Podepiš!

Šumavák bloguje:

                                         deníček za(& vy-)valeného
 

Zprávy ze Šumavy
...
domů

Co přináší LS?
Informujte se na
www.NeLisabonu.cz


Napište mi!
Poslat SMS



Rádia :                   

RADIO DNB - Šumava
Stránka s programem
 
Přehrávat... 
Chat s redakcí:          

Radio Beat
Country-Radio




Čtvrtek, 2.10.2008

Ekonomické deprese: Jejich příčina a léčba

napsal Murray N. Rothbard
(přeložil Finist)

 


Žijeme ve světě eufemismů. V každém humanitním oboru jsou fakta zahalena do této mlhavé kamufláže. To platí především pro ekonomii. V dřívějších dobách jsme trpěli periodickými ekonomickými krizemi, jejichž náhlé propuknutí bylo nazýváno „panikou" a skomírající období po panice se nazývalo „depresí."

Nejslavnější depresí v moderní době je samozřejmě ta, která začala typickou finanční panikou v roce 1929 a trvala až do počátku 2. světové války. Ekonomové a politici se pevně rozhodli, že katastrofa roku 1929 se již nikdy nesmí opakovat. Nejsnazším způsobem, jak splnit toto rozhodnutí, bylo jednoduše přestat nazývat takové události „depresí". Od té doby Amerika neutrpěla žádnou depresi. Pro další prudkou depresi v letech 1937-38 ekonomové zkrátka nepoužili hrozivé pojmenování a místo něj přišli s novým, daleko jemněji znějícím slovem: „recese". Od té doby jsme tedy utrpěli několik recesí, ale ani jedinou depresi.

Brzy se však slovo „recese" stalo také příliš drsné pro delikátní jemnocit americké veřejnosti. Dnes se zdá, že poslední recesí jsme prošli v letech 1957-58. Od té doby máme pouhé „zpomalení". Takže buďte veselé mysli; od nynějška byly deprese a dokonce také recese zakázány ekonomickou sémantikou; od nynějška to nejhorší, co se nám může stát, je prosté „zpomalení". Takové zázraky nám přinesla „Nová ekonomie".

Zhruba před 30 lety většina ekonomů přijala za svůj pohled na ekonomický cyklus zastávaný britským ekonomem Johnem Maynardem Keynesem v jeho knize Obecná teorie zaměstnanosti, úroku a peněz, vydané v roce 1936. Pod jejich diagramy, matematikou a zmateným žargonem se ovšem skrývá přístup k boomu a propadu, který je prostinký a docela naivní. Pokud existuje inflace, její příčinou je „nadměrné utrácení" ze strany veřejnosti; doporučenou léčbou je potom, aby vláda, tento samozvaný stabilizátor a regulátor, zakročila a přinutila lidi utrácet méně, „vysála nadměrnou kupní sílu" skrze vyšší daně. Pokud se na druhé straně dostaví recese, pak je způsobena nedostatečným soukromým utrácením a léčbou nyní je, aby vláda zvýšila své vlastní utrácení, hlavně skrze deficitní rozpočty, a tudíž zvýšila agregátní útratu celého národa.

Myšlenka, že zvýšené vládní utrácení nebo levné peníze jsou „dobré pro obchod", a že rozpočtové škrty a tvrdá měna jsou „špatné", pronikla také do nejkonzervativnějších novin a časopisů. Tyto tiskoviny berou jako danou věc, že posvátným úkolem federální vlády je udržovat ekonomický systém v rovnováze mezi propastí deprese na jedné a inflace na druhé straně, jelikož tržní ekonomika, ponechána sama sobě, je údajně náchylná podlehnout jednomu z těchto zel.
Celá současná ekonomie hlavního proudu má stejný přístup. S ekonomikou zachází jako s potencionálně funkčním, ale vždy problémovým a vzdorovitým pacientem, s neustávající tendencí podlehnout buď velké inflaci nebo nezaměstnanosti. Funkcí vlády je potom být starým moudrým lékařem, neustále pozorným a neustále se snažícím udržet ekonomického pacienta při dobrém zdraví. V každém případě ekonomický pacient má vždy poslouchat a vláda, jakožto lékař, poroučet.
Není to tak dávno, co se tento druh přístupu a politiky nazýval „socialismem"; ale žijeme ve světě eufemismů, a tak to dnes nazýváme daleko měkčími termíny, jako „usměrňování" či „osvícené tržní hospodářství". Žijeme a učíme se.
Co je tedy příčinou periodicky se opakujících ekonomických depresí? Musíme vždy zůstat agnostiky ohledně příčin boomu a propadu? Je pravdou, že ekonomický cyklus je hluboce zakořeněn v tržní ekonomice, takže nějaká forma vládního plánování je nezbytná, pokud si přejeme udržet ekonomiku v určitých stabilních mezích? To se boomy a propady zkrátka jen přihodí nebo jedna fáze cyklu logicky vyplývá z jiné?

Dnešní módní přístup k ekonomickým cyklům má svůj původ u Karla Marxe. Marx pozoroval, že před počátkem průmyslové revoluce v 18. století neexistoval žádný pravidelný cyklus boomů a depresí. V době válek nebo neúrody sice existovaly ekonomické krize, ale nevykazovaly znaky onoho specifického moderního fenoménu obecného a celkem pravidelného posunu v podnikatelských úspěších, expanze a kontrakce. Jelikož tyto cykly se objevily přibližně ve stejnou dobu jako moderní průmyslová výroba, Marx z toho vyvodil, že tyto cykly jsou inherentní vlastností kapitalistické tržní ekonomiky. Většina současných škol ekonomického myšlení, navzdory jejich rozdílnosti a rozdílným příčinám, v nichž vidí původce ekonomického cyklu, se shodne na tomto zásadním bodě: ekonomický cyklus má svůj původ někde hluboko v tržní ekonomice. Karel Marx věřil, že periodické deprese se budou stále zhoršovat a zhoršovat, dokud masy nepovstanou a nezničí celý systém, zatímco dnešní ekonomové věří, že vláda může ekonomiku úspěšně stabilizovat a potlačit projevy ekonomického cyklu. Ale obě strany se shodnou na tom, že vina leží na tržní ekonomice, a že pokud cokoliv může přinést spásu, musí to mít formu masivní vládní intervence.

V předpokladu, že tržní ekonomika je hlavním viníkem, existuje ovšem několik kritických problémů. „Obecná ekonomická teorie" nás totiž učí, že nabídka a poptávka na trhu vždy tíhnou k rovnováze, a tudíž také ceny produktů, stejně jako výrobních faktorů, vždy tíhnou k nějakému rovnovážnému bodu. Dokonce také při měnících se datech, což se odehrává neustále a vždy to zamezí dosažení rovnovážného bodu, v obecné teorii tržního systému neexistuje nic, co by mohlo být zodpovědné za pravidelně se opakující cyklus boomu a propadu. Dnešní ekonomové „vyřešili" tento problém jednoduše tak, že uzavřeli obecnou teorii trhů a teorii ekonomického cyklu do oddělených, vysoce specializovaných přihrádek, kde spolu skoro vůbec nepřicházejí do styku a tím méně jsou integrovány jedna s druhou. Ekonomové bohužel zapomněli, že existuje pouze jedna ekonomie, a tudíž také pouze jedna integrovaná ekonomická teorie. Ani ekonomický život ani struktura teorie by neměla být rozdělena vodotěsnými přepážkami; naše znalost ekonomie by ve výsledku měla tvořit jeden integrovaný celek, jinak nemůže stát za mnoho. Přesto se většina ekonomů spokojí s tím, že aplikuje naprosto oddělené a vskutku vzájemně se popírající teorie pro obecnou analýzu tvorby cen a pro analýzu ekonomického cyklu.
V tomto módním přístupu však existuje ještě jeden vážnější problém. Ekonomové, kteří se neobtěžují konfrontovat teorii cyklu obecnou teorií cen, tento problém také nemohou rozpoznat. Tím problémem je zvláštní a náhlé selhání funkce podnikatelů v časech ekonomické krize a deprese. V tržní ekonomice je jednou z nejdůležitějších funcí funkce „podnikatele", tedy člověka, který investuje do výrobních metod, nakupuje vybavení a najímá práci, aby vyprodukoval něco, o čem nemá jistotu, že mu to přinese zisk. Krátce funkcí podnikatele je předvídat nejistou budoucnost. Předtím, než se pustí do nějaké investice, musí podnikatel odhadnout současné a budoucí náklady a budoucí výnosy, a tudíž odhadnout, jaké zisky mu investice přinese. Pokud prokáže větší předvídavost než konkurence, sklidí zisky ze svých investic. Čím lépe dokáže předvídat, tím vyšší jeho zisky budou. Pokud se na druhou stranu jeho schopnost předvídat ukáže jako slabší a bude přeceňovat poptávku po svém produktu, utrpí ztráty a brzy je nucen podnikání zanechat.
Tržní ekonomika je ekonomikou zisků a ztrát, ve které je bystrost a schopnosti podnikatelů měřená podle zisků a ztrát, které sklízejí. Tržní ekonomika tedy obsahuje mechanismus výběru, který zajišťuje přežití a rozkvět podnikatelů schopných nejlépe předvídat, jelikož čím více zisků budou mít, tím větší získají možnost investovat do výrobního systému. Na druhou stranu, několik let ve ztrátě vytlačí ty se slabšími schopnostmi z řad podnikatelů do řad zaměstnanců pracujících za mzdu.

Pokud tedy má tržní ekonomika zabudovaný výběrový mechanismus pro dobré podnikatele, tak to znamená, že bychom obecně neočekávali, že se velké množství firem ocitne najednou ve ztrátě. A pokud se v nějaký průměrný rok podíváme po ekonomice, tak také zjistíme, že ztrátové podniky nejsou příliš rozšířeným jevem. Ale v tom případě potřebujeme vysvětlit následující: Jak to, že periodicky v časech recese nebo deprese zažívá obchodní svět masivní a rozšířené ztráty? Najednou nastane okamžik, ve kterém se většina podnikatelů, kteří dříve prokázali svou schopnost vytvářet zisky a vyhýbat se ztrátám, náhle a nečekaně ocitne ve ztrátě? Jak je to možné? Je zde fakt, který musí jakákoliv seriózní teorie vzniku deprese vysvětlit. A vysvětlení jako „podspotřeba" — pokles celkového utrácení spotřebitelů — rozhodně není dostatečné, jelikož se musí vysvětlit, proč podnikatelé, schopní předvídat předchozí změny v chování spotřebitelů, byli totálně a katastrofálně neschopní předpovědět tento údajný pokles spotřebitelské poptávky. Proč nastalo tohle náhlé a celkové selhání schopnosti předvídat?

Adekvátní teorie deprese tedy musí vysvětlit tendenci ekonomiky pohybovat se v cyklech boomů a následných propadů, aniž by vykazovala známky nějakého usazení v hladkém a plynulém růstu, který předpokládá rovnovážná situace. Zvláště pak musí tato teorie vysvětlit mamutí nahromadění chyb, které se objeví náhle na počátku krize a trvají až do fáze zotavení. A existuje také třetí fakt, se kterým si teorie cyklu musí poradit. Boomy a propady obvykle mají závažnější dopady na průmysl produkující „kapitálové zboží",[1] produkující stroje, vybavení a suroviny než na průmysl produkující spotřební zboží. Zde je další fakt, který musí teorie cyklu umět vysvětlit a očividně nemůže být vysvětlen populární doktrínou podspotřeby: že zkrátka spotřebitelé neutrácí dost za spotřební zboží. Adekvátní teorie ekonomického cyklu musí umět vysvětlit daleko větší intenzitu boomu a propadu v produkci kapitálového než spotřebního zboží.
Naštěstí korektní teorie deprese a ekonomického cyklu existuje, ačkoliv ji současná ekonomie hlavního proudu zanedbává. Tato teorie má v ekonomickém myšlení také dlouhou tradici. Její počátky sahají do 18. století ke skotskému filosofu a ekonomovi Davidu Humovi a ke slavnému klasickému ekonomovi počátku 19. století Davidu Ricardovi. V zásadě si tito dva teoretikové uvědomili, že v průběhu 18. století vznikala vedle průmyslového systému další klíčová instituce. Touto institucí byl bankovní systém, se svou schopností vyvolat expanzi úvěrů a peněžní nabídky (nejprve ve formě papírových peněz, později ve formě šekových účtů čili vkladů vybratelných ve zlaté hotovosti na požádání). V působení tohoto bankovního systému viděli tito ekonomové klíč k rozluštění záhady opakujících se cyklů expanze a kontrakce, boomu a propadu, která trápila pozorovatele od konce 18. století.

Ricardiánská analýza ekonomického cyklu vypadala přibližně takto: Penězi jsou na celosvětovém trhu přirozeně užitečné komodity, obecně zlato a stříbro. Pokud by peníze byly jednoduše omezeny pouze na tyto komodity, pak by ekonomika agregátně fungovala stejně, jako funguje na jednotlivých trzích: jako hladké a postupné vzájemné přizpůsobování nabídky a poptávky, a tudíž by neexistovaly cykly boomů a propadů. Ale injekce bankovních úvěrů dodá onen klíčový rušivý prvek. Expanzi bankovních úvěrů, a tudíž také bankovních peněz ve formě bankovek či vkladů, které jsou teoreticky vyměnitelné za zlato na požádání, ale v praxi jasně vyměnitelné nejsou. Pokud má banka ve sklepě 1000 uncí zlata a vydá potvrzení vyměnitelná na požádání za 2500 uncí, potom zcela jasně vydala o 1500 uncí více, než může vyměnit. Ovšem tak dlouho, dokud není podniknut „run" na tuto banku, fungují na trhu její potvrzení jako ekvivalent zlata, a tudíž banka zvýšila peněžní nabídku v zemi o 1500 uncí zlata.

Banky tedy začnou radostně s úvěrovou expanzí, jelikož, čím více peněz půjčí, tím větší může být jejich zisk. To má za následek expanzi peněžní nabídky v oné konkrétní zemi, například v Anglii. Jak se nabídka papírových a bankovních peněz v Anglii zvyšuje, peněžní příjmy a výdaje Angličanů rostou a zvýšená nabídka peněz vyvolá růst cen anglického zboží. Výsledkem je inflace a v zemi nastává období ekonomického boomu. Ovšem tento inflační boom v sobě již nese zárodky svého vlastního konce. Jak peněžní nabídka a příjmy rostou, Angličané začnou kupovat více zboží ze zahraničí. Navíc, jak rostou ceny anglického zboží, začne toto zboží ztrácet svou konkurenceschopnost oproti zboží z jiných zemí, jejichž peněžní nabídka není postižena inflací, nebo je postižena inflací menší intenzity. Angličané začnou kupovat méně doma a více v zahraničí, zatímco cizinci budou kupovat méně v Anglii a více doma. Výsledkem bude deficit v anglické platební bilanci, s anglickým exportem zaostávajícím za importem. To znamená, že peníze potečou z Anglie do jiných zemí? A jaké to budou peníze? Francouzi, Němci nebo Italové mají malý zájem držet své fondy zamčeny v anglických bankách. Tito cizinci tudíž budou požadovat proplacení bankovek a účtů ve zlatě — a zlato tedy bude tím druhem peněz, který bude s pokračující inflací vytrvale odtékat z Anglie. To však znamená, že se anglické bankovní úvěrové peníze budou stále více hromadit na stále se zmenšující základně zlata v trezorech anglických bank. Jak tento proces bude pokračovat, banky začnou mít obavy. Jejich závazky stále rostou, zatímco zlaté hotovosti jim ubývá, takže nakonec ztratí nervy a zastaví úvěrovou expanzi, aby se zachránily. Tento ústup je často doprovázen bankroty a runy, jelikož veřejnost také znervózní a ztratí důvěru v pevnou pozici svých bank.

Bankovní kontrakce obrátí ekonomický obraz; kontrakce a pád následuje po boomu. Obchod utrpí v důsledku zvýšeného tlaku na splácení dluhů při snížení peněžní nabídky. Snížení peněžní nabídky pak nakonec vede k poklesu anglických cen. Anglické zboží se pro cizince stane opět atraktivnější a obchodní bilance se obrátí. Jak zlato opět přitéká do země a množství bankovních peněz se snižuje, banky opět obnoví svou důvěryhodnost a jejich pozice se stane jistější.
To je smyslem klesající fáze ekonomického cyklu. Povšimněte si, že tato fáze nevyhnutelně vyplývá z předchozího expanzionistického boomu. Je to předcházející inflace, co činí depresi nevyhnutelnou. Můžeme vidět, že deprese je proces, kterým se tržní ekonomika přizpůsobuje, zbavuje se excesů a distorzí vyvolaných předchozím inflačním boomem a obnovuje zdravé ekonomické základy. Deprese je nepříjemnou, ale nevyhnutelnou reakcí na předcházející boom.
Proč však potom započne další cyklus? Proč mají ekonomické cykly tendenci se opakovat? Protože jakmile se banky vzpamatují a jsou v jistější pozici, opět přirozeně začnou provádět úvěrovou expanzi.

Pokud je však bankovnictví příčinou ekonomického cyklu, nejsou snad banky součástí tržní ekonomiky a nelze tedy říci, že tržní ekonomika je stále hlavním viníkem, i kdyby to byl jen její bankovní sektor? Odpovědí je ne, jelikož samotné banky by z jednoho důvodu nikdy nebyly schopny provádět úvěrovou expanzi všechny najednou, nebýt vládní intervence a povzbuzení. Na skutečně konkurenčním trhu by se totiž bankovní poukázky vydané jednou bankou dostaly ke konkurenční bance, která by velmi rychle požadovala jejich výměnu za zlatou hotovost. Stručně řečeno, tento proces by se odehrál v principu stejně, jako když si zlato vybírali cizinci, akorát v tomto případě by se odehrál daleko rychleji, ještě před tím, než by se inflace měla šanci rozvinout. Banky mohou pohodlně expandovat peněžní nabídku pouze tehdy, když existuje Centrální banka, což je v zásadě vládní banka, která má monopolní a privilegované postavení nad celým bankovním systémem. Teprve po vzniku Centrální banky je bankovní systém schopný prodloužit dobu expanze natolik, aby nastartoval tak rozsáhlý ekonomický cyklus, jak ho známe v moderním světě.

Centrální banka získala svou kontrolu nad bankovním systémem skrze taková vládní opatření jako: zavedením zákonného platidla pro všechny dluhy a pro platbu daní; udělením monopolu na vydávání bankovek (v Anglii měla Bank of England monopol na bankovky v Londýnské oblasti); přinucením bank používat centrální banku jako klienta pro uschovávání hotovostních rezerv (Federální rezervní systém ve Spojených státech). Ne, že by si banky na tyto intervence stěžovaly; pro ně znamenalo vytvoření centrálního bankovního systému možnost prodloužení období bankovní úvěrové expanze, jelikož jim Centrální banka mohla poskytnout dodatečné papírové rezervy ve formě legálního platidla a umožnila jim všem provádět expanzi najednou. Centrální bankovnictví funguje jako pohodlný, byť nucený bankovní kartel, který umožňuje svým členům expanzi bankovních závazků na zvětšené základně oběživa tvořeného, jak bankovkami vydávanými Centrální bankou, tak zlatem.

Takže nakonec vidíme, že ekonomický cyklus nepředstavuje žádné záhadné selhání tržní ekonomiky, ale je reakcí na systematickou vládní intervenci do tržního procesu. Vládní intervence vyvolává úvěrovou expanzi a inflaci a nakonec, když inflace skončí, přijde následné depresivní přizpůsobování.

Ricardiánská teorie ekonomického cyklu uchopila podstatu korektní teorie cyklu: Opakující se povahu jednotlivých fází cyklu a deprese jako nevyhnutelné přizpůsobení se intervenci. Ale dva problémy ještě zůstaly nevysvětlené: Proč se objeví náhlé nahromadění obchodních chyb, náhlé selhání funkce podnikatele, a proč se objevuje daleko větší fluktuace ve výrobě kapitálového zboží než ve výrobě spotřebního zboží? Ricardiánská teorie vysvětluje pouze celkový pohyb cenové hladiny; nezabývá se odlišnými reakcemi průmyslu vyrábějícího kapitálové a spotřební zboží.
Správná teorie ekonomického cyklu byla nakonec představena rakouským ekonomem Ludwigem von Misesem v době jeho působení ve Vídni. Mises naznačil svoje vysvětlení ekonomického cyklu v knize Teorie peněz a hospodářského cyklu, vydané v roce 1912, a po 60 letech stále jedné z nejlepších knih o penězích a bankovnictví. Svojí teorii cyklu potom plně rozvinul v průběhu 20. let, a poté byla přinesena do anglicky mluvícího světa jeho žákem Friedrichem A. von Hayekem, který na počátku 30. let odešel z Vídně učit na London School of Economics, a který vydal v němčině a angličtině dvě knihy, v nichž aplikoval propracovanou verzi Misesovy teorie cyklu: Teorie peněz a obchodního cyklu a Ceny a výroba. Jelikož Mises a Hayek byli Rakušané, a jelikož navazovali na tradici velkých rakouských ekonomů 19. století, jejich teorie se stala známá jako „Rakouská" (nebo „monetary over-investment") teorie ekonomického cyklu.

Stavíce na Ricardovské, na obecné „Rakouské" teorii a na svém vlastním tvůrčím géniu, Mises rozvinul následující teorii ekonomického cyklu:
Bez bankovní úvěrové expanze by se měla nabídka s poptávkou tendenci vyrovnat skrze cenový systém a žádné kumulativní boomy a propady by neměly šanci se rozvinout. Ale vlády a Centrální banky stimulují úvěrovou expanzi skrze expanzi závazků centrální banky, a tudíž expanzi měnových rezerv všech komerčních bank. Banky pak pokračují expanzí úvěrů, a tudíž také peněžní nabídky ve formě šekových účtů. Jak viděli Ricardiánci, tato expanze bankovních peněz způsobí vzestup cen zboží. Ale Mises ukázal, že způsobuje také něco jiného a mnohem závažnějšího. Bankovní úvěrová expanze tím, že vrhne do obchodního světa nové zapůjčitelné fondy, uměle sníží úrokovou míru v ekonomice pod její tržní úroveň.
Na volném trhu je úroková míra určena „časovou preferencí" všech jednotlivců, ze kterých se skládá tržní ekonomika. Podstatné pro půjčku je, že „současné zboží" (peníze, které mohou být použity na nákup v současnosti) je vyměňováno za „budoucí zboží" (směnku, která může být proplacena teprve někdy v budoucnosti). Jelikož lidé vždy preferují dostat peníze ihned, před výhledem dostat totéž množství peněz až někdy v budoucnosti, má současné zboží na trhu vždy příplatek oproti stejnému budoucímu zboží. Tento příplatek je úrokovou mírou a jeho výše se liší podle toho, nakolik lidé preferují současnost oproti budoucnosti, tedy na stupni jejich časové preference.

Časová preference lidí také určuje rozsah, v němž budou lidé spořit a investovat, ve srovnání s tím, co spotřebují. Pokud časová preference lidí poklesne, tedy pokud se sníží jejich preference současného zboží proti budoucímu, pak budou mít tendenci spotřebovávát méně v současnosti a více spořit a investovat; v ten okamžik a z téhož důvodu poklesne také úroková míra. Dostaví se vyšší ekonomický růst jako důsledek klesající časové preference, která vede ke zvětšení poměru úspor a investic ke spotřebě a také k poklesu úrokové míry.

Co se ale stane v případě, kdy úroková míra neklesne z důvodů snížení časové preference a vyšších úspor, ale kvůli vládní intervenci podporující expanzi bankovních úvěrů? Jinými slovy, když úroková míra klesne uměle, díky intervenci, spíše než přirozeně, jako následek změněných preferencí spotřebitelské veřejnosti?

Nastanou potíže. Podnikatelé, kteří uvidí úrokovou míru klesat zareagují tak, jak reagují vždy a jak musí reagovat na podobný tržní signál a objevení nových investičních příležitostí: začnou více investovat do delších a časově náročnějších projektů, které by se jinak zdály nevýnosné. Krátce, podnikatelé zareagují stejně, jako by došlo ke skutečnému zvýšení úspor. Rozšíří své investice do trvanlivého zařízení, do kapitálového zboží, do produkce surovin ve srovnání s přímou produkcí spotřebního zboží.
Lidé si zkrátka vesele půjčují nově vytvořené bankovní peníze, které k nim přicházejí za nižší úrok a používají je na investice do výroby kapitálového zboží a eventuelně jimy platí vyšší rentu z půdy a vyšší mzdy zaměstnanců v průmyslu vyrábějícím kapitálové zboží. Zvýšená poptávka po zaměstnancích zvýší náklady na práci, ale podnikatelé si myslí, že si mohou dovolit platit tyto vyšší náklady, protože byli oklamáni tak důležitým signálem, jaký úroková míra pro trh představuje.
První problém se projeví ve chvíli, kdy zaměstnanci začnou utrácet nové bankovní peníze, které se k nim dostaly ve formě vyšších mezd. Jelikož časová preference veřejnosti se ve skutečnosti nesnížila; veřejnost si nepřeje spořit více než spoří. Čili zaměstnanci se budou snažit spotřebovat větší část svého příjmu, krátce, obnovit dřívější poměr mezi investicemi/úsporami. To znamená, že svoje utrácení nasměrují ke spotřebnímu zboží a nebudou spořit dostatečně na to, aby se mohly zakoupit nově vyrobené stroje, kapitálové vybavení, průmyslové suroviny atd. Toto se projeví jako náhlé vypuknutí deprese v průmyslu vyrábějícím kapitálové zboží. Jakmile spotřebitelé obnoví svůj požadovaný poměr mezi spotřebou/investicemi, začne být zřejmé, že se do výroby kapitálového zboží investovalo příliš mnoho a do výroby spotřebního zboží příliš málo. Ekonomika byla svedena na nesprávnou cestu vládní manipulací s úrokovou mírou a podnikatelé jednali, jako by pro investice bylo k dispozici více úspor než ve skutečnosti. Jakmile nové bankovní peníze projdou celým systémem, vyjde najevo, že omezené dostupné úspory byly investovány chybně.

Inflační boom tedy vede k distorzi cenového a následně také výrobního systému. Ceny práce a surovin pro průmysl, vyrábějící kapitálové zboží, se během boomu dostaly příliš vysoko, než aby se v něm dalo dosáhnout zisku poté, co spotřebitelé potvrdí své původní preference ohledně poměru spotřeba/investice. „Deprese" se pak jeví být nezbytnou ozdravnou fází, během níž jsou likvidovány nesprávné investice zahájené během boomu a obnovuje se poměr mezi spotřebou a investicemi, který si spotřebitelé opravdu přejí. Tržní ekonomika se tak navrací ke své funkci efektivního služebníka pro masu spotřebitelů. Jelikož ceny výrobních faktorů se během boomu dostaly příliš vysoko, znamená to, že jim musí být umožněno klesnout, aby se obnovily patřičné tržní poměry.

Jelikož zaměstnanci obdrží nové peníze ve formě vyšších mezd celkem rychle, jak se tedy může stát, že fáze boomu může trvat roky, než jsou chybné investice odhaleny, začnou být evidentní a nastane ozdravný proces deprese? Odpovědí je, že boomy by trvaly velmi krátce, pokud by úvěrová expanze a následné snížení úrokové míry pod přirozenou tržní úroveň, byly jednorázové procesy. Ale faktem je, že úvěrová expanze není jednorázovou záležitostí; pokračuje dál a dál celé roky, aniž by dala spotřebitelům šanci obnovit jimy preferovaný poměr mezi spotřebou a úsporami, aniž by dala šanci růstu nákladů v průmyslu dostihnout inflační růst cen. Stejně, jako při opakovaném užívání dopingu, je boom udržován opakovanými injekcemi stimulujících bankovních úvěrů s postupně se snižujícím účinkem. Teprve v okamžiku, kdy se musí expanze bankovních úvěrů zastavit, ať už proto, že se banky postupně dostaly do chatrné pozice, nebo proto, že se lidé zalekli stále rostoucí inflace, nastane nevyhnutelné přizpůsobení a likvidace chybných investic.

Tudíž Misesovská teorie ekonomického cyklu přináší řešení všech tří otázek: opakující se povahu cyklu, masivní nahromadění podnikatelských chyb a daleko větší intenzita boomu a propadu v průmyslu produkujícím kapitálové zboží.
Mises dává vznik cyklu za vinu inflační expanzi bankovních úvěrů poháněné intervencemi vlády a centrální banky. Co potom vládě doporučuje pro případ, kdy přijde deprese? Jaká má být role vlády při léčbě ekonomických depresí? Na prvním místě musí vláda zastavit inflaci tak brzy, jak je to jen možné. Je pravdou, že to nevyhnutelně ukončí inflační boom a přinese okamžitou recesi či depresi. Ale čím déle vláda otálí, tím horší nakonec nezbytné přizpůsobení bude. Čím dříve je fáze deprese překonána, tím lépe. To také znamená, že vláda se nikdy nesmí snažit udržovat nezdravou tržní situaci; nesmí vykupovat nebo půjčovat peníze podnikům a bankám, které se ocitnou v problémech. Pokud to udělá, tak pouze prodlouží agónii a změní sice prudkou, ale rychlou depresi ve vleklou a chronickou chorobu. Vláda se nikdy nesmí snažit udržovat mzdové sazby nebo ceny na úrovni, jaká byla na vrcholu boomu; pokud to udělá, tak zamezí fungování přizpůsobovacího procesu a způsobí tím prodloužení deprese a vznik trvalé masové nezaměstnanosti. Vláda se nesmí snažit dostat se z deprese další inflací, protože i kdyby v tom byla úspěšná, znamenalo by to pouze odsunutí skutečných problémů na pozdější dobu. Vláda se nesmí snažit povzbuzovat spotřebu a nesmí zvyšovat svoje vlastní výdaje, jelikož to by pouze prohloubilo společenský poměr mezi spotřebou/investicemi. Ve skutečnosti by škrty ve vládních výdajích tento poměr vylepšily. To, co ekonomika potřebuje není více výdajů na spotřebu, ale více úspor, aby se měly šanci zhodnotit některé nadměrné investice zahájené ve fázi boomu.
Tudíž to, co by vláda měla podle Misesovské analýzy deprese dělat pro obnovení zdravé ekonomiky a ukončení deprese jak rychle, jak je to jen možné, je striktní politka „laissez-faire". Cokoliv jiného oddálí a zdrží proces tržního přizpůsobování. Čím méně bude vláda dělat, tím dříve začne opět trh normálně fungovat a obnoví se zdravé základy ekonomiky.
Misesovský recept je tudíž v přesném protikladu ke Keynesovu: vyžaduje od vlády, aby absolutně dala ruce pryč od ekonomiky a omezila se na zastavení vlastní inflace a rozpočtové škrty.

Dnes se již naprosto zapomnělo, dokonce také mezi ekonomy, že největším potvrzením správnosti Misesovy analýzy a vysvětlení deprese byla Velká deprese ve 30. letech, stejná deprese, která je zastánci socialismu vždy prezentována jako největší selhání laissez-faire kapitalismu. O nic takového samozřejmě nešlo. Rok 1929 byl nevyhnutelným důsledkem ohromné expanze bankovních úvěrů během 20. let: politiky vědomě přijaté západními vládami a hlavně Federálním rezervním systémem ve Spojených státech. Byl umožněn selháním západních vlád, které se nevrátily po 1. světové válce k opravdovému zlatému standardu, což vedlo k inflacionistické politice. 20. léta nikdy nebyla érou laissez-faire a čisté tržní ekonomiky a to hlavně v oblasti peněz a úvěru. Naneštěstí chyby intervence do finančního systému byly připsány na vrub neexistující volnotržní ekonomiky.

Pokud éra prezidenta Coolidge učinila rok 1929 nevyhnutelným, byl to prezident Hoover, který prodloužil a prohloubil depresi, změnil ji, z typicky hluboké, ale rychle překonané recese, v trvalou a téměř fatální chorobu, „vyléčenou" pouze holocaustem 2. světové války. Hoover a nikoliv Franklin Roosevelt, byl zakladatelem politiky „Nového údělu":  v zásadě masivní použití státu k realizaci toho, před čím Misesovská teorie varuje nejvíce — k udržování mzdových sazeb nad jejich tržní úrovní, regulaci cen, inflaci úvěrů a půjčování peněz krachujícím podnikům. Roosevelt pouze rozvinul do vyššího stupně to, čeho byl Hoover průkopníkem. Výsledkem bylo, že poprvé v americké historii, jsme měli trvalou depresi s permanentní masovou nezaměstnaností. Krize byla bezprecedentně prodloužena a prohloubena politikou Hoovera a Roosevelta.
Ludwig von Mises předpověděl depresi během prosperity velkého boomu 20. let. V té době, stejně jako dnes, ekonomové a politikové vybavení doktrínou trvalé inflace, kterou jim poskytl nový „nástroj" ve formě Federálního rezervního systému, vyhlašovali, že nastává „nová éra" permanentní prosperity, garantovaná moudrými ekonomickými doktory ve Washingtonu. Ludwig von Mises, vyzbrojen korektní teorií ekonomického cyklu, byl jedním z mála ekonomů, který předvídal příchod Velké deprese, a kterému tudíž ekonomický svět začal naslouchat s respektem. F. A. von Hayek šířil tuto teorii v Anglii a mladí angličtí ekonomové začali na počátku 30. let přijímat Misesovskou teorii cyklu jako správnou analýzu probíhající deprese — a také samozřejmě přijímali striktní protržní politiky, které z této teorie plynou. Naneštěstí dnešní ekonomové plně podlehli klasickému tvrzení lorda Keynese, že žádný z „klasických ekonomů" neměl teorii ekonomického cyklu a vůbec první vysvětlení deprese nabídl až on v roce 1936. Teorie deprese v klasické ekonomické tradici ovšem existovala; a léčbou, kterou předepisovala, byly tvrdé peníze a laissez-faire; a v Anglii a ve Spojených státech byla mezi ekonomy rychle přijímána jako akceptovaná teorie ekonomického cyklu. (Zvlášť ironicky působí, že hlavním propagátorem „Rakouské" teorie ve Spojených státech na počátku 30. let nebyl nikdo jiný, než profesor Alvin Hansen, který se později proslavil jako hlavní Keynesův následovník v této zemi.)

Co přerušilo rostoucí popularitu Misesovské teorie cyklu byla jednoduše „keynesiánská revoluce", ohromující záplava, která se v akademickém světě strhla po vydání Keynesovy Obecné teorie v roce 1936. Nestalo se ovšem to, že by Misesovská teorie byla úspěšně vyvrácena; byla pouze zapomenuta při spěchu, s nímž se většina snažila rychle se přidat k módní keynesiánské vlně. Někteří z hlavních příznivců Misesovy teorie, kteří samozřejmě věděli svoje, rychle zachytili vítr nové doktríny, který je vynesl na přední universitní posty v Americe.

Ale dnes, kdy arci-keynesiánský londýnský Economist prohlásil, že „Keynes je mrtev", po desetiletích drtivé teoretické kritiky a vyvrácen ekonomickou realitou, je keynesiánství nyní na všeobecném ústupu. Opět se přichází na to, že peněžní nabídka a bankovní úvěry hrají hlavní roli v ekonomickém cyklu. Snad již tedy nastal čas pro renesanci Misesovy teorie cyklu. Pokud někdy nastane, celý koncept výboru ekonomických poradců bude odsunut a pak můžeme zažít masivní ústup vlády z ekonomické sféry. Ale, aby k tomu došlo, musíme ekonomy a širokou veřejnost seznámit s existencí vysvětlení ekonomického cyklu, které bylo okrajové a zanedbávané po tolik tragických let.
Publikováno v roce 1969.

 


 

Pozn.: 1) Tento empirický fakt plně platí pro Velkou depresi a všechny výraznější cykly v 19. století. Co se týče současnosti, tak platí tato Hayekova poznámka z roku 1978:
„Základem je obecný fakt, že ke konjunkturám vždy dochází v souvislosti s velkým nárůstem investic, z nichž se později velká část ukáže jako chybná. To jde ruku v ruce s myšlenkou, že [uvolněná] měnová politika vyvolá zdánlivou nabídku kapitálu, který ve skutečnosti neexistuje. Schéma vypadá následovně: napřed dochází ke stimulu, který vyvolá velké investice, potom následuje období akutního nedostatku kapitálu, což potvrzuje představu, že peněžní vlivy nasměrovaly část ekonomiky na nesprávnou cestu. Toto obecné schéma je, jak se dodnes domnívám, správné.
 V tomto schématu však může nastat mnoho různých změn, zejména pokud jde o to, co se stane s nově vytvořenými penězi. A zde vidíte další příklad, jak jsme byli v zajetí uvažování v předválečných podmínkách, kdy se veškerá úvěrová expanze, nebo téměř veškerá, využívala na investice do průmyslových projektů. Od té doby však úvěrová expanze až příliš směřovala tam, kam to vláda určila, takže onou nesprávnou cestou již nemusí být jen nadměrné investice do výroby kapitálového zboží, ale také v jiných sektorech." (Hayek on Hayek: Autobiographicel Dialogue, Londýn, 1994.)





Komentáře

[1 Dobré ránko! (Rpuť: 02.10.2008, 05:22:49 - x)
Rputí axiom? Obchodovat s deštěm se nemá. Člověk totiž vždycky nakonec zmokne.:)

[2 tak jsem včera povečeřel v Košicích, vyslechl si nerealistické (Jirka původní: 02.10.2008, 06:26:23 - x)
pološílenosti od potencionálního obchodního partnera, slušně poděkoval a utratil poslední slovenské koruny. A největší přínos byl v tom, že jsem se přesvědčil, že přerušovaný spánek je na h......a tak od dvou hodin tady sedím a čučím, tedy vyřizují resty.
Duševní kapacitu na takový objem info , zatím nemám. Tak si to \"otevřu\" až ke kafi, po obědě. Jestli neusnu.

Rputi, s deštěm, po společenském konsensu že koloběh vody opravdu existuje, se obchoduje nejlépe. Zdroje jsou furt....

Jak jsem četl ohlasy pod Peticí na PSU, tak se obávám, že , neuražte se prosím, sám jsem podepsal také a dokonce nadvakrát......co v Praze zatracováno, v Liptákově oslavováno ....ty ostrůvky pozitivní deviace jsou strašně malé a obklopené hlubokou vodou....a lodní doprava je zakázána.

[3 OT (jasan: 02.10.2008, 07:01:00 - x)
Sumavaku, dostal jsi mail?

[4 Dobré pozdní ráno, (PeS: 02.10.2008, 08:43:28 - x)
to jste nemohli ty deprese nechat až na víkend? Já mám svejch zatím dost. A v klidu bych si dole diskutoval o Herodovi...
No a jinak, je to příšerně dlouhý. Snad to někdy přečtu, ale teď opravdu ne... Nestíhám...

[5 Jenom dotázka.... (Jirka původní: 02.10.2008, 09:35:19 - x)
víte někdo, jak to je v tom emerickým Senátu? Přeci jenom, v novinách kecaj, až se jim práší od kloaky...

[6 Jirko původní... (ptakopysk: 02.10.2008, 09:38:57 - x)
já mám pocit, že když to schválil Senát, tak to ještě vůbec nic neznamená. (Minulou verzi taky schválili) Ještě to musí schválit Reprezentanti a ti to posledně poslali do kanálu.

[7 Ptakopysku, já jsem si to říkal... (Jirka původní: 02.10.2008, 09:50:11 - x)
právě proto nerozumím tomu strašnému jásotu a plácání po ramenou......

[8 Ahoj! Jasane dostal a chleba bude..., (Šumavák: 02.10.2008, 10:20:01 - x)
maso bude.... :-))

Jirko, třeba záleží na tom, čím ten spánek přerušuješ.....

Ano, Rputi, samozřejmě..... já mám seno před barákem, tak prší....

[9 tentokrát to asi schválej, (Dušan Neumann: 02.10.2008, 10:22:00 - x)
protože tam napakovali těm liberálům, kteří byii proti sanování Wall Streetu, všelijaké úlevy pro jejich volební obvody, takže těch potřebných 12 hlasů asi dostanou

[10 Hmm... (Petr Kunetka, sileny zlocinec: 02.10.2008, 10:33:56 - x)
Tak jsem neco malo na toho psa napsal, ale padl na mne splin. Prijdu sem, a ted tohle od Dusana. Ja uz na ten internet asi lozit nebudu, a zakoupim nejake miny a turrety, abych si nima oblozil barak ;)

[11 Dušane, (Modrý pták: 02.10.2008, 10:40:51 - x)
a proč ty nyní \"koupené\" hlasy liberálů nedorovnají republikáni? Vždyť jich poprvé hlasovalo pro přijetí hodně.

[12 Pokud by byla (Foundryman: 02.10.2008, 10:49:23 - Mail - x)
injekce podmíněna zrušením FEDu a státního monopolu na peníze, byla by to velice přijatelná cena :-)

[13 Modrý Ptáku (Lubomír55: 02.10.2008, 10:54:35 - x)
a myslíte si, zda ve smyslu uvedené teorie bude nyní následovat hluboká anebo vleklá recese?

[14 Tak, (Petr Kunetka, sileny zlocinec: 02.10.2008, 10:55:51 - x)
a je to schvaleno. Per aspera ad astra.

[15 LUbomíre55, (Šumavák: 02.10.2008, 11:12:32 - x)
hluboká a vleklá !

[16 Petře K. (Faust: 02.10.2008, 11:14:09 - x)
jestli tomu dobře rozumím, tak schváleno \"pouze\" v Senátu; Sněmovna representantů zatím znovu nehlasovala.
A BTW: když nás uklidňuje Kalousek a Tůma: http://www.novinky.cz...ehrozi.html
myslíš/te (spolu s Foundrym a MP), že mám býti spíše neklidný??
:-)

[17 Dobré předpolední (skimic: 02.10.2008, 11:24:57 - x)
... ad [9] souhlas s panem Neumannem. Měl jsem podobný pohled na věc už včera v poledne. Indexy moc nereagovaly na Senát, takže Sněmovna representantů bude opět pod tlakem. Navíc jak DN píše, ta nová verse je chytře vyfutrována tak aby se nemuseli tolik bát voličů. Asi to projde. Na Foxnews je sice anketa, kde 74% říká zhruba: ano, dobře rozumím návrhu a právě proto jsem proti ... nicméně ten tlak je obrovský ...
Domnívám se, že GWB bude dějinami označen jako jeden z nejhorších šéfů Bílého domu.
K článku ... už jsem to kdysi dávno četl a souhlas. Přesto mám jednu výhradu co se týče hledání a nalézání optima. Z nějakých příčin je předpokládáno, že funkce má pouze jedno a to hlavní optimum a trh je schopen samoregulovati se k němu. Asi ano. K tomuto, v jehož okolí se systém nalézá. Zapomíná se ovšem na jedno ze základních pravidel managementu. Neočekávané a nekvalifikované zásahy top vedení jsou schopny systém natolik vychýlit, že není vyloučeno, že korektivní zásahy podřízených vedou k nalezení nového optima na daleko vyšší úrovni. Toto ale nedokáže osvícený boss ale pouze fanatický blb. Někdy to ovšem vyjde a poté napíše knihu o managementu a stane se dobře placeným poradcem. Proto je třeba poradce střílet při prvním spatření :-)
Takže - coby chronický optimista - i zde spatřuji světlo na konci tunelu s výhradou, že spořit papírky bude následujících alespoň pět let pouze hlupák. No ... vlastně pěkně velké stádečko :-)

[18 To: Faust (Petr Kunetka, sileny zlocinec: 02.10.2008, 11:41:49 - x)
No jo, ja v te depresi nad tim, co ctu na psu necetl pozorne. A Tuma nas myslim uklidnoval uz vcera, ze u nas jsou bankovni pravidla tak striktni, ze se skutecne nemusime niceho bat. Prave proto jsem psal o tech minach a auto-turretech ;)

[19 Obohatil (Petr Kunetka, sileny zlocinec: 02.10.2008, 12:08:00 - x)
jsem se o novy ekonomicky pojem, dumping pracovni sily.

[20 Zajímavý (Vlasta.on: 02.10.2008, 12:12:59 - x)
názor z Maďarska na vývoj u nás a okolí.
http://www.patria.cz...-polsko.html

[21 Lubormíre55, (Modrý pták: 02.10.2008, 12:25:16 - x)
čeká nás hluboké a vleklé ZPOMALENÍ :-)

[22 Modrý ptáku...musíš napsat... (Jirka původní: 02.10.2008, 12:36:45 - x)
že zpomalení ekonomiky postihne ...jak koho. Já se na tuto životní etapu moc těším. Jak jistě dobře víš, tak jakékoliv zpomalení má vliv na ceny Já bych to viděl jako velkou příležitost a vlastně zlatej důl, když už jsme u toho zlatého standardu.

[23 Vy tady řešíte takové podružnosti... (ptakopysk: 02.10.2008, 12:54:44 - x)
a přitom vám uniká to, co opravdu hýbe tímto státem:
Zářivky ve třídě musí být rovnoběžné s oknem a basta fidli!

http://zpravy.idnes.cz...domaci_itu

[24 No, Jirko původní, (Vlasta.on: 02.10.2008, 12:56:37 - x)
mám dvě poznámky:
1) \"Bio\" poptávka bude stagnovat jako jedna z prvních. Orientace na movité zaměstnance bude podmínkou přežití. Ale zvýší se dotace.
2) Pokud, jak říkáte, jste bez dluhů, bude to příležitost pro expanzi.
Takže moje doporučení: Volte ČSSD a Zelené. :-)))))

[25 To: MP (Petr Kunetka, sileny zlocinec: 02.10.2008, 12:58:32 - x)
Napada mne, jestli z toho, co jsem dnes placal na psovi, neudelat nejaky FAQ. Dost z toho byly otazky, ktere bude zkouset kazdy (\"zlata je malo\", \"vsichni zakopou zlato do zeme\") a tak.

[26 A trpajzlíci (Vlasta.on: 02.10.2008, 12:58:56 - x)
se opět vycajchnovali. BABIŠ :-)))

[27 Keff (Keff: 02.10.2008, 13:02:03 - Mail - x)
No jestli to tentokrát schválí, tak bych chtěl slyšet ty vysmáté walstreeťany: \"tyjo jako to byl už skoro fakt průser ale ti hejlové si nechali nabulíkovat že všemu pomůže když to všechno zacálujou a tak jsme zpátky v černých číslech, dáte si taky ještě martini?\"

Jedna vážná otázka: jak si může běžný český člověk koupit zlato? (a zlatem myslím zlato, ne papír na zlato v systému který US vláda zavře kdy jen bude moct, tak jako eGold) A jak a kde se potom to zlato prodá když jsou potřeba nějaké zelené papírky s pseudohodnotou? A kolik procent jsou přitom transakční náklady? Nevíte někdo?

PS: Proč právě 700 mld?
\"It\'s not based on any particular data point,\" a Treasury spokeswoman told Forbes. \"We just wanted to choose a really large number.\"

[28 Jirko původní, (Modrý pták: 02.10.2008, 13:11:11 - x)
já pouze odpovídám na otázky :-) a ta nezněla \"koho\", ale \"co\". Jinak skimic se k tomu \"koho\" postihne, vyjádřil poněkud neomaleně, ale přesně.
Petře - udělej cokoli, co rozšíří lidem obzory. Kajícně se přiznám, že nevím, co je FAQ.

[29 ...No, já myslim, že by Vám to zlato prodali v Safině, ne?... (šakal: 02.10.2008, 13:12:36 - x)
- prodej investičního zlata
- uložení drahých kovů na nárokový účet
- recyklace autokatalyzátorů

http://www.safina.cz/

[30 To: MP (Petr Kunetka, sileny zlocinec: 02.10.2008, 13:13:54 - x)
Standardni odpovedi na neustale se opakujici otazky ;)

[31 2 Keff (Vlasta.on: 02.10.2008, 13:15:12 - x)
Tady by něco, alespoň pro informaci ;-), bylo.
http://www.e-gold.com/

[32 Vlasto....to BIO, co máme je (Jirka původní: 02.10.2008, 13:19:56 - x)
vlastně vedlejší produkt....děláme jen \"luxusní\" věci a naši klienti to tak berou. Teď shromažďujeme objednávky na přespříští rok....furt necítím nějaký propad.
Jo a pokud si farmář může koupit pouze 500 ha od státu tak přetlak peněz bude furt. Nejde o to, kolik investovat, ale kde. Bohužel s tím je velký problém. Tedy v našem segmentu. Leda do do dalšího zpracování.

[33 Šakal a Vlasta: (Keff: 02.10.2008, 13:27:56 - Mail - x)
Šakale, asi umíte lépe číst, já jsem v sekci produkty našel jen mému záměru nejbližší klenoty, ale ty se obvykle nevykupují za nákupní ceny :). Investiční zlato jsem tam nenašel, ale děkuji za dobré sousloví ke googlení (představoval bych si firmu co prodává normované puncované zlaté valouny a garantuje jejich výkup za aktuální kurz zlata).

Vlasto - o eGold jsem slyšel, ale FBI se ho už několikrát pokusila zavřít (oficiálním důvodem byly \'nelegální transakce/terorismus\', ale osobně si myslím že zlato je prostě vládám trnem v oku), a jakmile se jim to povede, nebohému investoru zůstane z jeho zlata jen potvrzení v emailu o tom že ho měl, a to už jsou papírky s čísly lepší... prostě dokud eGold vydává poukázky na to, že si od nich můžu někdy nějaké zlato vybrat, když ho zrovna budou mít, a nebude run na banku, a zrovna nezkrachují ani nebudou zavření, tak se pro mě nijak neliší od centrální banky která je alespoň \"too interconnected to fall\".

[34 Investiční zlato (Keff: 02.10.2008, 13:39:26 - Mail - odkaz - x)
Tohle vypadá dobře - \"investiční zlato\" je to správné klíčové slovo (díky Šakale) - nákup s 2,5% taxou, výkup za aktuální cenu na trhu.

[35 2 Modrý pták (PeS: 02.10.2008, 14:03:33 - x)
abych upřesnil zločince - FAQ je v englycky mluvících zemích zkratka za Frequently Asked Questions, foneticky, obvykle s přídavkem you - tedy ju, pak značí nejčastější odpověď na tyto otázky. V dřívějších dobách, kdy ještě nemálo lidí umělo číst, se odpověď doplňovala zkratkou RTFM, tedy Read The \"Fine\" Manual, kdy často místo slova Fine figurovalo jiné englycké slovo od F... Dnes je toto upozornění zbytečné, manuály nečte nikdo... Zbývá už jen ta základní fonetická odpověď...

[36 Jo, jste rychlejší.... (Šumavák: 02.10.2008, 14:06:43 - x)
Já mu zrovna chtěl napsat, ať si dá do Googlu \"zlaté cihly, prodej\" a má to ! Malé , velké, všechny puncované, o různé ryzosti....

[37 Zářivky ve školách musí být rovnoběžně z okny...:)) (Rpuť: 02.10.2008, 14:13:42 - x)
http://zpravy.idnes.cz...domaci_itu

[38 2 ptakopysk (PeS: 02.10.2008, 14:16:10 - x)
nevím, proti čemu protestuješ? Ouřad přece rozhodl a ouřad je neomylný! Když dal někomu pánbu ouřad, dal mu k němu i rozum. Když můžou bejt balený koblihy, proč by nemohly bejt rovnoběžný zářivky? K tomu podotýkám, že stará geometrická pravda říká, že rovnoběžky se protínají v nekonečnu. Důrazně žádám v zájmu ochrany zdraví našich dětí, aby celé ministerstvo i se všemi těmi hygieniky to tam okamžitě jelo zkontrolovat. A běda, jestli se budou protínat metr před nekonečnem! Zločinný instalatér zářivek pak bude popotahován a obřadně utracen před nastoupeným týmem ministerstva - samozřejmě, až po jejich návratu z nekonečna. Současně žádám, aby nad celým tím případem dohlížela komise napříč celým politickým spektrem, tedy složená z předsedů a místopředsedů všech parlamentních i mimoparlamentních politických stran. Ti nechť neprodleně odjedou na místo kontroly a vlastnoručním podpisem pak stvrdí, že kontrola průsečíku rovnoběžek proběhla opravdu přesně v nekonečnu a ani o milimetr blíže. Lidem se dneska nedá věřit a kontrola musí bejt...

[39 PeSi (ptakopysk: 02.10.2008, 14:21:16 - x)
šel ti emajl...

[40 Ano, úřad muší bejt! (Šumavák: 02.10.2008, 14:29:51 - x)
Já bych to řešil tak, že bych zářivkami nehýbal a povrtal se v zapojení, tak aby v případě kontroly z hygieny šla rozvítit i ta řada u dveří.....
O neprůsvitných žaluziích na okna ani nemluvě ! Bezokenní haly pro odchov brojlerů jsou odzkoušené., směr zářivek nehraje roli.

A být zodpovědným provozovatelem školy, vydal bych papír, že v zimě se začíná od 8:30 a končí nejpozději v 15:30, dokud je denní světlo.....

Ty zářivky jsou velmi nebezpečné!
Víte jak je třeba nebezpečné ve třídě pod zářivkou pouštět soustruh s rychlostí 17 ot/sec??

[41 pro zasmání a proč si myslím že to v House projde (skimic: 02.10.2008, 14:30:05 - x)
... pan Neumann ráno zmínil že bailout byl vyfutrován daňovými úlevami.

Malý příklad: finanční krize zřejmě drtivě dopadá na výrobce hraček. Hlavně těm ze dřeva a úplně nejvíc na ty, co znich dělaj šípy. Ale jenom takové, co mají průměr menší než 5/16 palce a navíc se nedají použít do luku podle paragrafu 1A.
Na str 301 http://banking.senate.gov...xml.pdf
http://www.bloomberg.com...vyGN8L2k
http://rosecityarchery.com/

Tak když dostanou úlevu na dani, tak senátoři Wyden a Smith Bushovi dovolí prošácnout poplatníkovu kapsu a vyštrachat těch 700 mld doláčů.

Zlatý prciny :-)))

[42 PeSi (ptakopysk: 02.10.2008, 14:34:06 - x)
Tak zesměšňovat ouřad se holoubkovi zachtělo? A ve své krásně zrekonstruované laboratoři máš zářivky jak? A tví studenti stojí, či posedávají u přístrojů v řadách rovnoběžných se zářivkami? A stoly v laboratoři máš kolmo na zářivky? Hochu, hochu, dej si na to pozor, nebo špatně skončíš!

[43 zlato kde je problem (: 02.10.2008, 14:41:53 - x)
zlato si muzete koupit kdykoliv na komoditni burze prostrednictvi dealera. Kdo ma rad pohled na zlate mince ,tak si koupi krugerrandy a tesi se s nimi po vecerech.

Pri kupovani zlata, pokud ho clovek nechce mit doma v trezoru, se musi jeden smirit s malym poplateckem za uschovu - obdobou to poplatku za vedeni uctu u ceskych bank.

staci si vygooglit gold trading a nebo bullion. Kazdy kdo nema rad ty satanske fiat penize je muze prevest na zlato on line nekolikerym kliknutim.

[44 no prosim (: 02.10.2008, 14:49:24 - odkaz - x)
krugerrandy si jeden muze koupit v krame v Parizske ulici (Parizska ulice - ulice v Praze).

[45 Šumaváku, to j nápad! (Rpuť: 02.10.2008, 14:57:21 - x)
V bezokenních halách nemohli by být žási rozptylováni pohledy z okna...
Vypadá to na nějakej klon od špidlína...

[46 2 ptakopysk (PeS: 02.10.2008, 15:02:32 - x)
jaképak zesměšňování? Tady už několikrát zaznělo, že spoustu vydaných předpisů nikdo nekontroluje. A já se pouze dožaduji důsledné kontroly předpisů! Padni komu padni!

[47 To: Anonym (Petr Kunetka, sileny zlocinec: 02.10.2008, 15:04:32 - x)
Rad, jestlize mi stat dovoli zlatem platit v aktualnim kurzu. V teto fazi potrebuji penize hlavne jako obezivo.

[48 Ten titulek bude asi špatně, (AeroKarel: 02.10.2008, 15:28:58 - x)
ty zářivky (p&h),z textu plyne, že jde o možnosti rozsvěcení. Zajímalo by mne co by ti kreteni dělali s celou třídou na jeden vypínač nebo se zářivkami do kruhu. Nejspíš by to pod pokutou chtěli předělat.

[49 ráno jsem se dost pobavil.... (Jirka původní: 02.10.2008, 15:30:08 - x)
tohle jsem slyšel v rádiu...
rok po krizi a po saturování všech průserů....

v bance...Dobrý den, co si přejete? ..Rád bych si půjčil peníze na byt, půjde to? ... Ale jistě, kolik byste potřeboval? ....asi 100 milionů..... Tak to jistě půjde, já jdu teď na oběd, ale mohu to připravit na 14tou hodinu, bude to stačit? ...Ale samozřejmě, počkám......a občanku máte? ....Ne bohužel jsem jí zapomněl doma...... no to nevadí, ale příště si jí přineste a jak byste to chtěl splácet?....No já nevím, asi jak to půjde.....no bezva, tak ve dvě hodiny na shledanou :-))))

[50 Dival jsem (Petr Kunetka, sileny zlocinec: 02.10.2008, 15:46:38 - x)
se na petici, a napadla mne takova otazka... Kolik presne publikacni cinnosti za sebou clovek musi mit, aby mohl napsat petici. A jsou i nejake pozadavky na podepisujici? Ja jen, jestli jsem neudelal chybu, kdyz jsem tu petici podepsal, pricemz misto poctiveho vychozeni VSE jsem zalozil vlastni firmu.

[51 Zločinče (martin TT: 02.10.2008, 16:04:12 - Mail - x)
to je dávno známé, že kdybych uvedl pod textem své jméno s dvěma tituly před a jedním za, tak bych byl rázem ze všech nejchytřejší! Kdybych ještě napsal, že jsem bývalý poradce amerických presidentů, tak by se změnil i tón diskutujících (-_-).

Sledování diskuse na Psu je školou výmluv a rozebírání nápadu. Nejde o fakta, argumenty a výsledek, jde o pokusy ze všech možných i nemožných stran, dokázat, že to nejde. To je ale v zásadě dobře - nevím, jak je takový postup nazván v teorii, ale chci-li něco předložit a nemám jistou většinovou podporu, vložím do návrhu několik zřetelných úletů, na kterých se oponenti vyřádí. Uznám jejich pravdu, nasypu si popel, kam je třeba, vyřadím nebo upravím sporní pasáže a v klidu předkládám návrh k definitivnímu schválení.
Takový cíl jsem sice u této petice nesledoval, ale čím víc námitek, tím líp. Pro příští pokus bude člověk lípe připraven.

[52 To: martin (Petr Kunetka, sileny zlocinec: 02.10.2008, 16:08:37 - x)
No, mne tam vytocil prispevek 27 ;)
A jinak jsem si z toho dnesniha psa krome zabiteho dne neco vzal, urcite z toho jde udelat sbornik nejbeznejsich pripominek a nekam kolem te petice to prilozit. Minimalne v IT to celkem pomaha ;)

[53 Zločinče (martin TT: 02.10.2008, 16:24:24 - Mail - x)
Souhlas - někde to psal Foundry - petice má být stručná a jasná, na vysvětlování bude omáčka okolo. FAQ je dobrá cesta, jak na nic nezapomenout, taky se vyhodnotí četnost připomínek. Potěšilo by mě, kdyby se věty z petice dostaly do přestřelky, která minulý týden proběhla na idnesu o centrální bance a jejím monopolu.
Ohlasy už potvrdily, že nejde jen o recesi čtyř šílenců, ale že se to někomu líbí a někomu zatraceně nelíbí.

[54 Martine TT (ptakopysk: 02.10.2008, 16:34:55 - x)
na tom NP jsem nabyl dojmu, že někteří tu petici považují na public relation Oborového svazu klenotníků, kterým se ve sklepě nahromadily zásoby zlata a nemaj ho kam dávat...
Ale ten Olin hned ze začátku diskuse - to je boží tvor :o)

[55 Tedy posílat komise na inspekční cesty (Loki_F: 02.10.2008, 17:03:18 - x)
až tam, kde se sbíhají rovnoběžky, je PeS(i) naprosto skvělý nápad.
Už proto, že to není ani trochu vulgární...!
To se bude ještě mnohokrát hodit!

A ten Olin, už by měl být dávno na cestě - tvorové jako on by měli být motivováni tím, že v cíli cesty jim bude přidělen rozum. };+)

[56 Zlaťáky (martin TT: 02.10.2008, 17:28:11 - Mail - x)
jasně nejvíce, alespoň pro moje oko, bylo diskutérů, kteří zavedení zlatého standardu pochopili tak, že se zruší všechny peníze a místo nich se zavedou naše soukromé zlaťáky. Bohatá budou bohatí, protože si nakoupí za své peníze zlato a chudáci nedostanou nic. I kdyby měli peníze, tak jim boháči všechno zlato vykoupí před nosem. A nosit těžké zlaťáky v kapse by jim utrhlo kalhoty a tak je to celé blbost.

[57 Martine TT (ptakopysk: 02.10.2008, 17:46:00 - x)
:o) kdybys koukal na pohádky, tak bys věděl, že zlaťáky mají jenom knížepáni a jejich správci, velkostatkáři a čerti! Slušnej člověk si ke zlatu pomohl jenom ženitbou s členem šlechty, revolucí, popřípadě službou v pekle a následním vyjebáním se zaměstnavatelem.

[58 Loki-F ale muselo by (Šumavák: 02.10.2008, 17:47:11 - x)
se jim zakázat ohlížet se zpátky.
Znáš to, jak jdou ti dva čundráci po kolejích a domlouvají se:\"támhle, co se ty koleje sbíhají, si sedneme a posvačíme\"
Po chvíli se jeden ohlédne a praví. \"Ty vole, my jsme to přešli !\"

Tak aby se nám nevraceli....

A ten jak povídá Jiřka Máně:
\" Víš že nšeho kominíka přejelo auto?\" a Máňa na to:
\"no to je hrozný !! Už ani na tej střeše si člověk před nima nemůže bejt jistej !! \" znáte???

Tak tady je trochu OT - už ani na té Sahaře si člověk nemůže bejt jistej:http://www.novinky.cz...zivotu.html

[59 Debata na NP (Foundryman: 02.10.2008, 18:08:59 - Mail - x)
byla krásnou ilustrací slepých uliček ekonomického myšlení - našla se pracovní teorie hodnoty, zhoubnost strojů, popření komparativních výhod, keynesánství (obzvláště silně zastoupeno), ba i náznaky marxismu :-)

[60 To: Foundry (Petr Kunetka, sileny zlocinec: 02.10.2008, 18:44:07 - x)
Mne nejvic pobavil ten rozbijec stroju. A Eroze, ktery zabredl do ekonomicke debaty, kterou nakonec rozsekl s tim, ze tomu vubec nerozumi ;)
Dostanes maila, ten FAQ - snazil jsem se nejakou zjednodusenou formou, ale snad ne uplne pitome odpovedet na nejake veci, co se lidi asi budou ptat.

[61 Jinak, (Petr Kunetka, sileny zlocinec: 02.10.2008, 19:20:24 - x)
sorry, Foundry, martine, je to sama hrubka. Ja psal Slovensky a vratil jsem se k slovenskemu minulemu casu. Fakt sorry ;)

[62 Dobrý večer (skimic: 02.10.2008, 19:25:50 - x)
... mmch, všimli jste si, že pro bailout v Senátu hlasoval i McCain? On to podporuje stejně jako ten mamlas Bush. Jsem zvědav jak dnes bude reagovat Palin.
... politici v exekutivě jsou pro, proti jsou reprezentanti navázaní na volby a ... \"kupodivu\" přední ekonomové.
http://www.foxnews.com...45,00.html

No, Stiglitz a Švejnar budou asi pro, ale tam jsem se ani raději nedíval :-)

[63 Petře, (Foundryman: 02.10.2008, 19:27:27 - Mail - x)
já už udělal korekturu a upravené přeposlal.

[64 Zločinec (martin TT: 02.10.2008, 19:29:15 - Mail - x)
len sa nerob, chcel si vyzkúšať, koľko sme zabudli z našej rodnej slovenčiny.

Fakt som si to nevšimol, keby si to tu nenapísal, ani by som to nevedel. Somár starý! Ako že ja!

[65 a těch 230 ekonomů obeslalo šéfy kongresu s tímto: (skimic: 02.10.2008, 19:32:15 - x)
http://faculty.chicagogsb.edu...htm

As economists, we want to express to Congress our great concern for the plan proposed by Treasury Secretary Paulson to deal with the financial crisis. We are well aware of the difficulty of the current financial situation and we agree with the need for bold action to ensure that the financial system continues to function. We see three fatal pitfalls in the currently proposed plan:

1) Its fairness. The plan is a subsidy to investors at taxpayers’ expense. Investors who took risks to earn profits must also bear the losses. Not every business failure carries systemic risk. The government can ensure a well-functioning financial industry, able to make new loans to creditworthy borrowers, without bailing out particular investors and institutions whose choices proved unwise.

2) Its ambiguity. Neither the mission of the new agency nor its oversight are clear. If taxpayers are to buy illiquid and opaque assets from troubled sellers, the terms, occasions, and methods of such purchases must be crystal clear ahead of time and carefully monitored afterwards.

3) Its long-term effects. If the plan is enacted, its effects will be with us for a generation. For all their recent troubles, America\'s dynamic and innovative private capital markets have brought the nation unparalleled prosperity. Fundamentally weakening those markets in order to calm short-run disruptions is desperately short-sighted.

For these reasons we ask Congress not to rush, to hold appropriate hearings, and to carefully consider the right course of action, and to wisely determine the future of the financial industry and the U.S. economy for years to come.

[66 Skimici, (Foundryman: 02.10.2008, 19:47:59 - Mail - x)
kéž by je vyslyšeli. Jinak tu za chvíli máme průser v násobném měřítku.

[67 2 martin (PeS: 02.10.2008, 20:30:56 - x)
ad [51] - no, myslíš, že by pomohlo, kdybych napsal, že jsem radil bývalému bápeži? Teda, on mě moc neposlouchal, resp. až se značným zpožděním, ale já mu radil poctivě, každou chvíli, aby už konečně táhnul ke všem čertům i se svou svatou stolicí! Když teda na ně tak věří... Já Ti teď nevím, jestli bych si měl začít psát na vizitky bápežův poradce... Ale nakonec mě přece jen poslech...
Tomu současnému radím obdobně, ale ten mě poslouchá ještě méně, než ten předchozí. Asi proto, že ještě nevyprodukoval dostatek svaté stolice a snaží se, aby tu na tomto světě po něm něco zůstalo. Mimo záznamů z Hitlerjugend a z Wehrmachtu.

[68 Průser jo... Byl u mě na (Šumavák: 02.10.2008, 20:34:09 - x)
návštěvě ten Němec, co schovává věci. Al z Heimru. Hrozné !!!
Kamarád si přišel vypůjčit káru za auto. Hodinu hledám malý techničák! V šanonu s velkými, všechny papíry na stole jsem přerovnal a že jich tam je...tiskárnu nadzvedl... a pak v zoufalství rozhodím rukama a povídám: \"Já nevím kde je! měl by být v peněžence!\"...vzal jsem ji do ruky a co byste řekli?
VON TAM BYL !!!
Sem ho minule, když jsem ho hledal, přehlédl a pamatoval si, že tam není....
A já si tak zakládám na tom, že si pamatuji..... :-(((

No, ale za to jsem našel protokol o ekologickém odstranění auta, takže ho mohu po roce konečně dojít odhlásit.... :-))

[69 2 Loki_F (PeS: 02.10.2008, 21:01:39 - x)
ad [55] - nemohu si pomoci... Když si o to přímo říkají... Proto taky chci to potvrzení, že tam opravdu byli...

[70 2 Šumavák (PeS: 02.10.2008, 21:11:24 - x)
ad [58] - Ty to znáš s čundrákama, leč lidská tvořivost nezahálí a já to znám s policajtama. Jak chtěj bejt iniciativní a chtěj zabránit vlakovému neštěstí a běžet naproti rychlíku, aby na to zúženým místě nevykolejil. No a dojde k onomu ohlédnutí a to několikanásobnému, až z domku vyleze wechtr a volá na ně: Neběhejte mi tu soudruzi po trati!
a oni odpovídají: My nejsme potrati ale příslušníci a spěcháme k rychlíku!
Wechtr: Neříkejte mi krychlíku!

[71 Šumaváku, (maYda: 02.10.2008, 21:16:41 - x)
to mohli být taky zášupšáci.
Zášupšáci jsou velice zákeřní a schovat něco a v nestřeženém okamžiku to vrátit po té, co jste to místo prohledal už třikrát, patří k jejich oblíběným kouskům.
Zášupšák je velmi hbitý a nemáte šanci ho zahlídnout, o jeich přítomnosti v domácnosti svědčé právě jen skutečnost, že hledaný předmět najdete tam, kde jste ho neuspěšně hledal několikrát.

[72 zášupšák domácí (maYda: 02.10.2008, 21:24:25 - x)
[http://necyklopedie.wikia.com...%AD]

[73 Freedom is right. (skimic: 02.10.2008, 21:40:49 - x)
... skoro nemám, co bych k článku dodal ...

http://cody.blogs.foxbusiness.com...

[74 To: Skimici (Petr Kunetka, sileny zlocinec: 02.10.2008, 21:56:53 - x)
veta z jednoho komentaru
\"The cold war was in vain.\"
je ve sve pravdivosti strasliva.

[75 A co tahle (martin TT: 02.10.2008, 22:08:58 - Mail - x)
I was a proud American until last night…but, quite frankly, I don’t want to live in the United States of Socialism.

[76 Zrovna je aktualni (Petr Kunetka, sileny zlocinec: 02.10.2008, 22:13:33 - x)
ta kniha o politicke odvaze, co jsem Ti ji vratil s potrhanym prebalem...
No nic, ja socialismus zazil a chtel jsem toho sve deti uchranit. Vypada to, ze jsem to nezvladl.

[77 To : martin TT (Petr Kunetka, sileny zlocinec: 02.10.2008, 22:24:05 - x)
Trochu nadeje mi davaji dve veci, ze je hodne americanu nastvanych stejne jako my, a ze se ten system vcelku brzho zhrouti, a na jeho troskach... snad... lide zacnou premyslet. Neco jako zaver 451\'F
Mam dnes nejake divne myslenky. Asi pujdu spat ;)

[78 65 (: 02.10.2008, 22:51:30 - x)
to prohlaseni ma jen malou chybicku. V US je investorem uplne kazdy snad s vyjimkou lidi pod hranici chudoby. Kazdy spori na duchod ve 401k (a kde jsou ty penize investovane?) a na druhem konci i Harvard a spol. se castecne financuji ze svych investic. Takze, kdyz prijdou o penize investori, budou to vsichni krome homelesaku v NY. 700G je udajne asi 6% GDP. dobra cena za financni stabilitu.
Ukazovat prstiky na investicni bankere a managery, kteri si trochu nahrabli je takove bolsevicke - pripomina to trochu komunistickou zavist vuci kapitalistum.
Hraci na kapitalovych trzich vytvareji ceny. A cena je tou zasadni informaci. A informace nejsou zadarmo - cim dulezitejsi, tim drazsi.

[79 Phelps v ct2 (skimic: 02.10.2008, 22:52:28 - x)

[80 No, trochu nekonkrétní .... (Vlasta.on: 02.10.2008, 23:11:26 - x)
Dodám; pokud nebudou všichni šéfové nejen odpovídat \"hrdli\" (podvody atd.) ale i a hlavně statky, tak se nic nezmění. Samozřejmě v součinnosti se změnou principů.

[81 80 to zavani (: 02.10.2008, 23:18:00 - x)
lacinou populistickou kriminalizaci poctivych obchodniku s investicnimi instrumenty - vskutku takove bolsevicke....
Jedinym kriteriem v trzni ekonomice je ZISK. A zisk hosi generovali, jinak by nedostali sve bonusy.

[82 To. Anonym (Petr Kunetka, sileny zlocinec: 02.10.2008, 23:24:04 - x)
Jo. A kdyz vygeneruji ztratu, tak jim ji vlada z nasich penez zaplati a jedou dal. Velmi trzni.

[83 Samozrejme, (Petr Kunetka, sileny zlocinec: 02.10.2008, 23:31:15 - x)
ze se ztrata zaplati jenom tem investorum, kteri kamaradi s vladou.... Ale jo, pri tom zaplacneme usta i par dalsim, co v necem takovem jedou jako minoritni.... prece jenom, aby se nereklo.
Podnikani bez rizika neni trh, ale arbitraz.

[84 Hele Anonyme, (Vlasta.on: 02.10.2008, 23:31:34 - x)
číst už umíte. Co se takhle naučit rozumět napsanému? Nebo je to pro vás neřešitelný problém?

[85 Petře, to není anonym. (Šumavák: 02.10.2008, 23:32:47 - x)
To je Ignác O´Reily.....

[86 Pro Anonyma dodám (Vlasta.on: 02.10.2008, 23:39:13 - x)
Kdyby generovali reálný zisk, tak nejsou \"pleite\". Jste schopen to pojmout?

[87 To: Sumavak (Petr Kunetka, sileny zlocinec: 02.10.2008, 23:51:38 - x)
ze ja vzdycky na toho trolla naskocim... Nic, piju... Vic na psovi ;)

[88 realny zisk (: 02.10.2008, 23:56:24 - x)
proboha co je to za kategorii? v ktere ekonomicke teorii se deli zisk na realny a nerealny (nebo snad imaginarni?) zisk je rozdil mezi prodejni cenou a kupni cenou minus naklady!

Kunetka - danovi poplatnici zaplati ztraty sami sobe.Jiste v tom procesu ti, kteri ridi financni toky si nechali dobre zaplatit cenu sve prace. Ale cena jejich prace byla stanovena trhem a proto byla SPRAVNA. Kazda cena stanovena trhem je spravna.

Nemeli byste tak okate vystupovat z trzniho paradigmatu.

[89 To: Anonym (Petr Kunetka, sileny zlocinec: 02.10.2008, 23:58:24 - x)
Cena 700 mld., kterou si vlada vycucala z prstu (vid prohlaseni mluvci Treasury) ma s trhem spolecne co?

[90 A to, (Petr Kunetka, sileny zlocinec: 03.10.2008, 00:00:12 - x)
ze tu canu zaplati poplatnici sami sobe jste odvodil jak? Zaplati ji nekteri poplatnici neketrym poplatnikum. Kteri kterym rozhodne vlada.

[91 Buffett (Vlasta.on: 03.10.2008, 00:03:31 - x)
Buffett řekl, že je rád chamtivý, když mají ostatní strach. Přiznal však, že pokud Kongres plán stabilizace finančního systému neschválí, pak zřejmě byly některé Buffettovy investice \"hloupým rozhodnutím\".
http://ekonomika.ihned.cz...-harbor

[92 a s Buffetem vydelaji (jo: 03.10.2008, 00:22:51 - x)
vsichni kdo investovali do Berkshire Heathaway - duchoci, rodice, kteri spori detem na studium, lide, kteri si spori na stari etc. etc.

Kunetka - je to zrejme nekvalifikovany odhad, gesto, ktere ma nastolit duveru uvnitr financniho systemu. Protoze duvera ma svou trzni cenu, jak je ted videt.

[93 To: jo (Petr Kunetka, sileny zlocinec: 03.10.2008, 00:38:17 - x)
To se delaji nekvalifikovane odhady, kdyz je plati nekdo jiny. Trzni duveru promarnily vlady. Treba podporou moralniho hazardu. A zakazem strileni podvodnych burzianu ;)

Ad: Berkshire heatheway - kazdy kdo investuje musi riskovat. Kdyz z trhu v zajmu vyssiho dobra odstranime riziko a ztratu, znicime jej a uskodime HLAVNE tem, kterym jsme chteli pomoci.

[94 a ostatne (jo: 03.10.2008, 00:38:25 - x)
ten robharduv text je dost slaby. Z tvrzeni, ze zasahy statu vyvolavaji cyklicke krize jeste nevyplyva ze BEZ zasahu statu by k ekonomickym cyklum nedochazelo. Z prosteho axiomu ze \'trh smeruje k rovnovaze\' jeste nevyplyva, ze rovnovahy muze byt dosazeno a ze system nebude v lepsim pripade oscilovat kolem \'rovnovazneho\' stavu.

[95 To: jo (Petr Kunetka, sileny zlocinec: 03.10.2008, 00:45:58 - x)
Bez studia textu (sorry, je pozde).
K cyklickym krizim dochazelo vzdy, jen ty nasledky jsou v dusledku boje proti nim cim dal horsi.
Oscilace kolem rovnovazneho stavu je mozna, popsana a casta. Co je na ni spatneho? Jako ze je horsi, nez administrativne udrzovany nerovnovazny stav?

[96 Dobré zas ráno, (PeS: 03.10.2008, 06:37:34 - x)
2 Vlasta.on - číst a nerozumět psanému textu je contradictio in adiecto. To není čtení, to je rozpoznávání písmenek. A tvrdit, že kdo rozezná písmenka umí i číst, je příliš odvážné tvrzení.
2 Petr Kunetka, zločinec - aspoň vidíš, že pohádka o Smolíčkovi má reálný podklad. Dvěma prstíčkama to začíná a pak, zatímco si na člověku smlsne kdejaká havěť, jeleni se klidně pasou!

[97 Brejtro po zas ránu! (rejpal t a T, možna zase za chvíli na chvíli Tam: 03.10.2008, 07:57:12 - Mail - x)
Taxem zase na Netu. Od nejmenovatelných telekominiků jsem opatřil sobě DSL přípoj a frčím!!!!!! Takže snad to vydrží a budu zde o5 častěji. Doufám, že jsem fšem chýbal /:o).
PeSi, stále nestíhám, teď proto, že jsem ze vzdělávacího procesu opět vystoupil. Až se usadí prach po výbuchu, tak napášu článeček o tristním stavu odborného školství dle mé jednoměsíční zkušenosti.
Jinak se dohaduji s mojí friendly aerolinkou, neb mi změnili reservaci a poslali mne do Detritu, kde mi posledně ukradli na kontrole ledvinku s foťákem, mobilem a peněženkou a našla se jenom peněženka. Pokud se mi rezervaci nepodaří změnit, budu muset odfrčet příští týden a to se mi dost nehodí.
Ke zlatému standartu: Sovětští soudruzi nás o5 dohnali a předehnali, o čemž svědčí zprávy v médyjých o na Slovensku nalezeném kufříku s osmiem v ceně miliard. Zžejmě si tam zavedli standart osmiový. Jenom mi je záhadou, jak velký, či spíše malý bude takový osmiový rubl. Zdá se to také svědčit o neochvějné víře slovenských soudruhů v Jurjo.

[98 kouzlo nechtěného: (rejpal t a T, možna zase za chvíli na chvíli Tam: 03.10.2008, 08:08:44 - Mail - x)
Poslali mi do Detroitu, nikoliv do Detritu.

[99 Netypický čas (martin TT: 03.10.2008, 09:08:17 - Mail - x)
mého vstupu - jak si vysvětlit dnešní Astonova slova:
\"V paměti jsou ještě reklamní kampaně bank na téma \"devatenáctiprocentní úrok\". Ne moc vzdálené jsou jim ty dnešní kampaně typu \"chceš to? půjč si a kup si to\". Vždyť tohle chování je na všech úrovních hlavní příčina současné krize, nikoli \"selhání kapitalistického systému\",..\"

Právě jsem odhalil drobného podvodníčka, který žije na dluh ukecáváním venkovanů. Ti totiž, jak jinak, nevěří kvalifikovanému stanovisku, ale \"zázrakům\".

[100 Prosba (Aleš Drobek: 03.10.2008, 23:18:57 - Mail - x)
Zdar všem, chtěl bych poprosit o jednu věc - všechno, co jsem se kdy o Rakušanech, fiat money a částečných rezervách dozvěděl, bylo z internetu. Jenže všechno bylo z amerických zdrojů a o americké situaci. Vím všechno o Fedu, ale nevím nic o ČNB (rozumějte - nic relevantního, žvásty na oficiálních stránkách samozřejmě znám). Máte někdo linky, kde by se dalo vyčíst, jak vznikala centrální banka u nás, kdo se o ni zasazoval, jak pracuje teď, jestli ekonomiku kurví stejně jako Fed, kolik tiskne peněz apod.? Kdo je na tohle u nás nejuznávanější expert? Holman? Potřeboval bych se trochu víc vzdělat s ohledem na domácí situaci, o Americe toho už vím dost.



RADA pro každý den- NEZAPOMÍNEJTE: Způsob řeči je obrazem ducha! (Seneca)


Rada : uvozovky dole = levý ALT+0132, uvozovky nahoře = levý ALT+0147
Rada 2: nechce-li se Vám vypisovat hranaté závorky a uvedené tagy, můžet je "pastnout" či vůbec jen levým tlačítkem myši označit, pustit, znovu levým uchopit a přetáhnout do textu..Nezapomínejte, že se ten zvýrazněný text VŽDY musí ukončit tím druhým tagem !!



Nadpis:...prosím vyplňovat !!       zde vložte odkaz :
           
Rada : uvozovky dole = levý ALT+0132, uvozovky nahoře = levý ALT+0147
[xy]       [i]..kurzíva..[/i]       [b]..tučně..[/b]       [b][i]..tučná kurziva..[/i][/b]


Váš e-mail:                       Podpis:

                                                 Nezapomněli jste se podepsat?  pak: