Podepiš!

Šumavák bloguje:

                                         deníček za(& vy-)valeného
 

Zprávy ze Šumavy
...
domů

Co přináší LS?
Informujte se na
www.NeLisabonu.cz


Napište mi!
Poslat SMS



Rádia :                   

RADIO DNB - Šumava
Stránka s programem
 
Přehrávat... 
Chat s redakcí:          

Radio Beat
Country-Radio




Sobota, 11.08.2007

Vlastnictví a zákon

Frédéric Bastiat
Přeložila: Veronika Lásková
 

Díky důvěře spoluobčanů jsem se stal nositelem titulu zákonodárce.

Jistě bych však tento titul odmítl, kdybych ho chápal ve stejném významu jako Rousseau. "Kdo si troufá založit stát," říká, "musí mít odvahu, tak říkajíc, měnit lidskou přirozenost, přeměňovat každého jednotlivce, který je sám o sobě dokonalým a samostatným celkem, v součást většího celku, ze kterého jednotlivec svým způsobem čerpá svůj život a své bytí, měnit fyzickou konstituci člověka tak, aby byla silnější, atd., atd. Pokud platí, že velký panovník je výjimečný člověk, co je potom velký zákonodárce? Vždyť panovník se pouze řídí podle modelu, který zákonodárce navrhuje. Tvůrce zákonů je mechanikem, který stroj vynalézá, zatímco panovník pouhým dělníkem, který jej sestavuje a udržuje v chodu."

Rousseau, který byl přesvědčen o tom, že společenský stav je vynálezem lidí, si nutně vysoko cenil zákon a zákonodárce. Mezi zákonodárcem a ostatními lidmi viděl odstup, či lépe řečeno propast, jaká odděluje mechanika od nehybné hmoty, z níž je sestaven stroj. Podle něho zákon musí přeměňovat lidi, vytvářet či nevytvářet vlastnictví. Podle mě však existovala společnost, lidé a vlastnictví dříve než zákony, a abych byl konkrétní, řeknu dokonce: "Vlastnictví neexistuje proto, že existují zákony, ale zákony existují proto, že existuje vlastnictví."

Rozpor mezi těmito dvěma pojetími je fundamentální. Důsledky obou jdou naprosto opačným směrem. Dovolte mi tedy, abych se k této otázce vyjádřil zevrubněji.

Předesílám, že slovo vlastnictví používám v obecném významu, a nikoliv v úzkém smyslu vlastnictví půdy. Pravděpodobně nejen já, ale všichni ekonomové litují, že toto slovo v nás nechtěně vyvolává představu pozemkové držby. Vlastnictvím tedy rozumím právo pracovníka na hodnotu, kterou svou prací vytváří.

Po tomto ujasnění si pokládám otázku, zda má toto právo svůj původ v zákoně, a nebo zda je naopak starší a vyšší než zákon; zda bylo třeba, aby zákon vlastnické právo vytvořil, nebo zda bylo vlastnictví naopak preexistující skutečností a právem, které dalo vzniknout zákonu. V prvním případě je posláním zákonodárce organizovat, upravovat, nebo dokonce rušit vlastnictví, pokud to uzná za vhodné; v druhém případě má za úkol pouze jej zaručovat a zajišťovat jeho respektování.

V preambuli k návrhu ústavy, který uveřejnil jeden z největších myslitelů moderní doby, pan La Mennais1, čtu následující slova: "Francouzský lid prohlašuje, že uznává práva a povinnosti starší a větší než veškeré pozitivní zákony, na nichž jsou nezávislé. Tato práva a povinnosti vycházejí přímo od Boha a dají se shrnout do trojího dogmatu, vyjádřeného posvátnými slovy: Rovnost, Volnost, Bratrství."

Ptám se, zda právo na Vlastnictví nepatří mezi ta práva, která rozhodně nevycházejí z pozitivního zákona, ale která jsou naopak, předchůdcem a raison ď tre zákona. Ač se to možná na první pohled nezdá, tato otázka není učenecká a planá. Je naopak dalekosáhlá a zcela klíčová. Je svrchovaným zájmem společnosti, aby na ni nalezla odpověď, a doufám, že srovnám-li zmíněná dvě pojetí v jejich původu a účincích, nebude o tom již nejmenších pochyb.

Ekonomové se domnívají, že Vlastnictví je stejně jako člověk dílem Prozřetelnosti. Ani jedno, ani druhé nevděčí za svou existenci zákoníku. Vlastnictví je nutným důsledkem ustrojení člověka.

Člověk je v pravém smyslu slova rozený vlastník, neboť se rodí s potřebami, jejichž uspokojení je pro život nezbytné, a s orgány a schopnostmi, jejichž používání je nezbytné pro uspokojení těchto potřeb. Schopnosti jsou pouze následkem existence člověka, a Vlastnictví je následkem existence schopností. Oddělit člověka od jeho schopností znamená jeho smrt  — a oddělit člověka od plodu jeho schopností znamená taktéž jeho smrt.

Někteří myslitelé se důkladně zabývají otázkou, jak měl Bůh stvořit člověka, my však studujeme člověka takového, jakého ho Bůh stvořil, a shledáváme, že nemůže žít, aniž by zaopatřoval své potřeby, a své potřeby že nemůže zaopatřit jinak než prací, a pracovat nemůže, není-li si jist, že plody své práce bude moci použít na uspokojení svých potřeb.

To je důvod, proč se domníváme, že Vlastnictví je dáno od Boha, a že úkolem lidského zákona je jej zajistit a zabezpečit.

Že Vlastnictví existovalo před zákonem, je jisté již z toho, že jej respektují i divoši, kteří nemají žádné zákony, natož psané. Pokud divoch zasvětí svou práci budování chýše, nikdo nezpochybňuje, že mu patří a že je jejím vlastníkem. Nějaký silnější divoch ho z ní jistě může vyhnat, to se však neobejde bez pohoršení a poplachu v celém kmeni. Dokonce právě zneužití síly způsobilo vznik spojení konvencí, tedy zákona, který dává veřejnou moc do služeb Vlastnictví. Zákon se tedy zrodil z Vlastnictví, a zdaleka ne Vlastnictví ze Zákona.

Lze říci, že princip vlastnictví je respektován dokonce i u zvířat. Vlaštovka pokojně pečuje o svá mláďata v hnízdě, které vlastním úsilím postavila.

Dokonce i rostlina žije a rozvíjí se pomocí asimilace, přivlastnění. Přivlastňuje si látky, plyn a soli, které má nadosah. Stačí tento jev přerušit, a rostlina ihned uschne a uhyne.

Stejně tak i člověk žije a rozvíjí se pomocí přivlastňování. Přivlastňování je přirozeným jevem, daným Prozřetelností, nezbytným pro život, a vlastnictví není nic jiného než přivlastňování, ze kterého se prostřednictvím práce stalo právo. Jestliže došlo prací k asimilaci, přivlastnění určitých substancí, pak skutečně nechápu, jak by někdo mohl tvrdit, že by fenomén přivlastnění měl po právu vyústit ve prospěch jiného jedince než toho, který práci vykonal.

A právě kvůli těmto základním skutečnostem, které jsou nutným důsledkem vlastního založení člověka, vstupuje do hry Zákon. Protože touha po životě a rozvoji může vést silného člověka k oloupení člověka slabého, čímž by porušil jeho právo na plody jeho práce, dohodli se lidé, že zasvětí společnou sílu předcházení a potlačování násilí. Posláním Zákona je tedy zajistit respektování Vlastnictví. Konvenční tedy není Vlastnictví, nýbrž Zákon.

Podívejme se nyní, z čeho vychází opačné pojetí.

Všechny naše dosavadní ústavy prohlašují, že Vlastnictví je posvátné, což zdá se klade lidskému společenství za cíl svobodný rozvoj prostřednictvím práce, ať už jednotlivců nebo určitých sdružení. Z toho plyne, že právo na Vlastnictví tu bylo dříve než Zákon, neboť cílem Zákona je pouze zaručovat Vlastnictví.

Ptám se však, zda toto prohlášení nebylo do našich základních listin vloženo jaksi instinktivně, jako pouhá fráze a mrtvá litera, a zda skutečně stojí u základů sociálního přesvědčení každého z nás?

Jestliže totiž skutečně platí, že literatura je vyjádřením postojů společnosti, pak o tom můžeme mít jisté pochyby; vždyť spisovatelé, třebaže se někdy před principem vlastnictví uctivě skláněli, dosud nikdy tolik jako dnes nevolali po zásahu Zákona, a to nikoli, aby Vlastnictví chránil, ale aby upravil, pozměnil, transformoval, vyrovnal, rovnoměrně rozdělil a uspořádal nejen Vlastnictví, ale i půjčování peněz a práci. To předpokládá, že Zákon, a potažmo i Zákonodárce, získají absolutní moc nad lidmi i jejich majetkem.

Může nás to trápit, ale nemělo by nás to překvapovat. Odkud vůbec čerpáme názory na tyto věci, včetně samotného pojmu Právo? Z latinských spisů a římského práva.

Nestudoval jsem právo, ale stačí mi vědět, že naše teorie pramení právě tam, abych mohl s jistotou říci, že jsou mylné. Římané museli vnímat Vlastnictví jako něco čistě konvenčního, jako produkt, umělý výtvor psaného práva. Očividně však nemohli jít až k samému založení člověka, jako to činí politická ekonomie, a vzít v úvahu vztahy a příčinnou souvislost mezi jeho jednotlivými jevy — potřebami, schopnostmi, prací a vlastnictvím.

To by pro ně bylo protismyslné a sebevražedné. Jak by mohli oni, kteří žili z krádeží a veškerý svůj majetek čerpali z odírání jiných, kteří postavili své živobytí na dřině otroků, jak by mohli, aniž přitom otřásli základy své společnosti, vložit do svých zákonů myšlenku, že skutečný nárok na vlastnictví dává jedině práce, která jej vytvořila? Ne, nemohli to ani vyslovit, ani si to myslet. Museli se uchýlit k empirické definici vlastnictví: jus utendi et abutendi (právo užívat a spotřebovávat), definici, která nemá žádný vztah k následkům, příčinám ani původu; neboť právě původ vlastnictví se pečlivě snažili držet v tajnosti.

Je smutné, že se právní teorie ve Francii 19. století ještě stále přidržují myšlenek, které v antice musely vyplývat jedině z existence otroctví; to se však dá snadno vysvětlit. Výuka práva je ve Francii monopolizována, a monopol je překážkou pokroku.

Jistě je pravda, právníci nejsou jediní, kdo vytváří veřejné mínění. Je však třeba říci, že univerzitní a klerikální výuka výtečně připravuje francouzskou mládež k tomu, aby v těchto věcech přebírala mylné domněnky právníků, neboť nás všechny, jakoby pro jistotu, po dobu deseti nejkrásnějších let našeho života noří do atmosféry válek a otroctví, která zahalovala a pronikala celou římskou společnost.

Ať nás tedy nepřekvapuje, že se v 18. století znovu objevuje římská myšlenka, že Vlastnictví je konvenční a ustavené Zákonem a že Zákon zdaleka není důsledkem Vlastnictví, nýbrž naopak Vlastnictví je důsledkem Zákona. Víme, že podle Rousseaua je nejen Vlastnictví, ale i celá společnost výsledkem smlouvy, vynálezu zrozeného v hlavě Zákonodárce: "Společenský řád je posvátné právo, sloužící jako základ pro všechna ostatní. Toto právo přitom nevychází z přírody. Je tudíž založeno na dohodě."

V tomto pojetí je právo, sloužící jako základ pro všechna ostatní, čistě konvenční. Vlastnictví, které je právem pozdějším, je tudíž také konvenční. Nevychází z přírody.

Robespierre byl Rousseauovými myšlenkami odkojen. V tom, co na téma vlastnictví říká žák, snadno rozpoznáme nejen teorie, ale dokonce i řečnické figury učitele: "Občané, navrhnu Vám nejprve několik nezbytných článků pro doplnění Vaší teorie vlastnictví. Ať se toho slova nikdo neleká. Nízké duše, které si neceníte ničeho než zlata, nebojte se, nechci Vám sáhnout na Vaše poklady, ať je jejich původ jak chce nečistý... Já osobně bych se raději narodil ve Fabriciově chatrči než v Lucullově paláci, atd., atd."

Rád bych zde upozornil na to, že rozebíráme-li pojem Vlastnictví, bylo by nerozumné a nebezpečné zaměňovat toto slovo s výrazem bohatství, zejména pak nepoctivě nabyté bohatství.

Fabriciova chýše představuje Vlastnictví stejně dobře jako Lucullův palác. Ať mi však čtenář dovolí poukázat na další větu, ve které se skrývá celá Robespierrova teorie: "Když jsme definovali svobodu, největší potřebu člověka a nejsvatější právo, kterým ho příroda obdařila, řekli jsme popravdě, že její hranicí je právo druhého. Proč jste tuto zásadu neuplatnili na vlastnictví, které je společenským zřízením, jako kdyby věčné zákony přírody bylo možno porušit spíše, než lidské konvence?"

Po tomto úvodu Robespierre stanovuje zásady takto: "Čl. 1. Vlastnictví je právo každého občana na požívání a používání množství statků, které mu zaručuje zákon. ČI. 2. Majetkové právo je stejně jako všechna ostatní ohraničeno povinností respektovat práva druhých."

Takto dává Robespierre do opozice Svobodu a Vlastnictví. Jsou to dvě práva rozdílného původu: jedno je dáno přírodou, druhé je zřízeno společností. První je přirozené, druhé konvenční.

To, že Robespierre vymezuje obě práva stejnými hranicemi, ho podle všeho mělo dovést k závěru, že jsou stejného původu. Ať se jedná o svobodu nebo o vlastnictví, respektovat právo druhého neznamená zničit nebo změnit toto právo, nýbrž jej uznat a potvrdit. A právě proto, že majetkové právo bylo stejně jako svoboda na světě dříve než zákon, jsou obě podmíněny respektováním práva druhých, a úkolem zákona je zajišťovat dodržování této hranice, což znamená uznávat a zachovávat vlastní zásadu.

Ať je to jak chce, je jisté, že Robespierre po vzoru Rousseaua považoval vlastnictví za společenské zřízení, dohodu. Vůbec s ním nespojoval skutečné oprávnění, totiž práci. Říkal: Je to právo na užívání množství statků garantovaného zákonem. Nemusím zde připomínat, že prostřednictvím Rousseaua a Robespierra se římské pojetí vlastnictví přeneslo na všechny naše tzv. socialistické školy. Je známo, že první kniha Louise Blanca2 o Revoluci, je doslova chvalozpěvem na ženevského filosofa a na předsedu Konventu.

Myšlenka, že majetkové právo je společenské zřízení, že je to vynález zákonodárce, výtvor zákona, jinými slovy, že člověk v přirozeném stavu ho neznal, se tedy přenesla od Římanů až k nám, a to pomocí vyučování práva, studia antiky, myslitelů osmnáctého století, revolucionářů z roku 1793 a moderních organizátorů našich životů.

Přejděme nyní k důsledkům obou pojetí, která jsem proti sobě postavil, a věnujme se nejprve pojetí právnickému.

Prvním z nich je otevření nekonečného prostoru pro představivost utopistů. To je očividné. Jakmile uznáme zásadu, že Vlastnictví vděčí za svou existenci Zákonu, ukáže se, že možných způsobů, jak organizovat práci, je tolik, kolik je v hlavách snílků možných zákonů. Jakmile přijmeme zásadu, že úkolem zákonodárce je podle libosti upravovat, kombinovat a formovat lidi i jejich majetek, neexistují žádné hranice pro představitelné způsoby, kterými mohou být lidé a majetek upravováni, kombinováni a formováni.

V tomto okamžiku se v Paříži jistě chystá více než pět set plánů na organizaci práce, nepočítaje v to stejný počet plánů na organizaci bankovnictví. Tyto projekty si nepochybně vzájemně protiřečí, jedno však mají společné  — všechny jsou postaveny na myšlence, že majetkové právo vzniká ze zákona, a že zákonodárce je absolutním vládcem nad pracujícími i plody jejich práce.

Z těchto plánů nejvíce přilákaly pozornost veřejnosti projekty pánů Fouriera3, Saint-Simona4, Owena5, Cabeta6 a Louise Blanca. Bylo by ale šílenstvím domnívat se, že existuje jen těchto pět možných způsobů organizace. Jejich počet je ve skutečnosti neomezený. Každý den se může vyklubat nový, ještě lákavější než ten včerejší, a já nechci domýšlet, co se s lidstvem stane, když sotva na něj bude jeden z těchto vynálezů uplatněn, pokaždé se objeví další, ještě ošidnější. Lidstvu by pak nezbylo než volit mezi dvěma alternativami — buď měnit každý den svůj způsob života, nebo navždycky vytrvat na cestě, o níž se ukázalo, že je špatná, a to jen proto, že se po ní jednoho dne vydalo.

Druhým důsledkem je, že u všech snílků se probudí touha po moci. Představme si, že si vymyslím určité uspořádání práce. Kdybych svůj systém vyložil a čekal, zda ho lidé — pokud bude dobrý — přijmou, znamenalo by to, že předpokládám, že iniciativa spočívá na nich. Avšak v pojetí, kterým se teď zabýváme, je iniciativa v rukou Zákonodárce. "Zákonodárce," říká Rousseau, "musí mít odvahu měnit lidskou přirozenost." Jestliže tedy chci prosadit společenský řád, který jsem vynalezl, musím usilovat o to, abych se stal zákonodárcem.

Je také jasné, že všechny systémy založené na myšlence, že majetkové právo je společenské zřízení, musejí vyústit buď v privilegium soustředěné na nejmenší možný počet lidí, nebo v ten nejdokonalejší druh komunismu, a to v závislosti na dobrých či špatných záměrech vynálezce. Pokud má strůjce systému nekalé úmysly, zneužije zákon pro obohacení několika lidí na úkor všech. Pokud je to lidumil, bude usilovat o rovnost blahobytu pro všechny, a proto bude jeho cílem upravit zákon tak, aby všichni mohli stejným dílem užívat vytvořených statků. Pak se nabízí jediná otázka, zda by v takové situaci bylo vytváření produktů možné.

Nedávno jsme v této souvislosti byli v Lucemburku svědky velmi zvláštní podívané. Uprostřed 19. století, jen pár dnů po Únorové revoluci, která se děla ve jménu svobody, jsme slyšeli, jak se muž s postavením vyšším než ministr, člen prozatímní vlády a úředník disponující neomezenou revoluční mocí, táže, zda by v rozložení platů bylo lépe brát ohled spíše na síly, nadání, činorodost a šikovnost dělníka, tedy na vyprodukované bohatství nebo, zda by se naopak k těmto osobním vlastnostem ani jejich užitnému výsledku nemělo vůbec přihlížet, a do budoucna všem dávat jednotnou mzdu? Taková otázka je na stejné úrovni, jako kdybychom se ptali, zda se metr látky přinesený na trh lenochem má prodávat za stejnou cenu jako dva metry, které prodává člověk pracovitý. Ač je to neuvěřitelné, tento muž prohlásil, že je pro to, aby všichni měli stejný zisk bez ohledu na práci, která za prodávaným zbožím stojí; a ve své prozíravosti rozhodl, že ačkoli se dvě přirozeně rovnají dvěma, podle zákona -se nadále budou rovnat jedné. Vidíte, kam až je možno dojít, vychází-li se z předpokladu, že zákon je víc než příroda.

Obecenstvo podle všeho pochopilo, že proti takové svévoli se bouří samotné založení člověka, a že nikdy nebude možné rozhodnout, aby prodavač měl právo na stejnou odměnu za jeden metr látky, jako kdyby to byly dva. A že kdyby tomu tak skutečně bylo, nahradila by konkurenci, která má být zničena, jiná, tisíckrát strašnější konkurence, a že každý by se snažil pracovat co nejméně a vynakládat co nejmenší aktivitu, protože podle zákona by beztak byla odměna vždy garantována a stejná pro všechny.

Občan Blanc ovšem předvídal námitky, a ve snaze předejít sladké zahálce, která je  — běda! — člověku tak přirozená, když nedostává za práci odměnu, vymyslel si, že v každé komuně nechá vztyčit sloup, na který se budou zapisovat jména lenochů. Neřekl už ale, zda tam budou také inkvizitoři, kteří by hříchy lenosti odhalovali, soudy, které by je soudily, a četníci, kteří by vykonávali rozsudky.

Je třeba poznamenat, že utopisté se nikdy nezabývají složitým vládním aparátem, který přitom jediný může dát jejich právní mechanismus do pohybu. Vzhledem k tomu, že delegáti v Lucemburku dávali najevo jistou nedůvěřivost, vystoupil občan Vidal, který je tajemníkem občana Blanca, a dovedl myšlenky svého mistra do krajnosti. Po vzoru Rousseaua nenavrhuje občan Vidal nic menšího, než aby se změnila přirozenost člověka a zákony Prozřetelnosti.

Prozřetelnosti se zlíbilo obdařit jedince potřebami a všeho, co z nich vyplývá, a schopnostmi i všeho, co z nich vyplývá, a vytvořila v něm tak osobní zájem, jinak řečeno pud sebezáchovy a lásku k rozvoji, v kterých se skrývá velká hybná síla lidstva. Pan Vidal to vše změní. Pohlédl na Boží dílo a viděl, že není dobré. Vyjde tudíž ze zásady, že zákon a zákonodárce mohou všechno, a vydá dekret na zrušení osobního zájmu. Místo něj ustanoví míru cti. Lidé už nebudou pracovat pro svou obživu a proto, aby uživili a vychovali svou rodinu, ale aby se podrobili míře cti a aby se jejich jméno neocitlo na osudném sloupu, jako kdyby i tato nová motivace nebyla vlastně jen jiným typem osobního zájmu.

Pan Vidal bez ustání poukazuje na úspěchy, jakých míra cti dosahuje v armádě. Avšak běda!  — musíme slyšet celou pravdu, a pokud někdo skutečně chce udělat z pracujících regiment, ať nám také řekne, jestli se Vojenský zákoník, včetně třiceti případů trestu smrti, má stát Zákoníkem práce?

Ještě nápadnějším následkem systému, proti kterému se zde snažím bojovat, je nejistota, která v něm neustále visí jako Damoklův meč nad prací, kapitálem, obchodem a průmyslem. To je natolik závažné, že si dovoluji nabádat čtenáře k nejbedlivější pozornosti.

V zemi, jako jsou Spojené státy, kde se majetkové právo považuje za vyšší než zákon, kde veřejná moc nemá jiný úkol než bdít nad ochranou tohoto přirozeného práva, může každý s důvěrou zasvětit výrobě své peníze i ruce. Nemusí se strachovat, že mu jeho plány a propočty každou chvíli zmaří legislativní moc.

Když ale naopak přijmeme zásadu, že vlastnictví nevytváří práce, ale zákon, a dovolíme všem utopistům, aby své ideje z moci dekretů všeobecně proměnili ve skutek, kdo by neviděl, že stavíme proti průmyslovému pokroku veškerou prozíravost a opatrnost, kterou příroda vložila lidem do srdce?

Kde by se našel odvážný spekulant, který by si v takové situaci troufnul postavit továrnu nebo založit podnik? Včera se dekretem nařizovalo, že se smí pracovat jen po určený počet hodin. Dnes se nařizuje, že plat za určitý druh práce musí být pevně stanoven. Kdo může odhadnout, jaký dekret nám vydají zítra, pozítří a v dalších dnech? Jakmile se zákonodárce tak nezměrně vzdálí od ostatních lidí a celou myslí uvěří, že může volně nakládat s jejich časem, prací a obchody, prostě vším, co je v jejich Vlastnictví, kdo pak může mít po celé zemi byť nejmenší tušení, k čemu ho i s jeho profesí Zákon zítra přinutí? A kdo by v takových podmínkách mohl a chtěl cokoli podnikat?

Zajisté nepopírám, že mezi nesčetnými systémy, které z této mylné zásady bují, se mnoho, ba dokonce většina nevzdaluje od dobrých a velkorysých úmyslů. Skutečně nebezpečný je však samotný princip. Cílem každého konkrétního plánu je očividně majetková rovnost. Ale ještě očividnějším následkem principu, na kterém jsou tyto plány založeny, je rovnost bídy, ba co víc, je to situace, kdy pohodlně žijící rodiny klesají do řad ubožáků a chudé rodiny jsou decimovány nemocemi a hladem.

Přiznávám, že mám strach o budoucnost své země, když si uvědomím, jak vážné jsou finanční potíže, které tento nebezpečný přístup ještě prohlubuje. 24. února jsme zjistili, že náš rozpočet přesahuje rozměry, kterým je Francie schopna realisticky dostát. Nad to máme podle současného ministra financí miliardu okamžitě vymahatelných dluhů. A jako by tento alarmující stav věcí nestačil, výdaje neustále rostou, zatímco příjmy se nepřestávají zmenšovat.

A to není všechno. S nezměrnou marnotratností se veřejnosti předhazují dva druhy slibů.

Podle jedněch získá bezpočetnou kupu blahodárných, nicméně nákladných institucí.

Podle druhých dojde ke snížení všech daní.

A tak na jedné straně poroste počet jeslí, nemocnic, základních škol, bezplatných středních škol, továrních dílen, důchody pro dělníky; majitelé otroků budou odškodněni, náhradu škody dostanou i sami otroci; stát bude zakládat instituce poskytující úvěr, půjčovat pracovníkům pracovní nástroje, zdvojnásobí armádu, přeorganizuje námořnictvo, atd., atd., a na druhé straně zruší solnou daň, potravní daň a vůbec všechny berně, které lidé nejvíce nenávidí.

Ať už si o finančních prostředcích Francie myslíme cokoli, musíme alespoň uznat, že musejí vzrůst, mají-li stačit na takový dvojí plán, který je obří, a na první pohled tak protikladný.

