Podepiš!

Šumavák bloguje:

                                         deníček za(& vy-)valeného
 

Zprávy ze Šumavy
...
domů

Co přináší LS?
Informujte se na
www.NeLisabonu.cz


Napište mi!
Poslat SMS



Rádia :                   

RADIO DNB - Šumava
Stránka s programem
 
Přehrávat... 
Chat s redakcí:          

Radio Beat
Country-Radio




Čtvrtek, 14.06.2007

Traktát o E 407

Poslal:František I

 


Nevím, proč tomu tak je. Moje kolegyně byla vždy na starší ženaté pány, kteří ji po určité době pravidelně odkopli a vrátili se do kruhu rodinného. Můj kamarád si vybírá baby s velkým poprsím a tuhou náturou. V kruhu přátel mu říkáme "Domácký typ". Tak ho jednou charakterizovala při argumentaci jeho současná polovička, proč nemůže s námi do hospody. Starý pán Houžvička, jinak blahé paměti téměř geniální truhlář, nenechal nikoho sáhnout na svůj oblíbený hoblík a prořeznou pilu rámovku. Konec konců i pan akademik Wichterle se zbláznil do hydrogelů a měl v této oblasti určité úspěchy. Prostě člověk si něco oblíbí, a i když ví, že by měl možná přešaltovat, jeho náklonost je tak silná a občas i nelogická, že se k subjektu jeho sympatií stále vrací. Stejnou úchylku jsem vypozoroval i u kolegů technologů, kteří si zidealizují určitou směs, kterou preferují z nezištných, ale bohužel i ze zištných důvodů, občas k velké škodě majitelů firmy. Ani já nevybočuji z řady. Oblíbil jsem si světle až tmavě béžový prášek s vůní mořského pobřeží v době přílivu. Několikrát mne vytáhl z bryndy, aby mne po určité době do té bryndy, stejné či ještě horší, opět namočil. Přesto ho, i když to není zrovna levná záležitost, často preferuji a dosazuji do nových a nových receptur.

Karagen a karagenan

 

Tvrdí se, že kdysi dávno zjistily ženy rybářů na irském ostrově Karagen, když nasbírají na pobřeží určité druhy mořských řas, vyperou je, svaří s mlékem a medem, získají celkem lahodný pokrm, podobající se zhruba dnešnímu pudinku. Pokud je pověst pravdivá, tak objevily jeden z velmi vyhledávaných hydrokoloidů. Tzv. mech irský, což jsou sušené stélky mořských řas rodů Bondrus a Giralptina, podrobený hydrolýze a vysrážený alkoholem, nám poskytuje želírující, želatizační a viskózní produkt, známý pod názvem karagenan, tedy mé oblíbené E číslo 407. Přesně to, které bojovníci a bojovnice za zdravou výživu označili za rakovinotvorné, aby se pak se slastiplným výrazem ve tváři oddávali požeru špatně umytého hlávkového salátu s mrkví, celerem, petrželí a mořskými řasami z bio prodejny.

Karagenany dělíme na tři typy podle vlastností  — kapa, iota a lambda. Typ kapa tvoří velmi pevný, avšak relativně křehký gel. Cvrnkneme-li do něho prstem, tak se tzv."zlomí". Iota poskytuje gel, který není zdaleka tak pevný jako kapa, ale je zase pružný. Gel z typu lambda nedokáže držet tvar a rozpadá se. Je však velmi viskózní. Všechny typy se kombinují podle potřeb a požadavků zákazníka.

Želírující rostlinná činidla zná lidská civilizace velmi dlouho. Prý už staří Římané nabízeli svým hostům ovocné či masné rosoly a huspeniny. Tehdy už znali pektin, který se dosud tradičně používá při výrobě džemů, cukrovinek, klasických i kysaných mléčných výrobků a nověji při přípravě tepelně odolných pekařských džemů a polev na dorty. Doménou karagenanů jsou jejich aplikace v uzenářství, do pudinků, želé, zmrzliny (kde zabraňují tvorbě krystalů), v mlékárenském a nápojovém průmyslu. Například při výrobě čokoládového mléka se díky karagenanu spojí mléko s kakaem a netvoří sedlinu. Nalezneme ho také v tzv. ovocných nektarových šťávách, které zahušťuje a dosti často za pomoci mikrokrystalické celulózy v nich tvoří tzv. tělo nápoje, o kterém si běžně myslíme, že jde o dřeň. Někteří dánští a holandští sadisté ho dokonce přidávají do piva......

V Dánsku u moře

 

Nedaleko hlavního města Dánského království Kodaně leží obec Lille Skensved. Lille znamená v dánštině malý. O obci to možná platí. Těžko však lze stejným termínem označit továrnu firmy Copenhagen Pectin A/S (dříve bývalá dceřiná společnost koncernu Herkules, nyní Cerestar), která patří k největším výrobcům pektinů a karagenanů na světě. Jen pro ilustraci, přímo v areálu firmy mají vlastní elektrárnu, schopnou zásobovat solidní městečko o 150 tisících obyvatel a čističku odpadních vod s kapacitou 250 tisíc obyvatel. Copenhagen Pectin má v současné době celkem 465 zaměstnanců, kteří však pracují především ve vývoji, administrativě a obchodnických funkcích. Díky progresívním technologiím tu jsou dělnické a technicko provozní profese v menšině. Například ve dvou zdejších linkách na výrobu karagenanu tu opracuje pouze 16 lidí. V údržbě trojnásobek.

Tak tohle teprve bude karagenan," říká Niels Thestrup, dodnes obchodní manažer firmy Copenhagen Pektin, nyní Cerestar, a ukazuje nevzhledné načervenalé a černé kusy jakési matérie, dosti silně vonící po moři. Jsou to mořské řasy, které si firma pěstuje a nechává pěstovat na pobřeží Filipín, Madagaskaru, Kanady, Mexika a Chile. "Na Filipínách máme nejenom vlastní plantáže, ale také středisko pro místní obyvatele, kde pořádáme kursy, jak pěstovat řasy a zároveň nám ještě slouží jako nákupní prostor a kvalitativní přejímka," pokračuje Niels Thestrup. "Řasy jsou snad nejrychleji rostoucí organismy na Zemi, pěstování je jednoduché a ve státu s vysokou nezaměstnaností výnosné. Mnoho z absolventů našich kursů si buduje vlastní plantáže. "

Řasám se daří zvláště v mělkých přímořských zátokách s mírnou hladinou přílivu a odlivu. Každé plantáži dominuje jakási stavba, ne nepodobná našim mysliveckým posedům . Samotná plantáž se sestává ze silnějších nylonových vláken, na která zdejší pěstitelé vyvazují vždy po několika decimetrech vrcholky řas. Pak už jen zbývá pečovat o podpěrnou konstrukci a nechat dělat přírodu, co umí. Za 6 — 8 týdnů mohou sklízet. Po sklizni se stélky řas usuší a sváží do balíků. "Vydali jsme pro pěstitele speciální manuál, kde uvádíme, jak mají sklizené řasy vypadat, jak postupovat při sušení a jaké má mít výsledná surovina vlastnosti. Každý lot sušených řas, které jsme nakoupili, dostane číslo, které s ním bude putovat až do finálního provedení. Takže pokud objevíme problém, můžeme ho vystopovat až k původní surovině a zjistit příčinu," dodal obchodní manažer. Moje návštěva v této dánské karagenance totiž prověhla ještě v době, kdy HACCP bylo u nás něco nadčasového a nepochopitelného.

Při samotné výrobě karagenanu se od první operace, intenzívního praní, nedotkne suroviny lidská ruka. Řasy s musí řádně vyprat, protože se suší, tak jak byly sklizeny. Obsahují velké množství písku a nečistot, ale také velké procento mořské soli, která slouží při transportu jako konzervační látka. Při výrobě je ovšem sůl nežádoucí. Po vypraní se surovina vaří v roztoku s vysokým pH, poté se extrahuje alkoholem, sprejově suší, pomele a kombinuje se ze standardizačních důvodů s cukry či potravinářskými solemi. Zbylý odpad je velmi dobré hnojivo s vysokým obsahem kalcia. Proto v nejtemnějším koutě fabriky stojí ve frontě zemědělci se šťastným úsměvem ve tváři s traktory a valníky vyloženými plastovou folií. Na ty jim podávací šnek chrlí cosi, o čem se v lepší společnosti hovoří jako o trusu.

Proč Copenhagen Pektin ?

 

Historie firmy začala před II. světovou válkou. Tehdy původní majitel zahájil

výrobu džemů. Schylovalo se ale k nepříjemnostem. V Dánsku se projevil se nedostatek želírujících prostředků, které jsou pro tuto potravinářskou oblast nezbytné. Majitel továrny se tedy rozhodl, že si obzvláště nedostatkový pektin obstará z vlastních zdrojů. Byla to asi lukrativní činnost, protože po válce zrušili výrobu džemů a zůstali u pektinů, ke kterým později přiřadili karagenan.

Pektin je přirozená složka každého ovoce. K jeho výrobě tu využívají výhradně citrusové slupky. (U nás ve Smiřicích jsou to jablečné ohryzky.) Pektin se v nich koncentruje v oné bílé vrstvě pod povrchem. Po sklizni se citrusy vymačkají a zbylé slupky se suší. Na sušení se přímo podílí i Copenhagen Pektin, aby si zajistil kvalitní surovinu a její trvalý přísun. "Vezmete-li jeden citrón, který má hmotnost cca 200 g,"tvrdí Niels Thestrup, "vymačkáte šťávu, kůru zbavíte olejů, které jsou mimochodem velmi ceněnou surovinou ve voňavkářském průmyslu, a zbytek usušíte, ze zbylé sušiny získáte zhruba 3g pektinu. A tři gramy pektinu vám stačí k výrobě 1 kg džemu." To je také důvod, proč krom pektinu v Lille Skensvedu vyrábějí i karagenan. Výroba je velice podobná, karagenan je lacinější než pektin a spotřebuje se ho ve světovém měřítku neporovnatelně více. Přijíždí-li návštěvník k firmě Copenhagen Pectin, do oka mu na první pohled padne rozlehlá několikapatrová budova s malým parčíkem v popředí. Je to zdejší centrum výzkumu a vývoje. "Toto je naše království, byť rozdělené na část pektinovou a karagenanovou,"seznamuje mne Bent Due Jensen, technolog výroby potravin. "Laboratoře sledující a kontrolující výrobní procesy jsou jinde, stejně jako naše dva miniprovozy na výrobu karagenanu a pektinu, kde zkoušíme nové postupy a technologie. Tato budova je určená pouze aplikacím našich produktů. Najdete tu minipekárnu, mlékárničku, linku na výrobu džemů a huspenin, cukrárnu a samozřejmě i uzenářskou dílnu, kterou mám mimochodem nastarosti. Jinak tu ještě sídlí několik dalších laboratoří a dílen, které se zabývají nepotravinářskými aplikacemi, jako je například naše minivýrobna zubních past a podobně. Zákazníci mají možnost se sami na místě přesvědčit o jakosti našich ingrediencí, protože si je tu mohou jejich odborníci okamžitě v malém odzkoušet.""Naše firma si záhy uvědomila, že nemůže pouze dodávat výrobek. Musí se také postarat o jeho správnou a vhodnou aplikaci a hlavně být vpředu nejen vývojem výrobních technologií, ale i s tím, jak nově využívat pektiny i karagenany," vysvětluje Bent Due Jensen v podnikové moderně vybavené uzenářské na dánské poměry mini (na české solidní, středně velké) výrobně. "Copenhagen Pektin byl první, kdo použil karagenan v láku k nástřiku do masa, jsme první, kteří ho použitelným způsobem aplikovali v rybích výrobcích a jsme jediní, kteří vyrábí pektin vhodný jako náhrada tuku například v paštikách."

"Použijeme-li samotný karagenan v například při výrobě šunek, můžeme očekávat váhový přírůstek od 20 do 60 %. Kombinujeme-li ho se sójovým isolátem, lze dosáhnout až extrémních 120 %," tvrdí technolog. Jeho slova čas posléze do puntíku potvrdil. "Co jde použít pro klasické vepřové či hovězí šunky, můžeme aplikovat i pro drůbeží výrobky, jako například krůtí prsa, krůtí závitky, kuřecí rolky nebo drůbeží šunky. Poslední žhavou novinkou, kterou jsme vyvinuli, je aplikace karagenanu do v Dánsku oblíbených polovařených výrobků (při tepelném zpracování nepřekročí teplota uvnitř výrobku 50 0C, u nás by měl veterinář pěnu u huby.). K tomuto účelu vyvinula firma nový typ, který se rozpouští za nižších teplot. S karagenanem jdou udělat i netradiční a přitom chuťově zajímavé výrobky, například rybí párky nebo surimi!" V 80 letech začala firma propagovat karagenan jako vhodnou přísadu do masného průmyslu. V současné době tvoří více než 60 % zákazníků odebírajících karagenan, právě výrobci uzenin. O obdobný trend se ve Skansveldu pokoušeli i s pektinem. "Slendid, což je název nového typu pektinu, jsme vyvinuli proto, abychom následovali nejnovější trend — výrobu nízkotučných uzenin. Nahrazuje ve výrobcích relativně zdraví ne příliš přátelský tuk vodou. Jíte-li takovýto výrobek, chuťový dojem je téměř stejný, jako byste požívali klasickou paštiku, ve které je až 60 i více procent tuku." (Díky ceně pektinu se jim to naštěstí nepovedlo. Ale stále mám v análech formuličku, jak vyhovět oné bojovnici s obezitou na Primě.)

 

Dal i vzal

Začal jsem využívat karagenanjako jeden z prvních u nás, co to šlo. Nejdříve ve vlastní výrobě, potom na popud kamarádů i připravovat ingredience pro druhé. Měl jsem několik let úspěch. Karagenan jsem odebíral a Dánové radostně dodávali. Po čase jsem polevil v ostražitosti. Při mé další návštěvě ve Skensvedu mi s hrdostí ukazovali baterii homogenizátorů o oběmu 50 tun, ve kterých standardizovali surovinu, aby měla stálé vlastnosti. Pak se objevil jev, známý pod jménem El Niňo, který ekologisté tehdy nějak opomenuli, a s tím spojené monzunové deště. Ty prý jaksi změnily salnilitu vod a tím i kvalitu mořských řas. Také Dánové bohužel nezbystřili pozornost, padesátitunová baterie stejně jako HACCP jim nebylo nic platné a já díky dvěma dodávkám ne zcela standardní suroviny jsem přišel o 70 % zákazníků. Něco mi hoši zaplatili a snažili se potěšit, že prý jsem nebyl v Evropě sám. Protože katastrofy nepřicházejí nikdy sami, byl tento případ onoho roku už druhý v pořadí. Dodnes jsem se sice k mému bývalému obratu ani zdaleka nepřiblížil, ale na karagenan jsem narozdíl od dánské firmy nezanevřel. Například se mi ho podařilo kombinovat s kolagenem tak, že by se výsledný produkt hodil i pro sýraře....

František I.

 

—————————————————————————————-

a dnešní porce ČTENÍ NA POKRAČOVÁNÍ , část 14.

 

 

 

 





Komentáře

[1 Dobré ránko! (Rpu?: 14.06.2007, 06:23:12 - x)
Si nějak nevím rady s tímhle tématem. Želatiny a gely mě nikdy nebraly. Ale nikdy by mě nanapadlo, že jsou to vlastně mořské řasy - takže dík za info:)

[2 Jeden dotaz bych ovšem měla? (Rpu?: 14.06.2007, 06:27:39 - x)
Když je veřejným tajemstvím, že v buřtech a jiných uzeninách už pomalu, krom separátů, není živočišného, co by se za nehet vešlo, jak to, že to s pektinem chutná po mase? Mně spíš připadá, že je to tam proto, aby se ty \"piliny\" nevysypali...:))

[3 Dobré ráno, (PeS: 14.06.2007, 06:38:53 - x)
no zrovna tuhle nedávno jsem měl takovou chuť na úplně obyčejnej párek s hořčicí. Ale copak to, co se dnes prodává pod slovem párek, se dá žrát? To ani ten pes nechce a dobře dělá... Mě jen udivuje, že se najdou masochisti, který to kupujou...

[4 PeSi, (Rpu?: 14.06.2007, 06:44:36 - x)
právě, že obyčejnej párek - dle mých zkušeností, co je pod 80,-Kč, není maso. Co je nad, tak tam se občas najde nějaká ta flaxa. Takže úděniny pouze od spřáteleného řezníka. A z krájených jen to, co je \"celé\" maso, jako mor. uzené nebo cikánský šál. Ale nějak jsem uzeniny v posledních letech skoro přestala kupovat...

[5 No a jinak, (PeS: 14.06.2007, 06:45:38 - x)
mořské řasy mám docela rád. Ovšem Nori a do polívky. Je to výbornej zdroj jódu a některých stopových prvků a přitom mi to docela chutná. Zdaleka ne všechny zdravý věci musej bejt nutně hnusný...

[6 2 Rpuť (PeS: 14.06.2007, 06:48:16 - x)
Doplním - od spřáteleného řezníka, který nakupuje z ověřených zdrojů. Pak je jistá šance stravitelnosti. Zatím jich ještě několik znám, ale ubejvá jich...

[7 2 Rpuť (PeS: 14.06.2007, 06:54:50 - x)
80 a méně nikdy, nejsem sebevrah. Ale ono už se mnohdy nedá žrát ani to, co je tak 120 - 150...

[8 PeSi, Nori neznám, (Rpu?: 14.06.2007, 07:22:20 - x)
ale jinak proti mořským řasám nic. On je to opravdu ohromný zdroj všeho možného - úspěšně jsem tím pěstovala Blesana od štěněcího věku a jen jsem zírala, co všechno v tom je ....

[9 to Rpuť (František I.: 14.06.2007, 07:32:16 - x)
Rputi, gely a slizy jsou většinou bez chuti nebo s jemnější pachutí. Jsou schopné na sebe nabrat jakoukoliv výraznější chuť, například od sádla, šťávy, mléka, sýra apod. V buřtech a párcích E407 nehledejte. Na to je moc drahý a zpracování poměrně necitlivé. Tam ho raději nahradí separátem, sojovými preparáty, škrobem normálním či modifikovaným, guarovou gumou(moukou) apod. Za soudruhů tam zase ve velkém cpali sádlo a mouku (Ta je dodnes velice oblíbená.). Takže moc si u levných výrobků opravdu nevyberete.

[10 Františku, já vám nevím. Tohle taky nepotěší: (Rpu?: 14.06.2007, 07:40:38 - x)
\"Použijeme-li samotný karagenan v například při výrobě šunek, můžeme očekávat váhový přírůstek od 20 do 60 %. Kombinujeme-li ho se sójovým isolátem, lze dosáhnout až extrémních 120 %,\" tvrdí technolog.\"

[11 Agar-agar! (skimic: 14.06.2007, 07:48:01 - x)
... dokonce i takovéto zvolání je k jídlu. Jedná se o jakýsi řasový polysacharid, po kterém se asiaté můžou v podobě různých gelů-slizů /rozuměj dezertů/ utlouct. U nás snad jako komponenta dentálních otiskovacích hmot :-)
Dobré ráno z Karlových Varů, kdysi německého, dnes ruského malebného města. Bohumil Doležal by zaplakal nad úpadkem zdejšího sudetského živlu.

[12 No, (František I.: 14.06.2007, 07:50:10 - x)
už jsem viděl a odzkoušel i 200 procentní nástřik, tedy 100 kg masa a 200 kg láku, vhodný prý pro Mexiko, Albánii či státy Svahelu (jde dělat i z kuřecího nebo hovězího tak, aby výrobek odpovídal hallal normám). Takže trénuj, až bude Paroubek u moci, jistě se to bude hodit i pro nás.

[13 Skimici (František I.: 14.06.2007, 07:52:40 - x)
Agar,agar je ještě dražší než karagenan. Snad i dražší než alginát. Všechno to z jednoho stromu list.

[14 Dobré ráno... (Jirka původní: 14.06.2007, 08:10:55 - x)
já věděl, proč ten gothaj nemám jíst a došel jsem k tomu přirozenou cestou....a tak takové salámi doporučuji, jen proti kašli. Vím, že to je trochu mimo téma.

Skimici....skákací dortíky mám moc rád....nevím, proč , ale ta brčálově zelená hmota má pro mne velké kouzlo, již od dětství.

Slíbil jsem Vám sem tam něco opsat z knihy o vynálezcich....nic o uzeninách jsem nenašel, stejně jako o mořských řasách, ale nepochybujte, že už v době kamenné všechno toto znali a uměli......ale na stránce 601 pod obrázkem štastnách a pasoucích se ovcí je popisek: Hluboké biologickéznalosti a radostná práce jsou nezbytnou podmínkou stále stoupající křivky produktivity živočičné výroby v zemi sovětů......jako by to napsali dnes, že jo :-)))
snad jen stojí za zmínku, že roku 1856, Ilja Ivanovič Ivanov, profesor, který jako první na světě vyslovil a posléze vykonával umělé oplodňování hospodářských zvířet......a bylo mu jedno kterých....třeba například dokázal, během čtyřech generací proměnit jakoukoliv ovci na ovci rodu merinka....no paráda, že jo. Ale netuším, jak to ten chlapík stíhal.....ale ten Car, ta církev...spikli se proti němu a tak jeho metoda se znovu objevila po vřsr....a s vásledkem se setkáváme dosud, že ano.
ještě velice objevný kitát...dobrá píce a pravidelné krmenízvětšují dojivost, krav, nosnost slepic, množství vlny......tesat do kamene, že ano

[15 aaaa jeee...salámy...to je příšerné (Jirka původní: 14.06.2007, 08:17:19 - x)

[16 Frantisku (jasan: 14.06.2007, 08:23:20 - Mail - x)
dobry.... ja s temi hnusnymi gely stravil cast mladi pod heslem \"immobilizace\" a \"enkapsulace\".... jinak mne utvrzuje v zahajenem trendu - k parku ne pecivo (mouky je v nem dost) a kdyz klobasa tak tu co si udelam sam.....

[17 hehehehe (jasan: 14.06.2007, 08:39:14 - Mail - x)
viditelny macek
\" V dnešním tisku se objevila fotografie Mirka Topolánka a Tonyho Blaira před proslulými dveřmi v Downing Street 10.
Kdyby byli novináři skutečně tak \"divá zvěř\", jak o nich tvrdí Tony Blair, určitě by si neodpustili titulek \"Setkání dvou končících premiérů\".

[18 Jirko (dvd: 14.06.2007, 09:21:03 - x)
to v té knížce je generalizace úsloví \"Dej krávě do držky, ona ti dá do dížky\". (Jako dítě jsem si názorně představoval, jak jeden prastrýc dáva krávě do držky - představa to byla dokonalá.)

[19 V Kolíně n. Rýnem.... (Rpu?: 14.06.2007, 09:24:47 - odkaz - x)
Odpůrci projektu argumentují, že muslimové mají míst motlitbám dost. V Kolíně už existuje 45 mešit, převážně v opuštěných továrních halách či zavřených obchodech.

[20 Jak tedy vypadá správná podatelna podle Ministerstva vnitra? (Rpu?: 14.06.2007, 09:29:50 - odkaz - x)
Paní na podatelně (bývalého min. inform.) „vyfasovala“ staré dřevěné razítko, které se musí namáčet do polštářku s barvou, knihu a tužku, kterou bude vše zapisovat. To vše. Vítejte zpět z 21. století v době Marie Terezie.

[21 Když to tak čtu, tak se mi dává něco věcí dohromady, (jura-p: 14.06.2007, 10:07:31 - x)
ale zase mě přepadají další otázky. Jasně, že rosolovatosti a kližnatosti se využívá v kuchyni odjakživa. Počínaje ovarem, přes guláš, až po sladkosti. Už i u nás se vrací takové to potírání rostbífu a salámů a uzených na recepcích, takže to, až se začne jíst, nevypadá po dlouhých řečech, zejména tam, kde se vyskytují Němci, tak oschle a je to lesklé a barevné. Křehčeným krůtím prsům se vyhýbám, už z nějaké takové české nátury. Když mi napíšou, nástřik max. 20%, a to jen tam, kde jsou seriozní, tak mám pocit, že by to mělo být o dvacet procent levnější, protože jsem si myslel, že to jen tak projede pod kartáčem z injekčních stříkaček, co do masa napumpují příslušnou dávku vody se sanitrem, jak se, nevím proč, u nás říkalo, jak vodnímu kameni v hrnci, tak rychlosoli. Nějaké želé by mi až tak nevadilo, protože to maso kupuju proto, že je dietní, a na grilu se nedá skoro zkazit. Takže ještě dietnější by šlo.
Ty ečka mě zajímají už déle. Např. Budvar v láhvi má dnes trvanlivost víc jak rok. A jedna ze stabilizujících komponent je např. E 300, tedy cévitamín. Tím mohu prohlásit budvar za multivitamínový a navíc izotonický iontový nápoj a nechápu, proč trváme na jeho zákazu pro těžce a v horku pracující řídiče. Ale to je jiný problém. Myslím si, že Češi by mohli stejně mít hranici alkoholu jako jinde v Evropě. Ale to neharmonizujeme. Implementujeme akorát blbiny.
Zpět k třaslavosti. Když jsem byl malý, prodávaly se takové žluté sladké kostky. Nějak se to vyrábělo z řepy. Byly separované navzájem práškovým cukrem a stálo to devět korun kilo. Mě to chutnalo. Dospělí se k tomu chovali spíše pohrdlivě. Dlouho jsem to neviděl, až zase v Belgii, kde to chutnalo stejně, jen cukr byl pískový a bylo to naopak velmi drahé. Na úrovni lepších pralinek.
Čím se vlastně liší ten karagenan od toho agaru, co se prodává v těch lístkách? Jako, že snese teplotu při třeba grilování, aniž z toho nastaveného masa vyteče? Agar, jestli si pamatuju, tak moc do varu nesměl. Nebo to byl ten pektin, co se prodával v papírových sáčkách? Ale marmelády se normálně vařily?
Františku, asi budeme potřebovat víc takových článků.
P.S. Před měkkými salámy varovala už babička, která pracovala za války a po válce v potravinářství a měkké salámy a mléko měla za Hitlerovy receptury. A prý to zůstalo po válce stejné. Že se komunisti ani nezkusili vrátit k předválečným recepturám. Jenom to prohlásili za zdravé. Ale jí ve skutečnosti vadily i tvrdé salámy. Ta říkala, že pro uzeniny buď do Polska nebo do Švarcwaldu. Tedy až skoro k Rýnu. Tyhle knížecí rady nám byly platné, jak mrtvému kabát. A přitom byla akorát manželkou správce hospodářského družstva v Kojetíně. Mocnářství zažila jen v dětství a dospívání a první republika byla kratší než normalizace.

[22 Juro, (Rpu?: 14.06.2007, 10:15:54 - x)
nejmenovaly se ty kostky náhodou sučuk nebo sudžuk - takové velké, lepkavé ?

[23 Juro ty \"kostky\" (Jirka původní: 14.06.2007, 10:19:00 - x)
jsou strašně dobré....jedl jsme je napsledy v Antálii....v hotelu jsem je měl každý večer na polštáři v takové alpakové mističce s víčkem. Mám je všechny doma....ty misky

[24 juro=p (jasan: 14.06.2007, 10:23:04 - x)
ty kostky se jmenuji rahad, je to turecke cukrovi a muzu dodat recept.....

[25 A už je to tady! (Rpu?: 14.06.2007, 10:24:26 - x)
A jestli jsem to nečekala...:(((

Kluci byli úplně normální, nikdy nic neukradli a uměli plavat....takže, kdo ví, co se tam stalo a kdyby je ti cajti nehonili.....že ano......a bude se váchnit....
Nějak mi to připomíná ty dva, co se ve Francii schovali do trafačky...

[26 Jasane...prosím.....mohu poprosit (Jirka původní: 14.06.2007, 10:25:30 - x)

[27 jasane, no jó! (Rpu?: 14.06.2007, 10:25:54 - x)
Moje máti to měla strašně ráda, ale já té sladké lepkavosti nějak nepřišla na chuť .....

[28 Multikulturní ideologie selhává. (jura-p: 14.06.2007, 10:28:05 - x)
A snad jen Džamila si myslí, že tudy vede cesta. Velkoměsta v Evropě jsou obklíčena uzemími, kde reálná moc se dělí mezi imámy a národnostní nebo konfesní gangy. Za této situace se v Německu konají velké konference o rovnosti zacházení, příležitosti a snášenlivosti. Tim se ovšem chápe snášenlivost zatím většinového etnika.
Já mívám sen. V něm vidím představitele České romské republiky, jak jednají s vedením Německé islámské federace a na závěr prohlašují, že v otázce benešových dekretů ke shodě nedošlo.

[29 Sučuk jsme tomu říkali, (dix: 14.06.2007, 10:34:55 - x)
snad i to bylo samotným názvem. U nás to měli 10dkg za 80 hal. a byly dle mých vzpomínek jak nažloutlé, tak i narůžovělé v krabici ve vrstvách a prodavačka nabírala dávku větší plechovou lopatkou. Sypala do papírového sáčku položeného na váze.
Za recept bych byla velice vděčná, děkuji předem.

[30 No ty kostky se u nás jmenovaly (jura-p: 14.06.2007, 10:44:59 - x)
želé. Bylo to z melasy nebo z cukrovky před vylouhováním a stálo to fakt devět korun kilo, takže to bylo cenově na úrovni mejdlíček. A tudíž stačilo ušetřit jízdné za autobus tam a zpět pěší chůzí, a bylo deset deka a ještě zbylo na limču za třicet. Autobus a šalina byly totiž za 60 hal. Takže vzhledem k inflaci by to dnes bylo tak stodvacet korun za kilo. Ale zmizelo to zcela.
Jasane, ten recept by mě zajímal, ale asi bych přípravu svěřil ženě. Já si vařím jen na ubytovně, a doma jen griluju. A na té ubytovně v podstatě zase jen griluju. Tedy maso před smažením jen olejuju a dělám na suché pánvi. Pod zdejším vlivem jsem už i sulc z kolene vyráběl, ale pak mám problém ho sníst celý. Když mě nenavšíví kolegové, tak toho část při odjezdu vyhazuju a je mi to líto. No a pak už jen frituju hranolky a vařím nudle a noky. Doma do kuchyně nevysloveně nesmím. Tedy mohu, ale nesmím okounět, nesmím radit a nesmím překážet. Což je vlastně to samé, jako zákaz.

[31 Františku, (jura-p: 14.06.2007, 10:50:31 - x)
a nějak si neumím představit věc, která se současně rozpadá a současně je viskózní. Ta by se měla spíš pomalu roztékat či táhnout, když si to tak představuju.

[32 Jo a k tomu želé. (jura-p: 14.06.2007, 10:52:51 - x)
Bylo to sice cenově na úrovni mejdlíček, ale vzhledem k hustotě toho bylo objemově daleko víc. Takže to byla vlastně nejlevnější sladkost.

[33 Jo mejdlíčka, (dix: 14.06.2007, 10:58:53 - x)
to už pomalu začnu utírat slzy nostalgie, tak jdu raději dělat, ale mohu si dovolit aspoň průběžně hlavu zaměstnávat vzpomínkami:-) safra, stálo mejdlíčko deset nebo dvacet halířů, to teda nevím.... dětský lístek na šalinu stál 30hal., papírový, pro dospěláky měl modrý proužek, dětský červený... a cvikali nám je.

[34 Teď si umědomuji, (jura-p: 14.06.2007, 11:00:59 - x)
že moje drahá na mě používá stejných metod, jako EU. V té kuchyni mohu cokoli, pokud je to v souladu s doporučeními, výhradami, úsměvy a nevyslovenými zamračeními za pohyb v proudu nebo za lelkování mimo hlavní proud činnosti, který představuje ona a nakonec i příkazy nezasvinit prostředí a neplýtvat vodou.
Jinak si tam můžu dělat, co chci, je to přece náš společný byt.

[35 Mejdlíčko stálo korunu (jura-p: 14.06.2007, 11:04:22 - x)
a mělo čtyři járky, takže se lámalo na kusy po dvacetníku.

[36 Rahat lokum (dvd: 14.06.2007, 11:10:48 - odkaz - x)
Viz odkaz

[37 juro-p, (dix: 14.06.2007, 11:10:55 - x)
takže je to ten dvacetník, jak jsem tušila z těch dvou variant. Přeji všem stejně příjemný den, nad Brnem jsou malé bouřky, které sebou přinesly příjemný hustý déšť a jeětě příjemnější ochlazení. Jen mé pocity jsou ambivalentní, suchá zahrada a místo krytiny na střeše domu jen igelit v rámci rekontsrukce, tak nevím...

[38 Všechny lístky byly přestupní. (jura-p: 14.06.2007, 11:11:30 - x)
A z cvikanců se vyčetlo datum, hodina a čtvrthodina, číslo linky a směr.

[39 je pravda (skorostařík: 14.06.2007, 11:12:25 - Mail - x)
že Turci mají něco podobného těm třaslavým kostkám, říkají tomu Rahat lokum nebo tak nějak, a je to ohavně sladké. Kdysi to dotáhl jeden spolužák z Bulharska na kolej jako výrobek své babičky Turkyně, a dával ochutnat. Mnoho vděku nesklidil, to domácí výrobky z rodiny dalšího spolužáka od Brna v podobě broskví a ořechů, zavařených v lihu, byly přijaty mnohem vřeleji...

[40 Šumaváku (dvd: 14.06.2007, 11:13:13 - x)
máš mail

[41 Však taky (dix: 14.06.2007, 11:15:24 - x)
pan průvodčí pečlivě svými nůžtičkami mířil na to správné místo na lístku, a pak zvedl ruku a za kožený pruh, táhnoucí se nad ním pod střechou vozu, zatahal a zacinkal...A dalo se za jízdy na plošiny naskakovat, ale byli jsme za to notně peskováni:-)

[42 tuhle je jeden (jasan: 14.06.2007, 11:16:12 - x)
z Labuznik.com

Turkish delight
kategorie: bonbóny

recept je určen pro 0 osob(y)

Ingredience:
1 hrnek vody,
6 rovných PL cornflour (maizeny),
1 a 1/2 hrnku krystalového cukru,
2-3 TS růžové vody,
2-3 kapky červené nebo zelené barvy,
3 PL cornflour (maizeny),
3 PL moučkového cukru.

Příprava:
Nachystáme si pánev, kterou lehce vymažeme olejem (nebo sprejem) a vysypeme maizenou.

V půl hrnku vody rozmícháme maizenu.
Do větší mikrovlnkové mísy dáme zbylého půl hrnku vody a cukr. Vlníme na nejvyšší teplotě asi 4 minuty. Zamícháme. Cukr musí být úplně rozpuštěný.

Přidáme vodu s maizenou a vlníme 8 minut, s dvěma zamícháníma.
Přidáme růžovou vodu a barvivo. Zamícháme.

Znovu vlníme asi 4 minuty, nebo tak dlouho dokud to nevypadá jako hustý rosol. (Nesmí padat z vařečky.)
Hmotu dáme do přichystaného pekáče a necháme zchladnout.

Prosyjeme 3 lžíce maizeny a moučkového cukru.
Nakrájíme ztuhlou hmotu na čtverečky a obalíme ve směsi. Necháme úplně zchladnout a ještě jednou obalíme.

Poznámka: jestliže nebyl řádně uvařen, neztuhne.
Autorem receptu je possum

nema nekdo recept na mejdlicko?

[43 jste jeden... (jasan: 14.06.2007, 11:18:24 - x)
Ingredience:
kůra z jednoho citronu
kůra z jednoho omeranče
4 lžíce pomerančové šťávy
2 lžíce citronové šťávy
750ml jemného krystalového cukru
110ml vody
2 lžíce želatyny v prášku
250ml vody navíc
60g kukuřične moucky/škrobu (nebo jineho škrobu)
3-4 kapky růžové, nebo pomerančové vody z květů
červené cukrářskě barvivo
asi 110ml pudrového cukru

Příprava:
Formu s vyšším okrajem vyložit alobalem tak, aby přesahoval okraje formy. Vymastit jemným olejem, nebo máslem.

Smíchat cukr, vodu, kůru (bez bílé části!) a šťávu. Na středním ohni bez vaření zahřívat a pomocí navlhčeného štetce stírat krystalky cukru dolů.
Přivéct k bodu varu a přestat míchat. Vařit po 5 minut. Teplota musí dosáhnout 105°C (nebo žlička cukru ve studené vodě musí utvořit dlouhou nit).

V misce smíchat polovinu vody navíc s želatynou a tu nad horkou párou nahřívat, až se rozpustí. V jine misce rozmíchat druhou polovinu vody se škrobem dohladka.

Přidat želatynu a škrob do uvařeného cukru. Vařit na středním ohni tak dlouho, až se směs vyčistí. Přidat pomerančovou, nebo růžovou vodu z květů a několik kapek barviva. Přecedit do plechu a nechat ztuhnout v chladničce do druhého dne.

Jakmile se Lakum začne oddělovat ode stran plechu, tak jej vyklopit na pocukrované prkénko, odloupnout alobal a Lakum nakrájet na kostičky. Ty obalit v pudrovém cukru.

[44 Ten sučuk (dix: 14.06.2007, 11:18:33 - x)
nebyl sám o sobě nijak sladký, sladký byl jen ten cukr, kterým byl prosypán. Ten když se slízl, tak samotná hmota byla téměř bez chuti, vlastně teď pro nás má silnou chuť mládí, tak co to říkám za nesmysl:-)

[45 a do tretice.... (jasan: 14.06.2007, 11:20:24 - x)
Ingredience:
500 g cukru,
1 l vody,
80 g bramborového škrobu (Solamylu),
100 g mandlí,
šťáva z 1/2 citronu,
několik kapek růžového oleje,
moučkový cukr s vanilkou na obalování

Příprava:
1. Svaříme cukr s citrónovou šťávou a 1/2 l vody, sebereme pěnu a vaříme zvolna 15 minut.

2. Škrobovou moučku promícháme s 1/2 l studené vody a pak zvolna za stálého míchání vlijeme do vřícího sirupu. Vaříme tak dlouho, dokud hmota nezačne \"odpadávat\" od měchačky.

3. Sejmeme z ohně, přidáme oloupané a jemně nasekané mandle, růžový olej a vše dobře promícháme.

4. Pekáč vymažeme olejem, hmotu do něho vlijeme na prst tlustě a necháme přes noc vychladnout.

5. Druhý den posypeme vál moučkovým cukrem s příchutí vanilky a rahatlokum vyklopíme.

6. Mokrým nožem krájíme na kostky, každou obalíme v cukru a uložíme do papírového košíčku.

Vydrží hodně dlouho, uchováváme-li jej v uzavřené krabici a v suchu.

Tato cukrovinka pochází z oblasti Makedonie, Srbska či Bosny a Hercegoviny.

uz dam pokoj

[46 jasane, (dix: 14.06.2007, 11:28:49 - x)
já v tom ten sučuk ne a ne najít ani v jednom z těch receptů:-(( A že fantazie mám na rozdávání.... Ale v každém případě za sebe děkuji za Vaši snahu.

[47 Takže ze Solamylu to bylo. (jura-p: 14.06.2007, 11:29:42 - x)
No, tak zase jeden omyl padl. Já myslel, že z cukrovky.

[48 dixi (jasan: 14.06.2007, 11:36:19 - x)
no, vono kdyz se to moc neosladilo... tak skrobove obarvene kostky jsou dost bez chuti... a okolo musi byt skrob z cukrem, jinak se to slepi....

[49 jasane, (dix: 14.06.2007, 11:46:59 - x)
mě právě zarážel ten cukr a bez cukru, zda ta hmota dostatečně dokáže tuhnout. Ale asi ano, budete mít pravdu, tak nějak se to dělalo, ale musela to být setsakramentsky levná výroba, takže o tolika ingrediencích si to mohlo nechat jenom zdát. Ta škrobová moučka tomu právě dává tu odlišnost od želé, konzistenčně je rozdílná ve svém výsledku.

[50 Velikost těch kostek (jura-p: 14.06.2007, 11:49:16 - x)
byla větší, tak třiapůl centimetru. Snad ten první recept, vše ostatní je moc luxusní. A tomu cukru jsme říkali práškový. Pak byl cukr písek a krystal. No a kostky, co byly na dvou větších stranách sekané. Jiný cukr na trhu nebyl.

[51 Něco málo inzerátů (ptakopysk: 14.06.2007, 11:50:47 - x)
> > Prodám psa. Sežral mi tchýni. Zn.: Kupujte, dokud má chuť!

> > Prodám ženu! Rok výroby 1975, málo jetá, udržovaná, bílé barvy, 2x airbagy, komplet v kůži, přímé vstřikování, málo žere, spolehlivá! Zkušební jízda a sada gum zdarma!

> > Hledáme analfabeta na práci s přísně tajnými dokumenty.

> > Hledám ženu na domácí práce do bytu 6953,2 km2. Zn.: Bezdomovec

> > Vyměním vysavač za demižon vína. Zn. Přestal jsem vysávat, začal jsem nasávat.

> > Prodám bílý pracovní oděv, bez jednoho rukávu. Zn. Cirkulárka

> > Hledám telepaty. Ozvěte se. Zn: Vy už víte kam.

> > Mladá žena, 25-letá z inteligentní rodiny, absolventka dvou vysokých škol, se chce seznámit s mladým mužem milujícím umění, který se vyzná ve filozofii Imanuela Kanta, který nesouhlasí s vývojovou teorií Charlesa Darvina a který nachází chyby i v teorii relativity Alberta Einsteina.
P.S: Odpověz obratem! Souložila bych, až mi uši odstávají!

> > Prodám auto s nerezavějící, aerodynamickou karoserií, nepodléhající módním vlivům, s dvojtaktním motorem pracujícím na principu náhodných výbuchů.
Zn.: Wartburg 323 Sedan

> > Ztratila se mi žena. Kdo mi ji najde a přivede, tomu rozkopu držku.

> > Koupim nočník s uchem dovnitř. Zn: Malý byt.

> > Doopatřím starší lidi. Zn: V rekordně krátkém čase.

[52 Vážení, (PeS: 14.06.2007, 11:51:39 - x)
ad 11... - tak trochu kecáte... Tehdá byly pětadvacetníky! Myslím tehdá v tom čase mejdlíček, šumáků apod. A sám jura tvrdí, že celý to stálo korunu a dělilo se to na 4 díly - a jestli se od tý doby nezměnily počty, tak 100:4=25...

[53 Jasně, (dix: 14.06.2007, 12:02:06 - x)
kostky byly ploché, jak přesně vyjádřeno, a dobře se rozpouštěly:-)

[54 PeSi, (dix: 14.06.2007, 12:14:08 - x)
tak to teda je recht, byly velké pětadvacetníky, takže vlastně celé to vzpomínání je jedna velká nepravda...;))) ale to holt při těch návratech většinou tak bývá, že? Měli jsme říkat dvacet haléřů a ne dvacetník, ovšem tak to vžité bylo z první republiky, nebo ne? Je fakt, že moje maminka říkala, že vajíčko stálo dvacet haléřů a ne dvacetník, obložený chlebíček korunu...

[55 odjinud: (dix: 14.06.2007, 12:14:56 - x)
ČSSD je připravena vyvolat hlasování o vyslovení nedůvěry vládě. Udělá to, pokud koalice zítra zablokuje mimořádnou schůzi Sněmovny ke kauze Čunek

[56 Jestli ono těch mejdlíček nebylo 5:))) (Rpu?: 14.06.2007, 12:19:20 - x)
Bylo bílé, růžové, žluté, zelené a hnědé.....

[57 dix, (Rpu?: 14.06.2007, 12:21:12 - x)
já bych spíš povolala Chocholouška - žít skoro 2 roky puchejří hysterií, je poněkud únavné....

[58 Rputi, (dix: 14.06.2007, 12:35:39 - x)
hnědé....safra:-))) A had byl za korunu...
Rezignace z únavy, rána z milosti, jen aby pak nebylo hůř. Jeden ani neví, co si přát.

[59 Hezký den vinšuji. (Anka: 14.06.2007, 12:36:13 - x)
Mejdlíčka byly dobrý a taky gumoví hadi a ty barevný šumáky (jeden hnědej, jeden bílej?) a tiki nebo jak se to jmenovalo, jazyk byl vždycky jak struhadlo.

[60 Frantisku I (jasan: 14.06.2007, 12:43:58 - Mail - x)
delate taky ty hady?
Mozna ze budu od Vas potrebovat nejakou spec. dodavku carrageenanu pro enkapsulace... poslete mi mail...

[61 To: Pes (Petr Kunetka, zlocinec: 14.06.2007, 12:47:15 - x)
Mejdlicko - no, jestli to chapu spravne, tak v nem byly ctyri drazky, tj. po rozseknuti vznikne kousku pet.
I kdyz, ja ani nevim, co tim mejdlickem vlastne myslite ;)

[62 Anko, (dix: 14.06.2007, 12:48:13 - x)
jeden byl bílej, jeden červenohnědej, zpočátku kulatý, pak modernizovali na čtverhranatý a rovnou namíchaný obě složky, šumělo to, jen když se obě části smísily a jasně, jazyk jak struhadlo... vlastně tiky byly ty smíchaný kostečky, vždy dvě v balení. Šumáky byly dvoje, žlutý a červený, by se teď z toho zjevili ti ochránci našeho zdraví, na čem jsme vyrostli...

[63 pane Kunetka (jasan: 14.06.2007, 12:48:26 - Mail - x)
ktery jste rocnik?

[64 To: jasan (Petr Kunetka, zlocinec: 14.06.2007, 12:50:44 - x)
1975, a jeste jsme zili na male vesnici, kde jsme tyto mestske vymozenosti nemeli. U nas byla jenom dren, co mi nekdy kupovali v hospode... jinou sladkost nepamatuji, az co jsme se prestehovali do mesta (1981).

[65 dixi (jasan: 14.06.2007, 12:51:08 - Mail - x)
ale ... asi nezjevili.... ale na dnesni dobu prilis malo sofistikovane a levne....

bila - kys citronova a asi cukr (kvuli objemu)

cervena - cukr, hydrogenuhlicitan, barva

nic jedovateho....

i kdyz ten jazyk pak vypadal desne.....

[66 no jo, PeSi, (jura-p: 14.06.2007, 12:51:46 - x)
to máš pravdu. Byly pětadvacetníky. Ale to stál telefon. A vlastně už nevím, co stálo to mejdlíčko, já mám v hlavě dvacet halířů. Ale zviklal´s mě. Čtyři járky, tedy čtyři zářezy to rozdělují na pět dílů. Já ani nevím, jak se to říká správně. V Brně byl járek malý rigól, u silnice je rigól, u stanu járek. Když si píšu s Dix, tak nějak automaticky přepínám na brněnštinu, což zdaleka není hantec. V hantecu, který se mění, mejdlíčko byl snadno provedený záměr. Bez úsilí vyhraný zápas ve sportu, hladce získaná dívka a tak. Prostě snadná práce. Mejdlo byl naopak vrcholný výkon. Rozdíl musí být patrný i v tónu hlasu.
No, ale zpátky k tématu.
Možná by nám František mohl objasnit rozdíly mezi rosolem, želé, želatinou, pudinkem, agarem, a pod. Těch termínů je moc. A já je používal jako synonyma. A ona je to zjevně věda. Ty blbé kostky, co jsem o nich začal, bych částečně poučen označil za tuhý pudink z vody. Ale určitě je to špatně.
A taky jak je to vlastně s průmyslovýma paštikama, co určitě nejsou paštiky, které vaří moje žena v takovém hliníkovém hrnečku s přidělávacím deklem ve vodě ponořeném anebo je peče.
Já si myslím, že tam bude to tajemství karagenanu a ostatních roztíratelných ztužovadel hrát klíčovou roli.
Tam nás klame reklama. Májka není zdaleka tak stará, jak se nám snaží namluvit ten radijonkovej král. Já si pamatuju paštiku, játrovou paštiku, ta byla lepší, ale stejná a paštiku husí, což byla varianta té lepší, ale byla stejná. Ta původní neměla papírek kolem, ty druhé, lepší, stejné, byly opapírkované.
Já vím, že to lidem přijde divné, ale ta obyč paštika nebyla označená původně nijak. Byla to konzerva bez etikety naskládaná u nápisu. A na víčku měla kombinaci písmen a číslic, ze kterých zasvěcení něco poznali. Byly samozřejmě i jiné konzervy této a pak i menší velikosti, ale těm se říkalo všelijak jinak. To nebyly paštiky socialismu.

[67 Petře, (Anka: 14.06.2007, 12:51:40 - x)
Ty mejdlíčko asi nemůžeš pamatovat. Vypadalo to jako mrňavý mejdlo, bylo to žůžo, i když dospělí většinou tvrdili, že je to fuj.

[68 pane Kunetka (jasan: 14.06.2007, 12:52:14 - Mail - x)
to jste na mejdlicko moc mlad.....

[69 To. jasan, dix (Petr Kunetka, zlocinec: 14.06.2007, 12:52:17 - x)
Ale sumaky jsem jedl i ja, to zase jo ;)

[70 dix, (Anka: 14.06.2007, 12:54:12 - x)
můžu Ti upřímně říct, zže mě je docela putna, co si o mých stravovacách návycích myslí to hejno ekologickejch magorů.

[71 jasane, (dix: 14.06.2007, 12:58:25 - x)
neberte mi iluze, že naše generace byla lepší;-)))Ale vážně,
bezesporu by v současnosti vzhledem k nutným potřebám společnosti vyvolaným dobou a nároky výrobců a spotřebitelů a bla bla bla.... tam nacpali plno éček navíc, takže strážci našeho zdraví by mohli zase bít na poplach.

[72 Připojuju se ke \"skorostaříkovi\" - rahat je hnus!... (šakal: 14.06.2007, 12:59:06 - x)
Když jsme byli v Bulharsku, tak ho tam matka sháněla, aby mi dala ochutnat, co kdysi při svých cestách po Balkánu jedli za mlada oni. Vyptávala se všude možně...u každého stánku s limonádou, co jich kolem pláže bylo:

- \"Rahat!\"
- \"?\"
- \"Rahat!!\"
- \"??\"
- Rahat!!!\"
- \"...ehm...rahat???\"

Až u posledního stánku byl nějaký dovtipnější prodavač a když už si matka bezmála zoufala, napotřetí vybafnul: \"...Á....raháát!\" Tak ho matka konečně sehnala.
Vypadalo to jako kostky z dřevěné dětské stavebnice, a celé pokryté asi tak půlcentimetrovým nánosem plísně. Ukázalo se, že to není plíseň ale cukr moučka, který když jste odfoukli a prach z něho se v okolí několika metrů konečně usadil, odhalil žlutavé, mírně svraskalé želé. Chutnalo to...asi jako byste snědli to půlkilo odfouklého cukru. Po dvou kouscích postupně odumřely všechny chuťové buňky určené ke vnímání sladké chuti a v polovině třetí kostky i ty ostatní...

...Maj v tom orientu ale divnej vkus (7:- /)

[73 P.Kunetko, (Rpu?: 14.06.2007, 13:00:08 - x)
v době vašeho narození už mejdlíčka a šumák a tiki zmizelo v propadlišti dějin. Tedy tiki byl vlastně lisovaný hroznový cukr, takže to nezmizelo natrvalo. Ono samozřejmě nebylo jen to, ale ostatní už bylo dražší a z dětského kapesného na to nezbývalo....

[74 Já měl odjakživa (Foundryman: 14.06.2007, 13:02:30 - Mail - x)
nejraději pendreky. Buď přímo černou kulatinu v kuse, nebo obalované v různobarevné cukrové polevě velikosti přibližně myšího hovínka - ty se prodávaly v sáčku.

[75 Foundry, (Rpu?: 14.06.2007, 13:05:17 - x)
ty obalovaný (lékořice) ještě občas mají, ale hrozně zřídka.

[76 To: Rput (Petr Kunetka, zlocinec: 14.06.2007, 13:05:55 - x)
Sumenky urcite pamatuji - mozna, ze mel jine slozeni jako ten vas, ale jestli to byla skutecne kyselina citronova a cukr, jak pise jasan, tak je to on ;)
Tiki ani mejdlicko ne... Vidim, ze jsem o neco zas prisel...

[77 lekorky (Petr Kunetka, zlocinec: 14.06.2007, 13:07:46 - x)
No, jeste se prodavaji takove ty triplatkove, kde prostredni vrstva je pendrek. Obcas si je kupuji i ted...

[78 Apropo..... (jasan: 14.06.2007, 13:08:22 - Mail - x)
takovej nesmyslnej napad.... co takhle ten sumak ozivit jako \"retro\" produkt (myslim ten kostickovy)? mame tu nejakeho odvazneho vyrobce?

[79 dobré popoledne (rejpal domkář paralytik: 14.06.2007, 13:08:08 - x)
po válce a snad i po měnové reformě byly dvacetníky. Pětadvacetníky bhyly za první republiky, což si pomatuju podle toho, že do mé soupravy malého kouzelníka mi táta daroval soupravu pětadvacetníků, které se jeden vešel do druhého. A po plyši byl taky dvacetník, eště ho mám skovanej.
Mejdlíčko si pamatuju za korunu, ještě ve staré měně. A taky na tureckej med sekanej do papíru v koloniále pana Šolty naproti přes Habrmanku vedle pošty. To ještě popeláři jezdili se sentinely a pošéci na kozlímku modrého vozejku taženého jedním koníkem. A stáje měli v Holečovicích někde za Uránií.
Ale dost sentimentality a vraťme se do žhavého zítřejška: Já blbec jsem se ještě nezeptal, na jak dlouho se potáhne nach Grosse Bilowitz a kdy zazní signál k ústupu. Musím totiž od souseda vydyndat obsluhu mého nezaopatřeného kohouta, kterého jsem, jsa v lázních jenom jezdil krmit a nestačil sežrat.
Takže bych byl vděčen za info za něž bych pak eventuelně něco slíbil.

[80 pane Kunetak (jasan: 14.06.2007, 13:09:15 - Mail - x)
Vy muzete pamatovat jen sumenky v prasku.....

[81 pane Kunetka.... (jasan: 14.06.2007, 13:10:00 - Mail - x)
pardon....

[82 Petře, (Foundryman: 14.06.2007, 13:11:05 - Mail - x)
tys asi zažil šumák v sáčku. Já si ještě vzpomínám na šumák v kostce - i když velice mlhavě, asi skončil, když jsem byl ještě úplně malej.

[83 šakale, (Rpu?: 14.06.2007, 13:11:12 - x)
oni mají všechno sladký takhle příšerně přeslazený - fondán (taky původně východní) je o něco tužší, ale taky sladký až hanba. A v Jugošce jsem se naučila dělat turecké \"Sladko\", což je, nejstručněji, ořechovej štrůdl a ten oni zalejou cukrovým sirupem a nejchaj 24 hodin táhnout. To se člověku prostě slepí huba a šlus....:)) Ale když se to poleje sirupem pikantnějším (např. Lesní směs), tak je to docela poživatelné.

[84 Lidi, (jura-p: 14.06.2007, 13:13:26 - x)
já jdu na výbor, co nám přijde Vesecká. Třeba to pak bude mít víc hlavu a patu. Zatím si ti policajti počínali strašně tendenčně a místy i zmatečně. A senátory dost naštvali, když je chtěli sledovat, jak rozhodují a kdo je navštěvuje.

[85 No, (dix: 14.06.2007, 13:14:36 - x)
ono dochází k mísení pojmu šumák a šuměnka, to je právě ten rozdíl v dětství jednotlivých generací. My starší šumáky ve dvou složkách v kostičkách, ti po nás šuměnky v krystalech v sáčku.

[86 Jo, (Petr Kunetka, zlocinec: 14.06.2007, 13:14:58 - x)
v sacku. .Ale s jazykem delal to same, co popisujete ;)

[87 Rejpale, (Foundryman: 14.06.2007, 13:16:20 - Mail - x)
minimálně koncem 60. let a v letech 70. byly pětadvacetníky, živě si je pamatuju.
Odjezd z Bílovic je v sobotu, poté, co všichni zase obživnou.
Chtěl jsem vzít mašinu, ale jak tak koukám na předpověď, pojedu asi autem :-(

[88 Juro, (Foundryman: 14.06.2007, 13:19:05 - Mail - x)
to jsem sám žádostivej, co se vyvrbí. Vesecká rozhopádně není padlá na hlavu, aby kvůli Čunkovi dělala nějaký krkolomnosti. Spíš mi připadá, že hodně lidí není schopno/nechce pochopit, jak to podle zákona vlastně je.

[89 To: Foundry (Petr Kunetka, zlocinec: 14.06.2007, 13:19:35 - x)
Ja se nakonec asi svezu s kolegou (nechce se mi ridit ;), ale budu potrebovat hodit zpatky aspon do brna.

[90 zatracený trpajzlíci (rejpal domkář paralytik: 14.06.2007, 13:20:09 - x)
pošťáci jezdili na kozlíku a stáje měli v Holešovicích, ne v Holečovicích.
Muj fungl novej pičítač je opatřenej Vistou a plavu v tom jako psisko. Ťuknutím na text se mi změní velikost vokna a podobně, takže vyťukat větu je zábor.
Jdu teď pro pivo a cigarety sousedovi a pak mu je odvezu na to hlídání mého kohouta. Takže se ozvu až pozdě večer

[91 Juro, (Rpu?: 14.06.2007, 13:21:00 - x)
to držím palce. Stejně je mi záhada, proč se do toho pletla ta ostravká zástupeckyně....

[92 Petře, (Foundryman: 14.06.2007, 13:22:16 - Mail - x)
do Brna tě tím pádem hodím. Co Schumacher? Má dopravu?

[93 2 jura-p (PeS: 14.06.2007, 13:24:18 - x)
tak to se zas omlouvám já. Já pod slovem járek myslel to pole mezi zářezama, nikoli ten zářez. Na detaily dělení si už nevzpomínám, možná taky proto, že na rozdíl od ségry jsem tohle nejed. Já tehdá z podobných pochutin jed jedině Lipo. A už ani nevím, kolik stálo. Tehdá bylo ještě takový lehce došeda s citrónovou příchutí. Teprv mnohem později začli dělat barevný...

[94 Foundry (rejpal domkář paralytik: 14.06.2007, 13:28:32 - x)
díky za info.
Čtvťáky z let sedmdesátých pomatuju jenom z USA, tam zvané Quarter, kde jsem se v té době, a i o mnoho později,nacházel. Normalizační pětadvacetníky neznám a jestli byly nějaké za Novotného se nepamatuji, ale vzhledem k tomu, že pivo bylo za korunu dvacet tak bych si placení pětadvacetníky asi zapamatoval.

[95 Konečně zase u netu (František I.: 14.06.2007, 13:30:46 - x)
Takže nejdříve Jiří: karagenan, agar,alginát jsou polysacharidy, získávané z různých druhů řas v podstatě stejnou technologií-vyluhováním za horka a vysráženým ve špiritusu. První dva typy tvoří tzv. vratný gel - když ho zahřejete, je z něj voda která, když zchladne, zase ztuhne do gelu. Rozsýpavost gelů: představ si krychličku gelu. Nerozsýpavý gel bude držet tvar, rozsýpavý se rozsype na spoustu drobných krychliček, které se budou měnit v hustou kapalinu. S tím druhým se nejspíše nesetkáš in natura, ale například v dřeňových nápojích. Pektin je také gelotvorný hydrokoloid ovšem z citrusových slupek nebo jablečných ohryzků. Gel zhruba podobný karagenanu. Želatina (aspik) je živočišného původu a vyrábí se z hovězích nebo vepřových kůží. (Také se produkovala z chrupavek, šlach, blán apod. V Xaverově se želatinu snažili vyrobit z drůbežích pařátů.)Tvoří taktéž zvratný gel. Narozdíl od hydrokoloidů z řas tvoří pevnější gel, viz. oblíbení medvídci. Snad nejdůležitějším a nejrozšířenějším hydrokoloidem jsou škroby, modifikované i nativní. Jasane pozor, kukuřičná mouka (polenta) je něco jiného než Maizena škrob občas kukuřičný. Maizena je název firmy s mnohaletou tradicí výroby kukuřičného škrobu. Jinak díky za recepty. Já jsem tyto kostky taky miloval. Mejdlíčko se vyrábí ze škrobu, ale recept mám snad ještě v knihovně u matky.

[96 Sakra, (Foundryman: 14.06.2007, 13:32:46 - Mail - x)
Schumi nemůže. Takže kdyby náhodou ještě někdo měl zájem, jsou 2 fleky volný.

[97 2 šakal (PeS: 14.06.2007, 13:36:29 - x)
a tos ještě asi nejed japonskej rozvařenej sladkej hrách. Oni se po tom můžou užrat - a já jsem milerád nabídl svou porci k rozdělení mezi potřebné...

[98 Františku - \"supr\" článek, (Loki_F: 14.06.2007, 13:36:33 - x)
opravdu jsem si početl.
Jen jsi měl ještě zdůraznit, že karagenany jsou ušlechtilé = drahé gelifikátory rostlinného původu, protože jsi mnoho přítomných utvrdil v tom, že takový původ je dostatečně neutrální a umožňující požívání, ačkoli jsou to mimikry pro průmyslové výrobky, kde ušlechtilý původ a zpracování často má skutečně jen ten rostlinný - řasový gelifikátor (představující při své vysoké ceně jen zlomek hm.%), zatímco ten zbytek, vidět jej v původním stavu by každému zde obrátil žaludek jako rukavici!!!
A to hovořím o složkách z receptury stvrzené EUrobyrokratem a ne o přísadách nechtěných, leč četných a častých...

Jedním dechem je nutno zmínit gelifikátory živočišného původu, jejichž stav před zpracováním, zejména puch zabíjí ptáky v letu (kromě supů - to jsou aspoň odolní ptáci). Po shlédnutí by jejich žaludek udělal totéž co shora avšak na delší dobu.... };D)

Naivkové - myslíte, že do těch drahých to nedávají...?

A z jakých gelifikátorů si myslíte, že dělají ty Vaše sladké srákory?
a) z rostlinných
b) z živočišných

Budete-li pátrat po detailech, ještě budete u Dany škemrat o brambůrek.... };D))))

A ještě Dano, zpívaš-li falzetem (a jak tvrdíš falešně) - rostlinám a vyšším živočichům... To nedělej - některé organismy a svalové skupiny na to reagují kontrakcí (zvláště pak tkáně silně prostoupené kapalinami (vodou - do roličky svinuté listy rostlin; nebo krví - doplň si sama...). To je velmi, velmi nebezpečné!!! I pro Tvůj sexuální život!

[99 Ještě než se do vás pustí Vesecká (František I.: 14.06.2007, 13:40:42 - x)
Paštika průmyslová je emulse ze sádla, vody, jater a občas i trochy masa. Aby to drželo pohromadě, používají se tzv. emulgátory, z nichž asi nejlepší a nejdražší je kaseinát sodný (sůl mléčné bílkoviny). Já jsem preferoval vaječný bílek nebo syrovátkový protein. Nic tak hrozného.

[100 Hadi jsou (František I.: 14.06.2007, 13:47:55 - Mail - x)
oslazená želatina, nalitá do plastových formiček. Přidávají do ní za tepla ještě včelí vosk, trochu oleje. potravinářské barvy a další ingredience, které neznám. Na enkapsulaci je ideální modifikovaný škrob. Nevím, zda ho mám ještě doma, ale Pelhřimov dělal velice dobrý modifikát. Používal jsem ho.., ale to už je jiná historie.

[101 Loki (František I.: 14.06.2007, 13:50:47 - Mail - x)
Non Comment!

[102 2 rejpal (PeS: 14.06.2007, 13:51:35 - x)
Mluvím o sklonku vlády Novotného, kdy mince byly:
halíř, pětihalíř, deseťák, pětadvaceťák, padesáťák a koruna
a bankovky:
tříkoruna, pětikoruna, desetikoruna, pětadvacetikoruna, padesátikoruna a stokoruna.
Později to vše přešlo na 1 - 2 - 5 - 10 systém... Mutatis mutandi.
Jo a ještě se mi kdesi v paměti vynořuje trojhalíř, ale tím si nejsem jist. Ale byla to doba, ze které se traduje ocenění krásy, že potkat dotyčnou sám v lese, tak položím pětadvaceťák a zdrhám...

[103 Frantisku I (jasan: 14.06.2007, 14:02:09 - Mail - x)
mate samozrejmne pravdu... ja ty recepty nekontroloval - copy-paste... to by byla svanda vzit polentu.....

[104 PeSi, (dix: 14.06.2007, 14:13:39 - x)
tříhaléř pamatuji, tudíž existovat musel.

[105 to je přece zbytečné (skorostařík: 14.06.2007, 14:22:45 - Mail - x)
a rovná se to plácání do louže, protože nemají hlasy, aby to mohli protlačit. Koaliční poslanci s přeběhlíky se postaví proti jako jeden muž, přece se nepřipraví o koryta...

[106 skorostaříku, (Rpu?: 14.06.2007, 14:31:19 - x)
chlapečkovi vzali kyblíček a tak teď šlape po bábovičkách....

[107 No bez legrace, bych si masochisticky přál, aby se to Paroubkovi (Jirka původní: 14.06.2007, 14:36:48 - x)
povedlo.....ono to pak půjde zu grunt daleko rychleji....a pak. Je potřeba se zbavit zelených komunistů....a to jednou pro vždy....ne tedy fyzicky, ale pouze jejich vlivu na miliony lidí ve státě.

[108 pětadvacetník (Anka: 14.06.2007, 14:39:43 - x)
byla ve své době snad největší mince a za tuto minci lze bylo provést místní hovor v tel. automatu.

[109 juro-p (skorostařík: 14.06.2007, 14:40:31 - Mail - x)
ad tendenční počínání policajtů : Vesecké uklouzlo v telce, že se jí nelíbilo, když se jali policajti vyšetřovat majetkové a výdělkové poměry Čunka 20 roků pozpátku. Ale co mají dělat, když se umně hájí tvrzením, že se u něj jednalo o úspory, našetřené za dlouholetého pracovního vypětí. Mají-li sklapnout kufry a nepokoušet se mu to vyvrátit, tak to znamená, že je ze všeho venku a s poukazem, že tedy měl své vlastní dlouholeté úspory, všechno zastavit. Tuhle obhajobu je možno jemu i každému dalšímu Kubovi s černými penězi vyvrátit jenom důsledným zkoumáním, co si poctivě resp. legálně vydělal, co podle všeho v domácnosti utratil, a závěrem o tom, jestli si ty prachy legálně mohl či nemohl uspořit. Takže postup paní Vesecké, pokud jiný důvod nebyl, bych hodnotil jako zasahování do vyšetřování ve prospěch Čunka. Ono se to vlastně rovná nařízení, co policajti smějí a co nesmějí. Navíc, pokud bude tu věc soudit někdo dostatečně pečlivý, tak bez takového důkazu ji musí policajtům vrátit k došetření právě této skutečnosti.

[110 I fyzicky, Jirko pův.!!! (Loki_F: 14.06.2007, 14:46:33 - x)
Tihle hajzlíci jsou škůdci z přesvědčení a až na druhém místě co do čenosti, z vychanosti... Což je to nejhorší škodilství jaké si lze představit.

Františku I.: Non comment? To jsem napsal takovou volovinu? };D)))

[111 2 Loki_F (PeS: 14.06.2007, 14:52:42 - x)
Ke Tvému horrorovému líčení - ono stačí vidět a hlavně čuchat postupná stádia vzniku výborné dršťkové polévky. Myslím od chvíle, kdy ty dršťky ještě běhaj (či choděj rozvážným krokrm...).

[112 skorostaříku, (Rpu?: 14.06.2007, 14:52:45 - x)
jenže, ono jde o to, že byl podezřelý s převzetí úplatku v r., tuším, 2002. To, jestli měl v r. 1982 peníze s tím vůbec nesouvisí. Zrovna tak s tím nesouvisí podobný seznam návštěv v senátu v den, kdy se projednávalo zbavení imunity, což bylo 5 let po té, kdy se měl trestný čin odehrát. A tohle měl dozorující státní zástupce zatrhnout - leč nezatrhl.....

[113 ale ne....Loki já bych tak nehrotil... (Jirka původní: 14.06.2007, 14:56:57 - x)
stačilo by udělat rezervace ve vojenských prostorech, kde by mohli dělat to co se jim líbí....a armáda by byla aspoň k něčemu užitečná....Třeba by dokázali, že opravdu to myslí tak s lidstvem dobře.....a bude tam ;ráj na Zemi.

ps. Ten link, co jsem sem dával na tu paní K. s komplikovaným jménem, tak jak jsem před chvilkou koukal, tak se opravdu nevzpamatovala a neoodpověděla ani na jeden jediný příspěvek....musíte být všichni příště hodnější, takhle to nepůjde....lekne se a je pryč....

[114 Rputi, (skorostařík: 14.06.2007, 15:18:41 - Mail - x)
co s čím souvisí, to ponechme soudu. Návštěvy v senátě asi ne, ovšem ty prachy určitě ano, a Čunek si to šetření svou obhajobou sám objednal, když tvrdil, že je našetřil dávno před úplatkem. Když řekne, že ty prachy jsou úspory, musí policie z úřední moci šetřit a šetřit, jestli ano nebo ne.. viz. výše. Buď se zjistí, že ty prachy mohou být úspory, a pak se důkaz použije v jeho prospěch, nebo se dojde k závěru, že při svých příjmech a úrovni utrácení takové úspory jsou nepravděpodobné, a pak holt musí přijít s něčím věrohodnějším. Dělá se to tak u každého, proč by Čunek měl být výjimka. A jestli Vesecká a nakonec sám Čunek mají nějaký důvod provedení takového důkazu zmařit... ?

[115 Povinně tu poslouchám interpelace (Anka: 14.06.2007, 15:20:54 - x)
a docela se divím, že v sále nestojí dva statní mužové v bílém, se svěrací kazajkou v hrsti. Šmarjájosef, to je strašnýý!!

[116 Jirko pův. tys ale říkal (psal), (Loki_F: 14.06.2007, 15:26:46 - x)
že skládáš paže do lůna... a ne do jejího a že ji máš už na provaze a obloučkem potahuješ k lesu, na kříž jsi se chtěl přibíjet sám...
tak jsme Tě museli zachránit.
Napsala krávovinu, tak jsme ji na to decentně upozornili... asi to šla přepisovat...! };D)))

PeS(i) - dršťková není dobrý příklad. Když si peru a převřuji dršťky, vím od samého počátku, že od té doby co je z té krávy vytáhli, už samy nechodily!!!
(Tato poznámka nemá žádný vztah k předchozí části příspěvku!) };D)))

[117 Anko, (dix: 14.06.2007, 15:29:23 - x)
tím tragickým shledávám to množství voličů, kteří je tam nahoru delegovali svými hlasy. Že naopak společnost takové jedince nevyvrhne jako nestravitelné, něco svědčí o stavu společnosti. A z toho jsem smutná.

[118 Anko, (Vít Blaha: 14.06.2007, 15:30:02 - Mail - x)
občas to během nočních hodin sleduji ze záznamu a říkávám si, jestli jsou v pořádkun oni nebo já...

[119 Vítku, (dix: 14.06.2007, 15:32:38 - x)
každý je v pořádku vzhledem ke své úrovni myšlení a schopností, jen ty úrovně jsou diametrálně odlišné.

[120 Loki (František I.: 14.06.2007, 15:34:00 - Mail - x)
to znamená, že tiše a zbaběle souhlasím. Safra, zase někdo zvoní...

[121 ad František (skorostařík: 14.06.2007, 15:36:37 - Mail - x)
když se hovoří o obsahu některých průmyslově vyráběných potravin, člověku připadne na mysl stará dobrá Džungle, kvůli které masozpracující společnosti v Chicagu neúspěšně žalovaly autora.. a od toho procesu vlastně počíná v USA historie potravinářské kontroly a hygienického dozoru

[122 skorostaříku, (Rpu?: 14.06.2007, 15:38:47 - x)
a na co asi tak můžou v tom r. 1982 přijít - že nezdanil melouch? Nebo mu přišijou rozkrádání majetku v socialistickém vlastnictví? Smysl tohle má až po roce 90, kdy on měl možnost podnikat a jeho paní si otevřela soukromou ordinaci...

[123 dix, (Anka: 14.06.2007, 15:39:16 - x)
nesmutni, jen co Paroubek zas bude premiérem, všechno se dá do figury, země zas bude vzkvétat, čert vzal dluhy, ne? Ostatně, přece dluhy se neplatěj! Fík, bych tam vletěla a vyhnala je česat třešně, do jednoho, prej je málo brigádníků.
Vítku, buď v klidu, závada není na Tvém přijímači.

[124 Tak Obst je hrdina! Jdu na třešně. (Anka: 14.06.2007, 15:45:32 - x)

[125 Vážení, (PeS: 14.06.2007, 15:46:40 - x)
nevím jestli jste zaznamenali, právě jsem se dozvěděl, že zdechnul známý důstojník SA a válečný zločinec Kurt Waldheim. Na rozdíl od svých obětí, zdechnul v klidu a pokoji na sešlost věkem. Takže asi tak.

[126 Anko, (Rpu?: 14.06.2007, 15:46:56 - x)
mě stačilo to, co jsem, jen tak letmo, zahlídla ve zprávách - to je neskutečný, jak všechno pokroutěj, překroutěj.... Oni už se, v podstatě dostali všichni do afektu ...

[127 Jejej, Františku - již je mi to jasné, (Loki_F: 14.06.2007, 15:47:16 - x)
Ty jsi vložil příspěvek v době, kdy já jsem ten svůj datloval a už jsem se potom - před - nedíval. Teď mi to tam náhodou hoplo, když jsem stránkoval:
Už je mi to jasné... proč: Non comment.

[128 Skorostaříku (František I.: 14.06.2007, 15:47:54 - Mail - x)
Kdyby viděl pan Sincler masoprovozy za soudruhů in natura, jistě by Džungli napsal trochu naturalističtěji, po tom, co by se, příslušník to hnusné a slabé kapitalistické společnosti, pozvracel. (Chodívával jsem tam pravidělně na brigády.)

[129 nejde o to (skorostařík: 14.06.2007, 15:48:24 - Mail - x)
na co mohou přijít, jde o to, zjistit, jaké měl dlouhodobé příjmy a výdaje... vsadím se, že kdyby šetřili až dobu od r. 1990, tak jim vyčetl, že nepřihlíželi k tomu, že už v dřívější době měl našetřeno a použil to do podnikání. Původ těch peněz před r. 1990 je vedlejší, resp. nikdo ho za ně nebude honit, ostatně spousta těch, co za bolševika ukradli miliony, se po převratu prohlašovala za disidenty, kteří kradli cíleně k tomu účelu, aby urychlili pád režimu, takže vlastně nejsou zloději, ale de facto političtí vězni, a to si nevymýšlím... Takže je důležité jenom zjistit, co měl nebo co mohl mít legálně v ruce a použít

[130 Frantisku I (jasan: 14.06.2007, 15:48:33 - Mail - x)
je enkapsuluji neco uplne jineho nez potraviny..... takze bych potrebovaval dodavatele kde ceho - alginaty, pektaty a carrageenany..... poslete mi mail

[131 skorostaříku (jasan: 14.06.2007, 15:51:21 - Mail - x)
takhle to ovsem nejde, vite... policie musi byt prvni, kdo dodrzuje zakon. Nemohou tedy zkoumat a setrit nic, nez co se tyka skutku pro ktery byl zbaven imunity. Proste nemuzou.
Protoze pokud to delat budou, tak kromne jineho nikdo uz nikdy imunity zbaven nebude.

[132 Rputi, (Anka: 14.06.2007, 15:53:19 - x)
je to opravdu na zvracení. Neinformovaný musí nutně mít dojem, že ČSSD je strana takových poctivců, lidí spravedlivých a čistých a jen a jen pro blaho lidu pracujících, že by snad bylo nejlepší pro ně zřídit nějaké aseptické prostředí, aby, jezuskote, něco nechytli.

[133 Františku (ptakopysk: 14.06.2007, 16:00:07 - x)
1. čím je surovina hnusnější, tím jemněji je třeba ji namlít.
2. Čím je výrobek hnusnější, na tím tenčí plátky je třeba jej nakrájet.

tohle jsou poučky už z doby první republiky. Koneckonců potvrzují pravidlo, že lidi sežerou úplně všechno. :o)

[134 ad jasan (skorostařík: 14.06.2007, 16:02:38 - Mail - x)
Podle mého tady policie nic jiného nečiní. To jejich šetření je nezbytná reakce na jeho obhajobu, a má sloužit k tomu, aby objasnila, jestli je pravděpodobné, že inkriminované peníze měl z poctivých zdrojů, nebo ne... Zas až takové klapky na oči jim nasazovat ani sněmovna nemůže... Policie si jenom zjištuje majetkové poměry, a samozřejmě, kdyby zjistila, že před datem tzv. úplatku získal Čunek peníze přepadem dostavníku, tak si tohoto skutku nebude všímat, protože k tomu zbaven imunity nebyl... Rozlišujte laskavě skutek jako trestný čin, k němuž bylo zahájeno trestní stíhání a došlo ke zbavení imunity, a šetření skutečností, které mohou sloužit k objasnění toho, co ke zbavení vedlo...

[135 skorostaříku (jasan: 14.06.2007, 16:08:11 - Mail - x)
a proto zkouma, kdo byl na navsteve v senatu v dne kdy se jednalo o zbaveni imunity... a dalsi piskuntalie.... blbnou hosi - jako s odposlechy....

[136 přátelé! - bis Morgen Abend !! (šimon klein: 14.06.2007, 16:18:02 - x)
na Drang nach Maehren si nezapomeňte vzít s sebou všechny nezbytné prášky, masti, kapky, protézy a berle !!
Potažmo náhradní žaludek, neslouží-li ten původní...
Svým spolujezdcům k výčeru zavolám ohledně místa nalodění, asi Tě, Foundry, navštívíme krapánek dřívějc (vychází to dle itineráře - ozvu se) a všech ostatním přeju šťastnou cestu, bez kolizí a esenbáků....

[137 Kurt Waldeim umřel? (Šumavák: 14.06.2007, 16:22:18 - x)
To bude v Rakousku (státní) smutek.....

[138 Nová budova národní technické knihovny... (Rpu?: 14.06.2007, 16:24:04 - odkaz - x)

[139 Šumaváku, no co? (Rpu?: 14.06.2007, 16:25:24 - x)
My zas máme Kavana....ale ještě neumřel.....

[140 jasane, (skorostařík: 14.06.2007, 16:25:52 - Mail - x)
v tomhle s největší pravděpodobností ustřelili, ale to není zas až takové pochybení, aby to mohlo způsobit vznik závažného procesního pochybení, které by mohlo mít vliv na konečné výsledky... prostě je ve spise jeden nepoužitelný papír navíc... Policie musí šetřit a třídit důkazy, a nejde o to, že jim určité dokazování provádět zakážeme... Prostě k určitým důkazům, ač byly provedeny, se nepřihlíží, pokud nebyly provedeny lege artis nebo nemají pro výsledek význam... oni ti policajti nejsou nadáni duchem věštím jako kněžna Libuše, aby šli najisto pouze po důkazech, které jsou relevantní. To je práce, která znamená spoustu důkazů provedených nadarmo, např. výslech svědků, kteří by možná mohli vědět, leč nakonec se ukáže, že nevědí, atd. Teoprve na závěr se takové důkazy prosejí a zhodnotí... co je pro, co je proti, atd. Někdy mohou zbýt pouze indicie, které zase třeba nějaký důkaz vyloučí.. Takže zakázat dopředu policii provádět některé důkazy... ostatně tak to dělali za bolševika, když vypukla aféra bývalého ředitele škodovky a jeho kompaňonů, a politbyro zakázalo policii vyslýchat určité vysoko postavené osoby a jejich rodinné příslušníky...

[141 Skorostaříku, (Tomáš: 14.06.2007, 16:31:48 - x)
kdyba to bylo tak jednoduché, bylo by dobře. Ale ono to tak není. Policie nemá právo takto zkoumat pět nebo deset let zpátky. Jestli je to dobře nebo ne, je jiná otázka. Já myslím že je. Nechci, aby se mi někdo hrabal v účtech deset let pozadu bez důvodu. A důvodem může být jen odůvodněné podezření, nikoliv zmatená výpověď jedné svědkyně.
To je to samé jako s odposlechy, u nás policie používá odposlechy jako rybářskou síť. Hned na začátku vyšetřování začnou odposlouchávat všechny v okolí deseti kilometrů od \"podezřelého\" a jejicj babičky. A doufají, že se někdo chytí. Někdy chytí, ale já když se dočtu v novinách, že policie dopadla pachatele krádeže jízního kola (to je přehnaný příklad, ale o zloději auta už jsem to skutečně četl) na základě telefonních odposlechů, dostávám opravdový strach z toho, kam se řítíme. Takové zásahy do soukromí a porušování občanských práv mají být používány jako nebezpečné léky, jen v krajním případě. Ostatně podobně je tomu třeba u policejní střelby. Jen letos, podle statistik policie zastřelila osmnáct lidí, v sedmnácti případech podle inspekce \"oprávněně\" a jeden čerstvý případ inspekce vyšetřuje. Zaráží mně na tom proč policie střílela - protože někdo (možná pachatel, možná ne) \"neuposlechl výzvy k zastavení\". Je opravdu zločin, pro který je oprávněný trest smrti?

[142 skorostaříku (jasan: 14.06.2007, 16:32:44 - Mail - x)
nejsem pravnik... nicmene
1) tohle nebyl ulet jediny
2) senatori jsou dost nasr.
3) tomu ze se ziskane informace \"nevyuziji\" (treba jinde a jindy) neveri vubec nikdo
4) policie dostala pravo na zkoumani JEDNOHO mozneho cinu - a to evidentne necini, cimz porusuji zakon......

[143 jenom takový přípodotek z deštivého Graberu... (Jirka původní: 14.06.2007, 16:34:49 - x)
ať udělal Čunek co udělal...jestli vůbec něco....na svoji funkci prostě nestačí. A to říkám ze své objektivní zkušenosti a také celý jeho aparát znehybňuje dokonale. Takové ministerstvo není pro lidi tohoto typu...Neznám ho osobně, ale soudím podle toho jaké máme zkušenosti s ministersvem a jeho úředníky ...ale o tom až osobně...

Loki, ad tvůj příspěvek s tou dršťkovou....ten poslední dovětek, že spolu oba odstavce nesouvisí, není až tak docela pravda, že jo. Takhle jenom utíkáš před zodpovědností :-)))))))

Šumaváku...jasně , že bude jistě pozdvižení....okolo Dubčeka taky bylo a to se nepolepšil, jak Kurt :-)

[144 Novinky (Rpu?: 14.06.2007, 16:34:51 - x)
16:31 - Nejvyšší státní zástupkyně Renata Vesecká vystoupila v Senátu s vysvětlením výměny státního zástupce v korupční kauze vicepremiéra Jiřího Čunka. Senátoři na postupu Vesecké neshledali nic pochybného.

[145 Jasane (Tomáš: 14.06.2007, 16:36:14 - x)
ne, skorostřík se mýlí, nebyl to úlet, je to naprosto v souladu s praktikami vyšetřovatelů. Já jsem v senátu náhodou ten den byl, a doufám, že mně nebudou \"vyšetřovat\". Pokud ano, budu prvním odsouzeným v \"akci Čunek\", pro \"útok na veřejného činitele\". Protože je srazím ze schodů.

[146 Skorostaříku, (Foundryman: 14.06.2007, 16:43:23 - Mail - x)
ale policie má šetřit jednorázový čin - přijetí úplatku. Z tohoto hlediska je úplně jedno, z jakých zdrojů má Čunek barák, půl mega nebo chatu.
Oni mu musí prokázat, že těchto půl mega dostal jako úplatek od firmy XY dne 11.2.2002 dopoledne mezi dveřmi a před očima Urbanové. I kdyby vzal 10 mega úplatků v roce 2001, je jim po tom prd - pro tyto účely nebyl zbaven imunity.
Osobně si nedovedu představit příčetného majitele firmy, který vybírá z oficiálního firemního účtu, figurujícího v účetnictví, půl melounu za účelem poskytnutí úplatku. To by musel být totální idiot. Černé fondy se prostě na firemních účtech nedrží a nevyskytují. Mám takový dojem, že firma na základě účetnictví přesně do halíře uvedla, kam peníze přišly, tím pádem je to něco jako vyšetřování vraždy, u které se nevyskytuje mrtvola. Čili se musí najít cokoli jiného za každou cenu. A to je důvod, proč to Vesecká zatrhla.

[147 Další chuťovka (Foundryman: 14.06.2007, 16:52:11 - Mail - x)
je obvinění svědků z křivého svědectví. Jak můžou vědět, že se jedná o křivé svědectví, když ještě nebyl žádný soud, u kterého by se svědectví jako křivé prokázalo? Třeba kecá Urbanová (což považuju za daleko pravděpodobnější). Silně mi to připomíná aféru Dalík. Když si za Urbanovou dosadíme Kořístku, je to to samé.

[148 to Jasan (František I.: 14.06.2007, 17:16:51 - Mail - x)
Jasane, hloupne mi účet a padá program. Prosím, pošli na můj uvedený mail ten tvůj. Já promptně odpovím.

[149 Senát se vyjádřil: (Foundryman: 14.06.2007, 17:44:11 - Mail - x)
\"Vyslovujeme znepokojení nad vyšetřováním senátora Jiřího Čunka, které překročilo věcný a časový rámec údajného skutku,\" řekl po jednání výboru jeho předseda Jiří Pospíšil.

[150 juro, (Anka: 14.06.2007, 17:59:02 - x)
řekl jsi to srozumiítelně, ale bojím se, že socani budou stejně ječet.

[151 Trojhalíř (maYda: 14.06.2007, 18:12:08 - x)
si pamatuju a taky býval i jednohalíř.Ale ceny už byly nastavené po pětihalířích a tak brzo zmizeli jedno- a trojhaůíř z oběhu.
Ale ještě jako VŠ studentka jsem nosila jednohalíř na řetízku, někde jsem ho našla v nějakém šuplíku.

[152 To podvědomí je ztracená mrcha .... sovětští soudruzi.... (Rpu?: 14.06.2007, 18:21:13 - odkaz - x)
Na tiskové konferenci předseda ČSSD Jiří Paroubek řekl, že je to reforma pro lidi, kteří jezdí v luxusních autech a konzumují kaviár a šampaňské.

[153 Anko, ti budou ječet v každém případě. (Rpu?: 14.06.2007, 18:23:57 - x)
nějak jim v poslední době ujíždějí nervy....

[154 Nejvíc (Foundryman: 14.06.2007, 18:30:45 - Mail - x)
kaviáru a šampaňského jsem sežral a vypil ještě za Ljoňky Brežněva v Rusku. Ale to asi Paroubek nemyslel :-)

[155 Anko, chápu, že u obviněného (jura-p: 14.06.2007, 18:33:25 - x)
z úplatkářštví je treba posoudit majetkové poměry před a po údajném činu. Ale posuzovat a lustrovat účty dvacet let před tímto činem je fakt přehnané. Co může mít kolaudační rozhodnutí společného s činem, za vinu mu kladeným. A jaký smysl má sledovat návštěvy v celém senátu, abych řekl, co se týká nás a na ministerstvu, které má obviněný řídit s činem, co se stal před pěti lety. Mimoto jsme zjistili, že na žádost bylo reagováno dvakrát. Jednou odesláním jmen těch, kteří se účastnili jednání senátu o vydání, podle tr. řádu kancelář senátu nemohla nevyhovět. Posuzovat oprávněnost mohou jen orgány v tr. řízení. Příslušný orgán nejvyššího zastupitelství konstatoval, že právě vyžádání těchto informací bylo jednou z vad řízení. To byl seznam jmen, co odeslal kancléř. Ale ještě před ním to iniciativně jeden vedoucí oddělení zkopíroval z knihy návštěv, včetně těch, co se jednání v sále nezúčastnili, a s jejich jménem, odkud jsou, číslem OP a nebo rodným číslem, s tím od kdy a do kdy a za kým byli, to odeslal policii. Protože někteří, kteří v ten den v tomto seznamu nebyli uvedeni, navštívili konkrétní senátory, kteří si o tom vedou vlastní záznam, začal se tento seznam prověřovat. A hned na začátku se ukázalo, že tento iniciativní pracovník zkopíroval a odeslal návštěvy z jiného dne. O měsíc jiného. Policie, která tento seznam obdžela vlastně jako první, když obdržela seznam druhý, řádný, nic zpět s tím, že by napsala, že na všechny návštěvy se neptala a zejména ne na návštěvy v den uvedený v kopiích záznamů v knize návštěv. Když mě někdo pošle něco, co jsem si nevyžádal, a ještě z data, které jsem si nevyžádal, tak mu to pošlu zpět s tím, že se zřejmě stal omyl. Takže nyní je někde na policii seznam lidí, s rodnými čísly, který je nesporně zcela irelevantní a policie ho nevrací. Byl jsem výborem pověřen, vyžádat tento seznam zpět. Buď je ve spisu, kam nepatří, nebo je někde jinde na policii, což je snad ještě horší. Protože jde o materiál důvěrný. Ten vedoucí oddělení už vedoucím není. Tato dvojitá chyba neopravňuje policii, která si takovýto materiál objednala, aby s ním jakkoli zacházela. Ale možná, že si dodnes nevšimli toho, že mají u návštěv jiné datum. Policie také před rozhodnutím o vydání Čunka uvedla nepravdivé údaje o tom, kdo byl iniciátorem šetření. Státní zástupkyně nám potvrdila, že existuje úřední záznam o tom, že se dostavil Jiří Novák, bývalý ministr a uvedl že jeho klientka mu sdělila že,,, Tento záznam policie zatajila a uvedla, že tyto informace zjistila operativním šetřením. Udání se zapsaným záznamem není operativním šetřením. Tím uvedla policie vědomě senátní výbor v omyl. Ať ječí, když nic jiného neumí.

[156 Juro, (Foundryman: 14.06.2007, 18:41:41 - Mail - x)
hypotetická otázka: myslíš, že kdyby bylo výboru známo jméno udavačky - tedy pardon, oznamovatelky - že by bylo rozhodnutí o vydání jiné?

[157 Tomáši, také jsi uveden (jura-p: 14.06.2007, 18:42:04 - x)
na tom oficiálním seznamu. Ten byl správně. Podle tr. řádu Senátní kancelář ty přítomné uvést musela. O oprávněnosti vyžádání rozhodují zase orgány v tr. řízení účastné a Vesecká jasně řekla, že vzhledem k tomu, že to nemohlo přispět k objasnění činu pět let starého, byla žádost neoprávněná. Pokud by se policie domnívala, že jiní lidé se třeba smluvili, aby ovlivnili rozhodnutí senátu a chtěla zkoumat, zda se nedopustili tr. činu, pak mohla žádat, ale muselo by to být vedeno pod jinou značkou než je spis k úplácení senátora Čunka. Vůči němu mohl vést vyšetřování jen ve věci, ve které byl zbaven imunity. To, že tato lustrace návštěv senátu je neoprávněná je její stanovisko, na které my reagujeme. No a k seznamu z jiného dne na to stanovisko nikoho nepotřebujeme, seznam omylem zaslaný měl být neprodleně vrácen.

[158 já se domnívám, a je to jen domněnka. (jura-p: 14.06.2007, 18:49:47 - x)
že by to rozhodnutí bylo jiné. I když nikde není napsané, podle čeho se mají senátoři rozhodovat, většina se drží toho, že se rozhoduje dle jednoduchého kriteria. Zda je či není známek toho, že obvinění bylo v souvislosti s politickou činností nebo zda šlo o obecnou tr. činnost ve věci za vinu senátorovi kladenou. V případě, že mají dost dokladů, že jde o politické obvinění, hlasují proti vydání. A iniciátorem byl bývalý ministr spravedlonosti, nyní advokát, který ani netvrdil, že byl klientkou pověřen. On dokonce údajně řekl, že neví, zda ona toto jeho udání potvrdí nebo nepotvrdí.
Ministr spravedlnosti jako udavač, to by jen málo kolegů bralo jako náhodu, co nemá s politikou nic společného.
z toho usuzuji, že by žádost o vydání neprošla. Ale samozřejmě není možnost tuto úvahu jakkoli verifikovat.

[159 Jasně, (Foundryman: 14.06.2007, 18:52:04 - Mail - x)
taky to byl dotaz jen hypotetický. Nicméně je to další plus pro rozhodnutí Vesecké.

[160 Proto je v usnesení, že (jura-p: 14.06.2007, 18:52:50 - x)
může být zjednána částečná náprava. Některé věci se prostě napravit nedají a toto zatajení skutečnosti pro rozhodování senátu důležité se prostě napravit nedá. To je jako se zahraným faulem ve fotbalu. A těžko se říká, jak by to bylo, kdyby ten faul nebyl.

[161 To byly přívaly! (martin TT: 14.06.2007, 18:54:47 - Mail - x)
ale už jsem opět zde!
Někteří pamětníci si nepamatují, ale pravdu mají ti, kdo mluví o mejdlíčku s pěti dílky po dvacetipětihaléřích a tabulce za korunu. Tam totiž byla, jako málokde za sociálismu, množstevní sleva. Kdo koupil celou tabulku, platil korunu, kdo chtěl jen dílek, tak platil dvacet pět haléřů. Energity, šumáky i kalorku v kostkách jsme tu už probírali. Šuměnka byla pytlíková a fialověl z ní jazyk, když se lízala z dlaně.
Bankovky bych rád připomněl i jednokorunové. Papírová tříkoruna byla modrá, ale barvu jednokorunačky si nepamatuji, protože jsem s barvami nespřátelen. Snad hnědá?
Dvacetipětihaléř byl určitě ještě v roce 1974, protože rodiče mého kamaráda slavili stříbrnou svatbu a já jim dal ten pětadvacetník (dva kusy) v krabičce od medailí jako dárek.

[162 martine TT (dvd: 14.06.2007, 19:10:12 - x)
korunová bankovka vzor 53 byla hnědá. Odtud ten ftip \"proč je koruna hnědá?\" - protože je podložená hovnem

[163 juro, (Anka: 14.06.2007, 19:14:56 - x)
bedlivě Tě poslouchám, když mluvíš do médií, rozumím Tvé snaze tomu cirkusu dát rozumný rozměr, ale bojím se, že je to marný. Ono už to, že si policie žádá seznam návštěv v Senátu, je podle mne dost na hlavu. Každý člověk snad má ze zákona právo setkat se se svým zastupitelem, ne? Ad absurdum se lidi začnou bát se obracet na své zástupce, aby se neoctli v nějakém, k pofidérním účelu poskytnutém, seznamu. Nehledě na to, co míní policie z toho seznamu vyčíst? je to gaunerství a šoufl je mi ze socanů, že ještě mají žaludek na to, aby ječeli. Jo, ječet by měli, ale kvůli krokům policie.
Jsi bojovník a máš jasno, ale mám obavu, že víc média popřávají sluchu rozeřvaným magorům. No, jestli se nám za dveřma objěví cajt a bude chtít vědít, co dělal Tomáš v Senátu, budu zhaftnutá, neb ho srazím se schodou, lépe srazíme ho s Tomem korporativně.

[164 dvd (martin TT: 14.06.2007, 19:15:03 - Mail - x)
díky, tak to s mojí pamětí není až tak tragicky zlé. Ale pročetl jsem celé komentáře ještě jednou pečlivěji a jen jsem si potvrdil, že k celé řadě společných názorů na důležité věci patří i společně prožitá nebo vzpomínaná minulost drobných zážitků, jako jsou rahat kostky za devadesát haléřů, pivo desítka za korunu dvacet, lístek na tramvaj, procviknutý konduktérem, klika řidičova, podle jedné urban legend zahozená za zeď Olšanských hřbitovů a nakonec i Vinárna Bystrica nebo Hraběnak z galerky.

[165 tak jdu prikladem (jasan: 14.06.2007, 19:20:18 - x)
a ten rahat jsem vyrobit zkusil... je to jak \"jezibabi rosol\" - Strugacti prominou.... ale chutna jak si pamatuji....

[166 Aničko (martin TT: 14.06.2007, 19:21:39 - Mail - x)
my si můžeme říct - více méně jako heslo - \"Je to marný, je to marný, je to marný!\"! Ale pořád se musíme snažit, jura-p v Senátu nebo v televizi, já ve frontě v samoobsluze. Jinak nás ti hajzlíci uřvou, za tichého potlesku a pobavených úsměvů ušlechtilých duší.
Nedávno jsme tady s Jirkou původním a skimicem prodebatovávali starou sportovní zásadu - když už nemůžeš, tak zrychli! Závodní sport cvičí vůli a vytrvalost - taky se pozná, které činnosti se jen nazývají \"sporty\".

[167 martínku, jo, (Anka: 14.06.2007, 19:25:56 - x)
je to sice marný, marný, marný, ale skrz to si ještě nedřepnu s rukama v klíně. Pokud si necháme dělat na hlavu, budeme za čas všichni od ho.en a pak vstoupí nějaký kašpar, celý v bílém.

[168 a za chvili (jasan: 14.06.2007, 19:30:47 - odkaz - x)
cestovni dolozky a valutove pridely.... viz odkaz

[169 Jirko pův. - To nabyl alibismus, (Loki_F: 14.06.2007, 19:33:15 - x)
ale neznám nikoho, kdo by vědomě hodlal jíst držky z krávy pozitivně identifikované tou známou podivnou nemocí (Creuzfeld-Jacobsův syndrom - nebo jak se to pídše).

PeS(i): můj popis nebyl ani trochu hororový, naopak to byl jen čajíček (či jeho popis) velmi chabý - proti realitě.

[170 jasane (martin TT: 14.06.2007, 19:54:18 - Mail - x)
muž z lidu to schválí, protože jen zbohatlíci a tuneláři maj tolik peněz, aby s nimi mohli jezdit přes hranice. Jak pravil Paroubek - Rolls Royce, šampaňské a kaviár!

[171 No, mě na těch policajtech vytáčí, (jura-p: 14.06.2007, 20:01:14 - x)
že dostanou seznam s o měsíc jiným datem, než na které se ptali. Nevšimnou si toho a nevadí jim ani to, že jim to neposlal statutární zástupce. Něco s tím udělají. Nejspíše to šoupnou do spisu. Pak jim přijde oficiální dopis s podpisem vedoucího kanceláře Senátu, tedy od úřadu, kterého se ptali. Tak a co teď.
Já nejsem úřad a když mi přijde něco, co mi nepatří, tak to pošlu zpět nebo tomu, co mu to patřilo.
Kvůli shodě jmen se mi dostává občas něco pro poslance a nyní ministra. Když to otevřu, tak jakmile zjistím, že to není moje, přestávám to číst, šoupnu to do obálky a moje asistentka už má dopis, že mi omylem došlo a že se omlouvám za otevření a že v příloze přeposílám. Když mi někdo pošle informaci pro obdobný mail. Miluju lidi s velkými písmeny v mailu, tak to posílám zpět s tím, že na této adrese žádná Marie, miláček ani objednatel deky na koně nesídlí a že jim to dávám na vědomí, aby si našli správnou adresu, nečekali na peníze za pneumatiky, internet nebo na rande.
Mě to připadá, jako obyčejná slušnost a někdy to může i zabránit emoční či finanční škodě.
Proč to nedělá úřad? Ten snad musí. A policajti jsou úřad. Nebo za tu dobu nepřišli na to, že tam je jiné datum? Ale jak to pak vyšetřují a co vlastně vyšetřují, když je jim jedno, co jim dojde.
A pro skorostaříka:
Ale právě to, aby sem tam něco policajtům zatrhl, je zákonná úloha státního zástupce. A ten pak obžalovává a snaží se dokázat u soudu. Vesecká ostatně tvrdí, že tam byly největší procesní chyby, podle trestního odboru nejvyššího zastupitelství. Například prý chybí poučení před sdělením obvinění a takovéto maličkosti. V tom ustavování dozoru. Odebrání místně příslušnému bez zdůvodnění a na návrh policisty. V obvinění z křivého svědectví před skončením věci a tak. Skoro by se chtělo napsat, že vyšetřování bylo vedeno tak špatně, aby většina důkazů se u soudu použít nedala. Například vše, co udělala a zjistila policie mezi sdělením obvinění bez poučení a až dodatečným poučením, je procesně nepoužitelné.
A když jde o toho Obsta, tak při soudu s tím Hučínem mu soud nakonec nevzal vůbec nic. A tam taky kupil chybu na chybu, říkají ti, co se v tom vyznají.

[172 No, mě na těch policajtech vytáčí, (jura-p: 14.06.2007, 20:04:46 - x)
že dostanou seznam s o měsíc jiným datem, než na které se ptali. Nevšimnou si toho a nevadí jim ani to, že jim to neposlal statutární zástupce. Něco s tím udělají. Nejspíše to šoupnou do spisu. Pak jim přijde oficiální dopis s podpisem vedoucího kanceláře Senátu, tedy od úřadu, kterého se ptali. Tak a co teď.
Já nejsem úřad a když mi přijde něco, co mi nepatří, tak to pošlu zpět nebo tomu, co mu to patřilo.
Kvůli shodě jmen se mi dostává občas něco pro poslance a nyní ministra. Když to otevřu, tak jakmile zjistím, že to není moje, přestávám to číst, šoupnu to do obálky a moje asistentka už má dopis, že mi omylem došlo a že se omlouvám za otevření a že v příloze přeposílám. Když mi někdo pošle informaci pro obdobný mail. Miluju lidi s velkými písmeny v mailu, tak to posílám zpět s tím, že na této adrese žádná Marie, miláček ani objednatel deky na koně nesídlí a že jim to dávám na vědomí, aby si našli správnou adresu, nečekali na peníze za pneumatiky, internet nebo na rande.
Mě to připadá, jako obyčejná slušnost a někdy to může i zabránit emoční či finanční škodě.
Proč to nedělá úřad? Ten snad musí. A policajti jsou úřad. Nebo za tu dobu nepřišli na to, že tam je jiné datum? Ale jak to pak vyšetřují a co vlastně vyšetřují, když je jim jedno, co jim dojde.
A pro skorostaříka:
Ale právě to, aby sem tam něco policajtům zatrhl, je zákonná úloha státního zástupce. A ten pak obžalovává a snaží se dokázat u soudu. Vesecká ostatně tvrdí, že tam byly největší procesní chyby, podle trestního odboru nejvyššího zastupitelství. Například prý chybí poučení před sdělením obvinění a takovéto maličkosti. V tom ustavování dozoru. Odebrání místně příslušnému bez zdůvodnění a na návrh policisty. V obvinění z křivého svědectví před skončením věci a tak. Skoro by se chtělo napsat, že vyšetřování bylo vedeno tak špatně, aby většina důkazů se u soudu použít nedala. Například vše, co udělala a zjistila policie mezi sdělením obvinění bez poučení a až dodatečným poučením, je procesně nepoužitelné.
A když jde o toho Obsta, tak při soudu s tím Hučínem mu soud nakonec nevzal vůbec nic. A tam taky kupil chybu na chybu, říkají ti, co se v tom vyznají.

[173 omluva, asi jsem ťukl dvakrát. (jura-p: 14.06.2007, 20:07:16 - x)

[174 Tak jsem Vám k tomu vzpomínání něco poslala. 2x - neb se mi to napoprvé nepovedlo:) (Rpu?: 14.06.2007, 20:12:29 - x)

[175 to Jasan (František I.: 14.06.2007, 20:23:24 - Mail - x)
Tak už se mi podařilo vám poslat mail.

Juro, myslíš si, že policajti opravdu vědí, co by měl dělat a nedělat státní zástupce? Buďme rádi, že vědí, že státní zástupce vůbec existuje. Také bych ani dost málo nepředpokládal, že znají svoje práva a povinnosti nebo co jim přísluší a co ne. Já jsem si u nich sám napsal i svůj protokol, poté, co mne naši snědí bratři učili létat. Ještě jsem byl upozorněn, abych tam udělal nějaké chyby, aby bylo vidět, že to psal orgán. Takže se podivuji, že se takovým věcem, na které Vesecká přišla, vůbec při tvých zkušenostech ještě divíš. Ale jinak musíš mít nervy jako ze železa. Já se na to chvíli koukal na 24 a konstatoval, že bych výlevy tvých opzičních kolegů asi těžko zvládal. Zlatej karagenan...

[176 Dnes se musím policajtů zastat (dvd: 14.06.2007, 20:58:20 - x)
byť je to po čtení \"usnesení o odložení\", které mně bylo zasláno, neb jsem se stal osobou poškozenou v pěkné sviňárně, která mě ale věcně nakonec nijak moc nepoškodila. Bližší snad někdy u Vodičky. Ale vypovídalo to o prohnilosti jisté státní instituce, že se mi chtělo zvracet. A z textu plynulo, že tomu policajtovi nejspíš taky.

[177 já si myslím, Františku, (jura-p: 14.06.2007, 21:00:37 - x)
že bychom se k němu měli po této dlouhé odbočce vrátit. Mimochodem na druhém programu je bezva \"objektivní\" pořad o církevních restitucích. Bože, co mají proti věřícím, že je odrazují od církve svaté. To jim nestačí, že se mezi dvěma sčítáními lidu přestalo hlásit k víře víc jak milion lidí. Porovnávají, jak si žije klášter ve Schläglu a jak trpí majetkově naše církev katolická.
Jaksi nechápu, co vlastně chtějí? Asi rentu vypočtenou podle toho, jakou hodnotu by měl majetek, kdyby se na něm dobře hospodařilo v době komunismu. Pak majetek opravit a vrátit. Ten Vlk je lačnej jak vlk.

[178 A jako hlavní expert (jura-p: 14.06.2007, 21:02:10 - x)
je tam Slávek Jandák!!!

[179 Pojďte fakt k těm (jura-p: 14.06.2007, 21:03:34 - x)
karagenanům.

[180 tak med už je tady... (Dana: 14.06.2007, 21:38:43 - Mail - x)
zatím je v chladu v hale - zítra se , prosím, hlavně hlaste, kdo a kolik - abych ho nakonec nevezla zpět a navíc převařený!
Ještě jsem dnes kopala brambory na zítra - mám tu několik objednávek na drobno od zdemístních. Brambory jsou hezounké, hlaďounké, ale je jich málo, malinko...
Teď ještě naložit višně do rumu, když už jsem oně svedla odpoledne urputný boj s jakýmisi opeřenci - řeknu vám, ti ptáci jsou čím dál drzejší -klidně ozobávají višně z větve, kterou právě očesávám..
A nakonec obligátní - ani nekáplo! Už mě to nebaví chodit na zahrádku, zahradu, pole a dívat se, jak všecko uvadá, jak celá práe, kterou jsem všemu věnovala se obrací vniveč...a těch rostlin a stromů je mi líto.Když jsem je sázela, sela - tak se tak draly k životu a teď...

[181 Dano (martin TT: 14.06.2007, 21:42:54 - Mail - x)
s cestou, směry a křižovatkami žádné problémy?

[182 Dano, (maYda: 14.06.2007, 21:55:24 - x)
co to máte za višně, že jsou už k naložení do rumu?
Když jsme měli višně, byla pomalu polovina prázdnin fuč.

[183 Martine - zapomněla jsem (Dana: 14.06.2007, 21:57:28 - Mail - x)
poděkovat za nabídku! Já do V.B. trefím - pojedu po dálnici, ale horší to bude až v Bílovicích..to asi budu bloudit... :-))
Ale mluví se tam česky, tak snad to najdu.. :-) No, ještě mám možnost půjčit si GPSku, ale ona stejně adresy domů v malých obcích nebere!

[184 MaYdo - (Dana: 14.06.2007, 21:59:53 - Mail - x)
stran višní - odrůdu neznám, neb jsem nesázela! Ale ono to letos ani nejsou višně, jen pecky ve slupce...a nejsou ještě úplně zralé, ale ti ptáci by mi je přes sobotu určitě očesali..Já nevím, ale višně jim chutnají víc, než třešně! A že mám těch třešní 4 velké stromy...

[185 :)))) (Rpu?: 14.06.2007, 22:02:02 - odkaz - x)
Při dvoustranném setkání se Schwarzenbergem ale šéfka rakouské diplomacie podle jejího mluvčího Alexandera Schallenberga získala dojem, že nedávné ministrovo označení rakouských protitemelínských aktivistů blokujících hranice za \"magory\" nebylo myšleno jako paušální znevážení všech odpůrců Temelína.

[186 2 jasan (PeS: 14.06.2007, 22:17:39 - x)
ad 19:30 - no vida, to to vzalo grády...
A já tomu tleskám, jen houšť a větší kapky, čím víc takovýhle buzerace, tím dřív se to celý posere!
No a jen tak namátkou si dovolím o5 připomenout svůj dávný překlad EUstavy z češtiny do češtiny. Stále si někteří myslí, že jsem tehdá příliš přeháněl?
No a aby se historie (jako už několikrát) opakovala, teď je tak ten pravý čas, aby vylezl nějaký ten všeobecně známý umělec, např. Krampol, a žádal o přísnější postihy narušitelů socialistické zákonnosti, aby umělci jeho typu měli větší klid na práci. To už tu taky několikrát bylo...

[187 no PeSi (jasan: 14.06.2007, 22:25:50 - x)
ja si to nemyslim.... nicmene jsem zvedav co se bude dit na pristi EUschuzi... a na naseho premiera - jak (zda) to ustoji....

[188 Nastal čas -mizím - dobrou noc všem (Dana: 14.06.2007, 22:36:23 - Mail - x)
a s některými zítra naviděnou! :-))

[189 ...já se v těch Bílovicích vidím, bral bych to i s tím přepáním na chodníku (Dušan Neumann: 14.06.2007, 22:47:07 - x)
... k předešlé debatě jen připomínám, že předměnová pětikoruna byla červená a dal se za ní koupit nanuk (polárka). Též si vzpomínám, že na rozdíl od klejícího dědečka a vzlykající babičky jsem měnovou reformu přivítal neboť polárka rázem zlevnila na korunu

[190 Bankovky (Vít Blaha: 14.06.2007, 23:38:49 - Mail - odkaz - x)
Nedávno jsem si vzpomněl na zelené pětikoruny a tak jsem googlil a našel stránky lounské numismatické společnosti (odkaz) a tam jsou všechny naše bankovky i mince od roku 1918 do roku 1993...

Vše jsme si postahoval, kdyby to chtěl někdo poslat jako soubor, ať mi napíše na e-mail...

[191 :) (benzin: 26.04.2008, 23:35:50 - Mail - odkaz - x)
http://www.benzin.sk
hezka stranka

[192 hovnopk, (iíůozhliu: 10.10.2011, 20:02:08 - odkaz - x)
cmghcmhc



RADA pro každý den- NEZAPOMÍNEJTE: Způsob řeči je obrazem ducha! (Seneca)


Rada : uvozovky dole = levý ALT+0132, uvozovky nahoře = levý ALT+0147
Rada 2: nechce-li se Vám vypisovat hranaté závorky a uvedené tagy, můžet je "pastnout" či vůbec jen levým tlačítkem myši označit, pustit, znovu levým uchopit a přetáhnout do textu..Nezapomínejte, že se ten zvýrazněný text VŽDY musí ukončit tím druhým tagem !!



Nadpis:...prosím vyplňovat !!       zde vložte odkaz :
           
Rada : uvozovky dole = levý ALT+0132, uvozovky nahoře = levý ALT+0147
[xy]       [i]..kurzíva..[/i]       [b]..tučně..[/b]       [b][i]..tučná kurziva..[/i][/b]


Váš e-mail:                       Podpis:

                                                 Nezapomněli jste se podepsat?  pak: