Šumavák bloguje:deníček za(& vy-)valeného |
||
Zprávy ze Šumavy ... domů Co přináší LS? Informujte se na www.NeLisabonu.cz Napište mi! Poslat SMS
Rubriky:
Kalamita Virtuální Vodička Ekonomika My sobě - FOTO Cesty po kuchyních G'schichtn Šelmy a šelmičky Technické pozn. Čtení na pokračování Ze života kamarádů.. PPP bFu Lisabonská smlouva šakaloviny Chlív
Rádia :
RADIO DNB - Šumava Stránka s programem Přehrávat... Chat s redakcí: Radio Beat Country-Radio
Odkazy: FOTOALBA VIDEA ALBA-Dušan Klaun Parafín Pavouci ve flašce Rozveselit? ZDE!! Valašský Martin Bastiat kvalitně ANGLE Mr.Owcrope R.Koblinger-obrazy Dušan - blog Pravičák Češi za vodou Architekt. historie
Nové komentáře
Statistiky RSS/XML Reklama: Archivy: květen 2012 duben 2012 březen 2012 únor 2012 leden 2012 prosinec 2011 listopad 2011 říjen 2011 září 2011 srpen 2011 červenec 2011 červen 2011 květen 2011 duben 2011 březen 2011 únor 2011 leden 2011 prosinec 2010 listopad 2010 říjen 2010 září 2010 srpen 2010 červenec 2010 červen 2010 květen 2010 duben 2010 březen 2010 únor 2010 leden 2010 prosinec 2009 listopad 2009 říjen 2009 září 2009 srpen 2009 červenec 2009 červen 2009 květen 2009 duben 2009 březen 2009 únor 2009 leden 2009 prosinec 2008 listopad 2008 říjen 2008 září 2008 srpen 2008 červenec 2008 červen 2008 květen 2008 duben 2008 březen 2008 únor 2008 leden 2008 prosinec 2007 listopad 2007 říjen 2007 září 2007 srpen 2007 červenec 2007 červen 2007 květen 2007 duben 2007 březen 2007 únor 2007 leden 2007 prosinec 2006 listopad 2006 říjen 2006 září 2006 srpen 2006 červenec 2006 červen 2006 květen 2006 duben 2006 březen 2006 únor 2006 leden 2006 Právě on line: BlueBoard.cz |
Středa, 4.04.2007
Velikonoce za dveřmiSluší se v našich šířkách zeměpisných tento fakt pojednat tak, abychom tradici učinili zadost, říká Anka.
Ano, hospodyňka v čase předvelikonočním se posunuje bytem takořka klečmo s hadrou v ruce, smýčí každý kout (líčení obydlí vápnem je zvláště v činžovních domech dost složité, tedy se od něj upustilo již před drahným časem a ani na vsích už ženské osoby neběhají kol chalupy se štětkou na klacku v jedné ruce a kbelíkem vápna v druhé), táž hospodyňka vláčí domů kabely nadité potravinami, plahočí se po obchodech, aby sehnala vejce s bílou skořápkou, jako na potvoru zrovna v čase předvelikonočním o ně jedna nezavadí a nezavadí, slézá stráně, aby s rukama samý puchýř donesla domů náruč mladých kopřiv do velikonoční nádivky. Jsouc osobou celkem snášenlivou, neberu katolíkům jejich Kristovo zmrtvýchvstání, snad jen toho beránka božího bych si podovolila posunout hezkých pár let před Ježíšovo narození. Krev beránků tenkrát, jak praví víra židovská, uchránila prvorozence Židů před desátou ranou egyptskou. Anděl zhoubce pobil prvorozence, jen domům označeným krví beránků se vyhnul. Židé svátek nekvašených chlebů Pesach, křesťany zvaný Velikonoce, světí jako záchranu Židů, kteří odešli s Mojžíšem z Egypta. Ale ani jejich vynález svátek Pesach nebyl, dalo by se říct, že ho obkreslili od pastýřů, kteří jistě o Mojžíšově lidu neměli tehdá ani tuchu. Mě osobně se nejvíc zamlouvá představa Velikonoc jako svěcení návratu života do přírody, asi je ve mně největší díl pohana, ale nikomu to nenutím. Ona si příroda do svých skutků stejně moc kafrat nedá. Protože jsme společnost konzumní, stejně veškeré dišputace končí u žvance. S receptem na macesy jsem si pomohla na netu, uvedu ho zde, i když se nikdo z nás nikam nežene, aby musel na vykynutí těsta rezignovat.
Macesy: 3 a 1/4 lžíce pšeničné mouky, 1 pohár vody a špetku soli. Tuhé těsto se rozdělí na 3 díly, rychle zpracuje na tenké placky (podle tradice smí být doba mezi smícháním mouky s vodou a pečením nejvýš 18 minut, aby těsto nemohlo začít kvasit), položí na plech a propíchá vidličkou. (Osvědčil se pečící papír, na nějž se macesy nepřipečou.) Peče se v předem rozehřáté troubě při vysoké teplotě, dokud placky nezhnědnou (5-6 minut).
Velikonoční nádivka nebo taky hlavička (kdosi mi vysvětloval původ názvu hlavička, ale z hlavy se mi vykouřil) Ingredience (jako kuchařka vařící od oka to mám strašně těžké): 3/4 kila uzeného masa, nejlépe krkovice jeden a půl veky 8 vajec 10 dkg slaniny malá cibule 1/4 kostky másla sůl, pepř, žďabec strouhaného muškátového oříšku kopřivy nebo kudrnka a pažitka
Uzené maso uvařit, veku nakrájet na kostky, máslo rozpustit, bylinky drobně posekat (kopřivy nejprve spařit nebo alespoň řádně vypláchnout). Rozpustit pokrájenou slaninu, osmažit na ní drobně pokrájenou cibuli. Nakrájenou veku do mísy, zalít směsí šálek vývaru z masa, rozpuštěného másla a rozšlehaných žloutků. Přidat slaninu s cibulí, koření, drobně pokrájené maso, bylinky a nechat odstát. Do odstáté směsi vmíchat sníh z bílků. Řádně vymazat pekáč, do něj rozložíme nádivku, pečeme v předehřáté troubě dozlatova.
Pečená jehněčí kýta Jehněčí kýta Česnek, sůl, majoránka, slanina Jehněčí kýtu vykostit (není to povinné, ale je to lepší), nasolíme, protáhneme proužky slaniny a proužky česneku. Maso sbalíme do původního tvaru, potřeme utřeným česnekem, obalíme v rozetřené majoránce a na másle v kastrolu osmažíme ze všech stran. Maso vložíme do pekáče i s vysmaženýou šťávou s máslem, přes maso položíme tenké plátky slaniny, podlijeme vývarem nebo vodou, přiklopíme a dáme péct. Občas na něj do trouby jukáme, aby mu tam nebylo samotnýmu smutno a přelíváme šťávou. Když je maso téměř měkké, sundáme poklici a dopečeme. Jako příloha jsou báječné bramborové noky a špenát.
Bramborové noky 1 kg brambor 2 vejce hladká mouka, sůl
Brambory uvaříme ve slupce, oloupeme a ustrouháme najemno nebo umeleme. Na válu zasypeme strouhané brambory hladkou moukou, uděláme důlek, vyklepneme do něj vejce, těsto posolíme. Brambory řádně promícháme, mouky musí být tolik, aby se těsto pustilo jak válu, tak rukou. Z těsta uválíme válečky silné na dva palce, šikmo krájíme kousky na délku palce a vaříme v osoloné vodě. Když noky vyplavou, pak ještě cca 5 minut (nejlépe je jeden vylovit a prubnout)
Dušený špenát jeden velký nebo dva malé sáčky sekaného špenátu tuk na smažení cibule, česnek hladká mouka kysaná smetana vejce sůl, pepř
V katrolu rozehřejeme tuk, přidáme drobně krájenou cibuli a necháme ji zpěnit, pak ji zaděláme moukou na řídkou jíšku. Rozředíme kysanou smetanou, přidáme špenát, osolíme, opepříme, přidáme utřený česnek a za trvalého dozoru a míchání dusíme. V závěru rychle ve špenátu rozmícháme rozšlehané vejce.
Mazanec (ten mám z rodinné kuchařky) 1/2 kg polohrubé mouky 12 dkg pískového cukru 12 dkg másla 4 žloutky (bílky lze vrznout do špenátu místo vejce) 3 dkg droždí cca 1/4 l vlažného mléka štipec soli citronová kůra, vanilkový cukr, rozinky, loupané, pokrájené mandle (množství podle gusta) Rozetřít droždí s tročkou cukru, přidat krapet mouky a mléka, rozmíchat a nechat kynout. Máslo rozpustit. Do mísy mouku a ostatní sypké suroviny, v mléce rozšlehat žloutky, přidat do těsta spolu s vykynutým kváskem a v míse řádně míchat, až se nechytá ani vašich rukou, ani mísy. Dát kynout na teplé místo. Po prvním vykynutí přidat rozinky a mandle a nechat kynout, nejlíp přes noc. Pak uplichtit bochánek, potřít vejcem a šup do předehřáté trouby.
Velikonoční beránek 25 dkg polohrubé mouky 18 dkg cukru 12 dkg másla 1/2 prášku do pečiva 3 vejce mléko citronová kůra, vanilkový cukr, štiptka soli V míse utřít do pěny máslo s cukrem, přidat žloutky a třít do bezvědomí. Přidat sůl, kůru, vanilku a na střídačku mouku a mléko. Do poslední dávky mouky zamíchat prdop. Do hotového těsta opatrně vmíchat sníh z bílků. Formu vymazat máslem, vysypat hrubou moukou. Hotového beránka polít čoko polevou (rozehřátá čokoláda na vaření smíchaná se šlehačko nebo bílkovou polevou moučkový cukr rozmíchaný s citronovou šťávou, odvážní i s bílky.
A protože jsme společnost konzumní, veškeré dišputace končí a jdeme na ten žvanec !!
Komentáře
[4]
Škoda, že mi nejde tiskárna.
(maYda: 05.04.2007, 01:02:58
- x)
Odvezla bych receptíky na chalupu,. dnes jsem nesmýčila, ale kvůli povolení plotu jsem až do nějakých půl osmý večer bojovala s formuláři. den blbec, nákup na pokraji noci a pak ještě balení. Ale je hotovo a ráno jedeme, . Tak ještě jednou HEZKÉ VELIKONOCE, ať mazance vykynou, beránek se nespálí, vajíčka jsou malovaná a počasí aspoň jako malované.
[5]
Dobré ráno
(martin TT: 05.04.2007, 06:20:06
- Mail
- x)
celý Velikonoční týden se dá připomínat kdeco, ale když Rpuť mimořádně zvolila jídlo.... Název velikonoční hlavičky pochází z Jižních Čech, jinde je rozšířenější pod nejčastějším jménem velikonoční nádivka, sekaná, sekaninka, buchta nebo zlatá buchta. Jihočeský název je prý odvozován od telecí hlavy, která byla součástí. Ve všech je základem uzené maso - není divu, protože to byl rozšířený způsob konzervace z vánočních zabijaček. Další druhy masa jsou různé kraj od kraje, ale spíš dům od domu. Kůzlečí, jehněčí, drůbeží, vepřová plec nebo nakrájené klobásy. O kopřivách jsem se již několikrát dříve zmiňoval, ale další podstatnou domácí zelení jsou listy libečku - vopich. Starodávné recepty jsou upravovány leností kuchařek a dostupností surovin a polotovarů. Současné recepty mají společné použití hotového bílého pečiva - rohlíků, housek, vek, dokonce i toastového chleba. Dříve byla používána strouhanka, ale historicky doloženým základem je krupice. S jídlem jsou spojena i velikonoční vajíčka. Včera jsem uviděl ve velkoobchodě i barvená vařená vejce jako polotovar. Vajíčka jsou symbolem velikonoc jako potravina, která byla sice součástí výslužky při mrskačce, ale v každé domácnosti byla na svátečním nedělním stole a po oloupání se dělila na tolik dílků, kolik bylo osob u stolu. Podle starých pověr měla být i prostředkem proti bloudění v příštím roce. Kdo zabloudil, vzpomněl si na někoho, s kým seděl u velikonočního stolu a našel cestu domů. Po včerejší úklidové středě dnes o poledni odcestují na tři dny zvony do Říma - nastupují hrkáče a řehtačky.
[8]
Dobré zelenočtvrteční ráno
(Dana: 05.04.2007, 07:09:08
- x)
Dnes jsem se trochu víc projela - vezla jsem mamku na kontrolu do nemocnice a když jsem pak uháněla do práce, tak v zádech jsem měla probouzející se Slunce, které se klubalo z mlh a oparu, celé červené od vyspání a kolem ještě plno načervenalých, růžových, ale i zlatých rozházených peřinek a přede mnou pomalounku, tiše a důstojně klesal do namodralých polštářků bleďounký Měsíc. Hezky ten dnešní den začal. Tak nezapomeňte dnes něco zeleného...A nemyslím zrovna Kuchtovou...
[11]
Dobré ráno,
(PeS: 05.04.2007, 07:37:18
- x)
2 Rpuť - jo, máš pravdu, jeden \"opisoval\" od druhýho. Já jsem teď línej to hledat, ale skoro bych tipoval, že i samotný velikonoce Židi opráskli od Babylóňanů, tedy přinesli si je \"ze zajetí babylónského\". Ona totiž v Babylóně už v návaznosti na Sumer byla ta astronomie (a astrologie) docela pokročilá a ty velikonoce vlastně neznamenaj nic jiného, než sjednocení lunárního a slunečního kalendáře. Už \"u Ježíška\" jsem psal, že pro astrology tradičně rok začíná jarní rovnodenností a Slunce vstupuje do znamení Berana. No a pak se čekalo na první úplněk - ten vzhledem k periodě lunárního cyklu musí nastat v tomtéž znamení (někdy to stihne vyloženě \"s chlupem...\"). No a kdo k tomu připrdnul tu neděli, to nevím, to už bych tipoval na křesťany. Židi tam měli sobotu, ale jestli i tu si přinesli už z Babylóna, nebo jestli je to jejich vlastní invence - to nevím a jsem línej to hledat. Ta odráží symboliku čísla 7, která je obvykle spojována s Židy, ale číselný mysticismus by zas spíš ukazoval na tu Babylónii. No a co k tomu kdo baští je nám neznabohům docela jedno, hlavně když má člověk co baštit, může baštit a chutná mu to. Takže asi tak...
[12]
PeSi, ale já to vážně nepsala!
(Rpu?: 05.04.2007, 07:42:50
- x)
Macesy neumím, recept nemám ani neznám, styl je sice podobný - ale není to ono, já si s jazykem \"hraju jinak\" a jsou tam použitá slova, která bych nepoužila. Např. femininum \"hadra\" je moravské, v Čechách zásadně \"handra\".... Takže mě to vede k domněnce, jestli to Šumavák nepoplet a neposlala mu to Anka....třeba....
[18]
Ale hovno!
(martin TT: 05.04.2007, 10:57:50
- Mail
- x)
Šumaváku, že se nestydíš, tak jsi mě vyděsil, že jsem se dokonce i podíval do novin. Tak Právo napsalo, že prý je nějaký záznam a v tom záznamu je napsáno, že Topolánek prý řekl, že Čunek a Kuchtová destabilizují vládu. Protože je hned vedle rozvleklé vyjádření Bursíka k Čunkovi, tak Radio Jerevan říká, že máš úplmou pravdu, jen to neřekl Topolánek, ale Bursík, nebylo to ve vládě, ale spřátelenému novináři a nemluvilo se o Čunkovi s Kuchtovou, ale o Bursíkovi. Lidovci jsou průhlední a lidé blbí. Kdo se včera halasně stavěl (údajně) v novinách proti setrvání Čunka v čele? Která jména? Nejsou to náhodou ti, co byli proti němu před jeho volbou za předsedu lidovců?
[20]
Ó nikoliv martine, pravila komtesa..:)
(Rpu?: 05.04.2007, 11:07:41
- odkaz
- x)
Podle předsedy ODS je prý situace o to složitější, že Kuchtová posílila ve své straně a stojí za ní většina těch členů, kteří nechtěli tuto koalici. \"To se i odráží na růstu jejich agresivity, ministerstvo řídí stylem a oblíbenou větou: My zelení to děláme takto...,\" shrnuje premiérova slova jeho stranická kolegyně Udženija.
[21]
Zuzano
(martin TT: 05.04.2007, 11:15:02
- Mail
- x)
jako hledač jste lepší - odvolávám, co jsem odvolal a slibuji, co jsem slíbil. Čeká mě asi dvohodinová frontička u obvodního doktora - socialismus tady řádí jak za mlada. Budu sedět, čumět na zavřené dveře, kde se střídají dealeři s teplou vodou a v duchu přemítat o tom, jestli fakticky není lepší, aby se to hodně rychle a hodně moc posralo.
[26]
Tak jsem tak šmejdila po svých kuchařkách,
(Rpu?: 05.04.2007, 14:10:33
- x)
že abych nezavostávala a našla jsem Velikonoční omáčku: 2 hrsti mladých jarních kopřiv, 100g másla kelímek sladké smetany 2 lžíce hladké mouky 1 stroužek čeneku špetka muškátového květu 1/2 l vývaru z kostí nebo masoxu sůl dva žloutky Opláchnuté kopřivy posekáme na jemno a podusíme na másle. Zalijeme vývarem a povaříme. Ve smetaně rozmícháme mouku a vlijeme do základu, přidáme se solí utřený česnek, muškátový květ a sůl, 20 min. provaříme a nakonec do omáčky zamícháme dva syrové žloutky a už nevaříme. (Zejména k telecímu, jehněčímu a kůzlečímu)
[31]
2 Rpuť
(PeS: 05.04.2007, 18:53:02
- x)
no mně se k tomu přidává ta nedoléčená chřipka, dnes jsem celý odpoledne přednášel a ke konci jsem toho měl skoro dost. No aspoň o těch velikonocích snad budu mít chvilku klidu to trochu doléčit. Žádné objíždění českých luhů a hájů mě snad nečeká... Akorát se ode mě očekává, že někde seženu proutí, upletu pomlázku a všechny je seřežu. Pletu to každej rok a bylo mi jednou naznačeno, že výjimka se nepřipouští... Některé masochistky prostě nechápu...
[33]
Tak přátelé
(Finist: 05.04.2007, 19:24:52
- odkaz
- x)
Hlavně Vy se zájmem o ekonomii. Náhodou jsem se dostal (byl jsem v diskusi odkázán) na jeden text http://www.tydenika2.cz/?mode=art&id=37575 který mi přišel (a zřejmě většině z Vás bude připadat) poněkud slabý a hloupý. Nicméně jsem si dal trochu práce a vypátral i to rozvedení těch tezí které v závěru autor odkazuje (odkaz). Jedná se o zdánlivě sofistikovanou obhajobu státního přerozdělování založenou na tezi, že v kapitalismu jsou příjmy rozdělovány nespravedlivě. Nepochybuji, že Foundry nebo Modrý Pták by toho \"ekonoma\" Gočeva byli schopni rozcupovat na kousíčky, nicméně hrozí, že z podobnými argumenty se setká i někdo méně zdatný a proto tu poskytnu stručný návod jak se s nimi vypořádat. (sám sem to rozhodně neměl chuť procházet celé, už jen z toho důvodu, že se tam objevil citát kterým tak rád na konfrontaci šermuje Čumil) Cena práce vzniká na svobodném trhu jako kterákoli jiná cena např cena rohlíků. A jestliže je někdo schopen odvodit nespravedlivost ceny práce (výše mezd) musí být stejně dobře schopen odvodit jestli současná cena rohlíků je spravedlivá nebo nespravedlivá a kolik přesně je ta spravedlivá. Jinak veškeré jeho argumenty stojí na vodě.
[39]
Zdravý pohled
(Finist: 05.04.2007, 20:24:38
- x)
Rpuťi - přesně tak! Alespoň s \"nerovnoměrným rozdělováním příjmů\" si na Vás žádný socialista nepřijde. Bohužel tohle se jinak šíří jako mor i mezi nesocialisty, existují koeficienty jako GINI a \"ekomnomové\" zabývající se rovnoměrností rozdělování bohatství a příjmů a podobnými nesmysly. Takže u vás zbývají ty čínské dovozy, ale brzy se tu snad objeví další můj překlad Bastiata který by mohl mít kýžený přesvědčovací a vysvětlovací efekt :-). A potom si už na Vás s nějakým ekonomickým sofismatem nikdo nepřijde.
[41]
Jo člověk se pořád učí !!
(Šumavák: 05.04.2007, 20:37:09
- odkaz
- x)
Titulek z katolických LN: \"Život není soulož s koláčem\" Kajícně přiznávám, že tohle neznám ( a že už mě moc věcí nepřekvapí)! Nevíte o jaký koláč se může jednat? Zda chodský, s tvarohem, mákem a povidly, či o valašské svatební koláčky , nebo o pizzu či o úplně jiný koláč...? Také jsem znal jednoho, dělával v Chuchli, ale ten se jmenoval Koláček! Pak bych to chápal...
[42]
dekuji finiste
(Jobv: 05.04.2007, 20:38:20
- x)
vzdy potesi, kdyz clovek uslysi fundovanou a ideove spravnou odpoved a trivialni vysvetleni, kteremu i my prostsi porozumime. Krome rohliku, bude to platit take u koralky? JInak to finiste ve sve ideologicke zabednenosti opet dost motate: SPRAVEDLNOST je kategorie filosoficka, nikoliv ekonomicka. takze nema vubec smysl hovorit o nespravedlivych a spravedlivych cenach na trhu, a prokladat to rohlikovymi priklady. Nicmene filosofove na tema spravedliveho a nespravedliveho hovorit mohou a proto mohou tvrdit ze kapitlaismus je nespravedlivy system, protoze filosofy trh nezajima (s vyjimkou nekterych cernych ofci)
[44]
Typický
(Finist: 05.04.2007, 20:53:17
- x)
příspěvek mimo mísu že pf. Vy jste asi vůbec nečetl na co sem reagoval že. Jinak ale spravedlnost cen na trhu je velmi staré a frekventované téma které řešilo spousta lidí. Počínaje středověkými autoritami jako Tomáš Aquinský až po dnešek poněvač všechny kecy o nerovnoměrném rozdělování bohatství jsou v zásadě založeny na představě, že je cena práce vzniklá na trhu nějaká k dělníkům nespravedlivá, což se už snažil \"vědecky dokázat\" Marx a o totéž se snaží Gočev.
[45]
Šumaváku
(martin TT: 05.04.2007, 20:54:57
- Mail
- x)
mladá progresivní kulturní pracovnice, která chce ukázat život jaký je a nikoliv jen jako povrchně zábavný pohled na první sexuální zkušenost. Život prostě není soulož s koláčem. A nebála se vyhýbat ani tabu sebepoškozování a homosexuality. Já tomu samozřejmě nemůžu rozumět, protože jsem moc starý, ale mám pocit, že je to stejně pravdivá ukázka běžného života našich bližních jako pohádky paní Poledňákové - i když se u nich pořád dobře bavím.
[49]
Šumaváku
(martin TT: 05.04.2007, 21:03:37
- Mail
- x)
tak to vidíš, Finist je mladší a jemu to ťuklo. Lidovky jsou holt pro ně - mladé. Myslím si, že nejsou až tak puritánské - dnešní iDnes se obávala použít obvyklý výraz a dala místo něj do věty tři tečky a za ně pak vysvětlivku jak ve Švejkovi: \"(vulgární výraz pro uspokojení muže rukou – pozn. red.)\"
[50]
Tak jsem tam překousl
(Šumavák: 05.04.2007, 21:07:18
- x)
ty tři hrubky v jednom řádku (S Petrou Ušelovou spolupracujeme už deset let..... Tohle jsme si uvědomovali a dost jsme o tom mluvili s mladými lidmi. Shodli jsme se na tom,....), nakoukl jsem dál a došel k závěru, že se jedná o koláč grantů.... Ty americké pyje jsem neviděl.... nemusím mít všechno!
[53]
A je to tu !
(Šumavák: 05.04.2007, 22:00:23
- x)
Víte, že mě chvílema docela nebaví, jak tu budoucnost předpovídám ? Zvláště, když se opět ukáže, že to bylo správně. Vzpomínáte si, jka jsem si tu dělal legraci z úbytku turistů v Alpách a psal, že si jednotlivé země odhlasovaly , kdo potřebuje víc peněz? Už je to tu § \"Experten des Weltklimarates (IPCC) veröffentlichen morgen Vormittag in Brüssel den zweiten Teil ihrer Studie zur Erderwärmung. Dabei sollen die Regionen vorgestellt werden, die in den kommenden Jahrzehnten besonders unter den Auswirkungen des Klimawandels leiden werden. \" Tak ono to bude regionální, ne globální..... :-((((
[55]
Finiste,
(Foundryman: 05.04.2007, 22:07:08
- Mail
- x)
ten \"ekonom\" má evidentní problémy i s elementárním počtem. Každá odečitatelná položka v libovolné výši zachovává daňovou progresi, pokud ovšem alespoň snížím odstupňování sazeb, snížím i progresi (proti předchozímu stavu). To, že čím vyšší je odečitatelná položka, tím vyšší je i progrese, je zřejmé i žákovi II. stupně ZŠ. To s tou spravedlností jsi už uvedl na pravou míru. No a jinak tam nic moc krom blablabla není.
[58]
Foundry
(Finist: 05.04.2007, 22:34:11
- x)
Díval ses na tu jeho práci \"Co opravňuje vertikální přerozdělování\" (ta co je v odkazu)? Jak si člověk vezme do hlavy nějakou hloupost tak jí může pokrýt celkem úspěšně spoustu stránek. Je to ale daleko sofistikovanější než třeba výtvory myslícího tanku Jelínka co se objevují na psu, pokud si člověk neuvědomí tu základní chybu tak to určitě zase u mnoha lidí budí ten správný dojem. A ta základní chyba je, že se vždycky tihle \"ekonomové\" snaží vydělit mzdy jako by to bylo něco super extra co vůbec není součástí trhu a na co se nevztahují tržní mechanismy a pak to zcela odděleně od všeho ostatního řeší. Neuvědomujíce si že obecné zákonitosti které vymyslí pro mzdy musí platit stejně i pro ostatní obdobné tržní transakce.
[61]
2 Finist
(PeS: 05.04.2007, 22:52:13
- x)
prosím tě, jakejpak myslící tank? Ty to špatně překládáš... To nemá s angličtinou nic společného, to je přece čínským přepisem psáno tik-ťak... No a pokud se chcete pokochat výtvory jiného, právě se vylíhnuvšího tik-ťaku, nakoukněte na Psa do \'diskuse\' pod Gentlemana. Dušane, nechoď pro hráblo, nejdýl do hodiny se Ti tam globálně oteplí... A když ne, tak jindy, ale jednoho dne určitě!
[62]
2 Rpuť
(PeS: 05.04.2007, 23:01:33
- x)
Prosím Tě, jak můžeš takhle znevažovat vzácný nápoj dělnické třídy \"Pražský výběr\", v jehož buquetu se zrcadlil žhavý dech vysočanské kolbenky? Místo toho, abys to ohodnotila jako ušlechtilé víno s přívlastkem, Ty hned, že je to sračka, jíž není rovno... Vždyť o to je vzácnější, je chloubou každé vinotéky!
[66]
Skuteční oenofilové
(rejpal, byvší lef salonů: 05.04.2007, 23:19:32
- x)
si pamatují taková vína znalců jako Šumavské bylinné, Hořčák, Čokorozu, nebo slavný import z Moravy Portáš. Prasklý výběr byl proti tomu vínem pro začátečníky. Ty všechny byly stylově prodávány v provozovnách Ovoce-Zelenina. Na společenských událostech jako plesy byl tento výběr ještě doplněn kreací zvanou Gin Fizz, vyráběnou třeba v pražské Lucerně nejspíše z výčepní lihoviny, terpentýnu pro příchuť, citronové šťávy, cukrového syrupu a sodovky. Zničující následek se nastavil po požití během pár hodin. Byl to oblíbený (a účinný)prostředek k pokoření zdráhajících se dívenek.
[69]
Rputi
(Finist: 05.04.2007, 23:36:43
- x)
Maličko zkusím Vám s tou likvidací konkurence poupravit pohled. Jak k tomu dojde? No tak, že většina lidí přestane nakupovat výrobek A a začne nakupovat výrobek B. A proč? Protože preferují z nějakého důvodu výrobek B. To je prostě něco jako demokratické hlasování - Vy si můžete myslet, že výrobek A je sice dražší ale kvalitnější a proto ho budete preferovat, jenže trh je v tomhle strašlivě demokratický a pokud se většina rozhodne preferovat nízkou cenu před kvalitou tak nářek nad rozhodnutím většiny je jistým projevem paternalismu a proměněn v nějaký konkrétní zákaz pak snahy změnit preference lidí s použitím násilí. Proto k tomu nesmí dojít i kdyby se nám nelíbilo jak se lidé rozhodli. A pokud sami pro sebe preferujeme kvalitu, rozhodně ji není nemožné v dnešním světě získat ať už se jedná o jakýkoli výrobek, holt to bude jen poněkud dražší a náročnější než kdyby stejnou kvalitu preferovala většina lidí. Když je nějaký výrobce \"likvidován\" konkurencí všechny přímé a efektivní cesty jak mu může stát pomoct jsou v důsledcích špatné a škodlivé, protože nakonec nespočívají v ničem jiném než v uplatnění násilí proti rozhodnutí většiny lidí.
[71]
2 Finist
(PeS: 05.04.2007, 23:44:18
- x)
Grau, teurer Freund ist alle Theorie - to se dělá tak, že bohatá zahraniční firma si zakoupí zdejší, celkem prosperující firmičku, tuto zavře, osazenstvo propustí. Tak se vcelku elegantně zbaví konkurence a tu \"investici\" má zanedlouho zpátky... Takže Tvůj příkladný výrobek A prostě zmizí z trhu... Elementary, dear Watson!
[72]
Viz třeba kvalitní a levné
(Šumavák: 05.04.2007, 23:57:21
- odkaz
- x)
mísy z Bechyně........ Jo, Šumavské bylinné si pamatuji, to se míchávalo s (Tenkrát ještě)rumem a vydávalo za whisky !!! a jinak, přátelé, v Grazu došlo k naprosto neobvyklému požáru ! Tak neobvyklému, že z toho byli jak hasiči, tak redaktor ORF úplně na větvi. Skleněná koule používaná na psacím stole jako těžítko, po osvícení sluncem sama od sebe, z ničehož nic, mrcha jedna kouzelná, zapálila kalendář !!!!!! N E UV Ě Ř I T E L N É!!!!! Podrobnosti v odkazu. Myslím, že by s Krampolem měli číst AHA !!
[76]
PeSi
(Finist: 06.04.2007, 00:57:47
- x)
Malinko jsi upadl do statického pojetí. Na otevřeném trhu nejde tak jednoduše zlikvidovat výrobu něčeho, o co mají lidé zájem a to prostě proto, že 1 aby si mohla zahraniční firma tu domácí koupit její majitel jí nejdřív musí chtít prodat. 2 pokud jí se ziskem prodá a ti zahraniční vlastníci jí zavřou, co mu zabrání aby celou operaci nezopakoval? Tj aby znovu nezaložil firmu, nepřijal do ní ty samé lidi a neobnovil výrobu s níž má zkušenosti a o níž může říct že mu bude vynášet? A to hlavně když bude mít k dispozici balík peněz co dostal za ten prodej? 3 A když to neudělá on může to udělat kdokoli jiný. Likvidovat prosperující konkurenci jejím systematickým skupováním je dost nákladné aby to vyřídilo i ty největší giganty :-) Naopak převzetí neprosperující a neefektivní konkurence a její zrušení je činnost veskrze pozitivní, protože se tak zabrání delšímu období neefektivní výroby, skomírání a bankrotu. Zamezení výroby je představitelné jenom v oborech kde se pracuje s nějakým státem zaručeným patentovým monopolem (v podobě duševního vlastnictví) protože při koupi patentu má podnik státem zaručeno že tuhle patentovanou věc kromě něho nikdo nesmí vyrábět. Jinak je nástup konkurence vyrábějící lidmi preferované výrobky na volném trhu vždy pouze otázkou času a žádné skupování tomu dlouhodobě zamezit nedokáže (to dovede jen nějaká pěkná státní regulace)
[77]
Dobré ránko!
(Rpu?: 06.04.2007, 06:15:46
- x)
Finiste, Finiste - kdyby se Vám to před nosem nedělo! Maně vzpomínám výrobce ryze českých jednorázových plenkových kalhotek. Firmu vybudoval prakticky z ničeho a byl náramně pyšnej, že jsou ryze česká firma, co může konkurovat pamperskám. Neprodal by v žádném případě - říkal....pak se objevila zpráva, že dostal nabídku a odmítl...později problesklo pár zpráv, že už na něj dost tlačej....a pak dostal nabídku, co se neodmítá.... Finiste, já jsem taky proti zásahům státu (a melu to pořád dokolečka), ale za rovných podmínek. Já nemám námitky proti dovozu jako takovému, ale proti zásahům státu, které toho dovozce zvýhodňují proti domácím výrobcům - což Eunie jednoznačně činí. Eunie usilovně hází klacky pod nohy domácím výrobcům v podobě podmínek a parametrů, ale u dovozů je jí to úplně fuk. Vezměme si třeba ftaláty - evropský výrobce musí předložit výsledky (drahých) zkoušek, že tam nemá pomalu ani deko, ale Mandaríni to sem vozí po tunách a nikdo po nich žádné potvrzení nechce...to až když si my tady uděláme nějakou tu zkoušku, tak zjistíme, že to 300x převyšuje normu... a že je těch průšvihů čím dál víc! A šikmovokejm je to srdečně jedno, protože prostě dovezou něco jiného a zas něco trhnou, než se přijde na to, že je to průšvih ještě větší. A neříkejte mi, že když se většina demokraticky rozhodne, že jsou jí ftaláty fuk a že radši vyhyne, než by to přestala kupovat, že se nemám bránit!
[78]
Síla argumentu...:))
(Rpu?: 06.04.2007, 07:33:37
- odkaz
- x)
....V důsledku těchto daňových rozdílů probíhá dle Evropské komise takzvaný naftový turismus. Tento jev hodnotí komise jako negativní, protože tím nastává \"nadbytečný\" pohyb automobilů za levnější naftou, a tedy \"nadbytečné\" ničení životního prostředí.....
[79]
Finiste
(martin TT: 06.04.2007, 07:54:46
- Mail
- x)
zdá se, že jsem jediný, kdo tu nemává příklady domácí výroby zavřené zlou konkurencí - jak je to možné u lidí, kteří teoreticky tvoje východiska uznávají? Znovu po tobě zopakuji, že nejdříve musí chtít vlastník prodat a po prodeji má získanou kupní cenu k dispozici. Dál opakovat nebudu, kdo chce, tak čte.
[81]
Dobré velkopáteční ránko...
(Dana: 06.04.2007, 07:58:32
- x)
dnes byla krásná procházka k potoku. Bohužel, pak následovala návštěva zubaře (objednáno už před půl rokem, takže žádná souvislost o dnešním rituálem!)a bohužel, ten si teda dnes zavrtal! Ach jo. A navíc, jak to tak vypadá, tenhle rok bude natruc veškerému varování ekoglobalistů spíše mokrý, upršený a vůbec nanicovatý...no, uvidíme do večera, pak to upřesním. Tak příjemný den.
[84]
Magistře
(martin TT: 06.04.2007, 08:09:08
- Mail
- x)
nechytejte za slovíčka - to by nebyly pádnější argumenty? Ten dotyčný tak dlouho poměřoval prodejní cenu se svými starostmi, až se rozhodl a chtěl prodat. Měl totiž nekonkurenceschopné výrobní náklady nebo nahraditelné zboží. Denně mám před očima a to již patnáct let, smlouvy o takových prodejích i s přílohami. Věřte tomu, že \"legendy\", které se kolem točí, bývají velmi odlišné od syrové skutečnosti.
[86]
Asi před patnácti
(Foundryman: 06.04.2007, 08:32:15
- Mail
- x)
lety jsem se bavil s panem Kommerzialratem Hammerschmiedem, takto podnikatelem ze staré školy (ročník 1920), a ten mi řekl, že za celý svůj život nepamatuje, aby se prodávala prosperující firma na vzestupu. Ti, kdo správně odhadli hranici možností, prodali dobře a zinkasovali výnos před nevyhnutelným úpadkem. Kdo tuto hranici neodhadne, prodá za daleko méně, případně končí bankrotem.
[87]
Krásné velikonoce
(František I.: 06.04.2007, 08:51:26
- Mail
- x)
Krásné a prosluněné velikonoce. Synáčkové nám dali na vědomí, že bychom si měli s manželkou odpočinout a vypadnout z baráku. Takže během dopoledne nakoupíme a přesuneme se do Posázaví, kde nemám ani TV bednu, ani počítač a možná zapomeneme i rádio. Já se naopak jako malý kluk těším, že se s partou sejdeme v pro mne sice ve vzdálené hospůdce a řádně si při prolévání hrdla zařveme a zahrajeme. (Při cestě zpět, cca 6 km pravidelně obstojně degraduji alkohol.) Při vyjmenovávání oblíbených značek vín našeho mládí jste zapomněli na tzv. železité víno tuším, že se to jmenovalo Ferrano či tak. Vždy, když na nás v práci padla alkožízeň, byl jsem vyslán jako nejmladší mužský člen kolektivu do drogerie naproti, kde se mne po mé prosbě o tuto značku prodavač pravidelně ptal na ročník. Ještě jedna hrůza. Zapomněl jsem, jak se plete pomlázka z osmi. (Taky jsem se musel podívat do pravidel, jestli se píše ona věc na sparavedlivé trestání našich bližních se s nebo z, když už jsme, Šumaváku, u těch hrubých chyb.)
[88]
Jo Františku, prosluněné ráno..
(Dušan Neumann: 06.04.2007, 09:08:00
- x)
tady je ještě tma jak v pytli a v mdlé, přísvitu pouličního osvětlení poletují sněhové vločky. A pátek je jen dalším pracovním dnem...pomlázka je hezkou tradicí, ale já bych vzal s chutí bejkovec a prohnal ho po několika politických hřbetech...
[89]
Františku
(ptakopysk: 06.04.2007, 09:09:42
- x)
dneska je přísný půst, neměl byste požírat nic od masa, natož pak se ožírat. Zejtra je údajně půst taky, ale ne tak silnej, takže asi je možná konzumace energetických nápojů, ale nesmíte pak bejt na plech. Já jsem neznaboh, takže to bohužel nevím nijak přesně. Akorát mě děvenka moje starostlivá včera vyzvala, abych večer sežral všechno od masa, co nebylo syrové. Pravděpodobně má obavu, aby se dnes hněv boží neobrátil proti naší lednici a aby nám do ní nebacil hrom. Každopádně jsem jí vyhověl a zkonzumoval jsem jelítko a jitrničku, a abych překročil závazek, upekl jsem si ještě čtvrt kila marinované krkovice a nakonec jsem sežral jogurt, protože v něm byly živé bakterie a nechtěl jsem, aby se trápily v té zimě. NO a dneska budou k večeři těstoviny s nějakou italskou omáčkou. Musím vyčenichat recept na něco se sýrem typu Niva, tady v Albrechtovi mají takový lehce zamřelý francouzský sýr s modrou plísní... Mňam! Jinak to vaše víno se jmenovalo semězdá Ferrochinon. A když se to přehnalo s cukrem do železitýho svařáku, tak to zrosolovatělo a mělo to konzistenci jako kyt na vokna...
[91]
Pamětníci
(martin TT: 06.04.2007, 09:25:06
- Mail
- x)
Hořčák - za všechny ty další pokusy, které jsme postupně opustili a zůstali u osvědčené značky. Později jsme ho míchali s rumem 2:1 a jak uvedl rejpal, mělo to mocné účinky. Návštěvníci či návštěvnice to pili(y) jako víno, ale síla se pak ukázala. Holky jsmě tím moc nepovzbuzovali, protože nám kdysi jedna zcela změkla po dvou pivech. Než jsme zjistili, že to je u ní běžná reakce na alkohol, tak jsme spíš měli strach, aby se něco nestalo. Františku - pletení z osmi - srovnej pruty, omotej rukojeť a pak rozlož do plocha čtyři pruty vlevo a čtyři pruty vpravo. Pak se plete podle pravidla: vnější prut horem do prostředka druhé strany, ohnout na protější stranu a dolem přiřadit k původní straně jako vnitřní prut. A totéž z druhé strany.
[92]
Ptakopysku
(František I.: 06.04.2007, 09:30:36
- Mail
- x)
Bohužel, teprve manželství mne donutilo jíst zeleninu, i když s odporem. (Jeden z potomků ji jí pod pohrůžkami dodnes a bere to jako křivdu. Učitelku konsternoval otázkou, jak prý se jmenují lidé, kteří nejedí ovoce ani zeleninu a z naklíčených semínek jim je špatně, jen když je vidí? Učitelka byla téměř fanatická vegetariánka.) Včera jsem si sice dával k večeři nové brambory s lučinou a šnytlíkem, dny před tím mrkvičku a ředkvičky, ale to jen abych se pokusil srazit svých oscilujících 115-120 na 110 či méně. Lednici máme napěchovanou vším nezdravým, tedy hlavně uzeninami. (Jenom z Rakous jsem si jich přivezl alespoň 5 kg.)Pochybuji, že by je naše rodina, i kdyby se rozrostla o stejný počet členů, stačila za jeden či dva dny ledničku tzv. vyžrat. I v hospůdce budeme za neznabohy. Avizoval jsem ochutnávku. To hoši ještě netuší, že hodlám nabídnout v plen můj nově vyvinutý výrobek, konzervy Selské vepřové ala šunka (1 kg za 11,80 Kč VC).
[95]
2 František I.
(PeS: 06.04.2007, 09:50:07
- x)
Já to pletu každoročně, takže už i nazpaměť a poslepu - těch 8 prutů nahoře svázat a rozdělit na 2x4 do každý ruky jednu čtveřici naplocho. Začnu třeba zleva - první vnější zleva předem doprostřed pravé čtveřice (mezi 2 a 2) a zadem zpět doleva jako vnitřní - pořadí vlevo se posouvá o jeden. Teď první vnější zprava předem doprostřed levé čtveřice a zadem na vnitřní zprava - pořadí napravo se posouvá o jeden, vpředu se vytvoří první křížení... A zas první zleva předem doprostřed pravé čtveřice - a tak dál, da capo al fine!
[96]
2 martin
(PeS: 06.04.2007, 09:57:42
- x)
teď koukám, žes byl rychlejší... S tím pletením poslepu ovšem nekecám - to jednou někde likvidovali košíkářskou vrbu a kromě pěkných silných prutů na pořádnou pomlázku tam byla ještě spousta malých tenkých proutků. No a bylo mi naznačeno, že taková miniaturní hezká pomlázka by se hezky vyjímala jako velikonoční ozdoba a že má ještě několik kolegyň, kterejm by se to taky líbilo a skončilo to tak, že jsem těhle miniatur upletl asi 30... Pravda je, že ve vázičce s pověšenou kraslicí na mašličce to vypadá opravdu docela hezky...
[97]
taky bych potřeboval nějakej svátek k pozdvihnutí nálady,
(Dušan Neumann: 06.04.2007, 09:58:54
- x)
ale nějak mi k tomu chybá energie. Dělal jsem nějaký kometářík k tomu ostudnému výletu Pelosi do Syrie a musel kvůli tomu shlédnout několikero televizních novin. Padá z toho na mě chandra. ještě, že už jsem dost starej na to, abych se smutných konců naší civilizace nedožil. Viděli jste ten \"triumfální\" návrat Royal Marines do vlasti. Před soud bych je postavil. Jak to, že se domů vrátili v hadříčkách od ajatoláhů a s dárečkama? Podle Ženevské konvence měli trvat na uniformách a od únosců se přece žádné \"dárečky\" neberou. Ajatoláhové vědí naprosto přesně, že pro záchranu života udělá naše civilizace všechno včetně sebeponížení. Začal s tím Jimy Carter, když Chomejnímu podepsal \"Alžírskou dohodu\" a rukojmí vykoupil. Ti Iránci přesně vědí, že Hormuzskou úžinou proudí přes 20% světové ropy a že mohou bezostušně vydírat. Pořád se mi vybavuje dialog Romula Velikého s Odoakerem (báječná dvojice Voska - Sklenčka) z Duerenmattova dramatu. Bojím se, že evropská civilizace dospěla do onoho bodu, kdy se odmítá bránit. Ach, kde je Churchill, kde je Thatcherová...I Amerika učinila ústupek, když jako gesto dobré vůle propustila z vyšetřování jednoho z iránských teroristických organizátorů chycených s diplomatickým pasem. Jak to, že se nezačalo s ajatoláhama vyjednávat v záři hořících trosek jediné iránské rafinerie s pohrůžkou, že nebudou-li mariňáci propoštěni je na řadě Bušer a presidentý palác v Teheránu....A ta blbá nána Pelosi s ručníkem na hlavě slibovala Assádovi izraelské kompromisnictví, které musel Olmert horko-těžko diplomaticky vyvrátit. Ještě nedávno jsem si myslel, že to nejdůležitější co Míše odkážu bude moje knihovna a sbírka desek a CDs, postupně včak nabývám dojmu, že to bude 9mm At-84, 8mm kulovnice Mauser a 44mm Remington
[100]
2 martin
(PeS: 06.04.2007, 10:18:10
- x)
ale v jednom se lišíme - já zásadně pletu zezhora, od nejtenčích konců prutů. Tam je napevno stáhnu do takové té hezké štětičky, obvykle kouskem provázku nebo strojovou nití - přes to stejně přijde nějaká ta mašle. Ty tenký vršky mi hned zkraje udělaj takovej ten hezky skládanej horní konec, pěkně do čtverhranu. No a čím víc dole jsou pruty silnější, tím volněji skládám a ten čtverhran už to udrží více méně samo. no a před zakončením mezi těch osm prutů vložím silným koncem dlouhej devátej, zhruba doprostřed, aby trčel na opačnou stranu. Zalomím, vyvedu mezi dva nejsilnější pruty a začnu tímhle prutem omotávat rukojeť. Namotám co to jde a ten slabý konec toho omotávacího prutu podvléknu mezi již zafixované pruty pomlázky a zastrčím dovnitř pod omotání rukojeti. Tím dostanu samosvornou rukojeť, která navíc docela hezky vypadá. A teprve teď ostrým nožem zaříznu spodek pomlázky pod rukojetí do estetického konusu. Když pleteš pomlázku delší než metr, je postup shora docela výhodný. Loni mě užumraly na můj dosavadní rekord - 2 metry dvacet... Samozřejmě, všechno z osmi...
[101]
Martine,
(Rpu?: 06.04.2007, 10:18:22
- x)
to je dobrý, já už si to přeberu..:)) Martine, mně takhle klekli dvě odběratelské firmy, které odebíraly dost velké objemy, takže úbytek docela zabolel (odtud má nevraživost:)) ). Prvním signálem, že je něco v nepořádku, bylo, že noví majitelé neobjednali další materiál ani u mne, ani u nikoho jiného. Prostě se dojelo co bylo a šlus.... Dobrej trik taky je, \"rekonstruovat\" objekt.......až to spadne samo.......
[104]
2 PeS
(martin TT: 06.04.2007, 10:37:34
- Mail
- x)
tak jsem si sjel live distribuci Mandrixu - abych věděl, o čem to ti počítačoví šílenci pořád mluví. Tahle lokalizace je pohodlně nastavená, pro blbce jako já. Já se učil plést od ženských, tak to takhle vypadá. Můj postup je rychlejší a méně riskantní. Když se odflákne začátek, tak je rychle hotová alespoň polovička a že to blbě vypadá, na to ženské nemají čas, se s tím mazat, jako my. Pěkně pravidelný a srovnaný tatárek uděláš svým postupem jistěji. V délkách nesoupeřím, to je otázka materiálu. Máme tady jednoho machra, ten si na zahradě s potokem pěstuje vlastní proutí. Jedna parta tady chodívá s cca třímetrovým kusem, ale ten je symbolický a opírá se o vrata, je i dost těžký a postupem času by s ním mrskáč při rozmáchnutí upadl.
[105]
Zuzano
(martin TT: 06.04.2007, 10:43:39
- Mail
- x)
nevraživost chápu, ale jenom potvrzuješ moje zkušenosti. Výmluva na konkurenci zakrývá špatný podnik, staří i noví majitelé se dohodnou, že takhle vydrbou se svými závazky. Příznaků je dost a poměrně brzy - oni často hřeší na to, že když něco nějakou dobu jede, tak se tolik nekontroluje a neprověřuje. Ale i v takové situaci je ukončení, likvidace nebo konkurz ozdravným řešením.
[106]
2F taky bych se přidal
(ptakopysk: 06.04.2007, 10:52:49
- x)
se slzou v oku vzpomínám, jak se dělávalo vepřové ve vlšť. u nás doma. Starej Nácovskej, řezník, vybral a nakrájel na asi čtvrt až půlkilové kusy většinou krkovici, či plecko, babička roztopila kachlová kamna a do trouby a na plotnu se položily pekáče se sádlem, s malinko osoleným a docela dost okmínovaným vepřovým. Táhlo se to celej den při poměrně nízký teplotě a já chodil užírat takový ty drobečky co odpadly do šťávičky. Úžasná vůně se táhla celým barákem. Kočky visely na klice u dveří a Puntík, nebo Rek celej den parkoval na rohožce (kdyby se to neslo sežrat zvířatům, tak aby panička nemusela jít moc daleko...). Pak se masíčko nacpalo do plechovek. Vdycky dospoda plátek kůže, pak kus libovýho, kousek tlustýho, navrch zase plátek dva kůže aby se maso nelepilo na víčko. Od řezníka se vypůjčil zavírací stroj a víčkovalo se celý večer. Pak se zavářelo v ohromnejch prádelňákách. Mám pocit že dvakrát za sebou pro sichr. Na závěr malinký receptíček: Uvaříme kolínka, či vrtule. Otevřeme plechovku s vepřovým ve vlšť. maso pokrájíme přes vlákno a promícháme s těstovinami. Ke šťávě z plechovky přidáme lžíci sádla a osmahneme jednu nadrobno nakrájenou menší cibuli do zlatova. Vmícháme do směsi. Otevřeme sklenici s nakládanými paprikami, tyto nakrájíme na malé kousky a taktéž vmícháme. Kdo rád ostřejší, může teď přisolit a připepřit. Do pekáčku vykydneme připravenou směs polijeme rozkvedlaným vajíčkem a dáme do trouby krátce zapéct. Lze požírati studené i teplé s e znojemskou okurčičkou a zalévati nejlépe plnotučným pivákem...
[108]
2 ptakopysk
(PeS: 06.04.2007, 11:21:55
- x)
mám jednodušší, leč tradiční recept. Potřeby: lehce prosluněný letní den, volná řeka, velký vojenský invazní člun - dnes moderně zvaný raft, basa lahváčů, čerstvý dobrý chleba, dobré vepřové MASO ve vlastní šťávě, několik pádel, několik oloupaných syrových cibulí, hořčice. Příprava - osazenstvo člunu se rovnoměrně rozloží po buřtech, dva kormidelníci volným tempem udržují člun v proudnici s basou piva u nohou. Jedna z členek posádky se protáhne, prohlásí, že má hlad a chopí se přípravy lehkého občerstvení. Zabaví jedno pádlo, které položeno napříč přes bágly slouží jako pracovní deska. Je otevřena jedna či více výše zmíněných konzerv a ve formě válce vyklepnuta na pádlo. Nakrájené silné krajíce chleba jsou namazány sádlem a tukem, aby se to pěkně vsáklo do chleba. Takto upravený povrch krajíce je potřen hořčicí a pokladen silnými plátky nakrájeného masa - je třeba zohlednit rozměry vstupního otvoru dutiny hubní... Zájemci z osazenstva dostanou výše zmíněné krajíce chleba s masem, přikusují syrovou cibuli a zapíjejí příslušným lahvovým pivem. To vše v množství větším než malém zatímco člun se zvolna posouvá a pohupuje po hladině řeky. Romantické okolí je vítaným bonusem k dalšímu povzbuzení chuti. Zkušený kormidelník zatím řídí člun pádlem volně vloženým do podpaží, v jedné ruce třímá brzdu, z níž notně ukusuje, v ruce druhé svírá třemi prsty cibuli z níž ukusuje a zbylými dvěma hrdlo lahváče z něhož upíjí. Jsou v tom léta dřiny...
[109]
PeSi
(skorostařík: 06.04.2007, 11:25:37
- Mail
- x)
Cyrus Smith v Tajuplném ostrově zapaloval táborák pomocí dvou sklíček od hodinek, spojených po obvodu pryskyřicí, s mezerou vyplněnou vodou. S tím ledem to musel být někdo jiný, a někde jinde, kde o led nebyla nouze. Co třeba Oceánem na kře ledové (César Cascabel), Trosečník z Cynthie, a pod. Na nic lepšího si momentálně nevzpomínám.
[112]
PeSi
(ptakopysk: 06.04.2007, 11:47:22
- x)
váš recept je abych tak řekl environmentální. Přímo vyžaduje mít kolem dokola okolí a svěží vítr. Můj recept lze alikovat i v interiérech, aniž by došlo k následnému úbytku obyvatelstva po inhalaci jedovatých sulfidových plynů zákonitě po konzumaci se vytvářejících. Mimoto je děsně pracný. Kde já seženu řeku, když dostanu chuť na vaši lahůdku? Já jakožto sušák, tedy čundrák pěší, mám mnohem jednodušší recept. Ukradneme na poli drobné brambory, omyjeme, slabší povahy je i oškrábou, vhodíme do kotlíku nad oheň, otevřeme plechovku s masem a obsah vhodíme do kotlíku taktéž. Zalijeme trochou vody, aby byl obsah potopen. Otevřeme lahváč a staráme se o mírný oheň, děvenka naše starostlivá obsah často promíchává, aby se to celé nepřipálilo ke dnu. Po změknutí brambor konzumujeme hmotu BEZ CHLEBA a S PIVEM. Po celou dobu konzumace hlasitě chválíme šikovnost kuchařky, aby se neurazila a nám nezdrhla s tím uhrovatým pablbem od vedlejšího ohně...
[114]
Fór dne: \"reformátor Bohuslav Sobotka \"
(Rpu?: 06.04.2007, 11:51:04
- odkaz
- x)
Spolu s Tlustým se střední třídy zastává dřívější reformátor Bohuslav Sobotka (ČSSD). \"Rovná sazba daně z příjmu zvýší sociální rozdíly. V příštích letech se oddělí nejbohatší vrstva, která bude výrazně zvyšovat své příjmy a majetek. Nebude to spravedlivé,\" řekl.
[115]
Pesi,
(František I.: 06.04.2007, 12:16:15
- Mail
- x)
Mělo to být pro tuším Lidl, cílovou cenu odhaduji na 20 Kč. Tedy cca půlkilovou konzervu. Bohužel, výrobky které považuji za koncové, mi musí chutnat, byť by za VC dvanáct kaček byly. Čoklovi a sousedovic kocouru kupodivu také chutnají. Kocour se mnou za posledních 14 dní zřejmě navázal družné přátelství, protože sotva vyjdu na dvůr, sedí v okapu na střeše, a ptá se, nebyla by-li svačinka. Jak ovšem dopadne výsledek milých dělníků potravinárenských, je věc jiná. Blbci jsou strašně vynalézaví. Proto říkám bohužel, neb něco jiného je vývoj a něco jiného realizace. Pochybuji, že by mi zaplatili za tzv. výrobní dohled. Jinak díky za návody na pomlázku (tedy dva metry pade, klobouk dolů...). Už jsem si nabrousil kudlu. Za chvíli přichvátá mladší potomek a bude se významně dívat na hodinky s nevyslovenou otázkou, jak to, že jsme ještě doma. Vzhůru do lesů, vod a hospůdek. Tak si to také užijte. Dušane, až se v pondělí vrátím, budu mít na vás dotaz, pokud dovolíte, a to ohledně nové pohonné hmoty. Á, synek ante portas.
[116]
Teda, lidi,
(Dana: 06.04.2007, 12:31:55
- x)
tady se zas jen o jídle a mě tak šíleně bolí zuby, že nevím, co s tím udělat (vím, ale je tu suchý zákon!). Když jsem ráno vcházela do zubní ordinace, nebolelo mě nic. Pak pan doktor zavrtal do sedmičky vlevo nahoře a já myslela, že buď vyletím stropem nebo se provrtám křeslem a podlahou do hloubi Matičky Země. A od té chvíle to bolí čím dál víc, přidávají se postupně další zuby ve větším a větším okruhu a jediný, který mě nalevo momentálně nebolí, je právě ten ráno vrtaný...tož počítám, že než dojdu dnes dom, nebudu mít zuba nebolavého. Ach jo, to budou svátky! :-( No ale aspoň občasní soustavní čtenáři budou mít radost, že se nepíše jen o jídle a radostech...nic nepotěší,jak neštěstí druhého! :-))
[117]
jako kluk
(skorostařík: 06.04.2007, 12:33:47
- Mail
- x)
si pamatuji, že ten Maltoferrochin se prodával v místní vesnické drogerii. Vznik názvu je obestřen tajemstvím, snad podle obsahu dryáku. Dohady : Maltóza, což by měl být nějaký štěpený cukr, k tomu to železo a navrch možná chinin ??? Jinak mi to navozuje asociaci s jednou pasáží ve Švejkovi, kde se mluví o hoteliérovi, který pro své hosty vyráběl železitou vodu házením podkov do studny.
[118]
hmm..
(Dana: 06.04.2007, 12:40:14
- x)
jako děcko, když různí radilové radili ročům, aby mi, chudince neduživé, chudokrevné, dávali denně decku právě toho dryáku, tak jsem si myslela, že se v tom odrezovávají hřebíky... Ovšem je pravda, že rodiče neposlechli ..možná kdyby poslechli, byla by ona neduživost zachována dosud..
[124]
TO ptakopysk,
(dix: 06.04.2007, 13:44:39
- x)
díky, tak už vím, proč nahoře a dole byla v domácích konzervách, ve které se proměnilo prase, kůže. ne že bych na tom chtěla stavět disertačku, ale jsem zase o něco chytřejší. Jasně, mohla jsem se tchánů zeptat, ale nějak mě to nenapadlo. Chuť skvělého masa mám v paměti stále.
[132]
Názvy pomlázky,
(Rpu?: 06.04.2007, 16:37:33
- x)
které jsem našla na netu: Houdovačka, hodovačka, pomihod, pamihod, pomrhod, jinde koleda, mrskut, dynovačka, binovačka (vino - bino - spletené z vinné révy), mrskačka, mrkanda, mrskut, šlehačka, tatar, kyčkovanka, sekačka, švihačka, šibačka, šibota, metla, korbáč, karabáč, kyčka, kančúch, roučačka, čugár, žila...
[133]
Problémy
(Finist: 06.04.2007, 16:57:46
- odkaz
- x)
s výukou historie v Británii The report said teachers feared confronting \"anti-semitic sentiment and Holocaust denial among some Muslim pupils\". Christian parents at another school complained about the way the Arab-Israeli conflict was taught. \"In another department, the Holocaust was taught despite anti-semitic sentiment among some pupils, but the same department deliberately avoided teaching the Crusades at Key Stage 3 (for 11- to 14-year-olds) because their balanced treatment of the topic would have directly challenged what was taught in some local mosques.\"
[136]
Finiste
(martin TT: 06.04.2007, 18:33:03
- Mail
- x)
přečetl jsem si článek o výzkumu pracovního trhu v Evropě, kde je hodnocena spokojenost obyvatel. Český trh je charakterizován jako nadměrně regulovaný. V komentářích k článku píšou i ti skládající odboráři: \"Článek je plný debilních keců. Proč by měl člověk nadšeně chodit do práce, kde veškerý její výtěžek spadne do klína majiteli, který nemusí hnout prstem. Navíc majitel, který přišel k majetku kdovíjakým způsobem. Dokud nebude fabrika patřit zaměstnancům (jako to bylo kdysi v Jugoslávii), lidé budou vždycky chodit do práce jen pro peníze. Všechny ta řeči o dědictví komunismu mají pro mne stejnou cenu, jako kázání Rudého Práva v roce 1952. Tyto bláboly plodí pologramotní redaktoři, kteří jsou ovšem oproti lidem z fabrik (jedno jestli dělníkům nebo technikům) velmi dobře placení, pravděpodobně podobná kázání plodí v hospodě po pátém pivu a sami se jim smějí.\" V pondělí velikonoční se u nás opět staré známé firmy ožerou a až se potkáme na cestě za sousedkami, tak budou hulákat podobné řeči. Zase dělám desetilitrový hrnec kyselice - mladí už vyjeli a domem to krásně voní.
[138]
Je to zvláštní martine TT
(Finist: 06.04.2007, 19:11:42
- x)
Že se nedají dohromady a nějakou tu fabriku si nezaloží. Pak budou mít tu svojí továrnu co jim bude patřit a všechen její zisk si můžou mezi sebe rozdělit - nemusí pak živit nějaký managery a nepotřebný vedení když budou vedením oni sami. Navíc pak budou mít výbornou pracovní motivaci takže si nebudou \"chodit do práce jen pro peníze\". Je to zvláštní, ale nic podobného nikde nevzniklo jinak než nějakým sociálním experimentem provozovaným státem. Přitom co vlastně brání tomu aby to vzniklo a fungovalo? (kromě nějakých zcela jistě neplatných ekonomických zákonitostí které jsou výmyslem nepřejících liberálů a ekonomů)
[148]
Dobrý podvečer,
(PeS: 06.04.2007, 20:06:04
- x)
tedy Wassermann je vždy pozitivní, i když je negativní. No ale to chce vznést nenápadný dotaz na MP či šimona... S jemnou pobídkou, že po úspěšném (snad) přežití svátků velikonočních bychom si zasloužili svátků vskutku duchovních... A když už ne přímo orgií ducha, tak aspoň svačinu duše (s nenápadnou narážkou na D.Adamse, neb ač ne přímo Thor, alespoň jedno severské božstvo snad najde chvilku času a taky přijde...)
[150]
Hezký večer...
(Dana: 06.04.2007, 20:08:56
- Mail
- x)
tak nadcházející rok bude přes všecky řečičky deštivý, nanicovatý a vůbec k ničemu... Šumaváku,já mám po pracdobě, ale..snad ti financi nejsou až tak zlí? Kdyby něco, tak nic a mejlmo Jinak, abyste věděli - ti financi jsou děsní. Představte si, že někteří - a nebudu jmenovat - teprve teď vložili beránka do trouby...
[157]
2 jasan
(PeS: 06.04.2007, 20:42:21
- x)
je to zajímavé, ale já jsem ve svém dosavadním životě dosud lid nepotkal. Zatím vždycky jenom lidi... Popř. sem tam nějakýho člověka či osobnost. Teda, zatím neztrácím naději, že snad jednou k tomu osudovému setkání dojde, ale zatím mám dojem, že ochránci lidu tento pečlivě ukrývají a schovávají, snad aby se příliš neokoukal...
[163]
Anko,
(AeroKarel: 06.04.2007, 21:56:57
- Mail
- odkaz
- x)
dík za recepty, některé zkusím aplikovat. Ad špenát - už zase je k dostání listový, nejlepší mi připadá dost přírodní, aby chuť nebyla potlačována. Ad uzené - mezi Andělem a knížecím prodávají za únosný peníz uzené kusy selete. Doporučuji velmi.
[164]
Dano, on je to teď docela problém.
(Rpu?: 06.04.2007, 22:02:51
- x)
A realisticky uvažující lidé jako Pretel nemají jednoduchou situaci. Na jednu stranu vědí, že postup oteplování je nezvratný - zatím jen víme, že je, ale nevíme jak rychle a do jaké míry. Potřebují dostat politiky do situace, že budou jednat, ale zároveň musí bránit nesmyslné panice. A spektrum je široké - od \"náboženských\" blouznivců, přes vyžírky, až po ignoranty. A je zapotřebí ty investice dostat tam, kam je to nutné - t.j. do vody a energie. Vůbec to nebude jednoduché....
[165]
Magistre
(jasan: 06.04.2007, 22:09:26
- x)
jezkovi voci... jeste Vy... \"nezvratne oteplovani\"... klima se meni jako se menilo vzdycky... pred 20ti lety bylo \"nezvratne ochlazovani\". Kdyby se politici proste starali o stat - bohate by to stacilo. Podklady k tomu jsou - Sumavak sem dal tuhle odkaz na zpravu o energetickych moznostech CR pro bezpecnostni radu statu, co chtel Bursik zatlouct. Asi nejdulezitejsi je ted vykopat zelene - jinak to muze vazne dopadnou zle, oteplovani ci ochlazovani... A pokud jde o klimatology - oni tu paniku vesele prizivuji.. i Pretel.
[166]
jasane,
(Rpu?: 06.04.2007, 22:23:19
- x)
ano, klima se mění, jako se měnilo vždycky - právě v tom to je. Zapomeňte na CO2 - když hoří, tak taky jdete hasit a nedumáte, kdo to zavinil - nadsazuju, samozřejmě.... Jenže oteplovat se bude a na to, abychom to zvládli budeme potřebovat dostatek energie a vody. A pravdu máte, že zelené je třeba vykopat, protože je jim úplně fuk, co je teď právě zapotřebí, ale pochopili to jako příležitost mít moc a koryta. Takže z jejich strany hrozí to největší nebezpečí.....
[167]
vite Rputi
(jasan: 06.04.2007, 22:29:49
- x)
ja si tak nejak ani nejsem jist, jestli se bude oteplovat.. rekl bych to asi takto \"podle nejnovejsich vysledku vedeckych vyzkumu se otepluje\"... neboli za 10 let muze byt vse jinak (opet podle nejnovejsich vysledku).. nebo nemusi. V to zbytku naprosty souhlas...
[176]
Finiste,
(AeroKarel: 07.04.2007, 00:12:03
- Mail
- odkaz
- x)
ovšemže to je pakárna. Nicméně nevím, kde se bere Tvůj optimismus, že by za tu pakárnu EU nevyžadovala platbu. Tobě nepočítali ve špajzu kompoty a zrníčka rýže? Nebo snad někoho napadlo, že stát se nemá co srát do toho, jak si který podnikatel skladiště nplní? Toť liberalismus v duchu EU!
[179]
Hezké ráno! \"Mnoho psů, zajícova smrt\" říkala teta Kateřina.
(Rpu?: 07.04.2007, 07:16:06
- x)
Ouplatků jak nas...eto, blbejch řečí ještě víc......na to jsme si celkem zvykli. Ale jak jde o prachy....! Zdá se, že pan Čunek zadělal si na další malér. Tedy přesněji, zadělal si, že nedělal. Loni, Gandalovič na jeho místě se chlubil, že sice horko těžko, ale stihli ty žádosti o dotace poslat do Brusele včas. Jenže je jaro a prachy nikde. A starostům už tečou nervy, neb maj v kase pabouky a města se jim sypou pod rukama. A zajisté už lecos nasmlouváno, podmazáno, uplaceno a najednou kde nic tu nic. Že prý možná v srpnu, nechal se slyšet pan Čunek. A že prý i když to letos nebude, můžem to čerpat ještě další tři roky. Starostu, co mu padá most, tím věru moc neuklidní. Starostů je moc a Čunek jeden. A jeho schopnost říkat \"pravé věci na pravém místě\" je vzkutku neobvyklá....
[181]
Dobré ráno
(skimic: 07.04.2007, 08:02:21
- odkaz
- x)
... jsem tu skoro týden nebyl. Rputi, kdo je to ten Čunek? V odkazu článek s obrázkem. Al Gore ve snaze zvýšit víkendovou návštěvnost \"The Inconvenient Truth\" plamenometem rozpouští led v Antarktidě. Očití svědkové, píše dále server jej též viděli na ledě poskakovati a na led dupati v Grónsku a dále močiti do golfského proudu u Newfounlandu :))
[182]
Dobré ráno,
(PeS: 07.04.2007, 08:09:52
- x)
všem, které jsem přehlédl ve svém adresáři, nebo všem, které ještě v adresáři nemám a neposlal jsem jim tedy osobní přáníčko se omlouvám a čuním takto dodatečně. Přeju tedy všem příjemné prožití svátků jarní rovnodennosti a prvního jarního úplňku, ať už si je monopolizuje kterákoli církev. Tyto prosté astronomické události tu byly ještě před jakoukoli církví a zůstanou tady i tehdy, až po nás všech už nic nezbyde. Tedy aspoň do té doby, co zůstane zemská osa skloněna vůči ekliptice a pokud bude Měsíc obíhat Zemi... Tak si to užijte...
[183]
martine, třeba to bude tím, že ke mně PeSův mail dorazil až teď:))
(Rpu?: 07.04.2007, 08:26:54
- x)
Abych napravila svůj hřích \"mluviti o Čunkovi\", prozradím Vám, co budu dneska dělat k obědu. Jmenuje se to Mučkalica a jak název napovídá, je to recept jihoslovanský: Ingredience: 0,8 kg vepřové plece 4 stroužky česneku Olej (dle možnosti olivový) 4 cibule, 2 lžičky mleté sladké papriky 10 dkg balkánského sýra 2 vejce, sůl petrželka Večr předem si nakrájíme maso na nudličky (cca 3cm), utřený česnek se solí zamícháme do oleje a maso v tom necháme v ledničce marinovat do druhého dne. Marinádu slijeme do vyšší pánve a maso strčíme na čvrt hodiny do grilu nebo do trouby, jen tak aby se zatáhlo. Nakrájíme cibuli a zpěníme jí na onom oleji z marinády, přidáme papriku a zasmahneme. Na tento základ dáme maso a chvíli opékáme. Pak zalijeme rozšlehanými vejci a jakmile zatuhnou přendáme do pekáčku nebo zapékací mísy a posypeme strouhaným sýrem. Zapečeme v troubě až se sýr roztaví. Při podávání posypeme petrželkou, dobrá je i pikantní cibulka či pórek. Jako příloha se hodí brambory, ale lze i s chlebem.
[185]
PeSi
(skimic: 07.04.2007, 08:36:29
- odkaz
- x)
... ještě k určení času ad církve versus příroda: Jedná se o první neděli po prvním jarním úplňku /mimochodem 21.března se snad může astronomicky lišit +/- dva dny/. Pokud je úplněk v neděli, slaví se až za týden. Malinko je v tom teda bordel :))
[187]
2 skimic
(PeS: 07.04.2007, 08:42:07
- x)
máš samozřejmě pravdu, ale já to tak nerozebíral... Ten základ je jasný. Že do toho černoprdeláci chtěli za každou cenu přidat jejich \"špecifiká\", je jasné taky. Ten úplněk a ta rovnodennost jsou astronomické jevy, násilné napasování na sedmidenní kalendář je civilizační choroba...
[188]
Pěkné a příjemné skorosváteční dopoledne
(Dana: 07.04.2007, 08:45:04
- Mail
- odkaz
- x)
přípravy na Velikonoce vrcholí, dodělávají se poslední resty. No, já letos nějak nestihám, teprve teď budu oblékat beránka do bílého sněhového roucha, potom musím zanést kytice narcisků a zlatého deště na hřbitov a po obědě vyrážím do Olomouce za Vojtou, vezu mu něco, aby ho beránek nepokakal. Všem přeju krásné, klidné a spokojené prožití Veikonoc a protože jsem nestihla ani rozeslat přání, tak pro milovníky masa - viz odkaz. Nemám tu nikde králíčky, tak aspoň jejich příbuzné..:-)
[192]
Datum
(martin TT: 07.04.2007, 09:27:33
- Mail
- x)
Návod ten pochází od slovutného mathematika Gaussa a výpočet děje se takto: \"Značí-li r rok letopočtu našeho století např. pro rok 1881. Stačí číslo 81 a znamenají-li litery a, b, c, d, e, zbytky povstalé dělením letopočtu a to: o (r+14)/19 zbytek a ; o r/4 zbytek b ; o (r+1)/7 zbytek c ; o (19a + 23)/ 3 zbytek d ; o konečně : 2(b+2c+3d+2)/7 zbytek e; tedy připadají velikonoce na (22+d+e) března, nebo na (d+e-9) dubna\". Dle svátků velikonočních řídí se ostatní pohyblivé svátky celého roku jak před tak i po velikonocích.Tak jest např.: Masopustní neděle 49 dní před velikonoci; Masopustní úterý 47 \"; Popeleční středa 46\"; Neděle \"Invocavit\" 42 \"; Neděle \"Reminiscere\" 35 \"; Neděle \"Oculi\" 28 \"; Neděle \"Laetare\" 21 \"; Neděle \"Indica\" 14 \" ; Neděle \"Palmarum\" 7 \"; Na nebe vstoupení Páně 39 dní po velikonocích; Svátky svatodušní 49\"; Nejsvětější trojice 56 \"; Božího těla 60\"
[194]
Recept
(martin TT: 07.04.2007, 09:35:45
- Mail
- x)
Magistře, jen čtením z obrazovky se sbíhají nad takovým receptem chutě. U nás probíhají konzultace, protože my se chytáme i se sladkým. Co jsem včera nachystal, bylo ochutnáno a s výjimkou kyselice i snězeno. Kyselica ztratila na objemu jen polovinu a tak jsem ji povylepšoval vývarem z uzeného. Mladí mi tak dlouho ukazovali, že Natálka už povyrostla z botiček, až jsem pochopil, co je moje dědečkovská povinnost - jde se ven.
[195]
2 martin
(PeS: 07.04.2007, 09:51:43
- x)
no jo, má to jen jednu drobnou vadu - ten známý Gaussův výpočet platí pouze do konce 20. století, ve století 21. se už může rozcházet... Kníže matematiků si holt myslel, že po něm přijde někdo další, kdo vytvoří podobný algoritmus i pro další staletí, leč dosud se tak nestalo. No, místo toho tu jsou počítače, které jsou schopny nasimulovat kýžené datum s vysokou přesností, takže se zdá, že obecný algoritmus není až tak potřebný... A stejně je to úžasný - ty numerický principy jsou známy už hezkou řádku let, ale teprve teď, ve věku slušnejch počítačů, je lze realizovat... Pro zajímavost připomínám, že první kapesní kalkulačku jsem viděl ve věku 16 let... A není tomu tak dávno, kdy byl na katedru zakoupen úžasný počítač, později zvaný Slušochod, za tehdejší cenu pěkného osobního auta, na bázi IBM PC AT 286, který, považte, měl kapacitu pevného disku celých 20 MB! No a zájemcům nabízím, aby si zjistili, jaké že počítače byly instalovány v lodích Apollo a v lunárních modulech, s jejichž laskavým přispěním byl realizován celý měsíční program NASA...
[199]
CHACHAR
(skorostarik: 07.04.2007, 10:42:13
- Mail
- odkaz
- x)
není severomoravský indiánský kmen, jak jednou vyšlo v jedné křížovce, nýbrž hanlivé označení pro člověka celkově nepořádného, který si není schopen udělat pořádek v životě, víc než práci má rád pitivo všech druhů a značek kromě vody, a vůbec je lépe mu jít z cesty. Podobný druh je tzv. baraba, což sice může být označení pro tuneláře, kteří mají za patronku sv. Barboru, ale na Ostravsku je to označení pro člověka, který se štítí práce a tzv. barabuje. No a pak se tu vyskytuje ostravský \"cyp\", což je další místní specifikum. Obecně jde o vulgární označení mužského údu. Jinak na Ostravsku se mění mluvnická pravidla potud, že slovo \"kurva\" není nadávka, nýbrž citoslovce.
[200]
dokonce se
(skorostarik: 07.04.2007, 10:52:19
- Mail
- x)
traduje příhoda ještě z dob\"režimu\" kdy jistý rozkurážený mladík, posílený vícestupňovou konzumací, použil na adresu umravňujícího jej příslušníka VB slovo cyp, za což byl obžalován za urážku veřejného činitele. Jeho advokát žádal, aby byl proveden důkaz posudkem Ústavu pro jazyk český, s tím, že použité slovo není urážka, nýbrž jen nevinný slangový výraz. Soud odmítl, nicméně advokát si vyžádal posudek ex privata industria, a k soudu se dostavil s dobrozdáním jmenovaného ústavu, dle něhož slovo cyp je havířský slangový výraz, označující havířského učně-nekňubu. Nicméně soud posudek odmítl, a prohlásil, že on jako místní rodák ví mnohem lépe, jaký je význam inkriminovaného slovíčka o třech písmenech, a zejména v jakém významu byl použit.
[201]
Skorostaříku
(martin TT: 07.04.2007, 11:29:51
- Mail
- x)
velmi podobnou věc jsem zažil jako divák za vrcholného normalismu, kdy byl spolužák před soudem, protože reagoval velmi cholericky, když byl před asfaltovou stěnou restaurace Avion požádán o občanský průkaz. Zaručující se spolužáci - jádro tehdejšího vznikajícího SSM - ve své záruce použili sdělení, že od spolužáka to nebyla urážka, že on říká \"kurva\" každému. No, bylo to šest měsíců natvrdo, protože samozřejmě vůbec nešlo o to slovo....
[206]
tak jsem se prošla
(Dana: 07.04.2007, 12:27:49
- x)
za vyzvánění navrátivšich se zvonů zahradou, potřásla jsem stromy, aby bylo dostatek ovoce, splakala nad švestkami, které ve většině letos moc nepokvetou a vyrážím na jih. Jazykový koutek si uložím i když pro mne, zpoloviny ostravaka a zpoloviny Valacha, to bylo jen opakování známého... :-))
[207]
Bude revolta
(martin TT: 07.04.2007, 12:46:44
- Mail
- x)
už zase zavlaje nad vsetínským zámkem odbojný prápor! Nestátní neziskové organizace zajistili pomoc rodinám vsetínských cikánů, kteří se vystěhovali do Jeseníků. Smlouvy na domky byly podepsány pod nátlakem tudíž bude žalováno na jejich neplatnost. Cikáni se chtějí vrátit do Vsetína a požadují na městu ubytování v rodinných domcích. Půjdeme všichni na náměstí, opálíme se, zažehneme oheň a budeme chtít ubytování v rodinných domcích.
[210]
..díky za přáníčka...ať vám o Velikonocích svědčí,
(Dušan Neumann: 07.04.2007, 14:47:32
- x)
ja mizím do Philadelphie. Cestou dát kameru do opravy a pak zaskočím do Franklinova musea ma Tutenchámonovu výstavu. Údajně jim zbyly ještě nějaké lístky na odpoledne. Venku je titiž pořád ještě hnusná zima, a tak museum a hospoda jsou jedinou přijatelnou volbou.
[217]
Dobré odpoledne vespolek! Jen s obtížemi Vás doháním
(Loki_F: 07.04.2007, 17:47:26
- x)
- abych alespoň přečetl o čem běží řeč... Také já se připojuji k PeS(ovi) a přeji všem, kteří ode mne nedostali velikonočního zajíčka (neb nemám jejich e-adresu), odpočinkové prožití Velikonoc a připomínám, že to je především svátek těla a přírody (takže pokud nejste přímo věřící - ti to mají povinné) nenechte se zblbnout katolickými výklady a pokud máte možnost, pořádně si \"hoďte hrbem\", protože o tom to je - svátek plození (nebo jeho simulování)... };D))) To je ten hlavní důvod proč je symbolem ten zajíček - o velikonocích jsou zajíčci z toho plození úplně šílení! Což Vy tedy nemusíte, ale prodloužíte si život... Podotek k tomu, co tady uváděl skorostařík: Tak jako britský lord řekne: \"Well, gentlemans...\" řekne ostravak: \"Tož, kurva, chlopi, cypi, kokoti (aj.)...\" \"Cyp\" - je skutečně klasický slangový název pro hornického učně, jenž implicitně je nezkušený (dosud neskočivší přes kůži, nebo-li nepřijatý do hornického cechu) a tudíž neobratný, nemotorný, neznalý názvosloví a hornické terminologie, opilý již po dvou pivech a proto používaný jako \"podrž, počkej, přines, odnes\" a nepoužitelný ani jako \"dvojka\". Je to prosté lakonické vyjádření faktu ve třech písmenech, původně/primárně nijak hanlivé. Pejorativní nádech je obsažen teprve použije-li se ke zlechčujícímu oslovení osoby zjevně již vyrostlé z učňovského věku. Pro označení (nikoli přímé oslovení) člena cechu hornického je to zapovězeno, jakožto těžká urážka, která může být řešena v cechu pod trestem minimálně pivního zasrání, ale i daleko tvrdším trestem! Naproti tomu použítí tohoto oslovení u cechovního outsidera (nečlena cechu) je naprosto samozřejmé a v principu povinné, protože takový outsider je méně než hornický učeň - v šachtě nepoužitelný, jenž je jen pro starost a zlost, protože se musí hlídat... a když se \"hlída, kdě ten cyp porad lozi, tož si něvydělaš ni na slanu vodu!\" };D)) A když už chce chahar označit někoho coby oud, jak tu bylo naznačováno, řekne \"Tys kokot...\" (+ vhodné nebo/a výstižné adjektivum před, ze nebo obojí...). Moji přátelé z Hlučínska tohoto způsobu oslovování používají neobyčejně tvůrčím způsobem. Podle situace však může být slovo kokot použito jako velmi něžný způsob přetelského oslovení i jako zdrobnělina (naprosto však asexuálně!!!, buzeranti nejsou mezi příslušníky cechu nijak ceněni(!) naopak). A o té Barboře Vám ještě napíši. Někdy. mám to v seznamu...
[218]
Člověče AeroKarle,
(Rpu?: 07.04.2007, 17:56:43
- x)
já mám pocit, že ten komunismus je snad člověku vrozenej, taková ta infantilní představa, že proč by tatínek musel pracovat, když peníze přece vyndavá z peněženky... A může se to 100x vysvětlovat, informací neúrekom, ale dokud tu není vlastní zkušenost, tak je to marný...marný...marný.... Zajímavá je i záměna feudála tyjícího z mozolů nevolníka za management ve fabrice. V tom infantilním myšlenkovém pochodu není vůbec na závadu, že těm managorům ta fabrika nepatří a že neexistuje jediný důvod proč by si měl majitel draho platit hromadu flákačů... V podstatě jě to úplně stejné, jako když jsou cikáni přesvědčený, že pro peníze si chodí člověk na poštu a jen bílí choděj do banky a proto jich mají víc...A proto nárokují ty rodiné domky, za byty, co před tím vybydleli....
[219]
Rputi,
(AeroKarel: 07.04.2007, 18:04:23
- Mail
- odkaz
- x)
mne překvapila intenzita té hlouposti, jinak mne zde neudiví skoro nic. Ostatně, na současném \"Psovi\" se podobných veleduchů projevuje několik. A ti cikáni mi skoro připomínají \"hnutí kargo\" z Nové Guinei. To byla také krásná legrace.
[224]
PeSi
(skimic: 07.04.2007, 20:22:11
- x)
... máš na mysli to o thoriu? Proč by měl být řev? Vždyť se to vyskytuje 3x více než uran na který se tedy v reaktoru musí přeměnit aby mohlo býti vůbec zahájeno štěpení. Asi to bude levnější a bezpečnější, kdoví jestli to není méně toxické - nakonec - dá se získávat i z mořské vody /asi možná ty kyanidy při pozdější rafinaci budou problém/ - proč teda řev?
[227]
ad Loki
(skorostařík: 07.04.2007, 20:35:23
- x)
Nezbývá mi než věřit výkladu Lokiho stran ostravského hornického slangu, anžto jsem na Ostravsku taky jenom jakási náplava ze středních Čech, nicméně význam onoho tříhláskového slova mi byl vždycky vykládán jenom tak, jak jsem měl příležitost popsat shora, a bohužel jsem se pohyboval v prostředí, kde o jiném významu slechu nebylo. A to podotýkám, že jsem měl dobré kamarády horníky, byť sám nehavíř, se kterými jsem dlouhá léta fungoval v zájmovém kroužku. Je pravda, že v rámci toho, případně v rámci pracovního zařazení jsem se těch vybraných slov po ku,pi,c či ko naposlouchal také dost, ale budiž poznamenáno, že od kamarádů, tedy mimopracovně jsem to nikdy nebral nijak ve tragicky. Jaksi jsem při společných zájmech na toto výrazivo nějak nedoslýchal nebo co. Jo, ale o nějakém skákání přes kůži u obyčejných kluků na šachtě v rámci přijímání do cechu jsem také nikdy neslyšel, a to ani od těch, co prošli hornickým učňákem.
[228]
2 skimic
(PeS: 07.04.2007, 20:39:57
- odkaz
- x)
Proč řev? prostě z principu. Je tady zas další palivo, na jehož vývoji se pracovalo řadu let. Je to palivo jaderné... Může vcelku efektivně vyřešit energetické potřeby na další řadu let a neprodukuje žádné skleníkové plyny, s výjimkou vodní páry. O to větší bude řev. Tipoval bych, že přijde další extempore blbosti, zelený chcanky a různobarevné hnití půjdou v první řadě. A jsem strašně zvědav, jaké moudro vypadne ze soudružky pidistryně, až jí to řeknou a vysvětlej... Jestli ještě bude pidistryní...
[230]
Jo PeSi,
(AeroKarel: 07.04.2007, 20:43:21
- Mail
- x)
na Psovi se urodilo magorů neúrekom, ten zloděj nicků je jen jeden z nich. Skoro bych řekl, že klinická smrt se blíží. Spojení s Lidovkami to načalo, magoři a přiblblá cenzura pokračují ... Alespoň to člověka neodlákává od jiných přínosných činností.
[239]
jasane, já se toho (nejen) Pretela musím zastat.
(Rpu?: 07.04.2007, 21:36:26
- x)
(Mimochodem, on říkal hned od začátku, že se stupněm \"very likely\" nesouhlasí). Ono ti klimatologové něco říst museli, protože jinak bychom je za pár let ukřižovali právě proto, že neřekli. Oni mimochodem říkají už od šedesátých let - jenže se to ani politicky ani ekonomicky nehodilo do krámu. A teď, včetně klimatologů, nestačíme zírat, co je to za rachot, když se \"TO HODÍ\".... A to, co měl Šumavák na mysli, byla, myslím, Pretelova zmínka, že prachové emise vypouštěné běhěm 50-70 let, proti kterým se tolik brojilo, vlastně klima ochlazovaly. Ergo kladívko - nejlepší by bylo ty prachové emise začít zase vypouštět.....a to tak, že rychle....:))
[240]
2 Šumavák
(PeS: 07.04.2007, 21:41:32
- x)
Pokud jsem poslouchal pouze toho Pretela, tak můj dojem je, že se pokoušel sdělit: \"Já neříkám tak ani tak, ale na moje slova dojde!\" No a pokud k tomu ještě zahrnu tam prezentované exempopeláře póvlu a hnoje, tak lze říci, že panika byla úspěšně vyvolána. Josef Goebbels by z nich měl radost.
[241]
ale ne Rputi
(jasan: 07.04.2007, 21:46:14
- x)
nahradit jednu neoverenou hypothesu druhou neoverenou hypothesou? Reseni je proste - neblbnout a postarat se o energetickou stabilitu a sobestacnost statu... u nas to jde. Pak nam nebude vadit ani oteplovani ani ochlazovani... A Pretela prede mnou neuhajite - rozehrali vysokou hru s lidskou blbosti a ted nenapadne couvaj - a stejne nas to prijde draho. je mi lito, ale takhle se vedec chovat nema.
[242]
PeSi, omyl!
(Rpu?: 07.04.2007, 21:49:24
- x)
Pretel je zřejmě seriozní vědec (aspoń se mi tak jeví - co ho pozoruju). A dneska skutečně žádnej seriozní klimatolog nemůže říct ani tak ani tak, protože těch vlivů je tolik a o mnoha z nich se ani neví, že něco striktně hlásat je koledování si o pád na ústa. Američani teď např, přišli na to, že za zvýšeným počtem hurikánů je zřejmě změna oceánského proudění. Stalo se to už mockrát v historii, ale nikdo netuší v čem je příčina.
[246]
2 Šumavák
(PeS: 07.04.2007, 21:56:27
- x)
Jo a jinak, ptal ses, co mě při tom napadlo... No, nějak se mi vnucuje tohle: \"Nemíti skrupulí, když o náš prospěch běží, mít na rtech vyznání a pod jazykem hada! Být silným po vůli a říkat, že nám leží na srdci poznání a bát se říci: zrada! Toť láska nevlídná jak slina na šátku, doba je neklidná a touha na splátku, toť láska pod knutou a smrt je poslem lásky, Smrt s dýkou vetknutou do knížky pod obrázky...\"
[247]
Tak jsem se zas na chvilku probral.....
(Šumavák: 07.04.2007, 22:00:32
- odkaz
- x)
MP - doufám že toho, co zrovna také čtu připravuji k převodu do HTML a publikování :-)) ANO !! RpuŤ to vyhnátla!!!! On doslova řekl: že:\" K ochlazování (klimatu) docházelo, protože v 50-70tých letech byl velký nárůst emisí pevných částic a síranových aerosolů......\" Mě to padlo do ucha už včera, když jsem to zaslechl poprvé. A vyvozuji z toho nejméně dvě zásadní věci: - ano, člověk může za oteplování a způosobil ho zákazem aerosolů, filtry na elektrárenských komínech, filtry na autech a všema těma zelenejma opatřeníma k \"získání\" čistého vzduchu!!!!! --oteplování se nejlépe zabráním zrušením všech těch zákazů a nechá se příroda sama sobě a přirozenému vývoji. !!! --- sem neřek já, to řekl v podstatě ten Pretel včera v bedně!( to že by si měl dát pozor na to co říká je další věc, ale ta už mě tolik neirituje... :-)) PS. Jo a druhá cesta, jak zabránit globálnímu oteplování je omezit Brownův pohyb !!
[251]
PeSi,
(Rpu?: 07.04.2007, 22:07:01
- x)
ale jak má říct něco konkrétního, pokud si nechce dělat z huby latrínu? Krom toho,kned když se s tý konference vrátil, říkal, že s tím \"very likely\" nesouhlasí, protože se to prostě odhadnout nedá. A (myslím v Reflexu) výslovně řekl, že to sdělí i Bursíkovi - kterému je to ovšem srdečně fuk...
[254]
2 Rpuť
(PeS: 07.04.2007, 22:19:39
- x)
No, že to prohlásil v Reflexu je platný asi jako zuby v prdeli... (poslali z lázní ostrou prosbu!) Pokud to podepsal v Paříži a pak tvrdí, že to vlastně podepsat nechtěl, tak co vlastně chce? To to jako podepsal proti své vůli? To by svědčilo o srdečné a tvůrčí atmosféře toho panelu, plného vzájemného přátelství a porozumění při klimatizací zajištěné teplotě 20 st. Celsia a tlaku 760 mm rtuťového sloupce... I když rtuť radši ne, ta je teď také oblíbeným strašákem... Takže při tlaku 1 bar... V podobné tvůrčí atmosféře se prý podepisovala i anticharta...
[255]
PeSi, já se obávám,
(Šumavák: 07.04.2007, 22:21:10
- odkaz
- x)
že ty aerosoly spíš byly hydrochlorofluorouhlovodíky , ale extra jsem si to znova pustil, on řekl fakt \"síranových\". Na a tady jsou ti dva na lynčování, co maj na svědomí to globální oteplování: \"Měkké freony byly použity jako náhrada za tvrdé freony. Díky své chemické stálosti a snadné zkapalnitelnosti se po dlouhou dobu freony jevily jako ideální chemické látky, které našly široké uplatnění především jako chladící médium, v klimatizacích a tepelných čerpadlech. Tak tomu bylo až do 70. let minulého století, kdy poprvé vědci F. S. Rowland a M. J. Molina vystoupili s domněnkou, že freony poškozují ozónovou vrstvu Země, která chrání zemský povrch před tvrdým UV zářením. (Více viz část věnovanou výskytu v životním prostředí.) \" Ještě se omlouvám za přklep.... Rpuť má hmat a ne hnátu !! Jinak nahoře je ten Bastiat.
[257]
Jasane, když se na tom
(Šumavák: 07.04.2007, 22:26:08
- x)
většinově usneseme, tak to nemůže být blbost! To si vyprošuji/:-)/ !! A globální oteplování bylo způsobeno tím, že lidstvo úspěšně zabránilo globálnímu ochlazování ! O tom přece žádná! Jinak bychom teď globálně klepali kosu jako já tady lokálně! Ty 2°C , co jsou teď venku (to zn. že ráno bude nejmíň -2) žádné teplo nejsou !!!
[258]
2 Šumavák
(PeS: 07.04.2007, 22:29:16
- x)
tak ještě tady, ať je to pohromadě. Jo, řek sírany, ale když se spaluje uhlí a nafta s obsahem síry, tak vzniká kysličník siřičitý a z nespálenejch složek spíše ty sirníky. Aspoň takhle jsme se to učívali kdysi v chemii. Jo, takovýhle blbosti si pamatuju, ale abych si pamatoval politicky korektní slovník a vědecké poznatky, to už ne...
[259]
herdekfilek Rputi
(jasan: 07.04.2007, 22:31:07
- x)
tak on tam byl vyslan aby \"drzel hubu a krok\"? to snad nemuzete myslet vazne.... vite, kolegove rikaji \"bud ses chlap nebo kupa exkrementu\". A vypada to, ze Pretel chlap neni. To uz si nepamatujete, co ztropil Zahradil okolo zasedano Konventu?
[266]
Tento panel byl svolán
(Šumavák: 07.04.2007, 22:50:57
- x)
za účelem vybrat nejohroženější regiony (taky se oto v závěru hádali 22 hodin nepřetržitě) jako např turistiku v Alpách za účelem zvýšení dotací z EU a méně ohrožené- jako třeba ČR, kde se skřípne průmysl a nárůst! Rovnováha v přírodě musí být zachována!!!!!
[267]
Hele,
(PeS: 07.04.2007, 22:54:42
- x)
vážení, já jsem si ho schválně pustil ještě jednou a detailně jsem poslouchal. Ten člověk neřek opravdu Vůbec Nic! Zvláště v závěru to bylo až dojemné. Ale třeba si vzal ponaučení od Chiraca, že středoevropské státy propásly příležitost držet hubu, tak to chtěl napravit...
Rada : uvozovky dole = levý ALT+0132, uvozovky nahoře = levý ALT+0147 Rada 2: nechce-li se Vám vypisovat hranaté závorky a uvedené tagy, můžet je "pastnout" či vůbec jen levým tlačítkem myši označit, pustit, znovu levým uchopit a přetáhnout do textu..Nezapomínejte, že se ten zvýrazněný text VŽDY musí ukončit tím druhým tagem !! | |