Podepiš!

Šumavák bloguje:

                                         deníček za(& vy-)valeného
 

Zprávy ze Šumavy
...
domů

Co přináší LS?
Informujte se na
www.NeLisabonu.cz


Napište mi!
Poslat SMS



Rádia :                   

RADIO DNB - Šumava
Stránka s programem
 
Přehrávat... 
Chat s redakcí:          

Radio Beat
Country-Radio




Středa, 21.03.2007

Traktát o včeličkách, roztočích a Paroubkovi

aneb: MÁME PRVNÍ JARNÍ DEN !!

   Protože tu, vážení diskutující, vyrukováváte na mne, polovzdělance, s velmi odbornými tématy, rozhodl jsem se napsat něco neodborného nebo ještě lépe pseudoodborného. Třeba o včeličkách.

 

    Fascinovali mne včelaři. O včelách jsem věděl, že jsou rychlé, úskočné a mají žihadlo, které umí používat. Co do stupně nebezpečnosti jsem je kladl hned za holky, sršně a vosy. Daleko za nimi zůstávaly zmije, durman a rulík zlomocný. Včelař, pan řídící, byl v mých očích statečným rytířem bez bázně a hany. Pokud jsem ho viděl míhat se v dáli s kuklou, obcházel jsem jeho zahradu poměrně solidním obloukem. A to jsem si v té době mohl poměrně výskat. Štípnutí pro mne znamenalo pouze několikaminutové pálení. Dnes je to záležitost dvou, tří dnů. Potíže začaly později. Poblíže mého domova se nastěhoval včelař. Na důkaz dobré vůle a jestě lepších budoucích sousedských vztahů mi věnoval starý úl a jeden oddělek. Teprve později jsem se dozvěděl, že mu manželka vynadala hned druhý den poté, co na zahradě rozestavil úly. Včeličky totiž vylétly, aby obhlédly nové působiště. Přitom pokálely sušící se prádlo a zároveň od něj odehnaly mou lepší polovičku. Soused pochopil a inspirujíc se jednou z povídek klasiků Š+G, uvědomil si, že ve dvou se to lépe táhne. Tak jsem se stal amatérským včelařem. Do dvou let jsem měl úlů patnáct a problémy v rodině.

    Za soudruhů bylo včelařství takovým velmi ušlechtilým koníčkem. Navíc kupodivu státem podporovaným. Výzkumný ústav včelařský totiž měl kolem svého sídla v Dole u Libčic poměrně solidní vinice a navíc vyráběl obstojnou medovinu (pozor, subjektivní hodnocení!). Pokud se objevil administrativní problém, bývalý ředitel, pan ing. Veselý (loni konečně medailí za zásluhy dekorovaný) se objevil na ministerstvu, tenkrát MZVžČSR nebo dokonce i ČSSR s naditou kabelou. Ač sám introvert, pobesedoval a pozval dotyčné problémovce k návštěvě. V téměř stech procentech dosáhl svého a uvedl situaci do kýženého normálu. Mělo to i svůj politický podtext. Včelaření je poměrně náročné na práci a dotyční se mu věnovali po zaměstnání. Proto neměli čas na politické hlouposti. Navíc každoročně dostávali příspěvek od státu na cukr, kterým koncem léta nahrazovali včeličkám ukradený med. Prý jako vděk státu za to, že včely pomáhají opylovat stromoví a květenu českou. V tom měli, soudruzi, pravdu. Po mnoha letech mohu konstatovat, kolik mi kolem chaty přibylo rostlin, o kterých jsem dříve neměl ani potuchy, že se někde v okolí vyskytují.

 Modřenec

     Vše plynulo pomalu snad tenkrát i podle plánu. O jediné, ale zato pořádné, vzrušení se postaral drobný roztoč Varroa Jacobsoni, který způsobil mezi včelaři katastrofu úměrnou tomu, co způsobila mšička révokaz vinařům o století dříve. Díky vcelku účinným opatřením a poměrnou disciplinovaností českých včelařů je Česko (nikoliv Slovensko, to už se ve včelařství tenkrát získalo samostatnost,) dodnes nejméně zamořenou oblastí v Evropě, počítaje v to i její ruskou součást. Po prvních pokusech zbavit se roztoče stejně, jako kdysi Američané slintavky a kulhavky, tedy vybitím a spálením, se objevila možnost, léčit tento nebohý společenský hmyz druhovým insekticidem Taktic. A aby nikdo nepodváděl, fumigace, tedy léčba tímto smradem, se prováděla kolektivně. Tehdy včelaře navštívila komise a ortel provedla. Fumigace probíhala způsobem, že se na papírový knot nakapalo několik kapek (podle množství nástavků) Takticu, knot se zapálil a vložil mezi rámky do utěsněného úlu. Roztoči po dvou hodinách popadali na podložku, byli vyhozeni do přírody, kde i ti přeživší rychle pochcípali. Členové komise na tom byli ten den podobně, nadýchaní insekticidu ale přežili. Stejně jako včely, i oni museli fumigaci vydržet třikrát ročně. Pak se do problémů vložili technici. Objevily se dokonce nové vynálezy. V Dole například zjistili, že včelstva lépe reagují na ošetření aerosolem. Účinná látka se rozpouštěla v acetonu a ten se podivným stroječkem, zvaným vyvíječ, foukal do úlů za pomoci kompresoru. Tam, kde kompresor nebo elektřina chyběla, měl včelař potíž. Já to například řešil potápěčskou lahví s obsahem 12 litrů. Když to přátelé(i včelaři se prý tak mají oslovovat jako jistí partajníci a zahrádkáři) zjistili, byl jsem promptně zvolený do komise a krom tehdy svých čtyř úlů (už jsem moudřel), jsem ošetřil padesát dalších. Mě bylo tenkrát pravidelně po akci tři dny špatně. Fumiguje se ostatně dodnes, jen preparáty se střídají.

    Ovšem katastrofa byla za dveřmi. Do té doby byl svět takový krásně soudružsky nalinkovaný. Člověk dělal, že pracuje, stát dělal, že mu za to platí a jednotlivec měl spoustu času na svá hobby či drobné tolerované zlodějinky. Pokud utlumil jakési podvědomé bušení v mozkových závitech, že socialistický pelíšek nemusí být to nejlepší, jistě dodnes teskní. Přišel, jak jistě čekáte, bouřlivý listopad. Možná asi tak bouřlivý nebyl. Alespoň pro někoho. Dodnes se směji při vzpomínce na odborářského bosse, který mi v roce 1985 vyprávěl, že si staví penzion. Na mou nechápavou otázku, proč, stejně nechápavě odpověděl:"Copak to nevíte?" Já jsem, blbec, nevěděl a navíc i po tomto upozornění nereagoval. Po sameťáku bylo všechno jinak. Velká část národa začala podnikat a radostně budovat kapitalismus. To, bohužel vyžaduje úsilí a koníčky překáží. V našich kotlinkách ale naneštěstí téměř 90 % medu vyprodukovali drobní včelaři s průměrným počtem 20 úlů technologicky i technicky vybavení, jak za první republiky. Například vrcholem včelařských inovačních snah koncem 80 let byl klasický čtyřrámkový medomet, poháněný nikoliv lidskou silou, ale elektromotorkem od stěračů nebo kuřavka s ventilátorkem na baterii. Kdo měl více než dvacet včelstev, na toho jsme koukali jako dříve komunisté na kulaka. K tomu ještě připomeňme drobnost, kde tehdy sehnat na včelaření finance. Navíc na porevolučním ministerstvu Luxovci dumali, zda mají odebrat příspěvek na cukr či nikoliv, jakým způsobem hradit léčení, kolik dph vrznout včelařům na med, aby se moc nevoblizovali, zda se má platit za opylování řepky apod. Co se tehdy dělo, bohužel nevím. Slyšel jsem ale, že pan Prof. Ing. Veselý navštěvoval ministerské panáky (ti tam koneckoncůbyli za soudruhů a jsou tam jistě ještě dnes) častěji, než za socialismu. Finance zhltnuté bezvýznamným včelařstvím by se totiž hodily k sanování Luxovcům milých, nevýdělečných zemědělských družstev nebo s oblibou tolikrát tunelovaných masokombinátů.

    V naší místní včelařské organizaci jsme byli relativně sebevědomí. Poté, co jsme se podívali po revoluci za humny k Bavorákům, spadl nám hřebínek. Tehdy nám majitel jedné prosperující včelí farmy sdělil ne nepodstatnou informaci. Pokud se chce někdo v EU vážně uživit produkcí medu, musí vlastnit minimálně 500, ale raději tisíc i více úlů. Jako v Jiříkově vidění jsme sledovali automatickou manipulaci s rámky, průmyslové vytáčení, práci s voskem, průmyslový chov matek a další a další hrůzy. Do pěti let více než třičtvrtina účastníků zájezdu včelařství nechala. Jak kvůli nízkým výkupním cenám včelích produktů, dovozu čínského tekutého cukru, v řetězcích nazývaného medem, tak díky absenci hlavně financí a jakéhokoli sebevědomí. Potkalo nás něco podobného v reálu, jako když neandertálec s kamenou sekerou uvidí v nereálu raketu SS 20.

    Snad se ale i v tomto oboru po patnácti letech začíná blýskat na lepší časy. Na podzim loňského roku v Praze zájemci shlédli na Letenském výstavišti Mezinárodní včelařskou výstavu. Nezávislý pozorovatel si okamžitě musel povšimnout dvou rovin, oddělených od sebe hlubokou propastí. Na jedné straně šlo o výrobky a zařízení, které jakoby vypadly z dílny Jiránkových králíků z klobouku. Sice nápadité a mnohdy jistě velmi praktické, ovšem děsivého provedení. Vedle nich pak stály super exponáty, nebo alespoň panely či videopersentace s nabídkou strojů a zařízení pro velkovčelaře. Pro mne nostalgické ohlédnutí za zmařenými plány. Alespoň něco však potěšilo mou ubohou pomstychtivou českou dušičku. Při pohledu z dálky na jeden z exponátů, jsem se divil, proč tu předvádějí atrapu čtyřválcového spalovacího motoru. Po průzkumu zblízka jsem se od zástupce maďarské firmy Anivet dozvěděl, že se jedná o úl s otáčejícím se plodištěm. Včeličky tu přebývají v jakýchsi plastových rámech, připomínajících formy na dorty, naražené na rožni od grilu a stejně tak se pohybující. (Jak je vidět, rám může být i kulatý.) Prý v tom matky lépe kladou a roztočům se točí hlava. Ale možná, že jsem špatně rozuměl. S několika slovy uznání jsem zamířil k východu s myšlenkou, že s touto technikou s alespoň já jistě nebudu muset potýkat a moji dva poslední úloví mohykáni jistě ještě několik hlezkých let vydrží bez inovací.

 

    Na závěr jsem dlužnen osvětlit, proč jsem tento slovesný útvar nazval traktátem, a co s ním má společného pan Paroubek. Slovo traktát se mi za prvé velice líbí, za druhé málo kdo ví, co si pod tímto termínem představit a za třetí je plně poplatný mému rozvláčnělému příspěvku. Příjmení našeho nejvyššího sociálního kumunisty ve mně zase asociuje roztoče Varroa Jacobsoni. Abych zmíněné zviřátko přiblížil i těm, kteří ho ještě neviděli, poznamenávám, že se jedná o jakousi vypouklejší ledvinovitou puklici, které z pod krunýřku koukají nožičky. I styl života mají tito dva tvorové podobný. Sají druhým tělní tekutiny. Včelaři už také opustili starý název a s omluvou panu Jacobsonovi přejmenovali onoho roztoče na Varroa destructor. Závěr by měl být optimistický. Ale, jak se říká, není tak špatně, aby nemohlo být hůře. Ze Španělska se k nám šíří další parazit, který prý nejen saje vyvíjející se plod, ale také žere vosk a znehodnocuje med. Nevím sice přesně, jak se jmenuje(volně transcribováno Ethuda humida, ale ruku do ohně za to nedám), ale v mých asociacích ho dokonale ztvárňuje pan Grebeníček.

 

Spáchal: František I.

 





Komentáře

[1 františku, to je moc pěkné, byť poněkud smutné čtení (Dušan Neumann: 21.03.2007, 11:51:14 - x)

[2 O včeličkách (martin TT: 21.03.2007, 11:53:25 - Mail - x)
si v klidu počtu po obědě, ale dovezl jsem si v neděli tymiánový med z Kréty, do kterého jsou naložené vlašské ořechy. To je báseň.

[3 Také jsem si ho dovezl. (František I.: 21.03.2007, 12:45:03 - Mail - x)
Také jsem si ho dovezl a poslední sklínku, ač nerad, stále uschovávám.

[4 Františku...hezký traktát.... (Jirka původní: 21.03.2007, 12:58:28 - odkaz - x)
kdybyste se chtěl podívat na podobné věci a jak se řeší v zahraníčí ( viz odkaz ). Tam najdete spoustu odpovědí a dalších věcí nejen kolem včel. Celé to společenství funguje a dobrovolně sdílí informace. Také jsou tam lidé s universit a pokud zrovna se vyskytne nějaký problém, co nevědí, nakontraktují Vás na odpovědnou osobu, třeba z druhé strany světa. Funguje to skvěle. Sami spolupracujeme na několika projektech ( bez grantů ) a jezdí k nám každý rok několik sadařů a chovatelů ovcí, z tohoto společenství .

[5 (František I.: 21.03.2007, 13:15:11 - Mail - x)
Už mám http v seznamu. Jistě se i obrátím, ale nebudou mít asi ze mne radost. Jsem zastánce Eček, modifikovaných obilnin, zeleniny a v budoucnu možná i ovoce a navíc se v současné době zabývám problémem, kterak vyrobit masovou konzervu Kg za 10,- Kč.

[6 Omlouvám se za OT, ale: (Buford: 21.03.2007, 13:16:14 - odkaz - x)
Paradox: Smog mizí, Země se tak otepluje - viz odkaz. Dobrý den všem.

[7 Jo, pardon, (František I.: 21.03.2007, 13:16:55 - Mail - x)
pane Jiří, ještě jsem zapomněl, děkuji.

[8 Pánové, ten med s vlašskými ořechy zní moc dobře (Dušan Neumann: 21.03.2007, 13:24:22 - x)
Františku, dá se to udělat i z \"konsumního\" medu? Mám chuť experimentovat.

[9 Františku, nenechte se zmást... (Jirka původní: 21.03.2007, 13:27:02 - x)
celé společenství má strašně moc členů....a marginální část jsou zelení šílenci. Vlastně méně než marginální. Je to opravdu o tom sdílení jak informací, tak i dalších věcí, třeba o dobrém a kvalitním jídle . Podívejte se do archivu \"Šumaváka\", Napsal jsem tam někdy na podzim 3 články o Terra Madre a Slowfoodu. Když jsem se vrátil z konference.

[10 Bufforde - opět dík! (Rpu?: 21.03.2007, 13:38:07 - x)

[11 Františku, (Rpu?: 21.03.2007, 13:43:07 - x)
myslím, že bolševik měl rád včeličky ze stejného důvodu jako brabenečky. Jak to zavánělo kolektivem, tak to bylo ono!

[12 Určitě. (František I.: 21.03.2007, 13:44:50 - Mail - x)
Dušane určitě. Vy tam můžete namočit nejen vlašské ořechy, ale i pekany. Já jsem bohužel ořezal matce ořech podle jejího přání, takže už pět let ořechy nemám, ale pravidelně jsme nakládali cca pět litrů. Velice dobré je i naložit čerstvě vyloupané ořechy a zalít opravdu vyzrálým medem. Med sice trochu zřídne, jak ořechy pustí vodu, ale s potomky jsme si raději po baráku schovávali skleničky. U nás, bohužel, vládne právo rychlejšího.

[13 Františku, děkuji (Dušan Neumann: 21.03.2007, 13:52:23 - x)
kupuji virginský lesní med a pecany mám rád už od doby, kdy jsem se živil hrabáním listí ve školce v Tulse a pod pecanovámi stromy bylo ořechů, které nikdo nesbíral, a pro mne, čerstvého imigranta bez pracovního povolení, to byla spolu s banány ta nejlevnější denní dieta....

[14 Frantisek I (skimic: 21.03.2007, 14:07:51 - x)
... dalsi, kdo ma talent ke psani. Hezke :-)

O.T. jeden na chvilku vytahne paty z kotlinky a Zeman pry vystupuje z CSSD. Je na tom neco nebo jsem spatne slysel?

Mmch, vcera jsem byl v oblasti Charleroi, proslule delnickymi a odborarskymi tradicemi. Cestou z letiste jsem mijel Waterloo, po leve strane ten pomnik. Je to vlastne takova navrsena homole zeme a na ni pomnik. V tom umelem osvetleni me napadlo, ze prave tam by se hodil ten Kaplickeho mimozemstan - jeho oko by smutne koukalo po okolnich planich kde se diky jistemu obtloustlemu mrnousovi s komplexem stalo tolik lidskeho nestesti. Pycha a nedostatek pokory. Ty nemocne fialove fleky by mohly symbolizovat pocity z te hruzy.

[15 Paní Magistro, (Buford: 21.03.2007, 14:15:42 - x)
není vůbec zač. Ale jsou to paradoxy ...

[16 Skimici, Zeman nevystupuje (Šumavák: 21.03.2007, 15:22:51 - x)
z ČSSD, on opouští potápějící se loď....

:-)))))

[17 Šumaváku, to mě napadlo ráno (rezy: 21.03.2007, 15:27:51 - x)
jen jsem nechtěl psát o krysách

[18 Šumaváku, ale výmluvu má dobrou...:)) (Rpu?: 21.03.2007, 16:04:36 - x)

[19 Rputi... (jasan: 21.03.2007, 16:07:36 - Mail - x)
ze by to naraficil sam?

[20 jasane, (Rpu?: 21.03.2007, 16:15:43 - x)
Zeman není takový primitiv.....ješita, hulvát a histrion, to ano...ale drbat se pravou rukou za levým uchem a ještě jí mít obtočenou kolem klandru, to není jeho styl. Myslím, že tady je Tvrdíkův rukopis naprosto čitelný...:))

[21 Františku, když rozumíte včelám, (Rpu?: 21.03.2007, 16:17:16 - x)
mají včely něco jako čich?

[22 Vážení, (PeS: 21.03.2007, 16:28:54 - x)
samozřejmě, i tak je možné se na to dívat. Já bych to ale viděl jednodušeji - IMHO je Zeman jeden (teď už bývalý) z mála představitelů strany růžové růže, kterého si člověk i přes nesouhlas mohl trochu vážit. Je to důchodce, který si literární činností k tomu důchodu trochu polepšil a možná si řekl, že on, který tu stranu kdysi vytáhl ze sraček na výsluní (což je fakt a tuto zásluhu mu nikdo neupře), už nemá zapotřebí být nadále spojován s dnešní stranou oranžového prasete (bradavičnatého). Navíc to není vychcaný blbec, takže spíš bych tipnul poslední zbytky sebeúcty, než potápějící se loď.

[23 AL Gore live (Dušan Neumann: 21.03.2007, 16:29:52 - x)
pokud máte rychlé připojení tak je AlGore live in Congress na ABC live news - >yahoo.com>news> video >a tam žvaní o nutnosti oddělovat CO2 a ukládat dříve než se budou stavět uhelné elektrárny

[24 No, že do toho vstupuji, (kocour: 21.03.2007, 16:35:35 - x)
ČSSD mi jako potápějící se loď rozhodně nepřipadá. Bohužel i naštěstí. Naštěstí proto, že ČSSD a KSČM jsou spojené nádoby a de facto jeden celek o dvou čím dál tím více si podobnějších členech. A ta mladá pakáž, kterou se chystají vytáhnout nahoru, Petržílek, Hamáček ... no, raději nekomentuji, bylo by to žalovatelné. Mizím, mějte se.

[25 Rputi...hmyz obecně má \"čich\" (Jirka původní: 21.03.2007, 16:40:03 - x)
naprosto neuvěřitelný....pár molekul feromonu přiláká tisíce motýlů na jedno místo....a včely jistě nejsou vyjímka. jenom , ale nemají nos, ale tykadla a těma \"čuchají\"

[26 PeSi, já bych ho nepřeceňovala. (Rpu?: 21.03.2007, 16:42:36 - x)
On tu partaj taky nevytáh ze sraček kvůlivá socanskejm ideálům - to byla akce na odiv - a všechna čest, dokázal to.
A teď prostě \"s grácií svůj širák odhazuji v dál\", respektive partaj zpátky do sraček - když takhle vy mně za vše, co jsem pro vás učinil....
A ať koukaj tu žalobu honem stáhnout, nebo si je vychutná...

[27 To Rpu (František I.: 21.03.2007, 16:44:59 - Mail - x)
Lituji, to doopravdy nevím. Za odborníka se nepovažuji ani náhodou. Ale něco podobného určitě mít budou. V období, kdy není snůška, je velice nepříjemné vytáčet med. Stačí deset minut po tom, co jste jim vybrali plásty a máte jich kolem sebe tisícovky. Vlastně ten čich mít musí. Krom tanečků se orientují i podle feromonů. Když jim štracháte v úlu a uděláte nepatřičný pohyb, ucítíte jakousi kyselou vůni. V tu chvíli víte, že začne rodeo. Například já, pokud nejsem dostatečně obrněný, utíkám. Někdy mne honily až sto metrů k velkému obveselení manželky i potomků. Takže raději berte, že mají.

[28 Máš Pravdu, Kocoure! (Šumavák: 21.03.2007, 16:46:30 - x)
Když každý člen ČSSD bude držet v podpaždí alespoň jednu knihu s 2600 fotkami, tak se prostě potopit nemůže !
Archimedes nedopustí!
:-)))

[29 Jirko, mně vrtá hlavou: (Rpu?: 21.03.2007, 16:48:34 - x)
Otec mého nebožtíka byl včelař. A nebožtík od jara do podzimu nesměl na zahradu, nebo by ho včely sežraly, zatímco já jsem si kolem úlů mohla chodit, jak jsem chtěla.
Dokonce se mi jednou stalo, že jsem sedla na zápraží, přiletěla včela, \"zapíchla\"se do luftu cca 25cm před mým obličejem a \"kádrovala\" mě. Asi byla spokojená, protože tak cca za minutu zase odlítla. A fakt je, že ačkoliv beru včely klidně do ruky, dostala jsem v životě jen dvě žihadla, protože jsem na ně nedopatřením šlápla. Takže soudím, že nejspíš nějak čuchaj - kádrování \"podle xiftu\" mi nepřijde pravděpodobný.

[30 k tomu čuchu (rezy: 21.03.2007, 16:51:38 - x)
nevím jak včelky ale sršni asi cítí fakt dobře, předloni v létě jsem jim hrábnul bagříkem do hnízda, fakt nerad, a než jsem vyskočil měl jsem dvě a pak úprkem prk jsem chytnul ještě jedno. A to byl všade rušivej čmoud z motoru.

[31 Pokud se nepletu, (kocour: 21.03.2007, 17:03:00 - x)
mají včely nějaký zvláštní orgán, který se jmenuje po jakémsi vědátorovi, 6. smysl, který savci nemají, a ten funguje zhruba jako čich, ale není to čich. A teď už opravdu musím letět.

[32 K Zemanovi (František I.: 21.03.2007, 17:06:48 - Mail - x)
Mne můj vcelku nevšední život zavál porůznu. Osobně jsem se dokonce s panem Zemanem potkal a popil. Bylo to krátce poté, co mu Železný vydal v Technickém magazínu jeho pověstný článek. Tehdy jeden kamarád redaktor chtěl tohoto perspektivního autora dotáhnout i do svého plátku. Protože však byl, nebožák, zapřisáhlý abstinent, a Zemana provázela pověst, jaká ho provázela, požádal svého kolegu a mne, abychom ho doprovodili do jedné pivnice blízko Celetné. Tam už dotyčná vytáhlá osoba netrpělivě čekala a měla v sobě v necelých 17.00 už druhou dvanáctku. Zbytek večera proběhl v rámci \"One man show\", kdy nás dotyčný seznámil se svými názory a patřičným způsobem je komentoval. Po vypítí deseti dvanáctek úderem půl jedenácté jsem se zvedl, zaplatil i značnou část Zemanových křížků (Zeman jich měl minimálně 15 a něco tvrdého na vystužení) a vypadl. Celou dobu jsme prakticky řvali smíchy a těchto peněz jsem nikdy nelitoval. Tuším, že ke konci jsem si s ním dokonce i tykal. Jak večer dopadl nevím přesně. Abstinent se styděl a nic neřekl, ten druhý si zase nic nepamatoval. Ani to, že jsem odešel. Poté, co jsem se dozvěděl, že Zeman vstoupil k soc. dem. partaje, jsem tomu nechtěl věřit. Jeho názory byly před revolucí krajně pravicové. Dodnes mne nikdo nepřesvědčí, že si tenkrát v Prognosťáku pánové nerozdělili pole působnosti.

[33 K tomu včelímu čichu (kocour: 21.03.2007, 17:06:59 - odkaz - x)

[34 ad včely (skorostařík: 21.03.2007, 17:07:34 - x)
jako kluk jsem pár roků chodil do včelařského kroužku, který nám vedl profesionální včelař od státních lesů. Od té doby se včel nebopjím, i když bych k nim dneska už asi nechodil jen v trenýrkách, jako když mi bylo 12. Jenže od té doby se hodně změnilo, kvůli snůšce se různě překřížily kmeny, a jako obvykle a jako u lidí to vyhrály ty agresivnější.. naštěstí k nám dosud nikdo nedovezl zuřivé jihoamerické či dokonce afrikánky... tohle můžeme vidět jenom v amerických hororech. Jeden kamarád má cca 120 včelstev, a je to pěkná dřina. A že má včela vynikající čich, není pochybnost. Stačí, aby člověk pocítil strach, začne vylučovat adrenalin, změní se mu chemický index potu, a včela to okamžitě pozná. A protože se s ní nelze domluvit, že adrenalin vylučuje jedinec ze strachu a ne proto, že by byl agresor a chystal teroristický útok na její úl ( jak známo, to je také doprovázeno zvýšením tvorby adrenalinu ), v tu ránu jde po něm a ještě zavolá kamarádky. Takže pomáhá jenom jedno.. jednoduše se nebát. Zkuste si to sami.

[35 To Rpu (František I.: 21.03.2007, 17:11:35 - Mail - x)
Vítejte do klubu. Zatím-co já chodím i v třicetistupňových vedrech ke včelám v teplákové soupravě a overalu, manželka se pohybuje kolem medometu v plavkách. Zatracený pokolení ženský jedno.

[36 Jo, a Františkovi (skorostařík: 21.03.2007, 17:16:54 - x)
musím poblahopřát k tomu pěknému článku o chovu včel

[37 to skorostařík (František I.: 21.03.2007, 17:17:16 - Mail - x)
to jste mi připomněl jeden fór od Vyčítala. Dva vandráci stojí u vosího hnizda a jeden z nich povídá:\"Hele vosí hnizdo, já do něj šťournu klackem. Schválně, co ty blbci malí udělaj!\" Pane, jakmile to u úlů zavoní kysele, žádná statečnost nepomůže. Pak platí jediné, zdrhat, zdrhat, zdrhat a doufat, že je to přejde. To je zkušenost, bolestí stvrzená.

[38 2 Šumavák (PeS: 21.03.2007, 17:48:20 - x)
ad 16:46 - drobný problém bych viděl v tom, že ten kříďák zas tak velkou vztlakovou silou neoplývá, skoro by se dalo říct, že plave jak zednická tříska, ale raději to nebudeme rozvádět, třeba na to nepřijdou a spolehnou se na záchranný pás... Ale možná ještě rádi vezmou stéblo... Vždyť: \"dejte mi stéblo a já budu rád, i stéblo je záchranný pás...\"

[39 taky jsem znal jednoho včelaře (rezy: 21.03.2007, 17:48:40 - x)
na Slovensku, zrovna jsem se s ním seznámil, když začaly ty problémy s varrózou. Měl tři kočovné maringotky a tahal to po okolí. Tuším že zjara začal u řepkových pak přetáhl k agátům a tak podle toho kde co v okolí kvetlo. Já jsem tenkrát scháněl trochu propolysu. Říkal, že ten propolys vlastně včely vytvoří, když se bojí nějaké nákazy, tak třeba myš která vnikla do úlu úplně obalí. Ten propolys jsem si rozpustil v lihu. Včelař byl už hodně starý, včel se snad vůbec nebál, připominal mi Keki Petru, kůže stářím a sluncem na troud.
Byl to vyrovnanej a moudrej člověk, u včel se pohyboval pomalu a nechal si je lézt po hlavě, všade, no jak včelí muž. Jo už je to dávno.

[40 \"Největší propad zaznamenala Strana zelených. (Rpu?: 21.03.2007, 18:17:15 - odkaz - x)
Ta se v únoru mohla pochlubit dvanácti procenty, teď ale propadla na devět procent. Stejně by dostali lidovci, kteří si ale proti únoru o procento přilepšili...\"

[41 no kdyz (jasan: 21.03.2007, 18:54:56 - x)
ony ty zenske lip vonej... nejen vcelam...

[42 Hezký večer vinšuju. (Anka: 21.03.2007, 19:05:22 - x)
Hele, ty Paroubkovo pindy se ale opravdu už nedají poslouchat!!

[43 Nejen Paroubkovy... (Rpu?: 21.03.2007, 20:16:20 - x)
Tohle by snad mohl vědět Dušan - já mám pochybnosti, že to správně přeložili, protože tak blbej snad nemůže bejt ani Gore.
Dle TV \"vyzval k okamžitému zastavení produkce CO2 a následně k jejímu postupnému snižování\"....tak nevím....
Myslí si snad někdo, že se dá cvaknout nějakým spínačem nebo co...? A jak se dá snižovat něco, co je zastavené...?

[44 Tam má asi být: (Šumavák: 21.03.2007, 20:32:20 - x)
okamžitému zastavení RŮSTU produkce CO2 a následně k jejímu postupnému snižování\".....

[45 Rputi (dvd: 21.03.2007, 20:33:34 - odkaz - x)
ten překlad je poněkud klopotný, neb jej dělal češtinářský troglodyt - (c) J.Škvorecký. Tam zřejmě mělo být \"zastavení produkce\" a \"snižování obsahu CO2\", což pak už jen vypovídá o myšlenkových postupech Al Gora. Vždycky jsem si myslel, že na pozici vicepresidenta byl naprosto bezkonkurenční hvězdou Dan Quayle, ale zdá se, že jsem se mýlil

[46 Vážení, (PeS: 21.03.2007, 20:45:06 - x)
dobrý podvečer - aspoň vidíte, že Zeman se sice mýlil v politice, ale v tom, že novináře nazýval póvl a hnůj se nemýlil vůbec. Jo, jsou výjimky, ale je jich zoufale málo...

[47 Šumaváku, dvd, (Rpu?: 21.03.2007, 20:48:02 - x)
ale v tom případě, aby snad jel do Číny?
Stejně je to zvláštní - jedinej způsob, jak to těm šikmovokejm zatrhnout by bylo jejich zboží nekupovat. Což si ovšem nikdo, Gora nevyjímajíc, navrhnout netroufne....:))

[48 finist (uplne nejobvykleji: 21.03.2007, 21:04:30 - x)
klise - nerozumite psanemu textu je prilis otrepane.
jednoduse pro ideologicke zaslepence vaseho formatu: Ja nekupuji ani jsem nekupoval a ztezi nekdy koupim univerzalni teorie vysvetlujici VSECHNO. K nim beze sporu vasi oblibenci patri. Krome nich do teto party patri MARX a spol. Predpokladal bych, ze lide vystaveni marxismu budou jaksi imunizovani proti jednoduchym idejim, ktere slibuji spasu Sveta. Zrejme ne. Spise se hodi primer kyvadla putujiciho do druhe extremni polohy.
Nemusite se obtezovat s mises.org a cato. Davam prednost pragmatictejsim a mene ideologicky zaslepenym textum.

[49 Tak mi právě v tv (Anka: 21.03.2007, 21:10:09 - x)
pan Macháček ozřejmil, že vystoupením Zemana z patraje tato bude otevřenější a vůbec celá lepší. Jdu škvařit sádlo, s tím je větší sranda.

[50 Anko (jasan: 21.03.2007, 21:22:29 - x)
jdete ho skvarit z Machacka nebo s Machackem?

[51 ani to, ani ono, jasane, (Anka: 21.03.2007, 21:25:19 - x)
Mácháček už dopindal:-))

[52 inu Anko (jasan: 21.03.2007, 21:26:50 - x)
kdyby jste ho radeji uskvarila... to by dopindal trvale...

[53 jasane, snad stačí (Rpu?: 21.03.2007, 21:28:33 - x)
když na ní juká s TV. Ještě, aby čouhal z kastrolu....

[54 Jasane....OT (Jirka původní: 21.03.2007, 21:29:16 - x)
jehněčí není problém.....a i hovězí ba i husy .....je to bez větších komplikací. Termín, ale záleží na jatkách.

a dobrou

ps. nechci plevelit podrobnosti, radši přes email

[55 Jo, takový autodafé na sporáku - (Rpu?: 21.03.2007, 21:31:24 - x)
to by si člověk strašně zasmradil kvartýr. Nehledě k tomu, že vzhledem k tomu, kolik člověk obsahuje vody, by Anka nutně zvyšovala koncentraci CO2, o dalších jedech nemluvě...

[56 Dušane, (Pavel Kořenský: 21.03.2007, 21:33:19 - Mail - x)
ty ořechy v medu se klidně doma udělat dají. Moje drahá je dělá také, není na tom nic složitého. Ořechy se prostě vyloupou, dají do sklenice a zalijí se kvalitním (preferujeme tmavý) medem.
Největší problém je v tom, že pokud to má být skutečně dobré, musí být ty ořechy naložené co nejdéle. A to znamená je pokud možno nějakou dobu nesníst, což je docela problematické :-)
V tomhle je to podobné jako s utopenci nebo s nakládaným hermelínem, člověk to prostě nedočkavě sní moc brzo.

Obecně je hrozná škoda, že včelařství v ČR je tak moc na ústupu. Kvalitní med se už víceméně nedá koupit, pokud člověk nemá někoho známého, kdo se tomu pro zábavu věnuje. To, co se prodává v obchodech snad ani není med. :(

[57 P.Kořenský - to určitě není med! (Rpu?: 21.03.2007, 21:50:09 - x)
Je to vařenej cukr s něčím - ne že by \"pampeliškovej med\" byl špatnej, ale med to prostě není. Hygienici sice už před tím čínským medem varovali, že je v tom sajrajt, ovšem lid si žádá láci a tak se to vesele vozí dál....

[58 Rputi, (Pavel Kořenský: 21.03.2007, 21:54:29 - Mail - x)
jenže problém je v tom, že kvalitní (tmavý, aromatický) med se nedá koupit snad nikde. V super/hyper by mně ani nenapadlo med koupit, ale nenarazil jsem na dobrý med ani v nějakém menším krámě s lahůdkami.
Zatím nám občas něco dobrého prodá sousedka na chalupě, protože její otec tak nějak včelaří pro zábavu. Ale je otázka jak dlouho to ještě bude dělat, protože už opravdu není nejmladší.

[59 Pavle, musíš ve správný čas (Šumavák: 21.03.2007, 21:54:45 - x)
projevit zájem a Šumavský med je šumavský, lesní, tmavý.... med.Pravda, do obchodů moc nejde, ale na odbyt joooo!

[60 pochvala (StandaT: 21.03.2007, 21:57:14 - x)
Hezké čtení, příjemná diskuse.
Na tento blog jsem byl odkázán na NP, když jsem se před časem zmínil o hledání nějakého azylu, protože to tam přestává být únosné... A je to sakra rozdíl! Příjemné místečko, tak ať Vám to tu vydrží co nejdéle.

[61 P.Kořenský - (Rpu?: 21.03.2007, 22:00:11 - x)
menší krámek z lahůdkami bojuje o přežití a nebude nakupovat med, když ho má hyper-super o pár kilometrů dál o polovinu levnější.
Buď budem nakupovat kvalitně a dráž, nebo bude v kšeftech levnej sajrajt a mi budem shánět po okolí....kruci, vždyť ono je to pomalu jak za šokiálizmu....

[62 Stando vítej! Děláme, co můžem:)) (Rpu?: 21.03.2007, 22:02:06 - x)

[63 no kdyby (jasan: 21.03.2007, 22:03:19 - x)
nekdo chtel med... muzu se poptat... soused na chalupe kuti. Dodavky jsou nicmene zcela nejiste, lec mohu si zajemce zapsat do denicku.... jen doufam, ze si to pak nerozmysli - to bych do medu misto orechu mohl nalozit sebe...

[64 jirko p (jasan: 21.03.2007, 22:04:14 - x)
BEZVA

[65 Šumaváku, vem si mě do záznamu! (Rpu?: 21.03.2007, 22:04:29 - x)
Co je všude ta řepka, tak jsou i ty včely líný lítat do lesa.

[66 Šumaváku, (Pavel Kořenský: 21.03.2007, 22:07:16 - Mail - x)
také bych se s dovolením přihlásil do fronty. Alespoň pár skleníc, prosím, prosím smutně koukám.

[67 Františku I.: Hezké vyprávění! Některé nepolitická části (Loki_F: 21.03.2007, 22:19:35 - x)
příběhu mě opět vrátily do dětství (ale jen na chvilku a jen ve vzpomínkách).
Souhlasím, že u včeliček se musí člověk umět ovládat, proto jsou včelaři takoví klidní lidé - dokud jsou na dohled od včelína... };D)

Na chatu k nám zajíždějí medaři z okolí a nabízejí medíky všelikteraké... také med \"pastovaný\", který se hezky maže na chleba a nestéká, také do grilovací marinády je vynikající, i na pečínku. Jen mi medař nechtěl prozradit jak se to vyrábí. Víš o tom něco?

Je prý také možno si u něho objednat: Jiří Vachtl, Oráčov 125
Ještě jsem neobjednával, protože při objížďce nás nevynechává - takže to máme i s dovozem. Např. lipový med - mňamky... };D

[68 No, vidím, (Dana: 21.03.2007, 22:21:46 - x)
že med je žádán. Možná, kdyby byl zájem, mohlo by se zajistit i něco medu jesenického... :-)

[69 Jinak, co se medu týče, (Dana: 21.03.2007, 22:24:31 - x)
moc dobré vzpomínky nemám..děda měl včeličky a stáčení medu nepatřilo k mým oblíbeným činostem...možná proto, že se jeden musel zklidnit, zpomalit...a v dětství je to problém.

[70 Dano, čím je specifickej? (Rpu?: 21.03.2007, 22:26:35 - x)

[71 Rputi, je odjinud. (Loki_F: 21.03.2007, 22:34:19 - x)
Jinak již jsem to začal ořezávat (textík o uhlí), protože všechny které mám již hotové byy byly moc dlouhé a nesrozumitelné. Tekže provádím něco podobného co Ty, jen s malým rozdílem - vlastní text osekávám zhušťuji vynecháváním nezhustitelné, překládám z češtiny do češtiny a vkládám obzváště vdařené výšplechty zelených lumíků, Burizona, aby to bylo také trochu pro zasmání... };D)
Ale jen po chvilkách - to poznáš podle toho, jak Ti zvoní a bude zvonit v uších (vlevo, vpravo, stereo). };D

[72 Je správně zDaněn... (Šumavák: 21.03.2007, 22:35:03 - x)
:-))

[73 Taky bych si (Foundryman: 21.03.2007, 22:37:30 - Mail - x)
dal říct s medem, ale v Brně těch včelařů moc nemáme.

[74 Loki, doufám, že mě neproklínáš? (Rpu?: 21.03.2007, 22:37:48 - x)
Jinak se těším - o uhlí vlastně nic nevím....

[75 Al Gore je Ma Gore - vydržel jsem u toho, (Dušan Neumann: 21.03.2007, 22:41:01 - x)
ale i pro moji otrlou povahu to bylo dost silné.Holywoodské vystupování typu :\"Naše planeta má horečku. Když má dítě horečku zavoláte lékaře a nečekáte až postýlka vzplane..\" prokládal konečnými soudy \" pokud nezastavíme producki CO2 a nezačneme ho izolovat (třeba jako Norové pod mořské dno, pak do 50 let se zvýší obsah CO2 v atmosféře na 450 - 500ppm a děti se budou ptát právem, proboha co jste to dělali, vždyť jste to museli vědět\"...Pak si ho podali senátoři Joe Barton (TX) a James Inhofe (OK) a tlačili ho k důkazům.
Dále tvrdě žádal okamžitý zákaz stavění uhelných elektráren, o nukleárních prohlásil, že jsou moc drahé a budoucnost, že je malých lokálních elektrárničkách (na co by ty mělo jet je sotva jasné - vítr, voda, biomasa - a snad by se v nich dalý pálit MaGoreovy neprodané knihy). ZAjímavější bude vystopení Lomborgovo. A v pozadí skotačila Tipper před krabicemi s půlmilionem dopisů žádajících Gorea, aby zachránil planetu před jistojistou skázou. Kdyby se tak s blbostí dalo topit, měli by šejkové utrum

[76 Rputi, (Dana: 21.03.2007, 22:43:46 - x)
nejsem odborník na slovo vzatý..Včelař má včelstva v podhůří Jeseníků a med má skvělý! :-)A samozřejmě zdaněný... :-)

[77 Loki - jestli na to nezapomenu tak příště dovezu kus antracitu (Dušan Neumann: 21.03.2007, 22:47:19 - x)
zdejší je jak sklo. Moc se s ním netopí, zato místní umělci z něj tesají sošky. Já to opakuji furt, a tak ještě jednou... zásob fosilně uložené energie je na hodně dlouho. Jen pod Wyomingem jsou zásoby černého uhlí, v nichž je více energie než v zásobách ropy Saudské Arabie. A tady v Pennsylvanii se válí nějakých 37 mld tun antracitu....Teď to bude chtít jen nějakého dalšího věrozvěsta, který pro záchranu doporučí nedokonalé spalování, abu sluneční záření odstínily dobrotivé saze s popílkem a čmoudem.

[78 Přátelé, (Pavel Kořenský: 21.03.2007, 22:47:37 - Mail - x)
obrátili se na mně lidé provozující server www.pravdaoislamu.cz se žádostí o sponsoring.

Já osobně jim nějaké peníze pošlu a slíbil jsem, že se poptám, jestli by se našel nějaký další sponsor.
Pokud by měl někdo chuť jim přispět, ozvěte se mi prosím do mailu a já vám pošlu kontakt na člověka se kterým můžete dojednat podrobnosti.

[79 Dušane, (Rpu?: 21.03.2007, 22:47:54 - x)
on prý žádá snížení o 90% - to by se svět zastavil a už by se člověk nesměl ani upšouknout...

[80 Rputi, o 90% do roku 2050 (Dušan Neumann: 21.03.2007, 23:03:58 - x)

[81 Dušane, já vím, ale stejně..... (Rpu?: 21.03.2007, 23:06:26 - x)

[82 á si vás s tím medem poznačím (Šumavák: 21.03.2007, 23:06:42 - x)
(a jak jistě víte, pokud jde o dobré jídlo, nejen já...)a pak se nějak připomenu, jestli nezapomenu....
Mimochodem, Martin se neozval.... kdyby někdo opět husu(martinskou, tak mi dejte vědět, nejlépe už teď, aby - jestli je opět nesežerou lišky- byly zamluvené....

[83 Foundry, (Dana: 21.03.2007, 23:07:45 - x)
mám přivézt do Velkých Bílovic??? :-)) Myslím med. :-)

[84 krásný článek... (janabok: 21.03.2007, 23:08:14 - x)
k tomu \"včelímu čichu\": nebožtík tchán byl vášnivý včelař; k včelám chodil např. v létě do půl těla odhalen - já na to koukala s vyvalenýma očima, včeličky (říkal jim \"moje holky\")ho obletovaly, sedaly na něj - vždy říkal, že si nevzpomíná, zda by někdy dostal žihadlo...
po čase a dlouhém přemlouvání jsem chodila k úlům s ním - pokaždé mi kladl na srdce, že se nesmím bát a k včelkám přistupovat jako k největším přátelům - pravda, nikdy mne \"nekously\"...:-)
ale sama, bez něj, jsem se bála...

[85 I já mohu nabídnout zdroj medu, (Anka: 21.03.2007, 23:08:45 - x)
prodává se na Vršovickém nádraží, což je sranda, ale je moc dobrý a krásně voní. Nabízí se tmavý i světlý.

[86 Jo, a vopovažte si ze mě dělat šoufky! (Anka: 21.03.2007, 23:10:01 - x)

[87 OT: Dana přes brambory (janabok: 21.03.2007, 23:11:53 - x)
poptávala jsem VALFI; šumavští bramboráři odhadují, že ještě nějaký čas nebude odrůda pro normální smrtelníky běžně k mání...
ale máš mé slovo, že budu ve střehu...:-)

[88 Rputi, myslím si, že by se to i s tím meteorismem (Dušan Neumann: 21.03.2007, 23:13:47 - x)
dalo společensky řešit. Jen by to chtěla nějakého \"Rudého Kena\" (starosta Londýna), aby se na strategických místech a v budovách úřadů a státních institucí vybudovali odprďovací stanice, kam by si různě nafouknutí občané přicházeli ulevovat. Výkon jejich střevního agregátu by byl měřen a za odebraný plyn by podle jeho výhřevnosti dostávali poukázky do ekologických a bionaturálních obchodů. Každý občan by měl stanoven výkonový limit odvozený podle diety, jež by též byla sledována a zapisována do ekopřílohy občanského průkazu. Řádný rytmus odplynění by byl sledován biometrickým rektočipem, který by byl implantován zadarmo. Ovšem pokud by střevní výkon a krychlové metry odevzdaného plyny vybočovaly z normhodnot, byl by občan penalizován nejdříve zvýšením ekologické daně a když by to nepomohlo suchou dietou a instalací osobního plynosběrače. A takto by se lidstvo dobzdilo konečně k té nejsvětlejší budoucnosti.

[89 Dušane, (kocour: 21.03.2007, 23:13:54 - x)
prostě Al Gore není pitomeček a dobře ví, co zabírá na průměrného amerického pitomečka. Ostatně, nejen amerického. Nerad to říkám, ale precizní argumentací se volby nevyhrávají.

[90 jano z boku.. (Dana: 21.03.2007, 23:15:49 - x)
už nějakou dobu přemýšlím,jak se k té odrůdě dostat..i na úvahy nad jednáním kriminální povahy došlo. Zatím, pravda, jsem jen u těch úvah... :-) Jinak -díky!

[91 Dušane styď se -vybudovaly (Dušan Neumann: 21.03.2007, 23:16:00 - x)

[92 Dušane, máš primát! Kam se hrabe Gore se všema zelenejma. (Rpu?: 21.03.2007, 23:21:13 - x)
Civilizace přes prdy - tak to tu fakt ještě nebylo!:))

Dobrou!

[93 kocoure, blbeček není, ale z jeho projevu je cítit posedlost (Dušan Neumann: 21.03.2007, 23:21:38 - x)
už v té své první knize pojímá Zem jako božstvo, jakousi gaiu jeho vlastního náboženství. I fundamentalisté mohou být inteligentí a dokonce vzdělaní, jak jsme se mohli bohužel přesvědčit 9/11...

[94 Vidím, že to s tím včelařstvím (Šumavák: 21.03.2007, 23:22:57 - x)
asi nebude tak zlé, je nějak, možná... naši včelaři moc nestojí o to papírování s unijí kvůli dotacím a o to mít 1000 včelstev.
Za kopcem jo, dělají z toho vědu, propagaci a turistickou záležitost..... biomed... znáte to, ale spousta jich stejně jezdí pro med sem.
Dostal jsem od jednoho OÖ producenta asi 0,3litru skleničku, jako svátost, se štítkem na provázku, na ochutnání...přiznám se kajícně, že jsem ochutnal a UDRŽEL JSEM SE ! a nenabídl té paní, aby si lžící hrábla do té třílitrové flašky od okurek co mám stát ve špajzu, aby viděla čemu se tady říká med.

Oni jsou občas stejně za všechny drobný ! Doma, 10 km za hranicí, hříbky nesbírají, že jsou ozářený z Černobylu a jezdí je nakupovat sem k silnici, místní. Ty ozářený nejsou !
:-))

[95 Dušane, ano, ano, určitě nezapomeň! (Loki_F: 21.03.2007, 23:28:01 - x)
Antracit to už je opravdu klasa!
Černé uhlí se v antracitovém stádiu mění v až stříbřitě lesklou černou tvrdou hmotu - antracitové uhlí, antracit nebo také metaantracit (názvy se mohou lišit podle specifik různých zemí a odchylek v dosaženého stádia prouhelnění, podíl uhlíku větší než 92%), které má zcela odlišné fyzikální i mechanické vlastnosti než lesklé černé uhlí nebo černé uhlí páskované, téměř žádnou prchaavou hořlavinu a vlhkost. Dokonce se u některých antracitů nedá ani mikropetrograficky určit jeho typ, tedy stanovit jeho genetický původ - veškerá i ta nejodolnější rostlinná pletiva, spory, vosky - jsou prouhleněna. Finální prouhelňovací stádium.
Další stádium už je jenom grafit.
Pravý antracit se dá používat ve vysokých pecích přímo - místo koksu.
Pokud přivezeš, určitě si poznamenej lokalitu!

[96 trpajzlíci si koledujou..... (Šumavák: 21.03.2007, 23:29:22 - x)
Al Gora na ně!

[97 Dušane, navrhuji jeden (Šumavák: 21.03.2007, 23:34:36 - x)
prototy umístit do PSP k otestování! Tam je takovejch nafouklejch .....viděli jste dnes Zaorálka ve zprávách?
Tak mě napadá..... nemuselo by se to nějak genderově rozdělit?
(ve zprávách taky byla Katka jauvajs...)
:-)))))

[98 Prototyp !! (Šumavák: 21.03.2007, 23:41:01 - x)

[99 Dušane, (kocour: 21.03.2007, 23:55:10 - x)
se bojím, že každý politik potřebuje nějakou ideoogii, nějaké božstvo. Jinak: Nemá motivaci chtít moc, a chybí mu ten zápal, pro který politiky lidi volí. Mne by třeba nezvolil nikdo, já bych byl se svými představami ztělesněná nuda.

Btw, k tomu oteplování a CO2 a obnovitelným zdrojům - nemůže za tím být, mimo jiné, snaha o energetickou soběstačnost, která se ctěnému obecenstvu lépe prodává jako péče o ŽP než jako válka s arabskými miláčky?

[100 kocoure, s tím motivem energetické soběstačnosti (Dušan Neumann: 22.03.2007, 00:00:00 - x)
přišel nedávno Bush, i když dost humpolácky. Nějak se shlédnul v náhradě benzinu alkoholem (že by inklinace vyléčeného ožraly?), ale evidentně nemá ponětí o čem mluví .. jak Gore tak Bush jsou smutnými důkazy toho, že určitou formou humanitního vzdělání lze prolézt zcela nedoknut přírodními vědami...

[101 No, Dušane, (kocour: 22.03.2007, 00:05:47 - x)
myslím, že lépe než konstatovat nedotčenost nositelů humanitního vzdělání přírodními vědami je osvětlit jim to.

Btw, kdybys jen tušil jak já coby právník někdy rostu nad absolventy přírodních věd :-)

Dobrou.

[102 kocoure, i v tom s tebou souhlasím, (Dušan Neumann: 22.03.2007, 00:11:19 - x)
ale přece jen znám více fyziků a chemiků, jimž není cizí filosofie a mají přehled o dějinách a umění, než sociologů, právníků a filosofů, kterým nedělá potíže trojčlenka....

[103 A zase mi to nevysvětlil ... (kocour: 22.03.2007, 00:23:09 - x)

[104 Dobrý pozdní večer - neboo brzské ráno! nakouknul jsem na NP (Loki_F: 22.03.2007, 00:25:43 - x)
pod úvodník.... Vážně musím říci, že to je léčivé. Chetal jsem se asi dvacet minut, protože některé příspěvky jsou extrémní ukázkou kouzla nechtěného - ač zjevně míněny zcela vážně. Vesměs krásně konvenují s tou zmínkou, kterou zde před chvíli prohodil Dušan a která se tak dotkla kocoura. };D )))
(kocoure nejež se a nebuď tak zbytečně přecitlivělý, vždyť my přece víme, že jsi oprvdu chytrý kluk, jen nesmíš být tak vztahovačný - přece to nemířilo na Tebe!!!)
Jeden zoufalecký příspěvek (na straně cca 5 při vzestupném třídění) od jakéhosi PUDr. Selmera a zvláště odpovědi na něj mě rozesmály tak, že mě přišla sprdnout na doby moje ŽD. A nechtěla ani slyšet, že smích léčí... };D))
Vřele doporučuji vyhledat si to! Zelení lumíci už jsou v křeči zoufalstvím...

[105 Ale já se neježím :-) (kocour: 22.03.2007, 00:38:13 - x)
To je tak: Jistému profesorovi jednou došla trpělivost a nechal se slyšet, že od nás nechce pouze stanoviska k zákonům, ale že jim chce taky rozumět. A jeden ctitel jazzu nás pak proškolil, jak přesně to má vypadat. Od té doby jsem se naučil i sebestupidnější zákon přeložit do lidštiny tak, aby tomu rozuměl i ekonom, a navíc to podstatné zhustit do prvních maximálně dvou úvodních vět. A když já takhle mohu právnické kličky překládat ekonomům, proč by zase ctitelé přírodních věd nemohli svá moudra vykládat tak, abych je pochopil i já? Což říkám zejména proto, že každý chceme ta svá moudra především prodat, a takto jsou tak nějak prodejnější. Toť vše - já jsem Jeho Profesorstvu za tu lekci vděčný.

A teď definitivně dobrou noc.

[106 Dobrou, kocoure, dobrou! (Loki_F: 22.03.2007, 01:07:20 - x)
Neboj na vysvětlování také dojde! V tom máš pravdu a PeS už to tu také několikrát prezentoval podobně.
Srozumitelnost je podmínkou dorozumění!

[107 kocoure, kdybych to uměl podat v několika větách na webu (Dušan Neumann: 22.03.2007, 01:18:46 - x)
dávno bych to udělal. Ale není mi dáno.Mohu pouze odkazovat na vzdělanější než jsem já. Třeba bych rád oponoval bruselskému ludditskému šílenství - zákonu na snížení emisí CO2 u automobilů ze 140 na 120g/km. Kde začít? Třeba tím, že bych měl vysvětlit, co je to spalovací motor a jak mění energii \"uskladněnou\" v palivu v energii kinetickou. A to nejde bez vysvětlení stochiometrie. A už je to výklad i mým amaterským způsobem na hodinu. Pak bych musel vysvětlit, co je to \"účinnost\" motoru, a co jsou to mechanické ztráty takže z X kW na výstupu klikového hřídele se na silnici přenes X - a,b,c ...z, kW.
A že je to podmíněno fyzikálními zákony jež nelze oblafnout, stejně jako nelze oblafnout fyzikálně-chemické přidáním alkoholu do benzinu s tím, že emise CO2 budou nižší. (jistě mohou být, ale za cenu vyšší spotřeby a nákladů na výrobu, takže výsledek je v nejlepším případě nulový). A tím se problému dotýkám jen okrajově neboť kalkuluji s emisemi spalovacích motorů a nikoliv celého průmyslu, a to ještě vůbec neuvažuji o tom, je-li kauzalita ?CO2>oteplení ověřená a není to třeba naopak oteplení>?CO2.
Navíc - jsem původem sociolog, neboť jako květinové dítě jsem s v polovině šedesátých let rozhodl, že inženýrů je dost, ale \"naše\" generace musí spasit svět sám před sebou. Pravda, studium filosofie mne z té nafoukanosti vyvedlo, ale mezery ve fyzice a matematice nezarovnalo. Takže se řídím jen \"koňským\" rozumem a přirozenou logikou myšlení, ale na nějaké věděním podložené vysvětlování to nestačí. To, že to málo co znám umím dobře naspsat dává falešnou představu, že toho vím daleko víc, ale sám nejlépe vím, že tomu tak není. Takže se cítím bezpečnější když jen na vyložené diskrepance poukazuji v naději, že se někdo chytřejší chopí odpovědi a poučí i mne. Snad to na vysvětlení stačí....

[108 jé, Arthur neumí \"deltu\" a dělá z ní otazník . což v tomto případě je docela symbolické (Dušan Neumann: 22.03.2007, 01:20:45 - x)

[109 Dušane, ptáš-li se kde začít, (Šumavák: 22.03.2007, 01:50:04 - x)
tak to Merkelová řekla jasně:
U amerických aut! Nejhorším hříšníkem je Hummer, z německých tak leda Porsche a ostatních se to nedotýká.A toho Porsche vlastně také ne, protože to vyrobí a prodá ročně jen 100 000 ks, což je \"zanedbatelné\".....

Takže očekávám, v rámci volného pohybu zboží zákaz dovozu amerických aut do EU, eventuálně zcela zásadní, progresivní daň na CO2 ve výfukových plynech od 200g/km nahoru....

Volný trh (jak v RVHP) se tomu myslím říká..... :-((

[110 A včeličky přelétly (Šumavák: 22.03.2007, 01:54:34 - x)
do horní hospody.....



RADA pro každý den- NEZAPOMÍNEJTE: Způsob řeči je obrazem ducha! (Seneca)


Rada : uvozovky dole = levý ALT+0132, uvozovky nahoře = levý ALT+0147
Rada 2: nechce-li se Vám vypisovat hranaté závorky a uvedené tagy, můžet je "pastnout" či vůbec jen levým tlačítkem myši označit, pustit, znovu levým uchopit a přetáhnout do textu..Nezapomínejte, že se ten zvýrazněný text VŽDY musí ukončit tím druhým tagem !!



Nadpis:...prosím vyplňovat !!       zde vložte odkaz :
           
Rada : uvozovky dole = levý ALT+0132, uvozovky nahoře = levý ALT+0147
[xy]       [i]..kurzíva..[/i]       [b]..tučně..[/b]       [b][i]..tučná kurziva..[/i][/b]


Váš e-mail:                       Podpis:

                                                 Nezapomněli jste se podepsat?  pak: