Podepiš!

Šumavák bloguje:

                                         deníček za(& vy-)valeného
 

Zprávy ze Šumavy
...
domů

Co přináší LS?
Informujte se na
www.NeLisabonu.cz


Napište mi!
Poslat SMS



Rádia :                   

RADIO DNB - Šumava
Stránka s programem
 
Přehrávat... 
Chat s redakcí:          

Radio Beat
Country-Radio




Sobota, 6.10.2007

Prospěšnost "Dědků"

aneb: co evidentně chybí současnému školství

 


Tak jste mě včera, s těmi odkazy na sociální ekologii a RNDr Naděždu Johanisovou přiměli k zamyšlení a hlavně ke vzpomínání.


Když jsem býval mlád a studoval, byla doba pohnutá.Napřed Pražské jaro, pak internacionální pomoc a pak postupující "normalizace". Napřed skončily diskuse s Pachmanem v menze, pak majálesy, pak někteří profesoři, kteří nám říkali "pane kolego" a mysleli to vážně, pak všeobecné uvolnění na akademické půdě a pak já studia... Zažil jsem dobu, která začínala tím, že nikoho nezajímalo zda chodíme na přednášky, na zápočet byla potřeba dobře udělaná seminární práce a stačilo na to navštívit ca 1/3 seminářů — samozřejmě jak komu..., vzpomínám na zkoušku, kde soudruh docent prohlásil "Vás si pamatuji z přednášek" a já ho viděl poprvé v životě :-)), dobu, kdy nikoho nezajímalo co se na kolejích děje (pokud nehořely nebo jsme nestříleli brokovnicí z okna zajíce), dobu, která skončila tím, že prorektor, který přišel podle nově vydaných předpisů zkontrolovat zda jsou všichni studenti ve 22:00 na svých pokojích, dostal při "neočekávaném" výpadku proudu od někoho nafackováno a upozornění, že to je jenom závdavek....

Studoval s námi "kluk", který byl asi o 10-12 let starší než my. A přicházel z praxe. Doma v JZD byl již asi rok, dva, předsedou a musel a chtěl si dodělat VŠ.Protože byl poctivec a věc ho zajímala, tak žádný dálkový rychlokurz, ale studoval s námi denní studium. Vzhledem k věku dostal přezdívku "Dědek". Ze začátku se mu to moc nelíbilo, ale pak si zvykl.A zapadl do kolektivu a byl to normální, fajn, chlap. Žádnou srandu nezkazil, když byl na koleji hlad, dovalil z JZD kus prasete, hospod se nebál — i když chodil míň, protože (pro nás nepochopitelně) opravdu průběžně studoval.

A nejenže žádnou srandu nezkazil, on byl přímo zdrojem veselí na přednáškách a seminářích.Představte si, že nám takový "Baťův mladý muž" (to byl eufemismus odvozený od jednoho asistenta, který nás (chvíli) učil filosofii, logiku a politickou ekonomii (!) a kterého bylo lze poslouchat, jen když vzpomínal jak se u Bati ve Zlíně vyučil ševcem) přednášel v plné aule v duchu usnesení ÚV KSČ "o masovém rozšiřování a uplatňování zkušeností SSSR a sovětských odborných poradců na všech úsecích zemědělské výroby, zvláště na státních statcích a v JZD." o úspěších sovětské vědy a o hnízdové výsadbě brambor či křížovém setí kukuřice. My si dělali, nic zlého netuše, poznámky. Dědek napřed přestal psát a položil pero, potom zbrunátněl, pak uprostřed sta studentů v posluchárně vstal a začal na přednášejícího řvát ( a že v tom měl zřejmě praxi! ):

"Co nám to tu vykládáte za kraviny?? To se zavrhlo jako blbost, už když já jsem začal dělal agronoma !! Na to já se Vám můžu vysrat!! Já šel na vysokou abych se dozvěděl něco nového a ne poslouchal takovýhle blbosti !!! "

No, měl s tím úspěch vždy a nejen u studentů. Byli asistenti, kteří se ho báli jako čert kříže.Vyhodit ho nemohli, on vždy uměl, občas i víc než zkoušející a jako praktikující předseda JZD měl i politické zázemí a podporu.

A na "Dědka" jsem si vzpomněl, když jsem četl obsah "Ekologie a ekonomie ". Takoví jako on na těch přednáškách a seminářích ze sociální ekologie vysloveně chybějí!


Nešlo by do reformy školství dát, že by na přednáškách a seminářích seděl mezi studenty vždy někdo z praxe (ani by ho nemuselo platit JZD), kdo rozumí alespoň základním věcem ???

Jakože když už budou policejní provokatéři, že by mohli být také studenti-provokatéři, toužící doopravdy po vzdělání a novinkách......

 

 

 





Komentáře

[1 ..návrat ztraceného dědka... (Dušan Neumann: 06.10.2007, 03:44:55 - Mail - x)
....sedím tu nějak naměkko, v podvečer zazvonil telefon a zdejší pán, jestli jsem v pořádku, že už jsem se dlouho neozval. Dano, jsem OK.,jen jsem hodně cestoval po zdejší nádherné krajině barvící se indiánským létem... V noci je okolo 16°C - ve dne 26°C......Takže jen krátký raport - měl jsem tu 14 dní příbuzenstvo a kamarádstvo, takže jsem průvodcoval po zdejším okolí od New Yorku po Washington. navíc jsem se přinachomejtnul do spolku, který se vážně zabývá \"precisním zemědělstvímů a rád by s tím začal v čechách - jenže zdejší a domovské představy jak to zařídit se poněkud rozcházejí, a já se obávám, že to nakonec skončí v Rumunsku, které už nabídlo legální platformu pro EU. jen co se to nějak vyvrbí, napíšu o tom více. Vůbec jsem teď ve psaní nějak polevil, ale zato na Radio Česko povídám skoro každý den - vždy po třetí odpoledne (nebo brzy ráno).

p já si přečetl tu neuvěřitelnou stránku RNDRnaděždy... jste si jistí, že to nesestavili Svěrák, Smoljak a Čepelka? Moc bych za to nedal. Ta stránka p vztahu ekonomie a ekologie je jen srandovní, ale ten začátek definující obsah semestru, studijní postupy a zkoušení, je fraška o rozměrech antické tragedie na jejímž konci spáchá kritické myšlení sebevraždu....to skutečně konkuruje legendárním dějinám KSC a MDH - o nichž žádný ze studentů nepochyboval, že se jednalo o úlitbu rudému božstvu... v tomto případě tomu může rebelující dorost, jemuž chybí základní trenink v logice, i uvěřit a než procitne napáchá značné škody....skoro se stydím přiznat, že jsem původním (dokončeným) vzděláním sociolog. Tohle, ale nemá společenskými vědami, pokud připustíme jejich existenci, vůbec, ale vůbec nic společného. To je sprostá degradace vědy, odhozené přemýšlení, a výchova ve psí...a pak jsem si ještě odkliknul tu stránku o EWS - já jsem jen blbej bejvalej sociolog a automechanik, ale jak ti dobráci, kteří z místní kogeneračních jednotek a o všech OZE zdrojů ve Švarcvaldu přes všechny subvence pokryjí jen 22% energetického obratu a zbytek kupují z norských hydroelektráre, dokáží dopravit tu čistou energii po těch drátech z Norska, aby se jim někde cestou neinfikovala tou z jaderek. Pesi pomoz, na to holt moje šedivá palice nestačí .......já si musím dát Laphroigh..
...trochu z toho, co jsem dělal přes léto je na mojí youtube.com (Dusan45) a na stage6.com (dneu)... škoda, že rajče pořád neportovalo uploader pro OSX, mám hodně hezkých fotek...

...tak zatím

Dušan

[2 Dobré ráno. (Dana: 06.10.2007, 07:07:37 - x)
Zdravím, Dušana. Já netušila, co svým dotazem vyvolám. :-))
Jinak - sedím tady a čekám, až přijede sestra a pak frčím do světa.
Co se vzdělávání týče, z oněch stránek jsem nabyla dojmu, že spíš než o snaho o vzdělávání jde o zajištění slušného bydla - přednášejících. Ovšem, je možné, že to myslí smrtelně vážně, a to by byla tragédie.
Ale obávám se, že obdobné programy a studia nejsou jen u nás, ale mnohem ve větší míře i na \"západě\".
A mizím, segra zvoní.
Hezký den!

[3 jestli chodí novináři číst sem, tak ale se zpožděním... (divana: 06.10.2007, 07:13:03 - odkaz - x)
Grossova půjčka možná nebyla opravdovou půjčkou

[4 Dobré ránko! (Rpu?: 06.10.2007, 07:13:31 - x)
Dušane, to je dobře, že jsi se ozval, už jsme si dělali starosti.

Téma studia jako takového, to je na samostatný článek (strašně moc článků). Sociální ekologové a jiní podobní braši jsou vesměs lidé, kteří by si jinde ani neškrtli, natož aby přednášeli na vysoké škole.
Vždycky se takoví lidé vyskytovali, většina z toho v prvním či druhém ročníku vyrostla a ten zbytek se poznal toho, že důležitě žvanil o nesmrtelnosti chrousta.
O co méně mají tito lidé vyvinutou schopnost logického myšlení, o to líp mají vyvinuté buňky směřující je ke zdrojům. A zdroje, bohužel, tentokrát opravdu jsou, neb je to trendy a in. Tento druh lidí má i velkou schopnost se sdružovat - už vzhledem k tomu, že by je nikdo jiný neposlouchal. - Což ovšem byla zásadní chyba!
Kdybychom je poslouchali, mohli jsme na nebezpečí přijít včas - i když je otázka, zda-li by se něčemu podařilo zabránit.
Ocitli jsme se v časové smyčce a vrátili se ke středověkým scholastikům a jejich rétorickým cvičením, kdy nebylo důležité ani tak co člověk říká, ale jak to říká a jak dokáže využit ideologických argumentů. Takto je možno diskutovat jak o neposkvrněném početí, tak o vědeckém komunismu nebo nebezpečnosti ekonomie...

[5 a - opožděně dobré ráno :-)) (divana: 06.10.2007, 07:14:37 - x)
to ta nová informace mě tak zdolala :-))

[6 divano, (Rpu?: 06.10.2007, 07:35:15 - x)
dalo se očekávat něco podobného. To jen my, obyčejní lidé, nežijící ve světě velkých financí, býváme překvapeni...:))

[7 Rputi, býváme překvapeni, (divana: 06.10.2007, 07:54:23 - x)
jak dlouho to trvá, než novináři zjistí, co my, obyčejní lidé, víme :-))

[8 divano, (Rpu?: 06.10.2007, 08:07:11 - x)
v tomhle bych, zcela vyjímečně, investigativních hyen zastala. Máme nespornou výhodu, že je nás hafo a vždycky se najde někdo, kdo sem ještě horkou informaci rychle pověsí. A druzí mohou reagovat, vyvozovat, doplňovat - a je to vidět okamžitě. Hyeně novinářské se to podaří opublikovat tak nejdřív další den.
Prostě jsou druhý...:)))

[9 2 Dušan (PeS: 06.10.2007, 08:11:41 - x)
dobré české ráno. Dušane, ta největší ironie je, že tohle by nesestavil ve srandě ani Šebánek s Velebným - toto je dílna života. Vychutnejme si zatím ten nadhled, bude hůř! Kdysi dávno, na jedné z prvních schůzek u Vodičky, mi Tesák nechtěl věřit, že student matematicko-fyzikální fakulty nezvládá trojčlenku. Já ktomu dodám - nejen trojčlenku. Téměř bezprostředně po zkoušce z fenomenologické přednášky \"Elektřina a magnetismus\" neuměj Ohmův zákon a jeho důsledky, o Kirchhofových zákonech nemluvě. Na dělení trojciferného čísla dvěma potřebují kalkulačku. Škoda, že Tesák nebyl na mém včerejším praktiku. A to na začátku semestru chodívají obvykle ti schopnější - leč on je to nikdo nikdy neučil a nenaučil. A jak píše doc. Bečvář: \"Mnozí dnešní maturanti mají vážné problémy s vyjadřováním i s pravopisem, se základními početními úkony, nejsou schopni řádně porozumět psanému textu, sepsat smysluplný odstavec, neznají základní historická fakta, nemají ponětí o nedávném vývoji naší společnosti. Tzv. počítačová gramotnost je často chápána pouze jako úspěšné zvládnutí počítačových her, brouzdání po internetu a v lepším případě též pochopení základů jednoho textového editoru.\"

[10 >> divana (dvd: 06.10.2007, 08:13:00 - x)
špatně formulovaná otázka, mělo být ...než se novináři rozhodnou (nebo odhodlají atp.) zjistit...

[11 2 Šumavák (PeS: 06.10.2007, 08:22:24 - x)
ad poslední odstavce - já jsem zásadně pro. Kdybys mi tak mohl sehnat aspoň jednoho takového...

[12 PeSi, (Rpu?: 06.10.2007, 08:22:44 - x)
ona je to katastrofa z principu. Jednak se látka probere a neopakuje (nebo jen málo) a druhak, což považuju za zvěrstvo největší - zkouší se jen tím zatrháváním jedné z možných odpovědí.
Oni se vůbec nenaučí problém formulovat, ať už ústně nebo písemně. Jak mají porozumět výkladu čehokoliv, když nejsou zvyklí logické formulaci?Krom toho odpovědi v testech bývají často návodné, takže má-li aspoň jemné tušení, správnou odpověď odhadne ... a vzápětí vypustí z hlavy....

[13 Rputi, (Modrý pták: 06.10.2007, 08:45:29 - x)
máš naprostou pravdu a to, co popisuješ lze pouze v případě, že neexistuje možnost prověřit principy oboru. Já nyní velmi chápu PeSe a jeho volání po metodologii. Sociální ekologie je další v nekonečné řadě \"polylogismů\". Polylogismus znamená, že struktura logiky je \"dána\" POUZE příslušníkům oboru. Byl třídní polylogismus, rasistický polylogismu, tak nyní máme sociálně ekologický. Příchozí musí uvěřit nebo je nepřítelem. Žádné principy, žádné definice pojmů, žádné nástroje testování, ale víra. Která se neprověřuje, protože byla dána shůry. Tohle nikdy nemůže obstát před tribunálem rozumu. Jakmile mně někdo zesměšňuje, když chci definici pojmů, zákony nazývá poučkami nebo zpochybňuje vědu, tak vím, že je konec. Ten scénář je vždycky stejný.
PeSi - sepsat smysluplný odstavec. No bodejť by jim to šlo, když prvním předpokladem, že budeš něco psát je, že vědí o čem. Kde nic není, ani smrt nebere.

[14 jak jsem zblbnul zeměspasitele (Dušan Neumann: 06.10.2007, 09:14:36 - x)
...napadlo mne to ad hoc na jedné přednášce na místní větvi Penn State kam se dostavil pan klimaktericky korektní vjedec a v powerpointu předváděl grafy a tabulky jak to s námi jako lidstvem blbě dopadne dokud budeme funět, jezdit autmo a prdět. I zeptal jsem se ho, zda-li by mi mohl na počítačovém modelu (na všechno měl počítačové modely) zdůvodnit, proč po roztátí arktického příkrovu stoupne hladina světových oceánů když je přece známo, že voda zmrznutím nabývá na objemu, tudíž má led menší hustotu a plave. jak známo jen desetina objemu ker je nad vodou, což znamená, že ten zbytek vodou vody podle Archimedova zákona vytlačuje - takže když kry roztajou, přestanou vytlačovat vodu, navíc ztratí desetinu objemu a hladiny světových oceánů musí zákonitě klesnout. .... přál bych vám vidět tu nejapnou tvář. Smutné ovšem bylo, že ani jeden ze studentů nevstal a nepoukázal na logickou chybu ve stavbě mé hypothesy....s pocitem dobře vykonané práce, že jsem uzmul Algoreovi několik potenciálních hlasů jsem se odebral na několik sklenic dobře vychlazeného Yuenglinga....

[15 zase mi vypadl kus věty (Dušan Neumann: 06.10.2007, 09:17:14 - x)
...ten zbytek pod vodou, vodu vytlačuje...

[16 2 Dušan (PeS: 06.10.2007, 09:46:31 - x)
No a navíc, zejména v Americe, si každý může ověřit jak je to s tím tajícím ledem pomocí jednoduchého experimentu - whisky s ledem, pro nezletilé pak cola s ledem... Ono se totiž s tou hladinou v rámci chyby měření nestane vůbec nic. (ve velkých objemech se už musí uvažovat roztažnost vody, včetně anomálie při čtyřech stupních Celsia...). Leč fakta je třeba ignorovat, ta jsou zavádějící. To by pak po nich někdo mohl chtít, aby si uvědomili rozdím mezi otevřeným a uzavřeným systémem.

[17 jak to tak čtu, (divana: 06.10.2007, 09:55:25 - x)
ono už nějaké ty civilizace vyhynuly na úbytě - kdysi tak na výši a dnes obhlížíme trosky -

[18 Úžasná teorie (František I. : 06.10.2007, 10:29:26 - x)
Dušane, úžasná teorie. Škoda, že jsem váš argument neznal ve středu. Tehdy jsem spíše k ránu debatoval s Klausovými novinářskými odpůrci právě o ekologii(sice o ní nic nevím, ale jak jsem zpozoroval, oni také ne). Zato jsem je přesvědčil, alespoň některé, o výhodách modifikovaných rostlinek. Bohužel jsem si v alkoholovém opojení vymyslel GMO jahody, odolné proti plísni šedé a starší ročníky mne vzaly vážně. Druhý den jsem marně argumentoval, že se jednalo o didaktickou konstrukci. Prostě jsem jen zase kecal.
Abych se vrátil k rodné hroudě. Jdu lisovat pražského Müllera dohromady s tramínem. Vypadá to na cukernatost kolem 16, takže trocha cukru nezaškodí. Hezký sobotní pokec.

[19 Dušane, (Rpu?: 06.10.2007, 10:30:56 - x)
ono to má jen jeden háček:
Věřícího můžeš přesvědčit jen jinou vírou. Jelikož on sám neoperuje z fakty, těžko jinými fakty či souvislostmi ho přesvědčit, že se mýlí - apelování na zdravý rozum nebývá moc platné, neb se mu ho nedostává. A odvykání víře je jako odvykání droze - také se dostaví těžké abstinenční příznaky...

[20 2 Modrý pták (PeS: 06.10.2007, 10:31:52 - x)
tak konečně se dostávám i k odpovědi Tobě... Problém Tvůj, Foundryho a dalších spočívá hlavně v tom, že jste mi dlouhou dobu nevěřili, že hrůza opravdu dostala nový rozměr. Tak jako kocour nechce (hlavně sám sobě) připustit, že spousta lidí není schopna vnímat psaný text a porozumět jeho smyslu do slova a do písmene. Pak jsme svědky kreativních interpretací psaného textu, kde je jasně patrno, že dotyčný číst neumí. Ty, protože v oboru děláš a do jisté míry ho tím vytváříš, považuješ metodologii za natolik samozřejmou, že ji není nutno neustále opakovat a vysvětlovat. Všimni si, kdo tady na té metodologii tolik bazíruje - jura, jako (bývalý) psycholog, a já, jako (snad) pedagog. A všimni si, že ten Jindra Bečvář píše prakticky to samý, co bylo častým předmětem našich debat.
K dřívější debatě a právem nasranému Lokimu. Jak uvedl tu hrubou lokální strukturu financování. Škoda, že neuvedl rovněž oborovou strukturu financování. Kolik z těch částek jde na výuku exaktních věd a kolik toho spolknou blábolilové. Ano, v Praze mám na mysli třeba Sokolovu školku a její chovance, kdy Sokolův podpis pod Bečvářovou výzvou chápu jako drzost a sprostotu nejvyššího kalibru. (a bývával to rozumný a schopný programátor...)
Marie Terezie zavedla v mocnářství triviální výuku - číst, psát, počítat. To aby si voják byl schopen přečíst rozkaz (a pochopit jej), napsat krátké hlášení (srozumitelné, podotýkám) a spočítat si potřebné (tedy hlavně kupecké počty, včetně trojčlenky). Nic z toho dnešní průměrný maturant neumí, přesto se honosí maturitním vysvědčením. Přijde na vysokou školu, často bez přijímacích zkoušek. Na exaktních oborech pak má být vzděláván v exaktních vědách a přitom neumí ani číst - a co je horší, často o tom ani neví. (ti vychcanější si toho jsou vědomi a jdou pak právě na ty obory, jejichž náplní je duchaprázdné žvanění o ničem, a jejichž absolventi ani číst nemusej umět - a nejen absolventi, dokonce i jejich pedagogové. Jak jest i zde občas z obrázku patrno.)
A vysokoškolský pedagog opravdu nemá čas ani prostředky suplovat zanedbanou výuku prvního stupně základní školy (nehledě na to, že na některých školách by sám potřeboval ledacos dohánět). A pak nastane situace, kdy při bakalářských státnicích se komise hodinu radí nad studentem, který neumí ani základy učiva prvního dvouletí gymnasia (ten starý pravopis je schválně), aby mu chudinkovi neublížili, když ho od těch státnic vyhodí a když se chlapec bude muset rok živit prací nebo nechat podporovat rodiči. A že ztratí studentské výhody.
No a co? On to snad nevěděl? Bránil mu někdo se učit a připravit alespoň elementárně na tu zkoušku? To tím chceme říci, že mu má stát celý život někdo za prdelí a tu prdel mu utírat? Ano, chceme! Tedy ne já, ale ministerstvo, ouřady, Brusel a další. Bohužel, včetně některých kolegů, kteří si neuvědomují, že tou naprostou benevolencí toho dotyčného vlastně poškozují. Já si naopak myslím, že ten rok práce s alespoň elementární zodpovědností - např. za zametený chodník - dotyčnému neublíží a možná ho naučí vážit si práce druhých.

[21 Dědek (martin TT: 06.10.2007, 10:40:26 - Mail - x)
byl samozřejmě ojedinělý a vždycky velmi potřebný, ale já se od mládí dodnes setkávám s potvrzením sloganu, že kdo neumí, učí. PeSi, nevyskakuj, nemluvím o tobě!!

Kdysi dávno vyvstal v hlavě ideologického tajemníka našeho okresu nápad, jak zajistit vzdělávání budoucích kádrů a současně se vypořádat s nedostatkem lektorů a nevalnou úrovní posluchačů. Byli proseti všichni vysokoškolácí, kteří měli ve svých plánech osobního rozvoje, že by za určitých okoln ostí mohli v době budoucí avansovat na vedoucí oddělení, cechů nebo dokonce, nedej příroda, náměstků. Uvízli v nich nejen kandidáti členství ve straně, ale i nestraníci, kteří něco uměli a dělali v takových malých dírách o pár tisících obyvatel, kam se nikomu nechtělo a oni jako rodáci tam po vysoké nastoupili.
Tato elita byla ve VUMLu (byl opravdu i pro nestraníky) vyčleněna do zvláštní třídy a jako lektoři byli nasazeni nejkovanější vysokoškolští učitelé. Nejmě jistý Ordelt, což byl vůl, široko daleko známý.
I počal tento Ordelt, vysokoškolský pedagog v oboru politické ekonomie, přednášet a dospěl k tématu obrany socialistického zřízení. To se totiž, podle něj, liší od kapiotalistické obrany v tom, že zatímco kapitalisté vydělávají i na svojí vlastní obraně, tak socialistické země nepoužívají při budování armád ZISK!!!! No a protože ve Slavišíně se ve Svitu dělala vojenská bagančata, tak kluci z kalkulací a ceny okamžitě vyskočili a začali řvát, že to není pravda, protože oni tu kalkulaci dělají denně a zisk tam je.
Jenže to nebyli Dědkové-Předsedové a tak Ordelt zbrunátněl a začal se s nimi hádat. Kluci nepolevili a Ordelt ztišil hlas a pravil: \"Pozor, soudruzi, takhle byste podkopávali samotné základy našeho socialistického zřízení!\". Kluci pochopili, že ta svině je schopna všeho a ubrali.

No a ta Naděžda je podle taky taková odbornice z teorie.

Vždyť já bych mohl vyprávět nebo sepisovat hodiny a hodiny - třeba jak k nám na OTŘ přišli kamarádi z VUT (teď to je Universita imeni jednoho ševce) a chtěli nějaké povídání o výrobním podniku. Oni to totiž měli za týden přednášet v novém předmětu a nikdo v praxi nikdy nebyl. Byli to spolužáci, kteří si přes známosti svých rodičů vyběhali teplá místa, na kterých zůstali hned po škole.

[22 2 martin (PeS: 06.10.2007, 10:46:14 - x)
než vypadnu na chvíli do lesa - a víš, že tu větu z prvního odstavce na sebe vztahuju? Já si totiž dnes a denně uvědomuju, co všechno neumím, polehčující okolností snad je, že to přiznávám a snažím se to napravit!

[23 To jsou všichni asi v lese (martin TT: 06.10.2007, 12:37:44 - Mail - x)
z okna to tam vypadá krásně. Vyklidil jsem kuchyni, vysekal díru do komína, vyzdil a vyomítal komínovou zděř, sestavil kouřovod s koleny, odbednil a usadil krbová kamna, starý sporák odvezl před sběrnu, ať si nějaký cikán pomůže, a lehce poobědval. Teď splachuji pivečkem, čumím na monitor, vybírám trasu na odpolední výlet na horském kole a snažím se nemyslet na tu školní hrůzu.
Žena mi u jídla vyprávěla další poznatky ze současného základního školství. Rpuť se už zmínila, ale výuka pokynem: \"Přečtěte si tu stránku a zatrhněte ve cvičení 1 a 2 správné odpovědi!\" je úplně na hovno. Oni se tak učí i jazyky! Proto může vyučovat i cvičená opice, protože učitelka má proti žákům k dispozici sešit se správnými odpověďmi. Co kdyby se ty vyplněné dotazníky jen strkaly do něčeho jako bankomat a dole by vypadly rovnou diplomy?

[24 já nejsem v lese. (Šumavák: 06.10.2007, 12:43:50 - x)
Já makám až se ze mě kouří! Lezou mi sem lidi.....



Zaplať pánbůh!

[25 Pesi, já často (František I. : 06.10.2007, 12:44:53 - x)
pochybuji, zda vůbec něco znám.
M.Ptáku, krása psaného slova není v tom, aby ho pochopili ti, kteří neumějí pořádně číst, ale aby byli zmýleni ti, kteří číst umí. Pologramota získáš ohnivým slovem,prokládaným občas nějakými vulgarismy, bujnou gestikulací a pochlebováním nad důležitostí jeho existence. Na vyšší IQ se vyplatí psaný text, založený na pravdivé informaci, do kterého vloží zkušený PRmann lež jako věž (lze umístit polopravdy, demagogie popř. pochvalu prodávaných výrobků). Podle výzkumů to prý 80 % respondentů přesvědčí, a 10 - 15 % znejistí. Ta zbývající menšina není důležitá, protože do vedoucích funkcí se dostávají lidé nikoliv kvůli inteligenci, ale kvůli schopnosti vést kolektiv. Jim stačí vějička pravdy, podle které tvoří úsudek. Podřízení je zase rádi neopraví(opravovat šéfa je nebezpečné, něco o tom vím), a baví se jeho neúspěchem. Proto je tolik průserů ve vedoucích místech.

[26 Tak jsem zpátky... (PeS: 06.10.2007, 12:57:32 - x)
hodinová procházka a zase taška hub. Zbláznily se nám tu václavky, tak dělám guláš...

[27 2 martin (PeS: 06.10.2007, 13:03:42 - x)
Předběhl jsem Tě - a mám na to svědky. Při tý diskusi u těch státnic jsem se dopustil výroku, že jestli ostatní toho hošíka pustěj, tak to už můžou rovnou bakalářský diplomy rozdávat rovnou při imatrikulaci stylem: Zapsaný jste, tady máte diplom a už tu neotravujte. Leč se obávám, že v realizaci této myšlenky už někde předběhli zas mě...

[28 PeSi, (Modrý pták: 06.10.2007, 13:27:28 - x)
skoro bych řekl, že jsi tu debatu utnul. Nenechal jsi mně žádný prostor, jak bych mohl pokračovat. Pokud zaznívají z kateder věty \"Ekonomie - má velký podíl na vzniku ekologické krize\", tak jsme v pěkném loji. To je možná dobrá věta mezi negramoty (František píše nepřesně pologramoty), ale rozhodně ne na akademickou půdu. V takovém případě bych byl ve své kritice nyní populární politiky \"všechny prostředky do vzdělání\" ještě hnusnější. Tohle jsou naprosto vyhozené prachy a kdybychom je dali k prochlastání, tak byly vynaloženy účelněji. A zase bude platit von Misesovo zdrcující, že \"Univerzity dláždily diktátorům cesty\".

[29 Modroptáku, (Rpu?: 06.10.2007, 13:49:14 - x)
dovolím i poznámku - prostředky ano, ale do základních škol, aby tam byli učitelé, kteří žáky skutečně něco naučí. Aby tam byli ti, kteří pochopí, že je nutno učit a hlavně naučit a že je s ospuštěním na kulové, oznámkovat žáka čtyřkou a pustit dál, protože to je doslova záruka toho, že ze školy vyleza polgramotný blb, ochotně nasávající demagogické bláboly.
Učení se jakémukoliv oboru je jako stavba domu - cihla k cihle - třeba i odporně našprtaná, protože v samotných začátcích to jinak nejde. A když cihla chybí vznikne díra, chybí-li cihel moc, vznikne řešeto a na tom prostě nelze dál stavět a brzo spadnou i ty cihly, které se tam nějakým zázrakem podařil umístit.
Být vzdělán je něco jako postavit dům s dobrým fundamentem. Chybí-li fundament - chybí všechno!

[30 Rputi, (Modrý pták: 06.10.2007, 14:04:15 - x)
já s Tebou bezvýhradně souhlasím. PeS citoval doc. Bečváře: \"\"Mnozí dnešní maturanti mají vážné problémy s vyjadřováním i s pravopisem, se základními početními úkony, nejsou schopni řádně porozumět psanému textu, sepsat smysluplný odstavec, neznají základní historická fakta, nemají ponětí o nedávném vývoji naší společnosti.\" Já bych řekl, že tohle by měli zvládat na základní škole. Učit je to na střední je pozdě. Já tím chci pouze říct, že léta tvrdím, že kecy o počtu vysokoškolsky vzdělaných lidech jsou k ničemu. To je jako ten automat, o kterém martin a Pes píší. Střední škola přemaluje nápis a je z ní univerzita. Ta potřebuje pedagogy a výsledkem jsou absurdity typu Naděždy. Prostě zase se tady plní kolonky ve školských statistikách jako se plnily kolonky v počtu členů brigád socialistické práce. Potíž je někde úplně jinde a jura-p s Foundrym už to vysvětlili u mateřských školek a mně se to nechce opakovat.

[31 Modroptáku, (Rpu?: 06.10.2007, 14:11:25 - x)
potíž je zejména v lenosti - \"jak být v kondici, aniž by člověk hnul prstem, jak zhubnout a při tom žrát jak nezavřenej, jak se naučit a při tom se neučit....\" - a vono to nefunguje...
Nashle večer....

[32 2 Rpuť (PeS: 06.10.2007, 15:25:59 - x)
ad 13:49 - \"protože to je doslova záruka toho, že ze školy vylézá polgramotný blb, ochotně nasávající demagogické bláboly.\" - myslíš třeba Čermáka? Ten se právě dnes projevil na NP jako právě jeden z těch, kdo honosíce se vysokoškolským diplomem a přednášejíce na (humanitní) vysoké škole, neumějí ani číst...

[33 2 Modrý pták (PeS: 06.10.2007, 15:57:35 - x)
ta potíž je v tom, že na změnu bys potřeboval davy vysoce kvalitních učitelů deroucích se o učitelská místa, kteří nad sebou budou cítit bič konkurence, leč za sebou zastání ve své snaze. Ale aby tento kýžený stav nastal, musíš ty učitele zaplatit. Dobře zaplatit. Jinak žádná dračka nebude... Viz dnes, kdy kromě několika nadšenců jsou zejména základní školy odkladištěm neschopných blbů, které by jinde nezaměstnali, či důchodců, kteří při vší své snaze už tu sílu a energii na to nemaj. A ten ředitel toho neschopnýho blbanevyhodí, protože za něj nemá náhradu.
Dále - školy jsou hodnoceny, ergo financovány, nikoli podle dosažených výsledků na základě nějakých zkoušek s celostátní působností a s nezávislým vyhodnocováním, leč na základě počtu frekventantů. Frekventantů, nikoli úspěšných absolventů. Ergo je pro školu žádoucí udržet na škole sebevětšího lempla - je za něj čárka a peňáze. A toto je ze zákona. Sebelepší učitel ani ředitel na tomto nic nezmění.
A zákon, který toto zavedl, byl mnohými adorován a veleben. Nikdo neslyšel a nechtěl slyšet varování, k čemu to povede. Stejně, jako většina nechtěla slyšet a neslyšela, k čemu povede ukvapený vstup do EU. To neodbočuji. Ono to spolu dost souvisí! \"Tak už máme, co jsme chtěli!\"

[34 Neuvěřitelný - tak vláda prodala cargo ČSA... (šakal: 06.10.2007, 16:01:53 - odkaz - x)
...To nejlukrativnější, co každé aerolinky mají. A ještě navíc nevědí, komu to vlastně prodali - sic! Předtím už prý \"šel\" i palubní catering.
Možná by takhle mohli začít prodávat ruzyňské letiště. Co se týká odletové haly, doporučoval bych zvlášť tendr na pánské a zvlášť na dámské hajzly.
Takže když už ČSA přežily změnu režimu, když přežily dokonce i \"významného zahraničního vlastníka\" Air France...tak to teď salámovou metodou prodají - a nejlépe někomu, koho nikdo nezná.
Počítám, že až dojde na to letiště, tak si pak dotyční vlastníci po vzoru soudruhů z Holandska v nejbližší době vyberou od Bruselu nějaké \"emisní povolenky\" na znečišťování ovzduší vliven letecké dopravy, prodají je do Bahrajnu a letiště bude muset vláda České republiky na své náklady zavřít a zbourat - jinak obdrží od EU pokutu ve výši deseti miliad korun...

...Už se nemůžu dočkat toho, až se začne prodávat ten Budvar, protože přeci \"stát nemá podnikat\"! (7:- P) (>:- |)

[35 Hezké odpoledne vinšuji. (Anka: 06.10.2007, 16:07:46 - x)
Podovolím si takovou pěknou tečku za málo předběžně opatrným Ryndou. Informované zdroje tvrdí, že se panu sociálnímu etanolu po odchodu ze studia zdařilo pozvracet televizákům vozidlo.

[36 ...Jo...a tu sociální ekologii si zas tak moc neošklivte!... (šakal: 06.10.2007, 16:14:28 - x)
...Já jsem její seminář (zeměřený zvláště na územní plánování a urbanisus) absolvoval u Bohuslava Blažka a to byl člověk s velkým rozhledem a moudrostí. Naučil mě nepřijímat nekriticky žádná myšlenková dogmata, umět konfrontovat akademické teorie s reálným životaběhem a nevěřit těm, kteří se tváří jako spasitelé lidstva - ať už prostřednictvím nějakých ideologií nebo takzvané \"vědy\". U něho jsem poprvé slyšel jasně zformulované výtky na adresu europeismu a jím zaštiťované vlády bruselské byrokracie. Budiž mu lehké spočinutí.

Asi také nezavrhnete fyziku kvůli tomu, že kdysi existoval nějaký Kahuda...


...Ono totiž záleží hlavně na lidech (7:- ))

[37 šakale - sociální ekologie (Finist: 06.10.2007, 16:54:47 - x)
To je jasné, ale tady jde hlavně o to, co se pod nálepkou \"sociální ekologie\" skrývá na těch různých humanitních studiích a pod. A já mám celkem neblahé tušení, že tam kde působí Rynda, Keller a spol o vstah mezi lidskou společností, urbanismem a krajinou v prvé řadě nepůjde a spíš se to bude nebezpečně blížit tomu co učí Naděžda. Důkazem budiž např. to, jak zelení odmítají to diskontování budoucnosti o kterém mluví Klaus a co není nic jiného než uznání, že existuje úrok jako zcela přirozená součást lidského jednání a myšlení (člověk si cení statků v současnosti o něco víc než těch samých statků v budoucnosti). No a když se tam učí, že půjčky mají být bezúročné, protože úrok je nemorální a uměle vytvořený bankéři aby se vyrábělo pořád víc zboží, tak je jasné že nebudou schopni obecně ekonomickou Klausovu argumentaci vůbec pochopit.

[38 šakale - catering byl prodán už dávno (Dušan Neumann: 06.10.2007, 17:06:15 - x)
prakticky žádná letecká společnost, kterou znám nemá vlastní. je to velmi nepraktické držet v každé dstinaci cateringovou službu, když to několik světově rozplizlých společností dodává všem. Vyjde to mnohem levněji a mnohem méně chutně as well. Ovšem to cargo je zločin, za něž měl být za koule pověšen Tvrdík, který nechal dva Airbusy předělat, aby mohly jednou za měsíc charterovat do Karibské oblasti, takž že do cargo prostoru namontovali extra nádrže...

[39 ...No, Finiste,...já žádnou \"Naděžduů nigde nezkoumal... (šakal: 06.10.2007, 17:55:54 - x)
...Nevylučuju, že se jedná o postupné multikulturní sbližování s tradicemi islámu, kde je přeci úrok také zapovězen samotným Alláhem. Tak se to v islámském světě řeší \"podílem na zisku\"...(7;- ))

Akorát by mě zajímalo, jestli lidi jako ta Naděžda taky vezmou svůj podíl na ztrátě, až to tu bude šlapat podle nich (7:- P)

[40 2 šakal (PeS: 06.10.2007, 18:15:32 - x)
skoro bych tipoval, že nedbalý novinář opomněl ve jméně té tiskové mluvčí písmeno. Písmeno L.

[41 Kruci, hernajs, fík práce, (Anka: 06.10.2007, 19:35:11 - x)
může mi někdo vzdělaný sdělit, proč mi čt ve zprávách předkládá názory jakési Engelové na to, co činí a činit bude Mušaraf a Buttová a proč, aniž by se obtěžovala se jednoho nebo druhého optat?

[42 Aničko (martin TT: 06.10.2007, 19:38:08 - Mail - x)
a proč se věnuje Pakistánu více než deset minut večerních zpráv?

[43 Anko (jasan: 06.10.2007, 19:38:22 - odkaz - x)
no prece protoz je verejnopravni....

[44 mno, (Anka: 06.10.2007, 19:47:21 - x)
On ten Pákistán není jen tak sranda, kdyby to vzali do ruky ti chlápci s ručníky na hlavách, asi by to mohla být docela sranda. A těch deset minut bych si žádala relevantní informace, veřejnoprávní, neveřejnoprávní, jasane, a ne indiferentní pindy jakési kotrmelíny, které se udělal názor.

[45 no Anko (jasan: 06.10.2007, 19:56:32 - odkaz - x)
prave.... proto nadavam...

[46 jasane, to je podle Vás nadávání? (Anka: 06.10.2007, 20:00:18 - x)
To já si teda představuji ale docela jinak. :-))

[47 Anko, Ty bys radši politoložku (Šumavák: 06.10.2007, 20:02:24 - x)
Dvořákovou?

PEsi, k tomu Čermákovi..... nahlédl jsem tam vpoledne a celkem mě překvapilo, že se k mé jemné, citlivé diplomatické poznámce, kterou jsem zodpověděl autorovo volání po faktecha srovnávacích studiích vcelku nikdo nepřipojil.
drbali tam kde co, ale že autor kritizuje něco jiného, než bylo v textu nikoho moc netrápilo.
Akorát jeden tam vykřikoval, že jsme všichni blbci a on to pochopil na poprvé...Hovorka?

[48 Hele, hele, Šumaváku, jdi rovně, (Anka: 06.10.2007, 20:05:02 - x)
bych ráda použitelné informace, ostatně tahle slečna, co mi tak zvedla tlak, bude nejspíš Dvořákové příbuzná, pindá úplně stejně.

[49 no Anko (jasan: 06.10.2007, 20:07:02 - odkaz - x)
verejnopravni je uz pomalu nadavka

[50 jasane, ano, něco jako dorota, že? (Anka: 06.10.2007, 20:10:53 - x)

[51 jo Anko (jasan: 06.10.2007, 20:16:48 - x)
tak nejak..

[52 To zas bude v álejích nablito.... (Šumavák: 06.10.2007, 20:23:31 - x)
Der tschechische Staatspräsident Vaclav Klaus wird am Montag erneut Österreich besuchen. Wie die tschechische Präsidentschaftskanzlei heute in Prag mitteilte, werde Klaus in Wien den Auslandsösterreicher-Preis entgegennehmen.

Außerdem wird Klaus demnach an einem Symposium teilnehmen und eine Rede im Hayek-Institut zum Thema \"Klimatische Änderungen und nachhaltige Entwicklung\" halten.

[53 2 Šumavák (PeS: 06.10.2007, 20:36:39 - x)
já to četl... No, ono jaxi nebylo co dodat a ta společnost fakta nemiluje. Fakta je nutno vysvětlit, bez faktů je možno blábolit, jak názorně předvedli Čermák, Přeplněný septik, politolog Felagund, kupodivu i Honza Kuneš (ale ten možná vůbec nečetl ten text výzvy, leč zaujímá postoj - a navíc je to teoretik...) a další. Tím prokázali, že se zařadili do těch necelých dvaceti procent vyvolených a do toho neznámého procenta těch, kteří si pietně tu vlastnost uchovávají do pozdějšího věku.
Je dojemné, jak velké procento dodnes udržuje Platónův odkaz pojmu \"tabula rasa\". Mnozí důsledně. Nedotčen vzděláním na svět přišel, nedotčen vzděláním z toho světa odejde. No a kromě něco mála exkrementů tu po něm zas tolik nezůstane. To je ovšem velmi ekologistické...

[54 a v odkazu, je to (Šumavák: 06.10.2007, 20:45:30 - odkaz - x)
pro ty co čtou trochu německy, dovedeno k naprosté dokonalosti.
pokud byste někdo chtěl udělat vejcuc.... já se jdu umýt.

[55 2 Šumavák (PeS: 06.10.2007, 22:15:31 - x)
koukám, že ses pod tím Čermákem nějak u všech všudy rozhovořil. Dojemný je slovutný politolog Felagund, který již v rauši svými bláboly de facto potvrzuje to, co je obsahem Bečvářovy výzvy a přitom s tím zuřivě polemizuje. Tak tak, neschopnost číst vede k neschopnosti se srozumitelně písemně vyjádřit. Jen mě tak napadá - není on náhodou taky z Brna?

[56 PeSi, není, (Rpu?: 06.10.2007, 22:47:24 - x)
znám ho a je to docela hodnej kluk. Leč ucho, takže do plného vývinu mu ledacos schází. Blbej ale není, tak že je určitá naděje, že se \"srovná\"...:)))

[57 ...Co to tady vo Felagundovi...Kde, jak...?... (šakal: 06.10.2007, 22:52:52 - x)
...Tohohle člověka mám zaznamenanýho mezi tím nejlepším, co je na Psu mezi komentáři ke čtení... Co se sběhlo? §:- |)

[58 Nerad ruším kruhy, (Foundryman: 06.10.2007, 22:53:00 - x)
ale dle mého soudu má Čermák ve značné míře pravdu. A absence školného má na současném tristním stavu značný podíl.

[59 Krom toho (Foundryman: 06.10.2007, 22:55:36 - x)
bych znovu zopakoval to, co hlásám už léta: Nechte lidem jejich peníze, ostatní už se srovná. Neboli laissez-faire :-)

[60 A úplně nakonec, (Foundryman: 06.10.2007, 23:01:55 - x)
pokud by výzva obsahovala např. následující:

-Zaveďte školné
-Řekněte CO, ale vykašlete se na nařizování JAK
-Nechte školy, ať se školným hospodaří dle svého uvážení

nebylo by třeba vést bouřlivé debaty.

[61 A než půjdu spát, (Foundryman: 06.10.2007, 23:10:37 - x)
kacířsky sdělím, že předmětná výzva je dle mého soudu stejná snůška bezobsažných plků, jako jimi byly analogické výzvy pravdymilovných láskyplníků v minulosti.

[62 No, došel jsem s ním k zajímavým závěrům... (Šumavák: 07.10.2007, 01:12:44 - x)
Finrod Felagund IP: 88.212.22.xxx Datum: 06.10.2007 22:43

Pokud jste si nevšiml, tak jsem mluvil o schopnosti vyhledávat informace coby náhražce klasického výkladu na základní a střední škole. Na vysoké škole samozřejmě má smysl dostat do sebe co nejvíce informací, protože vysokou školu si vybírám podle toho, co chci dělat a nezatěžuji se zbytečnostmi.

Zajímavé.....:
Autor: Šumavák IP: 195.22.56.xxx Datum: 06.10.2007 23:46

tak žáci základních škol a ev. středních si mají fakta vyhledávat na internetu, zatímco vysokoškoláci se je mají biflovat. Vidíte, a já vůl si až dosud myslel, že to má být přesně naopak.

A ono je cílem, aby se svět skládal z fachiodiotů! Jo, má to jasně své výhody! Nikdo nebude nikoho kritizovat, protože ničemu jinému než své úzké specializaci nebude rozumět.

:-))))

[63 Šumaváku, (Rpu?: 07.10.2007, 07:41:30 - x)
naopak! Každý bude kritizovat každého právě proto, že tomu NEbude rozumět...:))
Což je přesně problém školství. Mluví do něj kde kdo, ale málokdo to má ujasněné, za to však s ním cloumá pocit, že by to mělo být nějak jinak. Zejména tak, aby to všem zúčastněným nedalo žádnou práci.
Internet je zajísté velmi důležitý, nikoli však samospasitelný a základem je stále učebnice. Což je problém další, protože dobrých autorů je pomálu. Nutím dítko, aby si dělalo excerpta, ale fakt je, že někdy si musím text sama 3x přečíst, abych se v tom vůbec vyznala. Tak jak pak máme od dětí chtít, aby rozuměly psanému textu?

[64 Jsem zapomněla - Hezké ráno! (Rpu?: 07.10.2007, 07:44:01 - x)
Nevím jak kde, ale tady notně mlhavé....

[65 2 Šumavák (PeS: 07.10.2007, 07:56:29 - x)
dobré ráno. Já přes noc trochu odrelaxoval, tak napíšu jen, že si živě představuju, jak se šestileté dítě učí z internetu \"Ema má maso, ó my se máme!\". Učí se samozřejmě samo, s pílí a nadšením, neb přece pouze na něm záleží, jak se připraví na své budoucí povolání, o němž má ve svých šesti letech úplně jasno.
Stát se přestal srát do školství, zrušil povinnou školní docházku, neb co si kdo zaplatí, to má. Nic proti tomu, ale když si šestileté dítě má školu platit, tak ta škola povinná být prostě nesmí. Díky tomu vznikly v každé prdeli minimálně 3 prosperující a navzájem si konkurující základní školy, které proti internetu navíc nabízejí, že \"Máma má mísu\"! Takže to šestileté dítě má bohatý výběr. To šestileté dítě si zatím samozřejmě nevydělává, neb se připravuje na své náročné budoucí povolání ředitele zeměkoule. Stát je na základě žádosti podpoří účelovou půjčkou, kterou bude splácet, až se tím ředitelem stane.
O tom, zda vůbec, či na které z těch škol to dítě tu půjčku uplatní, rozhoduje samozřejmě ono samo, neb rodiče by mu ty prachy prošustrovali za zbytečnosti, jako je jídlo a šaty a ono by se pak tím ředitelem nemohlo stát. Neobstálo by v náročné konkurenci sousedovic Deža, který se za pomoci soukromého lektora dostal na internetu již k \"Ivánku náš, copak děláš\" a v matematice se dostal již k tomu, že 2 + 2 = 4, a nebezpečně útočí na mocniny s racionálním exponentem, které se na prvním stupni základní školy učil už Septik, a Dežo musí být lepší. Aby se stal managerem nadnárodního koncernu. K tomu cíli přemluvil své rodiče, otce - také Deža - a matku Eržiku a tak, co otec po nocích nakrade a co matka vydělá v blízkém bordelu, neprochlastají, leč věnují obětavě na synkovo vzdělání.
Je hezké, když je republika plna tak cílevědomých a uvědomělých šestiletých dětí. Mnohé z nich se už dokonce přestaly počurávat. Z těch dětí se stane cílevědomá a uvědomělá mládež, vědoma si zodpovědnosti za zdravý vývoj osobnosti a hravě zvládající \"klíčové kompetence\"! Ta zem pak radostně kráčí k lepším zítřkům a duha se klene nad celou zemí.
Vidíš to také tak?

[66 PeSi, (Foundryman: 07.10.2007, 08:20:41 - x)
dopouštíš se v debatě o školství stejného hříchu, který správně vytýkáš v jiných debatách ostatním - vytrhneš kus ze souvislosti, které jsou IMHO zcela jiné a pak s ním polemizuješ.
Nikdo patrně nezpochybňuje povinné a erárem hrazené základní školství. Zrovna tak je ovšem nepochybná nutnost školného na vysokých školách. U středních si nejsem jist, nějaká forma poplatku by dle mého nebyla od věci. Tím by se eráru uvolnily ruce a mohl by skutečně soustředit naše peníze do základních škol. Osobně bych na to šel přes rozpočtové určení daní a otázku způsobu financování bych nechal plně na obcích. Obcím bych zrovna tak ponechal nějakou poměrnou část daní z podnikatelských aktivit v jejich katastru, aby měly i jinou motivaci starat se o úroveň obyvatelstva, než jen voličské hlasy.
Státní instituce by pak měla určit standard vědomostí, které má mít absolvent ZŠ. A třeba zavést i závěrečné zkoušky. Tedy určit CO, způsob JAK nechat na vykonavatelích.
Domnívám se, že Felagund měl na mysli nutnost naučit dítka už od útlého věku vyhledávat informace a pracovat s nimi. Má to svou logiku - napřed musím umět informaci získat, pak si ji mohu osvojit a pracovat s ní.

[67 2 Rpuť (PeS: 07.10.2007, 08:21:46 - x)
aha, bylas rychlejší... Dobré ráno. Já to musel napsat až teď ráno, večer, když jsem si přečetl některé ty perly a srovnal je s každodenní realitou, jsem na tom byl jak Rudolf II v císařově pekaři - sice majestát nemám, ale kdybych měl, prchlivost by jím cloumala.
Navíc jsem si konečně pustil toho etanologa Ryndu (zajímavé, také mu volali do Brna...) - já na to dřív neměl odvahu. Finis coronat opus a já šel radši trochu odrelaxovat.
Nicméně ráno to ještě úplně neodeznělo, tak jsem si trochu pustil hubu na veřejné korzo a dovedl některé myšlenky do důsledků. Pouze některé. Kdyby všechny, které zde i tam zazněly, musel by Artur pořídit nový disk, aby se to tam vešlo.
Já snad budu muset napsat další popularizační článek, aby některým lidem došlo, že ve svých modelech a představách zjednodušují a zanedbávají věci, které v realitě zanedbat nejde.
A většina nějak záměrně ignoruje v těch modelech počáteční podmínky. Já měl kdysi za zlé Bičákovi, že dle mého názoru ty počáteční podmínky nemístně zlehčoval ve svých popularizačních přednáškách. Teď vidím, že se spíše snažil dovést situaci a její modelový popis ad absurdum.
No a toho Bičáka jsem tu neuvedl náhodou, ta zářná budoucnost o které píšu výše se docela hezky podobá černé díře, o kterých Bičák opravdu poutavě dovede přednášet. Ty přednášky doporučuju, aspoň se ukáže, co nás čeká... To světlo na konci tunelu je jen světlomet protijedoucího rychlíku!

[68 2 Foundry (PeS: 07.10.2007, 08:30:38 - x)
sorry, zpochybňuješ ho Ty, ve svém příspěvku z 23:01. Alespoň jsi to tam tak napsal, v celé své obecnosti. Teď zavádíš omezující podmínky. To je to zkratkovité uvažování a vyjadřování, na které jsem poukázal.
Pro školné na vysokých školách jsem okamžitě - ale o tom nikdo nemluvil. Mluvilo se o školství obecně. A smysl výzvy Jindry Bečváře byl ten, aby naše celebrity, chlubící se svou blbostí, laskavě přestaly zesměšňovat smysl vzdělání. Aby laskavě sdělovací prostředky přestaly s adorací blbosti, které jsem svědkem kdykoli projdu kolem televizního přijímače. Aby - když už nepodpořej - alespoň nepřekážely.

[69 Dobré ráno, PeSi, tady na východě to také tak vidím (Dana: 07.10.2007, 08:33:34 - x)
Laissez-faire nelze uplaňovat naprosto a beze zbytku v každém jednotlivém konání společenství. Vzdělanost je jednou z těch, kde tuto zásadu jde uplatnit jen omezeně. Musíme si vybrat - buď většinu gramotné populace - pak musí existovat státní a státem dozorované školy, vedle kterých ovšem bez administrativních překážek mohou stejně existovat i školy soukromé, nebo prostě se rozhodneme, že vzdělání je ryze soukromá záležitost, do které nemá stát co nařizovat - a pak se smířit s tím, že nebudeme ani tím státem montoven, protože i ten dělník u pásu se musí umět alespoň podepsat.
Já považuju za největší chybu dosavadního systému, že stát nedokázal určit, co, jaké vědomosti, musí mít žák na konci které školy - ať už nižšího stupně základní, vyššího stupně základní školy, na konci té které střední školy. Cestu, jak k tomuto cíli dojít, už nechat na školách, což ovšem neznamená, že by stát nevydal jakési osnovy pro ty méně invenční učitele. A mezi základní požadavky na absolventy by kromě určitého stupně znalostí mělo patřit i naučení se soustředění, mentorování(v přiměřené míře ho je třeba i v životě), disciplíny, spolupráce s jinými, vědomí rozdílnosti lidí a úcty. Ale to se tady už určitě probíralo a já jen nesu dříví do lesíka.

[70 A jinak, (PeS: 07.10.2007, 08:37:47 - x)
já se nedomnívám, já čtu psaný text a vycházím ze psaného textu. Pokud toto chtěl říci, proč to tam nenapsal? Já nehodlám dumat nad \"duchem příspěvku\", nejsem ústavní soud, abych tvůrčím způsobem interpretoval jednoznačně napsaný text. Naopak - jednou z mých povinností je i oponentura odborných textů, kde záleží na významu každého slova a nikoli vciťování se do blábolu! A sorry, jsem znám tím, že takové bláboly studentům v referátech škrtám a píšu přes to KECY!
Jistě se za to jednou dočkám sociálně-ekologické převýchovy.

[71 Foundry, (Rpu?: 07.10.2007, 08:52:39 - x)
ono je to furt dokolečka. Aby dítko bylo schopno vůbec vyhledat informace - musí se nejdřív naučit rozumět čtenému textu - jinak je mu celej internet na draka a je využíván, aby se použili tam už zveřejněné texty (seminarky.cz a jiné), což v tom množství už nemá možnost kantor uhlídat.

Dítě potřebuje 2500! hodin, aby se naučilo plyně číst. Leč ještě v šesté třídě úča na hodinách literatury vyvolávala Irenu a pár dalších dětí, protože ti ostatní slabikovaly a koktaly. V ŠESTÉ třídě! Jak se má sakra učit z učebnice, když veškerou pozornost spotřebuje na to, aby vůbec přeslabikovalo text. A stejně tak v matematice - i když pochopí postup, musí počítat a počítat a zase počítat, aby si ty postupy zautomatizoval. A tohle všechno internet nezachrání.

[72 Ahoj ! Foundry: (Šumavák: 07.10.2007, 08:57:08 - x)
\"Nikdo patrně nezpochybňuje povinné a erárem hrazené základní školství.\"....
Vidíš, a přesně tenhle dojem jsem já v diskusi s těmadvěma získal.
Nakonec nepochopil ironii a odpověděl mi, že zná žáka, který od sekundy na gymplu komerčně programuje a ta škola ho vysloveně zdržuje a brání mu v rozletu......

[73 PeSi, (Foundryman: 07.10.2007, 08:59:28 - x)
ta výzva jsou skutečně jen kecy k ničemu. Už jenom úvod:
V poslední době pozorujeme značný nárůst nepoctivosti, nezodpovědnosti, bezohledného kořistění, agresivity a vulgarity. Společnost se tvrdě orientuje na okamžitou spotřebu, na rychlý a bezpracný úspěch. Hodnoty, které byly po staletí považovány za „skutečné“, jdou stranou. Tato situace není specifická jen pro naši zemi, jedná se o celosvětový (euroamerický) vývoj, který u nás probíhá rychleji, neboť „doháníme, co jsme zameškali“.
Fujtajbl. Tady se vydává za skutečnost něco, co je jí na hony vzdáleno. Máme se vrátit ke \"skutečným hodnotám\" matičky církve? Co jiného je smyslem lidského snažení než vylepšení vlastní životní úrovně tady a teď? Zavedeme si znovu policejní stát k potlačení agresivity, nepoctivosti a vulgarity? Kteréžto jevy jsou v nějaké formě přítomny co svět světem stojí, ať už v otevřené či latentní podobě?
Systém vzdělávání je bezesporu postaven poněkud nešťastně, plamenné tirády nás však k řešení neposunou. Drtivá většina rodičů má přece zájem, aby byly jejich děti vzdělané a našly uplatnění. Školství pod striktní kuratelou státu, potažmo MŠMT (jen si vzpomeň na přehlídku ministrů - panoptikum jak z horroru) jim však nedává nejmenší šanci, aby v tom něco podnikli.
Ostatně, \"povinné\" zdaleka neimplikuje \"bezplatné\". Povinné ručení na auto taky nemáš zadarmo. Jde jen o to, kudy se peníze do ZŠ dostanou. Dovedu si představit i model, kdy rodiče poukazují poplatky na vázaný \"školní\" účet obce, v níž má dítě školu navštěvovat a tato pak dle svého uvážení financuje školu. To ovšem předpokládá snížení celkového daňového zatížení a tudíž méně peněz státu k přerozdělování.

[74 Foundry, (Rpu?: 07.10.2007, 09:07:30 - x)
dovolím si připomenout, že u mnohých žáků a jejich rodičů si učitelé v opovržení právě pro svůj nízký plat. Vzdělání a schopnost učit rodiče a žáky moc nezajímá.....

[75 Tak jsem dal nahoru (Šumavák: 07.10.2007, 09:09:31 - x)
jeden aktuální starý text.....

ale ta debata o školství tu může pokračovat, nebo ji lze převést nahoru.Ona, díky obsazení MŠ, i pod ten nový bude patřit.

Já mažu ke koním.

[76 Já psal záměrně (Foundryman: 07.10.2007, 09:09:43 - x)
\"povinné a erárem hrazené\" - to jest povinné a státní správou hrazené. Čímž mám na mysli v případě ZŠ přednostně obce. Erár ovšem vlastní peníze nemá, musí je odněkud dostat. Logicky se nabízí inkaso od rodičů frekventantů, doprovázené ovšem odpovídajícím snížením daní. Všichni přece víme, že co je \"zadarmo\", tím se plýtvá a kašle se na to.

[77 Rputi, (Foundryman: 07.10.2007, 09:16:15 - x)
otázka platů je v současném systému neřešitelná. Vyřešit by ji mohlo právě obecní financování prostřednictvím poplatků, kdy bude mít obec zájem najmout pod tlakem rodičů kvalitu.

[78 2 Foundry (PeS: 07.10.2007, 09:34:24 - x)
ještě tady. Sorry, asi se nedomluvíme. \"Máme se vrátit ke \"skutečným hodnotám\" matičky církve?\" - pokud to považuješ za skutečné hodnoty... Já považuji za skutečně hodnotné, pokud se mohu spolehnout na výrok svého představitele a politika po dobu delší, než půl dne. Pokud zákonodárce si je vědom odpovědnosti za zákon a ten zákon podle toho vypadá. Pokud soudce rozhoduje podle litery toho kvalitního zákona a ne podle momentální libovůle. Pokud policie nepomáhá stíhanému v útěku. Nic z toho IMHO k církevním tradicím nepatří. Právě naopak tu vidím přesně ty církevní tradice - protekcionismus, zkorumpovanost a hlavně to, že účel světí prostředky.
\"Drtivá většina rodičů má přece zájem, aby byly jejich děti vzdělané a našly uplatnění.\" - to máš odkud? To je zbožné přání, nebo realita? Mluvíš o Čechách, nebo o Japonsku? Já tu drtivou většinu jaxi nikde nevidím, ale možná se špatně dívám. Pokud tomu tak je, jak je možné, že školství už dávno není nejdůležitějším ministerstvem? V Japonsku je učitel, tedy Sensei, první po bohu a boha nemaj a těší se všeobecné úctě a vážnosti. Jak to, že u nás ne? A nebo je to jako v tom vtipu - drtivá většina občanů našeho města, tedy já a můj brácha...
No a na závěr - to povinné ručení není nejšťastnější příklad. Zatím nebyl vydán zákon o povinném vlastnictví auta. O povinné školní docházce zákon máme.
Sorry. Buď dnes nemáš svůj den, nebo to Brno vyzařuje více, než obvykle.

[79 Foundry, (Rpu?: 07.10.2007, 09:38:00 - x)
za \"starých\" časů, kdy vyučující byli převážně muži byl ten plat, pravda, (na svou dobu) vyšší, ale zase z něj museli živit celou rodinu. Milionáři páni učitelé nikdy nebyli. A to nejdřív museli být na škole jako suplenti, což finančně vůbec lukrativní nebylo. Byli mezi nimi i takoví pošetilci, kterým úplně stačilo, že se uživili a věnovali se svému oboru i vědecky. A nikomu nenapadlo zpochybňovat jejich autoritu. (Dělo se občas za Jiráska a Raise na vsích, kde bohatý pologramotný sedlák se rád vytahoval na tu kantorskou hladovinu).
Situace v současné společnosti je taková, že autoritou jsou peníze - takže ani kvalitní, vzdělaný kantor nemá šanci. A fakt je, že i média vedou debaty v tomto duchu.
\"Já jsem bohatý hokejista, fotbalista, modelka..... (doplň dle úvahy) a všichni ostatní jsou blbci i kdyby měli 5 vysokejch....
Jako ideály mládeže to moc výchovné není. Poměrně nedávno řešili v Plzni, zda-li vyhodit studentku, která si veřejně vydělává prostitucí.... To je jeden z důsledků moderního chápání morálky ... prostituce už není opovrženíhodné povolání a co záleží na tom, že některé jsou negramotné ...

[80 Aha, (PeS: 07.10.2007, 09:45:16 - x)
teď jsem si nahoře přečetl, že tam teď zasedá sjezd zelenejch. Vše jasno, není co řešit...



RADA pro každý den- NEZAPOMÍNEJTE: Způsob řeči je obrazem ducha! (Seneca)


Rada : uvozovky dole = levý ALT+0132, uvozovky nahoře = levý ALT+0147
Rada 2: nechce-li se Vám vypisovat hranaté závorky a uvedené tagy, můžet je "pastnout" či vůbec jen levým tlačítkem myši označit, pustit, znovu levým uchopit a přetáhnout do textu..Nezapomínejte, že se ten zvýrazněný text VŽDY musí ukončit tím druhým tagem !!



Nadpis:...prosím vyplňovat !!       zde vložte odkaz :
           
Rada : uvozovky dole = levý ALT+0132, uvozovky nahoře = levý ALT+0147
[xy]       [i]..kurzíva..[/i]       [b]..tučně..[/b]       [b][i]..tučná kurziva..[/i][/b]


Váš e-mail:                       Podpis:

                                                 Nezapomněli jste se podepsat?  pak: