Podepiš!

Šumavák bloguje:

                                         deníček za(& vy-)valeného
 

Zprávy ze Šumavy
...
domů

Co přináší LS?
Informujte se na
www.NeLisabonu.cz


Napište mi!
Poslat SMS



Rádia :                   

RADIO DNB - Šumava
Stránka s programem
 
Přehrávat... 
Chat s redakcí:          

Radio Beat
Country-Radio




Neděle, 4.02.2007

Ekonomický nepravidelník XIII.

Vzdělávání vede: Modrý Pták

 


Velká deprese

 

(1929 – začátek 2. světové války)

 

   Historie zná mnoho případů, kdy se ekonomická realita změnila v krizi nebo depresi. Ale pouze jedna jediná taková událost má čest se nazývat "Velkou". Jen "Velká" se stala ekonomickým svatým grálem, který dominovým efektem zasáhl celý svět a změnil světové dějiny. Psal se 24. říjen 1929 a vstoupil do dějin jako "Černý čtvrtek".

   Index Dow Jones začal kolísat v pondělí 21. října, ve středu 23. října poklesly akcie o 5, 9 % a během "Černého čtvrtka" poklesl Index Dow Jones o 3, 2 %. Frederic Lewis Allen popsal památný den následovně: "Obchodování začalo na stabilní úrovni, avšak v obrovském měřítku. Akcie firmy Kennecott se objevily na trhu v bloku 20 000 kusů, akcie General Motors ve zhruba stejném množství. Náhle se trend zlomil. Nápor prodejních příkazů byl znepokojivě silný. Kurzy klesaly. Než uplynula první hodina obchodování, bylo zřejmé, že kurzy šly dolů s nebývalou a ohromující silou. Zaměstnanci a klienti makléřských firem v celých Státech sledovali nejnovější kurzy a dívali se jeden na druhého s výrazem překvapení a rozpaků. Odkud proboha přicházela ta záplava prodejních příkazů? Přesná odpověď na tuto otázku nebude asi nikdy známa. Zdá se však pravděpodobné, že principiální příčinou zlomu během první hodiny 24. října nebyla panika. Příčinou problémů byly nucené prodeje. Nucený výprodej stovek tisíc akcií z účtů obchodníků, kteří se octli v problémech, protože jejich úvěrové účty byly téměř nebo úplně vyčerpané. Gigantická stavba trhu podložená spekulativními úvěry se začala hroutit pod vlastní vahou. Nebylo ani náznaku nějaké podpory. Dolů, dolů, dolů. Hluk na burzovním parketu přerostl v panický řev".

   Kumulovaný pokles ceny akcií znamenal překonání kritické hodnoty ztráty, která vedla k epidemii platební neschopnosti obchodníků s cennými papíry a bank. To pochopitelně vedlo k dalšímu poklesu kurzu akcií, což mělo za následek pokles hodnoty akciových portfolií ve vlastnictví bank, podniků a jednotlivců. Majetek se začínal rozplývat jako sníh pod paprsky jarního slunce. A tady svítilo velmi intenzivně. "Novinářský Černý pátek" byl významný tím, že vedl k mírnému posílení kurzů akcií, aby v "Černé pondělí" 28. října poklesl Index Dow Jones o 12, 3 %! V úterý 29. října 1929 zkusily banky poslední zoufalý pokus: intervenční nákup akcií ve prospěch posílení kurzů akcií. Statečný čin. Vedl však pouze k dalšímu tlaku na hotovostní rezervy bank. Pokus selhal, ale trh již neklesal. Nyní se už přímo hroutil! Bankovní sektor Spojených států měl opravdu zatraceně vážný problém. Co se stalo než k němu došlo?

   S jednoduchou odpovědí přispěchali marxisté: příčinou "Velké deprese" bylo naprosté selhání kapitalistického systému. S emotivní odpovědí přišel J. K. Galbraith: "Velkou depresi" způsobili zlí a chamtiví spekulanti. S navádějící odpovědí přišel J. M. Keynes: příčinou "Velké deprese" je nedostatečná efektivní poptávka spjatá s nízkými podněty k investicím. A realita?

   Spojené státy již v minulosti absolvovaly několik burzovních panik a krachů např. v letech 1901 až 1903 (Index Dow Jones klesl o 46, 1 %) nebo v letech 1906 až 1907 (Index Dow Jones klesl o 48, 5 %). Tyto deprese byly s krachem v říjnu 1929 (Index Dow Jones klesl o 47, 9 %) srovnatelné. V roce 1907 zkrachovala po burzovním krachu jedna z největších komerčních newyorských bank. Vypukla bankovní panika a obyvatelstvo zahájilo "runy" (masivní výběr vkladů) na banky. Ostatní komerční banky reagovaly na probíhající runy poněkud svérázně: na několik měsíců omezily vyplácení vkladů. Když panika opadla, bankovní runy přestaly být "in", důvěra byla dostatečně obnovena, tak banky výplaty vkladů obnovily. Krize byla zažehnána.

   Tento příběh měl však politickou dohru. Američtí zákonodárci došli k závěru, že takové historky nemohou být ponechány pouze soukromým iniciativám. Je naprosto nezbytné a žádoucí jim dát pravidla, mantinely a tak všelijak podobně. To by tak hrálo, aby se tady spontánně krachovalo nebo spontánně prosperovalo bez státního dozoru jako doposud. A tak, kde se vzal, tu se vzal, z rozhodnutí Kongresu Spojených států vznikl roku 1913 Federální rezervový systém. Tato centrální banka měla fungovat především jako věřitel poslední instance, který zabrání budoucím panikám a krachům. Úchvatný záměr.

   Ve dvacátých letech Federální rezervový systém svojí autoritou nesmírně přispíval k hospodářskému růstu a ekonomické stabilitě. Měnil moudře peněžní zásobu, tu přiměřeně přidal a tu přiměřeně ubral. Vševědoucí ovčák dohlížel na stádo. Vědomí, že nyní mají v zádech věřitele poslední instance stimulovalo banky, investory a spotřebitele k životnímu optimismu. Federální rezervový systém ho svými velmi nízkými úrokovými sazbami převelice podporoval a jeho guvernér Benjamin Strong se stal úplným apologetem "levných peněz". Ve světle poválečné konjunktury se začala šířit víra v novou éru stabilního a trvalého růstu. Nikoli trvale udržitelného rozvoje, ale trvalého růstu. Trvale udržitelný rozvoj je vynález dnešních apologetů nové a stabilní éry. Optimistické a radostné atmosféře podlehl kdekdo a nelze všechny stoupence nové éry šmahem označit za hlupáky.

   Irwing Fischer (1867 ­ 1947), který se celý život věnoval měnové teorii a je bez nadsázky předchůdcem monetarismu, byl naprostým nadšencem nové epochy a měl na burze celý svůj (na tehdejší dobu) neslýchaný a nevídaný majetek: 10 miliónů dolarů. Ještě několik týdnů před "Černým čtvrtkem" očekával "trvale stabilní plató" a že "akciový trh bude za několik týdnů znatelně výše než nyní". Když po 2. světové válce Irwing Fischer zemřel, tak po něm z jeho 10 miliónového majetku zůstalo tři čtvrtě miliónu dolarů dluhů. Dítě štěstěny J. M. Keynes spekuloval na růst trhu také a přišel o tři čtvrtiny svého majetku (alespoň mu něco zbylo a později dobyl majetek nazpět). W. Churchill tři týdny před vypuknutím smutného příběhu napsal svojí choti: "je to dobrý pocit mít něco v rezervě".

   Doba byla taková, že se všichni radovali a kdo se neradoval byl zastáncem dávno překonaných idejí, které neodpovídaly moderním výzvám. Nebo se dostal mimo hlavní proud. L. von Mises, který na účastníky úvěrového mejdanu fascinovaně koukal a varoval je před krizí už od první poloviny dvacátých let měl obrovské štěstí, že inkvizice byla již zrušena a Haagský tribunál ještě nebyl ustaven. Tak na něho alespoň blahosklonně koukali a říkali, že ho stejně nikdo nebere vážně nebo si ho zvou, aby se mu po straně smáli. A protože se neraduje s ostatními, tak bude se svými názory v izolaci atd.

   Federální rezervový systém navíc ve své výroční zprávě z roku 1923 uvedl: "Státní rezervní banky jsou zdroje, na něž se členské banky obracejí, kdykoli potřeby podnikatelů překročí jejich vlastní možnosti a Státní rezerva doplňuje potřebné úvěry v dobách konjunktury a brání úpadku v dobách krize". Nádherné. Papír snese cokoli. Bez ohledu na pohádky z mechu a kapradí, se v úterý 29. října 1929 po neúspěšné bankovní intervenci trh hroutil.

   V téhle hrozné chvíli šlo ještě situaci zachránit. Banky spoléhaly na věřitele poslední instance, který "brání úpadku v dobách krize" a zvesela vyplácely svoje klienty. Jenže nákaza se šířila rychlostí blesku a runy se množily. Menší banky se dostávaly s hotovostí na "mělčinu" a později se ocitaly "úplně na suchu". Musely prodávat akcie, tím se snižovala jejich cena a bludný kruh byl tady. Na jaře 1930, konkrétně 17. dubna, přišlo druhé kolo krachu, který trval až do června roku 1932. Bankroty vypukly příšernou silou, Index Dow Jones poklesl o 86 % a byl doprovázen skoky z oken mrakodrapů, výstřely z pistolí atd.

   Co udělal věřitel poslední instance? Jak zareagoval na masivní platební neschopnost a na bankroty? Svérázně. Namísto očekávaného vypuštění obrovského množství hotovosti do oběhu, které by bankám pomohlo zachránit situaci, udělal Federální rezervový systém naprostý opak. Ukázal všem dlouhý nos a zvýšil úrokovou míru a realizoval restriktivní měnovou politiku. Proč? Kurz amerického dolaru byl fixován k trojské unci zlata (tzv. zlatý standard) a krize tento kurz ohrožovala. Federální rezervový systém šel hájit stabilní kurz dolaru. Prostřednictvím vysokých úrokových měr a prodejem obligací stahoval peníze z oběhu. Jak "trefně" pravil ministr financí Andrew Mellone: "bylo nutné zlikvidovat zaměstnanost, zlikvidovat akcie, zlikvidovat farmáře, zlikvidovat nemovitosti, aby bylo možné zlatý standard udržet".

   Ačkoli zlikvidovali všechno výše uvedené úplně dokonale, tak Federální rezervový systém zlatý standard neudržel. Byl nucen v roce 1934 provést devalvaci. Tuto proceduru naprosto zkopírovala nejmenovaná centrální banka, v nejmenované středoevropské zemi na jaře roku 1997. Postup a následky byly téměř stejné. Nepatrný rozdíl je v tom, že nejmenovaný guvernér, nejmenované centrální banky, byl za tento diletantský čin po jistou dobu dokonce považován za hrdinu a v nejmenované zemi povýšen na premiéra. Guvernér Federálního rezervového systému Benjamin Strong za hrdinu považován nebyl a nestal se šéfem exekutivy.

   Takže v důsledku báječných opatření Federálního rezervového systému bylo v oběhu o třetinu peněz méně než před vypuknutím "Velké deprese". Kritický den pro bankovní systém Spojených států však měl teprve přijít a nastal 11. prosince 1930. To se dostala na sucho s hotovostí Bank of United States a zavřela spořivcům (vlastně vybíračům) brány. Byla to sice úplně obyčejná komerční banka, ale její název sváděl mnoho lidí k tomu, že ji považovali za centrální banku Spojených států. Kromě toho byla Bank of United States největší komerční bankou, která dosud zavřela brány a přestala vyplácet vklady. Její pád způsobil definitivní ztrátu důvěry v bankovní systém a lidé chtěli držet peníze v hotovosti mimo banky.

   Následky byly katastrofální. Následovaly hromadné runy na banky jako z učebnice a následné bankroty jako z učebnice. Federální rezervový systém sice konečně zareagoval na konci roku snížením úrokových sazeb, ale k ničemu to nevedlo. Bylo pozdě. Soukromě bych poznamenal, že pokud někdo dlouhodobě jezdí autem a ignoruje, že jede bez oleje v motoru, tak následné jednorázové dolití oleje motor nezachrání a ten stejně musí na generální opravu.

   Do roku 1933 zbankrotovalo 11 tisíc bank z celkového počtu 25 tisíc bank. Moc pěkné vysvědčení pro věřitele poslední instance. Jenom pod čarou poznamenám, že ačkoli v té době neexistoval zákon na odškodnění klientů zkrachovalých bank, tak Bank of United States vyplatila svým zákazníkům 92, 5 centu z uloženého dolaru. Je naprosto evidentní, že kdyby jí Federální rezervový systém poskytl hotovost na přežití nejhoršího, tak by klienti nepřišli ani o haléř.

   Hrubý domácí produkt Spojených států klesl o 30 %, nezaměstnanost vylétla na 25 %, ceny zboží se propadly o 25 % a investice se doslova a do písmene zhroutily o 90%! Takovou katastrofu historie kapitalismu ještě nezaznamenala.

   Lavina se přelila do celého světa a vedla k dramatické změně myšlení. V některých končinách světa se v jejím důsledku lidé dobrovolně vzdali svobody, kterou předali do rukou diktátorům. Ti měli po ruce viditelná a rychlá nápravná opatření: byla vytvořena pracovní místa tak, že ekonomika byla podřízena tuhé státní kontrole. Zbrojení se stalo ekonomickým šlágrem a stavba silnic populárním tancem. Marxistická ideologie plánovaného hospodářství také žádnou krizí nebo nezaměstnaností netrpěla (a nestrpěla). Heslo dne bylo: pryč s trhem, pryč se soukromým podnikáním. Kultivovaná a kulturní Evropa se chystala na 2. světovou válku.

   Ve Spojených státech se na scéně ekonomického dramatu objevil Franklin Delano Roosevelt, 32. prezident, který přišel americkou ekonomiku zachránit. Nejprve vyhlásil konec prohibice, aby si všichni mohli "lahví piva" připít na ekonomickou spásu: New Deal. Tento soubor opatření obsahoval 9 zákonů (jeden už byl z doby prezidenta Herberta Hoovera), které měly umožňovat vládě např.:

- vynakládat peníze na programy veřejných prací, obnovy a pomoc zemědělskému sektoru bez souhlasu Kongresu

- pravomoc kupovat a prodávat zboží, stanovovat minimální ceny výrobcům a obchodníkům, stanovovat marže a tím tedy výši zisku, pravomoc omezovat tzv. nečestné obchodní praktiky

- pravomoc určovat rozsah produkce soukromým farmářům a podniků a stanovovat charakter zboží, které mají vyrábět

- pravomoc likvidovat produkci a určovat výši pohotovostních zásob, brzdit produkci nebo rozvoj nových zařízení, výrobků a plodin

- zakládat vládní agentury stojící mimo státní správu, rušit vládní kontrakty bez náhrady nebo soudního přezkoumání atd.

   Jako na potvoru se do procesu spásy americké ekonomiky vložil nepřátelský subjekt: Nejvyšší soud Spojených států. Ten v roce 1935 zrušil dva klíčové pilíře souboru opatření: Zákon o oživení národního průmyslu a Zákon o zemědělských náhradách. Tím progresivní plány na ekonomickou spásu zcela revanšisticky zhatil.

   Nejvyšší soud konstatoval, že Franklin Delano Roosevelt ze sebe udělal v případě Zákona o oživení národního průmyslu zákonodárce. Konstatoval, že exekutiva může vydávat nařízení a vyhlášky, ale jen na základě a v mezích zákona, které příslušný zákon také musí stanovit. To v případě Zákona o oživení národního průmyslu úplně chybělo, takže ho Nejvyšší soud musel zrušit.

   Zákon o zemědělských náhradách zase zrušil Nejvyšší soud jako protiústavní (kromě jiného), protože byla zdaněna jedna skupina, která uvedenou daní přímo platila jinou skupinu. Takové opatření nebylo v kompetenci Federální vlády Spojených států, ale pouze v kompetenci vlád jednotlivých členských států Unie. Franklin Delano Roosevelt označil Nejvyšší soud za instituci, "která je svým myšlením v 17. století", ale ústavu změnit nestačil, neboť byl zaneprázdněn blížícími se prezidentskými volbami. Později změnit ústavu opět nestačil, protože byl zaneprázdněn 2. světovou válkou (na tomto místě chci velmi poděkovat váženému a ctěnému kolegovi Kocourovi za spolupráci a pomoc, bez které by pasáž New Deal nevznikla).

   Z něčeho musel být New Deal a jeho megalomanské výdaje financován. Stát má k dispozici jediný zdroj příjmů na financování čehokoli: daně. Jestliže byla v roce 1929 mezní sazba daně z příjmu 24 %, tak v roce 1935 už byla mezní sazba daně ve výši 79 %! Lidumil Franklin Delano Roosevelt navrhoval, zvýšení sazby daně z příjmu nad 100 tisíc dolarů na pozoruhodných 99, 5 %! Zřejmě nikoho nepřekvapí (32. prezident Spojených států je výjimka z pravidla a opravdu překvapen byl), že se po takovém návrhu dostavil naprostý útlum. Podnikatelé si odmítali nechat zkonfiskovat majetek prostřednictvím daní. Přesto v roce 1941 byla schválena mezní sazba daně z příjmu ve výši 90 %.

   Aby toho na soubor opatření New Deal nebylo málo, tak se 10. března 1937 dostavil další krach. Tentokrát Index Dow Jones poklesl o 49 %. Nezaměstnanost za dobu trvání souboru opatření New Deal nikdy neklesla pod 15 %. Jenže lidé, kteří pracovali na veřejných zakázkách preferovali 32. prezidenta v poměru 5:1, takže bylo nezbytné přerozdělovat ze soukromého sektoru do veřejného sektoru tolik prostředků, kolik jich bylo možné sehnat. Bez ohledu na cokoli. Franklin Delano Roosevelt nesporně opětovně použil úspěšnou volební metodu "peníze za hlasy", kterou kdysi vymyslel člen prvního římského triumvirátu Marcus Licinius Crassus.

   Přes obrovské sumy, které byly do ekonomiky pumpovány nebylo vidět vůbec žádné zlepšení nebo alespoň jeho náznak. To vedlo k tomu, že 6. května 1939 ministr financí Henry Morgenthau musel uznat, že New Deal je naprostým fiaskem: "Utrácíme mnohem více prostředků než kdykoli předtím a ono to nefunguje. Po šesti letech této vlády říkám, že máme právě tak vysokou nezaměstnanost jako na počátku. A obrovský dluh k tomu".

   Celý smutný příběh měl ještě jazykovou dohru: výraz "krize" se dnes ve Spojených státech téměř nepoužívá a byl nahrazen výrazem "deprese". Slovo "krize" stále ještě vyvolává neblahé vzpomínky na smutné příběhy konce 20. let a celá 30. léta minulého století.

 
Modrý pták    

 

 

 





Komentáře

[1 ...Tak sem to přečet... (šakal: 04.02.2007, 14:22:44 - x)
...a du zas pracovat - moc pěkný, M. P.! A máš cit pro jazyk (7:- ))

[2 Modrý ptáku (skimic: 04.02.2007, 14:35:33 - x)
... během čtení jsem napjatě čekal, zmíníte-li podobnost s oním \"šlápnutím na brzdu\" v devadesátých letech - nu ano, potěšilo mě to :))

... když jsem před časem pročítal věci k Friedmanovi, našel jsem jeden bonmot Bena Bearnake při příležitosti Friedmanových devadesátin /on tehdy již FED/ ...

\"Let me end my talk by abusing slightly my status as an official representative of the Federal Reserve. I would like to say to Milton and Rose: Regarding the Great Depression. You\'re right, we did it. We\'re very sorry. But thanks to you, we won\'t do it again.\"

Nádherné ocenění MF díla :)

[3 Šumaváku - toto později prosím smazat !!! (skimic: 04.02.2007, 14:50:47 - x)
... v sekci \"nové komentáře\" se vidím, tady ale ne ...

[4 No , já to vidím i tady.....:-)) (Sumavák: 04.02.2007, 14:55:48 - x)
Jestli ono to nebylo tím, že jsem \"pomalu ohříval vodu žábě..\", tedy - hrabal se v šabloně a předělával menu.... :-))

[5 Šumaváku (skimic: 04.02.2007, 15:05:45 - x)
už ok :)

[6 Historie bývá poučná (Finist: 04.02.2007, 15:09:55 - x)
Pěkný článek Modrý ptáku ale chtělo by to doplnit o to nejpodstatnější - příčinu dlouhodobé nezaměstnanosti. Je to odpověď na otázku, proč to snížení nezaměstnanosti, co se povedlo v Německu se v USA nepovedlo, ikdyž Roosevelt dělal v ekonomice v podstatě to samé co Hitler. Odpověď je celkem banální - Hitler totiž v Německu srazil reálné mzdy o 30% (ovládal odbory a tak si to mohl dovolit, idyž s tímhle se jeho propaganda zrovna nechlubila) zatímco Roosevelt (a před ním i Hoover) trvali tvrdohlavě na tom, že nominální mzdy klesnout nesmějí a to za žádnou cenu a využívali všechny páky aby toho dosáhli. V USA se tak objevilo naprosto paradoxně to, co v žádné krizi předtím - nominální mzdy těch co práci měli zůstaly stejné ale reálné mzdy díky deflaci ohromě stouply.

Mimochodem už jste měl čas podívat se na ten můj překlad?

[7 2 Modrý pták (PeS: 04.02.2007, 15:13:47 - x)
No výborně, teď jsi nás namlsal a uťal jsi to v nejlepším... (a ten řezník mu jí pak zabalil a usek). Takže se ptám, kdy se můžu těšit na pokračování?

[8 2 Finist (PeS: 04.02.2007, 15:20:09 - x)
No přesně to bych tak trochu očekával v tom pokračování - vliv sociálních inženýrů všeho druhu na prosperitu a ekonomii obecně. Mnohé kruhy totiž dodnes FDR glorifikují - a ono toho moc ke glorifikaci není... Jedině snad ta podpora vývoje bomby na sklonku války...

[9 nepodstatná jazyková poznámka (Dušan Neumann: 04.02.2007, 15:27:09 - x)
jako poslední zaoceánský češtinský purista, jemuž působá fysickou bolest číst \"mítink\" místo \"schůzka\", bych se přimlouval, pro knižní vydání, za nahražení termínu \"run\" na banku českým \"nájezdem\".

[10 2 PeS (Finist: 04.02.2007, 15:39:46 - x)
Je pravda že o tomhle období panují u nás hrozně zkreslené představy. Hlavně ta o Hitlerovi co nezaměstnanost vyřešil zbrojením a stavbou dálnic = tedy jako by podporovala tu Keynsovu představu o tom, jak stát musí v době krize začít zadávat mohutné zakázky aby byla nezaměstnanost překonána. A zcela se ovšem ignoruje základní poučka - totiž že mohutná a dlouhodobá nerovnováha (nezaměstnanost) na pracovním trhu má jednu jedinou příčinu - příliš vysoké reálné mzdy (tedy příliš vysoké náklady na práci) a bez odstranění této prapříčiny se s nezaměstnaností hnout prostě nedá ať už nějaký stát bude utrácet za veřejné zakázky málo nebo moc. A perfektní důkaz o platnosti tohoto tvrzení právě podává ono srovnání mezi Německem a USA ve 30 letech.

[11 Dušane, já bych tam ten run nechala. (Rpu?: 04.02.2007, 15:49:33 - Mail - x)
Slovo nájezd už zdaleka nemá ten emotivní náboj. Bližší už by bylo rabování, což zase ale neodpovídá významem, protože lidé si vybírali svoje peníze, nešlo o krádež. A vzhledem k tomu, že je to americké prostředí, tak bych řekla, že run je zcela na místě.

Modroptáku bezva jako vždycky!

[12 tady bych se, Dušane, (Tesák: 04.02.2007, 16:22:32 - x)
taky přimlouval za run. Už je to odborný termín. Moc pěkný ptáku.

[13 Modrý ptáku (Venkovan: 04.02.2007, 16:35:50 - x)
poučné,čtivé a škoda,že nám laikům se dostává tak málo tak dobrých článků.Dík a pokračujte ve své činosti.

[14 holt to máme, my zapadlí vlastenci, těžký (Dusan Neumann: 04.02.2007, 16:56:08 - x)

[15 Finiste, (Foundryman: 04.02.2007, 17:09:50 - x)
svatá pravda - u nás analogicky Hitlerovi postupoval Baťa, jehož koncernu se nezaměstnanost \"zázračně\" vyhýbala a který také nepřipustil deskruktivní činnost odborů.

[16 PeSi, (jura-p: 04.02.2007, 17:11:04 - x)
já si nevšiml, že je nový článek. Tak jenom pro uzavření je zcela jedno, jak se říká váženému, jesli hmotnost, váha, cena, učinnost. Vážení je porovnávání. Proto je lepší, když zařízení, na kterém se tak činí, je nazváno jménem pomnožným. Dovolím si ocitovat sám sebe z pozdě zveřejněného příspěvku: \"PeSi, (jura-p: 04.02.2007, 17:03:34 )
váha je porovnávání, i názor je třeba zvážit. Protože prakticky nikdy nejde s výjimkou té pružiny o jednu veličinu, nýbrž vždy o dvě, v případě názorů někdy i více, je mě milejší ta podoba pomnožná. ono nakonec i u mincíře jde o porovnávání s etalonem, pravda není současné, ale následné. Etalon, čárky, pak porovnávání ke které čárce.
Duležité je ale to, že při vážení jde vždy o porovnávání. Nakonec i soud váží, zvažuje důkazy. Ono i uvažování je svým způsobem porovnávání.\"

[17 Já bych jen doplnil (Foundryman: 04.02.2007, 17:14:25 - x)
Modrého Ptáka tím, že nesmyslnost postupu FEDu počátkem 30. let je zřejmá, uvědomíme-li si, že úvěry již byly vyčerpány a použity, nekrytá aktiva byla již léta v oběhu a zbývalo pouze jediné – pokrýt tato aktiva emisí hotovosti a devalvací dolaru. Neboť reálná hodnota dolaru v důsledku nezřízené úvěrové expanze 20. let již dávno nominálu neodpovídala, inflace de facto proběhla.
Zvolená cesta docílila jediného – všechny dříve poskytnuté úvěry jedním rázem nabyvatelům naprosto brutálně sebrala – s nezbytnými fatálními důsled

[18 Sakra, (Foundryman: 04.02.2007, 17:18:08 - x)
uťalo to konec - \"s nezbytnými fatálními důsledky\".

[19 Je dobré mít živnost, vzkazuje vláda. (Rpu?: 04.02.2007, 17:54:32 - Mail - odkaz - x)

[20 Dík modrý ptáku, (Jaka: 04.02.2007, 18:42:42 - x)
New Deal - jak poučné, socík jako vyšitý, hlavně ty daně, to byl děs. Je dobře vidět, že mzdy musí mít své brzdy, to ani dnes nechtějí odbory respektovat

[21 Vsechny zdravim, (Petr Kunetka, zlocinec: 04.02.2007, 18:50:23 - Mail - x)
dekuji za clanek a ... nejsem mrtvy, jenom tak vypadam ;)

[22 Rputi (jss: 04.02.2007, 19:02:59 - x)
neco nefunguje .. u Vas nebo u mne? - odkaz

[23 Jen tak trochu mimo téma- (maYda: 04.02.2007, 19:15:42 - x)
víte, kdo tu začal se silnou rolí státu?
Josef II. - dnes o něm bylo tráno v rozhlase v Toulkách českou minulostí.
MYslel, že jaksi reformami předejde revoluci, jenže aby z lidu vychoval \"svobodného občana\", vymýšlel pro jeho dobro, blaho a povznesení řadu opatření, leckdy nesmyslných.
Z jeho doby například pochází kontrola řady protipožárních a hygienických parametrů státem.
K dobru mu jistě lze přičíst mnohé, na druhiou stranu leckdy měly jeho osvícenské snahy poněkud kuriozní podobu . NApříklad zákaz nosit šněrovačku, při přestoupenéí mohla být žena rovnou na ulici ztrestána rozpáráním dotyčného kusu prádla.
Uniklo mi, jestli rozšmiknout ženské šněrovačku směla jen úřední osoba nebo jestli mohl rvát dámu ze šněrovačky kterýkoliv uvědomělý občan, který si všiml, že přestoupila zákon a chodí sešněrovaná..

[24 jss - u mne odkaz funguje (Rpu?: 04.02.2007, 20:04:40 - Mail - x)
je to na aktualne.cz - první článek

[25 maydo, nezapomeňte, (Rpu?: 04.02.2007, 20:10:50 - Mail - x)
že vrcholilo rokoko, kdy dámy byly pro útlý pas udělat cokoli. V extrémních případech si nechávaly odstranit poslední žebra. A že je samotná šněrovačka nezdravá se vědělo už v té době docela dobře.

[26 Rputi (jasan: 04.02.2007, 20:13:09 - x)
dik. jss jsem ja po potycce s trpajzliky....

[27 Rputi, pokud si chceš stáhnout (Dušan Neumann: 04.02.2007, 20:17:29 - x)
neformální verzi \"Píseň o vodě\", tak ji mám na této adrese
http://stage6.divx.com/members/328108/videos

[28 trpajzlíku, trpajzlíku (Dušan Neumann: 04.02.2007, 20:19:27 - odkaz - x)
kams mi to dal odkaz....

[29 šněrovačka ... (skimic: 04.02.2007, 20:26:20 - odkaz - x)
... je nepochybně nezdravá pro zdravé osoby. Dnes se to dá koupit ve zdravotnických pomůckách coby kýlní pás, či bederní pás. Pokud je problém s plotýnkami, nastupuje i kosticový či plastový korzet.

... ke šněrovačce samozřejmě patří i protiprdová gaťata viz odkaz. Alespoň během aplikace :))

********
\"UNDER-EASE\" ANTI-FLATULENCE UNDERWEAR
Revolutionary New Underwear For Offensive Gas
A Real Product for a Real Problem.
*********

[30 Dušane, dík, krapet jsem se u toho hádala s AVG:)) (Rpu?: 04.02.2007, 20:35:05 - Mail - x)

[31 jasane, (Rpu?: 04.02.2007, 20:40:51 - Mail - x)
tys jim něco udělal? - že maj spadeno na mně, to vím, ale tohle už si dovoluj dost...:)))

[32 Rputi, šlo ti to spustit? (Dušan Neumann: 04.02.2007, 20:42:56 - x)
je k tomu potřeba Divx přehravač. je bezpečný nemusíš se bát zavirování.

[33 skimici, (Rpu?: 04.02.2007, 20:47:48 - Mail - x)
prachvobyčejný zabzděný gatě. Aby nám je Bursík nenařídil povinně...vypouštět se budou jen na speciálních místech k tomu určených. Hrozí ovšem nebezpečí, že při vyšší frekvenci flatulence bude se postižený vznášet...:))

[34 Dušane, já se nebojim, (Rpu?: 04.02.2007, 20:50:04 - Mail - x)
ale AVG mi z toho nějak divočí. Ale příslušné věci se nainstalovaly, tak to už snad bude dobré.

[35 Modrý ptáku, (martina: 04.02.2007, 21:16:12 - x)
díky za další díl. Máte neobyčejný dar \"složité\" věci zprostředkovat \"chytrým\" lidem :-)

[36 Hezký večer, (Dana: 04.02.2007, 21:47:07 - x)
Modrý ptáku - dík, ne vše kolem Velké krize bylo a je známo. A je užitečné připomenout si rozdíl v řešení v USA a Německu.
JInak - zpívám si tu dávnou: Nepřišel....nepřišel, zhasněte lampiony, lampiony - jestli někoho co nejdřív neseženu, tak tu budu mít nejen tmu a zimu a navíc budu bez vody...Zatrackaní řemeslníci...

[37 Zdravím po návratu z vyhnanství (rejpal tady & tam: 04.02.2007, 22:00:29 - x)
Tohle byl můj výkřik o pomoc ku Modrému Psu přes Psa Nevyďytelného:
Poslušně hlásím, že trpajzlici jsou na mne naXsraný. Mejch posledních pět log-in vyprovokovalo tyto odpovědi:
1. cheat?
2. jak myslíš....
3. no jak myslíš
4. jak myslíš!
5. no jak myslíš ....

Že mi trpajzlýci tykaj to jaˇx taˇx přežiju, ale že mne ty kurvy ignorujou, to je už i mne dost, jak pravil klasik, jenom f kvaltu nevim kterej.

Až po té, co jsem přes Psa zvládl konyakt na MP, jsem se po dvou dnech mohl vrátit do lůna.
MP, díky a ještě jednou díky za článek o krizi.
P.S. Dušana ignoruj, dnes je ještě horší hnidopich neb jsem obvykle já. 8o:))

[38 rejpale, jestli tyx trpajzlíci dneska nějak neblnou moc... (Rpu?: 04.02.2007, 22:15:09 - Mail - x)
je tu nějak podezřele prázdno...

[39 tak jsem zas z TV zaslechla, že BEZPLATNÉ zdravotnictví je minulostí......jo,jo.... (Rpu?: 04.02.2007, 22:22:37 - Mail - x)

[40 Já tu jsem, (Dana: 04.02.2007, 22:22:43 - x)
ale hádám se souběžně na skypu o větrnících a budoucnosti té které energie...je to náročné... :-))

[41 V TV zrovna (Dana: 04.02.2007, 22:26:47 - x)
propírají Topolánkovo gesto. Někdy bych mu s chutí dala jednu mackovku! Vždycky jsem zastávala názor, že pravičáci jsou korektní a distinguovanější...a teď...Jo,když se starý chlap zblázní, tak dokonale!

[42 A s kým se to, DAno, (maYda: 04.02.2007, 22:28:50 - x)
hádáte o větrnících?
Já se taky hádám, ale jinde.

[43 Rputi (jasan: 04.02.2007, 22:30:37 - x)
ja se pokousel u pavouku vysvetlit, jak se ve vede prokazuje platnost hypothesy.... no jeste ziju
Dano - aspon 10 mackovek... aby se mu trochu rosvitilo - pokud neni pozde

[44 maYdo (jasan: 04.02.2007, 22:31:54 - x)
precetla jste si to na pavoucich? mohu dodat dalsi studijni material

[45 MaYdo - (Dana: 04.02.2007, 22:43:58 - x)
s dcerou! Vlastní!!!! :-(

[46 Modry ptaku, (Lunka: 04.02.2007, 22:52:50 - x)
ten Vas ekonomicky i popularisacni talent Vam uprimne preju. I kdyz i trosku dost zavidim :))
Musi to byt parada rozumet tomu podstatnemu. Tak houst a vetsi kapky - a velike diky !

[47 Dano, já si ani nemyslím, (Rpu?: 04.02.2007, 22:54:22 - Mail - x)
že se Topolánek zbláznil. On jen po tom vypětí začal vypínat....vlastně by teď potřeboval dovolenou. Ne, že by mu ta jedna za ucho neprospěla...

jasane, ověřování vědeckých hypotéz je ožehavé téma...nejen na pavoucích:)))

[48 Rputi (Dana: 04.02.2007, 23:02:35 - x)
slovo \"zblázní\" jsem použila ve smyslu - poslední záchvěv hormonů! :-)
No, že toho bylo moc je pravda, jenže on si nemůže dovolit žádné úlety! Já vím, je to možná vůči němu jako člověku nespravedlivé, ale taková je politika! Víte, jak dlouho mu tohle gesto budou omlácet o hlavu při jakékoli příležitosti? A nejen jemu, ale každému pravičákovi. Mám dojem, že už se toho nikdy nezbaví. Právě politik si musí být vědom, že každé jeho okamrknutí je pod drobnohledem. To, že této vládě nebylo vůbec poskytnuto oněch obligátních sto dnů hájení je zbytečné připomínat....Byl to naprosto zbytečný úlet, který se mu bude vymstívat v těch nejméně vhodných příležitostech...

[49 Rejpale, a taky máš na Yahoo mail.... (Sumavák: 04.02.2007, 23:02:51 - x)
Zatracený trpajzlíci - nechtěli mě pustit na seznam !

[50 Modrý ptáku (Anna: 04.02.2007, 23:06:53 - x)
No, není to špatné! Obdobně velká malá deprese je zajímavě popsána v knize o Rothschildech. V té době vlastnili mimo jiné třetinu akcií zemské banky Boden-Creditanstalt ve Vídni a bránili se zubynehty. Jako hlavní příčinu krize označili růst ceny zlata. Růst, který vyplýval z poválečného uspořádání a důsledku placení válečných reparací.

[51 Dano (Venkovan: 04.02.2007, 23:12:50 - x)
dobrý večer.Na NP je to eště teď opravdu ukázka\"kultivovaného smyslu pro humor\".Chování a vystupování politiků celkově je ubohé.Neovládat se před kamerou.To jsou okamžiky,které by nevymyslel ani mistr Bean.Na druhou stranu jedna z možností nedejkrišna jak odvézt pozornost od zásadních problémů dneška.

[52 Venkovane, (Dana: 04.02.2007, 23:45:34 - x)
na NP - pokud jde o diskuzi pod úvodníkem - tak to je dílo 2-3 zamindrákovaných nicků.Nicků bez politické příslušnosti. Jinak - Faust dával odkazy,mimo jiné i na pojednání o neumění číst, či spíše o neschopnosti porozumět psanému textu. Všimněte si, jak skvěle se ta theorie dá ověřit právě na Psovi - namísto vnímání textu jako celku, ulpí jedno slovo, jedno slovní spojení a pak už jde diskuze úplně šejdrem.
No - za chvíli je zítra, ráno vezu Koníka do servisu, tak mi držte pěsti, abych dojela. Ještě aby ho opravili a nezruinovalo mi to účet...
Dobrou noc.

[53 Dano, (maYda: 04.02.2007, 23:52:48 - x)
ona byla řeč na Pavoucích mimo jiné o větrnících.
Ještě vjsem si vzpomněla na lidovou píseň \" neprišielm, neprišiel, ja som ťa čakala...\" nebo tak nějak.
NA chalupeě to máme to samé, zpestřeno tím, že uinstalater má nevrlou ženu, která v jeho nepřítomnosti práská zákazníkům telefonem se sdělením, že až choť přijde, tak tu bude a pokud je chpoť zastižen, ne vždy bývá střízliv.
PAlce bude držet, vím své o cestách s trabošem. Vždycky děkuju Pánu Bohu, když dojedem a snažím se mít s sebou při každé cestě hotovost na odtah.

[54 Dobrý pozdní nedělní večer vespolek! (Loki_F: 04.02.2007, 23:58:31 - x)
PeS(i): Tvoje \"jemná výtka\" je pro mne vyznamenáním! A děkuji za ni. Já jsem odjížděl na Moravu na rodinnou oslavu, takže jsem neměl možnost se k odhlasovanému výsledku pařížského koncilu vyjadřovat obsáhleji. A už vůbec jsem neměl chuť tam později přehrábavat ty hromady duševních fekálií, které se daly očekávat od houfů zelených lumíků. Jen jsem tam jedním očkem nahlédl - skvící kecy LM mě přinutily se v tom dál nehrabat.
Víš co mě na tom opravdu, ale opravdu štve?
Že jsem tento vývoj předvídal již před několika lety a v diskusích s Metelkou a jeho nohsledy jsem utratil spoustu času, který jsem mohl využít jistě lépe. Tak jsem měl pravdu, zelení lumíci jsou na pochodu pod zelným praporem. Z toho, že jsem měl pravdu, však nemám ani trochu radost nebo pocit zadostiučinění. Je mi z toho smutno.
Tohle kolo VĚŘÍCÍ (a s nimi spolupracující vychcandírové potažmo novináři a PRmakeři) vyhráli, protože vsadili na nejvytrvalejšího dotihového koně v dějinách lidstva: na lidskou hloupost. To je vždy sázka NA JISTOTU!
Tu zprávu \"vjedců\" jsem si přečetl a je mi z ní zle od žaludku. Už ten nadpis \"Summary for Policymakers\"...
Naštěstí má ten slint jednu zcela zásadní slabinu... Pro mě je to TÉMA! Leč bez šance na grant či jinou subvenci. Hajhou.
Áááále co, Milankovič dopočítavál na logáru a s logaritmickými tabulkami bilanci slunečního záření a pod okny mu pochodoval wehrmacht. Nám pod okny dupou jen zelení lumíci. A ti to neumějí ani jako králíci... };D)))

[55 Modrý ptáku, výborně, tomu říkám nakročení... (Loki_F: 05.02.2007, 00:00:25 - x)
Ty se k té kapitole XXII. přece jenom propracuješ! };D

[56 Jasane, (maYda: 05.02.2007, 00:04:30 - x)
přečetla a utrousila pár jedovatostí.
Abych se přiznala, já jsem poněkud skeptická ke víře ve vědeckost, neb mám na paměti, že vědecky lze zdůvodnit na objednávku ledacos, že lze udělat studie se žádoucími výsledky, že v minulosti se vědecky zdůvodňpovalo třeba i předurčení některých národu k vládnutí jiným , méněcenným národům a že ledacos, co se jevilo vědecky neotřesitelné,náhle bylo vyvráceno, když došlo na nějaký objev, který přinesl najednou pohled z jinémo úhlu.
JAk víme, že víme o problému skutečně všechno a že se nemůžeme mýlit?
Obecně mám dojem, že je kolem výsledků té konference mnoho povyku pro nic a že se tam nic objevného nesdělilo.

[57 Modrý ptáku, (janabok: 05.02.2007, 00:53:30 - x)
díky za perfektní vysvětlení \"Velké deprese\" jak perem marxistů, Keynesových přívrženců tak i skutečného vysvětlení, co se vlastně stalo...
Roosevelt a New Deal: úžasný popis drastických dopadů vládních intervencí do svobodného trhu; a kolik vlád opakuje stejnou chybu!
poučení: neselhává zlato, měny a volný trh - selhávají vždy vlády, které se do oblasti volného trhu a peněz montují; tady malá odbočka k současné Evropské centrální bance a Euru coby platidlu: ani tahle \"slavná\" instituce a její platidlo nedokáže sprovodit ze světa dluhy a závislost \"sociálních\" evropských států na dalším přílivu úvěrů - další časovaná bomba? ...
závěrem též poděkování Finistovi za objasnění a vysvětlení příčin nezaměstnanosti USA x Německo, ale to už se dostáváme obklikou k odborářům, mým oblíbencům...:-)

[58 Loki, není všechno ztraceno (Dusan Neumann: 05.02.2007, 02:08:49 - x)
a hlasy rozumu jsou docela silně slyšet na tomhle behu rybníka. O Milankovičových cyklech se debatuje i v kruzích, kde bys to nečekal. S tlakem na výzkum a aplikaci alternativních (nemám rád používámí slova alternativní pro množství, ale stalo se to akceptovaným pravidlem) zdrojů energie, se hodně investuje do fotovoltaické technologie. Ta na rozdíl od větrníků je snáze regulovatelná a tedy i podle mého soudu perspektivní jako jeden z doplňkových zdrojů. Dnes jsou instalovány na jihu USA, na vojenských základnách fotovoltaické zdroje 3.5 - 4 MW. Výkon článků se během pěti let zdvojnásobil. A právě tenhle směr výzkumu se odchýlil od pravověrných zelených a právě citací Milankovičových cyklů oponuje goreovskému katastrofickému směru environmentálního příživnictva. Zaplaťpámbu, že Amerika nikdy uplně nezblbne...

[59 Vážení, (PeS: 05.02.2007, 06:43:13 - x)
dobré ráno. Právě jsem přečetl skvělý mail od Tomáše, věřím, že jste ho dostali taky. Pokud ne, přepošlu. (teda, doufám, Tome, že smím.) A vůbec nejlepší by bylo ho šoupnout sem...

[60 Dobré ránko! (Rpu?: 05.02.2007, 07:09:32 - Mail - odkaz - x)
Docela dobrý nápad, že budou vězni pracovat - to jsem zvědavá, jestli to projde....

[61 PeSi, mně nic nepřišlo....prosím, prosím! (Rpu?: 05.02.2007, 07:11:55 - Mail - x)

[62 PeSi (skimic: 05.02.2007, 07:36:15 - x)
na NP vyšel od TH \"Festung Evropa\".. Není to ono?

Rputi - copak vězni, ale jak mně se dneska nechce :)

Dobré ráno :)

[63 Rputi, (maYda: 05.02.2007, 07:55:35 - x)
ne že by to byl špatná nápad, ale co vím, problém je spíš v nedostatku vhodné práce, než že by zavření nechtěli pracovat, Spíš je problém, zajistit práci pro ty, co by pracovat chtěli.

[64 skimici, už jsem to dostala, je to moc hezké, (Rpu?: 05.02.2007, 08:04:56 - Mail - x)
ale není to to z NP - a fakt by to chtělo dát sem.
PeSi, zkus se, jako první adresát, Tomáše zeptat, prosím...

Maydo, já vím, ale ono když se chce, tak se najde....

[65 fotovoltaické zdroje (onlooker: 05.02.2007, 08:19:41 - x)
IMHO mají veliké výrobní náklady (spotřeba suroviny, energie atd.) a dost velkou spotřebu plochy na instalaci, takže efekt je dost degradovaný?

[66 Rputi, (maYda: 05.02.2007, 08:55:10 - x)
jistě, ale fakt je, že za a v porevoluční euforii se zrušila řada provozů při věznicích, kde mohli vězni poracovat,
za b - vězni jako pracovní síla nejsou žádoucí a řada firem, které jsou osloveny, jestli by neměly zájem na zaměstnání vězńů, odmítá.
Jisté je, že není dostatek míst i pro vězně, kteří by chtěli pracovat.

[67 onlookere (ptakopysk: 05.02.2007, 08:56:16 - x)
teda vy si koledujete! Teď, když byla na šumavě slavnostně otevřena fotovoltaická elektrárna, kterou jsem z převážné části zaplatil ze svých daní mi řeknete, že je to neefektivní a drahé? Fuj!!! :o) Já jsem chemik v.v. o polovodiče jsem lehounce zavadil na škole a co si tak pamatuju o vstupních surovinách a o odpadu z výroby, mi otevírá kudlu v kapse, že takovéhle gauneřiny musím platit...

[68 Krásné dopoloedne vinšuji. (Anka: 05.02.2007, 09:01:27 - x)
PeSi, míníš to oteplování?

[69 Ahoj! Já jsem to nedostal... (Sumavák: 05.02.2007, 09:14:53 - x)
Asi budu těhotnej.....

[70 Šumaváku, už Ti to posílám. (Anka: 05.02.2007, 09:17:52 - x)

[71 Dobré dopoledne vespolek! Tomáši, mě jsi také vynechal. (Loki_F: 05.02.2007, 09:43:11 - x)
A to dobře víš, že jsem pořád stejně zvědavý...! };D)

Dušane, PeS(i): No ale, po návštěvě Moravy a mocných dávkách Zweigeltrebe, Rulándského modrého 2003 v pozdním sběru a spoustě dalších pochoutek se svět dostal zase do správných barev a proporcí... };D)
Nakouknul jsem ještě jednou do diskuse pod ten gilotinový úvodník (i pod Hanzlíčka) a zjistil jsem, že i tady se objevila spousta rozumných názorů na výsledky \"Pařížského koncilu IPCC\" a třeštění zelených lumíků. Zdá se, že dosud mlčící většina začíná pozvedat svůj hlas. A to je moc dobře.
Obevil se tam velmi inteligentní článek od pana Pacnera a několik dalších reakcí.
Jenže než se takové promyšlené názory stanou rozhodujícími také pro \"policymakers\", bude se muset zaplatit rozsáhlý a proklatě drahý \"průzkum slepých uliček\", včetně té fotovoltaiky (souhlas s onlookerem) - ta může mít jakous takous výtěžnost v šířkách mezi 0-30°severní a jižní šířky, ale i tam je to pořád příliš \"řídká energie\", závislá na velikosti sběrné plochy. Ta může mít význam teprve v nějaké formě \"Dysonovy sféry\" někde na oběžné dráze. Tady dole si budeme muset poradit jinak.
V první řadě však nasměrovat zelené lumíky do moře nebo k ledu... };D

[72 sím, sím, (šimon klein: 05.02.2007, 09:47:25 - x)
pošlete mi to taky...

Díky

[73 šimone, nemáme na Tě mejl. (Anka: 05.02.2007, 09:52:54 - x)
Loki, už Ti to šlo.

[74 Go beyond Vista. (Loki_F: 05.02.2007, 10:02:30 - x)
V noci mi přišlo do pošty tohle:

\"Upgrading to Vista? Think Mac.
It\'s time to get a Mac. If you\'re thinking of upgrading to Vista, you\'ll probably need a new computer. Why not get a Mac? It\'s simpler, more secure, and way more fun. And it works with the stuff you already have, like printers and cameras. So before you upgrade anything, you owe it to yourself to check out a Mac.\"

Zdá se, že Apple po očekávaném drtivém úspěchu s novým slim telefonem, jde na zteč... };D
Jen kdyby nebyl tak drahý...

Šumaváku, předchozí příspěvek mi písmenková tabulka potvrdila kombinací: DOOCH! };D)))

[75 anko, (šimon klein: 05.02.2007, 10:05:31 - x)
obě jména s tečkou mezi a na seznam - :-)))
Ď

[76 Loki (jasan: 05.02.2007, 10:07:04 - x)
no doufam... jinak bude \"mlcici vetsina\" platit melounum jejich zelenou ideologii...

[77 Vážené a vážení, (Modrý pták: 05.02.2007, 10:12:42 - x)
jsem převelice potěšen, že se Vám to líbilo a bylo to srozumitelné. Vzhledem k tomu, že \"Velká\" byla vlastně příčinou zahájení psaní a původně jsem měl v úmyslu \"Velkou\" Nepravidelník ukončit, tak si dovolím několik soukromých poznámek. Děkuji Vám všem za to, že mě čtete :-))). Speciální a obrovské díky otcům zakladatelům Klaunovi Parafínovi a PeSovi za ten nápad to vůbec psát a PeSovi za argumenty, proč s Nepravidelníkem pokračovat. Zvláštní a velikánské díky Foundrymanovi, který mně dělal korektora a skvěle Nepravidelníky doplňoval. Foundry také svými poznámkami naprosto překopal mojí původní koncepci (ačkoli jsem si jist, že to ani neví :-)))). Děkuji Kocourovi a Finistovi za pomoc a dovysvětlování. Takže Vám všem ještě jednou díky.
P. S. Loki, jestli XXII nevím :-))). Uvidíme :-))))

[78 Já bych vážně byla proto, aby se to dalo sem - ať si všichni počtou...:))) (Rpu?: 05.02.2007, 10:14:00 - Mail - x)

[79 v tom pripadku (jasan: 05.02.2007, 10:28:04 - Mail - x)
zde je mail

[80 Lidi, já to sem v noci pověsím.... (Sumavák: 05.02.2007, 10:28:36 - x)
ale teď se máte věnovat NEW DEALU !!!! :-))

[81 A matrix mi k tomu nabídl: (Sumavák: 05.02.2007, 10:30:44 - x)
NO A MP !! To nebude jen tak !!

[82 2 Šumavák (PeS: 05.02.2007, 10:37:28 - x)
Konečně chvilka klidu... Hele, já se obávám, že to s tím NEW DEAL zatraceně souvisí... Mnohem víc, než je na první pohled z obrázku patrno. Zatím kdykoli byla snaha řídit společnost \"na přísně vědeckých základech\", skončilo to průserem. Nebetyčným...

[83 2 Šumavák (PeS: 05.02.2007, 10:38:43 - x)
mně zas nabídl krásně symetrické BNINB...

[84 No jo, Šumaváku...ono se řekne diskutovat...:)) (Rpu?: 05.02.2007, 10:50:41 - Mail - x)
My neodborníci můžem jen konstatovat, že čím víc se do toho stát sere, tím hůř to dopadne...a je po diskusi....:)))

[85 Tak holt budeme muset (Sumavák: 05.02.2007, 10:59:14 - x)
MP přemluvit, aby o nepsal tak dokonale, ale co druhý odstaveček udělal záměrně chybičku, špek k diskutování.....:-)))
Mizím pracovat....

[86 Magistře (martin TT: 05.02.2007, 11:12:46 - Mail - x)
jsem také přívržencem stručnosti, ale vocaď - pocaď!

V tomto nepravidelníku je několik momentů, které za diskusi stojí. Např. Morgenthau - \"po šesti letech...\"
Tzv. aktivní podpora zaměstnanosti - vyhozené peníze, které se neprojevují snižováním nezaměstnanosti.
Run na banku - s poměrně málo výdaji na spuštění kampaně položím jakoukoliv banku.
Zákony New Deal - zrušení státních zakázek bez náhrady, plánování produkce nestátních producentů atd.

Diskuse je potřebná, ale skoro nemožná - my dva se nemusíme o ničem přesvědčovat. Za to kolem krouží tolik \"závisláků\", kteří jsou tak napojeni na zdroje ze státního rozpočtu a u nichž pravděpodobně převyšuje čerpání jejich produkci. Teď jsem si ovšem zadělal na útok, který brzy přijde.

[87 martine, (Rpu?: 05.02.2007, 11:33:12 - Mail - x)
náklady na položení banky jsou naprosto minimální. Stačí pár piv a udělat večer paniku v hospodě. Následné JPP je zcela bezplatné a účinek zaručen - zejména při aktivistickém přístupu našich investigativců...
Co by mě ale v souvislosti s pokládáním hospodářství zajímalo, je dnešní ponikatelsko-zlatokopecký přístup. Dokonce jsem to někde viděla i jako návod k podnikání. Nejlepší prý je přivést podnik k rozkvětu a když je na vrcholu, tak honem prodat. A to pokud možno konkurenci, která ho brzy hravě a levně zlikviduje. Dotyčný nepochybně vydělá, ale řekla bych, že stabilitě to zrovna neprospěje...

[88 Bionafta? (ptakopysk: 05.02.2007, 11:37:38 - x)
vypadá to, že se asi rozjede nějaký solidní byznys s bionaftou. Setuzu koupili němci \"za lukrativní cenu\" (docela by mě zajímalo,jestli i s tím čtyřmiliardovým dluhem) kupující je významným výrobcem metylesteru jakožto suroviny pro výrobu bionafty. Tato firma má v Sasku před dokončením závod na výrobu téhož. Takže jsou dvě alternativy: buď setuzu zavře a nebo ne. A když ne... slyší mé primyšivní ucho šustot masivních dotací na výrobu bionafty pro evropské zemědělství, nebo je to jen informační šum?

[89 2 martin (PeS: 05.02.2007, 11:41:28 - x)
o5 zde... Ten útok asi přijde, hlavně však na NP - tam se ten článek objevil taky a už se to tam začíná roztáčet...

[90 Prodej (martin TT: 05.02.2007, 11:49:40 - Mail - x)
Existuje pěkné slovenské pořekadlo - každý robí, čo može a kto može, nerobí nič.
Podnikatelsko-zlatokopeckým přístupem je okamžité zbohatnutí, které umožní až do smrti nepracovat. Ale to je něco jiného.
Nadchla mě věta: \"Nejlepší je prý přivést podnik k rozkvětu a když je na vrcholu...\". Doufám, že je to citace někoho jiného, protože ta věta je tak blbá a naivní! Vychází z toho, že na chodníku se válí podniky, předurčené k rozkvětu a ty se v květináči zalejou a rozkvetou.
Prodej honem za hotové udělá člověk, který nemá na koho myslet a o koho se starat, případně člověk, který už nemá sílu na konkurenční boj. To bych musel rozebírat hodně dlouho a ani bych nebyl dostatečně vyčerpávající. Komu jinému než konkurenci prodávat fungující podnik? Co to znamená - zlikviduje? Vybere jen to fungující a zbytek spláchne? Proč prodejce na prodeji vydělá? Kdo mu cpe ty peníze? A proč tak moc?

[91 2 Modrý pták (PeS: 05.02.2007, 12:01:25 - x)
jo, pane, moc se mi to líbilo. Navíc jsi přestal tak, že v podstatě čímkoli navážeš, bude to vcelku logické pokračování... Já, ve svém sobectví, bych si představoval pokračování ve stylu, jak se s tím vyrovnaly různé země světa vzhledem ke větší či menší míře státních zásahů. A jaké je z toho poučení (z každého krizového vývoje má být přece poučení, ne?)
Např. dle vyprávění pamětníků - Baťa prý celou tu dobu jel, jako by se nic nedělo. Nevím - je to zveličeno, nebo je to fakt?

[92 martine, (Rpu?: 05.02.2007, 12:15:43 - Mail - x)
za věta je resumé onoho článku. A byl míněn vážně!
Krom toho tři fabriky, kterým jsem dodávala byly odkoupeny zahraničními majiteli a zlikvidovány takovým fofrem, že je to zarážející. Ta likvidace se někomu musela vyplatit...
A když vidím co se děje tady s fabrikou na sanitární keramiku, tak se mi tomu nechce věřit...tohle žádnej podnikatel nemůže myslet vážně...

[93 Magistře (martin TT: 05.02.2007, 12:42:35 - Mail - x)
nechme si to na osobní kontakt - v tomhle bychom mohli být příliš konkrétní. Souhlasím s tím, že řadu věcí nemůže žádný podnikatel myslet vážně, ale kdo je v případě té konkrétní fabriky podnikatelem?
Já třeba znám podnik, který byl v některých sortimentech jedním z nejlepších na světě a lidská blbost, lenost a chamtivost na naší straně ho zlikvidovala. Jenže on zanikl jako podnik, nikoliv jako levná výrobna. Vypadlo vedení, vypadli vývojáři, vypadli poloprovozní útvary, vypadla závodní kuchyně. To co dříve dělalo přes 380 lidí, zvládá 60 lidí obsluhy a dokonce na stejném zařízení, jako bylo před patnácti lety. Pro všechny propuštěné je to likvidovaná fabrika, pro vyhozené managery je to zlodějna, kterou si někdo pomohl - oni to nebyli.

[94 prechytroucke loki (pf: 05.02.2007, 12:45:45 - x)
vi, ze Milankovitch s logaritmickym pravitkem pocital sve cykly a wermacht mu dusal pred domem. Pokud pomineme basnickou licenci: sve teorie mel davno spocitane a publikovane pred rokem 39 a v 41 vydal shrnujici monografii, jeho teorie vyvolava vice otazek nez odpovedi:
nedokaze vysvetlit proc, presto ze se Zeme vrti stale stejne, pred 1-3 My glaciace korelovala s 41 ky cyklem, a od 1 My koreluje spise 100 ky cyklem. Dalsi drobny problemek je, ze 100 ky cyklus zmeny elipticity by mel mit nejmensi vliv na insolaci a presto je nejvice patrny. dale je problem ,ze neni videt v paleodatech rozstepeni v dusledku 95ky a 125 ky cyklu. A hlavne a predevsim, stale chybi vysvetleni jako pozitivni zpetnou vazbou doslo ke zmenam klimatu - samotne variace insolace na to nestaci.

Ale je sympaticke ze se vi mezi lajky, ze Zeme obiha sloziteji kolem Slunce nez jak se uci v devate obecne.

JInak pametnikovi zurive antichartisticke komunisticke propagandy z roku 1977 dnesni orgie nenavistnych vylevu zde a na NP opravdu leccos pripominaji.
Ale z Moskvy (nebo Petrohradu) zni hlas rozumu postsovetskeho akademika D kategorie (A je uz v US, B v Evrope, C v byznysu)
A ostatne, kdo z pritomnych, zahrnuje v to i Dusana Neumana, ktery umi anglicky, se tu zpravu IPCC vubec obtezoval precist?
Pitomeckovi ktery zduraznuje \'executive sdummary\' pro politiky - No vycuc pro politiky se pise vsude. I v planu NASA na cestu do MArsu je na prvnich strankach.

[95 Rputi (ptakopysk: 05.02.2007, 12:53:27 - x)
jestli myslíte tu samou fabriku co já, tak tamním podnikatelským záměrem je dostat z trhu kvalitní sanitární keramiku a nechat trh volný pro hliněné producenty. Ona ta hlína se tak nějak rychlejc otáčí, víte? Protože praská glazura, praská materiál jako takový, zákazník tudíž kupuje mnohem častěji. Byznys je byznys...

[96 OT Neuman (pf: 05.02.2007, 12:56:58 - x)
..názory těch, kdo znají tu jedinou, granty vyfutrovanou pravdu...
A co takhle napsat rovnou: zaprodanci a ztroskotanci v zoldu zapadnich grantovych agentur?

[97 Odjezd (martin TT: 05.02.2007, 13:01:30 - Mail - x)
konečně se mohu klidně zapojit do procesu - vstali noví bojovníci.
Všimněte si prosím, že entita pf se vyznačuje neomylným citem pro pomýlené názory. Píše jen o nich - jak jsem tady už několikrát vyzýval, rád bych se dozvěděl od něj něco nového, ne jen, co je kde špatně.

[98 nekrmte trolly (jasan: 05.02.2007, 13:04:13 - x)
prosim...

[99 ptakopysku, na tom by mohlo něco bejt, (Rpu?: 05.02.2007, 13:17:23 - Mail - x)
oni sem dokonce tu extra špatnou hlínu vozej ze zahraničí - možná jako pomstu za Temelín:)
Na co ovšem má inteligence nestačí, proč to všechno dělaj na sklad - chtěj snad Írán bombardovat hajzlama....?

[100 jasanku (pf: 05.02.2007, 13:21:40 - x)
troll ses ty, protoze nedokazes poradne hledat v databazi, jeste se tim chlubis a nenapadne te ze pod IPCC reportem nemuze byt podepsany cicmunda s 25 publikacemi za zivot.
Nulty zakon badani: Kdyz mam neco jinak nez ostatni, nejdriv si dukladne zkontroluju jestli neni bota na me strane nez lezu na verejnost.
toz asi tak.

[101 jasane, však taky jo, (Anka: 05.02.2007, 13:26:13 - x)
zelený není, sušený došlo.

[102 Rputi (ptakopysk: 05.02.2007, 13:33:32 - x)
no jestli mohu hrábnout do paměti a vzpomenout událostí minulého desetiletí v okolních podnicích, tak jde o tzv. I. fázi. Vyrábí se na sklad, lidi berou peňáze, management hlaholí o plnění plánu ...ehm pardon strategických cílů... a rozděluje tučné odměny (sobě). II. fáze je zastavování majetku bankám, pak přijde rozprodávání ZP, zastavování takových věcí, jako jsou kanalizace, či rozvodů elektřiny a nakonec se to celé hodí do konkurzu a konkurzní správce s úžasem zjišťuje, že i ten dědek na vrátnici je pučenej...

[103 jo Anko (jasan: 05.02.2007, 13:36:24 - x)
ani zrno. Jen blbec se dvakrat spali o stejna kamna....

[104 ptakopysku, (Rpu?: 05.02.2007, 13:43:55 - Mail - x)
na to tahle přípravná fáze trvá příliš dlouho.
A jak jsem si tak všimla, tak některé části rozvětvených podniků začínají dlouhodobě haprovat, když je potřeba nějak \"přecedit\" prachy.....

[105 >> jasan (skimic: 05.02.2007, 13:51:25 - x)
... no, jasane, ehm ..., chrrm, uuh, jak bych to jen řek ...
chajda již kdysi prodána, ale ona kamna, no vždyť víte...
Nemohli bychom dohodnout nějaký kompromis? Třeba na stejných kamnech, ale VŽDY na maličko jiném místě :))

[106 skimic (jasan: 05.02.2007, 13:56:54 - x)
nebo jinou casti tela....

[107 2 MP, (dix: 05.02.2007, 13:59:32 - x)
úplně jsem se orosila zděšením, že uvažuješ či lépe uvažoval jsi o ukončení Nepravidelníků. Věz, že opravdu poprvé se mi dostává podána ekonomie ne jako pavěda bez obsahu, ale naopak logicky ze života vycházející. Takže očekávám, že já a mně podobní nebudou v budoucnu Tebou ukráceni o další poznání. Jinak ve zkratce: díky moc a jen houšť!!!!

[108 >> jasan (skimic: 05.02.2007, 14:02:30 - x)
... velmi děkuji :)

[109 No Rputi, (ptakopysk: 05.02.2007, 14:06:17 - x)
ono záleží na tom, co si představujete pod pojmem příliž dlouho. V případě nejmenovaného podniku v jednom městě na Sázavě ta první fáze trvala cca 2 roky. A celá agonie byla ukončena skoro po deseti letech.
P.S. Torzo si koupil řiditel, kterýho v devadesátým vyhodili a fabrika se začíná pozvolna mátořit.

[110 Tak tohle je milé - Paroub o radaru vyjednává s USA i s Ruskem, ježto... (šakal: 05.02.2007, 14:52:15 - odkaz - x)
...stávající vláda k vyjednávání o téhle věci \"nemá mandát\"!


...Pochcal bych se smíchy, gdyby se mi nedělalo šoufl (7:- ú)

[111 Tome, také jsem nějak vypadl z databáze (Dušan Neumann: 05.02.2007, 15:04:59 - odkaz - x)
s fotovoltaickou (pV) energii je to podobné jako se studenou fúzí. Teoreticky zvládnutí, ale současné technologie neumožňují vyšší účinnost než 20%, nehledě na další náklady. V příloze je odkaz na docela přehlednou stránku ekonomiky pV.

[112 2 šakal (PeS: 05.02.2007, 15:42:48 - x)
při troše šikovnosti se dá zvládnout obojí...
Jinak, čemu se divíš? Dneska šel k Američanům, zítra půjde k Rusákům, pozejtří k Číňanům, ve čtvrtek k Indům,... no a až je všechny oběhá, půjde s tím vším do Brusele. Co kdyby z toho něco někde koukalo, že? To už stojí za to dělat chvíli agenta s teplou vodou...

[113 PeSi (jasan: 05.02.2007, 15:50:21 - x)
ti budou se Spidlou pekna dvojka....

[114 Neuman (pf: 05.02.2007, 16:07:32 - x)
jakou studenou fuzi, teoreticky zvladnutou mate na mysli?

[115 Modrý ptáku (Venkovan: 05.02.2007, 16:08:32 - x)
díky.Tomu říkám dobrá zpráva.Já ekonomický analfabet si budu moci dál i když na staré kolena rozšiřovat znalosti o vědě která zde byla v letech minulích silně upozaděna.A nedoceněna viz výroky jedné paní soudkyně.Neznalost je horší hlouposti,Hloupý se člověk může narodit-z neznalostí se dá vypořádat.Na vzdělání není nikdy pozdě.

[116 PeSi, (Modrý pták: 05.02.2007, 16:45:21 - x)
přiznávám, že pro pokročilé (jako jsi Ty), jsem tam už opětovně nevysvětloval vše. Když jsem napsal, že v oběhu bylo o 30 % peněz méně tzn. byla deflace, tak jsem si byl jist, že si pamatuješ z Nepravidelníku VII. (J. M. Keynes), onen fantastický příklad Foundryho, který deflaci na panu Baťovi vysvětlil :-))).
Příště bude George Stigler.

[117 Dušane, už Ti to posílám. (Anka: 05.02.2007, 17:07:06 - x)

[118 Když není nikdy pozdě, (Sumavák: 05.02.2007, 17:11:33 - x)
tak to mám ještě čas.....:-))
akorát že nemám čas !

Tomu Paroubkovi už asi opravdu hráblo..... já to slyšel cestou v rádiu a málem jsem naboural ! TeĎ by ještě mohl Zaorálek opět uspořádat nějakou turbanovou konferenci, z níž by byl vědecký výstup(odhlasovaný), že radar nepotřebujeme.....

No, jdu zatopit a pak kmitat s hnojem, abych se zahřál!

[119 Teda, pánové, (Anka: 05.02.2007, 17:13:13 - x)
že vám není stydno. Pan Paroubek se stará, ač by si klíďo mohl dát nohy na stůl, o naše blaho. Vám se opravdu jeden nezavděčí. Hele, PeSi, než s tím půjde do Čimelic, eeh do Brusele, musí ještě skáknout do Bílého domu, aby to tam s Jiříkem Bušů probral a hlavně mu poradil.

[120 Halihalóóó - je tu někdo, kdo dal Puchejřovi mandát k vyjednávání o radaru??? (Rpu?: 05.02.2007, 17:38:30 - Mail - x)
Já jen, aby to nebyla nějaká čórka nebo vexl....:)

[121 Rputi, zanech jódlování! (Anka: 05.02.2007, 17:40:54 - x)
Mandát má, od Nejvyššího.

[122 nebojte Rputi (rezy: 05.02.2007, 17:47:05 - x)
Doležel sedí už v letadle, to nebude stačit jen pět v pět..

[123 Tak jódlování taky ne?....tak ne....no.... (Rpu?: 05.02.2007, 17:48:21 - Mail - x)
u nás u svišťů.....písk.....no když byl ten druhej vítěz....písk......tak třeba ten mandát má....písk....snad se můžu voptat....písk......nemůžu, já vim....p´....

[124 2 Modrý pták (PeS: 05.02.2007, 18:03:26 - x)
o5 zde... Hele, tamvodtama si hlavně pamatuju, že z dlouhodobého hlediska jsme všichni mrtví (a protože to dlouhé období bude asi trochu delší, než dočasně, nezbývá, než se na tuto činnost svědomitě připravovat.) No a máš pravdu, leč je to tam zmíněno výstižným, leč stručným odstavcem... Já si tak ňák myslel, že tady by byla příležitost názornějšího srovnání... Repetitio mater studiorum...
(já si opakuju furt... hlavně kalendář, abych se ubezpečil, že se opravdu koná již 21. století... ještě že jsou ty servery na přesnej čas, jeden by si občas myslel, že svět omládl cca o 1000 let...)

[125 to nám to globální oteplení byl čert dlužnej (Dušan Neumann: 05.02.2007, 18:12:21 - x)
Celý Midwest mrzne, u nás jen - 11°C, v Chicagu -18°C a s faktorem větru -28°C, Tomáši, ještě ten svetr nerozdávej..

[126 2 Rpuť (PeS: 05.02.2007, 18:13:07 - x)
Já bych to viděl na ty Marťany... Ještě lépe marťanská nejvyšší bytost, či jak to tehdá nazval. No a to víš, jak se jedná o blízká setkání třetího druhu, jde vše ostatní stranou. To pak není žádná sranda, jak ukázal Däniken, Lotová neposlechla pokynů a od tý doby nemuseli u Lotů kupovat sůl... Kdo ví, čím by postihli jeho, kdyby neposlechl...

[127 No, svišti, (Anka: 05.02.2007, 18:26:23 - x)
už bys měl bejt zvyklej, že u vás, u svišťů se každou chvíli nesmělo mluvit. A to pískání, já Ti nevím. Myslíš, že lze Paroubka odpískat?

[128 PeSi, (Rpu?: 05.02.2007, 18:37:20 - Mail - x)
proto taky nikdy na Marsu nevyhraje ten první - to by nebylo demokratický, aby většina utlačovala menšinu....

[129 Anko, (Rpu?: 05.02.2007, 18:39:31 - Mail - x)
on to Puchejř zvládne...už nasadil fistuli. No já se ani nedivim, takový rozčilení....

[130 Rputi, (Anka: 05.02.2007, 18:44:13 - x)
copak rozčilení, ale to vědomí úhelné odpovědnosti.

[131 ON někde na něco (Sumavák: 05.02.2007, 19:04:08 - x)
Uhl odpovídal ??? :-))

[132 Rputi, já teď Paroubka viděla v tv! (Anka: 05.02.2007, 19:38:29 - x)
Kde máš sviští příbuzné a známe? Mělo by se začít promtně pískat. Zač mne Stvořitel tak tresce?

[133 I já to viděl, a myslím, (Sumavák: 05.02.2007, 19:44:29 - x)
že po tomto výstupu USA zásadně přehodnotí svoji vízovou politiku a nabídnou občanům ČR 5 mio víz volných, bez přezkoumávání a poplatků......

[134 Šumaváku, ten byl, což? (Anka: 05.02.2007, 19:51:14 - x)
Možná, že i lety grátis...

[135 svišť (skimic: 05.02.2007, 19:51:51 - x)
svišť horský se řekne \"marmota marmota\"
...nikoliv \"marnota marnota\" - podotýkám ..

[136 skimici, (Anka: 05.02.2007, 19:53:09 - x)
ale takový sviští pískot by nebyl marný, kdyby zabral

[137 Anko (skimic: 05.02.2007, 20:11:23 - x)
pískot!!!!

já mám na mysli přece sviště prognostika ...

\"Punxsutawney Phil, Seer of Seers, Sage of Sages, Prognosticator of Prognosticators and Weather Prophet Extraordinary.\"

:))

Letos vypadal odevzdaně :)

[138 skimici, tak to tam maj asi překlep (Rpu?: 05.02.2007, 20:12:44 - Mail - x)
Ten pán dostal chuť hrát si na ředitele zeměkoule. Nemám pocit, že by si to Amerika nechala líbit. Maj svejch dost....

[139 ale stín nevrhal !! (Sumavák: 05.02.2007, 20:15:15 - x)
oni mu asi o té konferenci v Paříži neřekli!! Jinak by určitě vrhnul !

[140 Šumaváku (skimic: 05.02.2007, 20:34:19 - x)
... vrhnutí svištěm již neukazovali :))

...Rputi: ano. Překlep v ca devadesátiosmi písmenkách :)

... Anko: nepíská. Buďme rádi že alespoň naznačuje :) /ten svišť/

[141 2 skimic (PeS: 05.02.2007, 20:35:25 - x)
Hele, to si pleteš... Marnost, marnost a nic než marnost není program ČSSD, ale začátek knihy Kazatel. Já vím, ono se to často plete... Kor po takovejch projevech. A obávám se, že sviští pískot by nezabíral... Co by naopak mohlo zabrat, kdyby odsud svištěl, až by pískal... Ale to by musel svištět opravdu rychle, neboť Dopplerův efekt při vzdalování frekvenci zvuku snižuje...
No a BTW, přijdeš zítra?

[142 \"Když se na něčem shodnou ruští generálové, čeští komunisté a Lubomír Zaorálek (ČSSD) (Rpu?: 05.02.2007, 20:45:56 - Mail - odkaz - x)
, tak je třeba se mít na pozoru a vyjádřit názor opačný. A nemůžete se splést,\" tvrdí Topolánek.

[143 PeSi, třeba by k jeho rychlosti (Sumavák: 05.02.2007, 20:47:31 - x)
významně přispěl svist za ním svištící rakety země-vzduch (anžto si vyskakuje)a zároveň by svižně pochopil význam obranného radaru......
Jinak z jiného soudku, když už jsi tady vzpomněl tu projíždějící lokomotivu.....Jeden z výkonných akčníků rakouského \"Akčního výboru Antitemelínského\" (oni se tak fakt nazývají!!- Akční výbor !) a mluvčí, se jmenuje Manfred Doppler.Já s ním měl v jednom diskuzním fóru výměnu názorů, při které se trapně ukázalo, že sice chce kecat do fyzikální podstaty Temelína, ale co je to dědečkův efekt, neměl nejmenší tušení!!
Já si ze začátku myslel, že si dělá srandu jako já, postupně se však ukázalo, že naprosto netuší, jaké jméno nosí.....

[144 Ovšem (PeS: 05.02.2007, 20:48:51 - odkaz - x)
Ta fotka v odkazu má něco do sebe - jen před něj postavit kecpult a tomu za ním vrazit do tlamy paraple...

[145 2 Šumavák (PeS: 05.02.2007, 20:51:29 - x)
hele, opravdu je to jeho vnouček? Jestli jo, tak z dědečka je levný ekologický zdroj energie, jen ho spřáhnout s generátorem...

[146 >> Finist, jasný sokol (dvd: 05.02.2007, 20:53:13 - x)
To snížení mezd o 30 % zřejmě vychází z údaje, že v roce 1928 (nejvyšší konjunktura) činily veškeré pracovní příjmy 42,6 Mrd RM, v roce 1935 jenom 31,8 Mrd RM. Ovšem počet zaměstnaných byl v roce 1935 stále ještě nižší. Plné zaměstnanosti se dosáhlo v roce 38 - a pracovní příjmy opět dosáhly úrovně roku 28. Že Hitler (resp. jeho consortes) provozoval keynesiánskou politiku, o tom nemůže být sporu. Pravda, provozoval ji trochu po svém. V prvních dvou letech se sice podařilo ušetřit 1,8 Mrd RM na dávkách v nezaměstnanosti a vybrat na daních cca 2 Mrd RM navíc, ovšem stálo to něco přes 10 Mrd RM (cca 2/3 ročního státního rozpočtu), které se do oněch opatření vložilo, takže to byl kšeft jak hrom.
Německo jinak provozovalo i cosi jako mimorozpočtové půjčky. Ony slavné MEFO-směnky obíhaly ve výši až cca 12 Mrd RM. Jinak bylo Německo v létě 1938 teoreticky bankrot.
Co se daňového systému týče, jednoznačně zvýhodňoval \"drobný lid\". (Pochopitelně to musel být Volksgenosse.) Ale o tom snad jednou napíšu víc, neb jsem to už líbil.

[147 Víte o tom někdo něco? (Rpu?: 05.02.2007, 20:55:02 - Mail - x)
viditelnymacek:
\"Podle zahraničních studií celkové množství CO2 na vyrobenou gigawatthodinu elektřiny je u solárních panelů zhruba dvaapůlkrát vyšší než u jaderných elektráren.\"

[148 >> Modrý pták (dvd: 05.02.2007, 21:01:49 - x)
Frederic Lewis Allen: \"Only yesterday\" je moc pěkná knížka. Navazuje na ni (a hojně z ní cituje) tvůj neoblíbený John Kenneth Galbrait: \"The Great Crash: 1929\" . Na tom druhém jsou zajímavé 2 věci: tento newdealista nijak onen krach nevysvětluje - a to ani z pozic New Dealu. A docela si tam z některých opatření New Dealu delá psinu. Tedy ne snad, že by uvedl, jak jsou kontraproduktivní, leč spíše jak jsou bezvýznamná.
BZW: obě knížky mám - jen je najít.

[149 PeSi, to já nevím doopravdy, (Sumavák: 05.02.2007, 21:03:49 - x)
ale snad ne, to by snad musel vědět o co jde. To já jen usuzuji z jeho stáří a doby, co už já znám Dopplerův efekt.

[150 2 Rpuť (PeS: 05.02.2007, 21:08:35 - x)
Stačí napsat křemík do wikipedie...
A tam se člověk hned dočte, že \"Výroba křemíku v průmyslovém měřítku spočívá v redukci taveniny vysoce čistého oxidu křemičitého v obloukové elektrické peci na grafitové elektrodě, jejíž materiál je přitom spalován na plynný oxid uhličitý podle reakce: SiO2 + C → Si + CO2 za vzniku křemíku o čistotě 97 – 99 %.\" Uran je s uhlíkem vysoce reaktivní (tvoří karbidy), takže u uranu se tento způsob redukce nepoužívá. Navíc, jako palivo se často využívají kysličníky (dnes módně oxidy), takže redukce na kovový uran není nutná. U výroby uranu figurujou spíše kyseliny a louhy, ale to u toho křemíku v jisté míře taky...

[151 PeSi (skimic: 05.02.2007, 21:14:08 - x)
...ještě se ozvu nebo ráno brnknu. Nejdřív /snad/ tak okolo 2p.m. ...

[152 dvd, (Foundryman: 05.02.2007, 21:18:10 - x)
to málo, co vím o Německu 30. let, zhruba odpovídá Tebou uvedenému. Konfiskace \"neárijského\" majetku a následně zahraniční expanze byly ekonomickou nezbytností pro odvrácení státního bankrotu.

[153 PeSi dík! (Rpu?: 05.02.2007, 21:21:01 - Mail - x)
Holt si lumíci tu Wikipedii nenaťukli....

[154 Rputi, oni by pak nemohli (Sumavák: 05.02.2007, 21:33:29 - x)
tvrdit to, co tvrdí !

[155 mail PeSi (skimic: 05.02.2007, 21:34:12 - x)

[156 Rputi, to všechno jsou spekulace (Dušan Neumann: 05.02.2007, 21:38:27 - odkaz - x)
a těžko se dá hodonotit jejich spolehlivost a relevance. Střední hodnota výkonu pV jednotky je asi 1700 KWh/m2 ročně při plném slunečním svitu 4.7 hodiny denně v zeměpisných šířkách Středomoří. Na severu to nebude tak slavné. Při doposavadní výrobě pV článků se jako surovina používá odpad z výroby náročnějších polovodičů, takže odpadá náklad na energii spotřebovanou na prvotní tavbu. Podle pana Knappa z SF, který se ekonomikou pV zabývá, se ročně na světě vyrobí fotočlánků o výkonu asi 30 MW, takže vůbec není jisté, zdali celkový počet pV zdrjů vůbec 1GW dosáhne. V roce 1998 vanvouverská továrna SSI vyrobila. jen na výrobu krystalu - který se dále zpracovává, se spotřebuje 117 kWh/kg křemíku. Existuje řada ekonomických rozborů energetické návratnosti pV jednotek. Holanďan Aselma je nejoptimističtější tvrzením, že se za dva roky zaplatí, jiní experti docházejí až k 9 letům. Při životnosti článku 30 let, se tedy v nejhorším případě zaplatí za třetinu provozní doby. Zní to hezky jenže nejsou započítány, a nikde jsem nenašel další variabilní náklady, jako je plocha potřebná pro instalace, připojení k síti, zálohování, atd...
Pokud se to někdo chce přečíst v originále tak je v odkazu

[157 při pastování z texťáku vypadlo kus věty (Dušan Neumann: 05.02.2007, 21:43:20 - x)
SSI vyrobila pV článků a modulů (prakticky polotovarů) o předpokládaném výkonu 14.1 MW

[158 ach ty pjekne vypocty (pf: 05.02.2007, 21:47:58 - x)
pri redukci 1 kg kremiku se vyprodukuje 1.5 kg CO2

V uhelne elektrarne se 1 kWh vyprodukuje priblizne za cenu .9 kg CO2.

takze pokud se z 1 kg kremiku vyrobi za cely zivot fotovoltaickeho clanku 1.8 kWh elektriny, tak jsme na tom stejne jako pri spalovani uhli.
Samozrejme ze se vyrobi vice a take samozrejme je tento primitivni vypocet na zaklade pouze kroku redukce SIO2->Si a nasledne uvazovani naprosto chybne protoze ve vypoctu
chybi emise spojene s celym retezem vyroby (co treba ocel na elektrarnu?) a dobyvani.
A ostatne Si jde vyrabet i elektrolyzou taveniny bez jakekoliv emise CO2, pokud se uzije elektrina z jaderne elektrarny.

[159 Dušane, to vzkutku není žádná sláva. (Rpu?: 05.02.2007, 21:51:20 - Mail - x)

[160 Ani u Alsemy a jinde jsem se nedočetl (Dušan Neumann: 05.02.2007, 21:55:12 - x)
zdali je návratnost spočítána od povinné ceny vykupu pV elektřiny, která je v německu 0,518 E, zatímco tradičním způsobem vyráběná stojí 5 až 6 krát méně...ve Švajcu je to někde až 3SF za kWH...

[161 V každém pádě ti hoši vůbec (Rpu?: 05.02.2007, 22:03:05 - Mail - x)
zřejmě netuší, na co zadělávaj.....

[162 Neumanova cisla jsou hodne (pf: 05.02.2007, 22:05:13 - odkaz - x)
obsolentni - zatracene hodne obsolentni:
Zaokrouhleno na .1GW 2005 svetova produkce 1.7 GW, z toho Japonsko .8 GW, evropa .5 GW, zbytek aveta .3 GW a zbytek do 1.7 US.
Polepsete se DN, uvadet data z roku 1998 v tak dynamickem oboru....

[163 Dobrou! (Rpu?: 05.02.2007, 22:12:23 - Mail - x)

[164 2 Dušan (PeS: 05.02.2007, 22:20:50 - x)
objektivně vzato, situace je v poslední době trochu lepší... Hlavní fór je v tom, že je snaha využít amorfní či nanokrystalický křemík, kde je lepší účinnost. Hlavní problém u krystalického křemíku je, že má nepřímý gap - tedy přechod elektronu z valenčního do vodivostního pásu je doprovázen emisí/absorpcí fononu (kmitů mříže). Tohle u amorfního či nanokrystalického křemíku odpadá, tam je tzv. přímý přechod a odpadá ten fonon. Tím se dost výrazně zvyšuje účinnost. Navíc, na ten amorfní či nanokrystalický křemík nepotřebuješ ty vysoce dokonalé krystaly, které potřebuješ pro výpočetní techniku a i ta výroba se prudce zlevní. A poslední výhoda - už se umí nanášet ten materiál na fólie, takže i ty solární panely jsou levnější. Kolega, který v tom pracuje, mi říkal, že už se konečně dostali na pozitivní energetickou bilanci, tedy že ten křemík \"si vydělá na sebe\" a ještě trochu navíc... Nakolik je to už na průmyslové úrovni, to nevím...

[165 2 Dvd (Finist: 05.02.2007, 22:27:12 - x)
Údaj 30% jsem někde četl, teď nevím přesně kde ale relativně nejrychleji dostupným zdrojem je wikipedia:
\"While the strict state intervention into the economy and the massive rearmament policy led to full employment during the 1930s, real wages in Germany dropped by roughly 25% between 1933 and 1938\"
http://en.wikipedia.org/wiki/Nazi_germany
kterážto odkazuje na původní zdroj z Berkley
http://econ161.berkeley.edu/TCEH/Slouch_Purge15.html
Samozdřejmě pozor na slovíčko reálná (mzda). tedy nikoli srovnání miliard nominálních příjmů ale toho, co lze za ty prachy reálně koupit. Reálná mzda se dá snížit i pomocí inflace (na kterémžto principu fungovala i Phillipsova křivka) a nebo rozsáhlou úřední manipulací cen a mezd. Efekt je to tedy úplně stejný jako by ty mzdy prostě nominálně klesly, a pokud nemáte proti sobě zaměstnance a odbory co tenhle trik prokouknou dá se s nezaměstnaností bojovat i tímhle způsobem.

[166 2 Dvd pokračování (Finist: 05.02.2007, 22:39:06 - x)
Ona marka z roku 28 měla zdaleka jinou kupní sílu než marka z roku 38. Taky když v ekonomice zaměříte spoustu kapacit na výrobu zbraní, tak na produkci spotřebního zboží se už jaksi nedostává a tak je spotřebního zboží relativně méně -> je relativně dražší -> reálné přijmy populace jdou dolů a to tak že docela dost. A že bylo potřeba snížit reálné přijmy aby se dalo oné kýžené zaměstnanosti dosáhnout je také zcela logické, takže by tomu historická data (která máte evidentně lépe naštudovaná než já) měla odpovídat ::)

[167 Finiste, (Foundryman: 05.02.2007, 22:42:31 - x)
dle mého soudu měla ekonomika Německé říše nejblíže k poválečnému reálsocialismu ve východní Evropě. Lidé inkasovali mzdy za státem plánovanou výrobu (hlavně zbrojní), ceny spotřebního zboží byly, pokud si dobře pamatuju, regulovány.
Asi nejúplněji to popisuje Goetz Aly v knížce Hitlers Volksstaat. Bohužel jsem se dostal zatím jen k úryvkům, budu se muset popídit.

[168 PeSi - to jsem také vyčetl (Dušan Neumann: 05.02.2007, 22:45:27 - x)
mám na to někilik zajímavých vstupů - od Sandia něco z Evropy...právě to zpracování odpadního materiálu - pokud ho bude dost je výrazným energetickým polepšením. Dokonce se připravuje na tomhle poli nějaká výrazní spolupráce mezi USA a Českem, ale o tom až ústně

[169 od pána od Duhy jsem se dozvěděl, že jsem blbec (Dušan Neumann: 05.02.2007, 23:13:34 - x)
otiskuji jejich reakci na můj článek... vrátím se k tomu později, neboť díky oteplení na -14°C jdu pracovat do sklepa, kde je tepleji

? Pan Neumann z tiskové zprávy rovněž cituje větu ?\"Tropické cyklóny ? hurikány a tajfuny ? budou dramatičtější; možná jich ubude.\" K tomu dodává: ?Předpověď skutečně pýthická , buď to bude tak, nebo jinak.? Co je tu, u všech všudy, pýthického? Nebude to tak, nebo jinak, nýbrž obojí. Dva odlišné trendy ve dvou různých veličinách (síla, frekvence) se přece vzájemně nevylučují.

Citovaný údaj je naprosto banální. Propočty ukazují, že statistická četnost tajfunů a hurikánů může klesnout. Zároveň ovšem pravděpodobně bude přibývat velmi silných cyklónů (str. 12), tj. bouře se budou přesouvat z nižších kategorií do vyšších.

? Za třetí Dušan Neumann argumentuje, že podle tiskové zprávy Hnutí DUHA: ?Přeloženo do češtiny ? vědecká oponentura a jakýkoliv disent se do zprávy nezahrnují. Čili nevíme, kolik vědců a jak argumentovalo proti převládajícímu proudu názorů.?

Příliš nechápu, jak tenhle překlad vyčetl z odstavce, který kompletně cituje a kde se mimo jiné říká pravý opak: ?Ve zprávě se ocitnou pouze závěry, na kterých se shodla kompletní vědecká komunita ? takže představuje nejnižšího společného jmenovatele mezi názory odborníků.?

Nicméně odpověď je zde. Vědecká oponentura tvoří standardní součást procesu přípravy zpráv IPCC (kterou psali asi půldruhého roku). Panel sám má rozsáhlý tým oponentů a navíc draft zprávy je otevřen připomínkám dalších expertů. Zprávy jsou konzervativní právě proto, že do nich zahrnou pouze konsensus: tedy věci, na kterých se shodnou všichni odborníci. Co se stalo s disentem? Snadné vysvětlení: k čemu se objevily relevantní výhrady, nebylo do zprávy zahrnuto. Kolik vědců a jak argumentovalo, lze vyčíst z oponentur.

Nelze však určit, co je převládající proud názorů, protože se nebavíme o kvalitativním postoji k jedné otázce, nýbrž o kvantitativních výpočtech desítek dílčích problémů. Který výsledek naznačuje jakou hodnotu, každý klimatolog ví z odborné literatury za posledních šest let, kterou panel shrnoval. Ovšem názorů na co: na klimatickou senzitivitu? Na velikost dosavadního oteplování? Na podíl jednotlivých příčin? Na tu nebo onu složku ve výpočtu tohoto podílu? Na frekvenci hurikánů? Na sílu hurikánů? Na rychlost tání arktického ledu? Mořského v Severním ledovém oceánu, nebo pevninského v Grónsku? Na sílu termohalinní cirkulace? Na?zpráva se zabývá desítkami dílčích témat, každé z nich se měří samostatně. Dost dobře nelze mít jeden názor na celou věc dohromady.

Problém české debaty o globálních změnách podnebí tkví v dojmu, že probíhá spor mezi odborníky, zda skleníkové plyny mění světovou teplotu. Žádná taková kontroverze není. Že více oxidu uhličitého ve vzduchu rovná se teplejší planeta, víme od roku 1859. Patrně jsme se to všichni učili ve škole.

Otázkou totiž není zda, nýbrž o kolik. Konkrétní velikost trendů závisí na kombinaci různých ? přírodních i umělých ? faktorů a řadě komplikovaných zpětných vazeb. Co vědci zkoumají, jsou kvantifikace. Smysl má vést debatu o konkrétní metodice konkrétního dílčího propočtu. Nikoli filozofickou diskusi, zda člověk mění globální podnebí.

Vojtěch Kotecký
Autor pracuje v Hnutí DUHA

[170 No prosím! A teď je vhodný (Sumavák: 06.02.2007, 00:17:53 - x)
moment, trochu si ochladit hlavy v průvanu horní hospody.
Obávám se, že jsem to měl knap. Venku už zase probíhá nějaké proudění, které vzhlem k tomu sněhu, co chvílemi vodorovně padá, lze jen těžko označit za tropické...., a mně už dvakrát vypadl proud.Jedno eko-proudění narůstá, druhé atomové, z Temelína ustává..... a četnost se zvětšuje.
Pan Kotecký říká, že výpočty ukazují, že se bude četnost zmenšovat a síla zvětšovat.
Mé pozorování z praxe říká, že se zvyšuje četnost i síla a snižuje se teplota těch větrů....

Myslím , že vbrzku opět dojde na dědečkovu oblíbenou větu pražských tramvajáků :\"Jsme bez proudu!\"
No, noťas jsem nabil, chvilku pak vydrží- doufám !

tak kulicha,palčáky, kožich a bivakovat do horní hospody!
:-))



RADA pro každý den- NEZAPOMÍNEJTE: Způsob řeči je obrazem ducha! (Seneca)


Rada : uvozovky dole = levý ALT+0132, uvozovky nahoře = levý ALT+0147
Rada 2: nechce-li se Vám vypisovat hranaté závorky a uvedené tagy, můžet je "pastnout" či vůbec jen levým tlačítkem myši označit, pustit, znovu levým uchopit a přetáhnout do textu..Nezapomínejte, že se ten zvýrazněný text VŽDY musí ukončit tím druhým tagem !!



Nadpis:...prosím vyplňovat !!       zde vložte odkaz :
           
Rada : uvozovky dole = levý ALT+0132, uvozovky nahoře = levý ALT+0147
[xy]       [i]..kurzíva..[/i]       [b]..tučně..[/b]       [b][i]..tučná kurziva..[/i][/b]


Váš e-mail:                       Podpis:

                                                 Nezapomněli jste se podepsat?  pak: