře. prý snad za to může kvalita Hery, tak jsem přidala trošku másla - ale asi stejně vymyslím radši nějakou variantu, aby se to nemuselo vyklápět. Že bych si obstarala stříkačku s tvarovací´špičkou a nastříkala to do věnečků?
[176]
A ještě jedna drobnost,
(Pavel Kořenský: 09.12.2006, 21:27:34
- Mail
- x)
já používám jako barometr toho, co nejspíš nebude moc dobré, WWW stránky www.novinky.cz Pokud něčemu nadšeně tleskají diskutéři Novinek, je to vetšinou průser. A dneska bylo u článku o tom, že Čunek byl zvolen předsedou KDU v diskusi celkem 5543 příspěvků. Na prvním místě mezi kladně hodnocenými názory v diskusi se umístil: 1810 hlasů: Přeji panu Čunkovi, ať necouvne před nesmyslnými argumenty pseudohumanistů a ochránců asociálních živlů! Skutečně si nejsem jistý, jestli je ten pán ta správná volba.
[178]
2 maYda
(PeS: 09.12.2006, 21:39:42
- x)
jestli von Vám nějakej dobrák ty formičky neumyl... Nebo jestli nebyly ve vlhku. To tam Martin zapoměl napsat, že se ty formičky předtím nesměji mejt... Pomáhá strčit prázdné formičky do trouby na takovejch 180 a na asi 10 minut, vyndat a nechat samovolně vychladnout. V každém kovu jsou mikropóry a lunkry, pouhým okem neviditelné, ale ochotně jímající a uchovávající vodu. A ta Vám to pak přilepí. To vypejkání formiček je starej známej trik, nejen při pečení, leč i v metalurgii...
[180]
2 skimic
(PeS: 09.12.2006, 21:50:52
- x)
no já jsem dnes odpoledne vyštukoval kus kuchyně, takže pečicí orgie byly odsunuty - on prej ten štuk trochu skřípe mezi zubama... Samozřejmě že jsem to nedělal z vlastní iniciativy, to byla akce na přímou výzvu... Leč přesto, že se vlastně tím pádem jednalo o dobrý skutek, který má být po zásluze potrestán, s pocitem dobře vykonané práce jsem si teď dal buřta, rohlíky a pivo a cítím se vyrovnán s okolním světem.
[181]
tedy, já na vánoce peču
(andrea: 09.12.2006, 21:51:12
- x)
zatím, ale jestli se někdo z vás zajímá o heraldiku,tak nová kniha J.Županiče \" Nová šlechta rakouského císařství\" se profesorovi povedla. Zajímavá historická studie, zabývající se systémem udělování titulů, velmi rozsáhlý a čtivý materiál. Je tam spousta informací o rodech, které všichni známe z literatury a dějepisu, čte se to jako román. Výborně také zpracoval poznámky pod čarou. Vřele doporučuji. Prof. má na stejné téma i přednášky na FF UK. A určitě má také rád vanilkové rohlíčky.
[182]
Pavle Kořenský
(martin tamtaky: 09.12.2006, 21:56:29
- Mail
- x)
vím, že jsem otravný, ale znovu - Čunek je předseda KDU a tím pádem i významný hráč ve \"špičkové\" české politice díky chybě Kalouskova vedení, tehdejšímu vystoupení kandidáta Čunka, že za takovou KDU do senátu kandidovat nebude a nerovnováze mezi většinovou členskou základnou na Moravě a vedením z Čech. Cikáni ve Vsetíně byl hlavně mediální humbuk těch, co se ho báli a mysleli si, že ho na rasismus dostanou. To je moje hodnocení a nic to nenapovídá o tom, jak se bude jako předseda projevovat. Na to si počkám. Ale čím víc se bude prohlašovat, že Čunek je chlap, který vystěhováním cikánů z města vyletěl až do vlády, tím víc se bude vytvářet obraz nebojácného venkovského hrdiny, který přišel, viděl, zvítězil a dokáže to se vším - s prázdnou kasou, neochotným řemeslníkem, zpupným úředníkem. A toho se obáváme nejenom my dva, i když máme rozdílný názor na to, jak se k tomu dostal.
[188]
2 martin
(PeS: 09.12.2006, 22:10:40
- x)
ty utopence raději nepřipomínej... Už asi 2 roky si na ně kupuju dobrý salám, že si je naložím, a vždycky ten salám sežeru dřív, než se dokopu k tomu naložení... Tak občas kupuju hotové, ale to bývá sázka do loterie... I od stejného výrobce je mezi dvěma sklenicema dost značný rozdíl.
[189]
Utopenci
(martin TT: 09.12.2006, 22:22:53
- Mail
- x)
už jsem se tu chlubil, dělám je dlouhá léta sám, ještě od dob studia. Problém sežrání jsem vyřešil dvěma fintami. První finta je okamžité zpracování nejméně čtyř kilo, kdy se posledních pár kousků už nevejde do velkých flašek a dává se po dvou do malých sklenic. Během práce sním několik jen tak, druhý den načnu tu první malou sklenici a tak to jde až do konce. Při čtyřech kilech špekáčků je jistá pravděpodobnost, že se jich pár dožije nejméně dvoutýdenního stáří. No a po čtrnácti dnech se na začátku prosince udělá další, nejméně čtyřkilová dávka, která vydrží přes svátky až do Nového roku (to je ta finta č.2). Skončil Zlatý Slavík, moje žena se konečně dozvěděla, kdo letos překvapivě zvítězil v kategorii zpěváků a můžeme jít zasádrovanou kuchyni opatřit další malbou, aby do rána vysychala. Dobrou noc vespolek!
[190]
ježíši
(skimic: 09.12.2006, 22:40:39
- x)
jak jste došli od tourist trophy k utopencům ??????? Mimochodem - neodolatelné utopence dělám z koňských buřtů. Tímto se přiznávám, jsem připraven na okamžitý ban od pána blogu, vychrstlé nočníky případných přátel zvířat či zelených, ..., ale fakt si nemůžu pomoci :-))) Ani se nestačej pořádně utopit :-(
[192]
2 martin
(PeS: 09.12.2006, 23:07:49
- x)
a malovat mě čeká zítra - musí trochu vyschnout a zatvrdnout ten štuk. To je už taková pěkná předvánoční tradice, že se u nás před svátkama maluje, provádějí stavební úpravy a tak vůbec... Jednou jsem maloval i 23. prasince. Proto taky ty vánoce tak miluju...
[199]
\"táhnout\"
(maYda: 10.12.2006, 01:03:15
- x)
swe píše i v kuchařkách. TAkže odborný termín to asi je. Tuším, že francouzsky se to řekne \"mijoter\", což znamená česky totéž. V praxi to znamenalo, že hospodyně šoupla hrnec s naloženými suriovinami na kraj plotny, odkráčela na pole a v poledne nebo k večeru z hrnce tahala skvostnou krmi. Takhle prý vznily guláše a různá ragú - nikdo neměl čas stát u plotny půl dne a tak se vařilo takhle.
[200]
TAk druhý zkušební plech dopadl dobře,
(maYda: 10.12.2006, 01:25:03
- x)
nevím, jestli se formičky zapekly nebo pomohl přídavek másla. V každém případě zajímavým objevem bylo klepnout hranou formičky o plech. tenhle fígl jsem neznala a vyklápění to značně usnadnilo. A protože si nechci pálit prsty, obvykle vyklápím až studené pracky, a obaluju na studeno, i rohlíčky, cukroví je pak lehce poprášené, ne tak obalené a vynikne chuŤ a vůně přísAD.
[201]
ještě recept
(skorostarik: 10.12.2006, 01:26:49
- x)
v čas vánoční se uplatná hrozinky nalžené v lihovině.. jsou jedinci, kteří je nakládají do rumu, což jiní odmítají s tím, že rum je pití dobré pro vozky. Já jsem vypracoval recept trochu odlišný. Tedy : vezmi kompotovou sklenici, a naplň ji dobře propranými a okapanými hrozinkami sultánkami, mezi které neopomeň občas při plnění vložit tu hřebíček, tu kousek celé skořice. Naplň po okraj a mírně stlač. Pak shora přidej několik lžic kvalitního květového medu ( NE póvl koupený v supermarketu, nýbrž poctivý med nejlépe od známého včelaře ). Pak náplň ve sklenici zalej až po vrch dobrou brandy. Sklenici uzavři, a postav na temné místo, nikoliv do tepla, ale ani do chladu. Ponech stát cca 4-6 týdnů, během kterých občas doplníš brandy, která se vsákla do hrozinek. Po této době používáš do pečiva, nicméně lze konzumovat i samostatně, lžičkou. Zejména v případech, kdy se jedinec cítí unaven, uondán na těle i na duchu, stačí mírná dávka výrobku pro celkové povzbuzení.
Rada : uvozovky dole = levý ALT+0132, uvozovky nahoře = levý ALT+0147 Rada 2: nechce-li se Vám vypisovat hranaté závorky a uvedené tagy, můžet je "pastnout" či vůbec jen levým tlačítkem myši označit, pustit, znovu levým uchopit a přetáhnout do textu..Nezapomínejte, že se ten zvýrazněný text VŽDY musí ukončit tím druhým tagem !! | |