Tu se však náhle uprostřed celého toho nevšedního projektu, o kterém by si leckdo mohl myslet, že je nad lidské síly, i kdyby se všechny energie v zemi spojily ve výrobní činnosti, pozvedá hlas: Majetkové právo je výtvorem zákona. Následkem toho může zákonodárce podle systémových teorií, kterými byl odkojen, každou chvíli vydávat dekrety, mařící všechny průmyslové plány.

Pracovník už věc nebo hodnotu nevlastní proto, že na ni pracoval, nýbrž proto, že mu ji současný zákon zaručuje. Budoucí zákon mu však tuto záruku může zase vzít, a vlastnictví rázem přestane být legitimní.

Ptám se, k čemu to povede? Nutně to musí vést k tomu, že se kapitál i práce zaleknou, neboť si nebudou moci být jisty budoucností. Kapitál se po zásahu takové doktríny skryje, uteče, zanikne. A co se pak stane s dělníky  — těmi dělníky, k nimž chováte tak vřelou a upřímnou, nicméně nepříliš osvícenou náklonnost? Budou snad lépe živeni, až se zemědělská výroba zastaví? Budou lépe oblečeni, až nikdo nebude mít odvahu založit továrnu? Budou více zaměstnáni, až už nebude žádný kapitál?

A co daně, odkud je vezmete? A finance, jak se budou moci dát do pořádku? Z čeho zaplatíte armádu? Jak splatíte dluhy? Kde vezmete peníze na půjčování pracovních nástrojů? Z jakých prostředků podpoříte ona dobročinná zařízení, která se dekretem tak snadno zakládají?

Raději těchto smutných úvah rychle zanechám.

Zbývá mi ještě zamyslet se nad důsledky principu zcela opačného, než je ten, který dnes převažuje, totiž principu ekonomického, principu, podle kterého majetkové právo vychází z práce, a ne ze zákona, principu, který říká: Vlastnictví existovalo dříve než Zákon; úkolem zákona je jedině zajišťovat respektování vlastnictví, ať se nachází a vzniká kdekoli, bez ohledu na to, jakým způsobem jej pracovník vytváří, samostatně či ve sdružení, a to pod podmínkou, že respektuje právo druhého.

Předně zatímco právnické pojetí v sobě v podstatě skrývá otroctví, ekonomický přístup obsahuje svobodu. Vlastnictví, jakožto právo na užívání plodů své práce, právo pracovat, rozvíjet se a uplatňovat své schopnosti podle svého uvážení, aniž stát zasahuje jinak než v roli ochránce, takové Vlastnictví znamená Svobodu. Proto nechápu, proč mnozí zastánci opačného pojetí stále ponechávají pod praporem Republiky slovo Svoboda.

Říká se, že někteří z nich jej už vymazali a nahradili slovem Soudržnost. Ti jsou upřímnější a důslednější. Jen by namísto Soudržnost měli říkat spíše Komunismus, neboť soudržnost zájmů existuje stejně jako vlastnictví nezávisle na zákonu.

Z ekonomického pojetí vyplývá rovněž jednota. Již jsme o tom hovořili. Pokud majetkové právo vytváří zákonodárce, pak může mít vlastnictví tolik různých podob, kolik jen může vzniknout omylů v hlavách utopistů, tedy nekonečně. Pokud je však majetkové právo naopak dílem Prozřetelnosti, existující před všemi lidskými zákony, a zákon je má za úkol hájit, pak v něm není prostor pro žádný jiný systém.

Dalším důsledkem je jistota, a to nade vší pochybnost: ať se v zemi všeobecně uzná, nejen že se každý musí starat o vlastní živobytí, ale také že každý má na plody své práce právo starší a větší, než je zákon, a že lidský zákon nevznikl a nebyl zapotřebí pro nic jiného, než aby všem zaručil svobodnou práci a vlastnictví jejích plodů, a zcela nepochybně se pro lidskou činnost otevře budoucnost plná dokonalé jistoty. Lidé se už nebudou muset strachovat, že legislativní moc začne vydávat jeden dekret za druhým, aby jim bránila v jejich úsilí, mařila jejich plány a svedla z cesty jejich předvídavost. Pod záštitou této jistoty se začne rychle vytvářet kapitál. Rychlý růst kapitálu je zase jedinou příčinou růstu hodnoty práce. Dělnickým třídám se tedy uleví, a ony samy se budou podílet na tvorbě nového kapitálu. Dělníci se budou snadněji moci vyvázat z pracovního poměru, vstupovat do podniků či zakládat vlastní, a tak i znovu získají vlastní důstojnost.

A konečně věčně platná zásada, že stát nesmí sám být výrobcem, ale má zajišťovat výrobcům jistotu, nutně zavede do veřejných financí hospodárnost a pořádek, a následně umožní vyvážené a spravedlivé rozložení daní.

Neměli bychom zapomínat, že stát ve skutečnosti nemá vlastní finanční prostředky. Nemá nic  — nepatří mu nic, co by nebyl vzal pracujícím. Přesto se do všeho vměšuje a politováníhodnou a nákladnou činnost svých činitelů dosazuje za činnost soukromou. Kdybychom jako ve Spojených státech dokázali uznat, že úkolem státu je zajišťovat pro všechny naprostou bezpečnost, pak by přece stát takový úkol mohl vykonávat za pár stovek milionů. Díky takové hospodárnosti, společně s průmyslovou prosperitou, by pak konečně bylo možné zavést přímé, jednotné zdanění, které by zasahovalo pouze a výhradně realizované vlastnictví všeho druhu.

Dříve než to však nastane, bude třeba počkat, až nás zkušenost třeba i krutá — poněkud odnaučí důvěřovat státu a naučí důvěřovat spíše Lidstvu.

Na závěr pojednám několika slovy o Sdružení volného obchodu7. Mnoho lidí mu tento název vyčítá. Co se jeho protivníci naradovali a příznivci natrápili kvůli tomu, co jedni i druzí považují za chybu. "Proč vzbuzujete pozdvižení?" říkali příznivci. "Proč si na svůj prapor dáváte zásadu? Proč se neomezíte na požadavek opatrných a moudrých změn v celním sazebníku, které si vyžaduje čas, a ke kterým je podle zkušenosti právě vhodná příležitost?"

Proč?

Protože, alespoň v mých očích, nebyla svoboda obchodu nikdy otázkou celního sazebníku, ale otázkou práva, spravedlnosti, veřejného pořádku a Vlastnictví.

Protože privilegia, ať se udělují v jakékoli formě, vždy znamenají popření či pohrdání Vlastnictvím; a protože zásah státu v zájmu nivelizace bohatství tak, aby se podíl jedněch zvětšil, a druhých zase zmenšil, představuje komunismus, tak jako kapka vody je pořád úplně stejně vodou jako celý oceán; protože jsem předvídal, že jakmile se princip Vlastnictví jedním způsobem poruší, bude zakrátko napaden tisícem dalších způsobů; protože jsem nevyšel ze svého odloučení proto, abych usiloval o částečnou změnu celních poplatků, což by mohlo naznačovat, že jsem přijal za svou onu falešnou představu, že Zákon existoval dříve než Vlastnictví, nýbrž proto, abych přispěchal na pomoc opačnému principu, který je ochranářským režimem ohrožován; protože jsem byl přesvědčen, že sami pozemkoví vlastníci a kapitalisté zaseli svými požadavky na celní poplatky semínko komunismu, které je nyní děsí, a proto žádají zákon, aby jim zajistil vyšší zisky na úkor dělnické třídy. Bylo mi jasné, že tato třída zanedlouho také začne ve jménu rovnosti požadovat výhody v podobě zákona o nivelizaci majetku, což se jedním slovem nazývá komunismus.

Stačí si přečíst první akt, který naše sdružení vydalo, tedy programové prohlášení, sestavené během přípravné schůze 10. května 1846, a hned bude každému zřejmé, co bylo naší hlavní myšlenkou: "Směna je stejně jako Vlastnictví přirozené právo. Každý občan, který vytvořil nebo získal nějaký produkt, musí mít možnost se rozhodnout, zda jej použije ihned, či zda jej postoupí kterékoli osobě na celé Zeměkouli, která bude ochotná mu výměnou poskytnout předmět, po kterém touží. Kdyby ho o tuto možnost někdo připravil, ačkoli by výrobku nikterak neužíval v rozporu s veřejným pořádkem a dobrými mravy, nýbrž pouze pro uspokojení přání jiného občana, znamenalo by to uzákonit loupež a porušit zákon spravedlnosti.

Znamenalo by to také narušit podmínky pořádku, neboť jak může panovat pořádek ve společnosti, kde každé odvětví průmyslu usiluje s pomocí zákona a vládních sil o úspěch na úkor všech ostatních?"

Tuto otázku jsme si cenili o tolik více než cla, že jsme ještě dodali: "Níže podepsaní neupírají společnosti právo uvalit na zboží překračující hranice státu daň, určenou na společné výdaje, a to pod podmínkou, že bude determinována potřebami Státní pokladny.

Jakmile však takový poplatek ztratí svou fiskální povahu, a jeho cílem se stane vytlačení cizího výrobku na úkor státní pokladny samé tak, aby se uměle zvýšila cena obdobného domácího výrobku, čímž by došlo k poškození celé společnosti ve prospěch jedné skupiny, pak se jedná o ochranářství, nebo lépe řečeno o loupež, a to je zásada, kterou by naše sdružení rádo vytlačilo z myslí lidí a jednou provždy vymazalo z našich zákonů."

Kdyby naším cílem byla pouze změna celního sazebníku, kdybychom byli, tak jak se to o nás tvrdilo, agenty některých obchodních zájmů, jistě bychom si dali dobrý pozor, abychom na svou korouhev nenapsali jediné slovo, implikující obecnou zásadu. Myslí si snad někdo, že jsem nepředvídal překážky, které nám kvůli tomuto vyhlášení války nespravedlnosti vzniknou? Copak jsem dobře nevěděl, že kdybychom lavírovali a zakrývali cíl, a svou myšlenku odhalili jen napůl, dosáhli bychom mnohem dříve částečného vítězství? Jak by ale taková drobná vítězství, ostatně prchavá, mohla zachránit a zabezpečit velký princip Vlastnictví, když bychom jej předtím sami skrývali a nehovořili o něm?

Opakuji, že jsme požadovali zrušení ochranářského režimu, a to ne v podobě jednoho dobrého opatření vlády, ale jako spravedlnost, uskutečnění svobody, jako přísný důsledek práva, které stojí nad zákonem. Nesměli jsme zastírat pravý obsah naší snahy falešnou formou.

Blíží se čas, kdy se ukáže, že jsme udělali dobře, když jsme neustoupili a nedali do názvu našeho sdružení léčku, past, překvapení či dvojznačnost, nýbrž upřímný výraz věčně platné zásady řádu a spravedlnosti, neboť skutečná síla spočívá jedině v zásadách — jen ony jsou pochodní ducha, místem, kde se navrací zpět pobloudilé názory.

V poslední době proběhlo celou Francií všeobecné zachvění, jakoby záchvěv hrůzy. Stačí vyslovit slovo komunismus, a všichni se hned vyplaší. Každý se ptá, kam míříme, když vidí, jak za bílého dne a takřka oficiálně vznikají ty nejpodivnější systémy, jak jeden rozkladný dekret střídá druhý, po němž co nevidět může přijít další, ještě rozkladnější.

Kapitál je zastrašen, půjčky se přestávají nabízet, práce je pozastavena, pila a kladivo se zarazily uprostřed díla, jako by nějaký hrozivý a všudypřítomný elektrický proud rázem paralyzoval ruce i mozky. A proč?

Protože princip vlastnictví, který už podstatně zasáhl ochranářský režim, utrpěl další rány, které jsou důsledkem těch prve zasazených; protože zásah Zákona do záležitostí průmyslu jakožto prostředek k stejnoměrnému rozdělení hodnot a vyrovnání bohatství, jehož prvním projevem se stal ochranářský režim, hrozí, že se projeví v tisíci dalších známých i neznámých podob.

Ano, říkám nahlas, že právě vlastníci půdy, kteří jsou všeobecně považováni za vlastníky par excellence, nabourali princip vlastnictví, neboť se obrátili na zákon, aby jejich pozemkům a výrobkům dodal umělou hodnotu. Byli to kapitalisté, kdo přišel s myšlenkou nivelizace majetku pomocí zákona.

Ochranářství bylo předvojem komunismu, ba co víc, bylo jeho prvním projevem. Neboť co dnes žádají utlačované třídy? Nežádají nic jiného, než co požadovali a dostali kapitalisté a pozemkoví vlastníci. Žádají, aby zákon vyvážil, stejnoměrně rozdělil a zarovnal bohatství. Čeho jedni dosáhli pomocí cel, chtějí druzí dosíci prostřednictvím jiných institucí, princip však zůstává stejný — pomocí zákona jedněm brát a druhým dávat.

A protože jste to byli Vy, pozemkoví vlastníci a kapitalisté, kdo otevřel cestu tomuto neblahému principu, nestěžujte si, jestliže lidé nešťastnější než Vy chtějí pro sebe jeho výhody. Oni na ně alespoň mají nárok, který Vám chyběl.

Lidé však konečně otvírají oči a vidí, do jaké zkázy nás žene tento první úder na zásadní podmínky veškeré sociální jistoty. Není to děsivá lekce, hmatatelný důkaz řetězení příčin a následků, kterým se nakonec ukazuje spravedlnost, s jakou Prozřetelnost odplácí, když vidíme, jak se dnes boháči děsí rozmáhání falešné doktríny, kterou sami pomáhali zakládat, a o které si mysleli, že se jim podaří obrátit její následky výhradně ve svůj prospěch? Ano, příznivci zákazů, Vy jste byli strůjci komunismu. Ano, vlastníci, Vy jste zničili v myslích lidí správné pojetí Vlastnictví.

Toto pojetí vychází z politické ekonomie, a Vy jste politickou ekonomii zavrhli, protože ve jménu Vlastnictví bojovala proti Vašim nespravedlivým privilegiím. A když se tyto moderní školy, kterých se tak děsíte, ujaly moci, jaká byla také jejich první myšlenka? Chtěly zrušit politickou ekonomii, neboť ekonomická nauka je trvalým protestem proti zákonné nivelizaci, o kterou jste usilovali, a o kterou dnes usilují jiní po Vašem vzoru.

Žádali jste od Zákona něco jiného a něco víc, než se od Zákona žádat má, něco jiného a víc než Zákon může dát. Nežádali jste od něj bezpečnost (na což byste měli právo), ale nadhodnotu k tomu, co Vám náleží, což Vám nemohlo být dáno jinak, než porušením práva ostatních. A nyní se pošetilost Vašich požadavků stala všeobecnou pošetilostí. A chcete-li odvrátit bouři, která Vás hrozí zahubit, zbývá Vám jen jediné. Přiznejte svou chybu, vzdejte se svých privilegií, vraťte Zákonu jeho pravý úkol, vymezte Zákonodárci hranice jeho úlohy.

Opustili jste nás a zaútočili jste na nás, protože jste nám jistě nerozuměli. S vědomím pasti, kterou jste vlastníma rukama připravili, si pospěšte a přidejte se k nám a našemu boji za majetkové právo tím, že slovu vlastnictví dodáme, jak už jsem řekl, ten nejširší význam, zahrnující schopnosti člověka i vše, co vyprodukují, ať už se jedná o práci nebo směnu.

Učení, které hájíme, vyvolává kvůli své krajní prostotě jistou nedůvěru; omezuje se totiž na požadavek, aby Zákon zajistil Bezpečnost pro všechny. Nechce se věřit, že by vládní mechanismus mohl být do takové míry redukován. Navíc proto, že toto učení omezuje Zákon na všeobecnou spravedlnost, vyčítá se mu, že vylučuje Bratrství. Politická ekonomie toto obvinění odmítá. A o tom bude řeč v příštím článku.

 

Pozn.:

1) Robert de La Mennais (1782-1854), francouzský kněz a spisovatel, bojovník za náboženskou svobodu.

2) Louis Blanc (1811-1882), francouzský historik a politik, socialista, v únoru 1848 člen prozatímní vlády.

3) Charles Fourier (1772-1837), francouzský filosof a ekonom, byl vůdcem myšlenkového proudu, kterému se mimo jiné říkalo "harmonická škola". Vymyslel komunistický systém pro nové uspořádání společnosti (fourierismus), který by lidstVU zajistil okamžité štěstí. Obyvatelstvo mělo být rozděleno do "falang" zhruba po 1800 členech, kteří by spolu žili jako jedna rodina a měli společný majetek

4) hrabě Saint-Simon (1760-1825), francouzský filosof a ekonom, zakladatel učení o náboženství vědy a vyznavač technokratického socialismu (saint-simonismus).

5) Robert Owen (1771-1858), britský socialista.

6) Etienne Cabet (1788-1856), francouzský myslitel, autor slavné utopie, pospané v díle Voyage en Icarie (1842).

7) Bylo francouzskou reakcí na "Ligu proti obilným zákonům", kterou založil v Anglii Richard Cobden, a která se zasloužila v roce 1846 o zrušení "obilných zákonů". "Sdružení" skončilo činnost v roce 1848 pro naprostý nezájem Francouzů. Francie nadále ochraňovala domácí trh a dočkala se téhož roku revoluce.

 

 

 





Komentáře

[1 No jo, (PeS: 11.08.2007, 23:47:43 - x)
tohle už mám schovaný (jako Čochtan) na disku... Tam se mi líbí hlavně to demaskování \"model\" a \"autorit\"...

[2 Hezké ráno! (Rpu?: 12.08.2007, 06:56:02 - x)
Pravdivé, leč poněkud francouzsky květnaté - možná proto to v Bruseli nedočetli....
Dušanovi zřejmě ta avizovaná čísla o burze sežrali trpajzlíci.
Zaujal mě včerejší výkřik P.Kořenského: \"Kde se ten socialismus v lidech bere?\". Tak si říkám, není-li on to pozůstatek dávného života v tlupě, kdy dokud přežila tlupa, měl šanci i jedinec. Mimo tlupu prostě přežít nemohl, ale tlupa ho zároveň držela dost u huby - aby přežila. Ony ty atavistické mechanismy mají tendenci přežívat...

[3 IMHO Dušan (onlooker: 12.08.2007, 08:56:35 - x)
měl na mysli příspěvek v dolní hospodě v 17:34

[4 Mně zmát, po ránu....:)) (Rpu?: 12.08.2007, 09:00:08 - x)
Stejně všichni ještě chrápou....co taky dělat - v tomhle počasí....

[5 OT (dvd: 12.08.2007, 09:09:07 - odkaz - x)
Je to sice magor, ale píseň Vysvědčení nemusí být tak úplně od věci.

[6 >dvd (Rpu?: 12.08.2007, 09:20:23 - x)
já sice také často hovořím o pozadí v souvislosti s pí.uč., ale co je moc je příliš - a hlavně je průšvih v čem ty jeho děti rostou ....

[7 Toť antopocentrická pýcha (doxa: 12.08.2007, 09:25:45 - Mail - x)
Člověk je v pravém smyslu slova rozený vlastník.
Ovšem teritoria, samice a zdroje potravy si zabírají a žárlivě střeží prakticky všechna zvířata.

[8 Rputi (dvd: 12.08.2007, 09:33:36 - x)
Je mi záhadou jak tito lidé \"vznikají\". Postupným vlivem prostředí, jistě. Ale vím o člověku (velmi dobrý matematik, normální návštěvník pohostinství, slečnám se nevyhýbající, z fajn rodiny atp.) který jednou jel stopem s příslušníkem jisté sekty (asi hodinu) a stal se naprosto nesnesitelným sektářským cvokem.
Jinak jsem si povšimnul poznámky, že policie se s jeho hledáním evidentně nepřetrhne. Ovšem u policie, která odposlouchává desítky lidí aby posléze nalezla(?) \"vynašeče\" Kubiceho zprávy porovnáním dvou textů - tak u této policie mne to zas tak moc nepřekvapuje.

[9 Financni krize! Jsme opravdu prekvapeni? (Bavorak Vasek: 12.08.2007, 10:41:31 - x)
Ja to vidim takto. Od doby, kdy penize a jejich nove emise nejsou pouze vyjadrenim vytvorene nadhodnoty, je mozne zachazet s penezi tak jako s akciemi - spekulovat s nimi. Denne jsou presunovany miliardy z jedne strany globusu na jinou bez toho, aby tyto presuny byly podmineny nejakym konkretnim obchodem. Kdyz se na spekulacich podileji skoro vsichni a vyuzivaji-li k nim jeste navic casto penize, ktere jim nepatri, musi dojit cas od casu k vykyvum, at je vyvola cokoliv. Jednou je to strach, jindy odhaleni nesrovnalosti v bilancich, nebo chyb pri udelovani kreditu atd. .
Pokud bude moneterni system fungovat tak jako nyni a jeho zakladem bude \"hospodarsky\" rust, jsou krize jen otazkou casu. Jen jejich casovy rozestup a jejich hloubka je nejista a nejspise zavisla na poctu penez odcerpanych ze systemu temi, kterym se povedlo vydelat na spekulacich bez toho, aby to v dobe, kdy penize odcerpali, vyvolalo vetsi vlny.

A toto je take lidske: zisky se privatizuji a ztraty se v ramci mozneho socializuji.

[10 dvd, (Rpu?: 12.08.2007, 10:43:59 - x)
každý psycholog vám řekne, že neohroženější skupinou (krom právě revoltujích puberťáků) jsou vysokoškolsky vzdělaní lidé, kteří jsou zvyklí vážit pro a proti a každou informaci berou jako, že by na tom mohlo něco být. Proti PR členu sekty nemá šanci, protože ve svatých textech bývá odpověď na všechno a člověk lehce podléhá jednoduchosti demagogie, pokud v těch kategoriích není zvyklý přemýšlet.
(Já to jednou zažila v Německé TV, kdy se do diskuse o pornografii pustili dvě normální (rozhodně ne hloupé) ženské a pornohorečka, zvyklá denně se bránit a argumentovat ve prospěch porna. S přehledem je roznesla na kopytech)
A když ještě člověk postrádá ve svém životě nějakou nosnou ideu, může se mu lehce stát, že do toho spadne, než se naděje. Blbec pošle žvanivého agitátora velmi rychle do Brusele, zatímco trouba intelektuál to začne rozebírat....odtud i úspěch zelených u mnoha lidí...

[11 dvd - ad vysvědčení : (maYda: 12.08.2007, 11:15:30 - x)
od věci to není jen jako projev Dvorského vyšinuté psychiky.
Ono mít ve třídě vyšinuté dítě není žádná slast nejen pro učitele, ale i pro ostatní děti.
Chápu, že ne každý má to štěstí, že dobré zkušenosti s učiteli svých dětí vysoce převažují nad těmi špatnými, ale přesto si myslím, že učitelský stav obecně si nezaslouží, aby se nacházelo cokoliv pozitivního na výplodu vyšinutého sektáře.
Ten člověk bude mít sdejný názor na kohokoliv, kdo se mu nebude klanět jako spasiteli.

[12 Dobré poledne vespolek! Rputi, konstatuji, že nezůstalo u jediného panáka... (Loki_F: 12.08.2007, 12:07:35 - x)
S větou, obsahující tvrzení, že ten kdo sektářského agitátora promtně odmíne, je blbec, jakož, že intelektuál je jeho tvrzením otevřen, nesouhlasím:
\"Blbec pošle žvanivého agitátora velmi rychle do Brusele, zatímco trouba intelektuál to začne rozebírat....odtud i úspěch zelených u mnoha lidí...\"

Agitátorům u svých dveří vždy promptně nabízím nápomocné počáteční zrychlení při cestě ze schodů, pro případ, že by otáleli či váhali s rychlým odchodem.
A člověk, který nad bláboly agitátora (libovolné sekty či náboženství) přemýšlí a hledá v ních semínka osvícení a pravdy, není intelektuál, ale mudrlant... };D))

[13 To Rpu (František I.: 12.08.2007, 12:21:11 - x)
Dokonalé vystižení, nás, blbých intelektuálů. V každém hledej člověka, beru jako jedno z nejnebezpečnějších hesel. Bohužel i já mu několikrát podlehl s fatálními výsledky. Poprvé po mém pokusu vyvrátit evidentní blbosti, mne na Václaváku kamenovali Hare Krišnovci svými knihami(zasáhli pouze jednou, ostatní letící předměty zasáhly nevinné kolemjdoucí či čumily. Knihu mám dodnes a zadarmo, nikoliv za 180 Kčs, kterou za ní agresoři původně chtěli.) Podruhé mne vyvedli z jedné TK o biopotravinách za mé neústupné zastávání se éček a GM produktů a manželka dlouho odháněla Svědky Jehovovy od našich vrat jen proto, že jsem se s nimi pustil do řeči, v bláhové naději, že je přesvědčím o nesmyslnosti jejich počínání. Bohužel, obdobných příhod mám hodně, ale má reakce je jaksi podvědomá, takže zjišťuji, že činím blbost až v momentě, kdy ji konám. Pak už je mi trapné přestat. Můj bývalý obchodní parťák prakticky pouze vyučený (i když má dnes maturitu i VŠ vzdělání. Získal je během tří měsíců.) mne z jedné bryndy rozhodným způsobem vytáhl. Zarazil mou diskusi s bezdomovci kopnutím do mého lýtka, a další účastníky poslal do prdele. Jak to má někdo jednoduché.

[14 Loki, co s tím co dělat jakej panák? (Rpu?: 12.08.2007, 12:25:56 - x)
Samozřejmě, že normální člověk se s příslušníkem sekty nebaví. Já chtěla jen stručně vyjádřit, že pokud se člověk se sníženým IQ setká s něčím podobným, tak tomu buď propadne zcela pudově, nebo si nad něčím podobným vůbec neláme hlavu.
Zatímco ohroženi jsou ti, kteří mají hlavy lámání jako profesi a je-li dotyčný navíc intelektuál, jehož životní náplní je relativizace čehokoli, je zhusta ztracen. Jelikož relativizovat nemůže, neboť tomu kulové rozumí, pokouší se nabýt ztracené rovnováhy tím, že dogma absorbuje a životní náplní se mu stane šíření těchto dogmat, neb právě proto byl zrozen. Zhusta při šíření dostane před ústa, čímž se utvrdí ve své pravdě a spokojeně trpí...:)))
Zajisté, že existuje ještě mnoho dalších kategorií náchylných k pravdám, ale tyto již nejsou zdaleka tak výrazné....

[15 Františku, (Rpu?: 12.08.2007, 12:33:03 - x)
a nedalo by se to nějak léčit. Ono to opravdu často bývá zdraví ohrožující...:))
Možná by to chtělo pořídit si většího psa - oni se ti sektáři psů často bojej. Tady je docela početná komunita jehovistů a dost se naotravovali, ale od těch dob, co jsme pořídili hovawarta (nejdřív Hera a teď Bleska) jehovík nezazvoní...:))

[16 No to měl být včera na Tvé zdraví, ze zeleného džbánečku... (Loki_F: 12.08.2007, 12:38:16 - x)
No a protože to byl takový příjemný večer, dali jsme zvečera s mojí ŽD lahvinku chilského cabernetu a později v noci jsem přidal ten džbáneček (zdaleka nebyl plný...). Teď již ano!
};D))
Rputi, potom mušíš doplnit kategorie inertních, racionálních, vždy pochybujících... dosti široká škála, kterou jsi odmítla šmahem. Však víš co mám na mysli

[17 ahoj! Venku krásně, drobně prší, (Šumavák: 12.08.2007, 12:38:43 - x)
pokud jde o trávu - přímo radost!

Loki_F - souhlas!
Já jednou (to bylo v době, kdy byl zatčen Štěpán...)někam docela chvátal, převlíkal jsem se, dopínal košili a vázal kravatu. Zavonili mi u dveří dva jehovisti a když jsem otevřel(já čekal kolegu s autem) tak na mě vybafli:

\"Bůh se rozhodl, že lidstvo zachrání!\"
Já, myšlenkami už na jednání jsem opáčil:
\"No s tím teda už nic nenaděláte! Zachrání nás, ať chceme nebo ne!Co ještě chcete řešit?\"
a schodech vypuklo zděšené ticho. Po chvíli vystrčili ruku s Biblí a pravili:
\"máte doma bibli? tam je všechno !\" a zřejmě mi jí chtěli prodat. Já na to:
\"Já vím ! V bibli stojí, že Štěpán bude jat a kamenován. No vidíte, a už je to tu! Bible mám dvě! Díky, nechci!\" a protože opět nic neříkali, tak jsem zavřel dveře.

Pak jsem je ještě párkrát v naší ulici viděl a nevím proč, ale u našeho baráku přecházeli na druhou stranu ulice a o dva baráky dál se zase vraceli na tu naši stranu....

[18 Loki, neodmítla. (Rpu?: 12.08.2007, 12:41:41 - x)
Já neprovádím kategorizaci - to se pouze dvd podivoval, jak to, že jeho známý, inteligentní, rozumný a normální chlapec, propadl takové kravině.

[19 Apropo, včera mě nadchl Koktavej Cyrda... (Loki_F: 12.08.2007, 12:42:49 - x)
Zdá se, že si chce připsat zásluhu o definitivní likvidaci katolické církve v Čechách... navrhl, aby si katolíci platili svoji církev odvodem 1% z příjmu (neupřesnil zda z čistého nebo hrubého). To rozhodně podporuji - ať si ty chamtivce platí sami!!! };D)))
Roozhodně však bez daňových úlev, zahrádkáři ani jiné zájmové spolky také neamjí za své členské příspěvky úlevy, pokud vím...

[20 Loki_F jsi si jist, (Šumavák: 12.08.2007, 12:51:32 - x)
že to po těch Čunkiádách a Severádách atd... není jen vychcaný populistický pokus získat přízeň široké veřejnosti?

Když i ty ho chválíš... :-))

[21 2 Šumavák (PeS: 12.08.2007, 12:52:17 - x)
Já mám historku z doby, kdy se zde snažili etablovat takoví ti různí kazatelský darmožrouti amerického stylu. To jsem takhle jednou šel někde u Václavákova náměstí - tam měli časté rejdiště - a jeden takovej se přiblížil s jiskrou v oku a dychtivostí v ruce (po mejch peňázích). A prej: \"Ježíš tě miluje!\"
Na to jsem odvětil: \"To je možný, ale já nejsem buzerant\".
Po této odpovědi se už nějak na nic nezmoh a než přestal lapat po dechu, už jsem byl kus dál...

[22 Tu Rpu (František I.: 12.08.2007, 12:54:36 - x)
To už je povahová vada a ta se léčit nedá. Alespoň mám nevšední zážitky. Svědci už mne také dlouho neobtěžují. Když naposledy zatloukli na vrátka, a já, aniž bych je čekal, přišel jsem jim otevřít v profesním oděvu, tady malinko zakrváceném a s velmi odpornou kudlou v ruce. (Strašně dobře se mi s ní dodnes pracuje.) Manželka ten vývjev pozorovala z okna a ještě hodně dlouho se řvala smíchy. Prý odemne odskočili na dva metry zpět. Ani jejich rozhovor s mou osobou nebyl dlouhý. Od té doby se u nás neukázali, přestože v naší vísce vybudovali z krásné hospody modlitebnu. Asi jsem se jich esteticky dotkl.

[23 Ano, Šumaváku, to funguje! (Loki_F: 12.08.2007, 12:55:25 - x)
Totiž takový fanatický dareba u dveří je vždy a ze zásady, bez jakýchkkoli výjimek agresor - a to z mnoha příčin (jistě si dovedete doplnit dlouhou řadu...).
Proto také jsem-li zaskočen jeho atakem po otevření dveří (na volném prostranství je to něco jiného a funguje tam jiná taktika chování a přibližování na fyzický kontakt). Okažitě přecházím do modu simulovaného útoku, který stupňuji až do útoku reálného, podle ochoty, či spíše neochoty se od mých dveří vzdálit. K diskusi tam rozhodně není prostor. Pokus o vstup do mého bytu jsem zatím zaznamenal jen jednou ... a patřičně jsem si jej vychutnal, protože byli dva ... čili dvojnásobná radost! Myslím, že si své \"mučedlnictví\" užili, mám totiž na dosah levé ruky příhodně umístěnou tonfu, což je dobré nářadí pro vyprovázení fanatických agitátorů.... };D)))

[24 ...Intelektuálové a jejich přínos k \"nedorozumnění mezi národy\"... (šakal: 12.08.2007, 13:02:05 - x)
Říkal nám doktor Ševčík při seminářích z filosofie, že nejhorší tyranií je revoluce studentů:

- Jsou mladí, takže jsou přiměřeně svému věku radikální.
- Jsou to namnoze muži, takže jsou od přírody o to agresivnější.
- Jsou inteligentní, proto jsou nebezpečnější než obyčejní mocichtiví lumpové.
- Jsou vzdělaní, mají rozhled, a tudíž trpí falešnou představou, že dovedou řídit svět.
- Pod vlivem svého pocitu výlučnosti mají skony k sektářství a dogmatismu...

...Jednoznačnými ukázkami toho, kam takové myšlenkové klima vede, byla kulturní revoluce v Číně, Pol-potův režim v Kambodži nebo talibanské běsnění studentů koránu (7:- /)

P. S.
Nicméně, jakkoliv se jednalo (či jedná) o fenomény v dané době a místě masové, nelze z toho odvodit, že by se u intelektuálů jednalo o nějakou paušálně \"ohroženou skupinu\". Je zřejmé, že impuls ke světanápravě vyjde téměř pokaždé z hlavy nějakého universitně vzdělaného nedouka, který má dojem, že sežral všechnu moudrost světa. Ale děsivou účinnost tomu všemu propůjčí vždycky terve angažovanost tupých nebo zastrašených mas. Takže, každý v tom nakonec svou úlohu najde a nejedná se tedy jen o \"intelektuály\"

(7;- ))

[25 ...Ještě doplním jeden bod, který mi vypadl:... (šakal: 12.08.2007, 13:07:42 - x)
- Jsou v důsledku svého životního stylu a mládí téměř nedotčeni zkušenostmi s reálnými problémy všedního života.

[26 Jo...ten rozhovor s KUBIŠOVOU je dost dobrej... (šakal: 12.08.2007, 13:26:37 - odkaz - x)

[27 Cyril jen plkal (divana: 12.08.2007, 14:07:38 - x)
přece ministerstvo kultůry připravuje nový vylepšený zákon o církvích. sice nějak dlouho, ale stále se s tím někdo v tv chlubí. a protože ministerstvu velí lidovec, těžko by si nechali utéc peníze ze státního = našeho, že...

[28 Zdravím, (Nika: 12.08.2007, 14:21:43 - x)
doporučuji shlédnout aspoň záznam OVM s částí, kde hovoří Judr Coufal. Utřel socany i Moravce s velkým přehledem, a dokonce vyjádřil jisté pochyby o Sobotkovo právních kvalitách, po kterých se tento kolovrátkář aspoň na chvíli zakoktal.

[29 viz Nika (divana: 12.08.2007, 14:35:04 - odkaz - x)

[30 2 šakal (PeS: 12.08.2007, 14:44:51 - x)
dovolím si nesouhlasit s bodem 2. Ženy jsou obvykle mnohem agresivnější, jen to často lépe maskujou...
A jinak bych doplnil, že ve velké většině se jedná o absolventy či věčné studenty humanitárních směrů. Přírodovědci a technici na takovýdle hovadiny obvykle nemají čas. Ti se pak jedni z prvních přesvědčí, že homo homini lupus.

[31 Ženy jsou obvykle (Šumavák: 12.08.2007, 14:52:57 - x)
mnohem agresivnější, zvláště manželky vlastní....

[32 Ano, (Pavel Kořenský: 12.08.2007, 14:54:42 - Mail - x)
manželky vlastní bývají velmi agresivní. Zejména pokud jde o jiné ženy. :-))))

[33 Niko, já vím, ale přesto mě pobavil... (Loki_F: 12.08.2007, 15:01:53 - x)
Zeptali se jej, zda to bude jako desátek, a on na to, že desátek je 10% a to si on (zatím) netroufal.... };D)))

Bouhouš Homer Sobotka skutečně dnes opět perlil (po dobu, kdy jsme jej vydržel poslouchat). Coufal umyl nejen Homera, ale i toho slizského kapříka s vypolenýmaa kukadlama...

[34 I když (Pavel Kořenský: 12.08.2007, 15:02:10 - Mail - x)
znám jednoho přírodovědce, který je také značně agresivní a dokonce si odseděl dva roky.
Ten když se dozvěděl, že mu manželka pospává se sousedem, hodil po něm sekeru a přerazil mu klíční kost. Obhájci se naštěstí podařilo přesvědčit soud, že se nejednalo o pokus vraždy, ale jen o ublížení na zdraví.
A takový to byl klidný přírodovědec, chemik.

[35 Mimochodem, (Pavel Kořenský: 12.08.2007, 15:04:32 - Mail - x)
jak chce Cyrda zjistit, kdo je vlastně katolík a má tedy platit ?
Nějak jsem to z médií nevyrozumněl. To chce dávat kamery před kostely nebo snad sepisovat na mších presenci ? Nebo se snad spokojí s písemným místopřísežným prohlášením ?

[36 Hele, nechci koukat na toho Moravce celýho,... (šakal: 12.08.2007, 15:14:56 - x)
...gde tam ten Coufal asi tak je?

[37 šakale (Pavel Kořenský: 12.08.2007, 15:16:43 - Mail - x)
asi to bude někde na začátku. Já jsem si to po Internetu před chvílí pustil a začínají Čunkiádou. Ale v 11. minutě ještě není.

[38 Ale ono to stojí (Pavel Kořenský: 12.08.2007, 15:17:52 - Mail - x)
za poslech. Plácání plešatého vezíra Sobotky nemá chybu. Ten člověk je vůl jako lev.

[39 Dík...už na to koukám... (šakal: 12.08.2007, 15:18:14 - x)

[40 ...Kdykoliv něco takovýho vidím,... (šakal: 12.08.2007, 15:19:32 - x)
...přestávám mít chuť živit se poctivě (7:- /)

[41 Naopak šakale, mě vždy posedne chuť, (Loki_F: 12.08.2007, 15:27:07 - x)
stát profesionálním kammerjägerem (české slovo deratizátor to plně nevystihuje, protože Němci v tom mají zahrnuty i hmyzáky, pabouky a další škůdce)... };D)))

[42 Loki_F, (Nika: 12.08.2007, 15:30:30 - x)
podle mě měl v tomhle pravdu Železný, když v předvolebních debatách v TV řekl něco v tom smyslu, že kapřík je tajný člen zelenáčů. Dneska kapřík jel proti Čunkovi jak dráha, až narazil na Coufala...

[43 šakale, ten rozhovor je skutečně dobrý (Dušan Neumann: 12.08.2007, 15:37:02 - x)
..nejen ze strany marty kubičové, ale hlavně ji i věcně a neinsinuačně veden. Osvěžení proti Renatě Kalenské.

[44 P.Kořenský - (Rpu?: 12.08.2007, 15:38:19 - x)
kdo byl křtěnej v kostele, tak ho mají podchyceného. A fakt je, že v Německu to tak funguje a dotyčnej platí církevní daň i kdyby nepách do kostela jak je rok dlouhej - ovšem všech církvích, nejen katolíkům.

[45 zase ty překlepy...pardóón (Dušan Neumann: 12.08.2007, 15:39:59 - x)
...kdo je \"kapřík\" ?

[46 ta protivná písmenka tam budou už na furt? ted po mně chtěla CHCAT (Dušan Neumann: 12.08.2007, 15:42:28 - x)

[47 Rputi, (Pavel Kořenský: 12.08.2007, 15:43:02 - Mail - x)
v takovém případě se budu pídit po tom, jak se dá ze křtu vystoupit. Neboť i já jsem byl pokřtěn (coby nemluvně), v toho jejich vycpaného tesaře nevěřím a platit nikomu nic nehodlám.

[48 Mimochodem, (Pavel Kořenský: 12.08.2007, 15:47:03 - Mail - x)
kouknul jsem ta ty OVM. Tedy přesněji řečeno na první část, týkající se causy Čunek.
Ten JUDr. Coufal vypadal poměrně odhodlaně. Mám dojem, že se časem ještě dozvíme zajímavé věci.

[49 ...Jo, tak je to mezi 15. a 27. minutou... (šakal: 12.08.2007, 15:50:58 - x)
...Ten Coufal mě velmi příjemně překvapil! (7:- ))

[50 Jasně, Dušane!... (šakal: 12.08.2007, 15:56:28 - x)
...Já měl před čtením takový strach, že se dočtu něco, co bych o Kubišové raději nevěděl, když třeba člověk vezme do úvahy ten její podpis proti radaru...že je to taková ta třtina větrem se klátící - něco jako Táňa Fišerová. Ovšem moc příjemně mě překvapila nejen ona ale i tazatelka Alena Plavcová.

Jóó, Kalenská, to je samo o sobě jméno diagnózy! (7;- D)

[51 \"Kapřík\" říkaj MORAVCOVI... (šakal: 12.08.2007, 15:58:41 - x)
...To že pořád tak náruživě špulí pysky a valí bulvy do kamer (7;- ))

[52 P.Kořenský - to určitě nebudete sám....:))) (Rpu?: 12.08.2007, 15:59:17 - x)


Dušane, \"kapřík\" je Moravec, že má takovou rybí tlamičku...

[53 o5 zde...na chvilku.... (Šumavák: 12.08.2007, 16:15:01 - x)
Z církve se dá vystoupit. V Horním rakousku tp provádí ca 4-5k katolíků ročně(jednak se jim nechce platit církevní daň a druhek je séře, že když opomenou, tak na mě láska křesťanská pošle exekutora) a kat církev to velmi trápí! Dokonce jsem zachytil i vyjádření biskupa, že to znamená pro katolickou církev svatou finabnční problémy a jestli to takhle půjde dál, tak snad místo MB budou muset jezdit Fiatama.....
ale toho bohdá nebude!

Jde to ve městech, na vesnici to má farář díky šeptané zpovědi pevně v rukou a kdo by se odvážil vystoupit, je totálně exkomunikován ze všeho(!) společenského života ve vsi.

[54 PS. Přebytečná písmenka (Šumavák: 12.08.2007, 16:17:47 - x)
si můžete ponechat (já jich mám ještě zásobu) a postupně si je doplňovat tam kde budou scházet!

[55 ted jsem si to pustil také (Dusan Neumann: 12.08.2007, 16:21:08 - x)
...Moravce jsem neviděl nějaký čas....proč je tak zbytečně sebestředný ? Vždyť to moderuje tak se nemusí pořád zdůrazňovat. A k hostům je vyloženě arogantní - a je jedno, že je to Kalousek s Dolejšem a Sobotkou. Už z toho jak dává otázku je jasné, že předem ví správnou odpověď. Nesneseitelnej člověk - ale s kapříkem má ještě jedno společné - většinou otevírá hubu naprázdno, jen aby ji otevíral.

[56 Njn (Pavel Kořenský: 12.08.2007, 16:30:56 - Mail - x)
on byl VeMeno takový vždycky. Asi má pocit, že je hvězdným reportérem CNN nebo tak něco.

[57 ...kupodivu mohu podepsat (Dusan Neumann: 12.08.2007, 16:40:50 - x)
i jak se Kalousek prezentoval a sejmul toho poskoka Sobotku. To je skutečně to nejlepší co může socdem nabídnout?

[58 NOjo, Dušane, to přece kapříci dělají... };D) (Loki_F: 12.08.2007, 16:45:48 - x)
Před časem (ještě dlouho dlouho před volbami a VeMeNo(vým) volebním kočujícím cirkusem), když jsem tuto chrakteristiku poprvé použil, útlocitné dámy mě zpucovaly, že mu křivdím...
Čas pootočil perspektivou a dostal přezdívky daleko explicitnější! Po zásluze.
Tvoje charakteristika však také sedí jak prd.. na hrnci!

ad katolíci: Však jsem říkal, že to vymáhaní setinky, by jistě značně proředilo zástupy katolíků v Čechách... něco jako ten komediální příběh o hastrmanech.
Musím také připomenout, že v severněji umístěných spolkových zemích (od Bavorska), si v různých kabaretech dělají z katolíků neskutečnou prču a zcela si to vychutnávají. Někdy to jsou žihadla velmi bolestivá a aktuální... A papeže, tomu dávají kouř, že mu musí zvonit v úších jako o božím těle... };D)

Připomínám (pro zájemce), že dnes ve 20:15 hod. na RTL II je poslední díl \"ROMA\". Dneska zapíchnou Caesara, Gaia Julia...

[59 ...\"Blázni byli, kordy měli, hadrama se fechtovali\"... (šakal: 12.08.2007, 16:52:17 - x)
...aneb...\"Civilizace, která pohrdá vlastními mýty, se stane kořistí civilizací, které mají mýty silnější.\" (Zdeněk Švácha)

(7:- P)

[60 Chichichi, šakale, nevím komu jsi to adresoval, (Loki_F: 12.08.2007, 17:21:30 - x)
ale musím Ti kontrovat: \"FACTUM, NON FABULA!\"
civilizace, která má potenciál k vývoji, si své mýty pamatuje, ale řídí se fakty neboli \"Od pohádky k faktům!\"
Proto považuji za děsivý regres rozpínání sekty zelených lumíků...! };C
Já jsem vyslovil své: \"SPONDEO AC POLLICEOR\" a proto jsou jejich agitky (jakož i ostatních církví) pouze urážkou myšlení a despekt ke svobodě.

[61 Loki, (Rpu?: 12.08.2007, 17:32:24 - odkaz - x)
když už jsme u té \"prdele na hrnci\" - zvláštní gusto stavět si do zahrady náhrobek......

[62 Souhlas, Rputi, byť kámen je snesitelný, (Loki_F: 12.08.2007, 17:57:22 - x)
žije v jiných časových proporcích a je vcelku bezpečný, zvláště když je \"odkletý\"... jsou lidé, kteří žijí v domácnosti s kočkami a ptáky nebo hady a ještěrkami... };D)))

[63 ...Lep zabral (7:- P) (7;- )) (šakal: 12.08.2007, 18:13:33 - x)

[64 Zdravím z Ben Gurionova Letiště.... (Jirka původní: 12.08.2007, 19:07:29 - x)
Vše je při starém, prohlídky jsou jako ostré jako chilli paprika....Jeruzalem je krásný a jak jsem se opět přesvědčil, muslimové, ve svaté zemi jsou navíc.....šalom

[65 ...Až na věky! (7;- )) (šakal: 12.08.2007, 19:21:25 - x)

[66 Tak jsem si poslechl OVM (dvd: 12.08.2007, 20:08:38 - x)
A emeritní ministr financí za ČSOB mi připomněl větu mé babičky: \"Má hubu jako šlejfíř\"

[67 Hezký večer... (Dana: 12.08.2007, 20:17:30 - x)
zdravím coby hlídací babička na plný úvazek! Vojtíšek je dnes nějaký ukňouraný, celý den skoro nespal a teď taky pokňourává místo spánku. A koncert na Hukvaldech, kam jeli mladí, začíná až za hodinu!! Teda - právě začala předkapela - Tomáš Kočko, Nohavica má začít až v 9. Jak to vidím, budu mít veselý večer až do půlnoci..nejmíň....
PS: Nezaprší a nezaprší. Včera odpoledne ve dvě začalo drobně mrholit, pak se spustil letní deštík, pětiminutový, a když jsme začali stěhovat domů, přestalo a pak už ani kapka...

[68 Dobrý podvečer, (PeS: 12.08.2007, 20:20:34 - x)
všem přátelům astronomických úkazů:
Nevím, koho z Vás naseru, ale připomínám, že dnes v noci mají kulminovat Perseidy a že v Praze se udělalo teď v podvečer azuro... Nebe bez mráčku, ideální podmínky, ještě kdyby někdo vypnul všechno osvětlení... A já vidím prolukou mezi barákama přímo na sever, héééč!

[69 PeSi !!!! (skimic: 12.08.2007, 20:22:21 - x)
... sebrals mi to s klávesnice :-((( Zde je též skoro modro :-)

[70 PeSi - (Dana: 12.08.2007, 20:25:36 - x)
tady je to tradičně! Zamračeno, zataženo kam oko pohlédne. Kdyby aspoň pršelo...
Já už se těšila, jak budu po jedenácté běhat po vsi s kočárkem a řvoucím Vojtou a přitom pozorovat padající hvězdy a přát si,aby to řvoucí mrně už konečně usnulo...a nic. Teda pobíhat s kočárem asi budu, ale ty Perseidy neuvidím... :-(

[71 PeSi se skimicem - jděte do háje! (Rpu?: 12.08.2007, 20:38:07 - x)
Tady je už málem tma, jak je zataženo.....

[72 Zato Dolejš v OVM nezazářil (doxa: 12.08.2007, 20:42:39 - Mail - x)
A dokonce by prý i osobně vydal Vondrušku ke stíhání (pokud tedy výbor nerozhodne jinak)

[73 Loki - seriál Roma (doxa: 12.08.2007, 20:46:08 - Mail - x)
má mít ještě další sérii - Brutus, Marcus Antonius. Augustus...

[74 2 Rpuť (PeS: 12.08.2007, 20:53:47 - x)
Neztrácej naději - koukal jsem na družici, ta hlavní ďoura je někde nad Mnichovem a šíří se, tipoval bych, že tak za hodinku budeš mít azuro taky. Teda ne úplně azuro, to už spíš tmavo. Nezapomeň, lítá to zhruba od severu... Hlavně to chce jít někam, kde Tě nebude moc rušit městské osvětlení... To zas můžu závidět já... Cestou na Opařany je jedno nádherně zastíněné místo, kde je ale nádherný výhled na oblohu právě severním směrem. Ale ne, že bych Tě chtěl hecovat k nočním výletům, to ne...

[75 2 Dana (PeS: 12.08.2007, 20:58:22 - x)
Dle předpovědi - u Vás by se mělo vyjasnit až po půlnoci. Tak záleží na tom, jak dlouho budete chtít zůstat vzhůru...

[76 PeSi, (Rpu?: 12.08.2007, 21:02:41 - x)
díky firmě Bytenes, která je po celém městě známá svým lemplovstvím, nesvítí osvětlení přímo naproti domu. A jelikož jsme u městských hradeb nad údolím, kde už není ani noha, tak už mi ke štěstí chybí jen to, aby se vyjasnilo. Velkej vůz mám před sebou tak trochu vlevo hned jak vylezu na zápraží, no a kousek doprava - prostě otevřu dveře a zírám.....

[77 Jirko puvodni: tak po dovolene v Chorvatsku radsi (Bavorak Vasek: 12.08.2007, 21:04:19 - x)
\"pristi rok v Jerusalajmu....\" .
Kdyz jsme secetli ma dati/dal nasi dovolene na Jadranu, tak za to jsme mohli vcetne letu bydlet tech 14 dnu v Rakouskem hospici, zazit tu neopakovatelnou atmosferu smesice kultur a k tomu jeste klidne skoro denne jezdit do Tel Avivu na plaz. Misto muezina u hospice nam ale u apartmanu busil do zvonu sileny chorvatsky zvonik; asi vyzvanel kazdeho svateho - a ze jsou jich plne kalendare. Zacal rano za pet minut sest, probil se do seste a po odzvoneni seste hodiny otravoval dalsich pet az deset minut dal. A takhle to slo ve dvou hodinovem rytmu casto az do poledne. Po nocich zase do dvou, tri vyrvavali po ulicich odvazani domorodci, takze uz jsme radi, ze jsme doma a muzeme zase sporit na dalsi cestu do svate zeme. Preji snesitelne teploty ovzdusi - ten zbytek bude zajiste o.k. .

PeSi: V Bavorich je uz konecne jasno. Urcite si sedneme zabaleni do deky na zahradu, budeme pocitat prulety a sem tam (si) neco hezkeho prat. Diky za upozorneni!

[78 z ložnice koukám (skimic: 12.08.2007, 21:04:52 - x)
... zhruba na sever na horizont s horami ... zrovna se tam začíná nasouvat hnusnej tučnej mrak, takovej trochu růžovo nebo snad oranžovo zeleno šedo hnědo opalizující ... kterej parchant to posílá :-(

[79 2 Rpuť (PeS: 12.08.2007, 21:08:59 - x)
No tak za těchto podmínek nikam nejezdi. V mezidobí si sežeň něco málo dobrýho vína a nachystej si nějakou tu sedačku, kde se můžeš pohodlně zaklonit a sledovat oblohu.
Opravdu jsem koukal na animaci z družice a hrubým odhadem tak hodinku by se u Tebe mělo vyjasnit. Pokud to bude o půl hodinky později, tak mi to odpusť... - to víš, nejsem klimatolog, abych předpovídal přesně na sto let dopředu...

[80 Jsem zvědav, (Pavel Kořenský: 12.08.2007, 21:10:58 - Mail - x)
jestli se mi letos podaří něco z těch Perseid vyfotit.

[81 Není to ten atomovej hřib? (doxa: 12.08.2007, 21:10:42 - Mail - x)

[82 2 doxa (skimic: 12.08.2007, 21:14:16 - x)
... koukám prostě z okna a ne na televizi :-)))

[83 Jestli se nemylim, prave proleta ISS (Bavorak Vasek: 12.08.2007, 21:34:40 - x)
PeSi - znate casy pruletu?

[84 Tak podle programu vb-sat to byl ISS/Zarya (Bavorak Vasek: 12.08.2007, 21:37:55 - x)
Videli jste ji jeste nekdo? Ted je nekde nad Tureckem

[85 Lidi jsou dnes už zmlsaní (doxa: 12.08.2007, 21:49:21 - Mail - x)
Budou koukat až ze záznamů, jestli při návratu shoří ten raketoplán

[86 No, (Pavel Kořenský: 12.08.2007, 21:51:27 - Mail - x)
chtělo by to hacknout v Praze pouliční osvětlení a zhasnout. Takhle je vidět houby.

[87 2 Bavorak Vasek (PeS: 12.08.2007, 21:52:37 - x)
ne, já to nijak zvlášť nesleduju. Tohle sleduje kamarád, který si ty časy vypisuje a hlídá to...

[88 Dalsi prulet ISS by mel byt jeste dnes kratce po 23 hodine - asi na deset minut. (Bavorak Vasek: 12.08.2007, 21:54:45 - x)
Sviti to pekne, je videt, ze pridelali dalsi kolektory a ted je tam jeste pripojeny raketoplan. Videl jsem ale se svym dalekohledem 12x50 jen jednu velkou pohybujici se kouli.
Zatim jeste zadne Perseidy, jen nekolik letadel. Ale stmiva se, takze se tesim.

[89 Škoda, (Pavel Kořenský: 12.08.2007, 22:01:28 - Mail - x)
že můj teleskop nemá automatický posuv. Už jsem takhle párkrát zkoušel tu ISS \"chytit\", abych zjistil jak dobře bude vidět při cca. 140x přiblížení, ale vždycky mi ujede ze záběru, je moc rychlá.

[90 hmmm... (Dana: 12.08.2007, 22:11:19 - x)
nejen, že tu mám pod mrakem..i když od západu se šine jedna díra, ale Vojta se vzbudil, má hlad, ale stávkuje, odmítá kašičku, jogurt i čaj a tvrdě vyžaduje maminu a kojení, je ospalý, ale nemůže se zaspat..vidím to na tu noční procházku...

[91 2 Pavle Korensky: Na webu je ke stazeni program vb-sat.exe (Bavorak Vasek: 12.08.2007, 22:20:52 - x)
ktery se da podle mista pozorovani nastavit tak, ze ukazuje i azimut atd. a tak se na to clovek muze lepe pripravit. Mozna by se vyplatilo priblizeni zmensit, pak by ISS tak rychle neutikala z obrazu... Program umi dokonce i vodit motorem rizene dalekohledy. Videl jsem to na mnichovske Volkssternwarte.

Divam se pilne, ale zatim jsem krome par satelitu leticich z jihu na sever a Velke Medvedice a Cassiopei nic jineho, natoz pak z roje Perseid, nevidel. Kdo vi, kdy to ma kulminaci?

Dnes leti ISS o jedenacte skoro v nadhlavniku. Alespon zde na urovni Mnichova.

[92 Bavoráku, (Pavel Kořenský: 12.08.2007, 22:27:13 - Mail - x)
já tyhle programy mám. Jenže teleskop nemá motory aby se dal automaticky řídit a udržel satelit v zorném poli.
A když dám na teleskop okulár s menším zvětšením, tak zase tu ISS vidím jenom jako světelnou kouli. A s větším zvětšením mi zase uteče. On na to větší přiblížení je dost problém udržet i nějaký zajímavý měsíční kráter nebo okraj Měsíce (kde jsou hezky vidět hory), aby neodjel ze zorného pole.

Holt je to jen taková amatérská hračka. Pokud to mladou začne časem bavit, budu mít alespoň výmluvu k pořízení lepšího vybavení. :-)))

[93 Jak říkám - ještě, kdyby zmizely ty mraky, (Rpu?: 12.08.2007, 22:31:47 - x)
zatím je pořád jenom tma....

[94 2 Pavle Korensky: razumim (Bavorak Vasek: 12.08.2007, 22:33:55 - x)
tak takhle daleko ja se vubec nedostal. Moja by mozna jeste mela zajem, ale s vekem je ji pod sirakem zima a vetsi kluk stale zamrza u pocitace a mladsi u motorek. A to mi jeste doslo pivo. Ze zalu tu pod sirakem chroustam zbytek chorvatskych broskvi. Asi je zaleju tuzemackem (pry jen na vareni). To zas bude poprask pri peceni buchet... :-))

[95 No nezdá se, že by byly vidět hvězdičky (doxa: 12.08.2007, 22:42:46 - Mail - x)
Ale po půlnoci jsem si naplánoval vynášení odpadků, tak uvidím (že nic neuvidím)

[96 Bud uz mi neslouzi zrak, nebo dnes neni letecky den (Bavorak Vasek: 12.08.2007, 22:51:25 - x)
Zatim Vas to nemusi mrzet, ja az na ty dve poulicni lampy z leva a z prava, ktere bych take potreboval nejak \"vyradit ze hry\", mam celkem schopny vyhled na sever pres les (a tudiz i bez oslabeni jinymi svetelnymi zdroji) a zatim jsem nevidel jediny meteorit nebo jiny horici polet. Asi vypnu leptap, aby si oci opravdu uvykly na tmu. Dockam toho dalsiho pruletu ISS a pujdu do hajan. Zkusim to pak az v noci, az me mechyr prinuti... Preji vsem, co to vydrzi, uspesny lov na padajici \"hvezdy\"!

[97 Nedalo mi to, kulminace je dnes v noci mezi 22-04h (Bavorak Vasek: 12.08.2007, 22:55:11 - odkaz - x)
Lovu zdar

[98 Dobrý večer! Tak jsem teď poslouchal toho (Šumavák: 12.08.2007, 23:20:43 - x)
Moravce a kdyby tam ještě měli trochu nakouříno a na stole púlitry s pivem.......
Ten Sobotka je fakt trhlej! Moc se mi líbilo, jak na konci Dolejš říkal, že je potřeba odstranit zadlužopvání, které nastavila minulá vláda ČSSD- viď Bohouši? - a zvyšovat daně....
No a Klára Samková je opravdu Veselá - ale to už jsem tu psal.

[99 Tak opět zde - tentokrát z koncertu. (Loki_F: 12.08.2007, 23:23:13 - x)
Na zdejším nejvyšším kopci Hněvíně, na nádvoří stejnojmenného hradu, koncertoval dnes pod dřevěnou arkádou Pavel Lohonka Žalman, Brožová, Novotný. Nic nového, ale přesto koncert s atmosférou, vylepšenou hradní akustikou...
V půlce koncertu vypadla elektřina (přestalo foukat do větrníků), zhasla většina světel - Žalmanovci neváhali, pokročili na okraj pódia a pokračovali jenom na akustiku, za mocné podpory publika. Na tyto koncerty chodí skalní, kteří všechny texty znají, protože šlapat ten kopec je opravdu výkon a globální oteplovači se neradi potí. Cena vstupného lidová.

Tak jsem si říkal, že ti kolaburující zastupci kuturní fronty si vůbec neuvědomují tristní skutečnost, že podařili-li bby se jim ty jejich fantasmagorie, budou se muset znovu učit na akustiku a také zpívat - větrníky ty jejich monstrózní reprosoustavy neutáhnou, o fotovoltaice, navíc po západu Slunce nemluvě. Osvvětlení jevišť čoudícím olejovými (jistě na řepkový olej) lampami bude standard. Jejich pitvoření bude v důsledku drahoty zbatnou komoditou. Potáhnou od města k městu a \"produkovat\" budou po tržištích. Ti kovaní od vily k vile v majetku zasloužilých lumíků. Jestlipak by jim to došlo potom? };D)))

šakale, tomu Ty říkáš lep...! Já zase nahrávka na smeč...! };D)

Pavle Kořenský - ten probarvený západ a nasouvající se mrak jsem z Hněvína sledoval také - zřejmě tentýž.
U nás je již jasno ... déšť z Perseid bude dobře vidět.

[100 Klára byla vždycky originál (doxa: 12.08.2007, 23:27:38 - Mail - x)

[101 ot (skimic: 12.08.2007, 23:31:13 - x)
...ko uz videl hvezdu?

[102 Hmmm, (Pavel Kořenský: 12.08.2007, 23:31:46 - Mail - x)
tady u nás bude asi vidět velké kulové.
Nějak se to tady kolem Berounky zamlžilo a od té mlhy se odráží pouliční osvětelní tak, že skoro není vidět ani Velký vůz.

[103 Tak jsem navštívil svoji (Šumavák: 12.08.2007, 23:59:17 - x)
observatoř - tedy vylezl na hnůj - a omrkl tu oblohu:

Jasno, tma, hvězd jako nasr....,krásně vidět mléčná dráha, letadlo Vídeň-/Frankfurt vesele bliká a pokud jde o roje meteoritů tak jsem viděl jen jednu jedinou asi vteřinovou rychlovku.
Ale zato je venku \"vlaze\", poštěkávají srnci a stará kočka podle podle toho jak zaskřehotal, propleskla mladého kocoura.....

[104 doxo, tak na to pokračování (Loki_F: 13.08.2007, 00:04:03 - x)
se těším, pokud bude tkaové jako právě prošlá série.

[105 Mně se nejvíc líbil ten mladičký Augustus (doxa: 13.08.2007, 00:10:56 - Mail - x)
jak se z něj postupně stával zákeřný zloduch...

[106 doxo, neděs mě. (Loki_F: 13.08.2007, 00:41:31 - x)
\"Božský Augustus a zloduch? V první sérii se vyvíjel vcelku logicky v přesněmyslícího státníka a v té římské žumpě pozdní republiky to musela být docela makačka...
Skoro jako v EUniji zůstat demokratem... };D)

[107 Ale co v té kloace? (doxa: 13.08.2007, 01:00:41 - Mail - x)
Jak radil postupně uřezávat prsty

[108 Ale jo, (Pavel Kořenský: 13.08.2007, 01:01:58 - Mail - x)
nakonec se celkem zadařilo.
Viditelnost sice mizerná, ale napočítal jsem těch padajících hvězd asi pět nebo šest.
Stihnul jsem si přát zdraví a štěstí pro mladou, pro mojí drahou, pro zbytek rodiny a přátele a dokonce jsem vyčkal i na jednu pro soudruha Paroubka, kterému jsem přál brzký trest.
Celkově vzato, jsem spokojen. Jen je škoda, že jsem na to nemohl koukat někde, kde není tolik světla.

[109 No tal to pomalu půjdu s těma odpadkama (doxa: 13.08.2007, 01:07:46 - Mail - x)

[110 Tak je vidět velký kulový (doxa: 13.08.2007, 01:25:16 - Mail - x)

[111 Njn, (Pavel Kořenský: 13.08.2007, 03:08:48 - Mail - x)
u nás je regulerní mlha a je vidět tak maximálně na 200 metrů.
Za chvíli asi vypadne i Internet.

[112 Dobré ránko! (Rpu?: 13.08.2007, 05:32:00 - x)
Ani ťuk! Tedy ani hvězdička. K noční tmě se přidala ranní mlha. Hustá.

[113 Dobré ráno. (Dana: 13.08.2007, 06:51:20 - Mail - x)
Na východě ani ň! Zataženo, zamračeno - akorát ten déšť ne a ne se spustit...
Ráno bylo doma nezvykle živo - vypravovalo se nás nějak moc - dcera se zetěm a Vojtíkem odjížděli až dnes. Musím přiznat, že nejčerstvěji a nejvyspaleji působil Vojtík.
Hezký den. :-)

[114 ještě noc, zataženo, žádné \"padající hvězdy\" (Dusan Neumann: 13.08.2007, 07:17:55 - x)
..\"Roma\" je dobře udělaný seriál. Také jsem se něj díval. Dívám se na něco podobného, čemu se říká docudrama -\"Company\". T5ídílný seriál z historie CIA. Tohle je druhé pokračování a dost deprimující. Celkem věrně popsal maďarské povstání, včetně poněkud nešťastné role Svobodné Evropy a marných nadějí vkládaných do vojenské pomoci Západu. V pokračování pak roli CIA v katastrofě v Zátoce sviní, Kennedyho váhání, podporu Cosa Nostra, zkrátka nic hezkého. Jsem zvědav jestli v příštím pokračování bude okupace v 1968...

[115 Dobré zas ráno, (PeS: 13.08.2007, 07:31:40 - x)
tak nejvíc těch Perseid bylo vidět v tom odkazu pro Danu... Já vydržel do půlnoci a pak jsem šel omdlít, neb jsem viděl LDH. Jen se těším, že podobně dopadne stejně či více ohlašované mohutné globální oteplení v příštích několika letech...

[116 Když jsme u těch historických seriálů (doxa: 13.08.2007, 07:49:25 - Mail - x)
ve středu jdou na ČT2 Prokletí králové

[117 U mne tech hvezdicek bylo asi 9 (Bavorak Vasek: 13.08.2007, 08:41:30 - x)
ohnive drahy ale nekdy svitily jen par stupnu. Sel jsem po pulnoci spat a koukal pak az okolo 4 a nevidel uz nic. Takze az zase Leonidy (bez Iljice). To ale budeme pod eventuelnim sirakem uz jiste \"klepat kosu\". Preji hezky tyden.

Dusane Neumanne: na ZDF v poradu ZDF History bezi take neco podobneho. Posledni dil byl o Edgaru Howerovi -prevzate z docu chanelu. Po tom jsem mel take depku.

[118 Dobré ráno vespolek! doxo, dodatečně, neb jsem vypnul comp abych se mohl plně soustředit na ten poslední díl... (Loki_F: 13.08.2007, 09:24:58 - x)
(byltě jsem zvečera na koncertě a tak jsem koukal až na reprízu po půlnoci.)
S tou scénou v římské kloace - to si děláš srandu? To je důvod považovat jej za zloducha? Vždyť šlo o výměnu informací (pravda o Niobe, čest Lucia)... on (Augustus) zcela jednoznačně nabídl výměnu - pravdu a rychlý konec nebo. To bylo zcela pragmatické rozhodnutí!
Ale například to, jak se dokázal odpoutat od své mocichtivé matky (definitivně ji klepl přes pazoury během triumvirátu), tak to by mohlo být vzorem pro nejméně 40% dnešní tzv. \"mužské\" populace ... jsem nedávno viděl dokument, kde němečtí novináři (přesněji novinářky) dělali průzkum v římských ulicích a na plážích - kam že se poděli ti pověstní italští hřebci. Dotazované Italky zcela svorně prohlašovaly, že ti už jsou na vymření, že je nahradili ustrašení, psychicky vykastrovaní maminčini mazánci...
Perseidy jsou proto úspěšně propásl, ale zjevně nic moc....

Dušane Vašku z Bavor, myslím, že píšete o tom samém seeriálu - nedávno to běželo na PHOENIXU.
Neúspěchy, přehmaty a omyly CIA, řadím do stejné kategorie jako lapsy invizice církve jediné svaté, NKVD (později KGB), STASI, StB a všech podobných super- hyper- tajných spolků, které strkají uši, čumáky etc., všude možně, zkoušejí různé dávkování cukru a biče a urychlování nebo zpomalování vývoje, ale nakonec vždy explodují v ostudě... daří se jim věci jen pozdržet bez ohledu na to jak kruté metody používají, aby následný vývoj byl o to překotnější...
Paušálně jsou tyto pokusy odpornou rudou nití a krvavou skvrnou v dějinách a důkazem, že společenské (sociální) inženýrství je jako snaha jet zkratkou v neznámém terénu, končící pořádným blouděním...

[119 2 Rpuť (PeS: 13.08.2007, 09:27:25 - x)
Tak jsem si chvilku početl na Psu... Stojí Ti to za to? Nechat si nadávat od lidí, co ani neuměj číst, ergo nejsou schopni pochopit, o čem ten článek vůbec je?

[120 2 Loki_F (PeS: 13.08.2007, 09:31:51 - x)
Ta zkratka je pak sice delší, zato je tam horší cesta!

[121 Inu hvězdičky (František I.: 13.08.2007, 09:32:05 - x)
Také jsem pozoroval. Ale přišel kamarád s manželkou. Tož jsme pozorovali ve čtyřech. Zatímco polovičkám byla zima, my jsme vytrvali. Přestože bylo poměrně jasno, s výsledkem si nejsem jistý. Dopoledne jsem stočil loňský Zweigelt a krom pozorování Perseid jsme hodnotili i tento nápoj. Shodli jsme se, že je ho nutné alespoň dva roky archivovat (k tomuto závěru jsem došel už před min. 8 lety)a viděli jsme možná zhruba 18 letících hvězd. Ovšem co byly meteory a co přistávající letadla na Kbelské letiště, nebo blesky Japončíků v nově vybudovaném hotelu poblíž, nedovedu po více než dvou litřících na osobu hodnověrně posoudit. Poslední půlhodinku, kdy byl kamarád potupně odtažen do auta a vhozen na zadní sedačky, se už musím od vědeckého pozorování oblohy distancovat. Ztrácí se to trochu v mlhách. Dnes poránu velmi ostře odsuzuji alkohol a přemítám, že letošní, napohled krásnou sklizeň přeměním na nealkoholický mošt. Navíc jsem spokojen se zhoubnou činností šarky, která likviduje ty hnusné stromy, zvláště na Moravě. Právě odtud přivezl, jako pozdní dárek k mým narozeninám, špatný přítel(rodem Moravák)ten odporný bezbarvý nápoj, kterým jsme zakončili své astrologické výzkumy. Ježíši mě bolí hlava... Ještěže nikam nejedu.

[122 Jo a jinak, (PeS: 13.08.2007, 09:33:28 - x)
trpajzlíci mi dali symetrické heslo NOHON. Kdyby se nějaké to písmenko vyměnilo...

[123 PeSi, (Rpu?: 13.08.2007, 09:42:55 - x)
jelikož jsem zřejmě mrcha, tak mě vyloženě těší, když je můžu nadzdvihnout. Míra spílání je pak přímo úměrná přesnosti zásahu:))
Můj úhlavní přítel \"čtenář zdrojů\" jest pak zábavnou vložkou. Já si ho představuju jako pana pošmistra v.v., co v penzi dal se na tu novou vjedu. A vždycky si přečte kapitolku \"zdroje\" a večír se vypraví do hospody, aby tam ostatním dědkům u píva vysvětlil, jak to s tou vjedeckou klimatologií vlastně je....:)

[124 2 Rpuť (PeS: 13.08.2007, 10:00:25 - x)
Mě tam (a dříve) zaujala nová Metelkova posila Bob, který sice dle vlastních slov \"vie čítať v šesti jazykoch\", ale nerozumí ani v jednom...

[125 Ano PeS(i), přesně tohle jsem tím mínil! };D)) (Loki_F: 13.08.2007, 10:00:56 - x)
Kouknul jsem na NP a překvapeně konstatuji, že reakce na Rputin článek jsou v převaze pozitivní. Bobeš Laplink, nevidomý čtenář, pruhovaná kobyla a další jsou přece známá oteplovačská esa... };D))

[126 Loki, v létě to bývá vždycky mírnější, (Rpu?: 13.08.2007, 10:06:06 - x)
neb státní auředlnictvo a podobné breberky jsou na dovolené.

A zítra na Boba a spol. chystá Wagner Jaklův protioteplovačský článek. Tak si hoši užijou:)))

[127 Rputi, aby pána slovenského profesora (Loki_F: 13.08.2007, 12:28:30 - x)
náhodou nejeblo...! slováci jsou v tomto velmi \"chytľaví\". On si na tom vybudoval kariéru. Čtení na jeho stránkách je opravdu poučné!

[128 No nevím, Augustus se sice od jedné ženy odpoutal (doxa: 13.08.2007, 12:42:03 - odkaz - x)
aby padl do spárů druhé, která ho nakonec otrávila.
(I když tu Livii snad alespoň ze začátku opravdu miloval.)

[129 P.S. (doxa: 13.08.2007, 12:49:54 - x)
Před Livií už měl dvě manželky a že by ho otrávila není doloženo (i když u toho Gravese to je působivé)
A ten odkaz k tomu nepatří, ten tu zůstal z minula.

[130 Ano, doxo, narizil jsi na starý problém: (Loki_F: 13.08.2007, 12:53:41 - x)
\"Jak padnout do náruče ženy a neupadnout do jejích rukou?\"
};D)))
Geneze je skvěle popsána ve Werichově knize pohádek, koonkrétně: \"O rybáři a zlaté rybce\"

[131 2 Loki_F (PeS: 13.08.2007, 13:00:01 - x)
akorát tam chybí ta zlatá rybka, která závěrem řekne \"jdi domů, najdeš jí v láhvi od octa...\"
V této souvislosti si připomínám starší Renčínův ftípek, jak Dlabáček na pánvi opéká rybku a komentuje: \"Slibovala, že mi splní 3 přání, ale v týhle zemi se toho už naslibovalo...\"

[132 Ostatně, (PeS: 13.08.2007, 13:09:14 - x)
správný způsob, jak se maj taková přání plnit, je popsán v Pratchettovi (Erik) - aby výsledek do slova a do písmene odpovídal přání, ale aby to bylo to, co dotyčný v žádném případě nechtěl...
Je to něco podobného, jako starší vtip, kterým pan doc. Langer zahajoval přednášky o teorii relativity: Honza obdaruje stařečka skývou chleba a za odměnu sá mít jedno přání. Honza nezaváhá a přeje si mít přirození po kolena. Dědeček řekne \"staň se\" a Honza má 10 cm dlouhý nožičky...

[133 Chyba - jmenuje se \"O rybáři a jeho ženě\" (Loki_F: 13.08.2007, 13:09:54 - x)
ad Augustus a Livia: Tyhle interpretace rodinných vztahů po dvou tisících letech jsou asi problematické... Nepadne historikovi do oka a má historický problém!

[134 Jejda, PeS(i) to jsi zase otevřel soudek... (Loki_F: 13.08.2007, 13:36:28 - x)
Včera (dneska v noci), když jsem si vychutnával poslední díl série ROMA, ktrý byl i v noci přerušován (byť méně) reklamami, jsem při jednom takovém nešetrném přerušení procvakal také české programy... a náhle jsem uviděl velrybu ana se vybavuje s frgolo_ušatým skřetem. \"Kurňa\", říkám si, \"prošlí Banánoví herynci..!\" A ono ne - Uvolněte se - a ta ženská to vzala doslova!
A právě prohlašovala, že ženská k dlouhému životu potřebuje jistotu (blba) doma, který bude nosit prachy a dále skupinu vhodně rozmístěnou, která ji bude hojně \"oprašovat\" ...
a kurňa, kurňa - fantazii neubrzdíš... Já blbec si to představil...!
Naštěstí skončila na RTL II reklama.

Ale stejně, v tom duchu, který jsi naznačil, bych jí to splnění přál... };D)

[135 Ahoj! Nepřišel mi objednaný (Šumavák: 13.08.2007, 15:15:37 - x)
zákazník - to mám opravdu nejradši, když nechám práce, všechno připravím a on pak ani nezavolá.....- a tak je nahoře vzpomínka o ježdění na zvířatech.



RADA pro každý den- NEZAPOMÍNEJTE: Způsob řeči je obrazem ducha! (Seneca)


Rada : uvozovky dole = levý ALT+0132, uvozovky nahoře = levý ALT+0147
Rada 2: nechce-li se Vám vypisovat hranaté závorky a uvedené tagy, můžet je "pastnout" či vůbec jen levým tlačítkem myši označit, pustit, znovu levým uchopit a přetáhnout do textu..Nezapomínejte, že se ten zvýrazněný text VŽDY musí ukončit tím druhým tagem !!



Nadpis:...prosím vyplňovat !!       zde vložte odkaz :
           
Rada : uvozovky dole = levý ALT+0132, uvozovky nahoře = levý ALT+0147
[xy]       [i]..kurzíva..[/i]       [b]..tučně..[/b]       [b][i]..tučná kurziva..[/i][/b]


Váš e-mail:                       Podpis:

                                                 Nezapomněli jste se podepsat?  pak: