Podepiš!

Šumavák bloguje:

                                         deníček za(& vy-)valeného
 

Zprávy ze Šumavy
...
domů

Co přináší LS?
Informujte se na
www.NeLisabonu.cz


Napište mi!
Poslat SMS



Rádia :                   

RADIO DNB - Šumava
Stránka s programem
 
Přehrávat... 
Chat s redakcí:          

Radio Beat
Country-Radio




Pátek, 25.05.2007

Národní knihovna a Jan Kaplický potřetí...

poslal: Šakal

 


Stavební typ

Nad návrhem knihovny se střetávají tři názorové proudy, které se týkají toho, čemu říkáme stavební typ. Nositelé staršího názoru míní, že každá budova má svojí formou jasně demonstrovat poslání, jemuž byla zasvěcena. Oporu nacházejí v tradici, kdy každý na první pohled dovedl rozeznat budovu školy od nádraží. Vznikaly příznačné stavební typy: kostel, radnice, měštanský dům, tržnice

Vyvinuly se typické půdorysy a objemy příslušného stavebního typu, které vyplývaly z dané funkce. Ale také se prosadila určitá tradice v charakteristickém používání architektonických článků, které stavbu zdobily. To sice záviselo do značné míry na konkrétním slohovém období, nicméně podstata celkového uspořádání zůstávala obecně srozumitelná a byla všeobecně sdílena po celé generace.

Mělo to své nepopiratelné výhody. Odpovídalo to v jádru konzervativnímu způsobu, jakým se většina lidí orientuje v okolním světě. Navzdory pokroku v objevování nových materiálů a technologií má člověk biologicky hluboce zakotvené vnímání prostoru a svého těla v něm. V běžné každodennosti nechce být neustále překvapován a znejišťován neobvyklými vztahy mezi sebou samým a okolím.

Tomuto stylu nejlépe odpovídá takzvané denotativní architektonické ztvárnění. Jednoduše řečeno, naše vnímání takové architektury není zprostředkováno speciálním vzděláním či pěstovaným vkusem. Dům vyhlíží tak, jak ho namaluje malé dítě ­ vstup je označen portálem, střecha je tradičně šikmá, okno je okno a nikoliv stěna pevného zasklení. Tyto postupy před časem úspěšně oživila postmoderní architektura a s úspěchem o poznání menším takzvané podnikatelské baroko.

Za ilustraci si zvolme stavební typ jménem "vila".

Vila koloniální

V denotativním architek- tonickém uvažování by mohla vyhlížet kupříkladu jako dům z koloniální éry amerického kontinentu. Nízké střeše dominuje tradiční trojúhelný štít s loukoťovým oknem, který osvětluje halu a patřičně monumentalizuje vstup. Vchod je rámován sloupy a doplněn schodištěm. Vysoká proporce oken dodává domu poněkud "zámecký" charakter a podtrhuje tak společenský status stavebníka. Vše je tradiční a srozumitelné.

 

Vila funkcionalistickáProti tomu stojí názor těch, kteří tvrdí, že takový přístup je výtvarně zastaralý a ze společenského hlediska zpátečnický. Architektura má podle této teorie demonstrovat pokrok, odrážet vývoj technických možností doby a také sociálních vztahů. Tohle krédo pak vyjadřuje nejlépe architektura konotativní. Při pohlížení na takové stavby nevystačíme s tradičně navyklým vnímáním. Je zapotřebí kromě používání intuice naučit se detaily stavby vnímat ve vztahu ke konstrukci. Umět vydedukovat funkci jednotlivých částí ze vzájemných souvislostí.

Naše "vila" tedy může mít podle zásad konotativního uvažování plochou střechu, která je úspornější, a pergola na ní ohlašuje obytnou terasu. Vchod poznáme podle výrazného prosklení vstupu, okna v obývacím pokoji mohou být tvořena skleněnou stěnou, která spíše než tradiční okno spojuje obyvatele se zahradou. Podle zešikmeného objemu poznáte umístění schodiště, kterému odpovídá i umístění malých okének. Pro tohle pojetí je příznačný sloh funkcionalismu a obecně architektonické moderny.

V současnosti je stále živější trend, který se nazývá architektura konceptuální. Vila- blob

Ta pokládá i ty nejodvážnější výboje moderní architektury za přežilé a nudné. Architektura má podle této teorie provokovat, přinášet neobvyklé zážitky, inspirovat. Východiskem pro tvorbu je v takovém případě libovolný architektův "nápad". Autor se může inspirovat nejrůznějšími objekty hmotného i virtuálního světa: tvary rostlin a živočichů (chobotnice), obyčejnými předměty denní potřeby (žehlička) nebo zvláštními vizuálním působením specifických materiálů (moaré efekt při prostupu světla skrze textilii).

"Vilu" pak můžeme v duchu konceptualismu postavit třeba ve tvaru kosmické stanice. Obývací pokoj bude připomínat vyhlídkovou gondolu kapitánského místa, podružné místnosti dostanou kajutová okénka a vstup vybavíme schody, které svým tvarem odkazují k můstkům odpalovací rampy.

V obecnosti lze těžko rozhodnout, kterému pojetí dát přednost. Pravidlem spíše bývá to, že stavby ze společenského hlediska významné a investičně náročné se svým ztvárněním příklánějí k linii druhé a stále častěji k té třetí. Naproti tomu pro architekturu malých investorů bývá příznačný spíše konvenčnější přístup.

Mám dojem, že je celkem rozumné aplikovat přístup konceptuální na výjimečné solitérní stavby. Nemá jistě valný smysl uplatňovat ho jako celospolečensky platnou doktrínu. Tahle podmínka je ovšem v případě budovy Národní knihovny splněna dokonale, takže by tu konceptualismus měl svou platnost.

Dnes je navíc zmíněný trend podpořen skutečností, že vliv mediální kultury je s minulostí nesrovnatelný. Města i celé státy touží stále více reprezentovat se skrze okázalé stavby, jelikož takový počin pak není pouhou investicí do dané stavby ale též do prestiže a celkové ekonomické úspěšnosti regionu či země. Z toho pohledu se pak také přístup ředitele knihovny Ježka i primátora Béma jeví jako dosti srozumitelný.





Komentáře

[1 Tak von nedá pokoj...:))) (Rpu?: 25.05.2007, 06:15:41 - x)
Já se z těch archoušů jednou vobkreslim!:))
V každém druhém článku o bytové architektuře (určeném blbům, který tomu vůbec nerozuměj, nicméně pošetile trvaj na tom, že si ten kvartýr zaříděj sami) se člověk dočte, že v místnosti nejlépe působí jen JEDEN dominantní kus nábytku (ať už svou výškou, zpracováním, nebo historickou odlišností) a ostatní by mělo být spíš nenápadné a v souladu s celkovým zařízením. Vřele souhlasím! Nerada se pohybuji v prostředí, kde na mne 24 hodin denně něco odevšad řve, čeho si musím všímat, o co zakopávám. Přeji si, aby mé oko spočinulo, když spočinout chce a nikoliv proto, že mu nic jiného nezbývá. Konec konců to samé platí i pro zahradu. Jsou solitéry a jsou květiny do záhonu a nevyplatí se to míchat.
Který čert zpupnosti však nutí stavební architekty se této zásady nedržet? Odkud se bere ta touha hňácat a plácat v centru nejcentrovatějším jeden barák na druhej, bez ladu a skladu, bez pokorného vědomí, že jsem jen jedním v řadě a bez úcty k práci předchůdců.
Námitka, že se tak dělo po staletí neobstojí. Bouralo se, stavělo na základech zbořeného, přestavovalo, upravovalo, gotika, renesance, baroko, secese - jenže všechny ty styly měly něco společného - dům vypadal jako dům (v klasickém smyslu slova) a tak se s ostatními časem zžil. Na výzdobě jednotlivých domů na Vltavském nábřeží si zajisté jednotliví architekti dali záležet, ale styl je sjednotil a nábřeží působí jako vyrovnaný celek. Tedy působil - než se tam rozcapil skotačící beton, přeřvávající celé nábřeží.
Praha (ale i každé jiné město) měla své historické části se svými centry (Malá Strana Malostranský ring, Malé Město pražské Staroměstské náměstí....)
Na to se v dnešní době vůbec nebere zřetel. Sídliště vypadají jako králíkárny nikoli proto, že tam stojí množství vysokopodlažních obytých domů, ale protože právě postrádají taková centra společného života. Postrádají dominanty, podle kterých se člověk může orientovat, kterého vedou odněkud někam. Kdo se na sídlišti někdy neztratil, ať zvedne ruku... Zajisté, člověk se může ztratit v kterémkoli městě, které dobře nezná, ale ta nemožnost orientace v nejnovější zástavbě je stresující...
Proč u všech všudy se moderní budovy nestaví v nových částech měst, aby i ty byly urbanisticky co nejzajímavější a nejhezčí? Proč Tančící dům nestojí někde, kde by tvořil dominantu místa a bylo k němu možno postavit i třeba řadu obytných domů, které by mu odpovídaly, ale nerušily jeho výlučnost...?
A ještě taková drobnost - domy i hrady bylo možné přestavět, když hradní pán došel k názoru, že ta gotika je už zatraceně out a stavba sama tím byla zachována. Knihovno se nedá ani přestavět, ani upravit, aby třeba vyhovalo lépe, jenom zbourat...

[2 Dobré zas ráno, (PeS: 25.05.2007, 06:26:20 - x)
pokud si dovolím přeložit slovo solitérní jako osamělý, pak bych navrhoval zbourat a zplanýrovat zbytek Letné zhruba v rozsahu: Ministerstvo Lásky, Ruská ambasáda, \"Pentagon\" a Hradčany včetně, aby konceptuální výtvor byl dostatečně solitérní a aby okolní stavby nenarušovaly charakter a smělou koncepci díla...

[3 No a jinak (PeS: 25.05.2007, 06:57:30 - x)
se domnívám, že jádro článku je ve třetím odstavci. Člověk je opravdu velice konzervativní - což je dáno biologickým vývojem. A prostředím. Ono to jaxi vyplývá už od Darwina - kdo příliš vybočoval svými extravagancemi z okolí, rychle zjistil, že nějak už nemůže své geny předávati dále, neb ho mezitím něco sežralo. No a v pozdější době bylo zvykem ty příliš vybočující zavírat do polstrovaných místností, aby si neublížili.
Pohybuju se dost mezi studenty - ti bývají dáváni jako příklad nového, neotřelého, často i odvážného přístupu k ledasčemu. Troufám si tvrdit (na základě empirického každodenního studia), že tomu tak není. Jsou možná v jistém smyslu konzervativnější, než střední generace. Odlišnost od \"průměru stáda\" se toleruje mnohem méně, než u mé či starší generace, kde často tolerance přichází s věkem a jistou vyzrálostí. Holt s věkem klesá (mimo jiné) invence a začnou ji nahrazovat zkušenosti.
Jen je poněkud příznačné, že tatáž squadra lidí, co jindy zpochybňují jakékoli rozhodnutí a prosazují referendum o každým prdu, najednou říká, že se nikdo nemá starat, za co se rozfofruje cca 10 miliard (střízlivý odhad, spíše více) a má důvěřovat odborníkům...

[4 2 Rpuť (PeS: 25.05.2007, 07:01:47 - x)
Já kolem té tančící příšernosti dosti často chodím či jezdím. Nemohu se zbavit pocitu, že k úplné dokonalosti by to ještě něco chtělo. Maně mě napadá tak 5 metráků dynamitu...

[5 (Jirka původní: 25.05.2007, 07:03:52 - x)
Rputi oni nemohou nic stavět , vně starých center, to by nikdo , ani tůristi, neobdivoval....většina , když se jede podívat na něco hezkého, tak jedou do města..starého.

Šumaváku....brigádníci se \"zduní\" jinak....proto dostávají peníze až v pátek a nikde ne přes týden....:-)))

Skoro každý architekt Vám potvrdí, že jsou umělci a dům je umělecké dílo. Investor by byl nejlepší takový, který by měl neomezený rozpočet a slepý....a vlastně v tom domě pak nežil a nechal ho přístupný jako muzeum....ale jsou skvělé vyjímky....

[6 Ano, Šakale! :-))) (Dana: 25.05.2007, 07:13:09 - x)
Moderní architektura má mimo jiné i provokovat! :-)))
PS: Pokud bych si náhodou stavěla nový dům, rozhodně by to nebyl ten třetí příklad. Asi bych zvolila návrat k prvkům původní venkovské architektury poodří... :-)))

[7 No a ještě (PeS: 25.05.2007, 07:25:29 - x)
teď ráno poslední poznámka - to typizování je značně zjednodušené. Ono i ty typy domů nějak odrážely prostředí a funkčnost. Nemohu se zbavit dojmu, že ta koloniální vila by se příliš neosvědčila na horách či ve Skandinávii. Ono už i ten \"typický\" měšťanský dům vypadá kapke jinak třeba v Budějicích, v Amsterdamu, v Kodani nebo v Tokyu.
Ale ono tam stejně žádné knihovno nebude. Když už, tak se nahoře vztyčí stožár, natáhne se vlek a bude z toho lyžařský a sáňkařský svah pro rekreaci Pražanů...

[8 PeSi, (Rpu?: 25.05.2007, 07:41:46 - x)
já nedaleko toho hnusu valnou část svého života bydlela, takže to beru jako osobní urážku - prostě to tam nepatří!

Jirko a kam se budou chodit koukat za nějakejch 200 let?

[9 ten souboj konzervatismu (maYda: 25.05.2007, 07:56:57 - odkaz - x)
s modernem není nic nového pod sluncem.
Dovoluju si znovu připomenout , že rozhodně je symbolem PAříže spíš Eifelova věž, než Louvre.
pokud jde o \"archouše\", tak kladný a záporný názor na stavbu je u nich, jak to odhaduju, zhruba ve stejném poměru jako u ostatní populace, možná jen více váží slova,aby nebyli nachytáni, že plácnou nějakou blbost.
ale i u nich se objevuje zřetelný rys, že základním kriteriem pro argumentaci je \"líbí - nelíbí\", tedy kriterium, dostupné každému laikovi a záležitost čistě emoční a vůbec ne racionální.
Prostě někomu se to líbí a tak hledá argumenty \"pro\" , někomu ne a tak hledá argumenty \"proti\".
Architekt jen ví, že jako odborník argumentem typu \"dvakrát týdně půjčuju knížky v Horní Dolní a tak přece musím vědět, jak taková knihovna funguje\" by se - na rozdíl od té knihovnice v Horní Dolní - poněkud zesměšnil, tak to musí podat lépe a sofistikovaněji.
Ale ta základní oroentace podle čistě pocitového \"líbí - nelíbí\" tu je.

[10 PeSi....budou se jezdit jkokat tam kde se jim to bude líbit.... (Jirka původní: 25.05.2007, 08:15:04 - x)
Nemám nic proti moderní architektuře, ale musí to zapadat tak jako Jandák na hrnec....Ale vlastně i to \"zapadat\" je strašně subjektivní....Mě se docela líbí stav v Bretaní, Toskánsku, Benátkách......kde lidé normálně žijí se všema vymoženostma a pohodlně třeba v v renesančním domě nebo domě starém 150 let. Jasně, museli udělat koupelny, záchod, rozvody, odpady.....ale střešní okno by neudělali nikdy, neb si váží prostředí, kde žijí. A berou to jako samozřejmost a nepotřebují na to úřad. A jsem přesvědčen, že ty domy tam budou ještě více než 200 let.

MaYdo..to je fakt..na Eifelku byli všichni hodně naštvaný....asi všichni ne. Kdo byl rád...stavitel mostů a dalšího pan E. :-)) Mimochodem, prý stavěl mosty i Čechách, nevíte o tom někdo?

[11 nojo architekti (jasan: 25.05.2007, 08:36:51 - Mail - x)
ja o nich mel rec s delnictvem, co mi stavelo barak... a voni rikali = drahej pane, co se divite VON v to prece bydlet nebude.....

[12 OT - proč ty hranice s monarchií (Rpu?: 25.05.2007, 08:39:00 - odkaz - x)
rovnou nezavřít a bude od nich pokoj?! Papežštější než Brusel...

[13 Krásné dopoledne vinšuji. (Anka: 25.05.2007, 08:59:24 - x)
Rputi, jsme zaostalí, je třeba na nás dávat majzla. Zas jeden, co to s námi myslí dobře: \"O Česku sice tvrdil, že jeho připravenost na Schengen je dobrá, to ale nic neznamená: připraveno musí být přinejmenším ještě Polsko, SR a Maďarsko, aby Češi měli jistotu, že skončí pohraniční kontroly při cestách do Saska, Bavorska, či Rakouska.\"

[14 šakale (skimic: 25.05.2007, 09:01:09 - x)
... já musím velmi ostře /byť formálně/ odmítnout vaši větu \"Města i celé státy touží stále více reprezentovat se skrze ... \"
Města ani státy netouží. Touží exhibicionističtí bafuňáři, kteří se nějakou shodou okolností /a to obvykle shodou velmi temných okolností/ dostali k mým a vašim daním. Bývají to týpci kteří ještě včera nosili fialové sako a bílé ponožky a know how vyslovovali jako know how. Knihovno f metle a f plný palbě je prostě jen další penis enlargement. Architekty obecně bych z toho fakt nevinil. Gaussovo rozdělení platí i pro tuto skupinu.
Jo - tend šnečí domeček - varianta tři - není to ze Sekory? Někde bych to ještě našel. Chybí tam na terásce ta puntíkovaná fiflena s paraplem :))

[15 Hranice nechat otevřené !!!! (Jirka původní: 25.05.2007, 09:02:41 - x)
jak bych se dostal domů.
S těma architektama je to zvláštní. Většinou lze najít vhodný kompromis a i architekt si potřebuje najít klienta svému pojetí blízkého....jinak se nedomluví a obě strany jsou ukřivděné. Vidím to z pozice klienta. Ze strany co má mít nápady a řešení, to také není tak jednoduché. Když jsme dělali u nás na špejcharu a vlastně u nás všude úpravy, budovali provoz atp....tak jsme vystřídali 4 architekty, než jsme si padli s jedním do oka. A museli jsme skloubit, chráněnou stavbu , provoz, prostředí a technologie... byl to obtížné najít spřízněnou duši. Někteří měli dobré nápady, ale jinak byli totálně nepoužitelní.....třeba vysvětlit, že vysokozdvih se prostě nebude dobře pohybovat a zvedat palety po kamenné dlažbě jednoduše, bylo nad někdy síly. A takových perliček bylo více.

[16 Maydo, (šimon klein: 25.05.2007, 09:02:42 - x)
vona ta Eiffelovka je taky víc vidět než Louvre a proto - dle mého hluboce osobní mínění, které nikomu nevnucuji - si tam mohli dovolit postavit tu hnusnou pyramidu.....a Eiffelovka se mi jako technikovi velmi líbí, ale asi jako sofistikovaný kolotoč na matějské...a jsem rád, že není v Praze.
Včera jsem si byl se ženou posedět na lavičce pod Strahovským klášterem a odnesl si několik poznatků: jednak, že i ta petřínská rozhledna je stejně vošklivá, jako eiffelovka a evidentně ruší okoladnost okolí, druhak jsme se shodli na panoramatu rušivých palácích s celoplošným prosklením, jakkoliv jsou hodně daleko od tohoto božského koutku - staré holešovické Kovo a i ten nový pyj Lighthousu vedle. Prst Moskvy v Mahlerových sadech je bezkonkurenčně hnusnej a ty lavičky na onom místečku byly asi přestěhovaný trestný lavice - tak blbé fošny aby jeden pohledal. A na místa, kam choděj houfně tůristi by asi patřil asfalt a ne dlaždičky, které nedržej v podloží a tak jsem jich na cca 10 qm napočítel dobře kolem 150ti vyvrácených a použitých jako past na zvrknutí.
Ostatně si myslím, že Knihovno nemá na Letné co dělat....

A k té biomase - vona hlučná pila vedle kovbojů z izraelské ostrahy nemá moc šanci, ale takhle nebozizkem navrtané stromečky s nějaký fujtajflem v těch dírkám - to to pak jde se stromečkama z kopce jedna radost....

[17 Ahoj ! A Patočka v tom lítá.... (Šumavák: 25.05.2007, 09:17:15 - x)
DNA potvrdila, že v Klokánku byla Škrlová....
Bojím se bojím, že jsem to uhádl.To by vysvětlovalo i to stěhovánído Kuřimi- v novém prostředí Aničku nikdo nezná...

Rputi, já sice chápu co ti Rakušáci dělají, ale nechápu proč? Co tím sledují? Čeho si myslí, že dosáhnou??
Já těm atomgegnerům už leta píši, že se řídí filosofií:
\"K dobrým sousedským vztahům skrz vyhrožování, blokády, veto a vydírání hladovkami ! \" ale to byla skupinka magorů.
Dnes to je státní politika Rakouska.A vypadá to, že nejen vůči nám(i když tady si dovolují nejvíc) ale i vůči aďarům, slovákům, Slovinsku, poslední dobou chtěj mluvit do toho co směj a nesměj Švýcarům....

Oni asi chtějí být nejbezpěčnější stát v Evropě.

(To byla kvízová otázka z kvízu o \"Zlatou mříž\'68\": Který je nejbezpečnější stát na světě a proč? - Izrael,protože nesousedí se žádnými spřátelenými zeměmi....)

A já děkuji Šakalovi za osvětu a rozšiřování mých obzorů.Ale tak nějak se mi vnucuje neodbytná myšlenka, že tato diskuse měla proběhnout ve veřejnosti PŘED zadáním té veřejné soutěže.Že už to ex post nenapravíme, akorát bude řada lidí přesně vědět, proč se jim knihovna nelíbí nebo líbí......

A já se jdu uvolňovat.(Arbeit macht frei...)

[18 2 jasan (PeS: 25.05.2007, 09:39:38 - x)
Zajímavá shoda myšlenek. Cestou z jednoho působiště na druhé jsem o článku trochu přemýšlel a náhle mě napadlo, že je zatím podivné ticho kolem toho, v čem bydlí sám pan věhlasný světový architekt... Že by se třeba pochlubil...

[19 Šumaváku, (Rpu?: 25.05.2007, 09:42:02 - x)
já chápu, že to poliši potřebovali zdeúředně potvrdit. Ale když u soudu byla modrooká holka a z Klokánku zdrhala hnědooká, tak je to celkem jasný...:))

[20 Pozdravy všem (martin TT: 25.05.2007, 09:59:48 - Mail - x)
chválu šakalovi jsem umístil už u prvního pokračování. Do komentářů zřetelně pronikají city místo rozumu, ale to se dalo čekat.
Moje stanovisko je samozřejmě také na bázi líbí - nelíbí. Na Letné ani Knihovno ani knihovnu. Z nahozených lokalit mi sedí jižní vysokoškolský kampus. Tvar i technologii podřídit účelnosti úschovy a studia.
Jirko původní - ten zázrak byl od firmy liquivision? Mají pěkný computer X1, ale drazí jsou jak prase. Pohled na jejich stránky prozradil, že celý zázrak potřebuje kolíček na prádlo!!!!

[21 Jirko, (Vít Blaha: 25.05.2007, 10:00:22 - Mail - odkaz - x)
Gustave Alexandre Eiffel - bohužel u nás nic... alespoň se žádné prameny nezmiňují - Panama, Rumunsko, Filipíny, Portugalsko, Peru, Chile, Rusko ano, ale Čechy, nebo Rakousko nic...

Více v odkazu

[22 Martine, (Vít Blaha: 25.05.2007, 10:02:54 - Mail - x)
zdravím k móřu... Dnes ráno mne napadlo, že se musím podívat, jestli v oblíbených evropských destinacích není větší zima než v české kotlině...

[23 Ano, Šakale, tvůj popis (jura-p: 25.05.2007, 10:04:41 - x)
je bezvadný. Já chci denotativní knihovnu nejlépe kamennou. S monumentalizovaným vstupem, tak aby z toho trčelo zakotvení v historii a pocit, že obsahuje minulost, je tu v přítomnosti a chce tu být navěky.
Svůj domek klidně postavím konceptuálně, když bude dost daleko od sousedů, aby jim neškodil ve výhledu a bude uživatelsky funkční a budu na to mít.
Jinak ho postavím tak, aby mi životně seděl a byl co nejlevnějši. Takže bez ozdob, konceptualita musí být podřízena funkci, což neznamená, že je vyloučena z úvah. Prso tvarem by mi vyhovovalo. Možná abstraktováno do polokoule. Mimoto by to byl dobrý tvar vzhledem k co nejmenšímu prostupu tepla. Jenomže ta stavební obtížnost a drahost Možná i koncepce skladu včetně knih by v podzemí nemusela být špatná. Kdysi mě napadlo vyplést kopuli z vrbového proutí a pak to ohazovat betonem a tím vytvořit skořepinu. Tu pak zapěnit polyuretanem a přetáhnout folií. Ale z toho by se stavební úřad obkreslil. A než by se pod to podepsal statik, tak by to bylo dražší než poskládat libovolný tvar z panelů k-kontrol. To jsou ty, co z nich postavili tu naši polární stanici. Lépe mi půjdou skříně ke zdi a nevylekám sousedy. Jo, nápady má kdekdo. Nechápu, proč ty Kaplického mají být zaplaceny ze státních peněz. Ať se vrátí k těm svým obchodům a vchodům do nich. Aranžér. No dobře - designer.

[24 Je sice symbolem Paříže, (jura-p: 25.05.2007, 10:08:52 - x)
ale každý tam jde akorát jednou. A v té části Paříže taky moc život nefrčí. Ale kousíček odtud se dobře bydlí Pařížanům. Dokonce i ta druhá část parku se dá jako park docela užívat. Akorát mezi nohama je tam furt tlačenice. A v poslední době to nějak celé v noci bliká.

[25 Tak je půl jedenácté (Šumavák: 25.05.2007, 10:37:53 - x)
a venku už je 32°C ve stínu. Na sluníčku teploměr ukázal 47°C.
Asi bude opravdu teplo.

[26 Taky mě napadlo slepit si vnitřní tvar domečku z folií. (jura-p: 25.05.2007, 10:38:00 - x)
To nafouknout a pak rovnou zapěnit tím polyuretanem. Na to folii a celé to obráceně poutat sítí k zemi. Zevnitř by se to dalo upravovat dle libosti. Sádrokartonem, omítkou, ba i hliněnou, dřevem.

[27 Jo Martine...to jsou oni..ty brýle... (Jirka původní: 25.05.2007, 10:42:32 - odkaz - x)
v odkazu je link....kdybys chtěl vyzkoušet, jsem jejich dobrý klient ....kolíček si, ale musíš pořídit sám, nejlepší je, se seznámit s akvabelou :-)))

[28 \"...Diskuse měla proběhnout ve veřejnosti PŘED zadáním... (šakal: 25.05.2007, 10:47:43 - x)
té veřejné soutěže. Že už to ex post nenapravíme, akorát bude řada lidí přesně vědět, proč se jim knihovna nelíbí nebo líbí...\"

Tak, tohle je, myslím, důvod, proč jsem to psal. Můj Šumavák mi ruzumí! (7;- ))

[29 Šakale...měl si napsat (Jirka původní: 25.05.2007, 10:51:18 - odkaz - x)
Moji Šumaváci mi rozumějí.....aby si pán Brány, který teď chladí teploměr pod vodou, aby bylo snesitelněji, nemyslel, že je na všechno sám :-))))

[30 Já mám žízeň (Foundryman: 25.05.2007, 10:53:21 - x)
už teď. Objednejte mi, prosím, u Vodičky, pivo na 19.00 :-)

[31 Rpuťi, (Ťap: 25.05.2007, 10:53:55 - odkaz - x)
Ještě k tomu Matuškovi, existují USB gramofony. To je pro nás, co se o klábosnice nevzdalujeme ideální řešení.

[32 šakale, (Modrý pták: 25.05.2007, 10:59:59 - x)
báječné - jen bych opravil odstavec začínající \"V obecnosti lze těžko rozhodnout\" (12. od začátku nebo 3. od konce, jak je ctěná libost). V obecnosti lze SNADNO rozhodnout a Ty to v dalším textu děláš. \"Veřejné\" stavby totiž mohou kašlat na cokoli, protože NIKOMU NEPATŘÍ. Protože nikomu nepatří, ale VŠICHNI na ně MUSEJÍ platit, tak do toho všichni MOHOU žvanit. Jestli to má stát tam nebo onde, je to hezké nebo ošklivé, provozně drahé nebo levné, uživatelsky přátelské nebo nepřátelské, je možné řešit jenom u \"veřejné\" stavby. U soukromé je to úplně fuk. Je to soukromý pozemek a majitel rozhodne, co si na svém soukromém pozemku postaví. Pravda, různí \"experti\", pod různými obskurními důvody omezují vlastnická práva (např. \"hnusné podnikatelské baroko\"). Fakt, že je to aktuálně \"legální\", nic nemění na faktu, že do toho, co si postavím na svém pozemku, nikomu nic není. U \"veřejné\" stavby se vyjadřuje \"veřejnost\". Odborná i laická (tenhle termín miluju :-)). Odborná se snaží vymyslet lépe či hůře znějící argumenty, které mají udělat z \"vkusu objektivní parametr\" a laická je dobrá k tomu, aby to zaplatila a schvalovala, nebo držela hubu.
Nezapomeň, že žádná města, státy nebo kontinenty nejednají. Jednají jenom jednotlivci (skimici bravo :-))).
Dále nezapomeňte všichni, že tohle určitě není INVESTICE. To je obyčejná spotřeba. Investice je čin dobrovolný a je činěna, protože investorovi přinese cosi nad vložené prostředky. Ani jednu podmínku tohle nesplňuje.

[33 jurape, (Ťap: 25.05.2007, 11:05:56 - odkaz - x)
čtu Vás rád, čtu Vás často, ale teprve teď zjištuji, že Vaše stavební imaginace se přesně shodují s mými. Hlavně ten nafukovací domek by přece neměl chybu. Nechápu proč si všichni kolem mne tehdy s potutelným úsměvem ťukali na čelo. Jen doufám, že to nebyl žertík k rozproudění diskuze. Zůstal bych opět sám :-(

[34 Ťape, (Vít Blaha: 25.05.2007, 11:21:04 - Mail - x)
díky za ten odkaz na Lenco! Netušil jsem, že něco takového vůbec existuje...

To budou doma rádi, že mám novou hračku...

[35 pane Ťape... (Jirka původní: 25.05.2007, 11:30:22 - odkaz - x)
díky...už vím co bych si přál k Vánocům....Mám strašně desek.....Ani jsem netušil, že něco takového existuje. Nevíte náhodou, jestli něco podobného umí přehrávat i desky staré....ty mají takovou tu \"vyšší rychlost\" a asi i jinou jehlu?

Modrý ptáku..v zásadě souhlasím, ale nedovedu si představit , třeba u Stubaie, jinou architekturu, než tam je...stejně jako u Ponte Vechio budovu z kovu a skla....i když tam hned v prodloužení má super moderní prodejnu GUCCI zasazenou jak jandák na hrnec v renesančním paláci.....je to nerušivé a hezké. Možná když se vypěstuje úcta k prostředí, třeba výchovou, tak nebude potřebovat regulace

[36 PeS: 25.05.2007, 09:39:38 (dvd: 25.05.2007, 11:34:50 - x)
Tak já to tedy viděl, i když si adresu nepamatuji. Podle Karla Čapka (\"ulice sedmi schůdků\") by měl být pan architekt vášnivý labourista. Prostě předměstský řadový domek, jakých je v Londýně hafo. Aktorát se tam vstupovalo přes garážová vrata.

[37 Jirko (dvd: 25.05.2007, 11:39:23 - x)
šelakovky to nepřehrává, neb to nemá rychlost 78 ot./min. (Ovšem jistý všeználek tvrdí, že sedmaosmdesátky jsou z vinylu.)

[38 Když jsme poklízeli na půdě našli jsme (Jirka původní: 25.05.2007, 11:44:54 - odkaz - x)
staré desky, které se dají přehrávat pouze na starým gramci....taky jsme našli snad 10 kg jehel. Takže si můžem do smrti přehrávat od Osvobozeného divadla po Buriana....ale radši bych to měl digitalizované.
Staré filmy už jsem nechal dělat, ale Ty desky jsou taky \"poklad\"...mrzelo by mne kdyby to nešlo.

ps. Ty desky jsou strašně křehké a těžké...a on to je šelak. Přemýšlel co by to mohlo být...

[39 Ťape, (šimon klein: 25.05.2007, 11:49:21 - x)
také by mne zajímalo, jaké má ten gramec rychlosti ? - Nevíte to ? Nějak jsem tam nic nenašel......samozřejmě předpokládám 33 1/3 a 45, ale pro ty staré to chce 78 toček a pro speciály i 16+?.....eště mám takovej doma skovanej:-)) s novou jehlou i přenoskou.....

[40 Tape, já nad tím přemýšlím roky. (jura-p: 25.05.2007, 11:56:00 - x)
Dům přízemní z K-kontrol (orientovaná dřevováknitá deska - polystyren - deska) mám promyšlený lépe než všichni, co z toho tady staví. (Lepe, aby se mě a mé ženě v něm dobře žilo). To nafukovací mám prostudované tak, že vím, že se dají pohodlně nafouknout i pravoúhlé tvary, kdyby na tom někdo trval. Já asi jen u některých zdí, kvůli nábytku, bych je dělal rovné. Stropy bych nechal vypouklé. Nosnost ta pěna má dostačující i na to, aby \"střecha\" unesla sníh. Ten by z té folie většinou stejně sklouzl. Začal bych pár čísel pod terénem, abych měl izolaci pod zem a srovnal bych to izolací pod podlahou. Okna se do toho zapojit dají dobře, izolace by byla přetažená přes rámy. V každé místnosti by byly buď dveře ven nebo jedno otevírací okno. Ostatní okna pevná. Mohla by mít libovolný tvar. Větrání nucené, s rekuperací. Mám vymyšlený i průchod dvopláštového nerezového komína, kdybych si tam dal něco jako Jotuly. Povrch podlah i stěn zevnitř v podstatě libovolný. Od malby po keramické nebo dřevěné obklady. Naprosto jedinečná možnost přístaveb v rovině.
S laminátovými pádly, s vypěněným vnitřekem, co jsem dělál, jezdili reprezentanti a některé lodě, co jsem laminoval, jezdí dodnes. Kdybych se nedal na politiku v 89, asi bych byl dnes spolumajitelem firmy TNP, kterou si založili ti, co to se mnou tehdy vymýšleli. Dnes mají pobočku i v Indii a tam prodávají pádla bláznům, co se jako oni jezdí zabít na raftech na horních tocích posvátných řek. Akorát u dříků se vrátili k hlinikovým trubkám a ani nevím, jestli je kvůli pevnosti vypěňují. Spíš ne.
Ten dům by byl z té pěny celý. Proč stavět klasický monolit - deska sloup a pak na to něco věšet?

[41 dvd, (Vít Blaha: 25.05.2007, 12:03:22 - Mail - odkaz - x)
v odkaze je stránka o tom dokumentu - nalevo na stránce je pak odkaz na video upoutávku - předmětná garážová vrata se tam během minuty 2 x objeví...

Mně se v tom pořadu (a je to i v upoutávce) nejvíce líbilo, když pan architekt skromně tvrdí, že dál než 20 let nevidí ani on...

[42 Ťape, jseš zlatej! (Rpu?: 25.05.2007, 12:10:16 - x)
A já mám brzo svátek.....tak....joj!

[43 Lidi, já se vám tak těším do hospody. (jura-p: 25.05.2007, 12:37:01 - x)
Akorát to, že je stošedesát kiláků daleko, mě štve. Tuším, že zase dám vydělat těm SOS drinkům.

[44 gramofony 45-33.5- 78 ot vyrábí (Dušan Neumann: 25.05.2007, 12:36:49 - odkaz - x)
firma Numark (nejlevnější kolem 70 USD). Pro rychlost 78 otje ale třeba mít jinou jehlu s tupějšém úhlem, která klouže po okraji drážky a nikoliv po \"dně\", jako hroty pro LP rychlosti. Ty hroty se u přenosek jako Shure, Stanton, Audiotechnica dají snadno vyměnit. Digitalizovat se dá snadno pomocí hračičky iMic, která má vstup pro mikrofon a \"line\" (nízká a vysoká impendance) a výstup USB.
nejjednodušší je koupit gramofon, který hraje i na 78, na ebay...
jinak my, co jsme rafinovaný, přehráváme 78 desky rychlostí 45 ot a urychlujeme softwarově na počítači. Pro ty nešťastníky, kteří nemají počítač Apple, uvádím v odkazu SW pro PC (má dokonce český návod). ..jen to chce dokoupit ten stylus na 78 ot, výrazně se sníží šum a praskot. Zbytek se dá dohnat sw...

[45 Asi jsem hysterická, (Anka: 25.05.2007, 12:38:49 - odkaz - x)
ale po takovém vysvětlení bych soudkyni poslala domů, aby si odpočinula a přišla k sobě. Fík, fakt nás všichni, kdož jsou v případu Mauerových zamotaní, mají za magory?

[46 Dušane, (Foundryman: 25.05.2007, 12:44:33 - x)
co stojí ten iMic?

[47 Užijte si Vodičku a chovejte se tu slušně! (Rpu?: 25.05.2007, 12:45:26 - x)
V neděli si vás zkontroluju:))) Ahoj!

[48 Mimochodem, (Foundryman: 25.05.2007, 12:46:06 - x)
byl jsem pověřen dopravit k Vodičkovi škvarkové pagáčky od Dix. Všichni usilovně doufejte, že přežijí cestu :-)))

[49 Rputi, Ty nebudeš?! (Anka: 25.05.2007, 12:47:14 - x)

[50 ...Ale no tak...jistě, Modrý ptáku et consortes,... (šakal: 25.05.2007, 12:48:03 - x)
...o tohle bych se s vámi taky nerad hádal. Jenže já tím slovním spojením \"v obecnosti\" nemyslel nějakou všelidovou diskusi. Ta proběhne tak či onak vždycky. Chtěl jsem říct, že lze těžko dát nějaké závazné VŠEOBECNĚ platné vodítko, jak v takových případech rozhodovat. Je to vždycky úvaha případ od případu. A to je, řekl bych, správné (7:- ))

[51 Anko, ta soudkyně asi není (Šumavák: 25.05.2007, 12:51:11 - x)
úplně blbá a tak prostě nic jiného tvrdit nemůže a nebude, ať to bylo jakkoliv!

Cokoliv řeknete bude použito proti Vám.......

[52 Foundry, - Amazon ho prodává za 31.50 (Dušan Neumann: 25.05.2007, 12:52:17 - x)
já ho koupil od nějakého \"wholesalera\" za 25. Dodává se i s převodním kablíkem - vstup RCA jacks

[53 soudkyně, (skorostařík: 25.05.2007, 12:55:56 - Mail - x)
která se setkává v jednačce se spoustou lidí, by podle mého musela poznat, jestli má před sebou dítě nebo dospělou ženskou téměř třikrát tak starou. A Bára by musela být geniální herec, aby tu holčičku, ještě navíc snížené inteligence, věrohodně sehrála. Ostatně každý herec vám potvrdí, že sehrát věrohodně postavu osoby s inteligencí chrousta, která se nutně promítá do i pohybů a celkového vnějšího projevu, je to nejtěžší.

[54 Dušane, (Foundryman: 25.05.2007, 12:57:09 - x)
nemohl bys ho pro mě, prosím, přibalit, až sem pojedeš? U nás stojí v přepočtu ca 70 USD.

[55 Pánové (František I.: 25.05.2007, 12:58:21 - Mail - x)
pokud někdo umí zdigitalizovat šelak 78 otáček, rád bych ho zneužil. Mám totiž takových desek více než 200 a začínám být lenošný točit klikou, i když to patří k věci. Bohužel jsem musel z chaty milovaný gramofonek na kliku odvést dříve, než ho přátelé pana Havla stihli ukrást (tehdy se mi podívali do chýžky celkem 18x za zimu). CDčák, na který se budu jako pravověrný tramp stejně mračit, jim bezestrachu nechám v plen.
Jiří pův., to jsou ty brýle beznosky, jak jste o nich referoval? Osobně bych jim velice nedůvěřoval. Ale možná jsem zase příliš konzervativní.

[56 zvládl to ve filmu např. (skorostařík: 25.05.2007, 12:59:21 - Mail - x)
Dustin Hofmann, ale jistě nelze srovnávat zkušeného talentovaného herce s dlouholetou praxí a štábem poradců, s vesnickou Bárou..

[57 OT:Foundry - v odkazu je Amazon a popis zařízení (Dušan Neumann: 25.05.2007, 13:01:34 - odkaz - x)
Ok - přivezu nebo pošlu po někom

[58 Kréta (martin TT: 25.05.2007, 13:02:36 - Mail - x)
právě jsem vylezl z vody, teplota na povrchu 20, teplota vzduchu 19, prší. Skvělé, co víc jsem si mohl přát.
Pozdravuji k Vodičkovi.

Debata o přepisu desek proběhla už v minulosti na některém z vedlejších blogů. Bylo mi sice vysvětleno, že přepisy přes USB nejsou kvalitní, ale já i všem přítomným jsem spokojen. Dušan popsal nejenom firmu Numark, ale i postup, klidně mu můžete věřit - on tomu rozumí.

[59 Dušane, (Foundryman: 25.05.2007, 13:09:10 - x)
díky, už jsem zakoupil přes e-bay. 30 USD včetně pošty ke mně na stůl :-))

[60 Františku ano.... (Jirka původní: 25.05.2007, 13:09:17 - odkaz - x)
na volné potápění jsou naprosto skvělé....ale na to \"co se dýchá dole z lahve\" nic moc....jde asi o zvyk a pocit jistoty sucha a bezpečí, možná i ta prosperita tam není :-))))
Postřehy: zkreslení nula nula nic, od 30m takový zvláštní tlak na očnicové oblouky,ne nepříjemný, ale jenom nezvyklý. Když se zamlží, tak není problém si je vyčistit pod vodou a pak si do nich fouknout vzduch a v poloze na zádech je nasadit.

Dušane, děkuji za typ....využiji.

Pane Skorostaříku. Já bych nikoho nepodceňoval, dokud ho nepoznám osobně. Pokud jsem to dobře pochopil, tak Ti lidé jsou mimořádně \"vychytralí\" a protřelí v oblbování a to dlouhodobě.

[61 Pro sebe (Honza ze Žižkova: 25.05.2007, 13:12:37 - Mail - x)
Když jsem koukal na ty obrázky (moc pěkný) a představil si sebe, že bych si měl vybrat v realitce, sáhl bych po tom prvním.
Kdybych si měl vymýšlet, představil bych si něco mezi tím prvním a duhým, nebo ještě spíš mezi tím prvním a venkovským statkem. Leda by mě jura-p přesvědčil, že ta verlyba z třetího obrázku bude mít ideální tepelný vlastnosti, tedy nejšetrnější provoz.

[62 Já vám furt říkám, (Šumavák: 25.05.2007, 13:34:52 - x)
že uprostřed šumavských lesů by ta chobotnice byla úplně nejlepší! I kdyby v budoucnu porostla na severní straně lišejníky a jinde mechem.

A byla by tam jako vysílač na Ještědu !!

[63 Honzo, ale ty ideální tepelné vlastnosti se dají zařídit (jura-p: 25.05.2007, 13:45:25 - x)
i u dvojky a u jedničky s tím, že se smíříte s tím, že se ty sloupy dolepí až na izolaci zvenku taky. Nejhorší jsou balkony. Traverza nebo nosník, co vyčnívá a drží balkon je takový radiátor do prostoru, co musí projít do konstrukce a tím vodit teplo ven. Ale ty se dají udělat tak, že se podepřou a mají vlastní základ a s barákem jsou vlastně nespojené. Stejně tak vchod se sloupovou výzdobou. No a pak už jen rohy, a připojení krovu v místě pozednice, když máte zateplené podkroví. Průchody komínových zdí a tak. Pokud jste příznivec řízení teploty akumulací, pak vězte, že z devadesáti procent se uplatní jen první tři cm zdiva. Nebo stačí ty krbový kamna obezdít chytře a těžkým materiálem. Případně tu zeď za kamnama udělat z masivních cihel. Stačí kantka. Lehké materiály mají ještě jednu nevýhodu, Nepohlcují zvuk. Takže i v tom pěnovém baráku by se hodila třeba zeď zevnitř z pískocementových cihel, když je před barákem silnice. Prostě se musí přemýšlet, co hrozí, co prospívá, co je třeba zdůraznit, co potlačit. A to platí pro teplo, světlo, zvuk, prostor a vlastně všechno. Příznivec zelí si asi nebude dělat kuchyň v obyváku, anebo jen s dokonalou digestoří. Ale totéž platí i pro lidi vevnitř. Kdy se mají spojit a kdy oddělit. A jak to udělat vkusně a citlivě.

[64 Ostatně se sousedy také. (jura-p: 25.05.2007, 13:48:42 - x)
Zvláště u sousedek se to musí dělat velmi citlivě, až pro nezúčasněné nepovšimnutelně.

[65 Nebo zajímavá kombinace (Honza ze Žižkova: 25.05.2007, 13:59:30 - Mail - x)
Udělat přízemek ve stylu jedničky a na to patro a střechu tvaru verlyby.
Pokud jsem dobře pochopil, dá se to celý udělat jako nafukovací.
Zlikvidují se tím nevýhody šikmý i rovný střechy. Plně se využije výhod toho oblého tvaru. A dole půjde pohodlně rozstrkat nábytek, neb bude dostatek pravých úhlů.

[66 Nakonec proč ne. (jura-p: 25.05.2007, 14:14:04 - odkaz - x)
Ale když by se to dělalo dole rovné, tak se to dá rovnou poskládat z toho K-kontrol. Pak nad tím nafouknout libovolný tvar a zapěnit. Dokonce by to mohlo vypadat jako třeba sedlová střecha nebo jako cibule chrámu Vasila Blaženého. Bylo by to dobře napojeno na spodní podlaží a prostě pohoda.

[67 Všem vyznavačům černých kulatých placek (Ťap: 25.05.2007, 14:18:34 - odkaz - x)
se tímto omlouvám. Netušil jsem, že se tu rozpoutá taková vlna nadšení. Já na to narazil úplně náhodou při hledání jakéhosi nesmyslu k počítači, o kterém jsme netušili, zda vůbec existuje. A vygůůglil se i gramofón. Výrobců je spousta a jak psal Dušan Neumann, existují tedy i stroje na 78 otáčky. Já to ještě nepotkal. Možná je to tím opačným koncem rybníku. Ta výměna jehly tam ale bude určitě nutná, nebo nějaké otáčení hrotu. Každý výrobce k tomu dává i softík na převod do MP3, otázka je pouze, zda to umí i \'čištit\' zvuk. Na to ale bude určitě hejno nejrůznějších softíků s cenami od zadarmo až po ležatou osmičku. Aby to ale nedopadlo jako s krásně bílými kalhotami. A bez VIZÍRU ;-)
Šakalovi díky za článečky a ke knihovnu pouze jedno. Když jsme před pár ročky s kolegy viděli poprvé zázračný produkt soc. průmyslu: ŠKODA 105, shodně jsme konstatovali, že je to strašně škaredý a vono se to dodnes nějak nezměnilo. Někdy si člověk zvykne. Škoděnka 1000 byla stejně nejhezčí, pardon hned po felicii.

[68 no a pro tu výměnu jehel (šimon klein: 25.05.2007, 14:30:20 - x)
pro klasické a LP desky má to moje muzeální monstrum přehazovatelné/přímo přepínatelné jehly.....kdepak, starej, dobrej, i když ne zdaleka špičkovej Pepetuum Ebner....ale nad tím Dušanovým řešením se zamyslím - fakt je, že touhle frekvenční transpozicí s následnou filtrací lze s těmi ruchy asi udělat leckteré psí kusy....a pak si to v klidu poslouchat bez nutnosti vybalování/zabalování/......antistatického utírání/omývaní.....číštění jehly......stroboskopického štelování kvaltů, rektifikování apod.

[69 Juro (František I.: 25.05.2007, 14:30:37 - Mail - x)
podobně si představuji šmoulí boudičky. Podobně jsme kdysi dělali tehdy populární lustry. To se nafoukl balon a začal se ovíjet skelnou textilií, nasycenou laminátem. Po zaschnutí se balonek vyfoukl, ale skelná textilie držela fazonu. Pánové to rozjeli ve větším, byl průšvih s nedovoleným podnikáním a nás, vinný nevinný vyrazili z jedné malé pražské loděnice. Díky tomu jsem nenaučil sjíždět dravé řeky ale zalezl pod hladinu. Mimochodem, pánové odborníci, jednou utopený digiťák asi zachránit nejde, i když jsem mu vytáhl hned po vynoření baterky, že?

[70 To uchycení té sítě držící folii a (jura-p: 25.05.2007, 14:34:38 - odkaz - x)
lehounké patro by mohl být problém. Ale dalo by se to udělat tak, že by se zapustili do dolní části spojovací dráty, které by se daly uchyti třeba tyčí rovnoběžnou se zdí ve zdi a ty by se zapěnily. To by se muselo spočítat, on tlak větru bývá někdy v tunách. No a ta svrchní folie by se přilepila. Dokonce by mohla být šupinatá jako na Knihovně, třeba ten šindel. Bohatí by si to mohli udělat z hliníkových tašek, zelenkavěšampaňové barvy.
Ale vážně, pak už je snad lepší vytáhnout ty panely o metr, a nad tím vztyčit krov z těch samých panelů a udělat dobře zaizolovaný tradiční domek, co taky není špatný. Anebo si vybrat z těch, co vyhrávají ty soutěže o rockhouse nebo tak. Některé jsou docela pěkné, moderní a prakticky všechny jsou už dnes nizkoenergetické. Třeba tenhle je směs s tradicí, i s výměnkem.

[71 add gramofon (František I.: 25.05.2007, 14:43:08 - Mail - x)
Pokud mluvíme o šelakáčích, na světa bol neznám nic léčivějšího, než zalézt někam do soukromí, zapálit svíčky či petrolejku, nalít dobrého alkoholického moku, natáhnout gramofon a pustit si oblíbené šlágry třicátých let. Hodí se jak americký jazík, česká produkce a kupodivu i ta německá. Při šansonech Sarah Leander občas krásně mrazí v zátylku. Ale jinak je to strašně příjemné.

[72 2 Šumavák (PeS: 25.05.2007, 14:46:48 - x)
ad 13:34 - akorát bych se bál, že by Ti plašila koníky... Kůň je ušlechtilé inteligentní zvíře, dá se u něj očekávat vyhraněný smysl pro estetično. Ostatně, jeden se stal i senátorem. A prý to nebyl zas tak špatný senátor...

[73 No, o tom už jsem uvažoval, (Šumavák: 25.05.2007, 14:52:19 - x)
že vyhledám nějakého vhodného koně na cutting a nechám ho kandidovat do PS.
Nemusí bejt hnesd senátorem.....

[74 Přátelé...zcela OT a Otevřená reklama :-)) snad mi pán Brány promine. (Jirka původní: 25.05.2007, 14:53:35 - Mail - odkaz - x)
neuvěřitelné se stalo skutkem a budeme mít po 3 letech krásnou a bohatou úrodu višní a třešní (mimo jiné)....od každého cca 50T....tedy a teď ta reklama....kdyby měl někdo zájem o (novinku) třílitrové bag in box balení třešňovo-višňový mošt, nebo dokonce pro znalce višňové.... tak bych mohl dodat...jistě pro známé a přátele zbude. Nechceme všechno hned vyvést. Pokud někdo bude chtít si počíst o technologii výroby a co všechno to obnáší jukněte se na stránky....linknul jsem rovnou ty mošty a když tak se mi prosím ozvěte na email...samozřejmě se jedná o bio a organic farming produkci....i dopravu máme zajištěnou...

ps. pro Jasana......steaky odjeli na jatka s úsměvem na rtu

[75 Ještě (PeS: 25.05.2007, 14:58:22 - x)
k té digitalizaci - včera večer jsem psal a možná to zapadlo. Pokud je jakýkoli gramofon třeba i s analogovým výstupem, netřeba kupovat nový, lepší, digitálnější, šumný, najšumnějši na okreše... Existuje prográmek audacity, který na to, že je zadarmo toho umí docela dost. Teda - nic není zadarmo. Žere to čas! Leč když už se k tomu dokopu, tak na výstup z gramce nasadím přes redukci mikrofounní vstup od notebooka, pustím desku či kazetu a nechám běžet záznam. Pak to rozsekám do jednotlivých kousků a popř. odfiltruju nějaké ty šumy. Já vím, že to není dokonalé, ale mně to stačí. Už jsem si takhle zdigitalizoval věci, které asi nikdy na CD nevyjdou...

[76 Frantijedničko, (Ťap: 25.05.2007, 15:02:12 - odkaz - x)
ty šelakové večírky v Tvém podání jsou opravdu lákavé a trochu toho praskání z gramce může nahradit ohýnek v krbu. Uf to je romantika. K tomu digitáku je to těžký. Na elektroniku se doporučuje hodně dlouho sušit nebo rovnou vyprat v lihu. Tebou zmíněný mok se k tomu ale většinou nehodí. Ve foťáku je bohužel optika a té možná to praní nebude svědčit. Ono takové praní by nepřežily většinou ani klasické foťáky. Pardon camera obscura by to přežít mohla.

[77 No, já namočil naposledy Praktiku (jura-p: 25.05.2007, 15:04:26 - x)
ta vyschla docela do funkce. Akorát objektiv byl v opravě, vyměkl opticky. Tam ho rozšroubovali, vyčistili a byl jak nový. Zásady říkají nesušit, předat opravně co nejrychleji tak jak je. Oni ho ponoří do nějakého lihu, či čeho, ten si vezme vodu a pak se odborně suší a pokud to za to stojí i čistí. Prý se občas podaří zachránit i namočené ve slané vodě. Nenahřívat, nefénovat. A počítat s tím, že je bývalý foťák. O jakou mašinku jde? Možná se zeptat zkušenějších na nějakém fotowebu.

[78 ještě ke Knihovnu (šimon klein: 25.05.2007, 15:18:38 - x)
na Virtually je odkaz na dopis arch. Marčinky, který navrhuje na základě svého balonového pokusu otočit čumák toho příšery jinam (nechci študovat, jak se dávaj odkazy - tak kdo chce si to tam najde).
Ale kvůli tomu to nepíšu: udělal fotomontáž svého návrhu a je tam kniHovno jakoby vyfocené z Pláně směrem ke Špejcharu. Pokud je to správně, je tam opravdu vidět, že to bude hoooodně vysokej macek.....a je to fuj i když je to otočené zadelí vpřed.

[79 Jirko, (jura-p: 25.05.2007, 15:26:02 - x)
rád ochutnám a koupil bych pro začátek tak tři \"bagy\" směsi a dva čistě višňové. Pokud ještě máte \"obyčejné\" pálenky, tak bych koupil na košt od každé, zbyla-li, po půllitru. Ty archivní mi připadají přece jen trochu nóbl na mou hubu. Rád pojedu i pro ovocnou šťávu. Jsem napnutý a zvědavý, já čistou višňovou štávu ještě ani neviděl, natož abych ji pil.
Před pár lety bych to do sebe neřek. Piju mošty, což ty?

[80 Třešňovou jsem pil. (jura-p: 25.05.2007, 15:43:11 - x)
Třešní bylo v Černovicích tolik, že skoro všichni měli pár demižonů s těmi bublavými sklíčkovými forichtunky v těch velkých zátkách a vyráběli třešňové víno. Nejzajímavější pro nás děti to bylo, když se stáčelo. To byla s tatínkama docela legrace.

[81 OT:všechny gramofony mají analogový výstup. (Dušan Neumann: 25.05.2007, 15:42:09 - x)
pokud v nich není zabudován nějaký sampler jako v tom Lenco. Důležité je srovnat výstupní impedanci gramofonu - piezoelektrické přenosky mají jinou než magnetodynamické.. a pak je to hračka. Pokud si s tím někdo chcete hrát pak je dobré mít sw s otevřenou architekturou, který akceptuje tzv. VST plugins (já zdrhnul diluviu a český digitální slovník skoro neumím, takže odpusťte ty anglicismy). Ty free plugins se dají vygůglovat (užitečné jsou? denoising, sound repair, click repair...atd.) je tice piplačka, ale výsledek je někdy příjemně překvapující. Audacity je pro amatéra úplně postačující a akceptuje řadu plugin..
..a to už by mohlo stačit...

[82 A višňí bylo málo. (jura-p: 25.05.2007, 15:46:07 - x)
Ty se prokládaly cukrem, kandizovaly se, dnes se spíše říká kandovaly. Proto mi je divné, že ta příslovečná třešínka na dortu je třešínka, když to vždy byla višeň.

[83 Letím kolem jako šús (ptakopysk: 25.05.2007, 15:58:22 - x)
za chvíli nasedám do luxusní pětačtyřicetimístné parfémované limousiny s nezávislým topením, tlakovou klimatizací, tedy do emhádéčkový vylágrovaný Karosy a odjíždím na chladný sever, tedy k Vodičkovi. Doufám, že se tam vrchnímu nerozbilo chlazení trubek. Alelujá!!! Pátek vodpoledne je tady!!!
Baby myslej v těchle hicech na pěkný tyhlecty... hambárny. Kolegyně mi poslala emajl, ve kterém mě zprvu nazývá Pepíno a pak Peníno. Je zde viditelně zřetelný myšlenkový posuv. Ještě je konec pracovního dne...

[84 Taky za deset minut vyjedu. (jura-p: 25.05.2007, 16:04:50 - x)
Ta cesta do Prahy v Pátek odpoledne je srandovní. Na Prahu pojedu skoro sám, ale předjíždět nemohu, v protisměru to prázdné není ani trochu.

[85 Juro P....jak je v reklamě..Pro Vás, cokoliv:-))) (Jirka původní: 25.05.2007, 16:07:08 - Mail - odkaz - x)
můžete se mi prosím ozvat na email, nechci tady moc plevelit.

Jinak ještě mohu nabídnout zkušební pino , tedy ovocnou šťávu \"pasterovanou\" pálenkou....moooc dobré, ale třeskutě nebezpečné, strašně rychle to leze do hlvy, zvlášť ve vedru a když se podává s ledem. Ale ještě na to nemáme certifikát, takže jen jako vzorek na ochutnání...

jaro je jaro, ptokopysku... co čekáte :-)))))

[86 OT z lamer.cz (skimic: 25.05.2007, 16:11:48 - x)
Kurňa! Já zapoměl heslo. Když chco obnovit heslo, chtěj jméno. Když chci zjistit jméno, chtěj mail. Když chci obnovit heslo na mail, chtěj dvě kontrolní otázky. A ZAJÍMALO BY MĚ CO JSEM HULIL KDYŽ JSEM JAKO KONTROLNÍ OTÁZKU ZADAL DÝLKU OCASU v CENTIMETRECH MÝHO 3 ROKY MRTVÝHO PSA?!
:)))

[87 jak já Vám toho Vodičku závidím (Dušan Neumann: 25.05.2007, 16:12:57 - x)
ale užijte si to do plných hrdel a statkův..

[88 a hlavně (PeS: 25.05.2007, 16:14:36 - x)
kolik višní, tolik třešní. To je takový překladatelský oříšek...

[89 Rád ochutnám. (jura-p: 25.05.2007, 16:26:30 - x)
Ale teď už jedu. Držím palce k úspěchu na starobylých jamkách.

[90 Nevím, proč se sem ti pražáci hrnou ! (Šumavák: 25.05.2007, 16:34:23 - x)
Tady je černo a zase jsem přikejval rajčata.

[91 zelená vlna: (maYda: 25.05.2007, 17:54:10 - odkaz - x)
pokud pojedete k Vodičkovi od jihu (od tunelu) , je to dobrý, ale opačnýmn směren horor. Nebo aspoń byl ve 4 odpoledne.15- minutová cesta trvala přesně hodinu, z toho takvých 50 minut v úseku od Hradčanské do tunelu.
Ale který masochista by jezdil do hospody autem?
Leda kdo má životní družku, která se obětavě ujme volantu na zpáteční cestě.
Mně čeká cesta opačným směrem, bez druha , za to s ratolestmi. Pro ně to bude druhá cesta v životě, kdy uvidí matku řídit a první, kdy nebude otec cestu supervizorovat.Což bude situace vhodná k mnohému okomentování, asi bych si měla sehnat nějaké roubíky a zadní pásy dobře utáhnout.
Teď je ovšem na pořadu je pomocí mobilů a výhružných vět sehnat domů, pochytat a naložit.

[92 chci se podělit, ještě než zmizím k ránu k lochnesce (Jirka původní: 25.05.2007, 19:25:54 - x)
konečně přijel...kdo?....no přeci nový M.F. ........první traktor, co jsme si pořídili nový...prostě kosmická loď přistála....děkuji za účast. Omlouvám se za vpád do knihovny a k Vodičkovi, ale nemohl jsem si pomoci :-))

[93 Dušane, (martina: 25.05.2007, 19:47:59 - odkaz - x)
Jan Werich vzpomíná se svou dcerou. Heslo: bill

A všem opožděně děkuju

[94 Martino, něco jsem přehlédl ? (Jirka původní: 25.05.2007, 19:56:00 - x)
Za co děkujete?

[95 gramofony... (divana: 25.05.2007, 20:13:35 - x)
zrovna taky doma oprašujeme desky. ono to praská, musí se to každou chvíli otáčet a přendavat. ale má to nějak lepší zvuk a hlavně atmosféru.
no, včera dávali the wall na čt2 (dnes bude konzert).tak ten zrovna náhodou taky máme=2LP, 2CD, video, DVD.nešlo by už s těma změnama skončit?

[96 a když kultura, (divana: 25.05.2007, 20:16:43 - odkaz - x)
tak v odkaze sochy.

[97 Jirko, (martina: 25.05.2007, 20:20:45 - x)
my si vykáme? Šel Ti mail

[98 Divano...já jsem asi zastydlý (Jirka původní: 25.05.2007, 20:34:47 - x)
stejně jako se mi nelíbí takové sochy tak nechápu jak může koupitmněkdo Kupku za 13 mio....kdyby to neměl na kšeft, pro někoho. Ale kdo ví. Tuhle jsem měl s panem \"rozhlasovým reaktorem\" (to není překlep) takovou malou rozmíšku ohledně vkusu a kýče.....nějak jsme se nemohli domluvit, že umění je vždycky o ...líbí - nelíbí...a ne o kriteriích z encyklopedie :-)))))

Martino ...myslel jsem , proč děkuješ všem....a šel Ti email :-)))omluv mě, jsem velmi lingvisticky neobratný a nelepší se to a nelepší :-(

[99 Dobrý podvečer, (PeS: 25.05.2007, 21:55:21 - x)
poslušně hlásím, že jsem o5 zde. Ostatní ještě povětšinou bumbají a debužírují, já využil nabídky na svezení domů, tuše bouřku. Nikoli doma, leč cestou. Honí se to kolem Prahy už od odpoledne a blejská se a hřmí a zatím ani kapka...
Probíralo se (alespoň na našem konci stolu): zejména knihovno, automatizace a robotizace a průsery s tím spojené, termodynamika, modelování a věrohodnost modelů a další státotvorné otázky. I na jazyky došlo. Po názorné ukázce skvělého překladu do angličtiny (jedno oko nezůstalo suché) přišly na přetřes dialekty a porozumnění mluvenému slovu a psanému textu.
Ty malý dobrý škvarkový placičky Foundry cestou nesežral, tak jsem jich mohl poměrně dost sežrat já. Rád jsem se obětoval - ani jsem se nemusel nijak moc přemlouvat. Přesně, jak je mám rád - dokřupava vypečený... Autorce blahopřeju a děkuju!

[100 Zdravím z východu (Dana: 25.05.2007, 22:06:44 - x)
jak říká Brouk, naší milé, krásné země, kde žijí spokojení lidé svůj obyčejný a přesto bohatý život...
Závidím Vodičkovcům, mimo jiné i to vychlazené pivo.
Odpoledne jsem si přivezla dceru i s vnoučkem a ten ted nemůže usnout a brečí...a brečí... cesta tam byla příšerná, auta v souvislých kolonách v proti i ve směru jízdy. Už aby byla ta dálnice...
Jinak nehřmí, neblýská a nekrápe...

[101 Taky na ubytovně. (jura-p: 25.05.2007, 22:19:51 - x)
Nezbývá mi než konstatovat, že soudobé umění je v krizi. Samá blbá manýra.
A neměří se stejně. Kdyby někdo takhle podtrhl soutěž z politiků, bylo by to sousto. Když to udělá umělecká parta s barákem za pár miliard. Tak se mluví o modernosti, o světovosti, ale ve skutečnosti jde o sprostě zfalšovanou soutěž. Kaplického projekt měl být vyřazen a neměl být do soutěže připuštěn, protože nesplnil podmínky zadání. Je to několikamiliardový podraz. A žádné kecy o modernosti nebo světovosti s tím nic nenadělají. A navíc jsou to plané kecy. A Divanin odkaz je jen dokladem té krize. Dělají si z nás srandu za naše peníze. Aranžeři jsou to a neumějí nic než umísťovat figuríny nebo zakrývat nedostavěné baráky folií proti dešti. Fakt bych chtěl vidět jeden pěkný dům od Kaplického. Už přestávám věřit, že stojí ten dům na útesu. I když i ten měl nějaké talíře nesmyslné v oknech.Ještě ho zkusím najít a kouknout se, jestli opravdu stojí. A taky fotky od Vodičky. Tam byli skuteční lidé, vzdělaní, zajímaví a různí. Žádné umělecké figuríny. Žádné přehozy přes nedostavěné haly s desek a sloupů, jinak se nelišící od domů pro úřady a úředníky, než tím přehozem. Aranžér, co by se měl vrátit k realizaci výkladů, kterou se živil doposud. Třeba ho pustí i na čtvrtý vchod do obchodu.

[102 Jinak, (PeS: 25.05.2007, 22:23:51 - x)
na téma umění - zrovna dnes jsem o5 nahlédl, co na toto téma píše Terry Pratchett (Zeměplocha) - Buch! dovolím si ocitovat:
\" „Hele, seržo, todle musí bejt stopa!“ ozval se v té chvíli Noby, který se vrátil ke svým úředním povinnostem a začal čenichat kolem. Prohlížel si postupně věci, aby zjistil, jestli mají nějakou cenu. „Tak to vypadá, že sem někdo nasypal hromadu smrdutýho vodpadu!“
Přešel k podstavci, na němž bylo něco, co vypadalo jako homada starých hadrů.
„Na to nesahejte, prosím!“ ozval se pan Krajko-witz. „To je O pondělcích se mnou nemluvte! Nejkontroverznější dílo Daniellariny Spulivé! Nepohnul jste ničím, strážníku, že ne?“ dodával nervózně. „Cena té věcičky je doslova a do písmene nevyčíslitelná a ta dáma jazyk má, o němž říci, že je ostrý, by bylo silné podhodnocení!“
„Dyť je to jenom hromada starejch krámů!“ protestoval Noby a spěšně couval.
„Umění je něco víc než jen součet jednotlivých komponentů, z nichž se skládá, desátníku,“ prohlásil správce. „Jistě byste neřekl, že Cravattiho obraz Tři velké růžové ženy s jediným kouskem gázy je jenom ,spoustou starých pigmentů‘?“
„A co třeba todle,“ ukázal Noby na vedlejší podstavec. „Tady je jenom tlustej špalek, ve kterým je hřebík! To je taky umění?“
„Svoboda? Kdyby se tohle někdy dostalo na trh, vyneslo by to minimálně třicet tisíc tolarů,“ odpověděl pan Krajkowitz.
„Za kus dřeva, ve kterým je hřebík?“ ozval se tentokrát i Fred Tračník. „Kdo to udělal?“
„Potom, co lord Vetinari zhlédl O pondělcích se mnou nemluvte!, dal milostivě přibít slečnu Spulivou za ucho ke kůlu,“ vysvětloval Drhan von Krajkowitz. „Během dne se jí ale podařilo vytáhnout ucho z hřebíku.“
„Vsadil bych se, že byla šílená!“
„Nebyla, dokud za to dílo nedostala několik cen. Myslím, že plánuje nechat se přibít ještě k několika různým věcem. Mohla by z toho být velmi vzrušující výstava.“\"

[103 prší (divana: 25.05.2007, 22:33:14 - x)
na slapech - bouřka a prý hodně. v praze zatím se jen blýská (na lepší časy asi né)

[104 A co tohle? (jura-p: 25.05.2007, 23:00:03 - odkaz - x)
Exteriérovo (odhliadnuc teraz na chvíľku od pocitu futurizmu fasády) FUTURE SYSTEMS skomponovali skutočne anonymnú bariéru v centrálnej mestskej časti. Zostáva tak otvorená otázka toho, či je dôležitejšie že takýto fenomén priťahuje do mesta zákazníkov, alebo že jeho kompozícia zabíja fungujúcu mestskú štruktúru...
Komunikácia interiéru s exteriérom je mizivá, koncept trochu nepochopiteľne rozvíja myšlienku... zaparkovať auto vo veľkokapacitnej garáži / utratiť peniaze / vypadnúť z mesta...

Nepochopenou následne zostáva samotná fasáda. Je anonymná, je sebavedomá, nie je futuristická!!! Pôvodný koncept stroskotal na nerealizovateľnosti technických detailoch a na fasáde sa objavili hliníkové disky jednoducho naskrutkované na striekanú betónovú škrupinu farbenú na modro. Tu niekde sa teda v tomto prípade začína a končí futurizmus obchodného domu v Birminghame...

[105 I tady jsou hospody (martin TT: 25.05.2007, 23:31:41 - Mail - x)
a v teplých krajích teprve okolo půlnoci ožívají. Malá tavernička opřená o zeď kostela a čtyřhodinové uždibováný z přinášených a odnášených mis.

Utopený foťák digitální je ze slané vody prostě kaput! Kaput! Kdyby někdo nerozumněl - kaput! Rychlé vytažení baterky a karty zachrání většinou baterku a někdy i kartu. Jinak aparát zahodit a sehnat nový. Pouzdro je totiž stejně drahé.
Dále vítám Františka I. do klubu majitelů utopených foťáků. Prý tam musíme všichni - říkali starší a zkušenější, když se dosyta vynachechtali mému pouzdru, ve kterém se koupal digitál Olympus-mju400.

[106 Tak jsem to našel. (jura-p: 25.05.2007, 23:42:42 - odkaz - x)
Pamatujete, že jsem říkal, že ten člověk chce realizovat kresbičky, které nám někdy vznikají skoro automaticky na nudných seminářích. Co je pak zaškrtáme, aby nám na to někdo nepřišel. Kaplický tento druh obsesivní automatické kresby vydává za zdroj invence. Nakonec proč ne. Všichni nemusejí dorůst do dospělosti. Vydal to jako knihu. Můžete ho též prohlási za velkého grafika. To torzo s kalhotkami je nakonec fakt pěkné. Penisy, vagíny a prsa. Na Prahu vyšlo ošklivé prso. Budeme světoví.

[107 Chudák Birmingham (jura-p: 25.05.2007, 23:52:46 - odkaz - x)
No, buďme rádi, že na nás nevyšlo tohle:
http://www.e-architekt.cz/obrazky2005/01/
_5478_kaplicky-sketches/m/19.jpg

nebo tohle:
http://www.e-architekt.cz/obrazky2005/01/
_5478_kaplicky-sketches/xl/14.jpg

[108 ....Koukám, Juro,... (šakal: 26.05.2007, 00:05:15 - x)
...ty máš dneska zvečera nějak ostrou náladu! Chi, chi, chi...(7;- ))

[109 Teda, Juro... (Dana: 26.05.2007, 00:28:58 - x)
ale ten Kaplický vám hnul žlučí nebo čímsi...
Ono architektura se víc blíží k umění a ono to umění je nějak posunuté, řekla bych i pokřivené. Nepovznáší, provokuje.
Více snad někdy v křesťanštější hodinu...
Dobrou noc.

[110 Ale né, (jura-p: 26.05.2007, 00:52:59 - odkaz - x)
jenom jsem našel doklad toho, co jsem psal. Vím, že tato symbolika je všudepřítomná. Ale symbolika. Jakmile se přechází na přímé obrazy, je symbolika v háji. Nastupuje primitivnost. A tu já nemám moc rád.

[111 jurap (jako obvykle: 26.05.2007, 02:54:52 - x)
hezka demonstrace spojiteho prechodu od nelibi ke krystalicke nenavisti. Tesim se jak tam na Letne budete pripoutani na retezu vy a Klaus.
Knihovna s krasnym mramorovym schodistem a reckym sloupovim vyvedenym z umeleho kamene (lacina vyroba - da se to odlivat do formy) je to posledni co Praze chybi.
Tedy presneji predposledni - posledni je socha Profesora na vrsku v ose Parizske.

[112 Prosím debatu s argumenty a ne s hodnocením autora (jura-p: 26.05.2007, 05:04:57 - odkaz - x)
Prej krystalická nenávist. Nevím, kde jsem psal o umělém kameni? Jako obvykle něco přinese, přiřkne to tomu, koho napadne a pak mu za to vynadá. Já psal o stavbě alespoň částečně z kamene a myslel jsem tim z kamene. Když nechcete kámen, jako obvykle, tak to napište, když nechcete umělý kámen, tak to napište, ale netvařte se pohoršeně nad tím, že já chci umělý kámen, co se dá odlévat do formy, když jste ho sem, jako obvykle, zatáhl vy. Zatím tady nikdo nikoho osobně nenapadal a to ani za jeho politické přesvědčení. A jdu pokračovat ve spánku. Teším se, co tu přibyde, až se probudím. Vy psát nemusíte, jako obvykle, když nechcete vyjadřovat své postoje za sebe. V pohodě kritizujte názory, osoby a jejich úroveň nekritizujte a nebo až po zhodnocení úrovně vlastní. Předmětem debaty je Kaplického projekt, co vyhrál, s porušením pravidel soutěže, archtektonickou soutěž.

[113 Dobré ráno (skimic: 26.05.2007, 07:06:16 - odkaz - x)
Juro - výživná diskuse bude jistě pod článkem viz odkaz.
Kulturní fronta bdělá. Jen do toho, vážení umělci, designéři et idem šperkaři :))

... alme sol, curru nitido diem qui
promis et celas aliusque et idem
nasceris, possis nihil urbe Roma (Praga)
visere maius.

[114 2 skimic (PeS: 26.05.2007, 07:28:43 - x)
Dobré ráno. To mě až zaráží. Netušil jsem, že mu někdo usiluje o život...

[115 dobré ráno, (divana: 26.05.2007, 07:31:44 - odkaz - x)
bude pršet - nebude pršet -
takže už není úniku:
\"Jde nám o to, aby ustaly nekompetentní hysterie, které přípravu stavby provázejí\"
\"Kaplického dílo reprezentuje nejnovější současný styl a díky němu půjdeme s dobou a posuneme se dál.\"

[116 PeSi (skimic: 26.05.2007, 07:40:11 - x)
... o život tady jde více lide, zejména čtenářům. Vždyť přece není možné se neopařit vřelou kávou, čteme li perly typu : \"Volba výrazových prostředků vychází z poučení přírody...\" :)))
V Brně je taky veselo. Našli děvče, co u soudu hrálo \"Aničku\". Dcera herce a učitelky. Kde to do háje žijeme, že je možno přidělit novou identitu někomu kdo ji už má? To by mě fakt zajímalo kdo za tím vším stojí a jaké byly motivy celé akce. Obávám se, že se to ale už nikdy nedozvíme.

[117 ale v Birminghamu (divana: 26.05.2007, 07:49:57 - odkaz - x)
byla i výstava obrazů českých malířů ...


[118 divano (jasan: 26.05.2007, 09:15:40 - x)
na lze odpovedt jedine \"at si umnelecka fronta polibi pr...l\"

[119 jasane, (divana: 26.05.2007, 09:51:59 - x)
no já jsem se už několikrát ptala při různých příležitostech, co na to umělci.. a hele, ono to stojí za to. půjdou s dobou!

[120 Posuneme se dál.... (Šumavák: 26.05.2007, 09:56:22 - x)
\"Posuneme se dál
\"V opačném případě budeme mít jako národ velkou ostudu a architekti mezinárodního jména by u nás už nikdy nechtěli nic postavit. Řeknou si, že proč by se
namáhali, když se u nás nakonec stejně uposlechne ulice.\"

Ovšem, peníze ulice ( veřejné) jim zřejmě nevadí!A nějaký takový \"Vox populí, vox Dei\" k nim zřejmě ještě nedolehlo.
Já vůl si myslel, že umění ve veřejné sféře se dělá pro lidi. A ejhle ono ne!

Přečetl jsem tu petici.
A já je i chápu. Oni \" u knihovny bojují za sebe.....\".Ta petice obhajuje nikoliv projekt knihovny, ale osobu Kaplického.
a formulace.
\"Především by nemělo docházet k tomu, že vedle námitek ze strany nedostatečně informovaných laiků se objevují i mnohdy zlolajné předhůzky autorových kolegů či veřejných činitelů, které se prosazují demagogicky a pokoušejí se mocensky ovlivnit výsledky soutěže.\"
mi tak nějak připomíná \" když kritiku, tak konstruktivní a pozitivní!!\"

[121 Mimochodem, nevíte někdo, (Šumavák: 26.05.2007, 10:10:17 - x)
co je to \"předhůzka\" ?? To je česky? Umělecký novotvar?
:-)))

[122 Něco jako \"podsůvka\" ? (Šumavák: 26.05.2007, 10:22:24 - x)

[123 Petice na Letnice ...... (Šumavák: 26.05.2007, 10:39:48 - x)
„V den letnic obdrželi lidé Zákon psaný Boží rukou a v týž den přišel Duch svatý.“ Toto objasňuje, proč Duch svatý sestoupil na apoštoly zrovna o svátku židovských letnic: aby ukázal, že on je nový, duchovní zákon, že zpečeťuje novou a věčnou smlouvu a posvěcuje církev. „Svůj zákon jim dám do nitra, vepíši jim jej do srdce“ (Jer 31,33).

(Volně - změněno jedno písmenko- dle sv. Augustina.)

Klidně seďme na židli, čtěme bibli, tam to všechno je.

[124 V té petici zase nenacházím, (jura-p: 26.05.2007, 10:43:13 - odkaz - x)
ani nejmenší \"odkázku\" na to, že by snad někdo nedodržel nějaká pravidla. Z toho je patrné, že ta soutěž byla čirou formalitou, o které se kulturní člověk v souvislosti se světově proslulými umělci ani nezmiňuje.
Nevíte, proč Loos říkal, že: Architektura podle něj nepatří mezi umění, což ale neznamená, že nemá splňovat estetické ideály. Vidí je v harmonii, účelovosti, strohé a důstojné eleganci moderního člověka, zbaveného zátěže starého, v mnohém však i krásného světa.
Myslíte, že autor knihovny, když je umělec, tak není vázán estetickými ideály? Harmonie, účelovost, strohá a důstojná elegance už neplatí? Asi ne. Škoda.

Fotky od Vodičky už jsou na Rajčeti. Bohužel jsem vytáhl foťák tak pozdě, že někteří stihli odejít předtím, takže jednou nebude jasné, že tam byli.

[125 sumavaku (jasan: 26.05.2007, 10:55:30 - x)
sel ti mail....

[126 Katerina jau jau (jasan: 26.05.2007, 11:16:05 - x)
\"Nespokojenost poslance Tlustého s výsledkem koaličních jednání lze také vnímat jako potvrzení úspěchu při jednáních ze strany zelených\"... bursici jsou skodna... a jeste se tim chlubej

[127 A tohle už znáte??? (doxa: 26.05.2007, 12:15:29 - Mail - odkaz - x)
Spiknutí grálu

[128 PeSi, (dix: 26.05.2007, 12:19:56 - x)
díky za pochvalu a někdy zase příště, cestičky stále jsou čisté a beplevelné, takže jsme si vzájemně vyšli vstříc naprosto ideálně. Srdečně zdravím

[129 Jinak k věci (doxa: 26.05.2007, 12:23:13 - Mail - odkaz - x)
Tohle je elementární problém úplně všeho.
V tomto případě dům versus město. Je město soubor domů nebo dům součást města??? Co se musí podřizovat čemu? Kde začíná jedno a končí druhé? Kde se najde rovnováha nebo kompromis?
Ale totéž vládne všude.
Jedinec x společnost
město x stát
stát x kontiment
člověk x příroda
A ad absurdum:
elementární částice x atom
galaxie x vesmír
(výš ani níž zatím nevidíme)

[130 Co se týká knihovny, (dix: 26.05.2007, 12:32:03 - odkaz - x)
snažím se číst kdeco, ač by se mě to opravdu týkat nemuselo, neb ji třeba v životě v reálu neuvidím. Za dobrý, alespoň z mého hlediska, považuji článek v odkaze. Pokud už zde na něj upozornění bylo, omlouvám se, nestíhám vše sledovat.

[131 Dixi, buďme rádi, (jura-p: 26.05.2007, 13:31:52 - odkaz - x)
že prozřetelnost nám k světovosti přidělila jen tu knihovnu. Také jsme mohli být vybráni k apartmánům v odkazu. Ten Martíškův článek myslím většina z nás zná, ale já ho např něměl v elektornické podobě. Takže dík. Dokonce nevím, proč a kým je překonáno to, že stavba má být přiměřená své funkci a má do jisté míry odpovídat pojetím své funkci. Překonána diskusí lidí podobných Kaplickému? Proč třeba Foster ctí funkci Britského muzea, Reichstágu, i v článku zmíněné knihovny. Kaplický ustrnul jak v kultivaci symbolu, tak architektonicy u tvaru oválného stolku s umakartovým potiskem a tvaru mušle laminátové židle jen různě otevřené, či zavřené, vždy však s oknem jedním směrem z doby, kdy za vrchol estetiky byl pokládán tzv. Brusel. Dokonce i záchody v tom obchoďáku obložil malinkejma kachličkama, skoro mozaikou chtělo by se říci, kdyby nebyla jednobarevně oranžová. I barevností se drží té doby. Opravdu nejsem schopen jásat i nad tím, jak odvážně se kříží pohyblivá schodiště v obchoďáku, když se ani jinak křížit nemohou, když už se mají pro rozbití pohledu křížit. Nenadchly mě ani odvážné výhledy do spojovací lávky s klasickým parkovacím domem, které vypadají jako fotky z vnitřku organickým sklem zakryté spojovací lávky. Je to prostě obludně zvětšená a v prostoru realizovaná kresbička, jakou jiní dělají na okrajích svých poznámek při nudném poslouchání. Ti ostatní ji na konci semináře obvykle přeškrtají, protože jsou si vědomi, co jim jejich podvědomí nabízí. Pokus o vydávání těchto výtvorů za světovou architekturu považuji za směšný. Viz odkaz.

[132 A potřebujeme-li vážně (jura-p: 26.05.2007, 13:37:09 - odkaz - x)
další Kaplického realizaci, bylo by levnější, koupit a nabídnout mu nějaký obchod na nějaké pražské ulici, aby nám udělal světové dveře do toho obchodu a nakonec i interier by mohl ztvárnit. O tom se také dají psát monografie, vydávat obrázkové publikace, Praha jako místo realizace by se vynechat nedala a bylo by to značně levnější. A i tak bychom se mohli stát světovými.

[133 Bré odpoledne (František I.: 26.05.2007, 14:11:08 - Mail - x)
Trochu mi to, Juro, připomnělo modernizovaný, světově proslulý moskevský obchod GUM (citlivě přebudovaný z bývalé věznice). Možná, že práve odtud přebíral pan architekt nápady.

[134 \"Kaplického dílo reprezentuje nejnovější současný styl a díky němu půjdeme s dobou a posuneme se dál.\" (šakal: 26.05.2007, 14:12:11 - x)
(Eva Eisler, šperkařka)

Chi, chi, chi... Tak tenhle citátek si podám v posledním díle, který vyjde v pondělí (7;- ))

[135 že já si místo autíček a letadýlek (Dušan Neumann: 26.05.2007, 14:32:57 - x)
nekreslil pyjnohy, mohl jsem být slavným architektem, pardon \"designerém\"

[136 šakale (skimic: 26.05.2007, 14:34:38 - odkaz - x)
... třeba paní šperkařka Kaplického dílem neměla zrovna na mysli architekturu :)
Františku I - v GUMu jsem byl zrovna tak před měsícem a je to prostě butikárna. Vezměte nejdražší věci, bez kterých se žena a metrosexuál neobejdou a tam je ve všech třech lodích najdete :)
US odmítá německý plán na oteplovací schůzku G8 slovy, po kterých jako další stupňování jsou snad na řadě už invazní jednotky :))
\"The treatment of climate change runs counter to our overall position and crosses multiple \'red lines\' in terms of what we simply cannot agree to.\"

[137 Pane Neumanne (skimic: 26.05.2007, 14:40:24 - x)
... byl asi za mlada také v pyjonýru :))

[138 ...\"...Proč a kým je překonáno...\"... (šakal: 26.05.2007, 14:52:25 - x)
...No, ono ani tak nejde o to, že by něco \"bylo překonáno\"...

Kdo si potrpí na nestárnoucí klasiku, tomu ji firma Morgan dodá s karoserií montovanou na jasanové kostře, jenom motor a elektroinstalace budou současné:
http://www.globalautoindex.com/images/cars/786/910/norm_20_4-4_Uk.jpg

Kdo chce tradici spojenou se soudobými přístupy, ten může mít morgana s modernějšími tvary karosérie z hliníku:
http://www.globalautoindex.com/images/cars/790/914/norm_21.jpg

...No, a nepokojní hledači nového? Ti si asi koupí tenhle mercedes:
http://www.globalautoindex.com/images/cars/3108/2720/norm_3.jpg

...Málokdy se stává, že by jedna věc bezezbytku „překonala“ a nahradila jinou. Pokrok prostě jenom nabízí nové příležitosti, aniž nám bere ty staré.

[139 Paní Eislerová, (jura-p: 26.05.2007, 15:16:34 - odkaz - x)
mluví jako sportovci. \"To nové rozestavění jsme sice treningově zažili, ale ne natolik, abysme pod tlakem dali ze sebe všechno, ale my ty nové trendy zachycujeme, ale ne vždy se všecko povede. Ale teď už se musíme soustředit na příští zápasy, abysme se posunuli dál a šli s dobou. A dát do toho všecko.\"
A hokejoví činovníci přišli, nevím jestli po domluvě či nápodobou, s úplně novým pojetím hodnocení hokeje. Všichni unizono říkají, že vlasně není důležité, kolik zápasu jsme na mistrovství prohráli a jaké bylo naše umístění. (A teď přijde ta věta.) Horší je, jak jsme u toho vypadali.
A vůbec nejhorší na tom je to, že se to stalo přesto, že národní mužstvo už prakticky povinně přešlo z tradičních volných k moderním elastickým dresům. Tyto dresy byly dle frekvence pořadů vyslechnutých cestou autem důležitější než problémy s tím, že se hráči do reprezentace nehrnou. Tento problém je ale využíván po mistrovství skoro ve všech pořadech mnou vyslechnutých. Je zajímavé, jak se synchronizuje slovník i myšlenková úroveň dvou nejdůležitějších oblastí našeho veřejného života, to je umění (včetně architektury) a sportu.

[140 Juro, když ono je (Šumavák: 26.05.2007, 15:31:41 - x)
jak ve sportu, tak v architektuře čím dál větší umění něco vyhrát!
A tak se razí olympijské heslo, doplněné o \"a hlavně přitom neztratit tvář\".

[141 OT: venku je 26°C ve stínu (Šumavák: 26.05.2007, 15:34:51 - x)
a na tom sluníčku se nedá bejt.Chvílema mám docela pocit, že když mě ti doktoři varovali, tak možná věděli o čem mluví.....

[142 Návrh na vylepšení (doxa: 26.05.2007, 15:35:03 - Mail - x)
Zřídit podzemní vstup na Klárově, kudy by se tunelem přicházelo a přijíždělo k výtahům, které by vyvážely knihy a čtenáře nahoru.

[143 Ot: tohle je všechno hezký, ale (Dušan Neumann: 26.05.2007, 15:48:22 - x)
sledujete tu Putinovu záškodnickou válku na Ukrajině?Začíná to smrdět střelným prachem...

[144 pane Neumanne (skimic: 26.05.2007, 15:55:24 - x)
... shodou okolností jsem se ve středu vrátil ze Lvova a měl možnost mluvit s místními, slyšet jejich názory i na historické souvislosti. Ukraina jsou podle mého názoru prostě regulérní dva státy a nemá to dobré řešení.

[145 doxa (doxa: 26.05.2007, 16:10:41 - Mail - x)
Řešení by se našlo. Staré osvědčené DIVIDE ET IMPERA (jako v případě Československa)

[146 kuk po roce (ibn: 26.05.2007, 16:19:40 - x)
Kvituji, ze jsem narazil zrovna na hezky Sakaluv clanek.
Na konceptualni smetiste moderny se uz neda divat. Tvurci sahaji do kopy historickeho srotu a tahaji poslepu artefakty, ktere pak na sebe lepi s infantilni nevedoucnosti. Marcel Duchamp vystavil hajzlik a oznacil jej za umelecke dilo, Kaplicky nafoukl chobotnici a oznacil ji za knihovnu. To uz jsme na tom tak spatne, ze ani knihovna nemuze byt knihovnou? Nemuze mit portal a prima kamenne steny, ktere vydrzi pozary vetsi, nez byl ten alexandrijsky? Asi ne, zjevne jsme se s modernou stale nevyrovnali. Mozna to bude tim, ze neverime, ze je plonkova, hlavne pote, co ji Hitler uvedl v zivot. Muj soused, klasicky filolog mi kdysi rekl: \"Jsme svedky konce emancipace cloveka, coby rovnopravne bytosti, co zacalo Francouzskou revoluci, skoncilo padem Berlinske zdi.\" Podobne v pripade moderny muzeme rici: \"Co zacalo Marxem, skoncilo s Osvetimi.\"
Proc tu vubec pisi o kravine, ktera ani navic od pocatku nedokazala vyhovet zadani? Nekrisim tu nahodou take modernisticke mysleni?
Takze radsi stop, diky a nashle, do roka a do dne.

[147 skimici - OT (jasan: 26.05.2007, 16:24:27 - Mail - x)
pristi tyden jedu do Kijeva... a mistni organizatori vypadaji dost pomatene... nejake rady? co taxikari?

[148 jasane (skimic: 26.05.2007, 16:33:24 - x)
Kiev je v pohodě - tedy relativně. Cenu taxi dohodnout samozřejmě předem :) a neplést se do politických debat západní versus východní část či dokonce Krym :)

[149 doxo, o to se právě Putin snaží (Dušan Neumann: 26.05.2007, 16:49:37 - x)
..ale myslím si, že se významově ono latinské úsloví na československý rozvod nedá aplikovat. Vždy to znamenalo rozděl a pak opanuj všechna rozdělená a svářící se teritoria

[150 jeste jsem to vlastne nedorekl (: 26.05.2007, 16:49:43 - x)
Surrealiste (Kaplicky, stejne jako Duchamp), nam predkladaji svoji magickou predstavu, ze veci mohou mit jine vyznamy, nez ktere jim jsou obecne prisuzovany. Sovy nejsou tim, cim se zdaji byt. Moderni je Kaplicky oproti Duchampovi v tom, ze nahodil zpetny chod. Zatimco Duchamp rika, ze hajzlik by mohl byt i umeleckym dilem, Kaplicky naopak tvrdi, ze nejprve nas musi jeho chobotnice uvest do soku a teprve potom pochopime, ze muze jit o knihovnu. Vlastne na nas ta osoba pacha nasili, takze at si to strci za klobouk a vrati prachy.

[151 Československý rozvod (doxa: 26.05.2007, 16:53:45 - Mail - x)
Každopádně z toho těžil a těží Brusel. A takticko-politicky také Poláci.

[152 a konecne a do tretice (ibn: 26.05.2007, 17:02:24 - x)
Pan profesor Roy Glover, co nam tu v Luciferne vystavoval mrtve Cinany, jede ve stejnem schematu jako Duchamp. Ovsem mnohem hrubeji a oproti Duchampovi je (bohuzel) take mnohem dale. Dokonce prekrocit osvetimska stinitka na lampy z lidskych kuzi (viz muj prvy prispevek), protoze je netaji, jako nacisticti modernisti.

[153 ...Ale no tak!... (šakal: 26.05.2007, 17:03:10 - x)
...Marcel Duchamp byl umělec od Boha a mimořádně inteligentní člověk!

Ten jeho vystavený pisoár nebo sušák na lahve byl jen mezníkem, kterým tento jasnozřivý člověk vytyčil hranice umění. Po té, co vystavil své \"Velké sklo\" se už k umělecké činnosti nevrátil a do smrti se živil jako profesionální šachista.
Někteří uměnovědci mají dojem, že tím chtěl dát na sruzumněnou, co považuje za maximum možného, kde leží sféra uměn a kde začíná hra na umění. Tihle kunsthistorici také soudí, že jeho následovníci vlastně tohle Duchampovo gesto nepochopili a groteskně se pokusili jeho odkaz rozvíjet, aniž by si povšimli, že ho svým demonstrativním odchodem na odpočinek sám jejich veliký vzor označil za slepou uličku.

Zatímco Duchamp takto došel ze všech nejdál, Kaplický je člověk, který produkuje \"retro\". S Duchampem stojí každý úplně někde jinde.

[154 Hranice možného neexistují (doxa: 26.05.2007, 17:32:54 - Mail - x)
Stačí sledovat např. dějiny pornografie.
ale v té Lucerně to podle mne není myšleno jako umění.
Před několik lety jsem byl v Národním museu na výstavě k dějinám medicíny a sledoval, jak si před cca 100 - 150 lety preparátoři vyhráli, aby dali exponátům výraz.
V těch kostrách všelikých lidských abnormalit a zrůd jsem zřetelně spatřoval např. zákeřnou hrbatou stařenu nebo vtíravého žebráka na schodech kostela.

[155 zdravim, Sakale (ibn: 26.05.2007, 17:34:41 - x)
Ne, o Duchampa jsem se otirat nehodlal. Ze dava vecem jiny vyznam, nez obvykle maji je bez pochyby a to je take evergreen vseho surrealismu (ne nahodou se sprahl s magii). Jen se snazim rici to, co Vy: neobstoji reci o tom, ze Kaplicky je progresivni autor. A navic neni jen retro, on je pervertovane retro :0).

[156 Zcela OT. Dnes by měl sté narozeniny (Šumavák: 26.05.2007, 17:40:24 - odkaz - x)
John Wayne! Stručný životopis a filmografie v odkazu, v televizi na ORF II ve 23:45 oskarová klasika : Rio Brave.

[157 doxo (ibn: 26.05.2007, 17:42:01 - x)
\"ale v té Lucerně to podle mne není myšleno jako umění\"
Tim hure!
\"Profesor anatomie a buněčné biologie z Michiganské univerzity se domnívá, že výstava nabízí lidem fascinující příležitost naučit se více o svém těle a jeho složení.\"
To urcite, copak se tam asi naucili? Ze jsme bez kuze hnusni jak stazeni kralici?

Jinak o vas nepochybuji, ze nerozpoznate rozdil ve vnitrnim smyslu u exponatu vystavovanych v Lucerne a u anatomickych preparatu, byt stylizovanych (konecne jsou rozesety po mnoha ustavech po cele CR). Zdravim!

[158 já mám taky něco zcela OT: (Dušan Neumann: 26.05.2007, 17:44:07 - x)
ale hlavně nemám zbytné fondy. tady čtu v inzerátech, že jedna místní baba prodává Ferrari 348TS (moel 1990), bílé, najeto necelých 10k...za dvacet tisíc... nové tehdy stálo 140...jajaj, už aby byla Míša ze školy ....

[159 zatím se nepřišli (skorostařík: 26.05.2007, 17:47:33 - x)
Ukrajinci poradit, jak dál, ale kdyby přišli, poradil bych, aby OBA Viktory utopili v Dněpru, a začali s výběrem znova

[160 SUMAVAKU (jasan: 26.05.2007, 17:48:11 - x)
dik za pripominku... ja ho rad... nedaj se ty filmy nejak stahnout?

[161 Žádné dílo Matky Přírody není hnusné (doxa: 26.05.2007, 18:12:42 - Mail - x)
dokonce ani Člověk, ba ani Člověk bez kůže

[162 Ibne, když se jdu podívat (Šumavák: 26.05.2007, 18:18:23 - x)
do Technického muzea na to jak vypadá důl a na průřezy třeba motorů, jdu na \"umění\" ? Tedy umění \"an sich\".

V té Lucerně je to spíše \"umění ad hoc\".

[163 nebo \"ad hec\" (Dušan Neumann: 26.05.2007, 18:27:27 - x)

[164 Hezký sobotní podvečer vinšuji. (Anka: 26.05.2007, 18:51:05 - odkaz - x)
Bém dosáhl vrcholu

Celý svět četl to na iDnesu
celý svět zanechal hovoru
celý svět zdvihl prst nad klávesu
listuje fotkami z vrcholu.

Dobrý den, doktore Pavle Béme
tak vás tam konečně dostali
asistent natřel vás UV-krémem
šerpové s cajkem se tahali

Ptejte se prosím v Himaláji
Ptejte se mezi ťamany
Jestli si vás tam nenechají
potěšíte tím Pražany

Já to tak udělat nedovedu
abych byl každý den na Nově
mažou vám kolem úst kila medu
máte se zkrátka fajnově!

[165 Takže lidi, jsem poblíž. (jura-p: 26.05.2007, 18:55:32 - x)
Tedy poblíž Šumavy. V ČB je už jen přívětivých 29,3. V Praze mě to měří jen auto a to po poledni hlásilo 32,5. Kolikpak asi naměřili v tom opouštěném Rudolfínu?

[166 Doxo, závidím ti to zásadní stanovisko. (jura-p: 26.05.2007, 19:22:36 - x)
Jeden můj přítel - meteorolog říkal, že existuje jen pěkné počasí. Někdy pěkně svítí sluníčko, někdy je pěkná vánice. Já říkám, že lepší takové počasí než žádné. A jedna moje známá, která má sklon brát věci osobně, mě jednou, v Chorvatsku fascinovala tím, že když bouřka u moře trvala třetí hodinu, tak šla a tomu počasí normálně, sprostě vynadala. A za deset minut bylo po bouřce. Tak já nevím.
A jako psycholog prostě vím, a chirurgové to potvrzují, že přece jen, sem tam některý, člověk je vevnitř, místy a občas, dost nehezký. Přesto mě tvá poznámka o Matce přírodě nadchla. Je to sice trochu jinak, ale tvé přesvědčení zaslouží obdiv.

[167 Matka Priroda (ibn Jehuda ben Becalel: 26.05.2007, 20:33:46 - x)
Jen metafyzicka obezlicka, Doxo. Pokud chcete na trhu udat krasu, neobejdete se bez ne- krasy, tedy osklivosti. Umeni od slova \"um\" nam zprostredkovava esteticky zazitek vkladem sve prace, reze do prirozeneho a trha jej na 2 kusy. I matka priroda v jistem uhlu pohledu (metafyzickem) tvori, stejne, jako umelec. Jen proto muzeme rici \"hory jsou krasne\", nebot verime v to, ze byly vytvoreny umem (umenim) nejake entity (kterou doposavad nikdo nevidel ani neslysel, samozrejme). A stejne Jurapova znama mohla prohovorit k pocasi jenom proto, ze verila, ze jde o umely artefakt, jinak by to nedavalo smysl. Tedy pozor, jak jsou ta dve slova blizka: umely- umeni. Umely, umem vytvoreny, stvoreny- a najednou se ocitame velmi blizko Boha (vasi Matky Prirody). Jak rafinovane a ulevne zaroven.
Chytnu- li vas za slovo, objekty v Luciferne nejsou dilem zadne Prirody, ale pana profesora. Krasu lidskych bytosti byste pak musel ochutnat primo na pitevne, ci operacnim stole.
A je- li i pan profesor ditetem bozim, jez vede jeho kroky, bylo by treba zrusit celou estetiku, neb vse by pak bylo (ve vasem podani) krasne a nebylo by treba tuto kategorii jakkoliv vydelovat, nerku- li popisovat.
Nene, to je jen sikovny mocensko- terapeuticky instrument, tihle Bozi a Matky Prirody.

[168 I jiné matky (doxa: 26.05.2007, 20:37:39 - Mail - x)
Údajně nadpoloviční většina mužů vnímá jako \"hnusné\" i dámské přirození zblízka. (Ale to jsem opravdu jen zaslechl, jelikož jsem v tomto oboru čistý teoretik.)

[169 doxo (ibn: 26.05.2007, 20:51:07 - x)
Vsak zalezi na souvislostech a na nicem jinem, jako u vetsiny reflektovanych kategorii. Jelen u studanky v zari zapadajiciho slunce neni kycem, pokud si jej vsak vyfotografujete a prilepite magnetkou na lednici, tak uz ano. A je- li to kvuli detem, kterym se ta scena libila, tak uz zase ne :0).
Vybral jste hodne extremni priklad, ja bych se radsi pridrzel mrtvol.
Mejte se a dobrou. Otevrte oci, odchazim.

[170 Pomoc!...ad ŠIMON KLEIN... (šakal: 26.05.2007, 21:15:25 - x)
Lidi, prosím, pošlete mi někdo kontakt na Šimona Kleina. Já zjistil, že jeho mailová adresa nějak nefunguje, a mám s ním domluvený odvoz do Bílovic... (7:- /)

[171 Také dobrou (doxa: 26.05.2007, 21:18:38 - Mail - x)
Mrtvoly jsou samozřejmě také extrémním příkladem.
Navíc to je podle některých teiorií rovněž mechanismus Matky Přírody, lidská mrtvola - ať už čerstvá, v rozkladu, či jen vybílené kosti - vzbuzuje děs a hrůzu, neboť to signalizuje, že na tomto místě není bezpečno.

[172 Šakale, (Foundryman: 26.05.2007, 21:19:49 - Mail - x)
pošli mi mail, dám ti na něj mobil.

[173 ...Jo...stanovisko že \"dílo přírody nemůže být hnusné\",... (šakal: 26.05.2007, 21:20:22 - x)
...je bezesporu zajímavé, ale to je tak všechno. Mám dojem, že lidé to vidí všeobecně úplně jinak a nějak se mi nezdá, že by se jim kvůli tomu výše uvedenému názoru začal líbit kostní nádor nebo příjice (7:- P)

[174 Všechno se proti mně spiklo (doxa: 26.05.2007, 21:22:20 - Mail - x)
Nefunguje ani ta rezervní adresa na Modrého ptáka.
Připadám si jak parašutista, shozený nad Protektorátem.

[175 Díky, Foundry - šel ti mail na goldammer... (šakal: 26.05.2007, 21:23:32 - x)
(7:- ))

[176 sakale, adresu jsem ti poslal (Dušan Neumann: 26.05.2007, 21:28:41 - x)

[177 Jistě, ale to je stejný mechanismus (doxa: 26.05.2007, 21:28:37 - Mail - x)
Patologický jedinec údajně vyvolává odpor jakožto varování před možnou infekcí či \"otrávenými\" geny.

[178 idne, ač jest pravdou, že umění (Dušan Neumann: 26.05.2007, 21:34:16 - x)
se odvozuje od umu, jde o um lidský a nikoliv metafyzický. Aby někdo považoval krajinu, přírodu a formy její demonstrace, nemusí nutně věřit, že byl stvořena úmyslně, jakousi esteticky nadanou entitou. I krásné hory se prostě \"přihodily\" bez vědomého závěru působením přírodních sil, jež mají řád, ale nikoliv vědomí...i z tohoto hlediska je kýč, úžasný to rakouský vynález, kategorií efemerní a většinou nám vnucovanou oprávci světa, kteří si jsou jisti, že právě oni vědí nejlépe

[179 Kýč jako \"rakouský vynález opravců světa\"... Vidím, že v pondělí tu bude rušno! ...Chi, chi, chi... (7;- )) (šakal: 26.05.2007, 21:36:50 - x)

[180 ...Nic...du se dívat na \"Blade II\"... (šakal: 26.05.2007, 21:38:31 - x)
...Líbí se mi, jak je v úvodní scéně Sokolovská u Negrelliho viaduktu s noční štyřiapadesátkou představena jako \"Pařížská třída - Praha\"... (7;- D)

[181 a já se jdu dívan na trials Indy 500 (Dušan Neumann: 26.05.2007, 21:42:31 - x)

[182 Já se raději nejdu dívat na nic! (Dana: 26.05.2007, 22:22:23 - x)
Odpoledne jsem se dívala, jak mi na zahradě začaly usychat třešně.
Bude mi někdo věřit, když napíšu, že tady ani nekáplo?
Co je proti tomu nějaká Knihovna, reforma veřejných financí, nebo Hnutí Grálu....

[183 No není to k vzteku? (Šumavák: 26.05.2007, 22:43:52 - x)
Teď se venku ochladilo na nějakých 18°C, takže by se tam dalo i pracovat. Jenže holt musí bejt tma!!!
Na nebi ani mráček a ta globální ekolampa stejně svítí jak za dušičky!

[184 Šumaváku (jura-p: 26.05.2007, 23:05:53 - x)
Tady 21,7 a tlak vytrvale klesá. Už je 1004 toho, co už dávno nejsou milimetry rtuti. Rtuť je v EU zakázaná, asi ji moc Evropanů pilo z teploměrů.

[185 (doxa: 26.05.2007, 23:14:06 - Mail - x)
Já si v Baumaxu koupil teploměr. Lihový. na něm ohromný nápis: 100% MERCURY FREE !!!
Kdybych si koupil rťutový, jistě by tam stálo: 100% ALCOOL FREE !!!

[186 1004 ?? to by mohla bejt (Šumavák: 26.05.2007, 23:24:41 - x)
opravdu pěkná bouřka....

[187 No, už je to 1001 (jura-p: 27.05.2007, 00:05:40 - x)
a jsou to hektoPascalové. To jsem si ověřil na hydrometeorologickém ústavu. Teplota je nyní 20,4. A podle toho CHMU máme v ČB nejnižší tlak.

[188 A nahoře je čtení (Šumavák: 27.05.2007, 00:12:50 - x)
na dobrou noc....

[189 Tedy přátelé, (Pavel Kořenský: 27.05.2007, 01:14:25 - Mail - x)
pokud jste z Prahy (nebo do Prahy nějak zavítáte) a máte chuť povečeřet v neuvěřitelně příjemném prostředí, být obsluhován vrchním ze staré školy, který jako by vypadl z novely \"Obsluhoval jsem anglického krále\" a konsumovat lahůdky připravené velmi pečlivým a svého řemesla znalým kuchařem, tak mám pro vás tip.

Restaurace Svatá Klára (v Troji, hned vedle ZOO) je přesně to, co hledáte.
Pravda, z centra je to poněkud z ruky, ale ten výlet se bohatě vyplatí. Takový kolotoč chuťových požitků už jsme s mojí drahou dlouho nezažili a na závěr večera jsem neváhal nechat si zavolat šéfkuchaře, abych mu mohl osobně poděkovat za skvělý zážitek.

Neberte to jako reklamu, nemám s tím restaurantem nic společného. Jen jako nadmíru spokojený zákazník doporučuji přátelům...



RADA pro každý den- NEZAPOMÍNEJTE: Způsob řeči je obrazem ducha! (Seneca)


Rada : uvozovky dole = levý ALT+0132, uvozovky nahoře = levý ALT+0147
Rada 2: nechce-li se Vám vypisovat hranaté závorky a uvedené tagy, můžet je "pastnout" či vůbec jen levým tlačítkem myši označit, pustit, znovu levým uchopit a přetáhnout do textu..Nezapomínejte, že se ten zvýrazněný text VŽDY musí ukončit tím druhým tagem !!



Nadpis:...prosím vyplňovat !!       zde vložte odkaz :
           
Rada : uvozovky dole = levý ALT+0132, uvozovky nahoře = levý ALT+0147
[xy]       [i]..kurzíva..[/i]       [b]..tučně..[/b]       [b][i]..tučná kurziva..[/i][/b]


Váš e-mail:                       Podpis:

                                                 Nezapomněli jste se podepsat?  pak: